Jäähdytinnesteet, missä? (156)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Jäähdytinnesteet, missä? (156)

Viesti Kirjoittaja Maho »

Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä. AutoMilanossa ei asia paljon kiinnostanut kun ei vuotoa näkynyt vaan lisättiin vaan nesteet piripintaan. Tuon operaation jälkeen autolla on ajettu n. 300km ja nyt nesteet yltää nipinnapin minimi rajaan kun kone on lämmin. Kylmänä menee jo sentin pari alle. Edelleenkään ei mistään vuotoa löydy.
Mihin piruun ne katoo???
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jäähdytinnesteet, missä? (156)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Maho kirjoitti:Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä.
Ei kai nää voi olla mitenkään yhteydessä toisiinsa??? :crazyeyes:

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytinnesteet, missä? (156)

Viesti Kirjoittaja Maho »

alfa 156 v6 kirjoitti:
Maho kirjoitti:Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä.
Ei kai nää voi olla mitenkään yhteydessä toisiinsa??? :crazyeyes:
Tiedä näistä... :roll:
Samalla myös vaihdettiin Jäähd. nesteet. Ja ennen tuota operaatiota siis nestettä oli ihan riittävästi eikä se ollut viimesen 5000tkm. aikana vähentynyt, ainakaan huomattavasti.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Niin

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Omassani (147:ssa) lohkolämppäri tuli alavesiletkuun. Ei siis lohkon kupeeseen... käsitys, että 2.5:ssa sama homma, että lämppäri tulee alavesiletkuun. Jos kiristimet löysällä letkussa, niin varmaan nesteet katoaa... Niin, jos laskeneet nesteet ulos alaletkun kautta ja jättäneet löysälle kiristimet.

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Re: Niin

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Ja mulla 147:ssa tirskahti vähän samaisesta paikasta, kun asentelin CDA boksia ja piti poistaa kaikki entinen liittyen paneelisuodatinkoteloon. Oli niin tiukkaa hommaa, että alaletku joutui rasitukseen ja liitokset tiukoille.

Pikkusen jouduin lisäämään, mutta samalla laitoin myös alaletkun 4x liittimet tiukoille. Vuotoa ei sitten 3000 km testilenkin jälkeen.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Tästä päästäänkin ongelman ytimeen, mitään vuotoa kun ei näy missään :crazyeyes:
Jäähd. nesteestä jää vielä kuivuessaankin niin selkeät jäljet, että luulis sokeenkin näkevän jos sitä jostain vuotaa, mutta vielä en ole löytänyt paikkaa mistä se vuotaisi.
Ei enää Alfaa... eipä

Skyhorse
Viestit: 213
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 08:59
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Skyhorse »

Japsivainaassanihan ne katosivat öljyjen sekaan...

Huomasin siittä kun otin öljytäyttökorkin käteen ja huomasin kuppiin saostuneen sellaista valkoista mönjää.

Oliskohan sulla joku letku välillä paisuntasäiliö - jäähdyttäjä rikki?

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Moro,

Painin vaimon entisen auton kanssa tuon ongelma parissa vuoden - pari vinkkiä:

-todennäköisesti jäähdytytzydeemiin on jäänyt ilmaa, joka on hankala/puolimahdoton saada pois ilmaamalla - silloin nesteen lisäys ja nestepinnan seurailu lienee järkevin vaihtoehto - ilma tulee ajan mittaan pois kun availee varovasti ajon jälkeen korkkia ja lisäilee nestettä
- toinen vaihtoehto on, että letkulämmitin vuotaa, mikä ei ole kovin todennäköista 156sessa, koska lämmitin on vain putkenpätkä, jonka sisällä vastus. Todennäköinen vuotokohta vois olla siten klemmarit joilla vesiletku on kiinnitetty molemmin puolin letkulämmittimen (putkenpätkän) päälle. Eli niitä vois kiristellä aikaajoin. Ne löytyy, kun lämmitintä alkaakäyttämään ja lämpölääjeneminen vatkaa pientä liikettä edestakaisin.
-jos vuotokohtaa ei löydy niin lisälisin itse kiltisti nestettä - käy ajamassa pikkulenkki autolla, jotta ehtii lämmetä ja avaa sen jälkeen varovasti paisuntasäiliön korkki - jos nestettö purskahtaa ulos niin todennäköisesti systeemisstä oleva ilma laajenee ja pyrkii ulos - sitten vain nestettä tilaael vähän keraallaan. Se purskahdusefekti tulee tietty silloinkin , jos kannentiiviste vuotaa, mutta ei kannata aina aluksi pelätä pahinta - eli sama efekti myös jos systeemissä ilimaa. :-D
MP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Korjaus kriittiseen kohtaan :wink: - siis klemmarit löystyy (ei löytyy)...
MP

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ysk juttu tuli vielä mieleen - eli jos nestevuoto on vesipumpun akselin kautta niin voi olla hankala huomata.
MP

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Onko autolla ajettu yli 100tkm.
Yleensä vesipumppu menee niillä kilometreillä. Ainakin mulle suositeltiin
vesipumpun vaihtoa samaan aikaan kun vaihtaa jakohihnan.

Toisaalta jos automilanon jätkät on laittanu jotain muuta pakkas nestettä ku Paraflu ni voi olla että se kiehahtaa pois systeemistä.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Maunu kirjoitti:Onko autolla ajettu yli 100tkm.
Yleensä vesipumppu menee niillä kilometreillä. Ainakin mulle suositeltiin
vesipumpun vaihtoa samaan aikaan kun vaihtaa jakohihnan.

Toisaalta jos automilanon jätkät on laittanu jotain muuta pakkas nestettä ku Paraflu ni voi olla että se kiehahtaa pois systeemistä.
Autolla on ajettu karvan yli 100tkm. Tuosta nesteestä mitä ne sinne kaato ei tiedä kukaan... Jostain älyttömän paskasesta "kukkien" kastelukannusta ne sinne lisää nestetta viimeksi kaatoi. :crazyeyes:
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ei kyllä Alfakaan ole jäähdytynesteelle noin kranttu - kyllä kaikenmerkkiset kohtuulatuset pitäs kelvata. Eise haittaa jos kannu on päältä paskanen.

Vesipumppu voi tosiaan mennä 40 tkmn kohdalla tai kestää 200 tkm.

Jo se letkulämmitin ei olr tyyppiä putki, jonka sisällä vastu svaan sellainen kulmikkaan mallinen niin se pystyy jo vuomataan nestettä aika huomaamatta. Sentyyppinen lämmitin kesti vaimon autossa tasan vuoden, ojnka ajan vuosi vähän ja vuoden jälkeen paljon (lätäkkö alla).
MP

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Jäähdytinnesteet, missä? (156)

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Maho kirjoitti:
alfa 156 v6 kirjoitti:
Maho kirjoitti:Loppukesästä asennettiin lohkolämppärin haaroitussarja. Sen jälkeen ei ole jäähdytinnesteet pysynyt sisällä.
Ei kai nää voi olla mitenkään yhteydessä toisiinsa??? :crazyeyes:
Tiedä näistä... :roll:
Samalla myös vaihdettiin Jäähd. nesteet. Ja ennen tuota operaatiota siis nestettä oli ihan riittävästi eikä se ollut viimesen 5000tkm. aikana vähentynyt, ainakaan huomattavasti.
No jos nesteet on vaihdettu samalla niin se voi hyvinkin olla kiinni just tosta ilmauksestajonka joku jo kertokin, meiän marea aikanaan teki samanlaisen tempun ja litkua sai lisäillä useamman kerran ennen kun alko pysymään maksimissaan.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Maho kirjoitti:Autolla on ajettu karvan yli 100tkm. Tuosta nesteestä mitä ne sinne kaato ei tiedä kukaan... Jostain älyttömän paskasesta "kukkien" kastelukannusta ne sinne lisää nestetta viimeksi kaatoi. :crazyeyes:
Niin, en tiedä onkohan tuolla erityyppisellä jäähdysnesteellä eroa.. Mutta ainakin ohjekirja painottaa käyttämään ainoastaan tuota Climafluid Super Permanent -40C -mehua... Ja että eri tyyppisiä jäähdytysnesteitä ei ainakaan saisi sekoittaa keskenään.
Jos joku haluaa tätä ohjekirjan neuvoa noudattaa, niin ei ainakaan kannata pyytää D-A:ssa lisäämään, sillä siellä ne eivät kyseistä nestettä käytä. AutoMilanosta en tiedä, mutta epäilen ettei sielläkään.

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Ei niissä nesteissä muuta ole, kunhan ovat kohtuuuhyvälaatuisia esim zero tms. Estää siten korroosiota vesikanavissa ja suojaa sitä vesipumppuakin vähän paremmin - tietty oikea sekoitussuhde pakkaskestävyden takaamiseksi 50/50. Suositteleehan ne öljyksikin Seleniaa...

Glykolia ne kaikki pakkasnesteet Suomessakäytännössä on. Jos nesteet menee vanhaksi niin se lisäaineistuksen "kuluminen" saattaa lisätä just sitä korroosion vaaraa, mutt ajo svuotoja ei ole ja seos on pysynyt oikeana niin kestää se neste vanhanakin pakkasta.
MP

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Eli summasummarum... mitä nestettä pitäisi nyt ostaa mitkä uskaltaisi tuonne sekaan muiden mukaan heittää? Ei viittis taas ajaa AutoMilanoon täyttämään tuota.
Ei enää Alfaa... eipä

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Just toi Zero on hyvä, ite ainakin sotkin sitä kun termarin vaihoin. Näitä uusia silikaattimömmöjähän (punaset) ei ainakaan saa sotkee vanhoihin vihreisiin nesteisiin eikä käyttää vanhoissa järjestelmissä kun ne ei siellä pysy.

Crappa
Viestit: 1
Liittynyt: 08 Loka 2003, 16:51

Viesti Kirjoittaja Crappa »

Itsekkin huomasin saman ongelman viime kesänä eli nesteet hävisivät jäähdyttimestä. Valitettavasti vuoto ei johtunut liitimistä yms. vaan syylärin vuodosta, on oikeasta yläkulmasta päässyt ruostumaan ja sitä kautta päästää nesteitä pihalle siten että kesällä joutuu lisäämään n.1/2l. parissa kuukaudessa. Vuoto ei ole kasvanut mitenkään merkittävästi niin en oo ainakaan vielä laittanut syyläriä vaihtoon, voin arvata ettei mikään halpa operaatio..
:evil:

Avatar
sami_r
Viestit: 168
Liittynyt: 18 Syys 2003, 17:13
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja sami_r »

Hyviä vastauksia taisi jo tullakin - mulla kävi oman 156:n kanssa heti eka talvena niin, että jäähdytinnesteet katosivat. Mutta vuoto oli kyllä selvää: auton alla lumessa näkyi selkeä läntti. DA kiristi ilmeisesti juuri noita letkunlämmittimen klemmareita, ja taidettiinpa niitä kiristää seuraavanakin talvena. Ainakin tänä kesänä on nesteet pysyneet sisällä, katsellaan talvella sitten taas.

Mutta kysymys: tietääkös kukaan, paljonko tuo neste laajenee ja supistuu lämpötilan vaihdellessa? Huomasin nimittäin talvipakkasilla (jotain -25C) ettei nestettä ollut paisuntasäiliössä juuri nimeksikään, joten lisäsin sitä jonkin verran - ehkä turhaan? Auto oli seissyt yön yli pakkasessa, joten varmaan neste oli kyllä niin pienenä kuin suinkin.

Oli viikonloppu ja matkalle lähtö, joten ostin lähimmältä huoltsikalta mitä nestettä satuin löytämään (GlycoShell oli nesteen nimi - hyllyssä oli kahta laatua, joista se punainen on kuulemma alumiinivalmisteisille moottoreille eli ei mulle) ja kysyin maanantaina DA:sta, oliko toimenpiteestä haittaa. Sanoivat että nou hätä, voi sitä sinne laittaa - ja toden totta, kun tuoteselostetta lukee niin toi GlycoShell on yli 90% silkkaa glykolia.

Maho
Viestit: 946
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 10:29
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Maho »

Erittäin paljon kiitoksia nopeista ja hyvistä vastauksista. Täytyy seurailla tilannetta nyt pari viikkoa ja tarvittaessa lisätä litkua. Edelleenkään en ole löytänyt mitään vuotoa mistään eikä toistaiseksi näytä siltäkään, että ne olisi öljyn kanssa sekoittuneet.
Palailen mahdollisesti asiaan jos tilanne muuttuu!
Ei enää Alfaa... eipä

Vastaa Viestiin