155 Kytkin(kö) lopussa?
Valvoja: Moderators
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
155 Kytkin(kö) lopussa?
Kun tekee moottorijarrutusta, niin vaikka vauhti on hiljainen ei silti mene 1 vaihde silmään vaikka kytkin on pohjassa. Kun vain painaa keppiä ykköselle, kuulostaa kuin jokin levy/ratas/turbiini lähtisi pyörimään. Paikallaan ollessa menee ykkönen silmään mutta kytkin pohjassa kaasua painaessa kuulostaa kuin jokin peltinen levy pyörisi ja rahisisi kuin hiekassa. Tätä ääntä ei kuitenkaan kuulu aina. Kytkin ei luista yhtään missään tilanteessa ja ajossakin kaikki toimii normaalisti, paitsi moottori jarrutus ykkösvaihteella. Samaa rahinaa kuuluu joskus myös ajaessa kakkosvaihteella kun painaa kytkimen pohjaan ja antaa kaasua. Mikä mättää? Vaihdelaatikkoonkin vaihdettiin uudet öljyt pari viikkoa sitten...
- TeroV.
- Viestit: 438
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
- Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Jos kytkin ei irroita kunnolla, niin ei mene vaihteetkaan helposti päälle. Kokeile pumpata kytkinpoljinta muutaman kerran ennen vaihteen kytkemistä. Jos pumppauksen jälkeen menee vaihde paremmin päälle, niin sitten voisi olla vikaa kytkimen pääsylinterin tai työsylinterin tiivisteissä, eli kytkinnesteeseen olisi päässyt ilmaa.
Kai vaihteistoöljyn vaihdossa tuli laitettua tyhjennysproppu takaisin paikoilleen?
Kai vaihteistoöljyn vaihdossa tuli laitettua tyhjennysproppu takaisin paikoilleen?

-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Moottorijarrutus ykkösellä
Eihän painelaakeri ittessään kustanna juuri mitään (10 e +) mutkun joutuu purkamaan käytännössä ihan kaikki samat kun kytkinrempan yhteydessä... Jos pelkän laakerin vaihtaa kannattaa olla tosissaan varma että kytkin on tiptop. Kytkinsarjat taitaa lähes poikkeuksetta sisältää myös painelakrun.

Eihän painelaakeri ittessään kustanna juuri mitään (10 e +) mutkun joutuu purkamaan käytännössä ihan kaikki samat kun kytkinrempan yhteydessä... Jos pelkän laakerin vaihtaa kannattaa olla tosissaan varma että kytkin on tiptop. Kytkinsarjat taitaa lähes poikkeuksetta sisältää myös painelakrun.
Ei riitä liikevaraa enää irrottaan kytkintä kunnolla, voi olla hyvin pienestä kiinni vanhan kytkimen kans jos levykin alkaa oleen finaalissa..
Vähän karkeesti sanoen painelaakeri tai asetelman reuna, ne väkäset johon laakeri ottaa kii on kulunut tai laakerin kuulat on miten sattuu.
Siksi sököö painelaakeria kans epäilisin kun siinä pohjaanpainamisen yhteydessä kuuluu tuo rahina, mutta jos avaat niin ihmeessä koko paketti kerralla uusiks..
Ikävämpi vika voi olla myös kytkinakselin laakeri joka rikkinäisenä saa aikaan tuon huonon vaihteiden kytkeytymisen tai totaalisen toimimattomuuden kuten eräässä 164:ssa johon vaihdoin ko laakerin, kytkinpaketin ja kytkinakselin "pikari" stefan.
Syynä laakerin hajoamiseen oli noin 99% varmuudella öljynpuute laatikossa vuotavan pikaristefan ja myös hieman vuotavien vetarien stefojen vuoksi, se aiheutti muovikehäisen laakerin hajoamisen...siinä sivussa oli tietty saanut kytkinpaketti vaihteiston öljyt päälleen ja oli karmee sotku pestäväksi, kytkinpölyn ja vaihteisto-öljyn seos.
Mitäs öljyä muuten laatikkoon laitoit? 155:een vain GL4 on sopivaa suomessa mieluiten täyssynteettisenä, ei mielellään GL 4/5:sta...silläkin toimii mutta kangistuu.
Vähän karkeesti sanoen painelaakeri tai asetelman reuna, ne väkäset johon laakeri ottaa kii on kulunut tai laakerin kuulat on miten sattuu.
Siksi sököö painelaakeria kans epäilisin kun siinä pohjaanpainamisen yhteydessä kuuluu tuo rahina, mutta jos avaat niin ihmeessä koko paketti kerralla uusiks..

Ikävämpi vika voi olla myös kytkinakselin laakeri joka rikkinäisenä saa aikaan tuon huonon vaihteiden kytkeytymisen tai totaalisen toimimattomuuden kuten eräässä 164:ssa johon vaihdoin ko laakerin, kytkinpaketin ja kytkinakselin "pikari" stefan.
Syynä laakerin hajoamiseen oli noin 99% varmuudella öljynpuute laatikossa vuotavan pikaristefan ja myös hieman vuotavien vetarien stefojen vuoksi, se aiheutti muovikehäisen laakerin hajoamisen...siinä sivussa oli tietty saanut kytkinpaketti vaihteiston öljyt päälleen ja oli karmee sotku pestäväksi, kytkinpölyn ja vaihteisto-öljyn seos.
Mitäs öljyä muuten laatikkoon laitoit? 155:een vain GL4 on sopivaa suomessa mieluiten täyssynteettisenä, ei mielellään GL 4/5:sta...silläkin toimii mutta kangistuu.
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Noniin. Auto tuli takas kytkinrempasta... syyksi paljastui painelaakeri, sehän siellä pyöri mukana. Oli syönyt jo puoleenväliin, onko se nyt asetelma vai mikä lie, ne rautaläpyskät jonka päällä se makaa.
Myös ne rautaläpyskät, vai ovatko jousia, oli osa eri tasossa kuin muut. Kytkinlevy ei ollut vielä ihan loppu, mutta kulunut epäsäännöllisesti
sieltä täältä...
Noh, laitettiin kokonaan uusi kytkinpaketti, merkkiä sasch...
En ole ikinä ajanut autoa jossa on näin kevyt kytkin
, ero on kuin yöllä ja päivällä...
Myös ne rautaläpyskät, vai ovatko jousia, oli osa eri tasossa kuin muut. Kytkinlevy ei ollut vielä ihan loppu, mutta kulunut epäsäännöllisesti

Noh, laitettiin kokonaan uusi kytkinpaketti, merkkiä sasch...
En ole ikinä ajanut autoa jossa on näin kevyt kytkin

- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Noin mielenkiinnosta, mites kulunut kytkin muuten oireilee paitsi luistamalla raskaasti..? Itsellä 156:ssa koko omistusajan ollut sellaista oiretta ettei pakkia saa aina suoraan päälle, vaan joskus täytyy käydä läpi vaihdekaavio ja/tai nytkäyttää autoa hieman eteenpäin ykkösellä. Kiusallista vatkaamista. Olen ajellut ennenkin autoilla, joissa pakin päälle saaminen on hankalaa, mutta tulipa mieleeni se, et onko niissä kaikissa sitten ollut kytkin lopussa tai säädöt pielessä?
- pikkis77
- Viestit: 501
- Liittynyt: 06 Touko 2005, 21:18
- Car(s): AR spider 2.0 vm. 1984
- Paikkakunta: Kulloonkylä (Porvoo)
Siis jos vain kytkinlevy on kulunut, niin luistamallahan tuo oireilee. Omassani taas ei luistanut vielä, mutta painelääkeri oli sökö.
Voihan olla että tuo sinun ei irrota kunnolla, syitä voi olla useampiakin.
Faijan mersussa oli sen paketin jousi pois aikoiltaan, auton joutui aina sammuttamaan ennen kun kytki ykkösen tai pakin..
Voihan olla että tuo sinun ei irrota kunnolla, syitä voi olla useampiakin.
Faijan mersussa oli sen paketin jousi pois aikoiltaan, auton joutui aina sammuttamaan ennen kun kytki ykkösen tai pakin..
Mulla oli kytkin kulunut ihan samalla tavalla, paineasetelman kynsistä oli kulunut jo reilusti tavaraa pois. Kytkin oli myös hiton jäykkä. Epäilin silloin että se olisi johtunut kasausvirheestä tai painelaakeria liikuttavan akselin jäykkyydestä. Se oli meinaan aluksi niin jäykkä ettei sitä meinannut käsin pystyä liikkuttamaan! Puhdistamalla sen sai taas toimimaan herkästi.pikkis77 kirjoitti:Noniin. Auto tuli takas kytkinrempasta... syyksi paljastui painelaakeri, sehän siellä pyöri mukana. Oli syönyt jo puoleenväliin, onko se nyt asetelma vai mikä lie, ne rautaläpyskät jonka päällä se makaa.
Myös ne rautaläpyskät, vai ovatko jousia, oli osa eri tasossa kuin muut. Kytkinlevy ei ollut vielä ihan loppu, mutta kulunut epäsäännöllisestisieltä täältä...
Noh, laitettiin kokonaan uusi kytkinpaketti, merkkiä sasch...
En ole ikinä ajanut autoa jossa on näin kevyt kytkin, ero on kuin yöllä ja päivällä...