164 Sähköistä
Valvoja: Moderators
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
164 Sähköistä
Semmonen homma tuli tuossa mieleen...
Kun sähköflekti lähtee pyörimään moottorin ollessa kuuma ja käännät avaimista virrat pois, sammuu myös flekti.
Eikä moottori enää saa jäähdytystä.
Josko joltakin sattuisi löytymään sähkökuvaa kyseiseen hommaan?
Ei tarvitsis kaivella niin paljolti
Kun sähköflekti lähtee pyörimään moottorin ollessa kuuma ja käännät avaimista virrat pois, sammuu myös flekti.
Eikä moottori enää saa jäähdytystä.
Josko joltakin sattuisi löytymään sähkökuvaa kyseiseen hommaan?
Ei tarvitsis kaivella niin paljolti
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Niissä malleissa missä flekti pyörii vielä 0-asennossakin lopettaa sen pyörimisen se kun flektin anturi saavuttaa raja-arvonsa. Esim 85C. Eli puhallat ilmaa yli 85C asteisen kennonläpi moottoritilaan. Kenno jäähtyy nopeasti jossa se anturi on. Pyörivät max 10sec yleensä varmaan lyhyemmän aikaa. En usko että vaikkapa 95C koneen jäähdytyksessä olisi mitään käytännön merkitystä. Moottori on suunniteltu vesijäähdytteiseksi ja ilmajäähdytyksen osuus on pieni. Kovin pitkiä puhaltamis aikoja taas akku ei kestä.
Mutta jos sen haluaa muuttaa niin vaihda siihen konetilassa olevaan flektinreleeseen jatkuva virta.
Mutta jos sen haluaa muuttaa niin vaihda siihen konetilassa olevaan flektinreleeseen jatkuva virta.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tarvikkeena myydään ainakin löytyy Turbo Timeria. Idea ahdettuun autoon että kovankin polkemisen jälkeen punaisena hehkuva turbo lämpötasataan (muuten turbon kanaviin jäävä öljy palaa kiinni kanavaan ja akseliin näin heikentäen voitelua ja jäähdytystä) , vaparissa taas ei ole tuollaista lämpöpistettä. Ainakin vanhemmissa VW Transistoreissa jotka on turbotettu jää pyörimään ylimääräinen sähköinen vesipumppu, joka pyörittää jäähdytysnestettä turbon kautta.
(Automekaanikoksi tuli luettua 80-luvun lopulla ja muutama vuosi niitä hommia, nyt menossa alanvaihdos ja pitäisi toukokuun lopulla olla pelastaja. Mikään tietäjä en kyllä autohommissa ole, täällä on useasti saanut vaihtaa mielipidettään jostakin autoasiasta.)
(Automekaanikoksi tuli luettua 80-luvun lopulla ja muutama vuosi niitä hommia, nyt menossa alanvaihdos ja pitäisi toukokuun lopulla olla pelastaja. Mikään tietäjä en kyllä autohommissa ole, täällä on useasti saanut vaihtaa mielipidettään jostakin autoasiasta.)
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Kuumalla koneella termari on auki joten teoriassa vesikiertoa tapahtuu kun "flekti" jäähdyttää kennostoa, miten tehokasta tuo jäähtyminen on siitä ei ole varmuutta. Vanhoissa (todella) autoissahan ei ollut vesipumppua vaan vesikierto hoidettiin "kuuma pyrkii ylöspäin" periaatteella, onko se nyt niin että lämpimän veden ominaispaino (tiheys) on pienempi ja tämä saa vesikierron käyntiin. Aikoinaan kun moottorit tulivat tehokkaammiksi niin tämä kierto ei enään riittänyt vaan tarvittiin pumppu viemään ylimääräinen lämpö harakoille
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
Omassa 164:ssa flekti jää pyörimään vaikka auton sammuttaa mut ajovalot päällä!! vika vai ominaisuus! ( webaston kiertovesipumppu päälle ja valot päälle ni jäähtyy paikallaanki)
Saahan niitä jälkikäynti systeemejä kaupasta ( ja voi sen rakentaa itekki) mut vapari koneessa hyöty suht pieni.
joissakin ww ja mersun isommissa nokivasaroissa on sähköllä toimiva kiertovesipumppu lämpöjen tasaamiseen.
Saahan niitä jälkikäynti systeemejä kaupasta ( ja voi sen rakentaa itekki) mut vapari koneessa hyöty suht pieni.
joissakin ww ja mersun isommissa nokivasaroissa on sähköllä toimiva kiertovesipumppu lämpöjen tasaamiseen.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Käytänpä tätä topiccia hyväkseni. Nokian talviajoharjottelussa tuli vedettyä rajusta penkkaan ja luulin että ei flekti toiminut sen jälkeen. Olin jo kehittänyt selityksenkin. Flekti pyörii ja yhtäkkiä pamahtaa jumiin kun tulee täyteen lunta ja näinollen moottori kärähtää. Tuossa paripäivää sitten kuitenkin kun tuli kruisailtua niin flekti lähtikin käyntiin kun lämmöt oli hiukan yli 100, ennen tuota penkkaan ajoa lähti jossain 90:ssä. Eli siis voisi kuvitella että tuo ykkösnopeus ei nyt toimi, mutta mistä tuo voisi johtua?
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tessussasi ei käsittääkseni ole kuin yksi nopeus.
Omat veikkaukset:
Olettaen että keulalla ei ole pahvia, kesällä ei jäähdytysneste ehdi jäähtyä moottorin ja flektin välillä (termostaatti auennut vasta hieman) (koska flektiä ohjataan jäähdyttimessä olevalla anturilla on jäähdyttimen lämpötila ratkaiseva) kun taas pakkasella se jäähtyy ja flekti käynnistyy vasta kun termostaatti on "täysin" auki.
Termostaatti menossa jäykäksi, eli aukeaa myöhemmin jolloin flektin anturi saa tiedon "myöhässä".
Flektinanturi lukee lämpötilan väärin.
Lämpömittari näyttää "väärin".
Penkkaan ajon jäljiltä on aistit tarkkana ja lämpömittaria tulee seurattua liian stressaantuneena jolloin flektin pyörähtämistä tulee odoteltua liian aikaisin. Minulla oli nääs tuota kun flektin relejohdotus ei toiminut, ennen korjausta, aina.
Sinänsä ei 100C ole paha paineistetussa järjestelmässä. Muistaakseni omassa tessussa ei talvella flekti käynnistynyt kuin pahvin kanssa. Kesäruuhkassa kylläkin pyöri jatkuvasti.
Omat veikkaukset:
Olettaen että keulalla ei ole pahvia, kesällä ei jäähdytysneste ehdi jäähtyä moottorin ja flektin välillä (termostaatti auennut vasta hieman) (koska flektiä ohjataan jäähdyttimessä olevalla anturilla on jäähdyttimen lämpötila ratkaiseva) kun taas pakkasella se jäähtyy ja flekti käynnistyy vasta kun termostaatti on "täysin" auki.
Termostaatti menossa jäykäksi, eli aukeaa myöhemmin jolloin flektin anturi saa tiedon "myöhässä".
Flektinanturi lukee lämpötilan väärin.
Lämpömittari näyttää "väärin".
Penkkaan ajon jäljiltä on aistit tarkkana ja lämpömittaria tulee seurattua liian stressaantuneena jolloin flektin pyörähtämistä tulee odoteltua liian aikaisin. Minulla oli nääs tuota kun flektin relejohdotus ei toiminut, ennen korjausta, aina.
Sinänsä ei 100C ole paha paineistetussa järjestelmässä. Muistaakseni omassa tessussa ei talvella flekti käynnistynyt kuin pahvin kanssa. Kesäruuhkassa kylläkin pyöri jatkuvasti.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
kyllä toi on ennen lähtenyt aina 90:ssä, ja talvellakin on pärähtänyt aika usein pyöriin, jopa niillä kovilla pakkasilla . Mutta nyt tosiaan lähti ensimmäisen kerran käyntiin yli kuukauteen, kun pärräsin puolituntia noin 20m ajoa ja sitten 15s tyhjäkäyntiä jne.... eli ilmeisesti sitten penkkaanajossa jokin anturi olis saanu siipeensä, joka kyllä kuulostaa aikas ihmeelliseltä
edit. niin joo pahvia ei oo edessä ollut missään vaiheessa ja ennen lämmöt on pysyny kesät-talvet aina 90:ssä.
edit. niin joo pahvia ei oo edessä ollut missään vaiheessa ja ennen lämmöt on pysyny kesät-talvet aina 90:ssä.
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Tuohan on mieltä rauhoittavaa tietää kun itselläni ei flekti ole pyörähtänyt tänä talvena vielä kertaakaan...tosin lämmötkin ovat korkeimmillaan olleet jotain 95`C. Mutta jotain sähköhäikkää mittarissa kuitenkin on koska välillä se vilkuttelee varoitusvaloa alle 80`C ja välillä polttaa sitä yhtenään tai sit ei ollenkaan. No en oo siihen hirveesti luottanu kunhan toi mittari vaan on näyttäny järkeviä lukemia!!
QUORTHON 1966-2004
- italia
- Viestit: 883
- Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
- Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06
Exät: 13 Alfaa... - Paikkakunta: Espoo/Kärkölä
Täytyy siltikin keväthuollon yhteydessä puhdistaa/vaihtaa nuo anturit kun eihän nuo muistaakseni paljon maksanu esim.Motonetissä ja eipähän sitten tarvii olla epävarmana niiden toimivuudesta kun lähtee kesälomareissulle Eurooppaan. Hyvässä lykyssä voi päästä pelkällä putsauksella kun nuohan tunnetusti on aika epeleitä hapettumaan (kuuluisaa Italialaista sähkötyötä).
QUORTHON 1966-2004
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
En olekkaan yksin ylilämmönvalon vilkuttelun kanssa. Omassa kulkineessa palaa joskus kylmänä 10-20 sekuntia käynnistyksen jälkeen mutta ei koskaan lämpimänä.
Mutta palataksemme vielä alkuperäiseen aiheeseen.
Termostaati ollessa auki, jäähdyttimen nestekierto on sammuttamisen jälkeenkin melko tehokasta ja jähdytin jäähdyttää, vaikka fekti ei pyörisikään.
Mutta tarviiko moottorin paljon jäähtyäkään sen jälkeen, kun se herkeää lämpenemästä?.
Mutta palataksemme vielä alkuperäiseen aiheeseen.
Termostaati ollessa auki, jäähdyttimen nestekierto on sammuttamisen jälkeenkin melko tehokasta ja jähdytin jäähdyttää, vaikka fekti ei pyörisikään.
Mutta tarviiko moottorin paljon jäähtyäkään sen jälkeen, kun se herkeää lämpenemästä?.
Kuulostaa ihan suht normaalilta, varsinkin jos lähdet heti liikkeelle kylmäkäynnistyksen jälkeen...Tuosta tuli mieleen, että miten nopeasti 164:ssa pitäisi moottorin lämmetä tällaisella n.-5 asteen pakkasella esimerkiksi? Kun olen alkanut epäillä että omassani kenties termostaatti vuotaisi tai jotain, kun ei lämpene n.10 minuutin kaupunkiajon aikana kuin tuonne 50-60 asteeseen enintään.
Meikäläisen auto nostaa lämmöt maantiellä 90 asteeseen vasta noin 20 minuutin jälkeen, kun pakkasta on 20 paikkeilla, erittäin hitaasti siis...mutta varmasti, kylällä pyöriessä vielä hitaammin, riippuu vähän kuinka paljon seisoo liikennevaloissa.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Mulla taas flekti pärähti käymään perjantaina pari tuntia seistyään yli viidentoista asteen pakkasessa välittömästi käynnistämisen jälkeen. Tais olla tytöllä kuuma . Nyt muutaman päivän kun oon sitä tarkkaillu oon pannu merkille et nyt se pyörii siellä ihan miten sattuu sillon ku sitä huvittaa pyöriä. Varmaankin anturi sanonu morjentes? Tosissaan se ei mullakaan oo aiemmin lähteny pyörimään kun just ennen sataa astetta. Kyllä oli ekoilla kerroilla helteessä viime kesänä keskustaruuhkissa jo lämmöt täysillä tohottamassa, munat vaahdossa ja silti kylmä rinki Per C:een alla