Vein auton tänään arvioitavaksi korjaamolle. Tarkoitus oli katsoa mitä osia auton alta pitäisi vaihtaa. Kolinaa ilmennyt jonkin verran. 120 000 km huollon ja muut sen puolen viat meinasin korjauttaa jossain kauempana, tukivarret vaihdattaa Kouvolassa. Pohjaa kurkkiessa mainitsin et se jakohihnan vaihtokin olisi edessä... Huoltomies kertoi et kyl heillä yksi huoltomieson kyseistä työtä tehty ennenkin useampaan otteeseen. Sit alettiin keräämään listaa vaihdettavista osista:
120 000 huolto sis. jakohihna hiluineen
vesipumppu
startti
termostaatti
raitisilmasuodatin
käsijarruvaijerit
etuylätukivarret
yksi etualatukivarsi
takaa tukivarret
Mies jäi keräämään tietoa osista ja soitteli myöhemmin. Koko operaation hinta-arvio oli töineen 1650 egee (tuntitaksa 47e) Eipä tämä tyttö valitellut hinnasta
Kai tällaiseen "tavalliseen" korjaamoon uskaltaa luottaa.. ei tarvikaan suunnitella reissua Tallinnaan. Saa nähdä tuleeko hinta olemaan todellisuudessa näin pieni... Pääsiäisen jälkeen auto pääsee huoltoon. Nii, paikka on Kouvolan AD.
Tuntitaksa vaikuttaa ainakin aika normaalilta, tosin asiantuntevasta työstä tietenkin. Ite kävin tänään Muukkosella, ja kuinka ollakaan hinta oli positiivinen yllätys. Tosin vesipumppua ei vaihdettu. Termostaatin ja hihnanvaihdon yhteishinnaksi tuli 600e. Eipä siis paha loppujen lopuksi.
Tosin eräs ongelma se ei vain poistu millään... ytuo tyhjäkäynti ja sammuilu. Hihnakaan ei ollut poksahtamassa niinkuin pelkäsin, kiristin piti ääntä, mutta olisi vielä kestänyt ja hihna oli hyvässä kunnossa vaikka se oli melkein kuusi vuotta vanha ja 75000 ajettu
Muukkosella tuntitaksa oli 45e, ja työ on todellakin asiantuntevaa.
En maksaisi ainakaan millekään nyrkkipajalle enempää
No kyllä pääsit halvalla.
Oman remontin kohdalla olin varma et tulis kalliimmaksikin mitä nyt sain hinta-arvion, ja ennen kaikkea ajattelin joutuvani lähtemään auton kanssa kauemmaksi. Harkitsin pitkään Tallinnaan ajamista koko remontin kanssa mutta mietitytti kovasti sellainen et jos kaikki ei menekään niin kuin pitäisi ja autoa ei saisi arvioidussa ajassa pois korjaamolta.. Näin läheltä löytynyt huoltopaikka kaikkeen tarvittavaan kohtuu hintaan kyllä kevensi mieltä
Onko jollain muuten tietoa tosta startit vaihdosta? Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
Donna kirjoitti:
Onko jollain muuten tietoa tosta startit vaihdosta? Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
Ei siinä moottoria joudu ottamaan irti, mutta aika hankalaa se kuulemma on. En siis itse ole vaihtanut Mutta paikallisella Alfaa tuntevalla korjaamolla käytin starttia huollettavana ja kyllä siihen ilmeisesti tunti poikineen meni vaikka oli tuttu homma.
Foorumillahan on jopa ohjeet kuvineen tuohon vaihtton: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=5630
Donna kirjoitti:Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
jos erikoistyökaluja ei löydy niin voi olla aika työläs ! mutta konetta ei tarvi siirtää / irrottaa. muukkoselta kerrottiin että sellasia autoja on tullut huoltoon useampikin,missä jako heittää hampaalla ( jos ei löydy erikoistyökaluja ) usein yleiskorjaamoilta jotka korjaa kaikki merkit ei niitä löydy !
SP kirjoitti:
jos erikoistyökaluja ei löydy niin voi olla aika työläs ! mutta konetta ei tarvi siirtää / irrottaa. muukkoselta kerrottiin että sellasia autoja on tullut huoltoon useampikin,missä jako heittää hampaalla ( jos ei löydy erikoistyökaluja ) usein yleiskorjaamoilta jotka korjaa kaikki merkit ei niitä löydy !
Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?
SP kirjoitti:
jos erikoistyökaluja ei löydy niin voi olla aika työläs ! mutta konetta ei tarvi siirtää / irrottaa. muukkoselta kerrottiin että sellasia autoja on tullut huoltoon useampikin,missä jako heittää hampaalla ( jos ei löydy erikoistyökaluja ) usein yleiskorjaamoilta jotka korjaa kaikki merkit ei niitä löydy !
Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?
Juu auto tällä hetkellä huollossa muuta ei voi vaihtaa vesipumppua kun pojilla ei ole työkaluja siihen mutta tarkistivat pumpun ja sanoivat sen olevan ainakin heidän mielestä kunnossa... lets cee
ex 156 V6 2,5
Ei riemulla rajaa, kun V6 ajaa.. Happy without HONDA!
Nykyinen wv t4 carsport
KJS kirjoitti:...Muistanko oikein, että nuo erikoistyökalut tarvittiin V6:een, mutta ei tessuun?
Kyllä ne tessuun tarvitsee, siis jos tarkoitat nokka-akselien lukituspaloja. Ilman lukituspaloja - lainattujakaan - en olisi hommaan uskaltanut ryhtyä. Jollainhan ne akselit on saatava lukittua oikeaan asentoon hihnaa vaihdettaessa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
Joistain lukituksista ja sabluunoista se Muukkosen Pettersson puheli, mutta niin vain se kaveri vaihtoi minun 1.8 Tessuun hihnan ja pyörät (tarvikeosia) ja hintaa tuli alle 300€. Kaveri tuumasi vaan, että "pitää tehdä selkeät ja hyvät merkit, ennekuin ottaa vanhaa pois". Ajattelin pitää hihnanvaihtovälin 40 000, sillä säästää pidemmän päälle paljon rahaa. Tuttavallani oli paukahtanut tarvikehihna 156 2.0 Tessusta 45 tkm kohdalla. 3500 escobaria ei paljoa naurata. Enkä edes usko tarvikehihnan olevan ainoa, tai suurin syyllinen, sillä paukkuuhan noita originellejakin milloin sattuu. Varsinaiseen aiheeseen, eli auton korjaukseen. Kuulostaa onneksi siltä, että Alfasi on sitten tuon jälkeen melko tikissä ja toivottavasti pitkään.
Donna kirjoitti:No kyllä pääsit halvalla.
Oman remontin kohdalla olin varma et tulis kalliimmaksikin mitä nyt sain hinta-arvion, ja ennen kaikkea ajattelin joutuvani lähtemään auton kanssa kauemmaksi. Harkitsin pitkään Tallinnaan ajamista koko remontin kanssa mutta mietitytti kovasti sellainen et jos kaikki ei menekään niin kuin pitäisi ja autoa ei saisi arvioidussa ajassa pois korjaamolta.. Näin läheltä löytynyt huoltopaikka kaikkeen tarvittavaan kohtuu hintaan kyllä kevensi mieltä
Onko jollain muuten tietoa tosta startit vaihdosta? Onko hyvin työläs puuha niin kuin huoltomies kertoi? Että konettakin joudutaan ottamaan ulos että pääsee käsiksi? Näin oli kuulemma jouduttu samanlaisen alfan kanssa tekemään viime kesänä. Eräs huoltomies raukka oli tapellut kyseisen remontin kanssa juhannusaattona iltamyöhään kun oli kestäny oletettua pidempään...
Vasta tammikuussa vaihdettiin veekuutoseen startti. Työ 4,5 tuntia. Oli ollut kova kova homma ja vakuudeksi asentaja näytti verisiä rystysiään. Ei sitä moottoria tarvii irroitella. Toinen pakosarja ja ilmeisesti moottorin alakannatin. Vaihtostartti maksoi 150 euroa.
Aika yksinkertaisilta ne lukitustyökalut vaikuttivat, olis pitäny napata kuva perhana.
off topic: Puhuvat muuten outoa murretta siellä muukkosella, vaikka on hyvä ruotsissa nii aika paljon meni ohi Palvelu pelaa kuitenkin suomeksikin niin mikäs siinä
Ei voi kuin suositella hinta-laatu -suhteelta jos matkaa on kyseiseen paikkaan edes jotenkuinkin siedettävästi.
Pääsi vielä ajelemaan Muukkosen vanhalla satakuusnepallakin, oli aika kyytiä, kaikki varoitusvalot paloivat
Jäähän siihen lukkopalojen kanssakin vielä mahdollisuus jättää hihna kampiakselin päästä hampaan verran pieleen mutta se on jo melkoista tupelointia, siellä kun on pienempi hihnapyörä ja yhden hampaan heitto tekee asteissa paljon enemmän kuin nokka-akseleilla.
Voisin vaikka pistää kuvat noista omista paloista siltä varalta että Carlos tai joku muu haluaa koneistaa sellaiset itse.
Tässä 166:ssa on vielä "vanhanmalliset ajoitus-urat nokka-akseleissa, myös kiilaurat löytyy mutta eivät ole käytössä koska lukittuvat hihnapyörän kartion avulla , ovat helppo säätää kohilleen.
Venäläinen "tarkkuustyökalu" yläkuolokohdan paikantamiseen.
Ajoitusmerkit nokka-akseleissa
Tein kunnon työkalun jolla pystyn pitämään hihnapyörät paikoillaan avatessa/kiristettäessä.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:
Voisin vaikka pistää kuvat noista omista paloista siltä varalta että Carlos tai joku muu haluaa koneistaa sellaiset itse.
Eihän sitä tiiä vaikka innostus askartelemaan.
Ei mulla kylläkään niille mitään tekoa ole