Pyyhkijän moottori ongelmaa 156 ja 155

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Aarghska
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Pyyhkijän moottori ongelmaa 156 ja 155

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Eli omassa 156:ssa pyyhkijän moottori pitää aika kamalaa meteliä aina kun pyyhkii, taitaa vetää moottori viimesiään. Kannattaako edes yrittää purkaa? Ja sitten isän 155:ssa ei pyyhkijät toimi ollenkaan, rele kyllä napsauttaa, mutta mitään ei tapahdu. Eli moottori varmaan siinäkin uusiksi.. Mutta 155:n pyyhkijän moottorit tuntuu olevan aika kiven alla, oisko vinkkejä mistä etsiä? motonetissä, autoazzurrossa ja muukkosella ei ainakaan ole..
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Oletko jo kattonut tämän:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4677

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Eikös 155:sen pyyhinmoottori ole identtinen Tipon ja Tempran vastaavan osan kanssa? Ainakin erehdyttävän samannäköinen se on. Niitä näyttää löytyvän Motonetista, joten malli mukaan ja vertailemaan myyntitiskille.

Aarghska
Viestit: 94
Liittynyt: 03 Touko 2005, 00:49

Viesti Kirjoittaja Aarghska »

Alfetta&156 kirjoitti:Oletko jo kattonut tämän:

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4677
:oops: :oops: :oops:

Anteeksi ja kiitos..
Huomiselle töitä, toivotaan että edes toisen saa noin kuntoon.
- Bensa on pensselinpesua varten.. -

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Mulla Tipon pyyhkijänmoottori sataviisvitosessa eli samat on.

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja Zulak »

Nostellaanpas tätä threadia vähän henkiin..

Itselläni ollu vähän ongelmia 156:n pyyhkijöiden kanssa.

Joskus alkuvuodesta vaihdoin itselleni pyyhkijänmoottorin ja oli juurikin foorumilta löytyvien korjausohjeiden mukainen ongelma. Ainut vaan, että hiiliä kannattelevat muoviset "ohjurit" olivat sulaneet enkä saanut korjattua. Uusi moottori tuli Muukkoselta hintaan 200e ja kaikki hyvin taas.

Nyt sitten alkoi kesällä pitää uusikin moottori ääntä, mutta en asiaan sen kummemmin perehtynyt ennen kun moottori pari viikkoa sit hajos lopullisesti. Nyt avasin moottorin ja sama vika taas! Tällä kertaa oli myös kulmavaihteessa oleva muovinen hammaspyörä niin huonossa kunnossa ettei toiminu enää.

Vaikuttaa siltä että kun moottori syystä tai toisesta jää jumiin, kuumenee hilet niin paljon, että sulaa nuo muovit tuosta hiilien ympäriltä. Kannattaa siis pitää huolta, että mekanismi toimii moitteettomasti eikä jumittele. Talvalle kannattaa varoa myös pyyhkijöiden lasiin kiinni jäätymistä.


Nyt kysymys kuuluukin, että mikä moottori on halvin vastine tuolle? 200e vähän liikaa moisesta..

Coupe
Viestit: 136
Liittynyt: 31 Maalis 2003, 15:28
Paikkakunta: Kangasala

Re: Pyyhkijän moottori ongelmaa 156 ja 155

Viesti Kirjoittaja Coupe »

Aarghska kirjoitti:Eli omassa 156:ssa pyyhkijän moottori pitää aika kamalaa meteliä aina kun pyyhkii, taitaa vetää moottori viimesiään. Kannattaako edes yrittää purkaa? Ja sitten isän 155:ssa ei pyyhkijät toimi ollenkaan, rele kyllä napsauttaa, mutta mitään ei tapahdu. Eli moottori varmaan siinäkin uusiksi.. Mutta 155:n pyyhkijän moottorit tuntuu olevan aika kiven alla, oisko vinkkejä mistä etsiä? motonetissä, autoazzurrossa ja muukkosella ei ainakaan ole..
Hei!
Yleensä 155:n ( 156:sta en tiedä) pyyhkijäongelma rajoittuu pyyhkijämoottorin kupeessa olevaan releeseen. Itse olen joutunut vuosien saatossa vaihtamaan parikin noita releitä. Rele on erityisen heikkoa tekoa (=pienikokoinen, hennot sisuskalut) ja vikaantuu helposti. Ilmenee takeltelevana ja lopuksi kokonaan lopahtavana pyyhintänä. Itse moottorit ovat kestäviä.
Rele maksoi Muukkosella pari vuotta sitten muistaakseni jotain 80 euron kieppeissä. Kannattaa ottaa rele mukaan Delttaan, josko Tempran rele kävisi myös, lienee myös halvempi.
Coupe

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Minkänäköinen se rele on?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Pyyhkijän moottori ongelmaa 156 ja 155

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Coupe kirjoitti:Yleensä 155:n ( 156:sta en tiedä) pyyhkijäongelma rajoittuu pyyhkijämoottorin kupeessa olevaan releeseen. Itse olen joutunut vuosien saatossa vaihtamaan parikin noita releitä. Rele on erityisen heikkoa tekoa (=pienikokoinen, hennot sisuskalut) ja vikaantuu helposti. Ilmenee takeltelevana ja lopuksi kokonaan lopahtavana pyyhintänä. Itse moottorit ovat kestäviä.
Rele maksoi Muukkosella pari vuotta sitten muistaakseni jotain 80 euron kieppeissä. Kannattaa ottaa rele mukaan Delttaan, josko Tempran rele kävisi myös, lienee myös halvempi.
Coupe
Jos 155:een sopii Tempran/Tipon pyyhinmoottori (kuten oletan) ja tuo rele tulee aina moottorin mukana, kannattanee noutaa Motonetista koko moottori, koska hinta näyttää olevan alle 70€. 156:senkin moottorin näyttää saavan Motonetista alle 80€, joten siinäkin tulee harkinnan paikka, jos pelkkä ko. rele on hinnaltaan 80€ kieppeillä. Maailmahan ei tietysti tuollaisessa materiaalin tuhlauksessa pelastu, mutta ehkä koko moottorin vaihdolla saa varmimmin nykimis- ym. vaivat häviämään.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

joo-o , tänään putsattiin ne vaseliinit pois sielt koskettimista,vähän kuvia:

Vähäsen rasvaa edessä (HUOMAA ! Kärkien päissä "rasvakököt")



http://koti.mbnet.fi/walluz/Kuva346.jpg




Puhdistettuna:

http://koti.mbnet.fi/walluz/Kuva347.jpg

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

willez kirjoitti:tänään putsattiin ne vaseliinit pois sielt koskettimista
Tuttua puuhaa. Itse putsailin myös kontaktipinnoista vaseliinikököt pois, mutta laitoin puhdistuksen jälkeen ohuelti notkeaa vaseliinia kontaktipinnoille ja reilummin moottorin päässä olevalle ruuville. Kontaktipintojen rasvauksen viisaudesta en tiedä, mutta tuntui siltä, ettei metallin kosketus toiseen metalliin ole välttämättä terveellistä pidemmän päälle, vaikka sähköinen kontakti rasvauksesta hiukan heikkenisikin. Samalla vääntelin valkoisessa kannessa olevia kosketinliuskoja vähän ulospäin kontaktin parantamiseksi.

Hyvät ohjeet 155:n tuulilasin pyyhinmoottorin remontointiin löytyy täältä.

Vastaa Viestiin