Jarruista
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jarruista
Onkosta tullu vastaan rata/tuning paloilla ja levyillä tuollainen "kevyt" meteli. Siis ei vinkuminen vaan helevetinmoinen "rouhina". Tuollainen vaatimaton jarrutusääni ilmestyi omaan, kun vaihdoin eteen ebc:n keltaiset Punaisillakin vähän yritti pitää samanmoista ääntä, kun loppu olivat.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Jarruista
Paras tilanne on jos on samat palat sekä edessä että takana, myös ABS:n kanssa. Jarrubalanssi vaikuttaa kuitenkin auton käytökseen, eikä ole kovinkaan toivottu tilanne että edessä ja takana jarrutehot muuttuvat eri tahdissa. Levyillä ei ole niin väliä tuossa suhteessa.
Endurance-harrastuksessa ollaan koitettu jos jonkinlaisia paloja, esim. Ferodon 2000&2500&rankempia kisapaloja, EBC:n vihreä, Lucas, Bendix, monia tarvikkeita, Raybestos semi-metalli ja Porterfield. Endurancessa palojen pitäisi kestää kuumuutta, kestää pitkään, niillä pitäisi olla kelvollinen jarrutunto ja niiden pitäisi pitää levyt hyvässä kunnossa. Huonot palat ei täytä noita kolmea ensimmäistä vaatimusta ja varsinaiset race-only palat tuppaavat syömään levyjä, eikä kestokaan tunneissa aina ole kovin kummoinen, jolloin jarrukustannuksia tulee kisakaudelle turhan paljon. Näillä eväillä kun on hommaa pähkäilty, niin on tullut tehtyä sellainen huomio että parhaat kompromissit ovat löytyneet amerikkalaisista paloista. Liekö sitten syynä se että siellä on tyypillisesti autot isotehoisia ja painavia, eikä jarrut ole aina kooltaan ihan linjassa?
Tuossa omassa 75 endurance kilpurissa on edessä Brembon pienet nelimäntäiset 110mm palaa käyttävät satulat, joita sattumalta käytetään myös Dodge Viperissä. Satulat ostettiin aikanaan Seat Ibiza Cupra turboon tarkoitettuina, ja ovathan nuo kaksi, Ibiza turbo ja Dodge Viper V10 koneella kuin kaksi marjaa.. Dodgeen saa hyvin erilaisia performance paloja.
Näiden jarruseikkailujen jälkeen ollaan käytetty Raybestoksen semi-metallipaloja ja Porterfieldin R4S-katu/ratapäivä -paloja. Nuo Raybestokset tyypillisesti kiehahtaa kerran ensimmäisessä ratarääkissä (katoavat hetkeksi), mutta kestävät sen jälkeen ongelmissa useamman kuuden tunnin kisan täyttä vetoa ja jarrulevyt pysyvät siistinä. Porterfieldien kanssa ei ole havaittu tuota hetkellistä häipymistä ja niissä on hieman parempi pito ja jarrutunto. Kadulla ajamisesta ei ole noilla vielä kokemusta, mutta ainakin ne on katukelpoisiksi tarkoitettu.
Endurance-harrastuksessa ollaan koitettu jos jonkinlaisia paloja, esim. Ferodon 2000&2500&rankempia kisapaloja, EBC:n vihreä, Lucas, Bendix, monia tarvikkeita, Raybestos semi-metalli ja Porterfield. Endurancessa palojen pitäisi kestää kuumuutta, kestää pitkään, niillä pitäisi olla kelvollinen jarrutunto ja niiden pitäisi pitää levyt hyvässä kunnossa. Huonot palat ei täytä noita kolmea ensimmäistä vaatimusta ja varsinaiset race-only palat tuppaavat syömään levyjä, eikä kestokaan tunneissa aina ole kovin kummoinen, jolloin jarrukustannuksia tulee kisakaudelle turhan paljon. Näillä eväillä kun on hommaa pähkäilty, niin on tullut tehtyä sellainen huomio että parhaat kompromissit ovat löytyneet amerikkalaisista paloista. Liekö sitten syynä se että siellä on tyypillisesti autot isotehoisia ja painavia, eikä jarrut ole aina kooltaan ihan linjassa?
Tuossa omassa 75 endurance kilpurissa on edessä Brembon pienet nelimäntäiset 110mm palaa käyttävät satulat, joita sattumalta käytetään myös Dodge Viperissä. Satulat ostettiin aikanaan Seat Ibiza Cupra turboon tarkoitettuina, ja ovathan nuo kaksi, Ibiza turbo ja Dodge Viper V10 koneella kuin kaksi marjaa.. Dodgeen saa hyvin erilaisia performance paloja.
Näiden jarruseikkailujen jälkeen ollaan käytetty Raybestoksen semi-metallipaloja ja Porterfieldin R4S-katu/ratapäivä -paloja. Nuo Raybestokset tyypillisesti kiehahtaa kerran ensimmäisessä ratarääkissä (katoavat hetkeksi), mutta kestävät sen jälkeen ongelmissa useamman kuuden tunnin kisan täyttä vetoa ja jarrulevyt pysyvät siistinä. Porterfieldien kanssa ei ole havaittu tuota hetkellistä häipymistä ja niissä on hieman parempi pito ja jarrutunto. Kadulla ajamisesta ei ole noilla vielä kokemusta, mutta ainakin ne on katukelpoisiksi tarkoitettu.
Kimmo / alfatune.fi
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Jarruista
Mulla oli pikku bussossa etujarruina jotki tarvikepalat, ne piti hieman rouhinaa ja luulin että ne on loppu.stoichiometric kirjoitti:Onkosta tullu vastaan rata/tuning paloilla ja levyillä tuollainen "kevyt" meteli. Siis ei vinkuminen vaan helevetinmoinen "rouhina". Tuollainen vaatimaton jarrutusääni ilmestyi omaan, kun vaihdoin eteen ebc:n keltaiset Punaisillakin vähän yritti pitää samanmoista ääntä, kun loppu olivat.
Ostin myyjän piikkiin brembon levyt ja palat, rouhina kaksinkertaistui.
Kai se kuuluu asiaan?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jarruista
Noilla keltasilla kun en ole kesäkeleillä ajanut, niin onkohan lämpötilla osuutta asiaan? Mainosprosyyrissä tuo keltainen on vielä ympärivuotiseen käyttöön ja punaisia ei ratapäiville ole tarkoitettukaan. Ihan kuin ensijarrutuksissa lastu lentäisi ja matkan jatkuessa tilanne vähän rauhottuisi. Levyt on brembon uritetut, voisko nuot urat jotain?
Pari työkaveria oli syömäreisulla mukana ja jarruttaessani satasesta kyselivät totisena , että mitä nyt tapahtuu.
Pari työkaveria oli syömäreisulla mukana ja jarruttaessani satasesta kyselivät totisena , että mitä nyt tapahtuu.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Jarruista
Vielä EBC:n 2006 katalogissa sanottiin näin:
"Yellow grade trackday or full race pads are the perfect solution for faster saloon cars in track use."
Nykyään keltaisia suositellaan nopeaan katuajoon ja ratapäiville yms. Ovatkohan seokset muuttuneet, vai onko vaan todettu toisin, että ehkei ne nyt ihan niin kisapaloja olekaan?
Raybestos kiteyttää mielestäni asian osuvasti:
Eli kisapalat ei ole kovin suositeltavia kadulle. Mihin ryhmään nuo EBC:n keltaiset sitten kuuluvat, en ihan tiedä.
Urilla levyissä ei pitäisi olla vaikutusta.
"Yellow grade trackday or full race pads are the perfect solution for faster saloon cars in track use."
Nykyään keltaisia suositellaan nopeaan katuajoon ja ratapäiville yms. Ovatkohan seokset muuttuneet, vai onko vaan todettu toisin, että ehkei ne nyt ihan niin kisapaloja olekaan?
Raybestos kiteyttää mielestäni asian osuvasti:
http://www.raybestosbrakes.com/magnolia ... -pads.htmlHow do racing pads compare to street pads?
Racing pads are engineered to thrive in sustained high-heat operation, delivering a tremendous amount of friction and torque for improved stopping power. The Raybestos ST-range of race pads operate at 1,100-1,400°F, while typical street pads rarely see temperatures above 600°F. Competition friction material in racing pads is also 6 to 7 times more dense, and heavier, than a comparable street pad. They are aggressive, wear more rapidly, tend to make some noise and create a lot of dust. This is fine in a racing application, but definitely not the kind of attributes you want in a street pad.
Eli kisapalat ei ole kovin suositeltavia kadulle. Mihin ryhmään nuo EBC:n keltaiset sitten kuuluvat, en ihan tiedä.
Urilla levyissä ei pitäisi olla vaikutusta.
Kimmo / alfatune.fi
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jarruista
Juu, tiedä noista sitten. Voihan nuo keltaiset olla edelleenkin ratapainotuksella ja siksi olla pirun meluisat. Noin niinkuin näin jälkikäteen tuntuu hiukan siltä, että tässä jarrupanostuksessa on tullu mentyä vähän takapakkia, jotkut tarvike levyt mintexin paloilla olivat loppujen lopuksi aikast hyvät. Poljinvoimatarve ei sentään ole mikään hirvittävä, toki mintexin paloilla oli kevyempää. Noita punasia ei oikein voi kehua minkään suhteen. Jaa juu, punaset kieltämättä ei paskasta olleenkaan, tuo puhtaanapito ei vaan ole kovin tärkeä juttu mulle.
Re: Jarruista
Mulla on myös uritetut levyt ja EBC:n keltaiset palat ja kyllä mulla niistä on ääntä vähän kuulunut kuin jarruttaa. Mielestäni ihan hauska rahina niissä on. Mutta kylmänä ja hitaassa vauhdissa noi palat on ollut mielestäni aika tehottomat.
Nyt pitäisi keksiä jotkut uudet. Mikä punaisissa EBC:n paloissa oli huonoa?
Nyt pitäisi keksiä jotkut uudet. Mikä punaisissa EBC:n paloissa oli huonoa?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jarruista
-poljinvoimaa tarvitaan enemmän kuin vakiopaloilla
-ihan samanlaiset kylmänä kuin keltaiset
-myöskin äänekkäät, joskin keltaisia hiljaisemmat
-ratapäivillä eivät ole paremmat kuin vaikka mintexin vakiopalat
-taipumusta levyn uritukseen
+ei jarrupölyongelmaa
-ihan samanlaiset kylmänä kuin keltaiset
-myöskin äänekkäät, joskin keltaisia hiljaisemmat
-ratapäivillä eivät ole paremmat kuin vaikka mintexin vakiopalat
-taipumusta levyn uritukseen
+ei jarrupölyongelmaa
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jarruista
^Komppaan näissä:
-enemmän vaatii voimaa, tuntuu etteivät pure kovin hyvin
-äänekkäät sillä erotuksella, että vain märällä kelillä aamulla (tai useamman tunnin pysäköinti) ekat 1 tai 2 polkaisua kitisee. Muuten en ole eroa huomannut.
-pölyä ei tosiaan vaikuta vanteisiin kertyvän ~yhtään
Ensi kerralla ostan jotain muuta, enkä voi suositella tavalliseen ajoon. Toki levytkin voivat vaikuttaa..
-enemmän vaatii voimaa, tuntuu etteivät pure kovin hyvin
-äänekkäät sillä erotuksella, että vain märällä kelillä aamulla (tai useamman tunnin pysäköinti) ekat 1 tai 2 polkaisua kitisee. Muuten en ole eroa huomannut.
-pölyä ei tosiaan vaikuta vanteisiin kertyvän ~yhtään
Ensi kerralla ostan jotain muuta, enkä voi suositella tavalliseen ajoon. Toki levytkin voivat vaikuttaa..
Re: Jarruista
Laitoin aikanaan vihreät EBC:t GTA:n bremboihin. Toimi ihan ok kadulla eikä ongelmia kerhon ahvenistopäivällä sen kymmenen kierroksen aikana mitä huristin. Kestävyydestä en osaa sanoa.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Jarruista
Onkos porukoilla kokemusta jarrulevyjen pinnoituksen kestävyyksistä?
Eli mulla on kissassa tarvetta vaihtaa levyt talven aikana kun alkavat olemaan alamitan rajoilla. Alkuperäiset Brembot ovat kestäneet korroosiota vastaan älyttömän hyvin eli levyn osat jotka ei ole kosketuksissa palojen kanssa on pinnoitettu jollain? joka ei ainakaan näytä ihan perusmaalilta? Ovat kuitenkin vielä rippikouluikäisinäkin siis ruosteettomat ja hyvän näköiset. Tälläiset siellä on nyt http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-JLM21748 Esim. nämä olisivat huomattavasti edullisemmat https://www.britishparts.co.uk/products ... r-JLM21748 ja niissäkin on kyllä jonkunlainen suoja joka ainakin kuvassa näyttää tavalliselta maalilta?
Täähän on siis ihan ulkonäkökysymys mutta suht avonaisten vanteiden kanssa mielellään ruuvaisi alle levyt jotka myös pysyisivät nättinä koko käyttöiän eikä alkaisi ruoste pilkottamaan.
Tarjolla on myös sellaisia "mustia" sekä "kellertäviä"levyjä, mitenköhän ne on käsitelty ja niiden pinnat kestävät aikaa?
Giulussa on mulla myös Brembon jarrut ja niissä toi pinnoitus näyttää tavalliselta maalilta (samanlaiselta harmaalta kuin tuossa jälkimmäisessä linkissä) ja se on alkanut antautumaan jo alle 3 vuoden ja 30tkm aikana.
Tietysti, ostamalla noi orginaalit ei tarvitsisi asiaa miettiä mutta hintaa niille näyttäisi tulevan 1500€ kierros eli löytyykö laadukkaita ruosteettomina pysyviä kiekkoja edullisemmin?
Onko markkinoilla jotain hyväksi koettua kestävää pinnoitetta/maalia millä voisi itse käsitellä uuden levyn?
Eli mulla on kissassa tarvetta vaihtaa levyt talven aikana kun alkavat olemaan alamitan rajoilla. Alkuperäiset Brembot ovat kestäneet korroosiota vastaan älyttömän hyvin eli levyn osat jotka ei ole kosketuksissa palojen kanssa on pinnoitettu jollain? joka ei ainakaan näytä ihan perusmaalilta? Ovat kuitenkin vielä rippikouluikäisinäkin siis ruosteettomat ja hyvän näköiset. Tälläiset siellä on nyt http://www.rimmerbros.co.uk/Item--i-JLM21748 Esim. nämä olisivat huomattavasti edullisemmat https://www.britishparts.co.uk/products ... r-JLM21748 ja niissäkin on kyllä jonkunlainen suoja joka ainakin kuvassa näyttää tavalliselta maalilta?
Täähän on siis ihan ulkonäkökysymys mutta suht avonaisten vanteiden kanssa mielellään ruuvaisi alle levyt jotka myös pysyisivät nättinä koko käyttöiän eikä alkaisi ruoste pilkottamaan.
Tarjolla on myös sellaisia "mustia" sekä "kellertäviä"levyjä, mitenköhän ne on käsitelty ja niiden pinnat kestävät aikaa?
Giulussa on mulla myös Brembon jarrut ja niissä toi pinnoitus näyttää tavalliselta maalilta (samanlaiselta harmaalta kuin tuossa jälkimmäisessä linkissä) ja se on alkanut antautumaan jo alle 3 vuoden ja 30tkm aikana.
Tietysti, ostamalla noi orginaalit ei tarvitsisi asiaa miettiä mutta hintaa niille näyttäisi tulevan 1500€ kierros eli löytyykö laadukkaita ruosteettomina pysyviä kiekkoja edullisemmin?
Onko markkinoilla jotain hyväksi koettua kestävää pinnoitetta/maalia millä voisi itse käsitellä uuden levyn?
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Jarruista
EBC:n punaiset palat joka nurkassa ja toimii hyvin. Toki palkuksen verrokkiin se ero, että mulla se uudempi punainen pala ja jarruina 305 Brembo. Ilmeisesti noissa pikkujarruisissa punaisten kanssa ollutkin jotain ongelmaa...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Jarruista
EBC keltaiset poratuilla ja uritetuilla levyillä.
Järjettömän äänekkäät. Etujarrupalat lopuillaan n. 1,5v ajon jälkeen ja ilmeisesti kitkapinta ainakin osittain irti pohjasta
Hyvin ne kyllä jarruttaa.
Seuraavaksi kokeilen paloiksi jotain muuta.
Järjettömän äänekkäät. Etujarrupalat lopuillaan n. 1,5v ajon jälkeen ja ilmeisesti kitkapinta ainakin osittain irti pohjasta
Hyvin ne kyllä jarruttaa.
Seuraavaksi kokeilen paloiksi jotain muuta.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jarruista
@fahlsjy
Oisko mitenkään mahollista, että ei-kitkapinta-alan maalais esim. Hammeritella tai jollain muulla kuumuutta ja huonoja oloja kestävällä? En noista pinnoista tiedä, mutta eikös rosteri kestä sekä lämpöä että huonoja oloja... Onko nuo sitten rosteria nuo vanhat, vai mikä siinä on?
Itselläni on ABE-merkkiset halpislevyt ja palojen ulkopuolelta jo aivan ruosteessa vuoden ikäisenä
Ja tuntuu, että nuo ABE-merkkiset superhalvat jarrupalat on niin kovaa ainesta, että ne sulattaa noita (jarrupalojen hintasia) halpoja levyjä nopeammin ku itse paloja...
Oisko mitenkään mahollista, että ei-kitkapinta-alan maalais esim. Hammeritella tai jollain muulla kuumuutta ja huonoja oloja kestävällä? En noista pinnoista tiedä, mutta eikös rosteri kestä sekä lämpöä että huonoja oloja... Onko nuo sitten rosteria nuo vanhat, vai mikä siinä on?
Itselläni on ABE-merkkiset halpislevyt ja palojen ulkopuolelta jo aivan ruosteessa vuoden ikäisenä
Ja tuntuu, että nuo ABE-merkkiset superhalvat jarrupalat on niin kovaa ainesta, että ne sulattaa noita (jarrupalojen hintasia) halpoja levyjä nopeammin ku itse paloja...
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Jarruista
^ Ei oo rosteria noi alkuperäiset, kitkapinta kyllä ottaa aina väriä heti esim. pesun yhteydessä. Joku laadukas ja kestävä pinnoite siinä on kitkapintojen ulkopuolella. Ja tosiaan noi levyt mitkä ei oo käsitelty mitenkään on kyllä omienkin kokemusten mukaan pintaruosteessa nopeasti.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Jarruista
Tuolla ylempänä kun kyselin "mustista" levyistä niin tarkoitin siis tälläisiä http://www.race.fi/fi/catalog/category/ ... -diamond/1
Ja "keltaisilla" näitä http://www.jarrupalat.fi/jarrulevyhaku/ Näitä EBC levyjä näyttäisi saavan mustalla, kullan ja hopean värisellä pinnoitteella.
Onko näiden pinnoitteiden kestävyydestä kellään kokemusta?
Ja "keltaisilla" näitä http://www.jarrupalat.fi/jarrulevyhaku/ Näitä EBC levyjä näyttäisi saavan mustalla, kullan ja hopean värisellä pinnoitteella.
Onko näiden pinnoitteiden kestävyydestä kellään kokemusta?
Re: Jarruista
PNV:hen pistin pari vuotta sitten Aten jarrulevyt, niissä ainakin mattaharmaa pinnoitus jonka pitäisi ainakin hidastaa ruostumista. Kitkapintaanhan tuo ei vaikuta.
https://dl.dropboxusercontent.com/u/252 ... 030002.jpg
EDIT: Ate jarruista
https://dl.dropboxusercontent.com/u/252 ... 030002.jpg
EDIT: Ate jarruista
VMP
Re: Jarruista
Ensi kerralla ostan jotain muuta, enkä voi suositella tavalliseen ajoon. Toki levytkin voivat vaikuttaa.
holiday casino
holiday casino
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jarruista
^Siis mitä muuta?
Omiin uritettuihin levyihin lipaisin samaa jarrusatulamaalia kuin satuloihinkin. Eli kaikkiin näkyviin pintoihin pl. kitkapinnat.fahlsjy kirjoitti:Onko markkinoilla jotain hyväksi koettua kestävää pinnoitetta/maalia millä voisi itse käsitellä uuden levyn?
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Jarruista
Mulla on joka nurkassa punaiset ja nyt kun mainitsit, niin kyllähän noi pitää ääntä enemmän ku jotkut muut. Kylmänä nimenomaan. Lämpimänä/kuumana en ole huomannu mitään.palkus kirjoitti:Onkosta tullu vastaan rata/tuning paloilla ja levyillä tuollainen "kevyt" meteli. Siis ei vinkuminen vaan helevetinmoinen "rouhina". Tuollainen vaatimaton jarrutusääni ilmestyi omaan, kun vaihdoin eteen ebc:n keltaiset Punaisillakin vähän yritti pitää samanmoista ääntä, kun loppu olivat.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Jarruista
Olen maalaillut niinkin eksoottisella maalilla kuin miranol noita levyjä (siis keskiöitä ja reunoja) ilman ongelmia. Maali on pysynyt päällä erittäin hyvin. Sama pätee myös satuloihin.
Niin ja EBC:n keltapassivuodut levyt ovat muuttuneet "harmaammiksi", mutta eivät ole ruostuneet.
Niin ja EBC:n keltapassivuodut levyt ovat muuttuneet "harmaammiksi", mutta eivät ole ruostuneet.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruista
Mitä paloja raati sitten suosittelee lähinnä kadulle mutta kenties joskus radallekin? Toiveena olis tietysti parempi jarruteho ilman ylimääräistä meteliä eikä se jarrujen remppaaminenkaan niin kivaa ole että sitä haluais yhtenään tehdä. Onko esim EBC:n greenstuffit hyvä kompromissi?
Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Jarruista
Itsellähän ratapelistä EBC:n sinisestä endupalasta irtosi kitkapinta kokonaan joka johti spinnaukseen ja rengasvalliin. Pintaa oli kuitenkin jäljellä yli puolet, joten ei se likikään loppu ollut. Muitakin noita kitkapinnan kiinnityksen pettämisiä on taidettu raportoida ja itselläkin myös toisesta palasta lähti käsin vääntämällä pinta irti.. Tuolta pohjalta suhtaudun vähän varauksella EBC:n jarrupaloihin. Lämpöä nuo kyllä meillä sai, eivät kyllä kestäneet sitä muutenkaan. 3000 Ferodot oli sitten ihan eri luokkaa.
Toisaalat keltaiset on kai pelanneet suht ok. Meilläkin takana moiset.
Ei nuo EBC:t kuitenkaan niin halpoja ole, että itse enää mihinkään laittaisin. 2500 Ferodot on tietty arvokkaat, mutta hyvä niiden jarrujen olisi pelata kun tarvitsee ja rata on kuitenkin se krittisin ympäristö.
Toisaalat keltaiset on kai pelanneet suht ok. Meilläkin takana moiset.
Ei nuo EBC:t kuitenkaan niin halpoja ole, että itse enää mihinkään laittaisin. 2500 Ferodot on tietty arvokkaat, mutta hyvä niiden jarrujen olisi pelata kun tarvitsee ja rata on kuitenkin se krittisin ympäristö.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Jarruista
Ei greenstuffit pelannu myöskään itsellä radalla 156 V6 alla. Se noissa green/redstuffeissa on hyvää että pölisevät todella vähän. Pysyy vanteet puhtaana.
Hyvä kompromissi siviili/rata ajeluun tuntuisi olevan Porterfieldin R4-S. Niitä saa esim. täältä.
Hyvä kompromissi siviili/rata ajeluun tuntuisi olevan Porterfieldin R4-S. Niitä saa esim. täältä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Jarruista
Ääni porterfieldeille myös. Jos heti haluaa täydellisen toiminnan, niin sitten uusille levyille. Vanhojen/kuluneiden/urittuneiden levyjen kanssa ainakin mulla meni tovi, ennenkuin olivat palat ja levyt kuin paita ja peppu.
Hmm. pitäiskin tilata varastoon valmiiksi uusia levyjä varten.
Hmm. pitäiskin tilata varastoon valmiiksi uusia levyjä varten.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Jarruista
Ok kiitos vinkistä. Eli kannattais odotella kunnes levyt olis vaihtokunnossa ja tilata vaikka brembon levyt? Vai onko esim blackdiamondin levyt selvästi paremmat? Tai jotain ihan muita levyjä jotka kestäisivät suolakurakelejä ja myös radalla?
Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 1118
- Liittynyt: 16 Kesä 2013, 20:52
- Car(s): Fiat Freemont Multijet 7h -12
Fiat 128 Panorama -77
Fiat Bravo "HeviGeeTee" -97
Beta 390 RR -18 - Paikkakunta: Mäntyharju
Re: Jarruista
Vanhojen palojen levyyn tarttunut kitkamateriaali voi tosiaan tehdä vähän kiusaa jonkin aikaa. Toisaalta vaikka kevyellä hiekkapuhalluksella tuosta selviää. Että sikäli ei välttämättä tarvitse levyjä uusia. Brembon, ainakin uritettuja/porattuja, levyja on tainnut hajoilla. Blackdiamondista en tiedä. EBC:n turbo groovet taitavat kylläkin pelata. Moiset itselläänkin. Nuohan ei ole rei'ille poratut vaan ainoastaan "kolotut" ja uritetut. Noissahan on joku ruostumista estävä pinnoite ja vakiota avarammat ilmakanavat. Keltsihän noita levyjä ja Ferodon paloja suositteli ja se combo kyllä pelaa. Vielä kun taas ehtisi lopun auton napoa iskuun Oli kyllä aiemmin ihan perus nimettömät tarvikelevytkin, eikä niissäkään valittamista edes radalla, mitään korroosiosuojaa ei kyllä moisissa ole. Lämpöjä ei kyllä mitattu vs. turbo groove, joten en tiedä pitääkö lupaus 100-astetta matalammista lämmöistä kutinsa. Pala on musta kyllä kriittisempi, tosin joku pinnoita varmasti lisää elinikää jos suolassa kylvettää.
Itselläänkin kohta tulossa käyttiksen jarrut elämänsä päähän ja jotain muuta kun perus tarviketta sinne taitaa eksyä.
Itselläänkin kohta tulossa käyttiksen jarrut elämänsä päähän ja jotain muuta kun perus tarviketta sinne taitaa eksyä.
Pizza, pasta, mafia!
Flappy paddles - löysät polkimet.
Flappy paddles - löysät polkimet.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Jarruista
Mun autoon oli edellinen omistaja investoinut black diamondit. Kestivät yli viisi vuotta ja tasan kaiken mitä annettiin ratapäivillä. Eli ei ne ainakaan aivan sudet ole.