Hyllystä löytyi. Aito ricambi originali... 110€
Kattellaan miten asennus onnistuu.
EDIT: Siellä lepää. Suurin työ oli kaivertaa muovikotelo, juuri oikeasta kohtaa. Mulla toi viiksi on lähempänä rattia kuin ed. olleessa. Vihreä valo syttyy mittaristoon.
puuha kirjoitti:Siellä lepää. Suurin työ oli kaivertaa muovikotelo, juuri oikeasta kohtaa. Mulla toi viiksi on lähempänä rattia kuin ed. olleessa. Vihreä valo syttyy mittaristoon.
Homma siis onnistui 147 TS:ään? Hieno homma!
Tänään ajelin appivanhempien mökkitontille (Hki - Joutsa - HKI) 220km / suunta. Hiljainen lauantailiikenne ja voin kertoa, ettei enää ole paluuta autoon ilman cruisea! Vauhdin lisäys ja vähentäminen 1km/h pykälissä ja pitkään pohjassa pitäen toimi hienosti ja marssivauhti pysyi tasaisena mäkisessäkin maastossa.
Osa oli tarkoitettu 147/stilo/ducatoon. Ilmeisesti 156 on erillainen säädin. Ainakin sulla kuvissa oleva on erillainen kun mun.
50km ajettu cruisella ja todella hienosti toimii. Väitän että mokkula säästää itsensä takaisin p-aine kuluissa.
Muut asiaan perehtyneet kertonevat mihin muihin malleihin alkuperäisen vakionopeudensäätimen saa yhtä helposti.
Ei ainakaan 166 2.0TS vm 2000. Tuossa ei nimittäin ole vielä sähköistä kaasupoljinta.
Eipä taida onnistua vanhempiin 156:kaan..
Mulla on -99vm 156 2.0 ts jossa frigette cruise.... tosi toimiva peli ollu.
Hintaa en osaa sanoo, ku oli jo ostaessa paikalla ja kuitteja ei ollu siitä...
Miksi se noin teki? Voiko sen korjata? Miksei??!! No voi &¤¤#¤%¤!!!
asavinen kirjoitti:JTS:ssä on vakiona "sähkoinen" kaasuläppä, anturointi kytkimessä, jarrussa ja vaihteistossa. Kaikki säätimen tarvitsemat anturit ja toimilaite on siis mallissa vakiona. Ainoastaan säätimen kytkin puuttui. On lisävarusteessa katteet kohdallaan...
Muut asiaan perehtyneet kertonevat mihin muihin malleihin alkuperäisen vakionopeudensäätimen saa yhtä helposti.
Eli pelkästään säätimen kytkimen asennuksella ei vanhempiin 156:iin vakionopeudensäädintä saa.
Jälkiasennettu säädin on mahdollista asentaa/asennuttaa (kuten Tapsapojalla), mutta se on jo kalliimpaa..
Maunu kirjoitti:Mulla on tarkoituksena kokeilla uudemman 156:sen cruise viikseä omaani (hankkittuna olis). V6:ssa on kuitenkin tuo fly by wire kaasupoljin ja ecusta löytyy cruisen pinnit (166:ssa sama ecu ja cruise taitaa olla niissä vakiona). Toivottavasti ecuun on vaan ohjelmoitu cruise ominaisuus.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onko jollakulla tietoa riittääkö JTD-vehkeisiinkin pelkän vakkarin viiksen lisääminen vai pitääkö ympätä joku erillinen mekaaninen mohkula?
Itelläni ainakin 98-vuotisessa on mekaaninen säädin, joka on jälkiasennettu.
Juu, niinhän se tuli silloin ktestirundilla huomioitua. Mutta en olisi kovin yllättynyt vaikka Delta tms. taho olisi asentanut ylimääräisen vakkarin tietämättä mahdollisesta pelkän viiksen asennustempusta.
Kiitos vielä koeajosta! Hyvin kulkeva auto sulla, tuommoinen täytyy vielä hankkia
Eilen tutkin asiaa omalla kohdallani. Harmi että 156:ssa on erilainen kuin 147:ssa. Tuosta kilpurista (147 1.6. TS) jäi ylimääräinen viiksi, mutta GTA:ssa on litteä liitin ja 147:ssa neliömäinen. Tämä ei ole varsinaisesti myynti-ilmoitus, mutta kerronpa vaan että on turha viiksi meikäläiselle.
Niin, lupasinhan harkita myymistä jossei omaan käy... nyt vasta löysin aikaa ja intoa katsoa ja kokeilla - ei käynyt ei. Mutta en minä sitä olisi kuitenkaan paljoa halvemmalla myynyt kuin mitä omastasi maksoit. Olisin kuvitellut itseasiassa kalliimmaksi osaksi.
Saatan muistaa väärinkin päin tuon litteä (siis yksirivinen) tai kaksirivinen liitin jutun. Pitää katsoa. Joka tapauksessa GTA:ssa ei ollut samanlainen liitin kuin tuossa 147 1.6 TS Veloce '02:ssa.
asavinen kirjoitti:
JTS:ssä on vakiona "sähkoinen" kaasuläppä, anturointi kytkimessä, jarrussa ja vaihteistossa. Kaikki säätimen tarvitsemat anturit ja toimilaite on siis mallissa vakiona. Ainoastaan säätimen kytkin puuttui. On lisävarusteessa katteet kohdallaan...
Eli eikö tosiaan tarvi muuta ku hommata toi viiksi ja iskee liitin kiinni? Sen jälkeen kaikki pelaa? Kun kertoivat/valehtelivat teltassa että tarvii vielä sen jarruvaloanturin (?) ja sitte pitää vielä ohjelmoida uudestaan testerillä.
Päivitystä omaan cruise projektiin on tullut sen verran, että Muukkonen olisi pyytänyt ainakin 150 euroa ecun ohjelmoinnista eikä sillä rahalla välttämättä olisi saanut toimivaa cruisea. Eli homma on edennyt siihen pisteeseen että laitoin Rostra merkkisen vakkarin nyppimään kaasupoljinta. Hyvin toimii. Navi näyttää nopeuden vaihtelevan ylä ala mäessä noin -+3km/h.
Asennukseen meni muutama tunti, suurin ongelma oli tosiaan saada kaiverrettua nätti reikä viikselle (Alfan oma viiksi aikalailla modattuna). Rostran viiksen asentamiseen olisi mennyt varmaankin 10 minuuttia. Muuten laite asentuu mukavasti kytkemällä pari johtoa jarruvalo katkaisimeen, nopeusmittariin ja kierroslukumittariin.
Nyt vaan jälkeäpäin huomasin että waeco tekee suoraan alfaan sopivaa cruisea joka osaa hyödyntää sähköistä kaasua.
Eli eikö tosiaan tarvi muuta ku hommata toi viiksi ja iskee liitin kiinni? Sen jälkeen kaikki pelaa? Kun kertoivat/valehtelivat teltassa että tarvii vielä sen jarruvaloanturin (?) ja sitte pitää vielä ohjelmoida uudestaan testerillä.[/quote]
-03:een superiin meni aivan Antin neuvojen mukaan ja lähti heti pelittään. Viikseä kyselin ensin TRE:n teltasta; siellä rupes kitiseen jarrupolkimen anturin vaihdosta. Soitin H:linnaan ja siellä lyötiin viiksi käteen mitään selittelemättä
03 tammikuussa valmistettuun jts sw:hen meni heittämällä tuo viiksi vaikka DA:n mukaan ei ole tuohon soveltuva osa vaan tarjosivat yli 500 maksavaa osaa. Kiitos Antille jeesistä.
Miten on... Meneekö tommoinen alkuperäinen vakionopeudensäädin vuosimallin 00 156 2.0TS?
Jos ei niin mikä olisi edullinen tarvikenopeudensäädin ja mistä?
Thänks!
Liityin juuri vakiopärryyttelijöiden kerhoon
Viiksi asennettu ja hienostihan se toimii. Ainoastaan hinta oli noussut hiukan, 167 € Porvoon Deltasta.
Kiitokset Antille mainiosta ohjeesta !
Onkos asia niin, että tämä originaali plug'n play cruise toimii ainoastaan autoissa joissa on sähköinen kaasupoljin?
Ilmeisesti -00 Superissa on vaijerikaasu?
Ja vielä tyhmempi kysymys, mutta miten on 156 V6 -03:n laita, sopineeko originaali? Minähän en edes tiedä että onko tuossa sähköinen kaasupoljin vai ei .
Maunu kirjoitti:Päivitystä omaan cruise projektiin on tullut sen verran, että Muukkonen olisi pyytänyt ainakin 150 euroa ecun ohjelmoinnista eikä sillä rahalla välttämättä olisi saanut toimivaa cruisea.
Siis tarkoitatko, että vanhemmissa V6:ssa ei ole cruiselle valmiutta? Eikö näihin kuitenkin lisävarusteena moinen ollut aikoinaan tarjolla?
Hinta ei ole ainakaan paha, asennusta kun tiedustelin niin autosta tartteis löytää alipaine liitäntä? Mahtaakohan sellaista olla ns. ylimääräistä, joka on tulpattuna?
Toinen jippo on sitten tuo pyörimissensorin asentaminen veto akseliin/niveleen. Eli magneetti nippusiteellä akseliin ja sensori asennusraudalla sitten runkoon 3-5mm päähän magneetista.
näin ainakin pököttiin: http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=6325
Onkohan alfassa jotain yhtä kivaa paikkaa?
Siis kyllä ton pyörimis tunnistimen voi varmaankin kytkeä samalla tavalla kuin rostrassa eli nopeusmittarin johtoon. Tosin pulssi tiheys tarvii säätää oikeaksi.
Nyt ollaan oltu kahteen pekkaan ähkimässä auton kimpussa n. 4 tuntia. Cruise on paikallaan, muttei toimi. Ilmeisesti on häikkää nopeus-signaalissa. Kun nopeussignaalin piuha on kiinni, ei edes nopeusmittari toimi, kun cruisen nopeussignaalin piuhan ottaa irti, niin alkaa taas näyttää nopeutta.
Onkohan Superissa ja V6 samalla sykkeellä(5000) toimiva mittari, onkohan piuhat ylipäätään saman väriset.
Näkeeköhän kukaan jostain fiksusta korjaus cd:stä (mulla on kateissa) mikä piuha on mikin nopeusmittarilla?
On muuten super-paskat noi jenkkiohjeet tolle vehkeelle, kyllä varotellaan, että älä poraa sormeen yms. mutta ei kerrota mitään järkevää.
Ps. läpiviennin löytäminen piuhoille oli aikamoinen ongelma, kunnes lähes tulipellin keskipisteestä löytyi kuminen alue (3cm x 5cm ), josta oli helppo porailla läpi. Myös vaijerin kiinnittäminen kaasuläppään oli "haasteellista".
Pyydän nöyrästi, että viitsisikö joku katsoa korjaus cd:ltä nopeusmittarin kytkennät. Eli mitä signaalia tulee mihinkin pinniin?! Siellä on siis kaksi liitintä, toinen on 16 pinninen ja toinen 22. Signaalin olisi pitänyt tulla 16 pinnisen pinniin 11, mutkun ei niin ei.
Autona siis 156 2000 1,8!
Kyllä se siltä vaikuttaa että juuri 16pinnisen littimen pinniin 11 vihreä johto systeemi pitäisi kiinnittää. Ainakin service cd:n mukaan siihen piuhaan tulee signaali abs:ltä.
Oletko kokeillut laitetta testitilassa, josta näkee toimiiko yhteys nopeusanturiin? Ledin pitäisi vilkahtaa kun autoa lykkää muutaman metrin eteen tai taaksepäin. Samainen ledi vilkkuu aina kun antaa Rostralle käskyjä.
Huomaa muuten että laitteen set nappulaa tarvii painaa noin 2 sek ennen kuin cruise kytkeytyy päälle.
Jotain hämärää noissa kytkennöissä kyllä nyt on, kun esim. Ohjeen mukaan diagnostiikka tilassa ei diagnostiikka ledin pitäisi palaa ollenkaan, mutta mulla palaa, ja napitkaan ei aiheuta minkään diagnostiikka ledin vilkkumista diagnoositilassa. Kumman ledin muuten pitäisi vilkkua, sen punaisen joka on siellä ohjainboxissa vai sen viiksen vihreän.
Cruisen valo kyllä palaa ( se vihreä ledi siis)
Nyt mulla on nopeus piuha kytkettynä pinniin 16 joka ilmeisesti antaa ulospäin nopeus signaalia ilmastoinnille. (vinkin sain britti foorumilta). Nyt ainakin nopeusmittari toimii. Myös pinni 15 antaa ilmeisesti ulospäin vss-signaalia.
Se punainen ledi cruise boxin sisällä pitäisi vilahtaa aina kun jotain nappulaa painaa. Muistaakseni se ei pala kokoajan paitsi tietysti jos auto on juuri sellaisessa asennossa että anturi antaa signaalin.
Mitenkäs nuo dippikytkimet on asennettu? Eli onko positive vai negative viiksi.
Kyllä itselläkin muutama hetki meni ennen kuin laitteen toimimaan sain joten ei kannata luovutta ihan helpolla. Todella hieno laite kun vaan saa toimimaan.
Osaakos kukaan kertoa että missä kohtaa tuon kaksilitraisen 156:n kaasu muuttui vaijerista sähköiseksi. Oliko siis selkeästi että JTS on elektroninen ja aiemmat vaijerilla, vai liekö osa TS malleista jo elektronisella värkillä varustettuja (eli saisi orkkis vakkarivivun vaivatta toimimaan)?
Sähköisiä on ollut alusta alkaen. Selespeedeissä. "Boseliftistä" lähtien ilmeisesti kaikissa. Boselifteistä lähtien myös asentaa vakkari pelkällä viiksellä. Vanhoihin seleihin ei niin helposti onnistu.
Here you see the cruise control I installed in my Alfa 156 today. There is a 6-pin connector in the steering column shroud that was lying unused. Pin 1 is a common supply to the four switches; pin 3 is switched 'on' by the round rocker switch. Pins 4 and 5 are the '-' and '+' rotational switches (to increase/decrease the set speed), and pin 6 is the 'Resume' switch, closed by lifting the bar on my design. Naturally, it all worked first time!
^Eipä toteutunut ainakaan toistaiseksi omat Alfa kaupat, joten jos joku muu tuota Albertolin cruisevipua kaipaa niin mun puolesta...
Katotaan ny mihin autoon ite lopulta päädyn.