Sivutuuli ja 156 (ajominaisuuksista yleensäkin)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Sivutuuli ja 156 (ajominaisuuksista yleensäkin)

Viesti Kirjoittaja Janne »

Heräsi eräästä toisesta topikista ajatus kertoa yhden viikonlopun tarina.

Tulipa tuossa eräänä viikonloppuna väännettyä kättä porukalla, että onko tuo 156SW herkkä sivutuulelle. Kaverit veikkas että kyllä se on ku on tuollanen koppero. No sain sitte syyn antaa hepuille maistiaisia Alfan kyydistä kun käytiin 3 auton voimin laskettelureissussa. Tällöin jokainen kuski pääsi testaamaan eri autoja ja näiden ajo-ominaisuuksia.
Kiesit oli siis S60 2.4T (urheilualustalla), Megane wagon ja 156SW (vakiokuosissa).
Itsekin ajelin siis noilla muillakin kotteroilla, kullakin about 300km. Yhteenvetona vois sanoa että ei helvetti mitä ripulikiikkuja ne olikaan.
Samaa muuten totes ko. autojen omistajatkin. Alfa istu kuulemma tiessä kuin ajatus, eikä siihen ottanu puuskainen sivutuuli ollenkaan.
Tuo itseäkin ihmetytti kun muita sai rystyset valkoisena sompailla aina aukean kohilla ja rekan/bussin tullessa vastaan.

Tuli taas kerran sellanen ahaa elämys, että kuinka paskoja autoja niitä valehdellaankin hyviksi ajaa:)

edittiä.
Summasummarum reissusta: Juuri saamani tiedon mukaan yksi vulvakuski ja yksi renu kuski menevät tänään neuvottelemaan vaihtorahasta alfaan. Vulvakuski havittelee uutta 159:siä ja Renukuski esittelyautona toiminutta 156SW:tä :mrgreen:
Viimeksi muokannut Janne, 10 Huhti 2006, 14:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

156 SW:tä ei taida enää saada uutena. Delta-Auton sivuilla on vielä hinnastossa, mutta ne sivuthan päivitetään kolmen vuoden välein. Ainakin Alfan kohdalla.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Tuo Jannen tekemä juttuhan on parasta mahdollista markkinointia, siis käännytystyötä, jossa tuote itse puhuu puolestaan :-D
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Ainakin Jkl Delta-auton takapihalla ostajaa odottelee yksi musta tai tumma metalliharmaa 156 SW 2.0 JTS. Tai ainakin oli muutama päivä sitten.

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

ja lappeenranna delta auton alakerrassa on -04 156SW myytävänä... tänään kävin istumassa! hintaa en kyl muista enkä kilometrejä, mut tyylikkään näköinen värkki on kysymyksessä, jos joku havittelee niin kannattaa tulla käymään tällä itärajalla!!!
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Sivutuuliherkkyydestä sen verran että 156 V6 vm.-99 tätä ongelmaa oli, ihmettelin auton ostettuani että mitä h...ttiä, ei tämän nyt näin pitäisi käyttäytyä Alfaan tottuneena. Tarkistin sitten kaikki pyörän puslat, pahasti väljää löytyi takapään taaimmaisissa poikittaisissa takatukivarsissa. Takatukivarret vaihdettuani auto oli kuin eri planeetalta ja sellainen kuin Alfa pitäisi olla. Vinkkinä vaan että nämä kannattaa tarkistaa jos auto käyttäytyy levottomasti.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Juuri näin. Keväällä pitää käydä puslien vaihdossa muukkosella. Olisi pitänyt tehdä jo remmiä vaihdettaessa.

EDIT: Onko muuten puslien vaihto vaikea homma tehdä itse? Ruuvipenkki löytyy. Rautakaupasta sopivia putkenpätkiä vanhojen pois puristamiseksi? Onko kokemuksia?

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Itse puslien vaihdosta erikseen...., en tiedä löytyykö niitä? Ostin samantien molemmat varret Muukkoselta. Vaihdon jälkeen kannattaa sitten mennä säätämään auraus kohilleen :wink:

Edit: ePER:ssä ei ollut kuin kokonaiset varret.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

No ainakin polyuretaani puslat saa tilalle - Muukkoselta myös - ovat liene pitkäikäisempikin ratkaisu.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Powerflexit ollut itselläkin harkinnassa mutta olen kuullut niin monenlaisista kokemuksista (liian jäykät, narisee enemmän kuin vakiopuslat, kova työ asentaa jne.) että ovat jääneet vielä hankkimatta. Toisaalta kun ei tiedä kuinka suuri työ tuollaisten askartelu on, niin siksikin homma on jäänyt tulevaisuuteen.

Avatar
Ruokoton
Viestit: 847
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Ruokoton »

Mitä joltain brittipalstalta lueskelin, niin eteen ei noita oikein suositeltukaan, mutta takana ovat paikallaan. Tuo työn määrä kyllä kiinnostaisi itseäkin - lähinnä että onnistuuko se kiroilun säestämänä tsi-meiningillä.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

156:n puslista ei ole erityisempää kokemusta, mutta 164 V6:een pistin etupäähän uretaanipuslat. Ero väsyneisiin vakiopusliin oli melkoinen, kiihdytysvetely tasaisella alustalla lakkasi kokonaan kun vanhoilla meno oli aika holtitonta. Uraherkkyyskin rauhoittui aika hyvin. Meluisa ja täristävähän siitä autosta lopulta tuli, mutta en tiedä mikä osa johtui puslista ja mikä renkaista, jousista ja iskareista.

Ne omat Powerflexin puslat olivat koottavaa tyyppiä, joten paikalleen saaminen oli markan juttu. Vanhojen puslien pois saaminen ei ollut, mutta kyllä nekin sopivalla tekniikalla lähtivät ihan autotallikonstein. Joku valitteli mullekin että uretaanipuslat narisevat mutta ei omista koskaan mitään kuulunut, johtuneeko sitten siitä että tungin reilusti kuparitahnaa joka väliin.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Vahvistan edellisen kommentin. 164sen etupäähän laitoin itsekin aikoinaan uretaanipuslat ja parannus oli erittäin suuri. Vetely ja uraherkkyys todellakin hävisivät. En muista että puslat olisivat tehneet autosta epämukavampaa, päinvastoin, käytös muuttui täsmällisemmäksi. Minulla narisivat ensimmäiset kaksikymmentä metriä, sitten ei niistä narinaa kuulunut koskaan.

Ainakin 164seen niitä voi suositella erittäin lämpimästi. Vanhojen puslien poistoon käytin prässiä ja sopivan kokoisia hylsyjä. Se oli aika ikävä työmaa. Jotkut ovat jopa polttaneet vanhat pois pakoiltaan.

Vastaa Viestiin