164 Alavesiletku poxahti...
Valvoja: Moderators
164 Alavesiletku poxahti...
...Perkele sentään! Ihmettelelin kuinkas tuo jäähdytysveden varoitusvalo palaa ja kohtapuoleen ei tullut enää sisälle lämmintä ilmaa. Kaarsin Makuunin pihaan ja hyvä ettei kussut pellin alta nestettä silmään kun ruiskusi tavaraa siitä oikean etukulman alavesiletkusta metrin kaaressa.
Kotia nilkutin varovasti ja irrottelin letkun; tarjoilin siinä samalla litratolkulla glykolia viemäriverkostoon viherpipertäjien riumuksi. kyseessä on siis semmonen bauttiarallaa 10 cm pitkä ja jotain 5 cm paksu pätkä mikä tulee (ainakin tässä tapauksessa) siihen moottorinlämmittimen ja lohkon väliin.
Pitäis aamulla hankkia tuommonen uusi joten mitäs suosittelette. Saakos tuommoista putkea jostain kumikaupasta vai menenkö varaosaliikkeeseen ja vertailen että onko jossain muussa autossa samanpaksuista letkua - juolahtaisiko kellekään mieleen että olisi käyttänyt tuossa korvaavana putkena jotain tietyn kansanomaisemman automallin letkua? Merkkikohtaista putkea en osta kun on pakko saada viikonlopuksi auto kulkemaan eikä täällä ole varmasti toivoa saada tuota suoraan hyllystä.
Onko tuolle letkulle jotain erikoisedellytyksiä kun se lämmittimen vastus menee siinä sisällä vai passaako ihan tavallinen jäähdytysvesiletku???
Entäs kuinka paljon tessu imee nestettä? Miten täyttö tapahtuu; korjaan letkun ja alan kaatamaan lirua paisuntasäiliöön kunnes on ylärajalla??? Pitäsi varmaan käyttää välillä vai ja lisätä sitten taas yläräajaansa?
Vai mitä..?
Kotia nilkutin varovasti ja irrottelin letkun; tarjoilin siinä samalla litratolkulla glykolia viemäriverkostoon viherpipertäjien riumuksi. kyseessä on siis semmonen bauttiarallaa 10 cm pitkä ja jotain 5 cm paksu pätkä mikä tulee (ainakin tässä tapauksessa) siihen moottorinlämmittimen ja lohkon väliin.
Pitäis aamulla hankkia tuommonen uusi joten mitäs suosittelette. Saakos tuommoista putkea jostain kumikaupasta vai menenkö varaosaliikkeeseen ja vertailen että onko jossain muussa autossa samanpaksuista letkua - juolahtaisiko kellekään mieleen että olisi käyttänyt tuossa korvaavana putkena jotain tietyn kansanomaisemman automallin letkua? Merkkikohtaista putkea en osta kun on pakko saada viikonlopuksi auto kulkemaan eikä täällä ole varmasti toivoa saada tuota suoraan hyllystä.
Onko tuolle letkulle jotain erikoisedellytyksiä kun se lämmittimen vastus menee siinä sisällä vai passaako ihan tavallinen jäähdytysvesiletku???
Entäs kuinka paljon tessu imee nestettä? Miten täyttö tapahtuu; korjaan letkun ja alan kaatamaan lirua paisuntasäiliöön kunnes on ylärajalla??? Pitäsi varmaan käyttää välillä vai ja lisätä sitten taas yläräajaansa?
Vai mitä..?
Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Mitenkäs tuo syyläri täytetään kun ei siinä ole korkkia; pitääkö liruttaa jostain ylävesiletkun kautta?Vilpo kirjoitti:Kannattaa kaataa ensin jäähdyttäjä täyteen ja sitten vasta paisuntasäiliöön. Motonetista saa muistaakseni jotain valmiita jäähdyttäjän letkuja, mutta en sitten tiedä että käyvätkö nuo siihen lämppärin yhteyteen.. Kertokaa joku muu, kun tietää.
Kunpa pääsisinkin huomenna Motonettiin; täällä Joensuussa kun ajetaan vielä hevosilla ja Kekkonen on presidentti

Voi perkele sentään näitä rakkineita!
Mulla paukahti myös 164:sta alavesiletku samastakohtaa pari vuotta sitten.
Kokeilin siihen joitain "yleisletkun pätkiä",mutta en saanut niitä kunnolla sopimaan/pitämään.Ostin sitten Deltasta siihen alavesiletkun,maksoi muistaakseni n.30 euroa.
Tuo letku täytyy sitten tietysti itse katkaista,jotta saa sen lämmittimet vastuksen paikalleen.
Täytön tein siten,että ensin niin paljon syylariin kun mahtuu,auto käymään ja täytin lisää,lopuksi täytin paisuntasäiliön ja annoin käydä tyhjäkäyntiä paisuntasäiliön korkki auki,kunnes kone oli varmasti kuuma.
Kokeilin siihen joitain "yleisletkun pätkiä",mutta en saanut niitä kunnolla sopimaan/pitämään.Ostin sitten Deltasta siihen alavesiletkun,maksoi muistaakseni n.30 euroa.
Tuo letku täytyy sitten tietysti itse katkaista,jotta saa sen lämmittimet vastuksen paikalleen.
Täytön tein siten,että ensin niin paljon syylariin kun mahtuu,auto käymään ja täytin lisää,lopuksi täytin paisuntasäiliön ja annoin käydä tyhjäkäyntiä paisuntasäiliön korkki auki,kunnes kone oli varmasti kuuma.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Voisikohan mulla olla vieläkin tuolla järjestelmässä ilmaa, täytin meinaan järjestelmän vain paisuntasäiliöstä joskus syksyllä. Vieläkin heti sammutuksen jälkeen (oli kone kuuma taikka lämmin) niin paisarista kuuluu mieletön porina noin 5-10 sekunnin ajan.
Käynti lämmöt ovat hyvät ja lämmintä tulee lämppäristä.
Käynti lämmöt ovat hyvät ja lämmintä tulee lämppäristä.
Minullakin tapahtuu sama juttu.. En tiedä sitten, että kuuluisiko tuon ollakin noin.Epezi kirjoitti:Voisikohan mulla olla vieläkin tuolla järjestelmässä ilmaa, täytin meinaan järjestelmän vain paisuntasäiliöstä joskus syksyllä. Vieläkin heti sammutuksen jälkeen (oli kone kuuma taikka lämmin) niin paisarista kuuluu mieletön porina noin 5-10 sekunnin ajan.
Käynti lämmöt ovat hyvät ja lämmintä tulee lämppäristä.
Heh.. Ei ole omasta tullut syylärin korkkia avattua, joten ei siinä ilmeisesti edes ole sellaista..?

Nyt kun rupesin miettimään,että oliko tuossa 164:ssa ollenkaan syylarin korkkia,niin en olekaan aivan varma.(Noita täyttöjä kun on tullut tehtyä viime vuosien aikana jos jonkinlaiseen kulkineeseen )
Mutta kaikissa olen kuitenkin antanut paisuntasäiliön korkin olla auki niin kauan kun ilmaa on tullut ja kone on ollut lämmin.
Kyllähän nuo paisuntasäiliöt jonkunlaista lorinaa pitää vaikka siellä ei ilmaa olisikaan,kun koneen sammuttaaa ja vesipumppy pysähtyy,niin lämmöt nousee ja vesi laajetessaan menee järjestelmästä paisuntasäiliöön.
Mutta kaikissa olen kuitenkin antanut paisuntasäiliön korkin olla auki niin kauan kun ilmaa on tullut ja kone on ollut lämmin.
Kyllähän nuo paisuntasäiliöt jonkunlaista lorinaa pitää vaikka siellä ei ilmaa olisikaan,kun koneen sammuttaaa ja vesipumppy pysähtyy,niin lämmöt nousee ja vesi laajetessaan menee järjestelmästä paisuntasäiliöön.