Uusille Alfoille 5v takuu
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
-
- Viestit: 114
- Liittynyt: 04 Syys 2003, 23:09
- Car(s): 159 1.75 TBi,
ex. 156 2.5 V6,
ex. 156 2.0 TS - Paikkakunta: Helsinki
Itse kun en ikinä ole uutta autoa ostanut niin mitenkäs tuo takuu toimii? Pitääkö kaikki huollot ja operaatiot teettää Deltassa että takuu pysyy? Lastua tuskin saa laittaa, mitenkäs alustasarja? Onko takuilla eroja merkkien välillä ja kattavatko ne kaikki osat? Omia töppäilyjä ei tietenkään mutta jos tukivarret alkavat 4.5 vuoden päästä narista niin ne hoidetaan kuntoon?
Se eräs Kian ostanut kaverihan ei ollut Deltan 5 vuoden takuuseen kovin tyytyväinen kun liimaili ne tarratkin auton kylkeen. Tietääkö kukaan mitä siinä oli taustalla?
Tässä pitää oikeasti alkaa miettimään uuden Alfan ostamista...
PS. Kiitos modeille että poistitte sen duplikaattithreadin. Oli niin täpinä päällä etten huomannut tätä
Se eräs Kian ostanut kaverihan ei ollut Deltan 5 vuoden takuuseen kovin tyytyväinen kun liimaili ne tarratkin auton kylkeen. Tietääkö kukaan mitä siinä oli taustalla?
Tässä pitää oikeasti alkaa miettimään uuden Alfan ostamista...
PS. Kiitos modeille että poistitte sen duplikaattithreadin. Oli niin täpinä päällä etten huomannut tätä
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
^ Var så god - poistin jo kolmannenkin...
Kyllä kai takuu sitoo huollot ja korjaukset tehtäväksi siellä pääkallopaikalla tai valtuutetussa merkkihuollossa ainakin? Alustasarjahan kannattaisi tuossa tapauksessa rastittaa mukaan heti optiolistalta - varmaan hieman hinnakkaampaa kuin itse ostettuna, mutta tuolloin takuuongelmia ei pitäisi oleman. Moottorin tuunaus on hankalampi homma, mutta - korjatkaa jos olen väärässä - eivätkös jotkut noista nykytuunauksista ole sellaisia, ettei niitä testereilläkään huomaa?
Ainakin huoltoleasing on toiminut Treen DA:n kanssa moitteetta. Vaihtoivat isän autoon mukisematta palikoita ihan sopimuskauden lopussakin, juuri ennen biilin lunastusta.
Kyllä kai takuu sitoo huollot ja korjaukset tehtäväksi siellä pääkallopaikalla tai valtuutetussa merkkihuollossa ainakin? Alustasarjahan kannattaisi tuossa tapauksessa rastittaa mukaan heti optiolistalta - varmaan hieman hinnakkaampaa kuin itse ostettuna, mutta tuolloin takuuongelmia ei pitäisi oleman. Moottorin tuunaus on hankalampi homma, mutta - korjatkaa jos olen väärässä - eivätkös jotkut noista nykytuunauksista ole sellaisia, ettei niitä testereilläkään huomaa?
Ainakin huoltoleasing on toiminut Treen DA:n kanssa moitteetta. Vaihtoivat isän autoon mukisematta palikoita ihan sopimuskauden lopussakin, juuri ennen biilin lunastusta.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Jos oikein olen ymmärtänyt, huom jos...
Maahantuojan takuun aikana (2v) auton saa huoltaa nykyisin missä vain, ei ole sidottu merkkiliikkeeseen, mutta loput kolme (3) vuotta ovat DA:n itse myöntämiä, jolloin takuun pysyminen edellyttää DA:ssa huoltamista.
Näin jostain olin lukevinani ja ymmärtävinäni...
Maahantuojan takuun aikana (2v) auton saa huoltaa nykyisin missä vain, ei ole sidottu merkkiliikkeeseen, mutta loput kolme (3) vuotta ovat DA:n itse myöntämiä, jolloin takuun pysyminen edellyttää DA:ssa huoltamista.
Näin jostain olin lukevinani ja ymmärtävinäni...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Kieltämättä tuokin on käynyt mielessä. Painajaisissani corollat vaihtuvat Alfaan ja isännät ajavat tuulipuvussa ja paskaisissa nokialaisissa Alfat riviin paikallisen S-marketin pihaan. Siinä vaiheessa alle on jo vaihdettu 15-tuuman vanteet ja kaposemmat renkaat, koska ne alku peräiset 205/55/16 renkaat ovat kauhean kalliit vesisukset. Ja vielä epämukavat kun käy halkoja rannasta..pesti kirjoitti:Toivottavasti kukaan nyt ei pelkän takuun takia Alfaa osta.
Onneksi meillä on Kia.
Senza cuore saremmo solo macchine
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Enpä olisi ikinä Deltalta tällaista uskonut, täytyi oikein tarkistaa päivämäärä kalenterista, ettei vaan olisi aprillipila.
Kyllä minä näkisin tuon aika selvänä ostopäätöksen varmistajana... Viiden vuoden takuu Alfaan ja Fiatiin tekee näistä merkeistä vaihtoehtoja myös niille, jotka aiemmin eivät ole uskaltaneet näitä ostaa juuri takuu/luotettavuuskysymysten takia. Varmasti tulee vaikuttamaan markkinaosuuksiin. Nyt on sitten kiva nähdä, miten kilpailijat vastaavat.
Kyllä minä näkisin tuon aika selvänä ostopäätöksen varmistajana... Viiden vuoden takuu Alfaan ja Fiatiin tekee näistä merkeistä vaihtoehtoja myös niille, jotka aiemmin eivät ole uskaltaneet näitä ostaa juuri takuu/luotettavuuskysymysten takia. Varmasti tulee vaikuttamaan markkinaosuuksiin. Nyt on sitten kiva nähdä, miten kilpailijat vastaavat.
Ammattina autokauppa
Jaha, täällähän tästä jo keskustellaankin. Pakko myöntää, että Deltan pisteet nousi. Onhan tämä 5 vuoden takuu ollut Alfalla jo joissakin euroopan maissa ja aikanaan minulle infottiin että se tulisi suomeenkin.
Lisäksi tuo 2 vuoden käytetyn takuu on myös hyvä juttu varsinkin kun on kiikarissa vähän käytetty Diesel.
Toisaalta tuosta takuusta joutuu maksamaan Deltan huoltohinnaston mukaisia hintoja koska maahantuojan oma takuu edellyttää huollattamista Deltalla.
Lisäksi tuo 2 vuoden käytetyn takuu on myös hyvä juttu varsinkin kun on kiikarissa vähän käytetty Diesel.
Toisaalta tuosta takuusta joutuu maksamaan Deltan huoltohinnaston mukaisia hintoja koska maahantuojan oma takuu edellyttää huollattamista Deltalla.
- Anthon
- Viestit: 537
- Liittynyt: 04 Huhti 2004, 04:33
- Car(s): 159 SW Tbi Ti vm. 2011
ex. 156 SW 2,5 V6 vm. 2003
ex. 156 SW 2,0 JTS Selespeed vm. 2002 (moottoriraato)
ex. 156 2,0 TS vm. 1998 - Paikkakunta: Jyväskylä
Niinpä. No, ainahan voi ainakin omat öljyt ottaa mukaan...alfista kirjoitti:Toisaalta tuosta takuusta joutuu maksamaan Deltan huoltohinnaston mukaisia hintoja koska maahantuojan oma takuu edellyttää huollattamista Deltalla.
Viimeksi muokannut Anthon, 15 Touko 2006, 09:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Mut entäs ne jotka eivät halua maksaa valohoidosta vaan ainoa korjauskustannus on jakohihnan vaihto? Itse en ainakaan sillä takuulla mitään tee koska en viitsi maksaa satoja euroja asioista, jotka itse pystyn tekemään. Eli eiköhän tosiasia ole se, että delta-auto saa lisää korjausrahoja itselleen kun ihmiset tuovat autonsa huoltoon, jotta takuu säilyisi. Ja siinä samalla sitten delta-auto omatoimisesti korjaa kaiken ja laskuttaa siitä asiakasta ennen kuin siitä tulisi todellinen vika. Eli viet auton normaalihuoltoon ja tekevät siellä sitten kaiken mahdollisen jotta eivät sitten takuun piirissä joudu korjaamaan ilmaiseksi.
Tämä minulle tuli mieleen, korjatkaa jos olen väärässä!
Tämä minulle tuli mieleen, korjatkaa jos olen väärässä!
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Jarama & Vittorio Jano kiteyttivätkin asiat osuvasti
Eli ilmaista lounasta ei taida olla tälläkään kertaa tarjolla. Tosin jos hommaa mainostetaan takuu nimellä, kuluttajansuoja taitaa sanoa, että takuusta ei saa tulla kuluttajalle lisäkustannuksia. Tuskin voidaan rajata myöskään korjaamoita, missä korjaukset voidaan tehdä takuun säilyttämiseksi. Tällöin tosin avautuu takuun myöntäjälle mahdollisuus osoittaa, että vika johtuu puuttellisesta / virheellisestä huollosta.
Sama hommahan se on tehtaan myöntämän takuun kanssa.
Eli ilmaista lounasta ei taida olla tälläkään kertaa tarjolla. Tosin jos hommaa mainostetaan takuu nimellä, kuluttajansuoja taitaa sanoa, että takuusta ei saa tulla kuluttajalle lisäkustannuksia. Tuskin voidaan rajata myöskään korjaamoita, missä korjaukset voidaan tehdä takuun säilyttämiseksi. Tällöin tosin avautuu takuun myöntäjälle mahdollisuus osoittaa, että vika johtuu puuttellisesta / virheellisestä huollosta.
Sama hommahan se on tehtaan myöntämän takuun kanssa.
VMP
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Mitähän kuluttajansuoja sanoo tilanteessa, jossa asiakas vie auton määräaikaishuoltoon, jonka ohjelmaan kuuluu vaikkapa tietyt tarkistukset ja litkujen vaihdot. Autoa hakiessa asiakkaalle kuitenkin ilmoitetaan, että vaihdettiin etujarrulevyt ja palat kun olivat loppu. Maksaa 1000e.
Hommaahan ei tilattu, mutta tällaista kuitenkin ilmeisesti tehdään?
Hommaahan ei tilattu, mutta tällaista kuitenkin ilmeisesti tehdään?
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Asia on periaattessa selkeä, mutta on sillä kaksi puolta.Pablo Honey kirjoitti:Mitähän kuluttajansuoja sanoo tilanteessa, jossa asiakas vie auton määräaikaishuoltoon, jonka ohjelmaan kuuluu vaikkapa tietyt tarkistukset ja litkujen vaihdot. Autoa hakiessa asiakkaalle kuitenkin ilmoitetaan, että vaihdettiin etujarrulevyt ja palat kun olivat loppu. Maksaa 1000e.
Hommaahan ei tilattu, mutta tällaista kuitenkin ilmeisesti tehdään?
1. Kustannusarviota ei saa ylittää yli 15% soittamatta asiakkaalle.
2. Korjaamo ei saa luovuttaa vaarallisen huonokuntoista ajoneuvoa asiakkaalle ajoon. Jos asiakas hakee auton hinurilla, niin sitten voi.
Olisi siis pitänyt soittaa, mutta levyjen kuluneisuudesta riippuen olisit joka tapauksessa joutunut homman maksamaan, tai hakemaan pois siten, että vastuu siirtyy kiistamattomasti sinulle. Monessa paikassa tuosta vastuusta ei välitetä, ja luotetaan, että asiakas kyllä ottaa vastuun, jos jotain tapahtuu.
Pahin skenaario tuosta tulee, kun ajat autolla mettään ja leijut ylös, etkä pysty enää kommunikoimaan. Autosta löytyy korjaamokuitti juuri luovutetusta autosta, josta ovat jarrulevyt ovat hajonneet ja kolari aiheutunut siitä. Tuostahan tulee vähintään kuolemantuottamussyyte korjaamolle.
Kyllä holhousyhteiskunta osaa - ja artisti maksaa aina. Sen 5 vuoden takuunkin jollain tavalla.
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
- GangstaPapa
- Viestit: 135
- Liittynyt: 25 Tammi 2004, 18:30
Kulutusosat ei kuulu takuun piiriin yleensä kellään - kyllä se varmasti lukee jossain sillä pienemmällä printillä , jota kukaan ei jaksa lukea läpi ennen kuin tarvii...Mutta mihin kategoriaan lasketaan, esim kuluneet jarrulevyt, kasijarruvaijeri tai vaikka puhki ruotunut pakoputki...
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
nyt näyttää saavan samat 5 vuotta kaikille Deltan myymille merkeille eli
# Opel
# Saab
# Mazda
# Ford
# Opel
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=129762
# Opel
# Saab
# Mazda
# Ford
# Opel
http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?suba ... cle=129762
Eli se pieni präntti , huolloissahan vaihtavat ohjelman mukaan tulpat, jarrupalat, suotimet jne ja nehän on maksettava eikös juu...Mutta mikä määritellään kulutusosaksi? Kyllähän melkein jokainen osa jossain määrin kuluu, mutta onko esmes tukivarsien tarkoitus kestää koko auton iän vai ovatko ne "kulutusosia"?
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6