Vinkkiä 156 2.5 V6 rengastus ja alustasarja valintoihin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Vinkkiä 156 2.5 V6 rengastus ja alustasarja valintoihin?

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Morjens Alfistit, Saksan hankinta seilaa kontissa kohti kotia ja ajo-ominaisuuksien optimointi jo syyhyttää :-D Tarkoitus on saada autosta mahdollisimman täsmällisesti ohjautuva niin kaarteessa kuin suorallakin ilman että se vetelee joka uraan. Eli siviiliajonkin pitää hoitua.

Tarvisin avitusta seuraaviin asioihin. Joko testi faktaa, rata-aikojen vertailua tai perinteistä perstuntumaan perustuvaa vertailutietoa:

- Kesärengastus 16 vai 17 tuumaset?
- Veteleekö 17 tuumainen kovasti? Miten käy suuntavakavuuden?
- Onko havaittu eroja eri rengasmerkkien toimivuuden kanssa?
- Miten alustasarjat? Ite pelkään että kun laittaa jälkiasennussarjan (mikä ei ole autotehtaan itsensä kehittämä) autosta tulee kyllä hyvän näköinen ja jäykkä, mutta jos viedään asfalttisyherölle niin auto lähtee käpälästä jopa aikaisemmin kuin vakiona tai muuttuu muuten arvaamattomammaksi.
- Onko jokin tietty alustasarja todettu hyväksi forumilaisten kesken?

Eli apua tarvitaan monee asiaan, mutta täältä sitä varmaan parhaiten saa!

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

18" rengastus vaan suoraan :lol: niin kun mullakin esimerkiksi. Ei se tuumakoko sitä vetelyä taida aiheuttaa vaan renkaan leveys ja profiili. 205/50R17 esimerkiksi on varmaan vielä melko hyväkin ajaa ja mahtuu vielä hyvin alle. Satunnaisesta syystä suosittelen Nokialaisia :lol:

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Suosittelen 17 tuumaista , pyöreä olkaiset kumit vetelee vähemmän ajossa mutta radalla ovat taas huonommat. 17 tuumaisista 215/45 on lähin koko. Mukavuutta voit sitten säädellä ilmanpaineilla
Kevyehköt vanteet jos rahaa löytyy, ja kunnollinen pyöränkulmien säätö ;
kulmat madalluksen määrän mukaan.

:P
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

Itsellä ei ole noista 156 alustoisa muuta kuin apumiehen puoleisen jakkaran tuntumaa, mut ainakin Novitecin coil-overit tuntui siedettävältä kadulla. EAGLE F1 hyvä yleisrengas.
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla on alustana Eibachin -35mm jouset ja Konin säädettävät iskarit. Konit on tällähetkellä sport asennossa, mutta ehkä näin talvella mukavampi olisi normaali. Auto ei paljonkaan normaalia enempää silti nitise vaikka pomppiikin aikalailla lumen ja jään peittämällä tiellä. Kesällä taas on kiva päästellä kurveihein vauhdilla 8)

Rengastuksena on 15" Michelin Ivalot talvella ja kesällä 16" Bridgestone Potenzat. Nuo kesäkumit on muuten sitten ihan törkeän äänekkäät, en voi suositella kenellekään.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Maunu kirjoitti:Konin säädettävät iskarit. Konit on tällähetkellä sport asennossa
Mitkäs iskarit on kyseessä? Keltaiset vai? Ja mikä on sport asento?

Itsellä on no keltaiset eikä niissä ole mitää erillisiä sport tms asentoja.
Makaroonia jo vuodesta -98

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

mulla on novitecin iskarit ja jouset -(45mm) ja alusta on suht hyvä tosin vertailupohjaa ei ole muihin sarjoihin ;) Talvella on kyllä hiukan turhan jäykkä ja vielä 15 tuumasilla ;9


tuolta löytyy muuten lisää juttua

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=2 ... alusta+156

ja hakutoiminnolla sitten lisää...
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Keltaisethan nuo Konit mulla on. Ohjeiden mukaan normaali asento on yksi kierros alusta myötäpäivään ja sport asento 2 kierrosta. Taitaa sieltä vielä kolmaskin kierros löytyä mutta sitten tuskin mikään paikka enää joustaa.

http://www.koni.com/_cars/_sport/afram.html
Etu 8041-1239Sport
taka 8641-1381Sport
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Valoako putken päässä?

Viesti Kirjoittaja T-JL »

On se hieno huomata että vinkkiä tulee. Verrattuna aikaisempaan autoiluharrastukseen, Amerikkalaisiin peleihin, on tiedonhankinta helpompaa! Olen käyttänyt muutaman illan, vaimon harmiksi, kaikkien viestien ja linkkien lukemiseen, ohessa tilannekatsaus:

- Vanteet ja rengastus tulee olemaan 215 x 45 x 17. Rengasmerkki varmistetaan TM:n testin perusteella. Maaliskuun TM:ssä on kuulemma testi tästä kokoluokasta?

- Alfan "replika"vanteina myytävät turbiinivanteet (oma nimitys) kiinnostaa, painosta en vaan tiedä. Täytyy selvittää. Tarkoitus on kuitenkin saada ensiluokkaiset ja kevyet vanteet.

- Alustasarjaa kysyin EBsparesilta, tiedustelu lähti pari tuntia sitten sähköpostilla. Se sarja mitä he mainostivat´(-15mm) oli sopiva ainakin nelisylinterisiin, sopivuutta näihin "isolohkoihin" :wink: ei mainittu.

- Kallistuksenvakaajaa kehuttiin taasen toisessa linkissä, erityisesti kutoskoneisille. Tämä pitää kokeilla, jos ja kun hinta on kohdallaan. Odotellaan teenlitkijöiden (EB) vastausta.

Ja mitä tulee osastolle "näin en ainakaan toimi":
- Laita madallusjousia omille iskareille
- Ota jousia joille luvataan madallusta enemmän kuin 30mm
- Asenna settiä ilman asiallista pyörien suuntausta.

Eli valoa lienee putken päässä!

Tietääkö kukaan Tampereen seudulla osaavaa ja järkevän hintaista huoltoa?
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Re: Valoako putken päässä?

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

T-JL kirjoitti:- Alfan "replika"vanteina myytävät turbiinivanteet (oma nimitys) kiinnostaa, painosta en vaan tiedä. Täytyy selvittää. Tarkoitus on kuitenkin saada ensiluokkaiset ja kevyet vanteet.
Jos tarkoitat 15 tai 16 puolaisia "Superturismo" tyyppisiä, niin tarkkaa painoa en osaa sanoa, mutta karmean painavat joka tapauksessa.
Itsellä on kokemusta OZ Superleggeroista, on kevyt ja laadukas vanne, tosin hintava (no ei tietenkään alkuperäisten Deltan hintaan verrattuna :roll: ) ja ulkonäkö ei tietysti kaikkia miellytä.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Maunu kirjoitti:Keltaisethan nuo Konit mulla on. Ohjeiden mukaan normaali asento on yksi kierros alusta myötäpäivään ja sport asento 2 kierrosta. Taitaa sieltä vielä kolmaskin kierros löytyä mutta sitten tuskin mikään paikka enää joustaa.
hmm.. noissa kylläkin säätövara on tasan 2 kierrosta, eli jos pidät säätöä siellä maksimisissa on kyllä melkoinen kivireki :mrgreen:
mulla on talvisin pehmein asento :wink:
- Alfaholic -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Mulla talvisin 3/4 kierrosta vajaa minimi, vois olla hiukan löysempi mutta kun kerran toimii niin... Kesäisin 1/4 vajaa maksimi.
Makaroonia jo vuodesta -98

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Juu ei se mullakaan ihan kireimmällä oo, muistelin vain että kaks kierrosta olisin vääntänyt. Vähän liian jäykkä se tosiaan talvella on, mutta kun se vaatis sen 5 min aikaa ja vaivaa että sais sen normaali asentoon. Ei oo jaksanu vaivautua, kärsitään pikku pomppimista mielummin :-D
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AutoItalian maaliskuun numerossa on artikkeli brittiläisen EB-Sparesin kehittämästä alustasatsista. En ole vielä kerinnyt juttua lukemaan - lehti tuli tänään - mutta alla ainakin näyttäisi olevan Eibachin vieterit ja Bilsteinin iskarit. Muistaakseni tästä oli juttua joskus aikaisemminkin täällä voorumilla?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Homeboy
Viestit: 61
Liittynyt: 28 Syys 2003, 16:09
Paikkakunta: Tampere

Re: Valoako putken päässä?

Viesti Kirjoittaja Homeboy »

T-JL kirjoitti:Tietääkö kukaan Tampereen seudulla osaavaa ja järkevän hintaista huoltoa?
Öljynvaihtohuoltoja varten voin suositella Hatanpään Varaosamaailmaa. Sen yhteydessä toimii VM-huolto jossa öljynvaihto V6:een oli huomattavasti halvempi kuin esim. Rantatien Öljynvaihtokeskuksessa. Taisi maksaa n. 60 ekee suodattimen kanssa...
Skoda Octavia 1.8T Combi -03

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Kiitoksia vinkeistä, niin öljynvaihdon suhteen kuin tuon AutoItalian suhteen. Mistähän tuollaiseen lehteen pääsee käsiksi?
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AutoItaliaa myy Tampereella ainakin Akateeminen. Muutama viikko varman menee, ennekuin tuo maaliskuun lehti kauppoihin ilmestyy.

PS. Pirkkala on kiva paikka - asuin siellä lapsuus- ja nuoruusvuosina.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Tietoa EBSparesin tarjonnasta!

Viesti Kirjoittaja T-JL »

No niin, nyt alkaa tulla tarjontaa. Alla olennaiset lainattuna vastauksista:

- For the V6 we only supply a 30mm lowered spring. (15mm is only for
16v cars) Cost of the spring kit is £150.00. It looks really good, but with
speed restriction bumps it can cause trouble. Most with V6 just use the
Shocks.

- Cost of special Bilsteins are £490.00 set
- We can also supply polly bushes for rear suspension.
- Transverse arms £78.00 set
- Trailing arm to hub £21.00 set
- For front wishbones I advise you keep std wishbones.

- All prices are plus carriage and vat.

Tämä herättää vähän kysymyksiä:
- Onko V6 kuskeilla ollut ongelmia madalluksen ja täkäläisten "speed
bumppien" kanssa? Jos, niin mikä on madallus?
- Jos noihin special bilstein iskareihin heittää -30mm jouset, mahtaako
enään kestää vauhdissa? Eikös vakioiskareiden heikko kestävyys
madallettujen kanssa johdu juuri väärästä iskareiden pituudesta?
- Saakohan Sport Pack jousia alkuperäisenä?
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Tietoa EBSparesin tarjonnasta!

Viesti Kirjoittaja V6 »

T-JL kirjoitti:
Tämä herättää vähän kysymyksiä:
- Onko V6 kuskeilla ollut ongelmia madalluksen ja täkäläisten "speed
bumppien" kanssa? Jos, niin mikä on madallus?
ei ole ongelmia, englannissa se kai on? siellähän on speedpumppeja enemmän kuin laki sallii :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Niin ja jos niihin hidasteisiin vetää sata lasissa - niinkuin joskus näkee - niin varmasti paikat kolisevat oli madallusta tai ei.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
ahma
Viestit: 567
Liittynyt: 19 Heinä 2004, 16:19
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja ahma »

Kaverin kanssa todistettiin joskus näkyä kun joku pappabetalar-teini veti erittäin matalan 5xx-sarjasen bemarin reipasta sataa (~130km/h) tollaseen kaupunkihidastimeen. Etupuskuri ruttaantu auton alle heti alkuunsa. Jonkun matkaa se lensi kaikki pyörät ilmassa kunnes paukahti katuun niin järkyttävä rysäyksen kera, että itseäkin hirvitti. Ja matka katkes siihen..

"Tyhmästä päästä kärsii koko pää.."
156 2.0 TS ['98]

Avatar
mml
Viestit: 1109
Liittynyt: 25 Huhti 2004, 15:22

Viesti Kirjoittaja mml »

ahma kirjoitti:Kaverin kanssa todistettiin joskus näkyä kun joku pappabetalar-teini veti erittäin matalan 5xx-sarjasen bemarin reipasta sataa (~130km/h) tollaseen kaupunkihidastimeen.

Ha! Kävi "vahinko" varmasti oikealle tyypille.

Itselläni on KW:n ei säädettävä "sport"-alusta joka TUV-todistuksen mukaan pudottaa autoa -40 mm. Todellisuudessa putosi enemmän ja on varsinkin näin talvella turhan alhaalla: maavara on alumiinisen pohjapanssarin kanssa noin 80 mm, eli aivan liian vähän.
Hidastetöyssyistä pääsee kuitenkin yli ihan suosiolla, sillä matalin kohta on suurinpiirtein siinä missä etupyöräkin. Etupuskurin alareunahan on sentään jonkin verran korkeammalla, kiitos kauniin italialaisen muotoilun.

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Lisää tietoa EB sparesilta

Viesti Kirjoittaja T-JL »

No johan pläjähti. Alla nimittäin väitetään kivenkovaan että suurin osa forumin lukijoista on investoinut täysin turhaan madallettuihin jousiin (ulkonäköseikat sikseen), sen sijaan se on poijaat iskarit mitkä tekee auton!? Täytyy vähän sulatella tätä kaikkea :shock: ennen kuin alkaa tilauspuuhiin. Target on kuitenkin se että kesällä ajellaan uusilla renkailla ja alustalla. Mikäli vaimo suo...

The sports pack springs can be ordered for you no problem. Cost the same
price £150.00 set
I have a number of customers with 156 V6 and GTA with just the Bilsteins,
and they are very pleased with the improvement.
We found the spring makes no difference to handling, only the different
look, std, sport pack and 30mm lowered.

Kind regards,
Kevin.


Hello Kevin,

Speed bumps are not an issue in Finland, so that does not worry me. But how
does this combination (bilstein and -30mm) work (and last) together since
they were not a result of such a intensive testing program and were not
designed to work together?

Can you get the original Sport Package springs (-15mm)? Could that be the
solution together with Bilsteins?

br,
Tatu
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Lisää tietoa EB sparesilta

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

T-JL kirjoitti:(ulkonäköseikat sikseen)
Jos rehellisiä ollaan, niin 80% madallusreleistä hankitaan ulkonäkösyistä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Lisää tietoa EB sparesilta

Viesti Kirjoittaja KJS »

Vittorio Jano kirjoitti: Jos rehellisiä ollaan, niin 80% madallusreleistä hankitaan ulkonäkösyistä.
Ainakin
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Itse ajattelin myös madaltaa autoa. "Väliaikaiseksi" ratkaisuksi ajattelin pelkkiä jousia vakio-iskareille. Eibach -30mm on vissiin aika fiksu tähän tarkoitukseen ?? Rengastuksena on 225/40 R 18 ET:n ollessa 35, ei vissiin pitäisi sen kanssa vielä tulla onkelmia ??

Avatar
Sixgear
Viestit: 338
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 00:07

Viesti Kirjoittaja Sixgear »

Voi olla että -30m jousilla auto tippuu sen 50-60mm jos alla väsyneet pumput.
Tallissa Alfan mentävä aukko

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Mulla vakio iskarit kesti noin 8tkm jousien vaihdon jälkeen, joten kannattaa pistää se n 550e uusiin iskareihin samalla. Keltaiset konit sillä ainakin saa.
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Sassicaia
Viestit: 735
Liittynyt: 07 Kesä 2003, 17:35

Viesti Kirjoittaja Sassicaia »

-Tomi- kirjoitti:Rengastuksena on 225/40 R 18 ET:n ollessa 35, ei vissiin pitäisi sen kanssa vielä tulla onkelmia ??
Ei, ellet sitten ole laittamassa Brembon (tai muita) isompia jarruja eteen jossain vaiheessa. Silloin voi tulla sen kanssa ongelmaa, että vanteet ottavat kiinni jarrusatuloihin.

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja T-JL »

No niin, hankintoja on saatu tehtyä eli on välitilinpääntöksen aika.

- Renkaaksi tuli laitettua Nokian NRY 215/45/17. Ja niin se vaan on että
kun ne renkaat käytettiin Saksan kautta (Rengas-online) niin hinta laski
parisataa euroa!

- Vanteeksi laitoin OZ- racing superturismot. Näitä kehuttiin jopa sellaisilla
rengasliikkeillä joilla ei ole OZ:in edustusta. Erityisesti kun kehaisin
vieväni auton radalle, ei mitään 500€ alusarjoja enään edes
tarjottukaan...

Iskareita ja jousia en ole vielä laittanut, tosin päätös on aika pitkälle tehty että alle laitetaan Einbach:in -30mm ja Koni sportit. Osaakos joku sanoa voiko noita takapään Koneja säätää peräluukun kautta? Renkaan irrotuksen jälkeen? vaiko pitääkö kammeta koko keleen iskari irti? :shock: Olen nimittäin saanut ristiriitaista tietoa kaupustelijoilta.

MUTTA se mikä tässä huolettaa on, että toistaiseksi auto on huonompi ajaa kuin pihalla seisova perheen peruskulkuneuvo eli Opel Vectra 2.0 -96! Alkaa pikkuhiljaa epäilyttää koko tämä Alfan ympärillä pyörivä sporttisuuden leima :? No annetaan alustasarjalle vielä mahdollisuus ja jos ei sittenkään ala auto tuntua käteensopivalta niin kohta on täydellisesti varusteltu kutos alfa myynnissä...
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

T-JL kirjoitti:toistaiseksi auto on huonompi ajaa kuin pihalla seisova perheen peruskulkuneuvo eli Opel Vectra 2.0 -96
Tuollaista vessaa sekä Alfaa ajaneena rohkenen sanoa että sulla on jokin pahasti viturallaan autossasi.

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Ettei vaan renkaat sojottais väärään suuntaan? :roll:

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

T-JL kirjoitti:MUTTA se mikä tässä huolettaa on, että toistaiseksi auto on huonompi ajaa kuin pihalla seisova perheen peruskulkuneuvo eli Opel Vectra 2.0 -96!
Ajelin muutama kuukausi sitten noin 200 km kaverin Opel Vectralla. SURKEA ajettava! Auto oli hieman vanhempi kuin -96, mutta omistajan mukaan autossa oli kaikki OK.

Jos Alfa 156 on huonompi ajettava kuin Vectra, täytyy 156:ssa olla vikaa: iskarit finaalissa, jouset väsyneet, pyöränkulmat mihin sattuu..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

T-JL kirjoitti:MUTTA se mikä tässä huolettaa on, että toistaiseksi auto on huonompi ajaa kuin pihalla seisova perheen peruskulkuneuvo eli Opel Vectra 2.0 -96!
-98 Vectra Sportilla :lol: ajaneena väitän, että kyllä Alfassa on vikaa jos se tuntuu huonommalta. Kyllähän Vekkuli suoraan kulkee ja ihan hyvähän sillä on matkustaa, mutta jo wanha 164 oli ajamisen ilon suhteen ihan toiselta planeetalta. GTV:stä ei sitten tarvitse edes sanoa mitään.
- Epäkelpokeräilijä -

T-JL
Viestit: 22
Liittynyt: 24 Helmi 2005, 20:42
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja T-JL »

Taisinpa sohaista ampiaispesää :wink: Itse olen ajanut toista samanlaista kutoskoneista ja fiilis oli kyllä sama siinäkin. Asiasta huolestuneena vietin eilisen illan netissä ja sieltä löytyi seuraavanlainen teksti:

http://www.alfa156.net/fr_index.html?/lowering.html

V6es

156 2,5 V6 has standard suspensions almost like a sofa on wheels. Driving it hard reveals
an unstable car and tends to bottom out the springs! Very bad of Alfa Romeo to release this
to the market.

Toisaalta rauhoittavaa tässä on se, että forumin yleisistä kommenteista päätellen, ja myös tuon osoitteen takana olevan artikkelin mukaan auton pitäisi todellakin muuttua alustasarjan päivityksen jälkeen. Eli eiköhän se tästä iloksi muutu :)
156 2.5V6 1998, Yamaha R1, Kawa GPZ 750 "Jos nyt kuitenki avarrettas vielä vähä..."

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Eikös jostain saantut vain -15mm jouset, jotka kuitenkin olivat reippaasti jäykemmit. Varmaan hyvä valinta jos pelkää öljypohjaa tai mökkitietä.
T-JL kirjoitti:Taisinpa sohaista ampiaispesää
Joo, tai sitten ihmisillä vain on eri käsitys siitä mitä tarkoitetaan sanalla ajo-ominaisuus. Mutta ei lähdetä siihen, jokainen ajakoot millä itseltä tuntuu parhaimmalta.

Avatar
Olli79
Viestit: 387
Liittynyt: 13 Heinä 2003, 17:04
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja Olli79 »

nostappa etupää ilmaan ja kokeile tukivarsien kunto. Jos ajo-ominaisuuksia voi verrata ooppelii, täytyy yhden pyörän olla varmasti auton alla poikittain.

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Keltaisia koneja voit säätää helposti takakontista käsin mukana tulevalla työkalulla :wink:
En ole koskaan ajanut vakioalustaisella 156v6:lla, -35mm ja koneilla istuu kyllä tukevasti.
- Alfaholic -

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

On tässä nyt jo pidemmän aikaa ollut ajatuksena hommata isompaa nakkia, kun kuola aina valuu katsellessa muiden vanteita :) Noh, nyt olen päättänyt että alfa saa uudet tassut alle asap kuhan vaan mieltä tyydyttävä rengasmerkki kokoa 225/40R18 löytyy.
Mulla olis pari rengas vaihtoehtoa valmiina ja kysyisinkin teidän mielipidettä seuraavista: Barum Bravuris ja Hankook K104. Nuo barumit olisin saamassa _halvalla_, joten ne kiinnostaisi hinnan puolesta eniten.
Hakusessa olis suht hiljanen rengas, jossa hyvät sade kelin ominaisuudet.

muitakin saa ehdottaa!


kiits.

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Elä hyvä mies mene ostamaan mitään halppis renkaita. Juuri oli juttua lehdessä, että ne ovat jopa vaaralliset :wink: Itsellä pyörii juuri tuon koon Nokian Z:t alla :-D

Jarppi
Viestit: 180
Liittynyt: 17 Huhti 2005, 00:23
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jarppi »

yhyy...
:shock:

kukaan kuullut tai kenelläkään mielipiteitä:

Saksin tolpista ja Wogtlandin -40 jousista ????

Avatar
hamppi
Viestit: 746
Liittynyt: 21 Marras 2004, 04:18
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja hamppi »

-Tomi- kirjoitti:Juuri oli juttua lehdessä, että ne ovat jopa vaaralliset
Mistähähän lehestä ton vois lukasta?

Avatar
-Tomi-
Viestit: 1486
Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
Car(s): Diudi

ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja -Tomi- »

Iltalehdessä oli juttua siitä, jossa joku ruotsalainen paikallinen "tekniikan maailma" oli tehnyt jonkun testin renkaista. Eli alkuperäinen juttu on siinä ruotsalaisessa lehdessä ei IL:ssä.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuossa kokoluokassa ei hengenvaarallista rengasta ole :) ellei sitten ole ilmaa sisällä alle vallitsevan ilmanpaineen tai tilannenopeutta liikaa

Avatar
Volere
Viestit: 108
Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Volere »

T-JL kirjoitti: 156 2,5 V6 has standard suspensions almost like a sofa on wheels. Driving it hard reveals an unstable car and tends to bottom out the springs!
Allekirjoitan edellämainitun! Kyseisestä syystä tuli taannoin hankittua ilman sen kummempia ennakkotutustumisia Kit Sport O.S.R.A.V. säätöiskarisarja, tänään asennuksessa paikoilleen. Ans kattoo miten tuntuma muuttuu.

Alkuperäiset jouset jäävät, näillä pohjoisen teillä rikkoo vain autonsa jos yhtään madaltaa alkuperäisestä - ja kyllä sanoisin että suojatiekorokkeet ovat jo ongelma Suomessa...

Tavoite olisi saada veekutoseen yhtä tunnokas ajotuntuma kuin Sprintissäni, mutta se taitaa jo perusteknisistä syistä jäädä haaveeksi. Pitää siis aina välillä ajaa Sprintilläkin :mrgreen:
C'è Una Strada In Cielo

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

T-JL kirjoitti: http://www.alfa156.net/fr_index.html?/lowering.html

V6es

156 2,5 V6 has standard suspensions almost like a sofa on wheels. Driving it hard reveals
an unstable car and tends to bottom out the springs! Very bad of Alfa Romeo to release this
to the market.
Outoa puhetta. Oma V6 kulkee kuin junan vessa rajussakin menossa (ja kaarteissä revitellessä) eikä jousituksessa ole mitään turhaa löysyyttä.
MUTTA se mikä tässä huolettaa on, että toistaiseksi auto on huonompi ajaa kuin pihalla seisova perheen peruskulkuneuvo eli Opel Vectra 2.0 -96!
Kuulostaa että olet saanut rungosta vääntyneen kolariauton tai vastaavan....

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Kun löin 215/40/18" -rengastuksen alle niin
siinä on alustasarjaa ihan riittämiin, minulle.
Kaarteisiin voi nyt runtata surutta ilman että
tulee fiilis että nakit kuoriutuu alta.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

Volere kirjoitti:
T-JL kirjoitti: 156 2,5 V6 has standard suspensions almost like a sofa on wheels. Driving it hard reveals an unstable car and tends to bottom out the springs!
Allekirjoitan edellämainitun! Kyseisestä syystä tuli taannoin hankittua ilman sen kummempia ennakkotutustumisia Kit Sport O.S.R.A.V. säätöiskarisarja, tänään asennuksessa paikoilleen. Ans kattoo miten tuntuma muuttuu.
Tässä uudemmassa 156sessa on paljon jämäkämpi alusta kun ykkössarjassa
jos tässä nyt ihan vakio alusta on miltä ainakin näyttää..
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
Laba
Viestit: 377
Liittynyt: 14 Elo 2005, 14:16
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Laba »

TM:ssä 156 V6:n koeajossa sanoivat jousitusta muistaakseni tiukaksi, joka alkaa toimimaan kovilla nopeuksilla hyvin. Vähän ristiriitaista tietoa siis. Ja kyse siis vanhasta mallista. Itse en osaa sanoa kun vakioalustaisella on tullut ajettua alta 10 km.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

T-JL kirjoitti:Toisaalta rauhoittavaa tässä on se, että forumin yleisistä kommenteista päätellen, ja myös tuon osoitteen takana olevan artikkelin mukaan auton pitäisi todellakin muuttua alustasarjan päivityksen jälkeen. Eli eiköhän se tästä iloksi muutu :)
Kannattaisi kattella alustasta myös puslat läpi. Takapään saa pehmeäksi yhdellä kesälomareissulla ylipainolla runtatessa. Auto muuttuu hakevaksi niin kuin jokin renkaista olisi tyhjä.

Tätä vaivaa jo korjailtu kerran ja Muukkoselle ollaan menossa ennen kuin kelit kunnolla alkaa. Kaikki puslat uusiksi (PowerFlex) meinaan, niin ei tarvitse koko ajan seurata auton liikehtimistä.

Vastaa Viestiin