75:n sähkövika

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

75:n sähkövika

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Tuli tänään haettua toi 75 jossa tiesinkin olevan jos jonkinmoista vikaa. Nyt kaikkien muiden lisäksi lakkasi lämppärinpuhallin puhaltamasta. Katselin sulakerasiassa olevat sulakkeet ja näytti olevan ehjiä, nyt kysynkin että mikä niistä on puhaltimen sulake? Ja mikäs muu voisi aiheuttaa moista? Moottori todennäköisesti on kunnossa koska ei vikissyt ennen toppaamista.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75:n sähkövika

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:Tuli tänään haettua toi 75 jossa tiesinkin olevan jos jonkinmoista vikaa. Nyt kaikkien muiden lisäksi lakkasi lämppärinpuhallin puhaltamasta. Katselin sulakerasiassa olevat sulakkeet ja näytti olevan ehjiä, nyt kysynkin että mikä niistä on puhaltimen sulake? Ja mikäs muu voisi aiheuttaa moista? Moottori todennäköisesti on kunnossa koska ei vikissyt ennen toppaamista.
puhaltimen moottorin etuvastus on voinut kärähtää tai sitten puhaltimen moottorista hiilet finaalissa..

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Re: 75:n sähkövika

Viesti Kirjoittaja Jappe »

90 kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Tuli tänään haettua toi 75 jossa tiesinkin olevan jos jonkinmoista vikaa. Nyt kaikkien muiden lisäksi lakkasi lämppärinpuhallin puhaltamasta. Katselin sulakerasiassa olevat sulakkeet ja näytti olevan ehjiä, nyt kysynkin että mikä niistä on puhaltimen sulake? Ja mikäs muu voisi aiheuttaa moista? Moottori todennäköisesti on kunnossa koska ei vikissyt ennen toppaamista.
puhaltimen moottorin etuvastus on voinut kärähtää tai sitten puhaltimen moottorista hiilet finaalissa..
joo, noihin vastuksii pääsee käsiksi makaamalla jalkatilassa, tein sinne jonkun jompin aikonaan turboon ja taas pelitti puhallin ! eli siis ohitin jonkun vastuksen, en oikein enää muista..
- Alfaholic -

Avatar
RR92
Viestit: 157
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 23:10

Viesti Kirjoittaja RR92 »

Eiköhän se oo joku vastus.Omassa rangessa(ei italiaano)oli resistor paskana eikä toiminu ku 3 asento.Resistorin vaihdon jälkeen kaikki ok.
T:Jukka

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: 75:n sähkövika

Viesti Kirjoittaja 90 »

jari64 kirjoitti:joo, noihin vastuksii pääsee käsiksi makaamalla jalkatilassa, tein sinne jonkun jompin aikonaan turboon ja taas pelitti puhallin ! eli siis ohitin jonkun vastuksen, en oikein enää muista..
jeps..minä tein myös tuon jompin tuohon 90:een melkeinpä heti kun auton ostin..meni puhallin ihan totaalimykäksi..
sen jälkeen on pelannut hyvin... :)

saman tempun tein aikanaan myös 75 TS:ään..
Viimeksi muokannut 90, 13 Loka 2003, 02:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

otin koko kojelaudan veke ja uus tilalle...ei kompromisseja :shock: :mrgreen:

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

jarski kirjoitti:otin koko kojelaudan veke ja uus tilalle...ei kompromisseja :shock: :mrgreen:
Vaatii kai aivan totaalisen purkuoperaation,siis seiskavitosessa.Saitko jostain ohjeita purkamiseen?
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

Toronado kirjoitti:
jarski kirjoitti:otin koko kojelaudan veke ja uus tilalle...ei kompromisseja :shock: :mrgreen:
Vaatii kai aivan totaalisen purkuoperaation,siis seiskavitosessa.Saitko jostain ohjeita purkamiseen?
e sissit vaan vetelee :mrgreen:
...no ei se vaikee purkaa oo mut se johtomäärä...tajutonta :shock:

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Meikäläisen veljen 75:ssa joutui purkamaan koko kojetaulun kun joku kangasrätti oli jostain kumman syystä jumittanut tuulettajan moottorin.

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Mun 33:ssa alkaa taas puhallin vikistä järkyttävästi kun kelit kylmenee, mahtaakohan auttaa muu kun koko puhaltimen moottorin vaihto.. Se kun kuullostaa siltä että suhaus esim crc:tä johonkin väliin voisi auttaa, tai sitten ei.. :?

Avatar
HOTA
Viestit: 1292
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 19:13
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja HOTA »

Wille kirjoitti:Mun 33:ssa alkaa taas puhallin vikistä järkyttävästi kun kelit kylmenee, mahtaakohan auttaa muu kun koko puhaltimen moottorin vaihto.. Se kun kuullostaa siltä että suhaus esim crc:tä johonkin väliin voisi auttaa, tai sitten ei.. :?
CRC on hetken hurmio.
Sanoisin et uusiksi meni.
Oliskohan kellään irrallaan tuota moottoria, vois meinaan tuon vanhan kunnostaa eli laittaa kunnon laakerisydeemit siihen.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Kojelaudan purku

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Vaatii kai aivan totaalisen purkuoperaation, siis seiskavitosessa.Saitko jostain ohjeita purkamiseen?
- Purin juuri omani. Myöhemmin löysin ohjeen joltain saksankieliseltä sivustolta. Hommasta selviää tavallisella pähkäilyllä. Ritilät irtoavat vääntämällä ja sitä rataa. Pisin aika minulla meni tajuta, että koko homman napa on yksi pultti, joka on kiinni about turvavöiden kiinnikkeiden välissä. Sen pultin päällä on ainakin Americassa kyynärnoja – ja se kyynärnoja irtoaa vain repäisemällä eli ruuveja ei löydy vaikka tuijottaa kohtaa 2 tuntia. Sen jälkeen keskikonsoli taakse ja johan alkaa "strereoräkkikin" liikkua. Kuvasin koko projektin myöhempää kokoamista varten, mutta kuvat eivät ole ainakaan vielä ole saitillani.

Toinen heureka on, että kun kaikki ruuvattava on irti, on lauta vielä kiinni jousenomaisilla metalliklemmareilla, johon lauta on työnnetty. Taas pitää repäistä.

... ja se #### ratti. 2 tuntia tuloksetonta repimistä. Ei irtoa millään. Ratkaisuna oli ulosvetäjä ja niin paljon vetoa, että pelti taipuu ja soi (jos ratti on samanlainen kuin minulla). Sitten ISOJA liikkeitä kädet 9-15-otteella.

Huomasin saman "isoa liikettä" -ilmiön erään Meganen alumiinivannetta irrottaessa. 2 tuntia siinäkin meni hissutellessa, mutta kun kaksi miestä lopulta otti vauhtia ja potki vuoronperään lentopotkuilla renkaan vasempaan ja oikeaan reunaan, irtosi se viimein. Vanteen kunnosta operaation jälkeen en mene takuuseen.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Mehän kunnostettiin kolme 75 lämppärinmoottoria kuulalaakereilla.Vaikka oli suojatut laakerit niin alkoivat ääntämään n.2v päästä.Tosin ei saavuta sitä kitinää minkä alkuperäinen. :lol:
Ainakin mitä minä olen purkanut niin kyynärkotelon sisältä saa pohjan irti.Sen alta löytyy ruuvi.
Itse en ole alkanut irroittaan ohjauspyörää vaan irroittanut koko ohjauspylvään.Ei ole tappelua. :wink:

Avatar
Wille
Viestit: 337
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:13
Car(s): ex 33, 75
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Wille »

Onkos tuo 33:sen puhallin siellä mustan muovikotelon sisällä tuulilasin alareunan lähellä.. :roll:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Wille kirjoitti:Onkos tuo 33:sen puhallin siellä mustan muovikotelon sisällä tuulilasin alareunan lähellä.. :roll:
Siellähän se luuraa.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

No nyt on mullakin kojelauta sylissä ja piuhaa vallan mahdottomasti irrallaan :oops: . Tai ei tuo kojelauta nyt ihan irrallaan ole mutta roikkuu kuitenkin niin että pääsin puhaltimeen käsiksi. Vastushan siellä oli kärvähtänyt ja nyt tulikin mieleen että voisinko kasata tuon kojelaudan jo valmiiksi ja saisinko sen vastuksen asennettua sinne paikalleen jalkatilassa maaten? :shock:

Siinä kyynärkotelon pohjassa on juu myöskin ruuvi :)

Ratin saa kätevästi sillä tavoin että avaat ratinsäädön vipstaakin löysälle, avaat mutterin, ja vedät ratista hampaat irvessä ja joku toinen antaa pari napakkaa iskua rattiakselin päähän.

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Ja nyt kävin ottamassa turbosta pressut pois päältä ja totesin että vastus on helppo vaihtaa ilman mitään irroitteluakin. Kun olisi vaan hoksannut missä kohtaa se sijaitsee niin olisi säästynyt isolta vaivalta :?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

GAMMA500 kirjoitti:Ja nyt kävin ottamassa turbosta pressut pois päältä ja totesin että vastus on helppo vaihtaa ilman mitään irroitteluakin. Kun olisi vaan hoksannut missä kohtaa se sijaitsee niin olisi säästynyt isolta vaivalta :?
itse hoksasin saman aikanaan kun 75:n kojelautaa purin... :-D no eipähän tule tehtyä samaa virhettä toista kertaa.. :)

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

90 kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Ja nyt kävin ottamassa turbosta pressut pois päältä ja totesin että vastus on helppo vaihtaa ilman mitään irroitteluakin. Kun olisi vaan hoksannut missä kohtaa se sijaitsee niin olisi säästynyt isolta vaivalta :?
itse hoksasin saman aikanaan kun 75:n kojelautaa purin... :-D no eipähän tule tehtyä samaa virhettä toista kertaa.. :)
noo saipahan putsattua samalla kojelaudan sisäpuolen :-D

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Vittu! :evil:

Kasasin kojelaudan lähes kokonaan ja testailin vielä varmuuden vuoksi että puhallin toimiin niin eikös se vastus kärvähtänyt taas.

Nyt ajattelin tehdä homman hieman perusteellisemmin ja mittasin puhaltimien moottoreiden vastukset ja tulos oli tässä ilmeisesti rikkinäisessä 0,8-0,9 ohmia ja luullakseni ehjässä 1.8 ohmia.
Onko kukaan mittaillut mitä tuon puhaltimen moottorin vastus kuuluisi olla? Ja sitten että onko kokemuksia Motonetissä myytävistä moottoreista? eli onko ne mistään kotoisin

tattis!

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

ostin muukkoselta silloon en muista tarkkaan mitä makso mut muistaakseni 250mummua

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Eikö muka kukaan ole mittaillut puhaltimenmoottoria?
No enään sillä ei ole v****kaan merkitystä kun tulee uudet roippeet

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

GAMMA500 kirjoitti:Eikö muka kukaan ole mittaillut puhaltimenmoottoria?
No enään sillä ei ole v****kaan merkitystä kun tulee uudet roippeet
mitä makso :drinking: vai tekikö toi tepposet...ei pitäis :shock:

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

jarski kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Eikö muka kukaan ole mittaillut puhaltimenmoottoria?
No enään sillä ei ole v****kaan merkitystä kun tulee uudet roippeet
mitä makso :drinking: vai tekikö toi tepposet...ei pitäis :shock:
100 jöröä moottori ja 40 vastus. tarttee vielä huomenna tutkia toi vanha moottori

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

GAMMA500 kirjoitti:
jarski kirjoitti:
GAMMA500 kirjoitti:Eikö muka kukaan ole mittaillut puhaltimenmoottoria?
No enään sillä ei ole v****kaan merkitystä kun tulee uudet roippeet
mitä makso :drinking: vai tekikö toi tepposet...ei pitäis :shock:
100 jöröä moottori ja 40 vastus. tarttee vielä huomenna tutkia toi vanha moottori
olipas hintaa :?

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

Juu on ja alkuperäinen 260E :crazyeyes:

Vastaa Viestiin