
Meteliä 164:n yläkerrassa
Valvoja: Moderators
Meteliä 164:n yläkerrassa
Oisko jollain kokemusta sellasesta että, 1500 kierroksessa alkaa kuulua helvetinmoinen rouskutus koneesta (2.0 T.S). yritän pelastaa pellolta pelastettua hyväkorista kuusnepaa ja nyt on jo laakerit, pumput, kansi, tiivisteet, laatikko, kytkin, jakopää alusta ym... laitettu uusiks ja rahaa palanu aivan liikaa
Oli konerempan jälkeen 500 km ajossa ja sitte alko paukkuu, voisko olla esim. venttiilinnostaja? tai onko jopa aihetta pelätä männäntapin rikkoa?Auttakaa nepaa tekee rebirth

jeps, jälkikiristys oli kanssa tarkotus suorittaa. kansi on plaanattu ja kasattu ammattilaisen toimesta et siinä ei mitää pitäs olla. ne nostajat oli vaan nokka-akselin ohella sellasia mihin ei tehty mitään, niin aattelin josko niissä ois jotain.varsinkin kun ääni kuulostaisi tulevan yläpäästä. eli meinaat että nokkaketju olisi läysällä tai jotai? Onnistuuko sen tarkastaminen ilman että konetta nostaa pois? Auto ollu tähän asti tutun pajalla ja nyt pitäs jatkaa sairastumisen takia iteksee touhuamista
tai hyvässä talkoo porukassa
periks en ainakaa anna ku puoli autoo on jo vaihdettu uusiin osiin. siinä taitaapi muutes olla gamman alfan vanhat takatukivarret, pyörännapa ja ovenkahvat 



Niin tarkoitin, kiitos tarkennuksesta. Seiskavitosessani on täsmälleen sama vika, tai ainakin se kuulostaa siltä, eli noin 1500 kierr./min on raja, jonka jälkeen alkaa "klonksotus". Se tuntuisi tulevan pakopuolelta jostain 3. sylinterin(keulasta päin) kohdalta, muttei siellä mitään varsinaista vikaa näkynyt purettaessa. Sen sijaan ajoituksensäätimessä on selvää välystä.
Toisaalta, enpä tuohon ehtinyt itsekään paneuta ennen kuin noin 30tkm:n jälkeen eikä ääni sinä aikana juurikaan pahentunut ja moottori pysyi kuin pyssyikin nipussa. Käyttökin oli, öh, ehkä hieman raskaanpuoleista sisältäen toistakymmentä ratapäiväkeikkaa. Talviajoa ei taas tullut lainkaan. Kumpi sitten lienee pahempaa...
Toisaalta, enpä tuohon ehtinyt itsekään paneuta ennen kuin noin 30tkm:n jälkeen eikä ääni sinä aikana juurikaan pahentunut ja moottori pysyi kuin pyssyikin nipussa. Käyttökin oli, öh, ehkä hieman raskaanpuoleista sisältäen toistakymmentä ratapäiväkeikkaa. Talviajoa ei taas tullut lainkaan. Kumpi sitten lienee pahempaa...
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
TS koneessa on ollut pakopuolen nokka-akselissa ilm. karkaisuongelma koska ovat kuluneet, ääni voi olla lähtöisin kuluneesta nokka-akselista, jos "nokka-akseli ongelma" kannattaa samalla vaihtaa uudet nostajat. Poitsun autoon sen vaihdoin ja oli se vanha jo loppu
, mittailin että yhdestä nokasta oli nostoa hävinnyt n.2mm.

Nokissa oli välykset toleranssien rajoissa kun kone oli 600km sitten levällään, tuntuisi aika hurjalta jos tolla ajolla olis nokat menny. Pitää tänään sulkee "helpot" viat pois, eli tutkia vilpon ohjeiden mukaan ajoituksensäädin ja sitten ajattelin ottaa apulaitteiden hihnat irti ja pyöräyttää konetta ettei tule vesipumpun tai vastaavan takia purettua konetta
jos ei se auta niin prismasta asennusmäyräkoira matkaan ja yläkerta auki

No nyt on tutkittu ja ainakin toi ajoituksensäädin tuntuu olevan ok, samoin kaikki apulaitteet. Rouskutus olikin muuttanu muotoaan kuukauden seisokin aikana, nyt meteli alkoi heti tyhjäkäynnistä ylöspäin, mutta loppui välillä kokonaan. tasaisia kierroksia pidettäessä ääntä ei juuri kuulunut riippumatta kierrosnopeudesta. Kierroksia nostettaessa tai laskettaessa ääni tuntui kovenevan. Välillä tosin tuntui ettei äänessä ollut mitään säännömukaisuutta
Ens viikolla jakopää auki, tuntuisi sen verran vahvasti löysältä ketjulta. Mut heittäkää ihmeessä vinkkiä jos tulee ideoita

Nyt on yritetty nokkaketjun kiristystä, ei tuntunut aluksi vaikuttavan.Muutaman kokeilun jälkeen ääni kuitenkin hävisi ja lähdin kokeilemaan autoa varovasti ajossa. ehdin jo innostua, että oli kuitenkin ketju löysällä, kun tuntui toimivan hyvin ilman sivuääniä...kunnes, tehot hävisi, meteli palasi ja alkoi kuulua aivan uusia ääniä, sirinää, rahinaa, ym. kuin ois pesukoneessa nauloja pessyt. Kone seis ja venttiliikoppa auki, nokkaketju oli sen verran kireä ettei ääni siitä voi tulla, kumpikin nokka-akseli oli täysin ok ja ainakin konetta käsin pyöritettäessä venttiilit nosti ja laski kuten pitää. Meinaa ruveta usko loppuu ja vituttaakin
No ens viikolla konetta auki...täysin typeräähän tää jo alkaa olla, 17 vuotta vanha ja miljoonia ajettu kiesi, mut meiksi vaan syöltää aikaa ja rahaa sen kummempia miettimättä
toisaalta, cuore sportivo....

Kuolleet kalat uivat virran mukana
Ehditkö vilkuilemaan mittareita kun äänet palasivat? Lämmöt, öljynpaineet....
Toivottavasti vika kuitenkin löytyy ja saat korjattua. Se tunne kun saat tuon auton toimimaan on nimittäin vertaansa vailla. On se vaan sen verran hyvä ajaa.
Toivottavasti vika kuitenkin löytyy ja saat korjattua. Se tunne kun saat tuon auton toimimaan on nimittäin vertaansa vailla. On se vaan sen verran hyvä ajaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Nonii, viimein riitti aikaa ja varaa selvittää vika. Kampiakselin ykköspukki irti??? (asennusvirhe
), mistä johtuen mm. kiertokanki läpi lohkosta, ketju hypännyt ja vettiilejä pasona. Tehdään nykysestä koneesta verkonpaino ja uutta tilalle. Sattu löytyy hyväkoneinen t.s läheltä niin keskiviikkona on taas kiesi tulilla, kevät on hienoo aikaa kun pääsee kattelee sitä romeon ratin takaa 


Kuolleet kalat uivat virran mukana
kumpikaan ei ollu kunnolla kii, kiertokangen pukki oli öljypohjassa.Tän päivää taistellu edellisen asentajan kanssa vastuukysymyksistä, vaik osalta itekin syyllinen, ainaski tohon sääätöhommaan, niin luulin kuiteski maksavani ammattimiehelle myöskin pulttien kiristämisestä
Ja niinhän siinä tais käydä, että jako hyppäs tossa säätöyrityksessä. vauhti korvaa teknisen tietämättömyyden 


Kuolleet kalat uivat virran mukana
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Juu-u, kyllä kai se melkein niin on, että ketjureaktion aloittaja on se kiertokangen laakeripukki. Siis ensin mäntä "kattoon" ja sitten kangenpalaset lohkosta läpi... Ellei sitten nokkaketju mennyt "linkkuun" johonkin väliin löysällä ollessaan.
Minä ainakin koettaisin tuossa tilanteessa siirtää vastuun kasaustyön tekijälle.
Minä ainakin koettaisin tuossa tilanteessa siirtää vastuun kasaustyön tekijälle.
Kyllä joskus onnistaa. Mulla on koneremontin jälkeen kestänyt jo melkein 20000 kilmoetriä kone ja paranee koko ajan.
Todella ikävää kyllä että tommosta tapahtuu. Saattaisin itse olla hiukan hiilenä korjaamon oven takana, rauhallinen luonne kun olen
kierrokset on punarajalla kuskilla yhtä nopeesti kun autossakin...
No, toivottavasti korvaavat mukisematta
Todella ikävää kyllä että tommosta tapahtuu. Saattaisin itse olla hiukan hiilenä korjaamon oven takana, rauhallinen luonne kun olen

No, toivottavasti korvaavat mukisematta

ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16
Kiitos
Alfa on nyt tien päällä ja parempana kuin koskaan
Paljon kiitoksia kaikille jotka heittivät vinkkejä ongelmiini! Hieno juttu tää fooruumi 


Kuolleet kalat uivat virran mukana
Ei mitään isompaa, vaihdettiin kone
Et sinällään se kaikki säätäminen ja hapuilu meni vähän hukkaan sen vanhan myllyn kans. Vielä kun jaksais purkaa mittariston ja vaihtaa pari ovenkahvaa nii alkaas ole aika tiptop kunnossa. Ei vaan viel taida malttaa kun on niin pirun kiva kurvailla sulilla teillä...

Kuolleet kalat uivat virran mukana