Lambadaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Lambadaa

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Oliskos kukaan koskaan mittaillut kasi-tappi-kolmekolmosen lambdan arvoja? olis kiva tietää että mitä arvoja sen pitäis suurinpiirtein näyttää...
Oma auto kun toimii ihan hyvin niin kauan kun lambdan piuha on irti! :?
Kun taas piuha on kiinni niin alakierroksilla tanssiminen (lue he***tilliset käyntihäiriöt) alkaa samantien... oliskohan toi tanssiantura finaalissa?

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Lambadaa

Viesti Kirjoittaja markkul »

quadrifoglio verde kirjoitti:Oliskos kukaan koskaan mittaillut kasi-tappi-kolmekolmosen lambdan arvoja? olis kiva tietää että mitä arvoja sen pitäis suurinpiirtein näyttää...
Oma auto kun toimii ihan hyvin niin kauan kun lambdan piuha on irti! :?
Kun taas piuha on kiinni niin alakierroksilla tanssiminen (lue he***tilliset käyntihäiriöt) alkaa samantien... oliskohan toi tanssiantura finaalissa?
Meinaatko mitä pitäisi näyttää johdoista mitattuna? 0,45V pitäisi olla "signaalijohtimessa". Analogista yleismittaria ei saisi mittaamiseen käyttää ja useimmat digitaaliset on vähän hitaita (hyvällä saa noin arvoa). Eli käytännössä pitäisi olla oskiloskooppi. Arvohan luonnollisesti hyppii, koska kone ei koskaan käy juuri sillä tietyllä seoksella.

quadrifoglio verde
Viestit: 223
Liittynyt: 13 Elo 2004, 04:22

Viesti Kirjoittaja quadrifoglio verde »

Lambda-anturilta lähtee yleensä autoissa vain yksi piuha... onko tämän kohdalla toisin? Jonkun piuhan kai pitäis antaa ohmilukuja mitä pystyis mittaan (vaikka koneen ollessa sammuksissa)?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

quadrifoglio verde kirjoitti:Lambda-anturilta lähtee yleensä autoissa vain yksi piuha... onko tämän kohdalla toisin? Jonkun piuhan kai pitäis antaa ohmilukuja mitä pystyis mittaan (vaikka koneen ollessa sammuksissa)?
Lambdalta voi lähteä myös kolme tai neljä piuhaa, tämä sen takia että tällaisessa lambdassa on lämmityselementti sisällä johon tarvitaan jännite.
Yksijohtoisessa lambdassa lämmitys tapahtuu pelkästään pakokaasun avulla, jolloin se alkaa toimia hieman hitaammin.

En tiedä, että onko noille annettu mitään ohmilukuja mitä voisi mitata, vaan jännitearvo jonka pitäisi vaihdella yli ja alle 0,45 voltin. Yleensä n. 2 kertaa sekunnissa riippuen anturin kunnosta.

Itse olen testannut lambdan näyttämiä rakentamallani lambdamittarilla. (En löydä nyt linkkiä enää rakennusohjeeseen, mutta osat kuitenkin halvat.) Tai sitten noita saa ostaa ihan liikkeistäkin ilmeisesti.

Avatar
markkul
Viestit: 270
Liittynyt: 14 Heinä 2004, 20:26
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markkul »

quadrifoglio verde kirjoitti:Lambda-anturilta lähtee yleensä autoissa vain yksi piuha... onko tämän kohdalla toisin? Jonkun piuhan kai pitäis antaa ohmilukuja mitä pystyis mittaan (vaikka koneen ollessa sammuksissa)?
Kuten Vilpo tuossa jo kertoikin, niin niitä voi olla useampi johtoisia, myös kaksijohtoisia malleja, jolloin molemmat ovat signaalijohtimia, anturilla on vaan oma maansa.

Resistanssin (ohmeja) mittaamisesta en osaa sanoa, mutta jännitettä voit mitata, kuten jo kerrotiin. Silloin kytketä esim. sen digitaalisen yleismittarin plus juhdon anturin signaalijohtimeen (jos yksi johtoinen, niin se on silloin se ainoa johdin) ja sitten mittarin miinuksen auton koriin tai akun miinukselle.

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

Huomenta!

Ei koske kyllä lambdan mittausta.

Ostin eilen uuden lambdan ja siinä on 3 irtonaista johto,
Miten nämä pitää yhdistää alkuperiasein kaapeleihin?

Mistä voi tarkista mikä johto pitää yhdistää mihin on 3vaihtoehto.
Kuva[/img]
Viimeksi muokannut marqs31411, 24 Touko 2006, 00:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Morjens,
Katsoppa tuo linkki. Siinä on joitain tiedon murusia johtimien merkityksestä:
http://www.cats-direct-shop.co.uk/lambda-sensors.php
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

marqs31411
Viestit: 106
Liittynyt: 01 Heinä 2005, 11:34
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja marqs31411 »

JiiPee kirjoitti:Morjens,
Katsoppa tuo linkki. Siinä on joitain tiedon murusia johtimien merkityksestä:
http://www.cats-direct-shop.co.uk/lambda-sensors.php

http://www.cats-direct-shop.co.uk/lambd ... advice.php

Kuva Toyota
Kuva Honda
Kuva Peugeot
Kuva AC Delco


Mikä on Alfan johtovärien vastavuus.
Mulla ei ole auto täällä ja ei ole mahdollista tarkista mitkä väriset johtot on.

Linkkista aukea 3 autovalmistajan johtovärien tieto. Mitä vastava on Alfalla?
Alfa on paras - mutta valitettavasti ei ikuinen!:(

Vastaa Viestiin