156 parkkipolttimot
Valvoja: Moderators
156 parkkipolttimot
Onko muilla ollu ongelmia polttimoiden keston kanssa?
itse oon vaihtanu puolenvuoden aikana 5kpl polttimoita ja ja taas on toinen pimeenä. Polttimoiden hintakin on aika suolainen. Ootteko kokeillu eri valmistajien polttimoita ja mitkä kestää pisimpään.
itse oon vaihtanu puolenvuoden aikana 5kpl polttimoita ja ja taas on toinen pimeenä. Polttimoiden hintakin on aika suolainen. Ootteko kokeillu eri valmistajien polttimoita ja mitkä kestää pisimpään.
Minulla on muistaakseni palanut kolme tai neljä kappaletta puolentoista vuoden aikana. Olen ostanut biltemasta ihan peruspolttimoita, joskin niiden kannassa olevien tappien kanssa joutui aluksi ihmettelemään. Alfassahan on muistaakseni "vinossa" ne tapit toisiinsa nähden, kun taas bilteman mallissa ne ovat vastakkaisilla puolilla. Joka tapauksessa, sinne ne sujahtivat paikoilleen, ettei mitään. Ja hintahan ei ole ongelma (2 kpl tyyliin 1:15€ tai jotain sinnepäin).
Sama vika.
Kyllä niiden käyttöikä on mullakin ollu aika onneton. Noin 3 kuukauden välein saa vaihtaa. Itse olen hommannut Motonetistä 4,70 hintaan. Ei taida olla laadulla väliä, kun kalliimmat menevät samassa ajassa.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
No meneepäs polttimoita...
Itsellä paloi 70tkm kohdilla muistaakseni vasemman puoleinen parkkipolttimo. Vaihdatin molemmat. Tämä siis 95tkm ja vajaan 5-vuoden aikana. Viime kesänä paloi oikean puoleinen rekisterikilven valo, nyt pari viikkoa sitten huomasin, että vuorostaan vasemman puoleinen on pimeä. Ajovalojen polttimot ovat alkuperäiset.
Itsellä paloi 70tkm kohdilla muistaakseni vasemman puoleinen parkkipolttimo. Vaihdatin molemmat. Tämä siis 95tkm ja vajaan 5-vuoden aikana. Viime kesänä paloi oikean puoleinen rekisterikilven valo, nyt pari viikkoa sitten huomasin, että vuorostaan vasemman puoleinen on pimeä. Ajovalojen polttimot ovat alkuperäiset.
Delta-autossa huoltomies sanoi että pitää olla 6 watin polttimo jotta mittaritaulun varoitusvalo lakkaa palamasta. Pienemmillä polttimoilla se valo ei välttämättä lakkaa palamasta. Tiedä sitten häntä...Olli79 kirjoitti:Alkuperäiset polttimot on muistaakseni tyyppiä H6W. Siis 6 watin halogenipolttimo joka on huomattavasti kirkkaampi kuin tuo perus polttimo. Tosin polttimon hintakin on noin 6 eur kipale, joten taidan itsekin kohta siirtyä käyttään noita peruspolttimoita.
Jos ei hikkeen nainti ja litra piimää auta niin sitten se on menoa!
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Johdotuksessa vikaa..
Oma sataviiskutonen söi parkkivaloja kuin armeija näkkärii, kunnes perehdyin hieman tilanteeseen. Eli valoille menevät johdot olivat liitoksistaan ihan "vanhaa kunnon italialaista laatua". Pari tuntia kolvi kädessä nokkapellin alla kyykkimistä ja sen jälkeen ei ole tarvinnut polttimoita olla vaihtamassa. Voihan tuo tietysti olla sattumaakin ja olla kiinni polttimoiden laadunvaihtelusta, mutta nyt ollaan menty jo reilu vuosi näillä polttimoilla ja ennen kolvailua sai lamppua olla vaihtamassa 2-3 kk välein.
Jaa... itse vaihdoin palaneen etuparkin tilalle sellaisen yleimallin polttimon, kun en osannut edes ajatella, että se olisi normaalista poikkeava. Polttimo sopi ihan normaalisti, mutta on hieman originaalia himmeämpi. Merkkivalo sammui kyllä... ja maksoiko polttimo euron vai kaksi.Testicle kirjoitti:Delta-autossa huoltomies sanoi että pitää olla 6 watin polttimo jotta mittaritaulun varoitusvalo lakkaa palamasta. Pienemmillä polttimoilla se valo ei välttämättä lakkaa palamasta. Tiedä sitten häntä...
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Itse onnistuin pulittamaan pelkästä parkkipolttimosta suolaiset 13 euroa Turun Deltassa varaosapuolella.
Onko hinnoittelu siis muuttunut parin kuun sisällä
Nyt vaan toinen rekisterikilven valo pimeänä. Toimi pari kuukautta niin, että simahti ja kun kopautti, niin valo syttyi uudestaan
Nyt sitten sammui kokonaan. Mitäs ne rekisterikiven polttimot sitten maksaa? (odotan kauhulla) Onko kova homma vaihtaa?
Onko hinnoittelu siis muuttunut parin kuun sisällä
Nyt vaan toinen rekisterikilven valo pimeänä. Toimi pari kuukautta niin, että simahti ja kun kopautti, niin valo syttyi uudestaan
Nyt sitten sammui kokonaan. Mitäs ne rekisterikiven polttimot sitten maksaa? (odotan kauhulla) Onko kova homma vaihtaa?
Ammattina autokauppa
Eivät ole kalliita, parilla eurolla muistaakseni sai paketin, jossa on kaksi (ei ainakaan nesteellä ollut kappaletavarana, saakelin pakkomyyntiä!). Vaihtokin on muista valoista poiketen helppoa: varovasti vaan kankeat auki muovikehyksen esim. pienellä ruuvarilla kankaan läpi ettet naarmuta maalia ja kehys putoaa käsiin ja lamppu on vaihdettavissa.niki kirjoitti:Nyt vaan toinen rekisterikilven valo pimeänä. Toimi pari kuukautta niin, että simahti ja kun kopautti, niin valo syttyi uudestaan
Nyt sitten sammui kokonaan. Mitäs ne rekisterikiven polttimot sitten maksaa? (odotan kauhulla) Onko kova homma vaihtaa?
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Ja taas meni parkki... eikö tälle voisi tehdä jotain?
Onko kukaan kokeillut LED polttimoa?
http://www.superbrightleds.com/led_prods.htm
Onko kukaan kokeillut LED polttimoa?
http://www.superbrightleds.com/led_prods.htm
Enpä menisi suosittelemaan tuota lediä. Ostin parin niitä (motonet) ja se keltainen valo mittaristossa paloi alvariinsa. Turha ostos...
Kietaisin teippiä siihen parkkipolttimon pidikkeen ympärille, siihen joka työnnetään umpiosta läpi. Se kun defaulttina hölskyy rei´ässään. Eipä heilu enään, eikä ole yhtään polttimoa palanut sen jälkeen!
Kietaisin teippiä siihen parkkipolttimon pidikkeen ympärille, siihen joka työnnetään umpiosta läpi. Se kun defaulttina hölskyy rei´ässään. Eipä heilu enään, eikä ole yhtään polttimoa palanut sen jälkeen!
Makaroonia jo vuodesta -98
- liekki
- Viestit: 1079
- Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
- Car(s): Mitoc TCT 135hv
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Kirjoitellaanpa nyt sitten vaikka tähän ketjuun. Elikkäs onko jollain tiedossa tuon parkkipolttimon tarkka tyyppi joka alfaan käy? Olen itse nyt töissä enkä ehdi hakemaan ohjekirjaa autosta ennenkuin painun polttimo-ostoksille. Täytyy viilata alfa katsastuskuntoon ennenkuin perjantaina käyn koittamassa...vielä pitäisi muistaa juottaa airbagin merkkivalo yhteen ABS:n kanssa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Irroita vanha polttimo kaupan pihassa ja kävele se kädessä tiskille. Niin minäkin tein. Motonetin mukaan polttimo on "Polttimo 12V/6W Halogen BAX9s".liekki kirjoitti:Kirjoitellaanpa nyt sitten vaikka tähän ketjuun. Elikkäs onko jollain tiedossa tuon parkkipolttimon tarkka tyyppi joka alfaan käy? Olen itse nyt töissä enkä ehdi hakemaan ohjekirjaa autosta ennenkuin painun polttimo-ostoksille. Täytyy viilata alfa katsastuskuntoon ennenkuin perjantaina käyn koittamassa...vielä pitäisi muistaa juottaa airbagin merkkivalo yhteen ABS:n kanssa.
Morjens"kaikille
Kuulin äskettäin eräällä katsastusasemalla jotain vihiä mahdollisiin
parkki-ja ajovalopolttimoiden kärvähtämisiin
Katsastus-setä kertoi eräälle asiakkaalle,ett useissa autoissa on ns.
automaattinen ajovalojärjestelmä sit startatessa valot sammuu ja moottorin käynnistyessä tai avaimen palautuessa taas syttyvät niin tässä vaiheessa hänen mielestään syntyy "virtapiikki"joka aiheuttaa ennen aikaisia polttimoiden kärvähtämisiä,ei kuulemma polttimot kestä puoliakaan niiden oikeasta polttoajasta.Hmm...
Miten tohon pitäs reagoida? valot pois startinajaksi...saattaa toimia mene ja tiedä,pitäis testata aika pitkään ennenkuin huomais mahd.eron jos se tuosta johtuis
Kuulin äskettäin eräällä katsastusasemalla jotain vihiä mahdollisiin
parkki-ja ajovalopolttimoiden kärvähtämisiin
Katsastus-setä kertoi eräälle asiakkaalle,ett useissa autoissa on ns.
automaattinen ajovalojärjestelmä sit startatessa valot sammuu ja moottorin käynnistyessä tai avaimen palautuessa taas syttyvät niin tässä vaiheessa hänen mielestään syntyy "virtapiikki"joka aiheuttaa ennen aikaisia polttimoiden kärvähtämisiä,ei kuulemma polttimot kestä puoliakaan niiden oikeasta polttoajasta.Hmm...
Miten tohon pitäs reagoida? valot pois startinajaksi...saattaa toimia mene ja tiedä,pitäis testata aika pitkään ennenkuin huomais mahd.eron jos se tuosta johtuis
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- KJS
- Viestit: 4670
- Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
- Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
- Paikkakunta: Nokia
Tähän tekisi mieleni "perstuntumalta" väittää, että polttimoiden ikä on kasvanut sen jälkeen kun rupesin sammuttamaan valot ja laitan ne päälle vasta kun auto käy.NikEe1927 kirjoitti:Morjens"kaikille
Kuulin äskettäin eräällä katsastusasemalla jotain vihiä mahdollisiin
parkki-ja ajovalopolttimoiden kärvähtämisiin
Katsastus-setä kertoi eräälle asiakkaalle,ett useissa autoissa on ns.
automaattinen ajovalojärjestelmä sit startatessa valot sammuu ja moottorin käynnistyessä tai avaimen palautuessa taas syttyvät niin tässä vaiheessa hänen mielestään syntyy "virtapiikki"joka aiheuttaa ennen aikaisia polttimoiden kärvähtämisiä,ei kuulemma polttimot kestä puoliakaan niiden oikeasta polttoajasta.Hmm...
Miten tohon pitäs reagoida? valot pois startinajaksi...saattaa toimia mene ja tiedä,pitäis testata aika pitkään ennenkuin huomais mahd.eron jos se tuosta johtuis
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Mies on täysin kieroontunut mulkero.kakelo kirjoitti:Minulta ei ole puolentoista vuoden aikana palanut kuin yksi ajovalon polttimo, tiedä sitten mistä se kertoo?
sika!kakeloedelleen kirjoitti:ja parkkipolttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa!
pistetään vielä pari hymiötä että kirjoittajan päihtynyt & kieroontunut savolaisperäinen olemus pääsee oikeuksiinsa ja vastuu jää lukijalle.
edit. jäi vielä perkeleen tärkeä tiedote uupumaan. Terveisiä Kiteeltä.
Viimeksi muokannut hagger16, 27 Tammi 2007, 21:49. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Senza cuore saremmo solo macchine
Parkkipolttimoiden vaihdolta säästyy kun vaihtaa sinne valkoiset led polttimot, ovat paljon kirkkaammat kuin kusen keltaiset normi hehkulankaparkit. Merkkivalo kyllä syttyy, mutta väliäkö tuolla, palaahan se siellä muutenkin kokoajan kun ei jaksa niitä polttimoita kuitenkaa vaihtaa aina heti
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!
Täytyypä sanoa että ei minullakaan ole mennyt 2v aikana kuin yksi parkkipolttimo ja yksi takavalon polttimo joten en oikein ymmärrä tätä vouhotusta asiasta Pienenä vinkkinä voin sanoa minkä oppinut aikasempien italiaanojen kanssa : Kannattaa hommata reilusti polttimoita etukäteen jokaista sorttia ja pitää niitä autossa. Tällä varmistaa sen että niitä ei tarvi vaihdella
- virtti
- Viestit: 248
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 13:47
- Car(s): 159 SW 2.4 JTDm
ex 156 SW 2.5
ex 156 2.0 TS - Paikkakunta: Toijala
yhdyn samaan, muutamaa polttimoa kannattaa pitää mukanaVode kirjoitti:Täytyypä sanoa että ei minullakaan ole mennyt 2v aikana kuin yksi parkkipolttimo ja yksi takavalon polttimo joten en oikein ymmärrä tätä vouhotusta asiasta Pienenä vinkkinä voin sanoa minkä oppinut aikasempien italiaanojen kanssa : Kannattaa hommata reilusti polttimoita etukäteen jokaista sorttia ja pitää niitä autossa. Tällä varmistaa sen että niitä ei tarvi vaihdella
- kaurapuuro ei ole ruokaa, piika ei ole ihminen ja ford ei ole auto -
Yhdeksän vuotta ollaan nyt körötelty kahdella 156:lla ja muistaakseni ei ole mennyt kuin yksi parkkivalon polttimo ja yksi ajovalon polttimo.
Minulle on jäänyt takavuosista kyllä käytäntö aina sammuttaa valot ennen auton sammuttamista ja päinvastoin käynnistyksessä. Olisiko tuossa virtapiikkijutussa jotain perääkin?
Minulle on jäänyt takavuosista kyllä käytäntö aina sammuttaa valot ennen auton sammuttamista ja päinvastoin käynnistyksessä. Olisiko tuossa virtapiikkijutussa jotain perääkin?
tästä on ollut juttua monta kertaa aiemminkin. Ekalla 156sella meni alkuun (eka vuosi) suht tiheään, jonka jälkeen tilanne muuttui normaaliksi. Nykyisellä 156sella ei ole nyt hiukan yli vuoden aikana mennyt vielä yhtään. Oma ajatukseni on että noissa polttimoissa on jotain huonompi laatusia seassa , tai polttimon merkki/valmistaja vaikuttaa tuohon. Itse en usko mihinkään virtapiikkeihin
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Parkkipolttimoista on ollut juttua muissakin yhteyksissä, mutta ajattelin jakaa tuoreita kokemuksia tämän otsikon alla. Kokemukseni ikävä puoli koskee moponetin polttimoa, joka ei ollut suoranaisesti edes halpisversio, koska se maksoi lähes toimivan polttimon hinnan.
Paketin fasaadipuolella on komiasti kirjoitettu seuraavaa: High Quality Auto Bulb, UV Stop, Feature, Extra Bright, Long Life, High Color Temperature ja E Approved. Valmistajaa ei kuitenkaan mainita, minkä olisi tietysti pitänyt herättää epäilykset. Kääntöpuolella asia kuitenkin selviää, sillä sain kauniit kiitokset AU-LITE-tuotteen ostosta. Polttimon ehkä suurin ongelma on se, että se on kääntöpuolen etiketin mukaan ”H6W 12V 6W”. Näinhän asian pitääkin olla, mikä rohkaisi ottamaan niitä kourallisen mukaani. Se todellakin sopii ongelmitta polttimolle varustettuun istukkaan.
Käytännön ongelmana on valitettavasti se, että polttimon runko on jollain silmämääräisesti huomaamattomalla tavalla väärin suunniteltu. Kun valot kytkee päälle, polttimo joko palaa tai ei. Kun sitä hiukan ravistelee, se joko palaa tai ei. Yritin korjata tilannetta venyttämällä varovasti istukan kannassa olevaa kontaktipintaa, mutta ei sekään tuntunut vaikuttavan. Edelliset parkkivaloni kärähtivät muutaman viikon välein. Uusista polttimoista toinen jäi ”toimii”-asentoon, mutta toisella puolella se ei herännyt henkiin edes kuoppaisella tiellä. Hehkulanka oli kuitenkin ehjä kun heitin sen roskiin.
Philipsin H6W-polttimo maksoi 70 senttiä enemmän, mutta toimii ongelmitta.
Paketin fasaadipuolella on komiasti kirjoitettu seuraavaa: High Quality Auto Bulb, UV Stop, Feature, Extra Bright, Long Life, High Color Temperature ja E Approved. Valmistajaa ei kuitenkaan mainita, minkä olisi tietysti pitänyt herättää epäilykset. Kääntöpuolella asia kuitenkin selviää, sillä sain kauniit kiitokset AU-LITE-tuotteen ostosta. Polttimon ehkä suurin ongelma on se, että se on kääntöpuolen etiketin mukaan ”H6W 12V 6W”. Näinhän asian pitääkin olla, mikä rohkaisi ottamaan niitä kourallisen mukaani. Se todellakin sopii ongelmitta polttimolle varustettuun istukkaan.
Käytännön ongelmana on valitettavasti se, että polttimon runko on jollain silmämääräisesti huomaamattomalla tavalla väärin suunniteltu. Kun valot kytkee päälle, polttimo joko palaa tai ei. Kun sitä hiukan ravistelee, se joko palaa tai ei. Yritin korjata tilannetta venyttämällä varovasti istukan kannassa olevaa kontaktipintaa, mutta ei sekään tuntunut vaikuttavan. Edelliset parkkivaloni kärähtivät muutaman viikon välein. Uusista polttimoista toinen jäi ”toimii”-asentoon, mutta toisella puolella se ei herännyt henkiin edes kuoppaisella tiellä. Hehkulanka oli kuitenkin ehjä kun heitin sen roskiin.
Philipsin H6W-polttimo maksoi 70 senttiä enemmän, mutta toimii ongelmitta.
Nykyään internetissä on kuulema keskustelupalsta ja vertaisryhmä kaikille poikkeavuuksille ja vähemmistöryhmille ja ties keille kovia kokeneille. Että terve vaan sulle, kohtalotoveri.Compare Orso kirjoitti:Kokemukseni ikävä puoli koskee moponetin polttimoa {...] n ongelmana on valitettavasti se, että polttimon runko on jollain silmämääräisesti huomaamattomalla tavalla väärin suunniteltu. Kun valot kytkee päälle, polttimo joko palaa tai ei. Kun sitä hiukan ravistelee, se joko palaa tai ei.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
no päivitetäämpäs tätä, eli vieläkään ei ole palanut ajovalonpolttimoita eikä myöskään parkki polttimoita, että sinällään paska tsäkä kun ei pääse ottamaan keskusteluun osaahagger16 kirjoitti:Mies on täysin kieroontunut mulkero.kakelo kirjoitti:Minulta ei ole puolentoista vuoden aikana palanut kuin yksi ajovalon polttimo, tiedä sitten mistä se kertoo?
sika!kakeloedelleen kirjoitti:ja parkkipolttimoita ei ole tarvinnut vaihtaa!
pistetään vielä pari hymiötä että kirjoittajan päihtynyt & kieroontunut savolaisperäinen olemus pääsee oikeuksiinsa ja vastuu jää lukijalle.
edit. jäi vielä perkeleen tärkeä tiedote uupumaan. Terveisiä Kiteeltä.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Juu, kiitoksia vaan tuonkin selväjärkisen ja sisällöltään sivistyneen naputtelun esille nostosta. Veikkaisin, että Kiteellä on nautittu muustakin kirkkaasta, kuin Pyhäjärven vedestä..
Ja asiaan. Nyt näköjään pitäisi vaihtaa oikealle puolelle parkkipoltin. Pitkään tuo on kyllä jo kestänytkin. Ainakaan yli vuoteen en muista rystysiäni siellä repineeni...
Ja asiaan. Nyt näköjään pitäisi vaihtaa oikealle puolelle parkkipoltin. Pitkään tuo on kyllä jo kestänytkin. Ainakaan yli vuoteen en muista rystysiäni siellä repineeni...
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 917
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
- Paikkakunta: Tuusula
Ei tarvitse purkaa mitään. Umpion "korkki" voi olla tiukassa, mutta jos sen saa auki niin ei tarvi kuin notkeat sormet, ei välttämättä saa edes rystysiä naarmuille. Vaikeinta on mielestäni saada se polttimo-kanta-paketti osumaan oikeaan koloon, koska näkyvyys tuonne on aikalailla nolla. Muutamalla yritys-erehdysliikkeellä onnistuu kyllä. Rohkeasti vain.
- lagamaggan
- Viestit: 41
- Liittynyt: 28 Heinä 2008, 13:35
- Paikkakunta: ESPOO
Komppaan tässä, oli helppoa kuin heinänteko. Jopa kaltaiseni uusavuton kaupunkilainenkin osasi sen itse vaihtaa. Aikaa meni ehkä max. 5min. Vaikeinta oli syöttää uusi polttimo takaisin paikoilleen.Pepperoni kirjoitti:Ei tarvitse purkaa mitään. Umpion "korkki" voi olla tiukassa, mutta jos sen saa auki niin ei tarvi kuin notkeat sormet, ei välttämättä saa edes rystysiä naarmuille. Vaikeinta on mielestäni saada se polttimo-kanta-paketti osumaan oikeaan koloon, koska näkyvyys tuonne on aikalailla nolla. Muutamalla yritys-erehdysliikkeellä onnistuu kyllä. Rohkeasti vain.
-
- Viestit: 95
- Liittynyt: 12 Helmi 2007, 22:09
- Car(s): 156 2.0 TS 1999
Tässä muutamia vinkkejä polttimon vaihtoon:
1. Jos korkki ei aukea helposti, kumitiivisteeseen kannattaa levittää silikoniöljyä. Sen jälkeen avaaminen sujuu kevyesti suunnilleen viisi vuotta.
2. Halogeenipolttimon lasiin ei kannata koskea sormin, koska se lyhentää kestoikää merkittävästi. Jos tuli koskettua, rasvanpoistoaineella voi korjata. Normaalisti lamput kestävät ainakin muutamia vuosia.
3. Kokeile ennen polttimokehyksen umpioon työntämistä, että valo myös toimii. Jotkin polttimot sopivat mitoiltaan kantaan oikein hyvin, mutta eivät kuitenkaan tuota valoa. (Toivottavasti tämän asian kertominen ei aiheuta kenellekään mielipahaa.)
4. Polttimon paikalleen asettelua helpottaa, kun ymmärtää seurata tapahtumaa umpion lasin läpi. Sieltä takasuunnasta ei juuri mitään näe enää siinä vaiheessa kun käsi on kiinni polttimonpidikkeessä.
5. Kun aikanaan vaihdat ajovalopolttimoita, niin älä irrota niitä molemmilta puolilta samaan aikaan. Ainakin lähivalopolttimot on mahdollista asentaa koloonsa väärässä asennossa. Siksi vaihtoa helpottaa, jos voi katsoa mallia viereisestä umpiosta.
Kuten vinkkien yksinkertaisuudesta huomaa, ei polttimon vaihto mitään rakettitiedettä ole. Ei ainakaan näissä perinteisellä keulalla varustetuissa.
1. Jos korkki ei aukea helposti, kumitiivisteeseen kannattaa levittää silikoniöljyä. Sen jälkeen avaaminen sujuu kevyesti suunnilleen viisi vuotta.
2. Halogeenipolttimon lasiin ei kannata koskea sormin, koska se lyhentää kestoikää merkittävästi. Jos tuli koskettua, rasvanpoistoaineella voi korjata. Normaalisti lamput kestävät ainakin muutamia vuosia.
3. Kokeile ennen polttimokehyksen umpioon työntämistä, että valo myös toimii. Jotkin polttimot sopivat mitoiltaan kantaan oikein hyvin, mutta eivät kuitenkaan tuota valoa. (Toivottavasti tämän asian kertominen ei aiheuta kenellekään mielipahaa.)
4. Polttimon paikalleen asettelua helpottaa, kun ymmärtää seurata tapahtumaa umpion lasin läpi. Sieltä takasuunnasta ei juuri mitään näe enää siinä vaiheessa kun käsi on kiinni polttimonpidikkeessä.
5. Kun aikanaan vaihdat ajovalopolttimoita, niin älä irrota niitä molemmilta puolilta samaan aikaan. Ainakin lähivalopolttimot on mahdollista asentaa koloonsa väärässä asennossa. Siksi vaihtoa helpottaa, jos voi katsoa mallia viereisestä umpiosta.
Kuten vinkkien yksinkertaisuudesta huomaa, ei polttimon vaihto mitään rakettitiedettä ole. Ei ainakaan näissä perinteisellä keulalla varustetuissa.