33:nen rykii??!!
Valvoja: Moderators
33:nen rykii??!!
Osaiskohan joku kertoa tuosta kolmikolmosesta kun ruennut tyhjäkäynnillä ja pienillä tasaisilla kierroksilla köhimään ja nykimään. Kylmällä koneella tätä ei tapahdu, eikä kiihdyttäessä tai normaalilla maantienopeudella. Tehot tuntuu olevan kyllä kohillaan. Aika vasta hommasin auton nii ei oikeen ole tullut vielä perehdyttyä, muutama entinenkin topikki sivusi aihetta mutta ei oikeen tuntuisi sopivan tuohon?? Sytytyshäikkää epäilisin mutta, miksi juuri lämpimänä olisi?
EDIT: Laitetaan se malli mukaan otsikkoon niin tulee paremmin tärppiä puolin ja toisin. - Rolle
EDIT: Laitetaan se malli mukaan otsikkoon niin tulee paremmin tärppiä puolin ja toisin. - Rolle
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
33:sta en tiedä mitään, mutta 155:ssani oli samantapaisia oireita. Auto oli täysin hengetön matalilla kierroksilla, meinasi sammua liikkeellelähdöissä ja tyhjäkäynnillä cruisailu oli käytännössä mahdotonta nykimisen takia. Syynä oli imuvuoto, jonka aiheutti haitarin pohjasta halki mennyt imuputki: ilmamäärämittarin ja läppärungon välillä oli vuoto. Kun vauhtiin sitten lopulta pääsi, niin silloin ei mitään huomattavaa eroa normaaliin ollut havaittavissa. Väliaikaiskorjaus onnistui hyvin vulkanoituvalla teipillä.
- ärrä
- Viestit: 751
- Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
- Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
- Paikkakunta: Vantaa
- Viesti:
Re: 33:nen rykii??!!
Kylmänä on kierrokset kovemmalla, jolloin pieni katkominen ei niin vaikuta. Vaihdappa kaikki tai vaikka yksi sytytysjohto kerrallaan, ja tsekkaa toimiiko paremmin.jarvay kirjoitti:Sytytyshäikkää epäilisin mutta, miksi juuri lämpimänä olisi?
Omassani oli samanlaisia oireita vielä jokin aika sitten.
Ostaessani auton, siitä oli irrotettu alipaineletku joka säätelee sytytysennakkoa.
Aina kiinnittäessäni letkun uudelleen jakajaan, samanlainen nykiminen alkoi ns. pintakaasulla ajettaessa.
Yritin löytää tältäkin palstalta apua ongelmaan, mutta kun en sitä löytänyt, unohdin koko asian ja ajoin alipaineletku irtonaisena edelleenkin.
Kuukausi sitten Alfani heitti öljyn mittatikun pois paikaltaan ja tottakai ruiski kolmossylinterin tulpan täyteen öljyä.
Jossainpäinhän on silloin tukos ja irrotettuani kampikammion huohotusletkun, huomasin että sitä kautta ohivuotokaasut eivät ainakaan kulkeneet.
Itse letku oli kyllä puhdas, mutta öljyntäyttöaukon sisäpuolen ympärillä oleva "suodatin" aivan tukossa.
Revittyäni kasan ruosteisia metalliliuskoja, ruostetta ja muuta töhnää tästä omalaatuisesta rakenteesta irti ja asennettuani kaiken takaisin paikoilleen ilman tätä suodatinta, päätin yrittää olisiko tällä yhteyttä myös virranjakajan alipainesäätöön.
Kuinka ollakaan, Alfani toimii nyt ensimmäistä kertaa niinkuin sen kuuluukin toimia. Luultavasti se ei koskaan ollut onnistunut puhaltamaan kampikammiossaan olleita ylimääräisiä paineita pihalle tukkeutuneen järjestelmänsä kautta.
Ehkäpä sinunkin olisi syytä tarkistaa voisiko autosi nykiminen aiheutua samasta syystä.
Olettaisin että auton ollessa kylmä ja juuri ajoon lähtenyt, suurempi bensiininsaanti ja vähemmät ohivuotokaasut antaisivat anteeksi tämän tukoksen, mutta koneen lämmittyä ja ryypyn napsahdettua pois päältä, ongelmat alkavat taas ilmetä.
Ostaessani auton, siitä oli irrotettu alipaineletku joka säätelee sytytysennakkoa.
Aina kiinnittäessäni letkun uudelleen jakajaan, samanlainen nykiminen alkoi ns. pintakaasulla ajettaessa.
Yritin löytää tältäkin palstalta apua ongelmaan, mutta kun en sitä löytänyt, unohdin koko asian ja ajoin alipaineletku irtonaisena edelleenkin.
Kuukausi sitten Alfani heitti öljyn mittatikun pois paikaltaan ja tottakai ruiski kolmossylinterin tulpan täyteen öljyä.
Jossainpäinhän on silloin tukos ja irrotettuani kampikammion huohotusletkun, huomasin että sitä kautta ohivuotokaasut eivät ainakaan kulkeneet.
Itse letku oli kyllä puhdas, mutta öljyntäyttöaukon sisäpuolen ympärillä oleva "suodatin" aivan tukossa.
Revittyäni kasan ruosteisia metalliliuskoja, ruostetta ja muuta töhnää tästä omalaatuisesta rakenteesta irti ja asennettuani kaiken takaisin paikoilleen ilman tätä suodatinta, päätin yrittää olisiko tällä yhteyttä myös virranjakajan alipainesäätöön.
Kuinka ollakaan, Alfani toimii nyt ensimmäistä kertaa niinkuin sen kuuluukin toimia. Luultavasti se ei koskaan ollut onnistunut puhaltamaan kampikammiossaan olleita ylimääräisiä paineita pihalle tukkeutuneen järjestelmänsä kautta.
Ehkäpä sinunkin olisi syytä tarkistaa voisiko autosi nykiminen aiheutua samasta syystä.
Olettaisin että auton ollessa kylmä ja juuri ajoon lähtenyt, suurempi bensiininsaanti ja vähemmät ohivuotokaasut antaisivat anteeksi tämän tukoksen, mutta koneen lämmittyä ja ryypyn napsahdettua pois päältä, ongelmat alkavat taas ilmetä.
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Juu vittumainen vika.. Oletko mittaillut tai tutkinut asiaa tarkemmin, itse tässä juuri ajattelin mittailla kaasuläppäanturit sun muut mitä pystyy. Pitäisi myös tulpat vaihtaa ja johdot ja samalla voisi tieten imusarjantiivisteet ja alipaineletkut katsoa. Kun vaan nuo ilmat lämpenisi ja nuo muutkin rojektit joskus valmistuisi. Onkos kellään kokemusta miten ilmi mitataan ja lambda?
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
Nokka-akselirempan jälkeen Alfani tyhjäkäynnit muuttuivat tosi huonoiksi.
Käytyäni läpi kaiken mahdollisen sähköpuolelta ja yleisimmistä polttoaineensaantiongelmista, tilasin jo ajan Tampereen Delta-autoon.
Ihmeellistä kyllä, Deltan Alfoihin perehtynyt asentaja ei tuntunut kovinkaan halukkaalta tutkimaan koko vehjettä, sellaisen käsityksen asiasta sain keskusteltuani hänen kanssaan.
Sain ajan vasta ensi maanantaille, joten päätin vielä kertaalleen käydä kaiken uudelleen läpi.
Nyt tuntuu siltä, että huonon tyhjäkäynnin syy on löytynyt.
Syynä oli ilmansaannin heikkous.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kaasuläpän ei pitäisi sulkea kokonaan imuilman aukkoa, vaan siihen on jätettävä 0.05-0.10 kokoinen väli.
Olen aina aiemmin luullut, että tyhjäkäynnillä saatava ilma tulee pelkästään lisäilmasuuttimen kautta imusarjalle, mutta sieltä tuleekin ilmaa vain moottorin ollessa kylmä. Lisäilmaventtiili sulkeutuu kokonaisuudessaan obaut 70 asteessa ja tarvittava ilmamäärä otetaan kaasuläpän ohi vuotavasta ilmasta.
Lisäilmaventtiilissäkin näyttää itsessään olevan säätöruuvi, jonka avulla voi säätää sulkeutumista alhaisemmassa tai korkeammassa lämpötilassa.
Olisikohan tästä saitista hyötyä myös teille Alfan säöhköpuolen vikojen etsijöille?
Toivottavasti osaan linkittää oikein.
http://dinoracing.no-ip.info/Bosch%20pu ... teoria.htm
Käytyäni läpi kaiken mahdollisen sähköpuolelta ja yleisimmistä polttoaineensaantiongelmista, tilasin jo ajan Tampereen Delta-autoon.
Ihmeellistä kyllä, Deltan Alfoihin perehtynyt asentaja ei tuntunut kovinkaan halukkaalta tutkimaan koko vehjettä, sellaisen käsityksen asiasta sain keskusteltuani hänen kanssaan.
Sain ajan vasta ensi maanantaille, joten päätin vielä kertaalleen käydä kaiken uudelleen läpi.
Nyt tuntuu siltä, että huonon tyhjäkäynnin syy on löytynyt.
Syynä oli ilmansaannin heikkous.
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin kaasuläpän ei pitäisi sulkea kokonaan imuilman aukkoa, vaan siihen on jätettävä 0.05-0.10 kokoinen väli.
Olen aina aiemmin luullut, että tyhjäkäynnillä saatava ilma tulee pelkästään lisäilmasuuttimen kautta imusarjalle, mutta sieltä tuleekin ilmaa vain moottorin ollessa kylmä. Lisäilmaventtiili sulkeutuu kokonaisuudessaan obaut 70 asteessa ja tarvittava ilmamäärä otetaan kaasuläpän ohi vuotavasta ilmasta.
Lisäilmaventtiilissäkin näyttää itsessään olevan säätöruuvi, jonka avulla voi säätää sulkeutumista alhaisemmassa tai korkeammassa lämpötilassa.
Olisikohan tästä saitista hyötyä myös teille Alfan säöhköpuolen vikojen etsijöille?
Toivottavasti osaan linkittää oikein.
http://dinoracing.no-ip.info/Bosch%20pu ... teoria.htm
juu kaasuläpän olen säätänyt tuossa.. enkä usko olevan vikaa siinä koska rykii muutenkin kuin tyhjäkäynnilla...imusarjan otin juuri pois ja ajattelin tehdä uudet tiivisteet siihen, mutta noita antureita mittaillessa tuli taas pulmia. Elikkä ruiskun lämpöanturihan on kyytiläisen puolen takimmaisen imukurkun "vieressä". Sen vieressä on joku mötikkä mihin menee vain yksi johto??? Ja toinen mystinen on saman puolen etummaisen kurkun edessä on joku lämpötilanaturia muistuttava?? mikä se on? ainakaan nyt ulko ja huoneenlämmössä läpi ei kulje virtaa? miten tuo lisäilma suutin muuten toimii?
Lisäilmaventtiilin kanssa olen taistellut pari päivää, joten luulisin tietäväni sen toimintapeiaatteen.
Se antaa moottorin tarvitsevan ilman kun moottori ei ole vielä saavuttanut oikeaa käyntilämpötilaansa.
Kylmäkäynnistyksessä venttiili on täysin auki.
Käynnistyksen yhteydessä siihen johdetaan kahdentoista voltin virta, joka lämmittää sitä samanaikaisesti moottorin lämmön nousun kanssa.
Se sulkeutuu täysin moottorin saavuttaessa normaalin käyntilämpötilansa.
Venttiilin toiminta on helppo tarkistaa.
Irroita se autosta (hieman ahdasta, mutta onnistuu kyllä).
Huoneenlämmössä venttiili on vain hieman auki.
Heitä se pakastimeen ja huomaat kuinka kunnossa oleva venttiili avautuu enemmän.
Lämmittäminen esimerkiksi hiustenkuivaajalla sulkee aukkoa silminnähden.
Tarkista myös että venttiillin tulevissa johdoissa kulkee se 12 volttia käynnistyksen jälkeen.
Auton polttoaineen syötölle on merkitystä vain lämpötila-anturilla, jonka paikan oletkin jo löytänyt, lisäilmaventtiilillä ja kaasuläpän asentotunnistimella. Muut anturit moottorissa menevät todennäköisesti mittaristolle ja Alfa controlliin. En itsekään tiedä niiden kaikkien sijaintia.
Moottoritilasta menee kyllä muutakin tietoa sytytysyksikköön ja boksiin, mutta ei itse moottorista.
Tuli mieleeni että venttiilin toiminnan voisi ehkä tarkistaa myös toisin.
Pitää sen autossa kiinni ja irrottaa siitä vain ylimmän ilmaletkun.
Sen letkunpidikkeen kautta näkee suoran siihen venttiiliin.
Suihkuta venttiiliin kylmäspreitä, niin sen pitäisi avautua.
Älä tietenkään suihkuta ainetta venttiilin sisään vaan runkoon.
Lämmitä hiustenkuivaajalla, niin näet sen sulkeutuvan.
Ehkä helpompi tapa kuin irrottaa sitä autosta.
Se antaa moottorin tarvitsevan ilman kun moottori ei ole vielä saavuttanut oikeaa käyntilämpötilaansa.
Kylmäkäynnistyksessä venttiili on täysin auki.
Käynnistyksen yhteydessä siihen johdetaan kahdentoista voltin virta, joka lämmittää sitä samanaikaisesti moottorin lämmön nousun kanssa.
Se sulkeutuu täysin moottorin saavuttaessa normaalin käyntilämpötilansa.
Venttiilin toiminta on helppo tarkistaa.
Irroita se autosta (hieman ahdasta, mutta onnistuu kyllä).
Huoneenlämmössä venttiili on vain hieman auki.
Heitä se pakastimeen ja huomaat kuinka kunnossa oleva venttiili avautuu enemmän.
Lämmittäminen esimerkiksi hiustenkuivaajalla sulkee aukkoa silminnähden.
Tarkista myös että venttiillin tulevissa johdoissa kulkee se 12 volttia käynnistyksen jälkeen.
Auton polttoaineen syötölle on merkitystä vain lämpötila-anturilla, jonka paikan oletkin jo löytänyt, lisäilmaventtiilillä ja kaasuläpän asentotunnistimella. Muut anturit moottorissa menevät todennäköisesti mittaristolle ja Alfa controlliin. En itsekään tiedä niiden kaikkien sijaintia.
Moottoritilasta menee kyllä muutakin tietoa sytytysyksikköön ja boksiin, mutta ei itse moottorista.
Tuli mieleeni että venttiilin toiminnan voisi ehkä tarkistaa myös toisin.
Pitää sen autossa kiinni ja irrottaa siitä vain ylimmän ilmaletkun.
Sen letkunpidikkeen kautta näkee suoran siihen venttiiliin.
Suihkuta venttiiliin kylmäspreitä, niin sen pitäisi avautua.
Älä tietenkään suihkuta ainetta venttiilin sisään vaan runkoon.
Lämmitä hiustenkuivaajalla, niin näet sen sulkeutuvan.
Ehkä helpompi tapa kuin irrottaa sitä autosta.
Täytyypä hieman jatkaa samaa asiaa.
Lisäilmaventtiilistä lähtee siis yksi paksu letku imusarjan etuosaan.
Sen vieressä imusarjassa on ohuempi säädöllä varustettu letku, josta voi säätää moottorin saamaa ilmamäärää ja sen kautta tyhjäkäyntinopeutta.
Tarkista että tämän ohuemman letkun päässä, imusarjan sisällä oleva tiiviste on kunnossa.
Ehkä tämän jo tiesitkin, mutta tulipahan kerrottua =).
Lisäilmaventtiilistä lähtee siis yksi paksu letku imusarjan etuosaan.
Sen vieressä imusarjassa on ohuempi säädöllä varustettu letku, josta voi säätää moottorin saamaa ilmamäärää ja sen kautta tyhjäkäyntinopeutta.
Tarkista että tämän ohuemman letkun päässä, imusarjan sisällä oleva tiiviste on kunnossa.
Ehkä tämän jo tiesitkin, mutta tulipahan kerrottua =).
Jep testasin tuon venttiilin pakastimessa ja uunissa. Pitäisikö venttiilin estää 70C asteessa ilman pääsy kokonaan. itsellä uuni oli n. 70-80 astetta ja ilmaa pääsee kuitenkin jonkun verran ohi. Ei paljoa mutta puhaltamalla menee kuitenkin jonkun verran. Tuota mietin että meneekö se tyhjäkäynti ilma kuitenkaa tuon venttiilin kautta, kun ennen venttiiliähän on t-haara josta haarautuu tyjäkäynnin säädölle ja lisäilman venttiilille.
Niin ja sellainen kun tuota yhtä kaaviota katselin nii oli merkitty tosiaan kaksi anturia tuohon vierekkäin toinen Engine cooling liquid sensor joka ilmeisesti se lämpötila anturi ja toinen on Coolant temperature thermal contact mikähän tämä??
Niin ja sellainen kun tuota yhtä kaaviota katselin nii oli merkitty tosiaan kaksi anturia tuohon vierekkäin toinen Engine cooling liquid sensor joka ilmeisesti se lämpötila anturi ja toinen on Coolant temperature thermal contact mikähän tämä??
Moikka!
Jos auto nykii lämpimänä, niin tarkistaisin kaikki mahdolliset paikat josta voisi olla ilmavuotoa kaasuläpän jälkeen. Eli imusarjantiivisteet, letkut jne.Viittaisi nimittäin vahvasti ilmavuotoon. Kylmänä seos on rikkaampi ja homma pelittää, lämpimänä seos laihentuu ja ilmavuoto sekaan tekee siitä niin laihan, ettei enää syty. Päästömittaus vois näyttää onko vuoto ongelmaa, jos on, samalla esim. suihkuttelemalla vaikka CRC:tä mahdollisiin vuoto kohtiin, näkee mihin paikkaan ruiskaisu muuttaa lukemia, siinä on ongelmakohta. Siis etsi aktiivisesti ilmavuotoja. Joskus on vaikea uskoa, että kysymys on niin yksinkertaisesta asiasta, mutta näin se on. Ruiskusysteemit on neuroottisen herkkiä ilmavuodoille, tsekkaa ehdottomasti ne mahdollisuudet ensin, ennen kuin alat osia vaihtamaan.
Jos auto nykii lämpimänä, niin tarkistaisin kaikki mahdolliset paikat josta voisi olla ilmavuotoa kaasuläpän jälkeen. Eli imusarjantiivisteet, letkut jne.Viittaisi nimittäin vahvasti ilmavuotoon. Kylmänä seos on rikkaampi ja homma pelittää, lämpimänä seos laihentuu ja ilmavuoto sekaan tekee siitä niin laihan, ettei enää syty. Päästömittaus vois näyttää onko vuoto ongelmaa, jos on, samalla esim. suihkuttelemalla vaikka CRC:tä mahdollisiin vuoto kohtiin, näkee mihin paikkaan ruiskaisu muuttaa lukemia, siinä on ongelmakohta. Siis etsi aktiivisesti ilmavuotoja. Joskus on vaikea uskoa, että kysymys on niin yksinkertaisesta asiasta, mutta näin se on. Ruiskusysteemit on neuroottisen herkkiä ilmavuodoille, tsekkaa ehdottomasti ne mahdollisuudet ensin, ennen kuin alat osia vaihtamaan.
Jarvay:
Tuota mietin että meneekö se tyhjäkäynti ilma kuitenkaa tuon venttiilin kautta, kun ennen venttiiliähän on t-haara josta haarautuu tyjäkäynnin säädölle ja lisäilman venttiilille.
Lisäilmaventtiili aukeaa ulkoilman lämpötilan vaikutuksesta, joten kyllä sen läpi ilmaa kulkee enemmän kylmäkäynnistyksen aikana myös tyhjäkäynnilä, ennenkuin se lämmön vaikutuksesta sulkeutuu.
Venttiilin sähköliitännöistä pitäisi muistaakseni löytyä n. 50 ohmin vastus.
Voin tarkistella huomenna jos tarvitset tarkempaa tietoa.
En testannut venttiiliä puhaltamalla, joten en tiedä läpäiseekö se ilmaa jonkin verran myös lämpimänä.
Luultavasti läpäisee, sillä eihän sen rakenne ole kovinkaan tiivis.
Jarvay:
toinen Engine cooling liquid sensor joka ilmeisesti se lämpötila anturi ja toinen on Coolant temperature thermal contact mikähän tämä?
Voisiko thermal contact olla flektin anturi?
Tuota mietin että meneekö se tyhjäkäynti ilma kuitenkaa tuon venttiilin kautta, kun ennen venttiiliähän on t-haara josta haarautuu tyjäkäynnin säädölle ja lisäilman venttiilille.
Lisäilmaventtiili aukeaa ulkoilman lämpötilan vaikutuksesta, joten kyllä sen läpi ilmaa kulkee enemmän kylmäkäynnistyksen aikana myös tyhjäkäynnilä, ennenkuin se lämmön vaikutuksesta sulkeutuu.
Venttiilin sähköliitännöistä pitäisi muistaakseni löytyä n. 50 ohmin vastus.
Voin tarkistella huomenna jos tarvitset tarkempaa tietoa.
En testannut venttiiliä puhaltamalla, joten en tiedä läpäiseekö se ilmaa jonkin verran myös lämpimänä.
Luultavasti läpäisee, sillä eihän sen rakenne ole kovinkaan tiivis.
Jarvay:
toinen Engine cooling liquid sensor joka ilmeisesti se lämpötila anturi ja toinen on Coolant temperature thermal contact mikähän tämä?
Voisiko thermal contact olla flektin anturi?
Testasitko lämpötila-anturin erilaisissa lämpötiloissa?
Sen vastuksen pitäisi muistaakseni pienentyä lämpötilan noustessa ja yksi mahdollinen nykimisen aiheuttaja voisi olla viallinen anturi.
Jos se antaa liian pienen vastusarvon kylmänä, Alfan boksi luulee konetta lämpimämmäksi ja antaa suuttimille lyhyemmän aukiolokomennon kuin mitä tarvittaisiin tasaisen käynnin aikaansaamiseksi.
Sen vastuksen pitäisi muistaakseni pienentyä lämpötilan noustessa ja yksi mahdollinen nykimisen aiheuttaja voisi olla viallinen anturi.
Jos se antaa liian pienen vastusarvon kylmänä, Alfan boksi luulee konetta lämpimämmäksi ja antaa suuttimille lyhyemmän aukiolokomennon kuin mitä tarvittaisiin tasaisen käynnin aikaansaamiseksi.
Jep nyt on imusarja paikollaan ja uudet tiivisteet.. parani huomattavasti, mutta vieläkin lämpimänä hieman rykii... Lämpötila anturi tuntuu pelaavan oikein kaikilla alueilla.. pitänee vielä alipaineletkut uusia ja tiivistellä, mutta en kyllä uskoisi että niissä enää voisi olla... Missähän vielä voisi olla vikaa/vuotoa? Mitenhän tuo ilmi ja lambda olisi kätevin mitata?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Lambdaa ei kovin kattavasti pysty itse mittaamaan, ilmamäärämittarin voi mitata tutkimalla yleismittarilla muuttuuko läpän kulmaa mittaavien napojen resistanssi tasaisesti kun läppää kääntää. Noissa läppämittareissa voi eniten käytetyn asennon kohdalle syntyä kulumaa niin, ettei kontaktipinta enää siltä kohdalta yhdistä kunnolla.
Helpoimmalla kuitenkin selvinnet kun käytät auton ensin pakokaasuanalyysissä, sen pohjalta on helpompi jatkaa arvailua eikä mittaus montaa kymppiä maksa.
Helpoimmalla kuitenkin selvinnet kun käytät auton ensin pakokaasuanalyysissä, sen pohjalta on helpompi jatkaa arvailua eikä mittaus montaa kymppiä maksa.
- Epäkelpokeräilijä -
Juu tuossa ajattelinki että käyttäisi, kun pitää kuitenkin katsastukseen käyttää ja että saapi nuo seokset kohdalleen(jos saa) Eikös tuossa säädetä seos ilmamäärämittarin sivussa olevasta talttapäisestä ruuvista? vai onko siinä siinä päällä olevassa kolossa joku ruuvi kun en ainakaan heti huomannut? Päästöt täytynee ottaa useammalta kierrosalueelta ja tulkita niiden mukaan?
Kerroit huohotinongelmastasi, samanlaisesta kuin minullakin.
Tuuppasi öljyt mittatikun reiästä ulos. Kerroit myös putsanneesi toisen puolen suuttimet. Kumman puolen suuttimet putsasit?
Tuli vain mieleeni eräs samantyyppinen ongelma vuosia sitten.
Tyhjäkäynnissä ongelmia silloinkin, mittatikun reiästä roiskuneen öljyn seurauksena.
Olin puhdistanut kolmosen tulpanreiän öljystä ja vaihtanut tulpan, mutta auton käynti ei siitä muuttunut paremmaksi.
Aikaa, keskikaljaa ja tupakkaa kului, kunnes huomasin irrottaa kolmosen ruiskusuuttimen sähköliittimen pois paikaltaan.
Sähköliitäntä oli täynnä öljyä ja oletettavasti sen seurauksena tämän suuttimen toiminta epämääräistä.
Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti parani huomattavasti.
Itse asiassa lämpötila-anturin liitäntä on myös siinä mittatikun alla.
Voisiko sen liittimien öljyyntyminen aiheuttaa ongelmasi?
Tuuppasi öljyt mittatikun reiästä ulos. Kerroit myös putsanneesi toisen puolen suuttimet. Kumman puolen suuttimet putsasit?
Tuli vain mieleeni eräs samantyyppinen ongelma vuosia sitten.
Tyhjäkäynnissä ongelmia silloinkin, mittatikun reiästä roiskuneen öljyn seurauksena.
Olin puhdistanut kolmosen tulpanreiän öljystä ja vaihtanut tulpan, mutta auton käynti ei siitä muuttunut paremmaksi.
Aikaa, keskikaljaa ja tupakkaa kului, kunnes huomasin irrottaa kolmosen ruiskusuuttimen sähköliittimen pois paikaltaan.
Sähköliitäntä oli täynnä öljyä ja oletettavasti sen seurauksena tämän suuttimen toiminta epämääräistä.
Puhdistuksen jälkeen tyhjäkäynti parani huomattavasti.
Itse asiassa lämpötila-anturin liitäntä on myös siinä mittatikun alla.
Voisiko sen liittimien öljyyntyminen aiheuttaa ongelmasi?
Elikkä nyt putsasin ne ruiskujen liittimet mutta ei auttanut... lämpötilaanturin johdonkin putsasin jo aiemmin, ja näyttää ainakin oikeita tuloksia... seuraavaksi tarkastan vielä alipaineletkut ja ilmaletkujen liitokset varmuuden vuoksi.. Polttoainepuoleen en ole vielä perehtynyt juurikaan täytyy sekin tarkastaa.. tulpat ja johdot on tilauksessa.. Niin mitehän nuo seokset säädetään ja mistä?
Nyt olisi tulpat, tulpanjohdot virranjakajan kansi ja besansuodatinkin vaihdettu. Alipaineletkut tiivistetty. Ei vaikutusta... Toiselta puolen käytin vielä ruiskut pois ja huomasin toisessa muovikärjen olevan haljennut ja irti. Vaikuttaneekohan se? jos jollakin on ylimääräisenä ruiskua tai vaikka pelkää kärkeä siihen nii ostan pois.
Löytyisi kyllä ruiskusuuttimia, mutta kunnosta en tiedä.
Todennäköisesti toimivia. Purettu ajokuntoisesta Alfasta.
Lähetä postia tai soita.
Alfauno@netti.fi
040-7311397.
Todennäköisesti toimivia. Purettu ajokuntoisesta Alfasta.
Lähetä postia tai soita.
Alfauno@netti.fi
040-7311397.
- hekakauhanen
- Viestit: 102
- Liittynyt: 27 Huhti 2004, 16:17
- Paikkakunta: Leppävirta
juu sellainen pönttöhän se on. joku tais sitä kutsua aktiivihiili suodatin nimellä joskus.Epezi kirjoitti:Jos en nyt ihan väärin muista niin eikös toi ollut joku bensahöyryjen takaisinkierrätys vempele. Kuusnepassa toi on bensantäyttöputken vieressä. tietävämmät korjatkaa.
huohotin jos menee tukkoon niin saattaa paine työntää myös kampiakselin stefan pois paikoiltaan (kokemuksesta voin kertoa)
Lisää öljy, tarkista bensa.. Ja jos kolinaa tai kilinää kuuluu, laita musiikki kovemalle!
Jep elikkä vianhaku jatkuu taasen, rupesin tuossa mittaileen bensapaineita ja mittarin tuossa katselin ja t-liitimen kyhäsin, vaa mistähän tuo paine pitäisi mitata? elikkä heti pumpun jälkeen, vai paineensäätimen jälkeen? Perhana taitaa vieläkin tuo imusarja vuotaa kun näkösällä oleva paperitiivisteen reuna oli nii kosteana. yksi ruisku on vielä hakusessa, jos jollakin on, voin pieneen hintaan ostaa pois.
Eikös paine pitäisi mitata jostain kohtaa pumpun ja paineensäätimen väliltä? Säätimen jälkeen alkaa paluuputki ja siellähän ei ole painetta. Käsittääkseni systeemissä on järjestyksessä seuraavat komponentit: pumppu -> suodatin -> värinän vaimennin -> suuttimet -> paineensäädin -> paluu tankkiin. Eli paineen pitäisi olla, nesteen paikallista puristumista lukuun ottamatta, sama pumpun ja paineensäätimen välillä. Vai onko?
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Jaa niinpäs tietysti onkin paineensäädin vasta paluupuolella. Eli jos mahdollista niin kannattaa varmaan mitata siitä suutinten ja paineensäätimen välistä, kyllä kai se suodatinkin periaatteessa aiheuttaa pienen painehäviön. Se on sitten eri juttu onko sillä mitään merkitystä. Värinänvaimentimesta en tiedä, mutta voisi senkin kuvitella vähän ahdistavan.
- Epäkelpokeräilijä -
Juupasen juu.. Pässiäinen ohi ja kylläpä on ollut taas kädet öljyssä, mutta tuloksiakin on tullut, eikä kyllä koko aika mennyt alfan kimpussa. Kuitenkin tässä taas tuloksia: bensapaineet kohdillaan, tai ainakin yli 2,5 johon painemittarin asteikko ylsi. Puristukset 8.5-9kg/cm2 puolilämpimällä koneella. Onko OK? Rikkinäisen ruiskun kären sain vaihdettua ja vielä ehjänä, kiitokset vanadoolle joka lähetti ruiskun. Ruisku ei kyllä pelannut mutta ainakin kärjen sain vaihdettua. Imuvuotoa ei varmasti enään missään ole. Joten Vika täytyy omasta mielestäni olla joko sytyssä tai ilmamäärämittarissa, josta pääseekin mielenkiintoiseen asiaan: kun siinä mittarissahan on tuo lämpötila-anturi, mutta minkäänlaista arvoa en siitä saanut. Yleismittarilla koitin anturin jalkoista mitata mutta ei mitään. Hankalaa mittaaminen toki on kun se oli paikoillaan, mutta melko varmasti kuitenkin johdot oli kunnolla kiinni siinä. Jos ei anturin jaloissa sitten ole jotain eristettä? Pitää ottaa anturi vielä irti ja mitata ja vaihtaa jos tarvis. Onkohan tämä ihan normi NTC anturi eli onkohan jotain 2,5kohm +25 asteessa? Ja voiko edes vaikuttaa käyntiin näin?
Juu rupesin taas kun kevät tulee niin miettimään tuota käyntihäikkää, tulpat hommasin vasta golden lodgen vaan ei vaikutusta. Semmosta mietin että mites puolan tai sen pienen sytytysyksikön vika ilmenee? Kun mittailtiin sillon joskus puristuksia nii taisi ottaa jompikumpi itseensä kun ei tahtonut millään lähteä käyntiin enään. Myöhemmin kuulin että voi lämmetä se sytytysyksikkö jos ei maadoita tulpanjohtoja kun mittaa paineet??
- DragonForce
- Viestit: 243
- Liittynyt: 25 Marras 2005, 13:58
- Car(s): 2x 156v6, 147,159Tbi Citikka C2 1.6VTS
- Paikkakunta: Joensuu/Mikkeli
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
mul on ollu tyhjäkäynnin kanssa myös ongelmia.röpöttää n.800rpm kohilla ja välil nousee 1500rpm ja pysyy siinä.tulpan johdot vaihdettu jonka jälkeen autoo ei saanu käymään kunnes vika asiaan löytyi.puolan alla oleva katkojalaite ei saanu kunnolla maita.tälle mustalle boschin "laatikolle" kun teki uuden maapiuhan ni johan taas lähti käymään. täällä on mittauksista kyselty niin tässä muutama vastaus. käsittääkseni kaasuläpän asentotunnistimen maksimi jännitearvo on 5V joka oli jommassa kummassa ääriasennossa ja sen sitten tulisi muuttua melko johdonmukasesti. lambdaa mitataa siitä yhestä johosta niistä kolmesta mikä on erikseen, jännitteen tulee vaihdella 0.45-1.0V välillä n.50-60 krt minuutissa! ne kaks valkosta johtoo on lämmitysjohot,niistä voi vastuksen mitata. ja ilmamäärä mittarissa on mittavastus ja potentiometri eli muuttuva vastus, jostai ku selvittää et mistä pinneistä ne mitataa ja ohjearvot nii homma selkiää.
- Caijo-Romeo
- Viestit: 1189
- Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
- Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
- Paikkakunta: Kylmäkoski
Noniin, omasta vika löytyi! Pistettii koululla kaikenmaan testereitä kiinni autoon ja johan rupes tapahtuun. Yllättäen sytkäpuoli oli kunnossa, tosi jakajassa oli reikä vielä viikko sitten kunnes huomasin sen ja vaihoin jakajan kannen ja pyörijän. Lambda arvo oli 1.3 tyhjäkäynnillä ja kierroksillakin kävi vielä laihalla. Lambda jännite oli 1.4V jatkuvana eikä juuri huojunut. Johdon irroitettua käynti paranani jo niin selkeästi että sen pystyi jo pelkästään korvakuulolla huomaamaan. Testereistä toki vielä paremmin.
Testtattiin lambdan säätöpiiri ja todettiin piirin olevan kunnossa. Testin pystyy tekemään ilman mitään laitteita. Ottaa boksilta tulevalta lambdan pulssijohdosta kiinni(muistelisin että musta johto, jossa keltainen liitin) ja toinen käsi akun + napaan. Lambdan johdon tulee olla tässä kohtaa irti. Seoksen tulisi muuttua sen verran että sen korvalla kuulee. Tämän jälkeen vaihdetaan toinen käsi + navasta -napaan ja jälleen seoksen tulisi muuttua, mutta toiseen suntaan. Tästä tietää, että boksin lambda säätö toimii.
Tulin siis tulokseen, että lambda antaa väärää tietoa boksille ja seos on pielessä jolloin auto nykii pintakaasulla. Nykiminen vain paheni päivä päivältä. Jonkun päivän saatto kyllä toimiakin välissä normaalisti. Pistin motonetin lambdan kiinni ja johan rupes pelittään. Päästöt oli komeet ja lambda arvo tasan 1.00. Kotimatkalla totesin että nykiminen oli kadonnut kokonaan ja alavääntöä jälleen piisasi pintakaasulla. Tosin alfa ei silti suostu kunnolla käymään alle 1000rpm tyhjäkäyntiä joten säädin sen sitten n.1100rpm kohdalle.
Testtattiin lambdan säätöpiiri ja todettiin piirin olevan kunnossa. Testin pystyy tekemään ilman mitään laitteita. Ottaa boksilta tulevalta lambdan pulssijohdosta kiinni(muistelisin että musta johto, jossa keltainen liitin) ja toinen käsi akun + napaan. Lambdan johdon tulee olla tässä kohtaa irti. Seoksen tulisi muuttua sen verran että sen korvalla kuulee. Tämän jälkeen vaihdetaan toinen käsi + navasta -napaan ja jälleen seoksen tulisi muuttua, mutta toiseen suntaan. Tästä tietää, että boksin lambda säätö toimii.
Tulin siis tulokseen, että lambda antaa väärää tietoa boksille ja seos on pielessä jolloin auto nykii pintakaasulla. Nykiminen vain paheni päivä päivältä. Jonkun päivän saatto kyllä toimiakin välissä normaalisti. Pistin motonetin lambdan kiinni ja johan rupes pelittään. Päästöt oli komeet ja lambda arvo tasan 1.00. Kotimatkalla totesin että nykiminen oli kadonnut kokonaan ja alavääntöä jälleen piisasi pintakaasulla. Tosin alfa ei silti suostu kunnolla käymään alle 1000rpm tyhjäkäyntiä joten säädin sen sitten n.1100rpm kohdalle.