GT pihassa: kuskin penkin nahkojen irrotus?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja se nimenomaan vaikuttais, mielestäni, ilmiltä tai puolalta. Puolalle isompi kuorma ja alkaa pätkimään, tai sitten ilmi ei jaksa mitata oikein kovemmalla kuormalla ja sitämyöten seos menee sekaisin -> MCSF. Noinhan meilläkin ex-156:ssa kävi, tosin veto oli pois >3krpm rikkinäisellä ilmillä, vapaalla otti kierroksia ilman murheita mut kuorman kanssa ei enää toiminutkaan. Onko tehohävikkiä?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Tehot taitaa kyllä olla tallella, et kolmosella ja sitä isommilla vaihteilla ku polkasee kaasun pohjaan niin niin alkaa ikäänku heittäs rajoittimen päälle jossain 3000-4000rpm. Kakkosvaihteella kiertää häiriöttä ku polkasee.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eli suomeksi se nykii 3000rpm jälkeen neljääntonniin asti, nimenomaa vähän kovemmassa vauhdissa ja enemmän tehoja revittäessä? No, puolan sielunelämää tuntematta väittäisin, että kolmosella lappu lattiaan vaatii siltäkin enemmän, kuin kakkosella... Kovempi vauhti, isompi ilmanvastus nopeuden kasvaessa jne.
Jos saat jostain sopivan ilmin testiin, niin kokeilee. Tai sitten varmuudeksi suusit ilmin, kun se kuitenkin joskus menee ;)
Onkos JTS:ssä ihan samanlainen ilmi, vai onko siinä joku toinen systeemi ajamassa saman asian? Ja jos ei ilmivaihdolla lähe niin eiköhän se sitten se suutin ole. Vikakoodilukua/testeri kiinni ajon aikana ja katsoo vaikkapa FES:llä käppyröitä, josko ilmin/lambdan/vastaavan arvot heittelehtii kovalla kuormalla enemmän kuin kevyellä kuormalla

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Just käytin testerissä niin ykkössylinterin puolaa herjas...katalytsaattoria vaarassa. Huoltomies sano että aloitetaan tulppien vaihdolla.... no perjantaille aika.


Edit : Niin ja valo resetoitui pois. Nyt pitää ajella varovasti.... (ns. kusi sukassa) :|

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eli puolasta virheilmoitus ja tulpasta korjaus? Onkohan tää nyt ihan se normaali tapa? Vai onko syytä epäillä, että virheilmoitus puolalta tulisi huonon tulpan takia?

*
En tiedä mitään hajonneista puolista, kuin sen, että siitä tulee harmia.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

No tässä tuli just 119 tonnia mittariin et joutanee tulpat vaihtaakin jos alkuperäiset. En jaksa uskoa että sillä ratkeaa ongelma mutta kyllähän tähän ny ilolla investoi kun haluaa pitää tätä pitkään, edellinenkin Alfa oli mulla 5 vuotta. Toivottavasti ei tartte kattia ikinä vaihtaa kun hinta reilut 2000 euroa...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^puola vaihtoon ja heti, mulla alko puolarumba n. satkun jälkeen ja n.125tkm kohdalla meni kolmas. Kun se kolmas meni, niin vaihdoin samalla sen viimeisenkin, ettei tartte enään puolien kanssa tapella (tai ei tiedä, jos tosi pitoauto). Myös muun merkkisiin autoihin noita vaihdetaan.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:fist: no tällä kertaa motor control system fail johtui - tulpista ! Vanhat tulpat jotka eivät edes olleet kunnolla kiinni! Uudet paikalle, testeri kiinni ja ei mitään vikakoodeja. Kellähän vitun idiootilla tää auto on ollut ennen...

No jotta ois jotaki veemäistä, niin etulaakeri alkoi vihdoin pitämään ääntä ja niinhän tuo on väljä ku rengasta ravisteli....

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja willez »

^ mitkä tulpat siäl oli ?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Mun mielestä ne oli tosi vanhat tuplakärkiset platinat. Niillähän ajaa 90 000, et sopis kuvaan et ne oli alkuperäiset... nyt on uudet ja hinta tais olla 20 euroa kappaleelta.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:shock: joo niin juuri tulin etupään laakerin vaihdosta, niin etupää ku hiljeni, niin pelkurin puoleinen takarengas pitää todella matalaa huminaa... ei kai ny saatana se laakeri oo menossa... ? Ainakaan ei pyörän ravistamisesta voinu sitä diagnosoida. Tossa on kyllä vanhat, melko leveät (225) renkaat, että voisko renkaan rakenne olla menossa rikki tai jotain.... eturenkaan kulutuspinnastakin oli irronnut pala... Hitto ku ei vielä uskalla laittaa kesiksiä, ne on kyllä uudet. :drinking:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Takalaakeri on suht helppo tsekata. Pyörä ilmaan ja pyörittelemään, jos kuuluu jyrinää tai vastaavaa on laakeri mitä luultavimmin menossa. Voi toki tulla myös laahaavasta jarrusta ymv, mutta sillä tienoolla ongelma olisi. Jos mitään ei kuulu korvakuulolla, niin pyöritä rengasta ja pidä sormia jousella - jos täristää, on syytä epäillä laakeria.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

epätasaisesti / hampaalle kulunut rengas kyllä pystyy pitämään kohtuu pahaa ääntä.

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:lol: joo siis vaikuttaa siltä että vasen etu- ja oikea takarengas ovat ne jotka pitää ääntä. Ne on jotku paskat Vikingit ja nää hiljaiset on Continentaleja. Ettei noi viikingit ois vaan pinnattuja... eli etuviikingistä on lähtenyt kunnon palanen kulutuspinnasta. Eikös ollu näin että nää matalaprofiilit on jotenki herkempiä (lue: heikompia) kuin tavalliset... ?
Pintaa näissä kaikissa renkaissa on, mutta nastat on hakattu aika hyvin...

Gusse
Viestit: 682
Liittynyt: 22 Syys 2011, 17:29
Car(s): Proceed Gt -19 & Niro -18 & Miata -90 ex: Sportage -16, F20 -12, E91 -09, Giulietta MA -11 SP I, Focus Wagon -13 147 "Ruttutukku" -07, E87 -07, GT selespeed -05, Delta 1.4Tjet -09, C2 -05, Xsara -98, ZX -97, BX -89, CX -87
Paikkakunta: Espoo

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Gusse »

Onko sulla oikeasti sekarengastus niin, että toisella puolella on toista mallia ja toisella puolella toista?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Asianlaita on juuri näin. Myyjäliike oli ne just vaihtanut alle kun menin autoa hakemaan.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

^ :shock: Höh, mikähän tossa on ollut ajatuksena??

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja peksu »

Käy mukavasti tasauspyörästön päälle, jos eturenkaissa on kokoeroa (siis korkeussuunnassa) :roll: .
Suosittelen kyllä vaihtamaan samanlaiset renkaat samoille akseleille. Tai niinkuin joku viisas sanoi, että "huonot renkaat pilaa hyvänkin auton".

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

:) tais se kuulkaa JTS piristyä myöskin kun tein sille samat resetoinnit kuin tessulle. Ihan kuin tiatokonekin sanois että actual consumption elikkä kulutus sillä hetkellä ois pienempi...

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

GT odottaa pihassa renkaanvaihtoa, jos vaan saisi nopeasti joltakin vinkkejä nostokohdasta. Nyt pitäisi vain keksiä, mistä kohtaa kannattaisi hallitunkilla (3 cm halkaisija nostotyyny) nostaa. Ideoita?

Ohjekirjassa sanotaan, että peltisauman kohdalta tuollaisella italialaisella saksitunkilla. Pohjaa tarkastelemalla näyttäisi siltä, että autoa on nostettu nostokohtien kohdalta, mutta aika reunasta helmaa (melkeimpä juurikin helman reunasta). Jonkinlaista vääntymääkin helmassa olin huomaavinani...

Tekisi mieli siis nostaa jostakin luotettavasta paikasta, mutta mistä?

Avatar
PK
Viestit: 516
Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja PK »

Siinä on melko samanlaiset nostokohdat ku 156:ssa mutta helman "takana". Sanotaanko siis 30 senttiä lokasuojasta poispäin. Kivempi ja nopeampi vaihtaa ku 156.

Edittininä et hallitunkilla laita laudanpala väliin. Siinä on siis nostokisko helman takana keskustaa kohti.

Avatar
Arcar
Viestit: 240
Liittynyt: 07 Huhti 2009, 21:24
Car(s): MB CLA 250BE A & SLK
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Arcar »

Helmassa on pienet kolmiot merkkinä nostokohdista. Ja sitten vaan hallinosturin ja pokkauksen väliin kumityyny esim biltema muutama euroo kustannus, ja katsoo vaan ettei kumityyny paina ns ulkohelmaa niin ei ollut itsellä koskaan mitään ongelmaa. Ja siis se tunkin keskus tietenkin sen pokkauksen keskelle....

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Onkos kellään (esim. JTD:ssä) tuollainen jälkiasennettu DPF (hiukkasloukku)?
Mulla sellainen on asennettu vuonna 2009 Saksassa jostain syystä (DPF pakollinen jossain päin maata?).
Rekisteriotteessa ei mainita hiukkasloukusta yhtään mitään, joten poistaminenkin on laillista käsittääkseni.

Nyt tekisi mieli viedä auto pakoputkipajalle ja sanoa, että poistavat DPF:n siististi ja tekevät tilalle putkenpätkän laipoilla.
Mitäköhän kannattaisi tehdä ECU:lle?
Onko siitä haittaa, että ECU tekisi poltot normaaliin tapaan (olen vain kerran huomannut polton 10 tkm:n aikana), vai onko siitä jotain haittaa esim. katille?

Ajatuksissa on myös ehkä poistaa DPF ja EGR ohjelmallisesti ja korottaa tehoja 150 --> 175-180 hv (305 --> 350-370 Nm).
Onkos tietoa, onko tehonkorotus JTD:llä laillista ja onko tuo +20 % raja vai onko se alempana?

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Vähäpäästöisen auton virittäminen taitaa olla aina "laitonta" ilman VTT:n tai vastaavan instanssin ajonaikaista päästömittausta. Se ei toki tarkoita sitä, etteikö autoa saisi leimasta läpi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Dieselissä ei katin "tyhjennystä" edes huomaa.
Omassa hankinnassa (jts) uusiksi menee nuo kirotut helmat, kun joku on ne kasaan nostanut. Samoin toinen takalaakeri, nesteputki koneen etupuolella ja pissapojan suuttimet. Rikkinäisen vilkun tilalle sain tänään uuden, vaihtamatta tosin vielä. Paikalleen asettelua odottamassa busso gt:n jarrut ja nahkasisusta. Tuon mun auton tunnistaa noista Lester/cadamuron tupla takaspoilereista.
..ammattina autoslalom..

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Rekkarissa ei lue "vähäpäästöinen". Pitäisikö?

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^ Mullakin helmat on jotenkuten rutattu. Tosin pitäisi varmaan kattella muiden autojen kuvista, millaiset ne pitäis olla. Mutta sen oon huomannu, että kun kävelee auton luokse, niin näkyy ne n. 10 cm helman reunan sisäpuolella olevat soikeat kumitulppareiät...

Josta muistuukin mieleen noiden tulppien tarve: Mistä saisi sellaisia? Tarttis 4 kpl. Heikka ei löydä ja Autokeskustakin epäilen (kysyn kyllä, kunhan saan viimein ne kiinni...). Konalan Delta? Pitänee aktivoitua.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

zzs kirjoitti:^ Rekkarissa ei lue "vähäpäästöinen". Pitäisikö?
Kaikki -91 jälkeen valmistetut tieliikenteeseen tarkoitetut autot on vähäpäästöisiä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

VTT:n tekemä päästömittaus ei kelpaa ja vähäpäästöisyys vaaditaan 1.1.1992 eteenpäin. (Dieseleissä varmaan sitten joku muu päivämäärä)
VMP

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^eikö vtt:n pussitesti kelpaa? :shock:

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

[quote="zzs"]^^ Mullakin helmat on jotenkuten rutattu. Tosin pitäisi varmaan kattella muiden autojen kuvista, millaiset ne pitäis olla. Mutta sen oon huomannu, että kun kävelee auton luokse, niin näkyy ne n. 10 cm helman reunan sisäpuolella olevat soikeat kumitulppareiät... [quote]

Tosi monen GT:n helmat on rutussa, myös oman yksilön.
Jos onkin osattu katsoa se kaaresta yllättävän kaukana oleva tunkin paikkaa osoittava painettu kolmio, niin silti tunkki on jäänyt liian etureunaan ja helmat ruttuun. Se tunkin paikka on pokattu ja ihan selkee, jos vaan viitsii katsoa... Toki yllättävän pitkällä pohjan alla! Sitä en ymmärrä, että kun alkaa nostaa ja helma menee ruttuun, niin miksi nostaa tylysti vaan loppuun. Ja sitten kun tajuaa tilanteen, niin miksi hitossa nostaa vielä kolmesta lisäkohdasta helman ruvelle!?! Itsellä hieman lohjennut maali, mutta ulkoasu ei sivulta katsoessa tylyimmästä päästä, taidan yrittää pelastaa ihan vaan hiomalla ja maalaamalla. - Tosin tilanne ollut tämä jo pari vuotta (siis ostosta asti), enkä ole vielä aktivoitunut, joten hyvin todennäköisesti ruostuvat ja vaihdan sitten vaan koko auton... :silly:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

stoichiometric kirjoitti:^eikö vtt:n pussitesti kelpaa? :shock:
www.tuulilasi.fi kirjoitti:Asia johtuu siitä, ettei VTT ole Suomen tai jonkun muun ETA-valtion nimeämä ja ilmoittama tutkimuslaitos.
http://www.tuulilasi.fi/artikkelit/vali ... rotuksessa" onclick="window.open(this.href);return false;
VMP

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

mitäs tämä sitten oikein tarkoittaa? http://www.trafi.fi/tieliikenne/luvat_j ... antuntijat

E: jaa juu, kenelläkään noista ei ole testauslupaa päästöille, joten ei viritellä enään.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Kaasuläpän poisto olisi mielessä. Onkos täällä joku poistanut sen ja JTD toiminut mukisematta sen jälkeen?
Samalla putsaan kaasarin.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Farina »

zzs kirjoitti:Kaasuläpän poisto olisi mielessä. Onkos täällä joku poistanut sen ja JTD toiminut mukisematta sen jälkeen?
Samalla putsaan kaasarin.
:shock:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

zzs kirjoitti:Kaasuläpän poisto olisi mielessä. Onkos täällä joku poistanut sen ja JTD toiminut mukisematta sen jälkeen?
Samalla putsaan kaasarin.
mikäs ajatus tuon läpän poistossa oikein on??? sehän on selällään kun kone käy ==> ei pitäs paljoa ainakaan ahdistaa... ja auto sammuu pehmeämmin kun läppä on paikallaan.

Ja jos jossain vaiheessa sulla käy niin että auto alkaa käymään moottoriöljyllä (esim. turbofailuren seurauksena, kuten allekirjoittaneelle bmw:n kanssa kävi) niin etpä saakaan autoa enää sammumaan avaimesta kun tuo tukahduttava läppä puuttuu ja kone huutaa itsensä hengiltä ellet saa vaihteella/jarrulla sammumaan... tästäkin on kokemusta että tuossa tilanteessa alkaa helposti kytkin luistamaan, voimaa on meinaan p**keleesti tuollasessa moottoriöljyllä käyvässä laitteessa.

kaasarin putsaus on aina hyvä ajatus kyllä, mutta puhunet eri laitteesta?

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: GT pihassa: Kaasuläpän poisto?

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Meinasitteko niistä savutusarvoista nähdä onko katti dieselissä ehjä?
..ammattina autoslalom..

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa: Kaasuläpän poisto?

Viesti Kirjoittaja zzs »

^^ Katsopas vaan... Ois näköjään kantsinu vilkaista vastaukset ennen läpän poistoa. No, menee takaisin EGR:n putsauksen yhteydessä.

Tarkoitus oli vähentää EGR:n läpivirtausta avaamalla imupuolta enemmän.
Ajatus tuli tuolta:
http://www.saabscene.com/forum/threads/ ... le-removal" onclick="window.open(this.href);return false;
(paitsi että tuossa myös EGR oli tulpattu, sehän se koko hyödyn tuossa saakin aikaan.)

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa: Kaasuläpän poisto?

Viesti Kirjoittaja zzs »

EGR tulpattu, vielä ei vikakoodia tullut (vasta 3. käynnistys toden sanoo:).

Jälkiasenteisen DPF:n poistosta: Onko siitä haittaa, jos sen vain ottaa pois välistä ja suoraa putkea tilalle? Hajoaako jotain, jos rupee yrittämään polttoa?

Ja mikähän takapaksin luukun tietämillä voisikaan kolista vaimeasti koko ajan auton ollessa liikkeellä? Hattuhyllykään se ei ollut, vaikka samantyylistä ääntä pitää, jos kokeilee vähän tärisyttää sitä. Avasin jo luukun sisämuovit, mutta ei näkynyt mitään kolisevaa. Ideoita?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: GT pihassa: (DPF:n poisto), Takaluukun kolinat

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^hmmm...mulla kyllä pientä kolinaa pitää juuri hattuhylly, joka epätasaisuuksissa hiukan pomppii. Oletko kokeillut ottaa hattuhyllyä pois ja sitten tehdä koeajoa..?
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT pihassa: (DPF:n poisto), Takaluukun kolinat

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Softaajakaverin kommentti DPF:n poistosta softaa sorkkimatta oli "savustelee kun polttaa ja vikakoodi", eli ymmärrettävästi savua tupruaa putkesta jos yrittää poltella ja vikakoodin voi tosiaan pukata. Tuo koski tehdasasenteista, mutta eiköhän se ole täysin vastaavaksi tehty tuo jälkiasenteinenkin, jos/kun kerran toimii oikein.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa: (DPF:n poisto), Takaluukun kolinat

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Ok, no sitten ei olisi niin väliksi. Hyvä tietää!

Onkos JTD:n imusarjassa jotain muuttuvaa (liikkuvaa)? Mietin vain, kun tuo imupuoli oli aika töhkäinen ja jos siellä olisi jotain syytä puhdistaa muutakin kuin tuo kääsuläpän kotelo...

Edit: DPF:n poisto jää sikseen: siinä olikin Twintecin hapetuskatalysaattori + passiivisesti regeneroituva hiukkassuodatin -yhdistelmäpakkaus, joten ne jääköön paikoilleen.

Sitten vain kyselemään remappia: 150 hv / 305 Nm --> n. 180 hv / 350-370 Nm + EGR:n disablointi.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa: Takaluukun kolinat

Viesti Kirjoittaja zzs »

Oiskos kellään 1.9 JTD:n hexdumppia ECU:n (EDC16) kartoista?
Ois kiva vähän tutkia niitä...

Tuolla oli jotain juttua, tosin volkkarin vastaavasta:
https://sites.google.com/site/vagecumap ... alculators" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Minullakin oli kolinaa muutama vuosi sitten hattuhyllyn suunnalta, vikaa etsittiin vaikka millä tavalla eikä vikaa loytynyt mistään.

Mutta sitten eräänä kauniina päivänä vaimo istui takapenkillä ja kuulosteli kolinaa pää peräkontissa ja sittenhän vika löytyi :o:

Ääni tuli takakontin jousikuormitteisista "kumianturoista" joita on kaksi kappaletta peräkontin kannessa.

voitelin kunnolla Litium öljyllä, ja nitinät/kolinat loppuivat välittömästi eikä ole tulleet takaisin.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

^ Taisi tosiaan lähteä pois natinat noiden tappien silikonisoimisella! Kiitti vinkistä.

Katsastuksessa huomattiin oikean ylätukivarren pallonivelen olevan väljä. Olihan se - liekö peräti millin verran - ja kolinathan sen jo olisivat paljastaneet, jos kallistuksenvakaajan runkopuslat eivät olisi olleen päällimmäisenä mielessä. Ostin TRW:n ylätukivarren Mister-Autosta ja nyt on vaihdettu eikä enää kolise.

Huomasin, että sisempi vetarin haitarikumi pihisee, kun sitä "pumppaa". Normaalia?

Samoin laitoin tänän tilaukseen Steinbauerin P-Boxin, jolla saa TÜVin todistuksella +20 % tehoa lisää muutoskatsastuksen avulla laillisesti. Jäi siis viriohjelma sinänsä hommaamatta, koska se olisi jäänyt laittomaksi. Hintaa Steinbauerille tuli postikuluineen 700e.

Nyt pitäisi vielä laittaa tilaukseen oven rajoittimet, koska ne pilaavat fiilisvaikutelmaa, kun kolisevat noin ikävästi. Löysin taannoin jostain selkeästi halvimman ostopaikan, mutta nyt se on kadoksissa. Onko vinkkiä?

Onkos GT:n ohjaus tarkoituksella selkeästi jäykempi kuin 156:n? Paikallaan ollessa 156:sta voi käännellä vaivattomasti asfaltilla, mutta GT vaatii reilusti voimaa ja jopa toisen käden avuksituloa. Normaalia? Ajossa ei tuota juurikaan huomaa, paitsi tiukassa mutkassa, jossa tavalliseen tapaani erittäin-löyhä-vasemmalla-kädellä-ratista-parilla-sormella-kiinni -ote kerran lipesi, jolloin auton melkein vaihtoi kaistaa ennenkuin tavoitin ratin takaisin hallintaan...

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Oma käsitys ohjaustehostimesta on, että yksilö.
Kahden 156n kokemuksella noilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Nykyisessä on pahuksen tiukka ja raskas, vanhassa oli "ylitehostettu" ja kevyt. Nykyinen on ihan jees pakrkipaikalla, mutta maantienopeuksissa lihakset väsyy.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^^ole hyvä, itse ostin taannoin Autokeskukselta hinta taisi olla 35 euroa.

Ovipahvithan joutuu irrottamaan että ovirajoittimen saa vaihdettua, ja kannatta olla erityisen varovainen ikkunanappien kanssa että se lähtee kokonaisena irti.

Nimittäin mulla levisi koko nappiasetelma ja oli muuten pientä esinettä autotallin lattialla.

ihme ja kumma, mutta sain kasattua koko homman ja sain sen toimimaan :-D

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^eri olio tehostimessa tai tarpeeeksi vanhoja, ei se muuta vaadi. Oikeita öljyjä sinne on tutela GI/A tai GI/E . Muitakin sopivia saman perusluokituksen öljyjä toki on, mutta nuot on sinne tarkoitettu ilman ihmettelyä.

Avatar
zzs
Viestit: 409
Liittynyt: 08 Heinä 2010, 14:42
Car(s): Tesla Model S 85 -14

ex:
156 JTS Sele SW -02 (2010-2014)
GT 1.9 JTD -04 (2012-2018)
GT 3.2 V6 -05 (2016-2017)
Paikkakunta: Jokela

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja zzs »

Eipä tuo Steinbauer vielä kovin vakuuttanut: kokeilin kytkimellä ajossa ottaa boksin pois ja päälle ja en tuntenut mitään eroa.

Siispä: Missähän testaisi dynolla tehot? Klaukkalan Diesel on lomalla, joten joku muu tulee kyseeseen. Onko tietoa hyvistä pajoista pääkaupunkiseudusta pohjoiseen Hyvinkäälle asti?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: GT pihassa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Debilillä Espoossa minä oon vajaavetoni rullilla polettanu. ST-Motorsilta löytyy muistaakseni myös Espoosta penkki. Päivän hinnoista en kummankaan osalta sano mitään.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin