Takaisin Alfakantaan
Valvoja: Moderators
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Takaisin Alfakantaan
Jaahas. Armeijat on käyty ja Nokiakin meni meikäläisen vakinaistamaan joten paluumatka Oikean Auton rattiin on käynnistynyt. Nälkähän kasvaa syödessä ja edellisen 2.0 litraisen 156:n tilalle olen nyt katsellut 2.5 V6:a. VV-autostahan sitten tarttui viikonlopuksi käyttöön juuri tällainen, 107000 ajettu 98 mallinen yksilö, THE-1. Turkulaiset varmaan auton rekkarin perusteella tunnistanevatkin. Varusteina on suurinpiirtein kaikki tarpeellinen ja varsin paljon muutakin. Jälkikäteen on laitettu mm. äänentoisto uusiksi, lastu, alustasarja, helmat, matala spoileri, hälytin sekä kaukokäyttöinen webasto. Huollot ovat suurimmaksi osaksi Deltan käsialaa, kytkinkin on vaihdettu 100tkm:ssä. Liike lupasi vaihdattaa jakopään hihnan ja syylärin (kuulemma vuoto), sekä kaikki mahdolliset viat mitä koeajojen perusteella autosta löydän. Välirahaksi taikoivat 9000 euroa kun annan Fiat Mareani vaihdossa (1.8 ELX sedan, vm. 98, ajettu 155000). Tänä aamuna ruiskun merkkivalo paloi hetken, samoin airbagin, mutta kun hetken ajelin, molemmat sammuivat. Lämmöt eivät juuri moottoritieajossa nousseet vajaan 10 asteen pakkasella, joten edessä on varmaankin termarin vaihto?
Nyt siis 2.5V6 omistajien (ja miksei muidenkin) tuntoja tiedustelen, että kannattaako ostaa, kuinka "hyvään" kulutukseen on tyytyminen ja kuinka paljon muutenkin ko. auton ylläpito kustantaa (vakuutukset yms?) Eli käytännössä mikä 2.5 V6:n kanssa on kalliimpaa / voisi mennä enemmän vikaan kuin pienempimoottoristen Twin Sparkien kanssa...
Kiitoksia kaikille jo etukäteen!
Nyt siis 2.5V6 omistajien (ja miksei muidenkin) tuntoja tiedustelen, että kannattaako ostaa, kuinka "hyvään" kulutukseen on tyytyminen ja kuinka paljon muutenkin ko. auton ylläpito kustantaa (vakuutukset yms?) Eli käytännössä mikä 2.5 V6:n kanssa on kalliimpaa / voisi mennä enemmän vikaan kuin pienempimoottoristen Twin Sparkien kanssa...
Kiitoksia kaikille jo etukäteen!
Ammattina autokauppa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Kolmas Alfa Romeoni on 156 V6 2.5 ja se on ollut ehdottomasti paras. Ainoat huonot puolet ovat runsaahko kulutus* ja vakuutuksen hinta myös pompsahtaa verrattuna 2-litraiseen.
Omalla kinnerillä ajettu nyt 78 tkm ja ainoat osat mitä on vaihdettu on yksi ylempi tukivarsi eteen ja ILMI. Tykkään autosta kuin hullu puurosta ja V6:n kanssa on Alfa-omistaminen ollut halpaa edelliseen Roomeoon verrattuna (155 2.0 TS 16V), koska ei ole tarvinnut korjailla. Alfan V6:sta on reilun 20 vuoden aikana lastentaudit onnistuneesti korjattu.
Nyt pitää tietenkin koputtaa puuta, kun menin taas noin kehumaan...
*viimeisimmän tankkauksen jälkeen keskikulutus 10.00 l/100km - pienin 8,91 - suurin 11,53.
Omalla kinnerillä ajettu nyt 78 tkm ja ainoat osat mitä on vaihdettu on yksi ylempi tukivarsi eteen ja ILMI. Tykkään autosta kuin hullu puurosta ja V6:n kanssa on Alfa-omistaminen ollut halpaa edelliseen Roomeoon verrattuna (155 2.0 TS 16V), koska ei ole tarvinnut korjailla. Alfan V6:sta on reilun 20 vuoden aikana lastentaudit onnistuneesti korjattu.
Nyt pitää tietenkin koputtaa puuta, kun menin taas noin kehumaan...
*viimeisimmän tankkauksen jälkeen keskikulutus 10.00 l/100km - pienin 8,91 - suurin 11,53.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Juu, onhan siihen kaikkea pientä tehty (mutta mistä ihmeestä sinäkin sen tiedät? )puuha kirjoitti:Toi THE-1 on sitten Turun kovin 2.5 V6 ! Sitä on viritelty jonniin verran...
Niki on hyvä ja kysäsee Kososelta.
Sain vanhan omistajan kännykän päähän ja täytyy sanoa että tarkka on ollut kun kuuntelin kaikkea miten autoa on pidetty, korjattu ja laitettu. 12900 näyttää enimmäkseen olevan pyynnit tuollaisesta, joten tuntuu tuo hinta jokseenkin linjassaan olevan. Delta sattui tarjoamaan 5000 euroa Fiatista vaihdossa, mutta eipä niillä tähän hätään oikein sopivaa vaihdokkiakaan ole.
Pitäisikö muuten V6:een tankata 98 oktaanista vai riittääkö 95:nen?
Ja tältähän se yksilö näyttää:
http://www.kilvet.com/resize.cgi?image= ... &width=640
Ammattina autokauppa
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Mitäs mieltä olette näistä vioista:
- Tyhjäkäynnillä moottori värisee
- Tyhjäkäynti seilaa ajoittain n. 500-1000 kierroksen välillä
- Ruiskun merkkivalo syttynyt pariinkin otteeseen, kun kone on ollut kylmä. Sammunut hetkeä myöhemmin
- Airbagin merkkivalo syttyi pakkasella, mutta sammui hetken ajon jälkeen.
Eli mihin erityisesti tuo värinä ja ruiskutuksen merkkivalo voisi liittyä? Tyhjäkäynnin seilauksesta on ollut paljon puhetta ennenkin ja monen mielestä kyseessä on ollut ominaisuus...
- Tyhjäkäynnillä moottori värisee
- Tyhjäkäynti seilaa ajoittain n. 500-1000 kierroksen välillä
- Ruiskun merkkivalo syttynyt pariinkin otteeseen, kun kone on ollut kylmä. Sammunut hetkeä myöhemmin
- Airbagin merkkivalo syttyi pakkasella, mutta sammui hetken ajon jälkeen.
Eli mihin erityisesti tuo värinä ja ruiskutuksen merkkivalo voisi liittyä? Tyhjäkäynnin seilauksesta on ollut paljon puhetta ennenkin ja monen mielestä kyseessä on ollut ominaisuus...
Ammattina autokauppa
En osaa tuosta värinästä kyllä mitään sanoa, ei omani kyllä mitenkään erityisemmin värise. Mutta tuo tyhjäkäynnin seilaaminen ei ole ominaisuus vaan jonkin sortin vika. Mullakin seilasi mutta kaasuläpän puhdistus auttoi siihen. Ruiskun merkkivalo on joillakin vissiin syttynyt jos lohkolämppäri on ollut käytössä.
Jos tyhjäkäynti seilaa niin voihan se kone väristä. V6sen tyhjäkäynnin ei kuulu seilata. Värinää voi aiheuttaa esim. moottorintukikumien väljistyminen jne. Ruiskunmerkkivaloon voi sitten olla monta syytä. Ehkä kannattaisi ajaa konee testeriin ja kattoa mitä näyttääniki kirjoitti:
Eli mihin erityisesti tuo värinä ja ruiskutuksen merkkivalo voisi liittyä? Tyhjäkäynnin seilauksesta on ollut paljon puhetta ennenkin ja monen mielestä kyseessä on ollut ominaisuus...
- Mika
- Viestit: 506
- Liittynyt: 18 Touko 2004, 02:05
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Turkulainen Jyväskylässä...
Niki ja sen koneen lämpeneminen kestää kauemmin kuin neloskoneen totu vaan siihen . Täällä ainakin kierokset pysyy ihan nätisti tyhjäkäynnillä, ja matkustajan turvatyyny vilkahtaa kun siihen penkille istuu joku xD
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa..
Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Heitetään yksi veikkaus vioista...
Tyhjäkäynnillä moottori värisee
- Tyhjäkäynti seilaa ajoittain n. 500-1000 kierroksen välillä
- Ruiskun merkkivalo syttynyt pariinkin otteeseen, kun kone on ollut kylmä. Sammunut hetkeä myöhemmin
- Airbagin merkkivalo syttyi pakkasella, mutta sammui hetken ajon jälkeen.
Fiksari on pessyt painepesurilla moottorin ja saanut vettä menemään tulpanreikiin...
Tyhjäkäynnillä moottori värisee
- Tyhjäkäynti seilaa ajoittain n. 500-1000 kierroksen välillä
- Ruiskun merkkivalo syttynyt pariinkin otteeseen, kun kone on ollut kylmä. Sammunut hetkeä myöhemmin
- Airbagin merkkivalo syttyi pakkasella, mutta sammui hetken ajon jälkeen.
Fiksari on pessyt painepesurilla moottorin ja saanut vettä menemään tulpanreikiin...
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Jeps. Alkaa valkeamaan. Juttelin taas vaihteeksi entisen omistajan kanssa ja tässä tuloksia...
1. Ruiskun merkkivalo: Lastutettu kone vaatii 98 oktaanisen polttoaineen. Liian alhainen polttoaineen oktaaniluku aiheuttaa häiriön. (Käytin 95:ä...)
2. Airbagin merkkivalo: Ominaisuus. Kaikki airbagiin liittyvät vermeet on vaihdettu useaan otteeseen, eikä vikaa ole koskaan saatu pois. Aina, alusta asti on valo syttynyt käynnistettäessä kylmää moottoria ja sammunut hetken ajon jälkeen.
Tulpista sen verran että niitä ei ole vaihdettu, vaihtovälihän on 100tkm joka meni jonkin aikaa sitten. VV-auto vaihtaa hihnanvaihtoremontin yhteydessä myös uudet platinatulpat omaan laskuunsa ja kyllä, auto on viettänyt aikaansa fiksarilla omistajansa lomapäivinä jolloin auto on pesty niin sisältä kuin päältäkin, sekä myös vahattu. VV-auto tekee käytännössä kaikki huolto/korjaustyöt Alfaan Delta-Autossa sekä Auto-Salo:lla. Hihnan + tulppien lisäksi korjataan sulakeboksin kannen kiinnitys, tarkistetaan Airbag sekä ruiskun häiriöt ja korjataan tarvittaessa. Lisäksi termari vaihdetaan (koska nykyisellään lämmöt ei nouse) ja syyläri myös mikäli epäilty vuoto osoittautuu todeksi. Lisäksi akku on vaihdettu uuteen liikkeen kustannuksella ja polttimot myös uusitaan.
LOPPUTULOS: Ostin auton!! Välirahaksi jäi lopulta kiivaan kädenväännon jälkeen mielestäni kohtuullinen 8300 euroa, varsinkin kun autossa on n. 40.000 vanhan markan edestä varusteita asennettuna jälkikäteen. (saan listan / hinnat varusteista vanhalta omistajalta) Sain auton sikäli kivaan hintaan, että vaihdossa entiselle omistajalle Alfasta maksettiin todella reippaasti enemmän mitä siitä itse nyt maksoin.
Tehoja tuossa laitoksessa on entisen omistajansa mukaan 230-240 hv (en tiedä pitääkö oikeasti paikkaansa) ja mittariin kulkee 260km/h. Alusta on nähtävästi Konin käsialaa, novitecin tehoputkisto sekä ehkä turhankin paljon levikettä ja lintulautaa -nekin Deltassa asennettu. Jarrupalat on jotain kisaversioita ja levyjäkin on vaihdettu. Äänentoistopuolella on CD-soitin, erillissarja edessä ja koksut takana. Niitä ajamassa on sitten 4-kanavainen vahvari takakontissa. Mukaan tuli 2 kpl n. vuoden vanhoja rengassatseja, joista kesäkumeina tuossa kuvassa näkyvät muistaakseni Continentalit 17" aluilla ja talvisatsina Continentalin WinterVikingit Alfan omilla 15" aluilla.
Että sellainen tällä kertaa! Nähdään taas tapaamisissa ja ratapäivillä, nyt kun on taas oikea auto alla. (tai no ei ihan vielä, sillä auto viettää aikaansa Deltan hoivissa ensi viikkoon asti).
1. Ruiskun merkkivalo: Lastutettu kone vaatii 98 oktaanisen polttoaineen. Liian alhainen polttoaineen oktaaniluku aiheuttaa häiriön. (Käytin 95:ä...)
2. Airbagin merkkivalo: Ominaisuus. Kaikki airbagiin liittyvät vermeet on vaihdettu useaan otteeseen, eikä vikaa ole koskaan saatu pois. Aina, alusta asti on valo syttynyt käynnistettäessä kylmää moottoria ja sammunut hetken ajon jälkeen.
Tulpista sen verran että niitä ei ole vaihdettu, vaihtovälihän on 100tkm joka meni jonkin aikaa sitten. VV-auto vaihtaa hihnanvaihtoremontin yhteydessä myös uudet platinatulpat omaan laskuunsa ja kyllä, auto on viettänyt aikaansa fiksarilla omistajansa lomapäivinä jolloin auto on pesty niin sisältä kuin päältäkin, sekä myös vahattu. VV-auto tekee käytännössä kaikki huolto/korjaustyöt Alfaan Delta-Autossa sekä Auto-Salo:lla. Hihnan + tulppien lisäksi korjataan sulakeboksin kannen kiinnitys, tarkistetaan Airbag sekä ruiskun häiriöt ja korjataan tarvittaessa. Lisäksi termari vaihdetaan (koska nykyisellään lämmöt ei nouse) ja syyläri myös mikäli epäilty vuoto osoittautuu todeksi. Lisäksi akku on vaihdettu uuteen liikkeen kustannuksella ja polttimot myös uusitaan.
LOPPUTULOS: Ostin auton!! Välirahaksi jäi lopulta kiivaan kädenväännon jälkeen mielestäni kohtuullinen 8300 euroa, varsinkin kun autossa on n. 40.000 vanhan markan edestä varusteita asennettuna jälkikäteen. (saan listan / hinnat varusteista vanhalta omistajalta) Sain auton sikäli kivaan hintaan, että vaihdossa entiselle omistajalle Alfasta maksettiin todella reippaasti enemmän mitä siitä itse nyt maksoin.
Tehoja tuossa laitoksessa on entisen omistajansa mukaan 230-240 hv (en tiedä pitääkö oikeasti paikkaansa) ja mittariin kulkee 260km/h. Alusta on nähtävästi Konin käsialaa, novitecin tehoputkisto sekä ehkä turhankin paljon levikettä ja lintulautaa -nekin Deltassa asennettu. Jarrupalat on jotain kisaversioita ja levyjäkin on vaihdettu. Äänentoistopuolella on CD-soitin, erillissarja edessä ja koksut takana. Niitä ajamassa on sitten 4-kanavainen vahvari takakontissa. Mukaan tuli 2 kpl n. vuoden vanhoja rengassatseja, joista kesäkumeina tuossa kuvassa näkyvät muistaakseni Continentalit 17" aluilla ja talvisatsina Continentalin WinterVikingit Alfan omilla 15" aluilla.
Että sellainen tällä kertaa! Nähdään taas tapaamisissa ja ratapäivillä, nyt kun on taas oikea auto alla. (tai no ei ihan vielä, sillä auto viettää aikaansa Deltan hoivissa ensi viikkoon asti).
Viimeksi muokannut niki, 20 Maalis 2006, 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ammattina autokauppa
Ensimmäisenä onnittelut autosta! =)niki kirjoitti: Tehoja tuossa laitoksessa on entisen omistajansa mukaan 230-240 hv (en tiedä pitääkö oikeasti paikkaansa) ja mittariin kulkee 260km/h. Alusta on nähtävästi Konin käsialaa, novitecin tehoputkisto sekä ehkä turhankin paljon levikettä ja lintulautaa -nekin Deltassa asennettu. Jarrupalat on jotain kisaversioita ja levyjäkin on vaihdettu. Äänentoistopuolella on CD-soitin, erillissarja edessä ja koksut takana. Niitä ajamassa on sitten 4-kanavainen vahvari takakontissa.
Toisena mulla heräs suuri uteliaisuus tuota konetta kohtaan, että mitä kaikkia muutoksia siihen oikein on tehty, kun tehoja on noinkin paljon?
Arvio oman tehoista on jossain 210 ja 220hv välissä, mutta penkkiin pääsen vasta lumien sulettua =) Jos pystyt, niin ois kiva saada vähän listaa noista muutoksista =)
Tuuppas sitten käymään Turussa Artukaisilla Radalle.comin kauden avajaisissa sitten joskus kun ne pidetään, niin tuun vilkasemaan tota sun kulkupeliä =)
Siitä lähdetään, mihin vajaavetoset jätetään
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
En ole hetkeäkään epäillytkään etteikö näin olisi, ensimmäiseksi ajattelin itsekin ihan samaa, että ei se virittelykään ihmeitä tee... Mutta aina on hyvä uskoa jossain mielen syövereissä siihen edellisen omistajan 230-240 heppaan, vaikka siinäkin on varmaan tuollaiset 30 heppaa yläkanttiin. Mitäpä tuosta, sen verran hyvin se nyt kuitenkin kulkee, ettei sillä missään jalkoihin jää.Cuore Sportivo kirjoitti:Onnittelut, siisti peli.
Ei kannata viedä penkkiin, petyt pahasti.
Vakiokin 156 2,5 kelaa tuon 260km/h mittariin, jos löytyy sopiva suora.
Ammattina autokauppa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Ai että sinulla on vielä tuo minun vanha Autoni... Sepä oli mukava kuulla Ajattelin jo yhdessä vaiheessa soittaa ja yrittää ostaa sen takaisinjaskas kirjoitti:Onnittelut uuden hankinnasta!
terv, Nikin vanhan AUTON tyytyväinen omistaja!
EDITTIÄ
Jos jaksat niin saat kernaasti jossain vaiheessa kertoa minulle tarkemmin, miten Alfa on pelannut... (harmittaa edelleen, kun joutusin siitä aikoinaan luopumaan) Hieno yksilöhän se on, vaikka pientä laitettavaa riitti aina ajoittain...
Ammattina autokauppa