Meteliä 164:n yläkerrassa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Meteliä 164:n yläkerrassa

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Oisko jollain kokemusta sellasesta että, 1500 kierroksessa alkaa kuulua helvetinmoinen rouskutus koneesta (2.0 T.S). yritän pelastaa pellolta pelastettua hyväkorista kuusnepaa ja nyt on jo laakerit, pumput, kansi, tiivisteet, laatikko, kytkin, jakopää alusta ym... laitettu uusiks ja rahaa palanu aivan liikaa :-D Oli konerempan jälkeen 500 km ajossa ja sitte alko paukkuu, voisko olla esim. venttiilinnostaja? tai onko jopa aihetta pelätä männäntapin rikkoa?Auttakaa nepaa tekee rebirth

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ehkä ekaksi epäilisin nokkaketjua :) Jos kansi on laitettu kuntoon niin sieltä ei varmaan ääni tule jos on oikein ja huolella kasattu. tarkastaahan tietty on hyvä, nythän olis jo kannenmuttereiden jälkikiristyksenkin paikka :wink:

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

jeps, jälkikiristys oli kanssa tarkotus suorittaa. kansi on plaanattu ja kasattu ammattilaisen toimesta et siinä ei mitää pitäs olla. ne nostajat oli vaan nokka-akselin ohella sellasia mihin ei tehty mitään, niin aattelin josko niissä ois jotain.varsinkin kun ääni kuulostaisi tulevan yläpäästä. eli meinaat että nokkaketju olisi läysällä tai jotai? Onnistuuko sen tarkastaminen ilman että konetta nostaa pois? Auto ollu tähän asti tutun pajalla ja nyt pitäs jatkaa sairastumisen takia iteksee touhuamista :roll: tai hyvässä talkoo porukassa :-D periks en ainakaa anna ku puoli autoo on jo vaihdettu uusiin osiin. siinä taitaapi muutes olla gamman alfan vanhat takatukivarret, pyörännapa ja ovenkahvat :)

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Yksi mahdollinen vikapaikka lienee ajoituksensäädin.

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

ahaa, mistäpä sellanen löytyy. nimittäin silloin kun vika ilmeni niin kipinä oli hetken aivan kuutamolla.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Pee tarkoittanee imunokan ajoituksen säädintä, joka löytyy edestä katsoen nokan vasemmasta päästä eli apukuskin puolelta. Tuonhan voisi testata niin, että antaa tyhjäkäynnillä sille ajoituksensäätimen solenoidille 12v, ja jos alkaa pitää tuota samaista rouskutusta voisi vika olla siinä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ajoituksensäädinkin voi kyllä varmasti pitää erikoisia ääniä, kannattaa juu tarkastaa :) Nokkaketju pitää löysällä ollessaan kanssa ääntä. Vai että mun vanhoja osia, toivottavasti ovat olleet toimivia tähän asti :wink:

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Niin tarkoitin, kiitos tarkennuksesta. Seiskavitosessani on täsmälleen sama vika, tai ainakin se kuulostaa siltä, eli noin 1500 kierr./min on raja, jonka jälkeen alkaa "klonksotus". Se tuntuisi tulevan pakopuolelta jostain 3. sylinterin(keulasta päin) kohdalta, muttei siellä mitään varsinaista vikaa näkynyt purettaessa. Sen sijaan ajoituksensäätimessä on selvää välystä.

Toisaalta, enpä tuohon ehtinyt itsekään paneuta ennen kuin noin 30tkm:n jälkeen eikä ääni sinä aikana juurikaan pahentunut ja moottori pysyi kuin pyssyikin nipussa. Käyttökin oli, öh, ehkä hieman raskaanpuoleista sisältäen toistakymmentä ratapäiväkeikkaa. Talviajoa ei taas tullut lainkaan. Kumpi sitten lienee pahempaa...

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Kiitoksia vinkeistä, pitää viikonlopun aikana yrittää tutkia tarkemmin mitä löytyy ja palailla sit taas kyselee :)

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

TS koneessa on ollut pakopuolen nokka-akselissa ilm. karkaisuongelma koska ovat kuluneet, ääni voi olla lähtöisin kuluneesta nokka-akselista, jos "nokka-akseli ongelma" kannattaa samalla vaihtaa uudet nostajat. Poitsun autoon sen vaihdoin ja oli se vanha jo loppu :? , mittailin että yhdestä nokasta oli nostoa hävinnyt n.2mm.

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Nokissa oli välykset toleranssien rajoissa kun kone oli 600km sitten levällään, tuntuisi aika hurjalta jos tolla ajolla olis nokat menny. Pitää tänään sulkee "helpot" viat pois, eli tutkia vilpon ohjeiden mukaan ajoituksensäädin ja sitten ajattelin ottaa apulaitteiden hihnat irti ja pyöräyttää konetta ettei tule vesipumpun tai vastaavan takia purettua konetta :-D jos ei se auta niin prismasta asennusmäyräkoira matkaan ja yläkerta auki

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

No nyt on tutkittu ja ainakin toi ajoituksensäädin tuntuu olevan ok, samoin kaikki apulaitteet. Rouskutus olikin muuttanu muotoaan kuukauden seisokin aikana, nyt meteli alkoi heti tyhjäkäynnistä ylöspäin, mutta loppui välillä kokonaan. tasaisia kierroksia pidettäessä ääntä ei juuri kuulunut riippumatta kierrosnopeudesta. Kierroksia nostettaessa tai laskettaessa ääni tuntui kovenevan. Välillä tosin tuntui ettei äänessä ollut mitään säännömukaisuutta :roll: Ens viikolla jakopää auki, tuntuisi sen verran vahvasti löysältä ketjulta. Mut heittäkää ihmeessä vinkkiä jos tulee ideoita

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Älä suotta vielä intoudu muuten jakopäätä avaamaan kunhan vaan löysytät kiristäjän lukituksen ja pyörität konetta käsin parikierrosta ja lukitus takas. Kone käyntiin ja kuuntele rouskuttaako vielä

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ääni GAMMA500n ehdotukselle.

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Nyt on yritetty nokkaketjun kiristystä, ei tuntunut aluksi vaikuttavan.Muutaman kokeilun jälkeen ääni kuitenkin hävisi ja lähdin kokeilemaan autoa varovasti ajossa. ehdin jo innostua, että oli kuitenkin ketju löysällä, kun tuntui toimivan hyvin ilman sivuääniä...kunnes, tehot hävisi, meteli palasi ja alkoi kuulua aivan uusia ääniä, sirinää, rahinaa, ym. kuin ois pesukoneessa nauloja pessyt. Kone seis ja venttiliikoppa auki, nokkaketju oli sen verran kireä ettei ääni siitä voi tulla, kumpikin nokka-akseli oli täysin ok ja ainakin konetta käsin pyöritettäessä venttiilit nosti ja laski kuten pitää. Meinaa ruveta usko loppuu ja vituttaakin :cry: No ens viikolla konetta auki...täysin typeräähän tää jo alkaa olla, 17 vuotta vanha ja miljoonia ajettu kiesi, mut meiksi vaan syöltää aikaa ja rahaa sen kummempia miettimättä :? toisaalta, cuore sportivo....
Kuolleet kalat uivat virran mukana

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Ehditkö vilkuilemaan mittareita kun äänet palasivat? Lämmöt, öljynpaineet....
Toivottavasti vika kuitenkin löytyy ja saat korjattua. Se tunne kun saat tuon auton toimimaan on nimittäin vertaansa vailla. On se vaan sen verran hyvä ajaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Ehdin vilkuilee, kaikki oli ok. Öljynpaineetkin pysyi 3-4 barissa kun ennen koneremppaa olivat 0.5-1 bar :-D Ja kyllä sen kuntoon saa, jospa kaks koneremppaa putkeen riittäis :lol: Kevääks ois kiva saada sulille asfalteille alfa ton hiacen sijaan 8)
Kuolleet kalat uivat virran mukana

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Nonii, viimein riitti aikaa ja varaa selvittää vika. Kampiakselin ykköspukki irti??? (asennusvirhe :?), mistä johtuen mm. kiertokanki läpi lohkosta, ketju hypännyt ja vettiilejä pasona. Tehdään nykysestä koneesta verkonpaino ja uutta tilalle. Sattu löytyy hyväkoneinen t.s läheltä niin keskiviikkona on taas kiesi tulilla, kevät on hienoo aikaa kun pääsee kattelee sitä romeon ratin takaa :-D
Kuolleet kalat uivat virran mukana

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Auts! Melkoisen huonoa tuuria... Siis oliko kampiakselin laakeripukki jäänyt kiristämättä? Vai kiertokangen? Ja hyppäsikö jako ketjunsäätöyrityksestä johtuen?

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

kumpikaan ei ollu kunnolla kii, kiertokangen pukki oli öljypohjassa.Tän päivää taistellu edellisen asentajan kanssa vastuukysymyksistä, vaik osalta itekin syyllinen, ainaski tohon sääätöhommaan, niin luulin kuiteski maksavani ammattimiehelle myöskin pulttien kiristämisestä :? Ja niinhän siinä tais käydä, että jako hyppäs tossa säätöyrityksessä. vauhti korvaa teknisen tietämättömyyden :lol:
Kuolleet kalat uivat virran mukana

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En usko että jako pystyy hyppäämään ketjussa hampaiden yli tuossa kiristämis operaatiossa. Epäilen riittääkö ketjussa edes pituutta tuohon vahinkoon.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

pee
Viestit: 447
Liittynyt: 01 Huhti 2003, 00:56
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja pee »

Juu-u, kyllä kai se melkein niin on, että ketjureaktion aloittaja on se kiertokangen laakeripukki. Siis ensin mäntä "kattoon" ja sitten kangenpalaset lohkosta läpi... Ellei sitten nokkaketju mennyt "linkkuun" johonkin väliin löysällä ollessaan.

Minä ainakin koettaisin tuossa tilanteessa siirtää vastuun kasaustyön tekijälle.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä ehdottomasti, jos firma niin vastuu on heidän, huolimatonta työtä kaikki tyyni, ovat jättäneet laakeripukit kiristämättä. Kumma kun nykyään ei saa ikinä laadukasta huoltoa/korjausta :evil:

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kyllä joskus onnistaa. Mulla on koneremontin jälkeen kestänyt jo melkein 20000 kilmoetriä kone ja paranee koko ajan.
Todella ikävää kyllä että tommosta tapahtuu. Saattaisin itse olla hiukan hiilenä korjaamon oven takana, rauhallinen luonne kun olen :twisted: kierrokset on punarajalla kuskilla yhtä nopeesti kun autossakin...
No, toivottavasti korvaavat mukisematta :?
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Kiitos

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Alfa on nyt tien päällä ja parempana kuin koskaan :-D Paljon kiitoksia kaikille jotka heittivät vinkkejä ongelmiini! Hieno juttu tää fooruumi :-D
Kuolleet kalat uivat virran mukana

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

no mitäs siihen nyt sitten tehtiin?

Avatar
talkkari
Viestit: 19
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:59
Paikkakunta: Imatra
Viesti:

Viesti Kirjoittaja talkkari »

Ei mitään isompaa, vaihdettiin kone :) Et sinällään se kaikki säätäminen ja hapuilu meni vähän hukkaan sen vanhan myllyn kans. Vielä kun jaksais purkaa mittariston ja vaihtaa pari ovenkahvaa nii alkaas ole aika tiptop kunnossa. Ei vaan viel taida malttaa kun on niin pirun kiva kurvailla sulilla teillä...
Kuolleet kalat uivat virran mukana

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Ja sitten yhtäkkiä onkin syksy kun sillä kaunottarella kurvailee :mrgreen:
Ajo-ominaisuuksia ei tosiaan voi juuri moittia, ja jopa TS:n ääni on ihan mukavaa kuultavaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Vastaa Viestiin