156 helmasaumat
Valvoja: Moderators
156 helmasaumat
Auto juuri ruostesuojattu, että kestää iloa pitkään, mutta ihmetyttää ne neljä saumaa helmapellissä ovien alapuolella. Ne on koko ajan kosteena ja varmasti suola tunkeutuu palkkeihin talvella.
Onko kukaan laittanut niitä umpeen esim. plastic paddingilla ja maalannut päälle? Vai onko pelko turha pedanttisuutta?
Onko kukaan laittanut niitä umpeen esim. plastic paddingilla ja maalannut päälle? Vai onko pelko turha pedanttisuutta?
Re: 156 helmasaumat
156:eeni aikoinaan, kun takasaumojen kukkiminen oli alkanut, vedettiin maalaamossa jotain asiaan soveltuvaa iskun kestävää maalia/massaa helmaan oven alareunaa myöden. Ruoste muistaakseni hapotettiin(?) pois ennen käsittelyä, mutta ei tainnut montaa kuukautta mennä niin oli taas kevyttä rusketusta pukkaamassa läpi.arialfa kirjoitti:Onko kukaan ... maalannut päälle?
Kiesi on paraikaa täysruostesuojauksessa, ja siihen vedetään taas samalla massat helmaankin. Saa nähdä kauanko pitää pintansa tällä kertaa. Nyt asialla oikein virallinen ruostesuojaamo.
Albumissani muutama kuva otettu pari päivää sitten ruostesuojauksen alkuvaiheessa ao. helmasta. Kuvista näkee että vanha maali/massa on muuttunut ajan kuluessa hieman ankean harmaaksi, niin käy luultavasti uudellekin.
OT, mutta ainakaan tämä suojausfirma ei olisi käsitellyt tuulilasin ja konetilan välistä koteloa ellen olisi sitä hokannut mainita. Sinne tuntuu kerääntyvän kaikki puusta putoavat havut ja lehdet, sekä tuulilasista valuva kuravesi. Eli kannattaa ainakin välillä putsata syksyn lehdet pois, samalla kun vaihtaa sen (mahdollisen) sisäilmansuodattimen kevään kunniaksi .
Asensin viime keväänä täydellisen ruostesuojauksen jälkeen Lester`in sivuhelmat. Ennen niiden asentamista puhdistin itse nuo saumat hyvin, maalasin ne ja sen jälkeen laitoin saumoihin reilusti ruoste-estomassaa ja siis sen jälkeen asensin nuo helmalevikkeet.
Jotenkin jäi sellainen olo, että ne ovat nyt siellä suojassa kaikelta "pahalta".
Jotenkin jäi sellainen olo, että ne ovat nyt siellä suojassa kaikelta "pahalta".
Minulla oli myös nuo samaiset takasaumat kuluneet ihan paljaaksi viime syksynä ja käytin ne maalautettavana. Maalauksen jälkeen laitoin päälle kiveniskusuojateippiä, mutta ilmeisesti alle oli päässyt kosteutta, koska näkymä oli oikealla oikealla ja vasemmalla tälläista teippien poisoton jälkeen juhannuksen aikoihin. Teippien alle oli nimittäin kertynyt jotain moskaa ja ajattelin putsata ne pois ja vaihtaa tuoreen teipin, mutta syksyn maalaushan jäikin teippiin kiinni..
Ajattelin tehdä maalauksen tällä kertaa itse, vaikka kokemusta moisesta ei ole. Eipä jälki ainakaan tuota huonommaksi voisi mennä.
Ensin hioin ruosteet ja muut moskat pois, minkä jälkeen laitoin pohjamaaliksi sinkkimaalia, jonka annoin kuivua yön yli. Tässä kuva kuivuneesta pohjamaalista oikean kyljen saumassa. Seuraavaksi vedin sauman kohdalle päällemaalattavaa kiveniskusuojamassaa. Tuon kuivuttua (noin 30 min sanoi purkin ohje) sumuttelin päälle useamman kerroksen maalia ja lakkaa ihan vaan spraypurkeista.
Lopputulos on nähtävissä näistä kuvista, oikea ja vasen.
Mielestäni homma onnistui ihan kohtuullisesti, varsinkin oikean kyljen sauma. Kiveniskumassaa ja sinkkimaalia olisi pitänyt hioa tasaisemmaksi, sillä nyt niistä jäi vähän epätasainen pohja itse väärimaalille. Mutta tulipa kokeiltua tuotakin, aikaa meni jokseenkin lauantain ja sunnuntain iltapäivät eli ei tuota ihan hetkessä tee. Tosin kuivumisaikaahan tuosta oli suurin osa. Vielä pitäisi jaksaa hioa suojateipeistä jääneet saumat pois.
Ajattelin tehdä maalauksen tällä kertaa itse, vaikka kokemusta moisesta ei ole. Eipä jälki ainakaan tuota huonommaksi voisi mennä.
Ensin hioin ruosteet ja muut moskat pois, minkä jälkeen laitoin pohjamaaliksi sinkkimaalia, jonka annoin kuivua yön yli. Tässä kuva kuivuneesta pohjamaalista oikean kyljen saumassa. Seuraavaksi vedin sauman kohdalle päällemaalattavaa kiveniskusuojamassaa. Tuon kuivuttua (noin 30 min sanoi purkin ohje) sumuttelin päälle useamman kerroksen maalia ja lakkaa ihan vaan spraypurkeista.
Lopputulos on nähtävissä näistä kuvista, oikea ja vasen.
Mielestäni homma onnistui ihan kohtuullisesti, varsinkin oikean kyljen sauma. Kiveniskumassaa ja sinkkimaalia olisi pitänyt hioa tasaisemmaksi, sillä nyt niistä jäi vähän epätasainen pohja itse väärimaalille. Mutta tulipa kokeiltua tuotakin, aikaa meni jokseenkin lauantain ja sunnuntain iltapäivät eli ei tuota ihan hetkessä tee. Tosin kuivumisaikaahan tuosta oli suurin osa. Vielä pitäisi jaksaa hioa suojateipeistä jääneet saumat pois.
Itse maalailin nuo paikat, ei viitsinyt liikaa panostaa, hioin moskat pois, sinkkimaalia alle, tämän päälle ruosteenestopohjamaalia ja päälle sitten pintaväri. Ei purkin väri osunut kovinkaan lähelle auton väriä (tarvikemaali) mutta sävy on silti kovin sama kuin Alfan paikkakynässä
Eipä tuolla liene kovin paljoa väliäkään, siitä pitänee automatisoitu hiekkapuhallus huolen
Eipä tuolla liene kovin paljoa väliäkään, siitä pitänee automatisoitu hiekkapuhallus huolen
VMP
Ikävän tilanteen huomasin...
Viime syyskuussa oli 156 ruostesuojauksessa ja samalla laitettiin nämä saumat kuntoon. Nyt ajalla syyskuu-huhtikuu ovat nuo saumat (takaa, edessä ollut ok koko ajan) taas alkaneet elämään.
On siis maali hieman lähtenyt ja 'kohollaan'.
Kilometrejä on tullut vajaa 4000, sorateillä ei ole ajettu ollenkaan ja edessä on roiskeläpät...
Onko kokemusta tulisiko tekijäliike vastaan korjaushinnoissa tämmöisen ajan jälkeen?
-jiihoo
Viime syyskuussa oli 156 ruostesuojauksessa ja samalla laitettiin nämä saumat kuntoon. Nyt ajalla syyskuu-huhtikuu ovat nuo saumat (takaa, edessä ollut ok koko ajan) taas alkaneet elämään.
On siis maali hieman lähtenyt ja 'kohollaan'.
Kilometrejä on tullut vajaa 4000, sorateillä ei ole ajettu ollenkaan ja edessä on roiskeläpät...
Onko kokemusta tulisiko tekijäliike vastaan korjaushinnoissa tämmöisen ajan jälkeen?
-jiihoo
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
156:n helmasaumojen rakennetta en tunne, mutta eiköhän sielläkin ole kaksi peltiä päällekkäin. Ja sellaiseen rakenteeseen kun kerran pääsee ruoste väliin, niin sitä ei sieltä pois saa kuin sauman avaamalla. Näkyviltä osilta ruoste on mahdollista hioa ja hapottaa (ja jossain määrin happo pääsee ehkä tunkeutumaan sauman sisällekin, mutta paksussa ruosteessa siitä ei ole juuri apua), mutta sauman välistä se "ryömii" takaisin näkyville. Nuo pitäisi siis saada laitettua kunnolla ennen ruostumisen alkamista, ja molemmilta puolin. Kotelosuojaöljy ajanee asian sisäpuolella, ulkopuolella taas pitäisi olla jokin elastisena pysyvä saumausaine koko sauman pituudelta. Maali ei ole sellainen.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Joo...sama vika rahikaisella..eli seitans okså.
Vuosi sitten laitatutin helmasaumat ja maalit
uusiksi ja taas kukkii toisella puolella jälkimmäisessä
saumassa ja sen alapuolella helmassa.
Eli näköjään kun kerran on pirulle antanut
pikkusormen niin...toivottavasti ei vie kuitenkaan
koko kättä
Vuosi sitten laitatutin helmasaumat ja maalit
uusiksi ja taas kukkii toisella puolella jälkimmäisessä
saumassa ja sen alapuolella helmassa.
Eli näköjään kun kerran on pirulle antanut
pikkusormen niin...toivottavasti ei vie kuitenkaan
koko kättä
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
Jees, alkaa tuo omakin viritelmä purkautumaan... Tosiaan sauman maalipinta halkesi ensin ja alkoi sitten pikkuhiljaa murenemaan, kun hiekka ja muu tauhka pääsi osumaan halkeamaan
Pitänee paikata omatoimisesti vielä kerran käyttäen muttin mainitsemaa elastista mönjää ja sitten asentaa päälle helmat. Mitähän elastista saumausainetta tuohon kannattaisi harkita?
Pitänee paikata omatoimisesti vielä kerran käyttäen muttin mainitsemaa elastista mönjää ja sitten asentaa päälle helmat. Mitähän elastista saumausainetta tuohon kannattaisi harkita?
- Volere
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
- Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tähän hieman liittyvää on keskusteltu myös tuolla roiskeläppäpalstalla... Itse kävin liikkeessä fiksauttamassa nuo saumat. Tämän threadin perusteella 153 tkm ajettuun autooni tehdyllä fiksauksella ei ole kovin pitkäikäinen tulevaisuus, jos on tuonne sauman alle ehtinyt ruoste kukkimaan... nyt se tietysti näyttää ihan hyvältä. Saas nähdä vuoden päästä mikä on tilanne
Saattaa tulla vuosihuoltoon taas yksi kulutekijä lisää.
Saattaa tulla vuosihuoltoon taas yksi kulutekijä lisää.
C'è Una Strada In Cielo
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
se näkyy se sauma yli puolet levikkeiden kanssakin, ja en todellakaan uskalla katsoa sinne levikkeiden allepuuha kirjoitti:Oletkos kurkannut levikkeiden alle?
Se sauma murenee ilman hiekkatietä tms. kori elää ja rikkoo vähitellen sauman.
voip olla ettei tartte takas laittaa ennekuin saa pelti työt tehtyä
ei mutta tosiaan ei siinä näy mulla ollenkaan ruostetta vaikka se sauma näkyy!!!
Life is too short to drive boring cars.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Noita saumausaineita on saanut ihan tarvikeliikkeistä. Eli metallipinnoille sopivaa maalauskelpoista saumausainetta, jota myydään samannäköisissä tuubeissa, kuin saniteettisilikonit sun muut. Ja noista silikoneista pysykää sitten kaukana, ne ei autoon kuulu! Sen lisäksi, että ovat mahdottomia maalata, sisältävät mm. etikkahappoa, mikä takaa ruoste-elämyksen. "Korikitti"-nimellä noita on taidettu myydä, varmaksi en muista, kun tästä on lähemmäs pari vuotta, kun viimeksi on noita käsitellyt.
Homman 100% onnistuminen tietysti edellyttää, ettei saumausaineen alle jää ruostetta, joten valmiiksi kukkivien saumojen korjaus on vähän niin ja näin. Tuurilla ruoste ei ole edennyt sauman sisälle, ja voi olla korjattavissakin. Saumattu ja maalattu pinta elää toki edelleen, ja maali voi halkeilla vanhaan malliin, mutta saumausaine estää veden ja hapen pääsyn halkeamasta läpi. Nämä hommat pitäisi olla tehty jo tehtaalla, mutta käsityönä nuokin nostaisivat jokaisen 156:n valmistuskustannuksia... No, omistajien mielestä mitättömän vähän. Ongelman yleisyyden perusteella laittaisin aineet omaan 156:eeni (jos moisen omistaisin), vaikkei kukkimisesta olisi tietoakaan. Mielestäni ne voi vetää vaikka pintamaalin päälle, jolloin siihen myöhemmin mahdollisesti syntyvä halkeama jäisi suojaan. Ulkonäöltään tietysti hankala saada näin siistiksi, ellei maalaa helmoja kokonaan sen jälkeen.
Homman 100% onnistuminen tietysti edellyttää, ettei saumausaineen alle jää ruostetta, joten valmiiksi kukkivien saumojen korjaus on vähän niin ja näin. Tuurilla ruoste ei ole edennyt sauman sisälle, ja voi olla korjattavissakin. Saumattu ja maalattu pinta elää toki edelleen, ja maali voi halkeilla vanhaan malliin, mutta saumausaine estää veden ja hapen pääsyn halkeamasta läpi. Nämä hommat pitäisi olla tehty jo tehtaalla, mutta käsityönä nuokin nostaisivat jokaisen 156:n valmistuskustannuksia... No, omistajien mielestä mitättömän vähän. Ongelman yleisyyden perusteella laittaisin aineet omaan 156:eeni (jos moisen omistaisin), vaikkei kukkimisesta olisi tietoakaan. Mielestäni ne voi vetää vaikka pintamaalin päälle, jolloin siihen myöhemmin mahdollisesti syntyvä halkeama jäisi suojaan. Ulkonäöltään tietysti hankala saada näin siistiksi, ellei maalaa helmoja kokonaan sen jälkeen.
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Mun saumat laitettiin kuntoon noin 1,5kk sitten ja nyt jo kukkii. Vähän syö miestä.
Ensin maalarin piti hitsata saumat täyteen, kun väitti että mikään täyteaine ei tule pysymään saumassa. No auton vietyäni maalari totesi saumojen olevan liian hyvät hitsauksen kannalta ja väitti pelkän maalauksen riittävän. Helmat korjattiin niin että ennen maalausta pohjalle ruiskutettiin ohut kiveniskumassa, jonka päälle maalattiin pohjamaali sekä pinta.
En ole jaksanut katsoa onko vain maali lähtenyt massan päältä pois vai näkyykö ruoste jo, mutta 200euroa tuntuu menneen aivan turhaan.
Ensin maalarin piti hitsata saumat täyteen, kun väitti että mikään täyteaine ei tule pysymään saumassa. No auton vietyäni maalari totesi saumojen olevan liian hyvät hitsauksen kannalta ja väitti pelkän maalauksen riittävän. Helmat korjattiin niin että ennen maalausta pohjalle ruiskutettiin ohut kiveniskumassa, jonka päälle maalattiin pohjamaali sekä pinta.
En ole jaksanut katsoa onko vain maali lähtenyt massan päältä pois vai näkyykö ruoste jo, mutta 200euroa tuntuu menneen aivan turhaan.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Kertokaas nyt mitä noille saumoille olisi parasta tehdä kun ne ei vielä ole ruosteessa. Jos en tee mitään niin kohta ne ovat, nimittäin siinä tehtaan saumausaineessa alkaa olemaan jo pieniä halkeamia. Uutta saumausainettahan sinne pitäisi laittaa mutta pitääkö vanha repiä pois jotenkin vai uutta vaan päälle? Pohjalle on hyvä laittaa vissiin jotakin sinkkimaalia? Entä voiko kiveniskumassaa käyttää saumausaineena?
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Jos siinä kerran on jo halkeamaa, niin tarkkana kannattaa olla, ettei alle jää irtonaisen maalin myötä "taskua", jossa kenties on jo vettä ja kosteutta. Kiveniskumaali ei ole riittävän elastista yksinään saumausaineeksi. Tuossa ylempänä aihetta onkin jo käsitelty. Jos joutuu ottamaan peltipinnalle asti auki, niin alle jotain sopivaa pohjamaalia, joka ei ala reagoimaan sen saumausaineen ja pintamaalin kanssa. Samasta paikasta kun ostaa molemmat, niin eiköhän se siitä.
Jos muuten maalauttaa helmat mustalla kiveniskumaalilla, niin sehän tunnetusti menee ikävän harmaaksi vuodessa-parissa. Päälle kun pistää kirkaslakkaa, niin väri pysyy, kokeiltu on.
Jos muuten maalauttaa helmat mustalla kiveniskumaalilla, niin sehän tunnetusti menee ikävän harmaaksi vuodessa-parissa. Päälle kun pistää kirkaslakkaa, niin väri pysyy, kokeiltu on.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Autoni on ruostesuojattu ja helmat täynnä koteloainetta, tarkistin takarenkaan luota helman päästä olevasta tulpasta, mutta pystysaumat ruostuu aina pinnasta talven aikana. Tällä kertaa ensiksi hioin ruosteet pois ja maalasin. Tämän jälkeen laitin kiveniskuteipin ja maalasin vielä päältä, saa nähdä kestääkö.
Onko joku muu huomannut että siinä saumassa on kapean meisselin mentävä kolo eli ei olekaan hitsattu sauma?? Onko siinä alunperin ollut joku massa vaan?
Onko joku muu huomannut että siinä saumassa on kapean meisselin mentävä kolo eli ei olekaan hitsattu sauma?? Onko siinä alunperin ollut joku massa vaan?
Kun pelkkä teho ei riitä!
Tulipa otettua kiveniskuteipit pois ja alla oli taas hieman ruostetta eli ei ruostu ulkoa päin:shock:
Onko se ruoste siinä sauman välissä kun helma on täynnä kotelosuoja-ainetta vai onko siinä ulkohelmassa kaksi peltiä päällekkäin? Siellä pohjan allahan on ainakin kaksi peltiä kun sinne on jätetty sellainen ruosteelle sopiva kolo!!!!
Nyt putsasin pienellä laikalla ruosteet pois sekä helman kyljestä että alta jossa on se pieni kolo. Maalasin hammeriten ruostesuojamaalilla pinnat ja ajattelin täyttää sen helman alla olevan kolon dinitrolin massalla ja sitten pintamaalia =>kotelosuoja-aine => massa.
Ei vaan ymmärrä mistä ruoste saa alkunsa
Onko se ruoste siinä sauman välissä kun helma on täynnä kotelosuoja-ainetta vai onko siinä ulkohelmassa kaksi peltiä päällekkäin? Siellä pohjan allahan on ainakin kaksi peltiä kun sinne on jätetty sellainen ruosteelle sopiva kolo!!!!
Nyt putsasin pienellä laikalla ruosteet pois sekä helman kyljestä että alta jossa on se pieni kolo. Maalasin hammeriten ruostesuojamaalilla pinnat ja ajattelin täyttää sen helman alla olevan kolon dinitrolin massalla ja sitten pintamaalia =>kotelosuoja-aine => massa.
Ei vaan ymmärrä mistä ruoste saa alkunsa
Kun pelkkä teho ei riitä!
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
ÄSH! laittakaa nyt joku tää keskustelu pakettiin! varma ratkasu...
Kiveniskuteippi mielytti korvaa, mutta lopputulos arveluttaa, tuleeko liian "halpa". Mulla ei kuki vielä ja maalitkin paikalla, roiskeläppiä oon ettiny eteen, sillä toivella, ettei tarvis porata reikiä - ehkä ne sitten ennalta ehkäisi ainakin vähän ruostumista ja maalin kulumista.
näyttää kumminkin siltä että reikiä pitää porata...
Mites Volere, kun olet itse laittanu hienot läpät; joutui varmaan poraamaan läpi reiät (eteen siis)?
Kiveniskuteippi mielytti korvaa, mutta lopputulos arveluttaa, tuleeko liian "halpa". Mulla ei kuki vielä ja maalitkin paikalla, roiskeläppiä oon ettiny eteen, sillä toivella, ettei tarvis porata reikiä - ehkä ne sitten ennalta ehkäisi ainakin vähän ruostumista ja maalin kulumista.
näyttää kumminkin siltä että reikiä pitää porata...
Mites Volere, kun olet itse laittanu hienot läpät; joutui varmaan poraamaan läpi reiät (eteen siis)?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
10mm auki, ei kai ny sentään.
Siinähän on jokin "massa", että vesi/lika ei pääse saumaan.
Lisäksi ulkonäöllisesti parempi.
Eläähän se niinkuin kaikki saumat, metallin ja aineen lämpölaajeneminen on eri.
Mutta jos sauma rupeaa elämään esim. montuissa monta milliä, on mielestäni parempi vaihtaa autoa/kiinnittää pellin uudelleen. (jos helmapellit ei ole kunnolla kiinni, miksi muut liitokset olisivat.
Tietysti, jos auto on kolaroitu, liitos sen takia irronnut.
Siinähän on jokin "massa", että vesi/lika ei pääse saumaan.
Lisäksi ulkonäöllisesti parempi.
Eläähän se niinkuin kaikki saumat, metallin ja aineen lämpölaajeneminen on eri.
Mutta jos sauma rupeaa elämään esim. montuissa monta milliä, on mielestäni parempi vaihtaa autoa/kiinnittää pellin uudelleen. (jos helmapellit ei ole kunnolla kiinni, miksi muut liitokset olisivat.
Tietysti, jos auto on kolaroitu, liitos sen takia irronnut.
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- TeeHoo
- Viestit: 157
- Liittynyt: 04 Kesä 2006, 20:09
- Car(s): 156 V6 -99 Ex: 2x159, MiTo, 2x156
- Paikkakunta: Muurame
Kiveniskuteippi ei kestä, se kuoriutuu hiljalleen pois pystysaumojen kohdalta. Näin ainakin mulla. Paras keino taitaa olla vaan paikkailla sitä mukaa, kun pohjamaali tulee näkyviin. Omaani laitoin viime kesänä roiskeläpät ja maalautin helmat. Nyt on taas yksi sauma maaliton, ja pientä ruostekukkaakin pukkaa. MiTossa ei onneksi ole pystysaumoja helmoissa
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
niin kauan kun siinä on liitoskohta niin pitää siis vaan silmä kovana kytätä maali vaurioita? jeps jeps...
Onneks on oikean väristä korjauskynää vielä paljolti jäljellä pitää seuraavalla kerralla - ellei ne maalit nyt sitten kestä - laittaa tooosi reilu kerros
Onneks on oikean väristä korjauskynää vielä paljolti jäljellä pitää seuraavalla kerralla - ellei ne maalit nyt sitten kestä - laittaa tooosi reilu kerros
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Tiedoksi:
Kiveinskuteippi ei pysy helmoissa siistinä kauaa... Viimetalvena testailin niin niissä saumakohdissa kerääntyi likaa ja kosteutta pikkuhiljaa teipin alle ja ne alkoivat repsottaa ikävästi. Se teippi kun ei taivu sinne saumaan kauheen hyvin.
Perjantaina tilasin itselleni Lesterin helmat ja tänään putsailin ja maalailin ruosteenestomaalilla saumat "kuntoon".
Kiveinskuteippi ei pysy helmoissa siistinä kauaa... Viimetalvena testailin niin niissä saumakohdissa kerääntyi likaa ja kosteutta pikkuhiljaa teipin alle ja ne alkoivat repsottaa ikävästi. Se teippi kun ei taivu sinne saumaan kauheen hyvin.
Perjantaina tilasin itselleni Lesterin helmat ja tänään putsailin ja maalailin ruosteenestomaalilla saumat "kuntoon".
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Itse laitoin kuumailmapuhaltimella teipit kiinni ja maalasin ne. Päältä näytti hyvältä mutta kun otin ne pois oli alla ruostetta.
Onko sitten vaan tosiaan että sauma liikkuu ja hankaa maalit rikki ja taas ruostuu...kun ei mielestäni sisältä voi ruostua kun on suojattu ja koko helma täynnä koteloainetta, ellei siinä sitten ole kaksi peltiä päälletysten??
Onko sitten vaan tosiaan että sauma liikkuu ja hankaa maalit rikki ja taas ruostuu...kun ei mielestäni sisältä voi ruostua kun on suojattu ja koko helma täynnä koteloainetta, ellei siinä sitten ole kaksi peltiä päälletysten??
Kun pelkkä teho ei riitä!
Asia taisi selvitä. Eli saumasta taaksepäin on päälletysten helmapelti sekä maalattu auton pintapelti eli se joka lähtee sieltä katon rajasta. Sen takia se sauma on takaa ulompana koska siinä on pintapelti vielä päällä. Omasta autosta löytyi vielä pieni reikä tämän pintapellin alaosasta, siitä kun ruoskuttelin koteloainetta sitä tuli myös tästä pystysaumasta, mutta itse helmaan ei tullut mitään (oli helman päästä iso tulppa irti jonka kautta katsoin samalla helman sisään).
Eli näiden kahden pellin välissä se ruoste muhii, väli on varmaan jotain 1mm luokkaa.
Millä toi sauma kannattaisi tukkia, tolla dinitrolin sauma-aineella vai esim. alustamassalla, todennäköisesti se vesi on siitä mennyt sisään ellei pellit sitten ole ajan saatossa hikoilleet.
Eli näiden kahden pellin välissä se ruoste muhii, väli on varmaan jotain 1mm luokkaa.
Millä toi sauma kannattaisi tukkia, tolla dinitrolin sauma-aineella vai esim. alustamassalla, todennäköisesti se vesi on siitä mennyt sisään ellei pellit sitten ole ajan saatossa hikoilleet.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Tän tyyppinen projekti tuli mieleen porukoiden 'sataviisrutkua' katsellessa. Toistaseksi ruoste on sen verran vähäistä että homma olisi suht pienellä vaivalla tehtävissäkin. Selvästi kukki siellä sauman allakin, että ei se varsinaisesti paremmaksi enää tule, vaikka päältä päin kuinka hioo ja pläästii hienoja tököttejä päälle.. Ne vakiohelmat vielä päälle niin ei olisi suuri suru vaikka jälki ei olisikaan mitään maailmanluokkaa..alfista kirjoitti:Jos 156 klassikon laittaisi ikuiseen pitoon, niin helma pitäisi avata, poistaa päällekkäiset pellit ja hitsata umpikiinni.
Tuo kylki on muuten joskus delta-auton kolarikorjaama ja tuo samainen sauma irvistää siellä helman alaosassa aika rumasti. En kehtaisi omaa nimeäni laittaa tommosen työnjäljen alle
- Maunu
- Viestit: 3204
- Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
- Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
- Paikkakunta: Pori
Omassa 156:ssa tuo sauma on pysynyt maalauksen jälkeen noin 2-3 viikkoa ehjänä jonka jälkeen ruoste näkyy taas. Useamman kerran on maalari tosiaan yrittänyt korjata sauman mutta ei ole onnistunut.
Nyt ajattelin viedä auton peltisepälle joka saa kuumentaa liitoksen ja tinata sen umpeen. Aina kun olen tätä ehdoittanut tehtäväksi maalarit ovat sanoneet ettei sitä voi niin tehdä kun auton pohjamaali ja ruostesuojaus kärsii, mutta mitä väliä sillä on kun joka tapauksessa ruoste kukkii saumasta muutamassa päivässä. Voisi tuon vanhuksen kuitenkin vielä maaliltaan kuntoon kertaalleen laittaa, jos ei tuonkaan korjauksen jälkeen maalit pysy helmoissa niin täytyy varmaan vaihtaa johonkin muuhun Alfaan.
En tajua mitä edellisessä 156:ssa ( 2002 jts sw) helmoille oli tehty kun ne kestivät hyvin, mutta -98 mallisessa V6:ssa ja tässä 2004:ssa JTS:ssä helmat ovat olleet aina ongelma.
Nyt ajattelin viedä auton peltisepälle joka saa kuumentaa liitoksen ja tinata sen umpeen. Aina kun olen tätä ehdoittanut tehtäväksi maalarit ovat sanoneet ettei sitä voi niin tehdä kun auton pohjamaali ja ruostesuojaus kärsii, mutta mitä väliä sillä on kun joka tapauksessa ruoste kukkii saumasta muutamassa päivässä. Voisi tuon vanhuksen kuitenkin vielä maaliltaan kuntoon kertaalleen laittaa, jos ei tuonkaan korjauksen jälkeen maalit pysy helmoissa niin täytyy varmaan vaihtaa johonkin muuhun Alfaan.
En tajua mitä edellisessä 156:ssa ( 2002 jts sw) helmoille oli tehty kun ne kestivät hyvin, mutta -98 mallisessa V6:ssa ja tässä 2004:ssa JTS:ssä helmat ovat olleet aina ongelma.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.
Hieman ot, mutta ostin tossa semmosen kynsilakkapullollisen maalia 156:seen ja "sudin" sitä nokkapeltiin. Ohjeissa käsketään(luonnollisesti)lakata maalin kuivumisen jälkeen. Kysymys kuuluukin, että millaisella lakalla lakkaan(jos suosittelette lakkausta). Kotoa taitaa löytyä vanhan Mondeon kirkasta lakkaa..