156 Pyörännavan avaus - mies mäessä
Valvoja: Moderators
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
156 Pyörännavan avaus - mies mäessä
Terviiks,
Nyt tarttis vähän jeesiä. Ongelma on yksikertainen, pitäisi saada pyörän navasta mutteri auki - vaan kun se ei haluaisi aueta.
Kyseessä siis 156:n pelkääjänpuoleinen pyörännapa. Laakeri pitäisi saada vaihdettua waan tuo napamutteri vastustaa.
-Onko tuossa kierre normaaliin suuntaan vai onko siinä vastakierre?
-Olen nyt vääntänyt pulttia metrin mittaisella jatkovarrella, toistaiseksi saanut aikaan vääntyneitä työkaluja. Onko ne aina noin hiton tiukassa?
-Onko hyviä neuvoja, pitääkö johonkin antaa lämpöä tai väännön aikana iskuja?
-Pitääkö rahiseva laakeri ajaa jonnekkin pajalle, jotta saa painevehkeillä navan auki?
Kiitoksia etukäteen hyvistä vinkeistä!
Nyt tarttis vähän jeesiä. Ongelma on yksikertainen, pitäisi saada pyörän navasta mutteri auki - vaan kun se ei haluaisi aueta.
Kyseessä siis 156:n pelkääjänpuoleinen pyörännapa. Laakeri pitäisi saada vaihdettua waan tuo napamutteri vastustaa.
-Onko tuossa kierre normaaliin suuntaan vai onko siinä vastakierre?
-Olen nyt vääntänyt pulttia metrin mittaisella jatkovarrella, toistaiseksi saanut aikaan vääntyneitä työkaluja. Onko ne aina noin hiton tiukassa?
-Onko hyviä neuvoja, pitääkö johonkin antaa lämpöä tai väännön aikana iskuja?
-Pitääkö rahiseva laakeri ajaa jonnekkin pajalle, jotta saa painevehkeillä navan auki?
Kiitoksia etukäteen hyvistä vinkeistä!
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Siinä on sokan tilalla semmoiset uriin painetut kulmat, jotka täytyy "avata".
Oli muuten melko homma hioa kotikoneilla (pora + hiomapaperilaikka) 36 mm hylsystä noin 1 mm ainetta pois, että se hylsy mahtuu sinne mutteriin kiinnittymään. Hylsyn alkuperäinen ulkomitta oli 50 mm ja tietty sen navan mutteria ympäröivän kauluksen 49 mm...
Mutta kele, ite oon päättänyt tehä homman loppuun asti
Oli muuten melko homma hioa kotikoneilla (pora + hiomapaperilaikka) 36 mm hylsystä noin 1 mm ainetta pois, että se hylsy mahtuu sinne mutteriin kiinnittymään. Hylsyn alkuperäinen ulkomitta oli 50 mm ja tietty sen navan mutteria ympäröivän kauluksen 49 mm...

Mutta kele, ite oon päättänyt tehä homman loppuun asti

- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Voi olla lujassa. Itse vaihdatin edelliseen kyläpajalla ja autoa hakiessani mainitsi olleen lujassa. Lattialla huomasin laakerin murenia, eli paloina oli vasta lähtenyt irti.
Mutteria yritin suurimmalla tallista löytyneellä varrella ilman tulosta. Näytti siltä, että ripustukset antaa ennemmin periksi. Tehokas muutterin väännin (paineilma) lienee tarpeen.
No, oma oli jurissut jonkin aikaa, joten se oli lämmetessään junttaantunut lujasti kiinni.
Lykkyä vaihtoon.
Mutteria yritin suurimmalla tallista löytyneellä varrella ilman tulosta. Näytti siltä, että ripustukset antaa ennemmin periksi. Tehokas muutterin väännin (paineilma) lienee tarpeen.
No, oma oli jurissut jonkin aikaa, joten se oli lämmetessään junttaantunut lujasti kiinni.
Lykkyä vaihtoon.
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Napamutterista käänsin "siivet" siten, etteivät kanittaneet. Sitten marssin naapurin luo hakemaan kuorma-auton hylsysarjan tuhtine väantövarsineen. Sitten vielä metrinen jatkoputki ja avot... kyllä lähtee.
Uusi laakeriasetelma menee hyvin paikalleen, mutta sitten pitäisi napa vielä saada paikalleen. Jossakin täällä sivustolla oli käsitelty jonkin Alfan takapyörän laaakerien vaihtoa, jossa oli käytetty pitkää kierretankoa ja muttereita, joilla se oli puristettua paikalleen. Varo hakkaamasta napaa laakerin sisään. Se laakeri on sisäosaltaan kaksiosainen ja menee helposti kappaleiksi. Jonkinlainen edellämainittu "puristin" on oiva peli tuohon hommaan. Varo ABS:n anturia. Onnea hommaan !!!
Se ON lujassa. Mulla oli koko olkavarsi napoineen irti, kun "työstin" sitä kaverin kanssa moskalla, jonka seurauksena se lähti irti paloina. Mutta mitäpä tuosta.alfista kirjoitti:Voi olla lujassa ... lattialla huomasin laakerin murenia...
Uusi laakeriasetelma menee hyvin paikalleen, mutta sitten pitäisi napa vielä saada paikalleen. Jossakin täällä sivustolla oli käsitelty jonkin Alfan takapyörän laaakerien vaihtoa, jossa oli käytetty pitkää kierretankoa ja muttereita, joilla se oli puristettua paikalleen. Varo hakkaamasta napaa laakerin sisään. Se laakeri on sisäosaltaan kaksiosainen ja menee helposti kappaleiksi. Jonkinlainen edellämainittu "puristin" on oiva peli tuohon hommaan. Varo ABS:n anturia. Onnea hommaan !!!
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Irroittaessa laakeri todennäköisesti menee kahtia. Sisäkehä jää pyörivään osaan napaa ja ulkokehä itse pyörännapaan. Huonolla tuurilla tuota sisäkehää ei pääse millään ulosvetäjällä yms. vetämään irti, ei sopivaa koloa ulosvetäjälle. Itse irroitin Cromasta tuon Dremelillä ja katkaisulaikalla. Laakerin kehä poikki varovasti. Halkaistuna irtoaa nätisti.
Sisäkehän irroitin sopivalla sorvatulla tuurnalla ja hydrauliprässillä. Saattaa olla LUJASSA. Uusi menee huomattavasti helpommin paikalle kuin vanhat tulee pois. Uutta laakeria painaessa pitäisi olla tasainen tuurna joka painaa sekä sisä- että ulkokehää samaa tahtia. Vasara/moukarimenetelmät hiukan arveluttavat. Saattaapi laakerin elinikä tuollaisesta käsittelystä lyhetä. Ja tiedä mitä moukarointi tekee pyörännavan kestolle...
Sisäkehän irroitin sopivalla sorvatulla tuurnalla ja hydrauliprässillä. Saattaa olla LUJASSA. Uusi menee huomattavasti helpommin paikalle kuin vanhat tulee pois. Uutta laakeria painaessa pitäisi olla tasainen tuurna joka painaa sekä sisä- että ulkokehää samaa tahtia. Vasara/moukarimenetelmät hiukan arveluttavat. Saattaapi laakerin elinikä tuollaisesta käsittelystä lyhetä. Ja tiedä mitä moukarointi tekee pyörännavan kestolle...
Noihin edellisiin. Kun nuo ovat kai aina jollain tavalla kartioita, niin kiilaamalla haulipötköjä kartiota vasten saadaan laakeri varmasti hajalle. Riippuu sis siitä onko asennuspinta sisä vai ulkokehällä ja siihen samaan kehään pitäisi voimakin kohdistaa. Muuten laakeripinnat ottavat voiman vastaan.
Mutta niin kuin onefromnorth mainitsi, uusi menee helpommin paikalleen. Puhdistus, pien kevyt poisto vaikka teräsvillalla ja rasvaus/öljy. Tasaisesti puristamalla tai korkeintaan nakuttamalla pienellä voimalla paikalleen.
Arvatkaa onko monella virallisella urakkapajalla aikaa tehdä näitä näin tarkasti kun on voimaa työkaluissa.
Mutta niin kuin onefromnorth mainitsi, uusi menee helpommin paikalleen. Puhdistus, pien kevyt poisto vaikka teräsvillalla ja rasvaus/öljy. Tasaisesti puristamalla tai korkeintaan nakuttamalla pienellä voimalla paikalleen.
Arvatkaa onko monella virallisella urakkapajalla aikaa tehdä näitä näin tarkasti kun on voimaa työkaluissa.
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Nonniin.. palikka on saatu irti autosta, ja seuraavassa vaiheessa korjausrompun ohje suosittelee hydrauliprässin avulla ottamaan pyörännavan irti ohjausnivelestä(?) (steering knuckle).
Taidan viedä tämän setin kokonaisena pajalle ja toivoa sen takaisin uusi laakeri paikallaan. Kaipa ammattilainen tekee tommosen homman tunnissa?
Noh, voitolla kuitenkin, palikka saatu irti ja ilmeisesti paikat vielä ehjinäkin. Ehkäpä tässä muutaman tunnin laskutuksen säästää ja tulipahan hankittua vähän tanakampia työkaluja sillä rahalla!
Lisäksi voi vielä toivoa, että tossa säästäis sen verran, että hyvällä omallatunnolla voi käydä vielä hakeen uudet jarrulevyt ennen suvikumien allelaittoa.
Taidan viedä tämän setin kokonaisena pajalle ja toivoa sen takaisin uusi laakeri paikallaan. Kaipa ammattilainen tekee tommosen homman tunnissa?
Noh, voitolla kuitenkin, palikka saatu irti ja ilmeisesti paikat vielä ehjinäkin. Ehkäpä tässä muutaman tunnin laskutuksen säästää ja tulipahan hankittua vähän tanakampia työkaluja sillä rahalla!

Lisäksi voi vielä toivoa, että tossa säästäis sen verran, että hyvällä omallatunnolla voi käydä vielä hakeen uudet jarrulevyt ennen suvikumien allelaittoa.
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Nonniin. Auto tuli valmiiksi näiltä osin. Uusi laakeri paikallaa, uudet jarrulevyt sekä kesägummit
Malminkartanon autohuolto otti tuosta prässäyshommasta 20 euroa. Eipä olisi kannattanut itse alkaa riuhtomaan kotikonstein. Muutenkin oli jälleen palvelu ystävällistä ja homman tekivät nopeasti (aamulla soitto, teettekö ja puolilta päivin oli tehty)
Takaisinlaitto sujui helposti. Ainoa tän päivän vastustus oli, kun toisen jarrulevyn kohdistuspultti otti ja katkesi avauksen aikana. Noh, porallahan siitä selvittiin..
Kiitokset kaikille kommentoineille ja siten henkisesti tukeneille!!
ps. ainiin.. Uusi ABS-anturi maksoi 40 euroa Klaukkalan dieselin kautta (Bosch car servive pulju).. tuli sitten sekin nääs vaihdettavaksi, kun se oli halki ja malminkartanossa mittaus osoitti, ettei anturi kauaa enään vörkkisi.

Malminkartanon autohuolto otti tuosta prässäyshommasta 20 euroa. Eipä olisi kannattanut itse alkaa riuhtomaan kotikonstein. Muutenkin oli jälleen palvelu ystävällistä ja homman tekivät nopeasti (aamulla soitto, teettekö ja puolilta päivin oli tehty)
Takaisinlaitto sujui helposti. Ainoa tän päivän vastustus oli, kun toisen jarrulevyn kohdistuspultti otti ja katkesi avauksen aikana. Noh, porallahan siitä selvittiin..
Kiitokset kaikille kommentoineille ja siten henkisesti tukeneille!!
ps. ainiin.. Uusi ABS-anturi maksoi 40 euroa Klaukkalan dieselin kautta (Bosch car servive pulju).. tuli sitten sekin nääs vaihdettavaksi, kun se oli halki ja malminkartanossa mittaus osoitti, ettei anturi kauaa enään vörkkisi.