Apua! 156 1.8 moottori pätkii

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
J@mo
Viestit: 17
Liittynyt: 02 Syys 2005, 12:31
Paikkakunta: Helsinki

Apua! 156 1.8 moottori pätkii

Viesti Kirjoittaja J@mo »

No niin nyt hyviä neuvoja kaivattaisiin! Ensimmäistä kertaa tämän laatuisia ongelmia 156 SW 1.8 -2000 kanssa. :crazyeyes:

Eli, eilen illalla kun ajelin Helsinkiin päin poikkeisin Porin kohdalla Nesteen huoltsikalle. Kun päästin vaihteen vapaalle rampilla, yht'äkkiä moottori vain yksinkertaisesti sammui. En ehtinyt nähdä vilkkuiko mikään varoitusvalo sillä hetkellä, kun oli siitä vauhdista hiukan tekemistä jäykistyneen ohjauksen ja tehottomien jarrujen kanssa! :shock: Ennen kuin tämä tapahtui, olin ajanut 200km - ainostaan alkumatkasta kone kerran nykäisi oudosti. Lämmöt aivan normaalit.

Moottori ei sitten tietysti risteyksessä Nesteen kulmalla millään suostunut käynnistymään ja ruiskun varoitusvalo paloi. Tarkistin kaikki sulakkeet, ja vilkaisin pellin alle onko kaikki nesteet tallella. Ja kun sen jälkeen uudestaan yritin niin kone hämmästyttävästi käynnistyi nikoittelematta saman tien - eikä ruiskun varoitusvalo enää palanut.

No tarjottuani Porin Nesteellä kokoontuvalle teinituuninkiporukalle ko shown (argh! :oops: ), tankkasin ja jatkoin matkaa. Moottori tuntui normaalilta, kiihtyi hyvin ja tehot tallella - kunnes jouduin hidastamaan tietyömaan kohdalla melkein mateluvauhdille. Siitä kun lähdin kiihdyttämään kolmosvaihteelle päästyäni kone alkoi nykiä aivan järjettömästi ja taas ruiskun valo alkoi palaa. Sitä kesti hetken aikaa, mutta loppui kuin veitsellä leikaten.

Siitä edespäin ajoin varoivaisesti tasakaasulla 80 - 100 vauhtia viitosvaihteella pitäen kierrokset max about 3000ssa. Pariin otteeseen kone taas nykäisi yksittäisiä kertoja. Kunnes sitten joudun rekan taakse ylämäessä ja oli pakko vaihtaa neloselle - kierroksia ei kuitenkaan ollut juurikaan yli 3tonnia, enkä oikeastaan edes kiihdyttänyt, mutta silti ruiskun valo syttyi taas ja kone nyki aivan vallattomasti hetken aikaa. Sen jälkeen ilman oireita Helsinkiin saakka, mut köröttelin kyllä pintakaasulla koko loppumatkan.

Eli olisiko ILMI, lambda-anturi vai joku muu vika? Ymmärtääkseni vika ILMIssä leikkaisi tehot vasta ylemmillä kierroksilla, eikä siten oikein sovi oireisiin.

Toisaalta pakoputkessa oleva jousto-osa on vaihdettu erikseen pajalla, jonka jälkeen on vähitellen ilmaantunut resonoiva ja välillä sirisevä sivuääni laskevilla kierroksilla ja moottorijarrutuksessa. Voisiko mahdollinen vuoto pakoputkessa sotkea lambdan antamat arvot? Mutta taas toisaalta tuskin lambda antaisi niin paljon raja-arvoista poikkeavaa, että ECU hermostuisi noin pahasti.

Moottoriin on vaihdettu alkuperäistulpat 5tkm sitten eikä mitään vastaavanlaisia ongelmia aikaisemmin. Joten tuskin kyseessä on sytytysongelma, ellei joku pienemmistä tulpista (eiväkös ne herää vasta ylemmillä kierroksilla?) iske maihin, olisi rikki tai jotain, mutta luulisi että siinä tapauksessa vika ilmenisi koko ajan.

Mitä voisi kokeilla ennen kuin vien Konalan DA:han keskiviikkona? Voiko ILMIn ja/tai lambdan piuhat ottaa irti ja kokeilla ajamista? Pitäisikö yrittää nollata ECU, vai katoavatko silloin virheilmoitukset, joita DA voisi tutkia testerillä?

Kiitokset etukäteen!

Avatar
MP
Viestit: 780
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS

CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja MP »

Yksinkertaisimmillaan vikaa vois olla bensan siirtopumpussa.
MP

Vastaa Viestiin