Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
omso
Viestit: 36
Liittynyt: 21 Loka 2016, 12:58
Car(s): Alfa 75 TS -91 164 Super 3L 24v -95 Grande Punto 1.4L -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja omso »

Itsellä oli juuri 75:sen puhaltimen moottorin korjaus. Rattiakseli lähtee pois kun irroittaa mutterin josta säädetään ohjausakselin liikettä, ja vedetään vipu pois paikaltaan,sekä otetaan pois 8mm pultti nivelen yläpuolelta voi olla että on löysättävä iso mutteri akselin boorin kohdalta. Irroita myös johdot valonvaihtoviiksestä,ja pyyhkijän viiksestä, niitä ei tartte merkata koska niitä ei voi väärin laittaa. Kun löysäät sitä isoa mutteria niin ratti akseleineen nousee pois vetämällä ylöspäin. Muuten aika veemäinen savotta. Koitin hommata uutta puhaltimen moottoria, mutta eioota tarjottiin joka paikasta. Korjasin sen silleen että ankkurin laakerin kohdalle prässäsin 8mm teräsputksta holkin, ja irroitin laakeripidikkeen pois hiomalla ne nystyrät pois. Se laakeri lähtee helposti pois. Siinä on sellainen levyjousi joka pitää laakeria paikallaan. Vein sen sorvarille,ankkurin kanssa, jok sitten sorvasi laakerireijän sopivaksi. Ja samalla laitoin uudet hiilet.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Juu, tänään irroittelin loput. Boori lähti pienen ähertämisen jälkeen vaikka en löystänyt sitä isoa mutteria. Olisi ehkä kannattanut. Syvyyssäädön mutteria oli kai kiristetty liikaa, sillä syvyyssäätö ei toiminut ollenkaan.
Puhallinkotelossa oli runsaasti roskaa ja esivastukseen oli myös tarttunut kuivaa roskaa. Ei ihme, että kärytti. Tulipalo olisi ollut hyvinkin mahdollinen jos olisin vaan antanut mennä.
Mulla moottorissa ei ollut vikaa, mutta suihkautin öljyä laakereihin, kun tuntuivat välillä hieman ääntävän.
Kovemmissa kiihdytyksissä puhaltimen moottori ilmeisesti pääsi hieman kääntymään kun propelit ottivat johonkin kiinni. Lisäsin vähän fylliä tuentaan josko se auttaisi.

omso
Viestit: 36
Liittynyt: 21 Loka 2016, 12:58
Car(s): Alfa 75 TS -91 164 Super 3L 24v -95 Grande Punto 1.4L -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja omso »

Siellä syvyyssäädössä on holkki joka estää kun mutterin kiristää ettei se jumetu. On kai joltain unohtunut. Holkin pituus on oltava hieman pitempi kuin se ura jossa se liikkuu. Se estää juuri sen jumettumisen, kun mutteri kiristetään. Toivottavasti tämä selventää asian. Tän holkin voi tehdä itsekin,jos alkuperäinen on hukassa.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Oli se holkki sielä. Täytyy tehdä inan pidempi tai jatkaa holkkia esim. ohuella prikalla.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Pikkuhiljaa omaa "ikuisuusprojektia" tullut heräteltyä taas edes ajatuksen asteella, siihen liittyen:

- Aikomus on istuttaa 166:sta lähtöisin oleva 2.5 V6 24v kone 75:n nokalle, konehan on uudempaa sarjaa ketjuvetoisella öljypumpulla. Ajatus on siis käyttää alkuperäistä öljypohjaa, muokaten sitä niin että mahtuu takavetokoppaan. Onko näkynyt netissä tällaista konversiota tehdyn? Ei tarvitsisi ihan nollista aloittaa suunnittelua. Takaveto-busson öljypohjat on melkolailla kivenalla tänä päivänä...

- onko kokemusta alkuperäisen jäähdytysnestelinjaston käytöstä takavetoisessa? mahtuuko putkitus olemaan tulipellin ja koneen välissä termareineen?

kaikki osat konversioon löytyisi jo, saisi vaan aikaiseksi aloittaa.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

^ Jossain olen nähnyt nuo molemmat konversiot tehtävän, muistaisi vain missä... Luultavasti oli alfagtv6.com foorumilla. Täytyy katsoa jos sattuisi silmään.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Meneekö näissä takajarrusatuloiden männät sisään painamalla?

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Ja ruuvien juuresta alkaa vuotamaan kun kääntelee?

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Abarth kirjoitti:Ja ruuvien juuresta alkaa vuotamaan kun kääntelee?
Näin ne tuppaa tekemään...

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Onko joku saanut niitä vielä pitämään(nesteitä) sen jälkeen?
Meinasin pullauttaa männät satuloista ulos, jos niitä saisi vähän herkistettyä tuossa Alfettassa. Sehän hoituu ihan jarrua polkemalla, mutta takaisin sisään saaminen vähän arvelluttaa.

Ja kun etusatuloiden männissä oli palaa vasten tulevassa pinnassa se matalampi alue, niin mihin päin ne "madallukset" tulisi kääntää? Nyt ne taisivat olla alaspäin.

omso
Viestit: 36
Liittynyt: 21 Loka 2016, 12:58
Car(s): Alfa 75 TS -91 164 Super 3L 24v -95 Grande Punto 1.4L -07

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja omso »

Ei taida olla väliä miten päin madallukset on. Itse olen tehnyt lukuisia jarruremontteja, enkä ole huomannut mitään eroja miten ne siellä ovat. Oikaiskoot minua viisaammat tässä asiassa.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Abarth kirjoitti:
Ja kun etusatuloiden männissä oli palaa vasten tulevassa pinnassa se matalampi alue, niin mihin päin ne "madallukset" tulisi kääntää? Nyt ne taisivat olla alaspäin.
Eikös palassa ole vastaavat upotukset? näin niinkuin muistin varalta... ja männän madallus tulisi vastakkaiselle puolelle kuin upotus palassa. Kohta 10v kun 75 vakiojarrut rempannu, joten voi olla muistikuva väärä...

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Palat ovat tasaiset.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Madallus tulee pyörimissuuntaan nähden siihen reunaan mistä levy tulee "sisään", eli etujarrussa ylöspäin. Männän asetteluun on olemassa työkalukin, mutta sitä ei välttämättä tarvitse. Takajarrupaloissa on syvennys joka ajaa saman asian kuin etujarrun männän madallus. Takajarrupalat siis asennetaan niin, että syvennys on kohti auton takapäätä. Syynä tähän on se, että levy ikään kuin "imee" jarrupalan sitä reunaa levyä vasten joka ensin kohtaa levyn. Eräässä ostamassani Alfassa takajarrupalat oli asennettu väärinpäin ja tuloksena oli, että palat olivat kuluneet enemmän toisesta reunasta.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Hienoa! Kiitos tästä!

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Taisin joskus kyselläkin onko kenelläkään hajua saako mistään etujarrukilpiä?
Toiset on murusina. Toiset ovat vielä ehjät, mutta jää nähdäväksi hajoavatko kosketuksesta.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Ipi
Viestit: 345
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
Paikkakunta: Nurmes

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Takajarrujen säätöruuvit eivät minulla ainakaan ole käytöstä alkaneet koskaan vuotamaan. Useampi auto ollut käsittelyssä.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Seuraavan kerran kun etujarrut on työn alla niin haen aihioiksi nuo.

http://www.biltema.fi/fi/Autoilu---MP/A ... 000019397/

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ipi kirjoitti:Takajarrujen säätöruuvit eivät minulla ainakaan ole käytöstä alkaneet koskaan vuotamaan. Useampi auto ollut käsittelyssä.
Minulla taas 3/3 kerrasta ne on alkanut vuotamaan kun on koskenut vähänkään vanhempiin satuloihin. :lol:
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

^^Kiitos vinkistä, täytyy hakea ja alkaa mallailemaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Paljonko on sallittu välys runko- ja kiertokangen laakereille TS moottorissa?

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Kiitokset. Runkolaakereissa välys oli 0.05, mutta kiertokangen laakereissa lähempänä 0.06mm.. Onkohan tuo liian paljon?

Kartalamakisin kirjassa oli mainittu vaan että 0.050 on passeli välys molempiin laakereihin, mutta siinä ei ollut mainittuna tarkempia arvoja.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Saksalaisesta korjausoppaasta löysin seuraavat välykset: runkolaakeri 0,03-0,04 kiertokangen laakeri 0,025-0,06 . Vertailun vuoksi katsoin myös Nordin välykset Haynesin Alfetta-korjausoppaasta: runkolaakeri 0,026-0,067 kiertokangen laakeri 0,021-0,058. Aika lähellä siis ollaan.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Tuohon ratakamppeeseen on tämä kone tulossa, joten välykset saisi olla mielellään ihan kohdillaan :) Runkolaakerit nyt varmaan onkin aivan OK mutta noille kiertokangen laakereille pitää melkein keksiä jotain.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Se oli siinä ja siinä oliko 0,06 vai vähän enemmän... Plastigaugessa 0,063 mitta ja siitä hieman vähemmän oli välys.
Kampi pitäisi kyllä olla mitoissaan eikä tunnu mitään naarmuja/kulumaa kauloissa.

Ilman Plastigaugea olisin lyönyt vain nippuun ja kovaa ajoa. Tässä nyt kävi kuten vähän arvelinkin, tieto voi lisätä tuskaa :)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Kiertokangen reikien pyöreys kannattaa kyllä tarkistaa ellei ole vielä tehty, ainakin Nordissa, jossa tosin painavammat männät, tuppaavat menemään soikeiksi.

e: Toinen juttu, vaikka ei liity tuohon laakerivälykseen on kiertokankien suoruus. Kannattaa tarkistuttaa/tarkistaa, niissä on kanssa välillä sanomista.
Giulia Super -69

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Tarkistin vielä yhden kaulan ja siinä välys oli 0,057-0,058. Jotta homma etenee, niin päätin mennä näillä välyksillä ja ruuvasin öljypohjan paikalleen ennen kuin mieli muuttuu.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Kaksi puolaa, mutta ohjataanko molempia samalla liittimellä. Vai onko toisen puolan liitin kuvassa piilossa?

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Laitan tännekin kun kattoluukkukeskustelusta ei ollut apua. 75:n kattoluukku aukeaa normaalisti mutta kun yrittää laittaa kiinni niin mottori naksahtaa mutta mitään ei tapahdu. Jonkun ajan päästä (30min tms, tai ainakin jos on virrattomana pidemmän aikaa) kyllä menee kiinni mutta en ole löytänyt syytä sille.

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Veden lämpötilan varoitusvalon anturi - ehkä, mutu

Edit. on se. Se toinen on sitten vedenlämpötila anturi ja näyttää olevan kaikki samassa johtonipussa öljynpainemittarin anturin kanssa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Katso motronic kaaviosta liittimet S8, L7 ja L5
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Minä luen näköjään väärää kaaviota, motronic kyllä mutta V6. TS koneen kaaviot taitaa olla tallilla.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

33ssa oli vastaavan näköinen anturi ja se oli ylikuumenemisen merkkivalon anturi.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

rautu
Viestit: 314
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92

Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

75 ts kirjasta katsoin, niin vaakatasossa oleva anturi on lämpömittarille ja siihen tulee ruskea johto kiinni.
Pystyssä oleva anturi on sille lämpömittarin varoitus valolle ja siihen tulee punamusta johto kiinni.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

meltyman kirjoitti:Laitan tännekin kun kattoluukkukeskustelusta ei ollut apua. 75:n kattoluukku aukeaa normaalisti mutta kun yrittää laittaa kiinni niin mottori naksahtaa mutta mitään ei tapahdu. Jonkun ajan päästä (30min tms, tai ainakin jos on virrattomana pidemmän aikaa) kyllä menee kiinni mutta en ole löytänyt syytä sille.
Oletko avannut moottorimekanismin kantta? Sielä on sellainen pyörivä muovikiekko-rajakytkinsysteemi. Jos rajat eivät ole kohdallaan niin luukun saa auki, mutta ei mene kiinni. Ei sen kyllä siinä tapauksessa luulisi menevän odottelunkaan jälkeen kiinni, mutta en muutakaan tarkastettavaa keksinyt.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Liekö moottorilla mitään itsepalautuvaa lämpösuojaa? Jos fyysinen mekanismi takkuaa ja moottorilla on liikaa kuormaa, voisi moinen astua peliin suojaamaan moottoria.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

75 V6 kaipaisi uusia vetonivelen suojakumeja. Jonkun Bemarin ja Transporterin kumit tuohon ilmeisesti käyvät, mutta sattuuko kukaan muistamaan mistä malleista löytyisi sopiva kumi?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

GTV 6:seen jossa samat nivelet, laitoin 80-luvun BMW:n 500 sarjan kutoskoneisen kumit, löytyi Motonetista, tuotenumeroa en enää muista. Suojakumissa oli mukana laippa, joka kävi suoraan Alfan niveleen. Mittojen mukaan löytynee helposti.

rautu
Viestit: 314
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92

Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Näyttäisi sama sopivan mikä on vw transportteri t4:ssä. Oulun motonetissa on muutama.
Lisäksi sopii vanhan bmw 500 ja jokin 300, jossa kutoskone.
Ym.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Tulevaa remonttia varten pitäisi hommata mm.uusi kannenetiiviste. Nykyinen on Navalinea sport; mistä moinen kannattaa tilata tai onko muita järkeviä vaihtoehtoja ahdistettuun koneeseen?
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Ainakin 1.8 turbo koneessa väittävät Navalinean tiivarin kestävän lähes mitä vaan. Muutama vuosi sitten kun kyselin momentteja ja hintatietoja suoraan Navalinealta Italiasta,laittoivat mulle vastauksena Paolo Riccin yhteystiedot ja pyynnön kysyä häneltä. Asuu Suomessa ja muistaakseni vastaili Suomeksi sähköposteihin ja siis hoitanee maahantuonnin Suomeen tms.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Pitkästä aikaa... moottoria irrottamassa. Miten kardaani lähtee irti kokonaisena? Auttoiko vaihteiston poikkipalkin irrotus? Entä moottorin päässä: Riiittääkö irrottaa vauhtipyörän pulteista, niin että munkki jää kardaaniin kiinni. Aika pitkillä pulteilla, että sopiiko moottori niin paljon eteenpäin ... Vai pitääkö irrottaa vauhtipyörän kotelo, että saa munkin pois?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vauhtipyörän pulteista mutterit irti, munkki saa jäädä kardaaniin kiinni, tukipalkki irti kardaanin tukilaakerin kohdilta, tukilaakerin mutterit irti, takimmaisen munkin pultti-mutteri-yhdistelmät irti, kardaanin takapää vempautetaan isohkon ruuvimeisselin avulla pois paikoiltaan ja kardaani vedetään kokonaisena pois paikoiltaan. Vaihteiston tukipalkkia ei välttämättä tarvitse irrottaa, mutta jos auto on nosturilla, se helpottaa kardaanin takapään irrotusta. Pakoputkea täytyy tietenkin purkaa pois tieltä.

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Twin sparkista lähtee kova jurina ja myös särisevä ääni kun kierrokset ovat yli 3000. Myös vaihteen vaihtamisen jälkeen kolmoselta nelosvaihteelle kovemmilla kierroksilla "paukahtaa" vähän. Ovatko ominaisuuksia vai laakerit tms loppu? Kaikki on kuitenkin purettu, kasattu ja vaihdettu uusiksi 10tkm sitten.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Tuleeko ääni ja jurina moottorista vai voimansiirrosta? Jurinaa ja pauketta voivat aiheuttaa rikkinäiset kardaanin munkit, tukilaakeri ja vaihteiston tukikumit.

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Voimansiirrosta. Tyhjäkäynnillä kuuluu myös kalkatusta suunnilleen etupenkkien välistä/etuvaimentimen kohdilta.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Taisi tulla kardaanin kunnostus ajankohtaiseksi! Uudet munkit ja keskituki laakereineen, siis kun ottaa kardaanin irti, kaikki kuluvat kannattaa vaihtaa. Samassa rytäkässä on helppo tarkistaa myös vaihteiston etukannakkeiden kunto ja vaihtaa tarvittaessa.

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Autolla ajettu 10tkm entisöinnin jälkeen. Ex omistaja tehnyt. Koko kardaani ollut purettuna ja osat vaihdettu silloin.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Ehkä parasta olisi ottaa auto nosturille, ja käynnissä katsella ja tutkia missä vika piilee. Kunnossa oleva kardaani ja vaihteisto on äänetön, tosin laatikko saattaa kunnossa ollessaankin pitää pientä helinää tyhjäkäynnillä, mutta se ei ole vaarallista.

sew
Viestit: 11
Liittynyt: 09 Marras 2005, 19:50
Car(s): 75TS
147TS
166TS
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja sew »

Minulla vastaavat kardaanin jurinat ja särinät johtuivat liian ohuista tarvikemunkeista. Asiaa on puitu mm. http://www.alfaforum.de/viewtopic.php?t=5499.
Aiheutti sen että kardaani oli ikäänkuin venytyksellä. Kun lisäsi paksuja prikkoja sopiviin väleihin, ongelma poistui.

Vastaa Viestiin