Spider Serie 3 (sm.1982-1989)
Valvoja: Moderators
Voin luultavasti myydä, pitää vielä tehdä tuo porakonekoe. Latasi tuossa kohdin nimittäin tyhjää, kun omaani kummastelin, ja ostin uuden vaijerin samaan lähtöön muiden romujen kanssa.
Hurtiennelta nuita kuitenniin saa.
Heitän illalla sähköpostilla tilannetiedotuksen.
-Topi Kuusinen
Hurtiennelta nuita kuitenniin saa.
Heitän illalla sähköpostilla tilannetiedotuksen.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Testit on testattu ja mittari siten toimivaksi todettu; uusi vaijeri vaihdettu ja mittari edelleen toimivaksi todettu.
Mutta mikä kummastuttaa, on se, että vieläkin, kun vanhan vaiskan ottaa kätöseen ja sitä silmällä katsoo ynnä sormella kokeilee, voisin vaikka vannoa, että ehjä mikä ehjä. Vaijerin sielun päät tulevat ulos kuoresta, neliöt eivät ole pyöristyneet, kuoressa ei ole repeämiä eikä taitoksia ja sielu pyörii takertelematta.
Hämmentävä spektaakkeli, kerma kaikkiaan.
Vaan toimiipa mittari jälleen, joskin arviolta 10 km/h liian hitaalla näyttämällä - sama kuin ennen mykistymistä. Pitänee etsiä Alfisti.netin keskustelupalstalta kalibrointiohjeet; muistan ne siellä joskus nähneeni.
-Topi Kuusinen
Mutta mikä kummastuttaa, on se, että vieläkin, kun vanhan vaiskan ottaa kätöseen ja sitä silmällä katsoo ynnä sormella kokeilee, voisin vaikka vannoa, että ehjä mikä ehjä. Vaijerin sielun päät tulevat ulos kuoresta, neliöt eivät ole pyöristyneet, kuoressa ei ole repeämiä eikä taitoksia ja sielu pyörii takertelematta.
Hämmentävä spektaakkeli, kerma kaikkiaan.
Vaan toimiipa mittari jälleen, joskin arviolta 10 km/h liian hitaalla näyttämällä - sama kuin ennen mykistymistä. Pitänee etsiä Alfisti.netin keskustelupalstalta kalibrointiohjeet; muistan ne siellä joskus nähneeni.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsellä on varsin tarkka mittari, kunhan toimisi. Mutta ilmeneekö teillä sitä neulan väpätystä ihan pienillä nopeuksilla?
Itse otin nyt koko vaijerin irti, katkaisin sen koska omassa tallissa, pukeilla, on tuon pujoittelu todella ikävä tehtävä.
Tuossahan on käytetty vaihteisto irti ja ehkä silloin oli tullut siihen vaijeriin niin tiukka mutka että kuorikin oli murtunut, ehkäpä se on tuon väpätyksenkin syy.
Itse otin nyt koko vaijerin irti, katkaisin sen koska omassa tallissa, pukeilla, on tuon pujoittelu todella ikävä tehtävä.
Tuossahan on käytetty vaihteisto irti ja ehkä silloin oli tullut siihen vaijeriin niin tiukka mutka että kuorikin oli murtunut, ehkäpä se on tuon väpätyksenkin syy.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Mopopuolella mekaanisten Veglioiden* kanssa pelatessa väpättävä viisari oli yleensä ennakkoilmoitus siitä, että on syytä tilata uusi vaijeri. Vanha menossa poikki.Alfistipohjoosesta kirjoitti:Itsellä on varsin tarkka mittari, kunhan toimisi. Mutta ilmeneekö teillä sitä neulan väpätystä ihan pienillä nopeuksilla?
Itse otin nyt koko vaijerin irti, katkaisin sen koska omassa tallissa, pukeilla, on tuon pujoittelu todella ikävä tehtävä.
Omassani neula väpätti jonkin verran ennen mittarin mykistymistä, vaan kun tosiaan tarkistettaessa vaijeri ilmeni ehjän näköiseksi JA mittari oli koko ajan näyttänyt liian vähän, arvelin, että sähköthän ne mittarista pimenivät.
Omassani vaijerin veto ei tosiaan ollut paha rasti, tosin saan tarvittaessa ajettua auton montulle. Vaijeri menee mittarivaihteelta melko lyhyen matkan jälkeen vasemmalla puolella olevassa pellissa olevan reiän kautta pelli taakse, kääntyy siellä eteenpäin ja sen jälkeen oikeastaan vain loivassa kaaressa ylös ja ylhäällä hieman reippaammin taaksepäin anturille. Matkalla on kolme klipsiä, joihin vaijerin saa kiinnitettyä, ja vaijerin pää mahtuu tuosta yhdestä reiästä oikein sievästi sisään.
-Topi Kuusinen
* Lausutaan samoin kuin "vague liar", koskee etenkin nopeusmittareita.
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kuulostaa samalta reitiltä. Ongelmana on se että vaijeri kulkee pakoputken yli ja niiden välissä on iso lämpösuoja. Sen joutuu poistamaan. Käytin autoa työmaan montulla ja siellä homma näytti jo hieman inhimisemmältä. Tuossahan tekee lisä kiusaa se tuore ruostesuojaus jota tuli, ööö
, laitettua reilusti ja kun se on kotelosuojaa niin eihän se kuivu lainkaan.

Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Lauantai työvuoron kunniaksi Spideri ollut montulla koko päivän. Vaihdoin nop.mit.vaijerin, tarkistin vaihteisto/peräoliot, pienensin takatilan kaiutin koteloa että penkin saa kallistettua enemmän ja kaikkea pientä tarkistusta.
Kesällä tullut hieman yli 1100km ajeltua. Ihan hyvin 4 lapsen pariskunnalle, reissut vaatii aina lapsenlikan. Auto toimi hyvin ja ajot alkavat olemaan piakkoin tässä. Pidettäiskö Spider miitti vielä?
Talveksi olisi etujousituksen herkistys, taka-akselin puslat taidan vaihtaa jos se sitä "vaeltelua" vähentää ja investointinakin pieni. Maalaus olisi hieno juttu, on rahasta/ajasta kiinni. Tarkoitus tuossa viimeisen ajon jälkeen puhdistaa paikat paineilmalla hyvin alustasta ja suihkia ohuesti varastointi öljyt.
Kesällä tullut hieman yli 1100km ajeltua. Ihan hyvin 4 lapsen pariskunnalle, reissut vaatii aina lapsenlikan. Auto toimi hyvin ja ajot alkavat olemaan piakkoin tässä. Pidettäiskö Spider miitti vielä?
Talveksi olisi etujousituksen herkistys, taka-akselin puslat taidan vaihtaa jos se sitä "vaeltelua" vähentää ja investointinakin pieni. Maalaus olisi hieno juttu, on rahasta/ajasta kiinni. Tarkoitus tuossa viimeisen ajon jälkeen puhdistaa paikat paineilmalla hyvin alustasta ja suihkia ohuesti varastointi öljyt.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Aamulla töistä kotiin, mittari toimii ja ei enää väpätäkkään. Tai ihan pienen tärinän huomaa joka voi johtua ihan siitä että tuo vaijeri kulkee aika jyrkillä mutkilla. Pitää talvella katsoa jos saisi norjemman reitin sille mietittyä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Etujousituksen herkistykseen auttanee uudet alatukivarren puslat. Kuluneena aiheuttivat mulla ainakin kitinää, silminnähden liikaa neg camberia ja hiukan vetelän ohjaustuntuman. Tai oikeastaan pahemmin mulla oli kulunut vain oikea puoli, vasen oli saanut voitelua vuotavasta Burmannin simpukastaAlfistipohjoosesta kirjoitti: Talveksi olisi etujousituksen herkistys, taka-akselin puslat taidan vaihtaa jos se sitä "vaeltelua" vähentää ja investointinakin pieni.

Omien kokemusten perusteella kannattaa tosiaan tutkia Trunion-varren puslien kunto. Kumisen kartiopuslan korvaaminen Superflexillä kuulemma kannattaa vaikka siinä ei mitään vikaa olisikaan.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itsellä ei kitise. Eikä välystä ollut, enkä huomannut kuppien takana mitään erikoista (tein ne turhat rasvanipat kuppeihin) Mutta jousitus tuntuu takertelevan kuskin puolella ja uskon että katsastuksessa mainittu jäykkäiskunvaimennus toisella puolella olisi juuri siitä. Arveli että Konit olisi säädetty toispuoleisesti mutta vuos sitten ei ollut tuota eroa.
Nähtävästi Hurtiennesta kannattaa laittaa talvella tilausta?
Nähtävästi sivun 151 osista kannattaa ottaa...
2kpl osaa 6
Mutta mitä muuta? (Saksan opinnot 0h) Rata-alustaa en ole tekemässä.
Nähtävästi Hurtiennesta kannattaa laittaa talvella tilausta?
Nähtävästi sivun 151 osista kannattaa ottaa...
2kpl osaa 6
Mutta mitä muuta? (Saksan opinnot 0h) Rata-alustaa en ole tekemässä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Tuskin sulla sitten on väljää niissä alatukivarren puslissa. Mikäli tekee rasvanipat kuppeihin taitaa käydä niin, että kupit pullahtaa irti ennenkuin rasva menee pusliin?
Kuskin puolella on vakiona 10mm enemmän esijännitystä etujousessa, joten vähän jäykempi sen kuuluukin olla, olisiko iskari tosiaan vielä liian tiukaksi säädetty.. Ei tuolla kovin paljon mitään hanttiin pistävää pitäisi oman järjen mukaan olla. Jollain foorumilla oli juttua ylätukivarren sisäpuslan siirtymisestä ja tämän seurauksena varren hankaamisesta koriin, tästä silti seurasi lähinnä kolinaa, eikä niinkään takertelua.
Mutta sittenhän tuo selviää, kun ottaa jousen pois ja kokeilee. Ilman jousta ja iskaria ehjä rakenne toimii todella herkästi.
Joo, itse olen tosiaan tilaillut Hurtiennelta ja ollut tyytyväinen. Periaatteessa puhuvat englantia, käytännössä hiukan niin ja näin. Ellet halua puhelinkeskustelua laita siihen viesti kenttään; yhteydenotot vain s-postina.
Sivun 151 vai oliko 152 osista tosiaan kartiopuslat, juurikin 2kpl osa 6 ja lisäksi kannattaa ottaa ne etupään prikat, olisiko ollut osa 5 myös 2kpl. Näissä ei mulla ollut vikaa, mutta mutta maksaa vain vähän päälle 4.-/kpl. Niissä isoissa etupään puslissa mulla ei myöskään ollut mitään vikaa, enkä niitä sitten turhaan vaihtanutkaan. Kannattaa melkein tutkia ensin mitä tarvii, osat tulee viikossa.
Niin ja tosiaan mitään rata-alustaa en itsekään ole rakentamassa.
Kuskin puolella on vakiona 10mm enemmän esijännitystä etujousessa, joten vähän jäykempi sen kuuluukin olla, olisiko iskari tosiaan vielä liian tiukaksi säädetty.. Ei tuolla kovin paljon mitään hanttiin pistävää pitäisi oman järjen mukaan olla. Jollain foorumilla oli juttua ylätukivarren sisäpuslan siirtymisestä ja tämän seurauksena varren hankaamisesta koriin, tästä silti seurasi lähinnä kolinaa, eikä niinkään takertelua.
Mutta sittenhän tuo selviää, kun ottaa jousen pois ja kokeilee. Ilman jousta ja iskaria ehjä rakenne toimii todella herkästi.
Joo, itse olen tosiaan tilaillut Hurtiennelta ja ollut tyytyväinen. Periaatteessa puhuvat englantia, käytännössä hiukan niin ja näin. Ellet halua puhelinkeskustelua laita siihen viesti kenttään; yhteydenotot vain s-postina.
Sivun 151 vai oliko 152 osista tosiaan kartiopuslat, juurikin 2kpl osa 6 ja lisäksi kannattaa ottaa ne etupään prikat, olisiko ollut osa 5 myös 2kpl. Näissä ei mulla ollut vikaa, mutta mutta maksaa vain vähän päälle 4.-/kpl. Niissä isoissa etupään puslissa mulla ei myöskään ollut mitään vikaa, enkä niitä sitten turhaan vaihtanutkaan. Kannattaa melkein tutkia ensin mitä tarvii, osat tulee viikossa.
Niin ja tosiaan mitään rata-alustaa en itsekään ole rakentamassa.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kuten ketjussa "J" totesikin ei niiden kuppien kautta oikein rasvaa saa sinne missä sitä kaivataan. Rassaprässillä sain rasvaa menemään jo aika paineella, kupit rupesivat irtoamaan, pidin niitä liimapuristimilla jännityksessä ja seuraavaksi alkoi kupin ja rungonvälistä puskemaan rasvaa.
Apalfalla meni alatukivarsi niin jäykäksi että ulosjousto estyi. Narinaa on useammalla esiintynyt, meilläkin mutta se oli ohimenevää.
Talvihan tuoss on aikaa niin puranpa ensiksi ja tilailen sitten. Tosin tuossa se huono puoli että pitää purkaa etupää ja takapää yhtäaikaa.
Apalfalla meni alatukivarsi niin jäykäksi että ulosjousto estyi. Narinaa on useammalla esiintynyt, meilläkin mutta se oli ohimenevää.
Talvihan tuoss on aikaa niin puranpa ensiksi ja tilailen sitten. Tosin tuossa se huono puoli että pitää purkaa etupää ja takapää yhtäaikaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Joku oli asentanut nipat niin, että ne tuli tukivarsiin ja puslan ulkokooliin oli porattu myös reikä rasvaa varten. Tällä systeemillä rasvan luulisi menevän oikeaan osoitteeseen.
Viimeksi muokannut Gasolina, 02 Syys 2008, 13:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Talviremontit vielä olleet korjausmanuskan lueskelua.
Tarkoitus siis taakse laittaa uudet puslat, kai ne uretaanipuslat.
Etupää pitäisi purkaa, hieman epäilen sitä takertelua. Nyt tuosta manustakasta katselin että ne alemmatpuslat on perinteiset kumipuslat joissa on sisäholkki ja ulkokehä. Siis kai metalliset. Tuohan vedetään tiukaksi jolloin ainoa liike tapahtuu puslassa sisäisesti (kumi joustaa) kuinkas tuossa mikään rasvaus tai herkistykset voisivat auttaa?
Tarkoitus siis taakse laittaa uudet puslat, kai ne uretaanipuslat.
Etupää pitäisi purkaa, hieman epäilen sitä takertelua. Nyt tuosta manustakasta katselin että ne alemmatpuslat on perinteiset kumipuslat joissa on sisäholkki ja ulkokehä. Siis kai metalliset. Tuohan vedetään tiukaksi jolloin ainoa liike tapahtuu puslassa sisäisesti (kumi joustaa) kuinkas tuossa mikään rasvaus tai herkistykset voisivat auttaa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Hmm, mulla ainakin alatukivarren sisäpuslat oli ns rautapuslat, joissa ulkokooli on terästä, sisällä on teräksinen "muna" nylon-holkeilla. Käsittääkseni samanlaiset(tosin eri mitoilla) on 75:ssa.Alfistipohjoosesta kirjoitti: Nyt tuosta manustakasta katselin että ne alemmatpuslat on perinteiset kumipuslat joissa on sisäholkki ja ulkokehä. Siis kai metalliset. Tuohan vedetään tiukaksi jolloin ainoa liike tapahtuu puslassa sisäisesti (kumi joustaa) kuinkas tuossa mikään rasvaus tai herkistykset voisivat auttaa?
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuolla mun projektiketjussa on jonkinlainen selostus hommasta+epäselvä kuva.
Homma on helppo tehdä ja sujuu näin; ensin koiranluu irti sitten irti jousen alalautasen kaksi kiinnityspulttia(vastakkaisista kulmista), jotka korvataan 10mm kierretangolla ~30cm pätkät riittää. Irroita jäljellä olevat kaksi pulttia ja ruuvaa alalautanen+jousi alas kierretankojen avulla.
E: Kierretangot sopii parhaiten etummaisen tukivarren sisä-ja takimmaisen tukivarren ulkopäähän.
Tässä vielä Centerlinen asennusohje: http://www.centerlinealfa.com/tips/imag ... nstall.pdf
Homma on helppo tehdä ja sujuu näin; ensin koiranluu irti sitten irti jousen alalautasen kaksi kiinnityspulttia(vastakkaisista kulmista), jotka korvataan 10mm kierretangolla ~30cm pätkät riittää. Irroita jäljellä olevat kaksi pulttia ja ruuvaa alalautanen+jousi alas kierretankojen avulla.
E: Kierretangot sopii parhaiten etummaisen tukivarren sisä-ja takimmaisen tukivarren ulkopäähän.
Tässä vielä Centerlinen asennusohje: http://www.centerlinealfa.com/tips/imag ... nstall.pdf
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kiitos. Onpa tuo kohta jäänyt huomaamatta projektistasi.
Tuossa korjausmanuskassa on kuva erikoistyökalusta. Periaate oikeastaan sama, oikeastaan siksi oli itselläkin kierretanko mielessä. Pelkäsin vain että jousi haluaa niin paljon ulospäinkin että kierretanko vääntyisi. Nähtävästi sinulla oli käytössä ihan sitä perustankoa? Eli ei mitään erikoiskovaa.
Tuossa korjausmanuskassa on kuva erikoistyökalusta. Periaate oikeastaan sama, oikeastaan siksi oli itselläkin kierretanko mielessä. Pelkäsin vain että jousi haluaa niin paljon ulospäinkin että kierretanko vääntyisi. Nähtävästi sinulla oli käytössä ihan sitä perustankoa? Eli ei mitään erikoiskovaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Toiselta puolelta irroitettu.
Kaksi pulttia irti. Kallistuksenvaimentimen ja sen ristikkäinen kaveri. Kallistuksenvaimmennin kääntyi edestä kun irroitti sen myös auton toiselta puolelta. Kierretangot tilalle ja ne tiukkaan.
Tässä jo hieman löysättynä. Sisemmän etummaisen pultin irtoaminen paukatti koko laitosta. Lautanen halusi lähteä varsin vinossa. Nuo kierretangot olivat siis tiukalla kun irroitin ne kaksi muuta. Kuva toki kun olen niitä löysännyt. Mutta voiko jousi olla jotenkin väärin?
Tässäon jousi enää vähän jännityksessä. Esijännitystä on siis kohtuullisesti.
Jousilautasta en ollut päässytkään tarkastamaan, virheettömältä vaikutti.
Jousi oli 34cm pitkä ja lanka 17mm. Liekkö alkuperäinen?
Jousitus liikkui kuitenkin herkäsi. Tietysti iskari vaati voimaa että meni sisään. Taidan kuitenkin purkaa nuo sisäpään puslat ja tarkistaa. Kannattaako tuota ylätangon ulkopään puslaa harkita kovemmaksi?
Jousenpotero vaikuttaa ehjältä. Pitää kuitenkin ruiskuttaa kotelosuoja.
Voiko tuota yläpäänkumia asentaa väärin. Noin se oli/on siellä.
Kierretanko ei taipunut yhtään mutta kierre otti hieman itseensä. Nähtävästi siksi kun pyöritin yläpäästä koko tankoa.
Kaksi pulttia irti. Kallistuksenvaimentimen ja sen ristikkäinen kaveri. Kallistuksenvaimmennin kääntyi edestä kun irroitti sen myös auton toiselta puolelta. Kierretangot tilalle ja ne tiukkaan.
Tässä jo hieman löysättynä. Sisemmän etummaisen pultin irtoaminen paukatti koko laitosta. Lautanen halusi lähteä varsin vinossa. Nuo kierretangot olivat siis tiukalla kun irroitin ne kaksi muuta. Kuva toki kun olen niitä löysännyt. Mutta voiko jousi olla jotenkin väärin?
Tässäon jousi enää vähän jännityksessä. Esijännitystä on siis kohtuullisesti.
Jousilautasta en ollut päässytkään tarkastamaan, virheettömältä vaikutti.
Jousi oli 34cm pitkä ja lanka 17mm. Liekkö alkuperäinen?
Jousitus liikkui kuitenkin herkäsi. Tietysti iskari vaati voimaa että meni sisään. Taidan kuitenkin purkaa nuo sisäpään puslat ja tarkistaa. Kannattaako tuota ylätangon ulkopään puslaa harkita kovemmaksi?
Jousenpotero vaikuttaa ehjältä. Pitää kuitenkin ruiskuttaa kotelosuoja.
Voiko tuota yläpäänkumia asentaa väärin. Noin se oli/on siellä.
Kierretanko ei taipunut yhtään mutta kierre otti hieman itseensä. Nähtävästi siksi kun pyöritin yläpäästä koko tankoa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Täällähän on laitettu tuulemaan! Liki uudenveroiselta näyttää tuennat ja muutenkin.
Jousi voisi hyvinkin olla alkuperäinen, mulla oli myös esijännitystä suurinpiirtein tuon verran. Kyllä se jousi kampesi mullakin hiukan vinoon, ne alalautasen pultinreiät ei taida olla ihan keskellä ja se aiheuttaa pientä vääntöä.
Castertangon puslan vaihdoin uretaaniksi, kun alkuperäinen oli risa. Ehjää kumipuslaa ei varmaan kannata vaihtaa, itse en ainakaan huomannut mitään eroa, vaikka vanhat oli rikki. Ylätukivarren sisäpuslan vaihto uretaaniseksi tuo kuulemma melua lisää, joten ei kannattane vaihtaa.
Yläpään kumia varten ei tainnut olla mitään kohdistusta vaan jousi määrää sen asennon. Alapään kumia varten on kohdistus kohouma jousilautasessa niinkuin varmaan huomasitkin.
Joo, alatukivarsi kannattaa irrottaa sisäpäästä akseleineen ja alapallonivel kahdella pultilla irti. Sisäpään puslat lähtee "pulttiulosvetäjällä" helposti irti. Kun olet irrottanut alapallonivelen huomaat helposti onko sisäpuslissa väljää. Tuo sun auto näyttää niin hyvältä ja vähän ajetulta, ettei siellä välttämättä paljon vikaa ole.
Jousi voisi hyvinkin olla alkuperäinen, mulla oli myös esijännitystä suurinpiirtein tuon verran. Kyllä se jousi kampesi mullakin hiukan vinoon, ne alalautasen pultinreiät ei taida olla ihan keskellä ja se aiheuttaa pientä vääntöä.
Castertangon puslan vaihdoin uretaaniksi, kun alkuperäinen oli risa. Ehjää kumipuslaa ei varmaan kannata vaihtaa, itse en ainakaan huomannut mitään eroa, vaikka vanhat oli rikki. Ylätukivarren sisäpuslan vaihto uretaaniseksi tuo kuulemma melua lisää, joten ei kannattane vaihtaa.
Yläpään kumia varten ei tainnut olla mitään kohdistusta vaan jousi määrää sen asennon. Alapään kumia varten on kohdistus kohouma jousilautasessa niinkuin varmaan huomasitkin.
Joo, alatukivarsi kannattaa irrottaa sisäpäästä akseleineen ja alapallonivel kahdella pultilla irti. Sisäpään puslat lähtee "pulttiulosvetäjällä" helposti irti. Kun olet irrottanut alapallonivelen huomaat helposti onko sisäpuslissa väljää. Tuo sun auto näyttää niin hyvältä ja vähän ajetulta, ettei siellä välttämättä paljon vikaa ole.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hyviä kuvia joissa esiintyy kadehdittavan ehjänoloinen auto. Kiinnostavia siksikin että omaan pitäisi tehdä samanlainen purkuoperaatio kunhan kelit suosivat, rasvanäpit syyhyävät jo.
Oliko tuossa jousen ja alalautasen välissä alumiininen sovitekappale? Olen käsittänyt että noissa olisi etupään korkeus säädetty mallikohtaisesti spacereilla, eli omaa horokkia saisi kait maanläheistettyä rinkuloita vaihtamalla.
Ovatko kaikki tukivarret patarautaa/terästä? Tekisi mieli kaapia nuo innokkaan alustamassamiehen jäljiltä puhtaaksi, hiekkapuhaltaa ja käyttää pulverimaalauksessa mutta jos siellä on alumiinisia osia niin niille pitäisi ilmeisesti tarjoilla lasikuulia. Banjohan tietty on alumiinia mutta olikohan siellä muutakin?
Oliko tuossa jousen ja alalautasen välissä alumiininen sovitekappale? Olen käsittänyt että noissa olisi etupään korkeus säädetty mallikohtaisesti spacereilla, eli omaa horokkia saisi kait maanläheistettyä rinkuloita vaihtamalla.
Ovatko kaikki tukivarret patarautaa/terästä? Tekisi mieli kaapia nuo innokkaan alustamassamiehen jäljiltä puhtaaksi, hiekkapuhaltaa ja käyttää pulverimaalauksessa mutta jos siellä on alumiinisia osia niin niille pitäisi ilmeisesti tarjoilla lasikuulia. Banjohan tietty on alumiinia mutta olikohan siellä muutakin?
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Kirjasta sain käsityksen että olisi välipaloilla korkeussäätö. Takanakin.
Ainakaan tuolla puolella, alhaalla, ei ole. Yläpäätä en vielä tutkinut lainkaan. Kuvista näkee sen mikä omakin käsitys on yläpäästä. Iltaohjelma ja pakkanen (talli lämmittämätön) teki että tuli vapaa ilta noilta osin. Otan huomenna töihin vanteen, kiillotus jatkukoon.
Materiaali valintoja ei ole tullut niin tarkasti tutkittua mutta väittäisin että ei ole alumiinia.
Kiitos, auton kehumisesta. Ostaessakin tuli tarkasti tutkittua ja siitä valikoimasta mitä katselin niin oli paras tai toiseksi paras. Mitään ikäviä yllätyksiä ei ole, onneksi, tullut esiin.
Ainakaan tuolla puolella, alhaalla, ei ole. Yläpäätä en vielä tutkinut lainkaan. Kuvista näkee sen mikä omakin käsitys on yläpäästä. Iltaohjelma ja pakkanen (talli lämmittämätön) teki että tuli vapaa ilta noilta osin. Otan huomenna töihin vanteen, kiillotus jatkukoon.
Materiaali valintoja ei ole tullut niin tarkasti tutkittua mutta väittäisin että ei ole alumiinia.
Kiitos, auton kehumisesta. Ostaessakin tuli tarkasti tutkittua ja siitä valikoimasta mitä katselin niin oli paras tai toiseksi paras. Mitään ikäviä yllätyksiä ei ole, onneksi, tullut esiin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Etupään alatukivarret ja takapään trunion-varsi on patarautaa, takapään alatukivarret teräslevyä ja etupään ylätukivarret ja castervarret putkea. Eli ei muuta kuin puhaltamaan ja maalaamaan!
Itselläkin on samankaltaisia suunnitelmia, mutta luultavasti ensi kesä menee vielä ajellessa ja säädellessä. Josko sitten myöhemmin, että varmasti riittää harrastusta tulevaisuudellekin
Itselläkin on samankaltaisia suunnitelmia, mutta luultavasti ensi kesä menee vielä ajellessa ja säädellessä. Josko sitten myöhemmin, että varmasti riittää harrastusta tulevaisuudellekin

Giulia Super -69
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kiitos vinkeistä! Toivon että omassa jotkut spacerit olisi, muuten menee jousten vaihtamiseksi.
Hiekkapuhaltelu ei mahda onnistua millään mopomallin kiinakompressorilla? Tuollainen keskoskaappi olisi varmaan näppärä mutta tarvinnee kompuraksi sellaisen ison mörssärin joka ei toistaiseksi mahdu mihinkään.
Hiekkapuhaltelu ei mahda onnistua millään mopomallin kiinakompressorilla? Tuollainen keskoskaappi olisi varmaan näppärä mutta tarvinnee kompuraksi sellaisen ison mörssärin joka ei toistaiseksi mahdu mihinkään.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse laitoin liukulaakereille tarkoitettua punaista kalsiumrasvaa, aika näyttää oliko hyvää. Omasta mielestä tärkeää olisi saada sitä menemään munalaakerin läpi saakka niin, että sitä tulisi sieltä superlonirenkaan välistä. Laitoin tätä alkurasvausta varten yhteen vanhoista rasvakupeista nipan ja tuin asennelman ruuvipenkkiin niin, ettei kuppi pääse pullahtamaan irti rasvauksen aikana. Uusiin rasvakuppeihin, jotka laitoin paikalleen en nippoja laittanut.
Rasvis, itsekin mietin tuollaista B-kaupan puhallusboxia, mutta kuulopuheiden mukaan tarvii tosiaan ison kompuran, jota itsellänikään ei ole. Olisi kyllä varmasti näppärä kaikenlaisen pikkuosan putsailussa.
Rasvis, itsekin mietin tuollaista B-kaupan puhallusboxia, mutta kuulopuheiden mukaan tarvii tosiaan ison kompuran, jota itsellänikään ei ole. Olisi kyllä varmasti näppärä kaikenlaisen pikkuosan putsailussa.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Vaatii ison kompuran jos haluaa puhaltaa jatkuvasti. Tauotuksella toimii pienempikin, säiliöllinen tietysti. Itsellä on tuo suurin valovirralla toimiva kompura ja pistepuhallus toimii 15-20 sec jaksossa. Siihen sitten vastaava tauko.
Pitää ottaa tuo rasvakuppi mukaan. Nipathan niihin tulikin jo asennettua.
Pitää ottaa tuo rasvakuppi mukaan. Nipathan niihin tulikin jo asennettua.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Alatukivarsi irti.
Toiselta puolen jousi irti. Nyt pulttien irroitus ei väännättänyt. Jospa toisella puolen oli joku hieman väärin.
Tällä puolen oli jousessa vielä tarra. Tekstillä ILMA "20mm. Olisiko lanka sittenkin 20mm, oma mauseri halpa ja muovinen.
Kuskinpuolen osat. Oli alumiini koroke ja kumeissa rautaiset vahvike renkaat.
Vänkärin puoli. Korokerengas oli sielläkin. Ja metalliset vahvikkeet. Korokerengas hapettunut muuten osat siistejä. Pitää kaikki puhdistaa hyvin ja tarkistaa kaipaavatko paikka maalia. Näyttäisi että ruosteita ei tarvitse hioa.
Toiselta puolen jousi irti. Nyt pulttien irroitus ei väännättänyt. Jospa toisella puolen oli joku hieman väärin.
Tällä puolen oli jousessa vielä tarra. Tekstillä ILMA "20mm. Olisiko lanka sittenkin 20mm, oma mauseri halpa ja muovinen.

Kuskinpuolen osat. Oli alumiini koroke ja kumeissa rautaiset vahvike renkaat.
Vänkärin puoli. Korokerengas oli sielläkin. Ja metalliset vahvikkeet. Korokerengas hapettunut muuten osat siistejä. Pitää kaikki puhdistaa hyvin ja tarkistaa kaipaavatko paikka maalia. Näyttäisi että ruosteita ei tarvitse hioa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Todella hyväkuntoisilta näyttää osat. Tuntuu tukivarren puslissa/laakereissa väljää?
Tuli mieleen tuosta jousen väännöstä vasemmalla puolella, vasemman puolen jousilautanen on muistaakseni 10mm matalampi kuin oikean puolen eli esijännitystä on tuon verran enemmän kuski puolella. Tämä voisi aiheuttaa ehkä em ilmiön.
Ihan samalta näyttää osat kuin mulla Giuliassa pl nuo alumiiniset korotusrenkaat. Tai ei ne ihan samalta näytä, mulla uusiksi meni molemmat alalautaset, kaikki jousen ylä-ja alakumit+tukirenkaat, puslat, rasvakupit, pölytiivisteet ja alapallonivelet. No autokin on kyllä hiukan vanhempi
Tuli mieleen tuosta jousen väännöstä vasemmalla puolella, vasemman puolen jousilautanen on muistaakseni 10mm matalampi kuin oikean puolen eli esijännitystä on tuon verran enemmän kuski puolella. Tämä voisi aiheuttaa ehkä em ilmiön.
Ihan samalta näyttää osat kuin mulla Giuliassa pl nuo alumiiniset korotusrenkaat. Tai ei ne ihan samalta näytä, mulla uusiksi meni molemmat alalautaset, kaikki jousen ylä-ja alakumit+tukirenkaat, puslat, rasvakupit, pölytiivisteet ja alapallonivelet. No autokin on kyllä hiukan vanhempi

Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Osat koostuvat: (ei sitten mitään virallisia nimityksiä) isoin prikka tulee sisäpuolelle ennen puslaa (keskireikä on toiselta puolen kartio joka autossani oli sisällepäin), (kuvasta puuttuva) sisäpuolelle ennen puslaa oleva pölysuoja (on kiinnetettynä puslan sisäkehään), tukivarsi puslineen, paksumpi prikka jossa on lovi että ei pyörisi tukivarren mukana, lukituskuppi, mutteri ja rasvakuppi.
Puslassa on rasvatiiviste sisäpuolella ja ulkopuolella. Tuo rasvatiiviste esti rasvan menemisen puslaan. Tein hitsaamalla työkalun joka esti rasvakupin tulemisen ulos mutta paineellakaan ei rasva mennyt läpi. Painetta oli jo niin paljon että rasvakuppi muuttui pallomaisemmaksi päädystään.
Tein radikaalin ratkaisun ja tein ulkopuolen (siis rasvakupin päähän) rasvatiivisteeseen loven. Samalla muutin taktiikkaa että rasvasin puslaa sen ollessa irti akseliltaan. Jotta rasva ei menisi puslan, sisäkehän, läpi piti se tiivistää. Nyt rasva pääsi puslan läpi. Kuvassa on rasvausta jo jatkettu jonkun aikaa. Sisältä tuli aluksi ihan ruskeaa (punaista?) rasvaa josta ei osannut sanoa oliko se alkujaan sen väristä vai ruosteen värittämää. Tuossakin se vielä värjää uutta rasvaa hieman. Alkujaan takertelemattomat puslat muuttuivat todella herkiksi. Joko rasvan viskoteetin muutoksen vuoksi tai sitten pusla puhdistui. Heiluvat nyt ihan hervottoma. Mutteri tietysti tiukalla ja välystäkään ei ilmestynyt.
Toivottavasti ei tullut vääriä rasvoja.
Tuolla rasvatiivisteen leikkauksella (olisi ehkä järkevämpi poistaa kokonaan niin uusi rasva tulisi koko kehältä) on se huono puoli että ulkopuolen tiivistys poistuu, tosin siinä on rasvaa niin paljon ja rasvakupit tiiviisti että en usko lian tai kosteuden pääsevän sen kautta sisään. Hyvä puoli on se että rasvaus onnistuu auton alta, tukivarsien ollessa paikallaan. Tarkoitus tehdä keväällä työkalu, kierretanko, ja päihin kuppimaiset pidekkeet. Joihin reikä keskelle rasvanippaa varten. Muttereilla jännitys kuppien väliin ja rasvausta. Rasvaus painekkin jää pieneksi kun tiivistettä ei edessä ja se sisempi tiiviste päästää kyllä rasvan ulos. Rasvatiiviste on ulospäin aukeava joten paine pääsee ulos mutta sisäänmennessä tiiviste menee sen tiukempaa mitä isompi paine siihen tulee.
Puslassa on rasvatiiviste sisäpuolella ja ulkopuolella. Tuo rasvatiiviste esti rasvan menemisen puslaan. Tein hitsaamalla työkalun joka esti rasvakupin tulemisen ulos mutta paineellakaan ei rasva mennyt läpi. Painetta oli jo niin paljon että rasvakuppi muuttui pallomaisemmaksi päädystään.
Tein radikaalin ratkaisun ja tein ulkopuolen (siis rasvakupin päähän) rasvatiivisteeseen loven. Samalla muutin taktiikkaa että rasvasin puslaa sen ollessa irti akseliltaan. Jotta rasva ei menisi puslan, sisäkehän, läpi piti se tiivistää. Nyt rasva pääsi puslan läpi. Kuvassa on rasvausta jo jatkettu jonkun aikaa. Sisältä tuli aluksi ihan ruskeaa (punaista?) rasvaa josta ei osannut sanoa oliko se alkujaan sen väristä vai ruosteen värittämää. Tuossakin se vielä värjää uutta rasvaa hieman. Alkujaan takertelemattomat puslat muuttuivat todella herkiksi. Joko rasvan viskoteetin muutoksen vuoksi tai sitten pusla puhdistui. Heiluvat nyt ihan hervottoma. Mutteri tietysti tiukalla ja välystäkään ei ilmestynyt.

Tuolla rasvatiivisteen leikkauksella (olisi ehkä järkevämpi poistaa kokonaan niin uusi rasva tulisi koko kehältä) on se huono puoli että ulkopuolen tiivistys poistuu, tosin siinä on rasvaa niin paljon ja rasvakupit tiiviisti että en usko lian tai kosteuden pääsevän sen kautta sisään. Hyvä puoli on se että rasvaus onnistuu auton alta, tukivarsien ollessa paikallaan. Tarkoitus tehdä keväällä työkalu, kierretanko, ja päihin kuppimaiset pidekkeet. Joihin reikä keskelle rasvanippaa varten. Muttereilla jännitys kuppien väliin ja rasvausta. Rasvaus painekkin jää pieneksi kun tiivistettä ei edessä ja se sisempi tiiviste päästää kyllä rasvan ulos. Rasvatiiviste on ulospäin aukeava joten paine pääsee ulos mutta sisäänmennessä tiiviste menee sen tiukempaa mitä isompi paine siihen tulee.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Nyt on ainakin puslat asiallisesti rasvattu!
Jotenkin muistelen, että mun puslissa oli pienet reiät rasvatiivisteissä. Joka tapauksessa akseleita piti pyöritellä, että rasvaa sai läpi ja silti oli tiukkaa.
Joku erikoisrasva lienee tosiaan parasta noihin, varsinkin silloin, kun nippoja ei ole, eikä rasvaa pääse jälkikäteen lisäämään.
E: Rupesi mietityttämään puslan rakenne. Duunista tultuani halkaisin yhden vanhoista puslista ja siellä onkin nyloninen "laakeripesä" sen teräksisen ulkokuoren sisässä. Eli, jos tuonne pääsee kosteutta se ruostuttaa nopeasti laakerin ja ruostunut laakeri kuluttaa nylonin olemattomiin.
Jotenkin muistelen, että mun puslissa oli pienet reiät rasvatiivisteissä. Joka tapauksessa akseleita piti pyöritellä, että rasvaa sai läpi ja silti oli tiukkaa.
Joku erikoisrasva lienee tosiaan parasta noihin, varsinkin silloin, kun nippoja ei ole, eikä rasvaa pääse jälkikäteen lisäämään.
E: Rupesi mietityttämään puslan rakenne. Duunista tultuani halkaisin yhden vanhoista puslista ja siellä onkin nyloninen "laakeripesä" sen teräksisen ulkokuoren sisässä. Eli, jos tuonne pääsee kosteutta se ruostuttaa nopeasti laakerin ja ruostunut laakeri kuluttaa nylonin olemattomiin.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Muistikuvasi erisyvyisistä alalautasista voisi pitää paikkansa. Hurja ero. Onkohan tuota huomioitu alustasarjoissa. Jäykkä jousi ei enää myödäkkään, kuskin alla, tuota syvyyseroa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Joo, omaa autoa purkaessa ajattelin tuentojen olevan kasailtu useammasta autosta. Kysyin asiasta Hurtiennelta ja siellä vahvistettiin lautasten olevan alunperin eri syvyiset.
Katukäyttöön tarkoitetun jousisarjan, kuten esim tuon minun Eibach:n voi kuulemma asentaa huoletta eri syvyisille lautasille. Asennuksen ja pienen ajorupeaman jälkeen mittasin auton korkeuden eripuolilta ja ne olivat jokseenkin samat. Vasen kulma tuntuu kuitenkin lokasuojasta painaen selvästi jäykemmältä.
Katukäyttöön tarkoitetun jousisarjan, kuten esim tuon minun Eibach:n voi kuulemma asentaa huoletta eri syvyisille lautasille. Asennuksen ja pienen ajorupeaman jälkeen mittasin auton korkeuden eripuolilta ja ne olivat jokseenkin samat. Vasen kulma tuntuu kuitenkin lokasuojasta painaen selvästi jäykemmältä.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Onko tuo Spideri jo tyhjänä vasemmalle kallistunut, painollisesti siis? Ohjemanuskassa on 75kg kummallekkin penkille, sitten mitataan alapallon pultinpään (alapäästä) ja alatukivarsien korinkääntövarren alapinnan erotus. Pitäisi olla 24mm +/-5mm. Säädetään spacereilla ja tarvittaessa otetaan jousiluettelosta jäykempää/löysempää, kirjassa on 5 jousiluokkaa, merkitty 19-23 (Kennziffer) 7156-7598N arvoille, n.100N pykälin. Eli olisiko mulla se teippi ILMA "20m, ollut tehtaan jousiteippi. Eli olisi toiseksi löysin 7241-7330N.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Eipä ole noita auton eri puolten painoja tullut pahemmin mietittyä, ajattelin sen matalamman jousilautasen kompensoivan lähinnä kuljettajan painoa yksin ajellessa. Ilmeisesti se sitten kompensoikin auton eri sivujen painoja.
Kun asiaa ajattelee niin painavia osia vasemmalla puolella on ainakin pakosarja ja puolet putkistosta, ohjaus-ja poljinasennelmat, lisäksi moottori taitaa nojata vasemmalle. Kumpi lie painaa enemmän täysi bensatankki vai vararengas+palju?
Hiukan kummallista tuokin, että mikäli eri puolille autoa on kuitenkin asennettu jo alunperin erilaisia jousia miksei koko kompensaatiota ole toteutettu yksinkertaisesti erilaisilla jousilla? Miten homma mahtaa olla oikealta ohjattavissa autoissa?
Kun asiaa ajattelee niin painavia osia vasemmalla puolella on ainakin pakosarja ja puolet putkistosta, ohjaus-ja poljinasennelmat, lisäksi moottori taitaa nojata vasemmalle. Kumpi lie painaa enemmän täysi bensatankki vai vararengas+palju?
Hiukan kummallista tuokin, että mikäli eri puolille autoa on kuitenkin asennettu jo alunperin erilaisia jousia miksei koko kompensaatiota ole toteutettu yksinkertaisesti erilaisilla jousilla? Miten homma mahtaa olla oikealta ohjattavissa autoissa?
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Täällä on vielä akkukin sillä puolen. Tosin kaasarit ja ilmanpuhdistin ovat toisella puolen. Katsastuksessahan tulee painot ennen iskaritestiä. Eivät vain näy tuossa raportissa (K1).
Minullahan valitti iskareista mutta kun ovat ihan uuden näköiset ja säädettävät niin sanoin säätäväni. Epäilin kylläkin noita alatukivarsia.
Edessä oli 85% - 69%
Takana oli 76%- 71%
Voiko tuo jousien kireämmällä oleminen ja vielä katsastajan oleminen vasemmalla vaikuttaa iskaritestissä. Ainkin alustasarjojen ja matalaprofiilistenrenkaiden kanssa on saatu ihme tuloksia.
Minullahan valitti iskareista mutta kun ovat ihan uuden näköiset ja säädettävät niin sanoin säätäväni. Epäilin kylläkin noita alatukivarsia.
Edessä oli 85% - 69%
Takana oli 76%- 71%
Voiko tuo jousien kireämmällä oleminen ja vielä katsastajan oleminen vasemmalla vaikuttaa iskaritestissä. Ainkin alustasarjojen ja matalaprofiilistenrenkaiden kanssa on saatu ihme tuloksia.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Ai niin, unohdin akun. Pitääkin kysyä seuraavassa katsastuksessa pyöräkohtaiset painot niin näkee miten nämä esitetyt teoriat sitten käytännössä menee.
Kyllä superjäykät jouset vaikuttaa iskaritestin tulokseen, joustoa tulee pyörän tuennoista ja korirakenteista. Tämä muualta kuin jousista tuleva jousto ei ole iskunvaimennuksen piirissä.
Kyllä superjäykät jouset vaikuttaa iskaritestin tulokseen, joustoa tulee pyörän tuennoista ja korirakenteista. Tämä muualta kuin jousista tuleva jousto ei ole iskunvaimennuksen piirissä.
Giulia Super -69
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Eeii, kai? Eihän tuossa tapauksessa tapahtuisi joustoa jousessa, jonka liikettä iskunvaimennin vaimentaa. Vai meinasitko, että tukivarret olisi jäykistetty vaikka boxaamalla, jolloin ne siirtäisivät tehokkaammin voimia jousen ja pyörän välillä aiheuttamatta tahatonta joustoa itsessään?Alfistipohjoosesta kirjoitti:Eli jos olisi jäykäksi hitsattu tukivarsisto niin vaimennus olisi lähellä 100%, ainoastaan renkaiden jousto mukana.
Giulia Super -69