Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Abarth kirjoitti:
meltyman kirjoitti:Laitan tännekin kun kattoluukkukeskustelusta ei ollut apua. 75:n kattoluukku aukeaa normaalisti mutta kun yrittää laittaa kiinni niin mottori naksahtaa mutta mitään ei tapahdu. Jonkun ajan päästä (30min tms, tai ainakin jos on virrattomana pidemmän aikaa) kyllä menee kiinni mutta en ole löytänyt syytä sille.
Oletko avannut moottorimekanismin kantta? Sielä on sellainen pyörivä muovikiekko-rajakytkinsysteemi. Jos rajat eivät ole kohdallaan niin luukun saa auki, mutta ei mene kiinni. Ei sen kyllä siinä tapauksessa luulisi menevän odottelunkaan jälkeen kiinni, mutta en muutakaan tarkastettavaa keksinyt.
Tänään töistä lähtiessä avasin vuoden ensimmäisen kerran luukun kokonaan taka-asentoon ja sinnehän se jäi. Naksaus kuului moottorista kun yritti sulkea.
Kotipihassa otin moottorin muovikannen pois ja kevyesti kopautin moottoria ja taas toimii. Ajoin useamman kerran taka-asentoon, eikä enää jäänyt sinne. Kai siinä on se rajakytkin vähän turhan hilkulla tai muuten vaan se kytkin takeltelee. Olikohan se joku mikrokytkin?

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Onko sylinteriputken alapään tiiviste joku normi o-rengas ja ja jos niin mitkä ovat strategiset mitat? Aika olemattomalta näytti, veikkaisin jotain 2 mm paksuudeksi. Materiaalin pitäisi olla ainakin glykolia sietävä. Ehkei öljy roisku tuonne...

Onnistuin rikkomaan neliösentin palan putken alahelmasta kun irrotustyökalu antoi periksi ennen putken irtoamista. Männän helma käy tuolla aivan alhaalla kurkkaamassa, vissiin se olisi uusi putki ostettava. Saako noita yksitellen jostain?

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Pitäisi hommata jarrusatulan korjaussarja ja vaihtoehtoja on ate tai ate lucas. Toisessa 40mm ja toisessa 48mm tiivisteet. Mistä tietää purkamatta kumpi on kyseessä. Alfa 75 2.0TS cat vm90.
Kattoluukku näköjään jää jumiin jos ajaa ihan auki, naputtelemalla menee kiinni, tyyppivika näemmä.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Yleensä 75TS:ssä on edessä 48mm kaksimäntäinen Brembo satula, takana kaksimäntäinen 38mm Ate satula. Joissakin erikoiskäyttöön valmistetuissa 75:ssa on käytetty edessä 4-mäntäisiä Ate satuloita, joissa mänta on 40mm. Tällaista tuskin on Suomeen eksynyt.

rautu
Viestit: 314
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92

Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Itsellä oli Alfa 75TS v.-92, niin siinä oli 48mm. Veikkaan että sinulla on myös 48mm.

meltyman
Viestit: 52
Liittynyt: 29 Joulu 2004, 13:33
Car(s): 75 TS
Ex: 159 2.0jtdm, GT,Abarth500,156GTA,156TS,33permanent4.
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja meltyman »

Kiitos tiedosta! Löytyy Brembon 48 ja Ate 48. Onkohan näissä käytännössä eroa?

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Siinä on Brembo 99% varmuudella.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Brembot oli, mutta mäntä vaikutti olevan 40mm :? Ainakin se männästä pölysuojan ulkopuolella oleva osa oli 40 mm....

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Muistaakseni mäntä on paksumpi siltä osalta joka jää piiloon suojakumin alle.

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Millä voisi/kannattaisi korvata ovimuovit (valkoinen muovi oven ja ovipahvin välissä)?

Jos laittaisi paksua rakennus, tms. muovia ja liimaisi äänieristysmaton paloja ovipahvin koloihin?

Apukuskin ovesta puuttuu muovi kokonaan
20170728--OIKEA ETUOVI MUOVI PUUTTUU Copy.jpg
(68.33 KiB) Tiedosto ladattu 14426 kertaa
ja kuskin oven muovikin "parhaat päivänsä" nähnyt
20170728--VASEN ETUOVI MUOVI 01 Copy.jpg
(72.35 KiB) Tiedosto ladattu 14426 kertaa


PS. Voipi tarjota (YV:llä), jos nurkissa lojuu tarpeettomana:
- Ovimuovi apukuskin puolen etuoveen (tai vaikka kaikkien ovien muovit)
- Punainen, mahdollisimman ruosteeton apukuskinpuolen etuovi.
Mielellään toimivalla sähkölasilla, sillä ei oikein olisi motivaatiota siirtää sähkölasin mekanismeja ovesta toiseen - ja värinä suoraan punainen, sillä ei ole lähivuosina mahdollisuutta ylimaalaukseen.
CARF948

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Varmaan vaikkapa juuri aluskatemuovi tms rakennusmuovi kelpaisi. Tai si vedenkestävä äänenvaimennusmatto. :)
Suoraan vaan suoraa

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

^ja ^^ Äänieristysmatto on riittävä tuohon tarkoitukseen. Esimerkiksi STP:n alumiini/butyylimatto (1.8mm), jota löytyy vaikka motonetista. Tarttuu erittäin hyvin rasvasta puhdistettuun peltipintaan ja muutenkin helppoa käsitellä. Netistä löytyy paljon esimerkkejä ovien vaimentamisesta.

Edit: Samalla on mahdollisuus vaimentaa ovien kautta kabiiniin suuntautuvia ajomeluja.
Viimeksi muokannut JiiPee, 01 Heinä 2017, 16:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

^^^Multa vois löytyä uudet ricambi originale muovit. Ovat varastossa Tuohikotissa.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Olen yleensä hieman viilannut uritusta, jolloin nivel menee helpommin paikoilleen vasaran ja ison hylsyn tai jonkin muun putkenpätkän avulla. Nivel lukittuu paikoilleen mutterilla, joten sovituksen ei tarvinne olla niin tautisen tiukka.

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

^Tosin se lukitusmutteri taitaa olla M8 kokoa joten eipä se paljon sen luokan voimia pidä paikallaan kuin mitä niveleen tulee. Itse taisin vähän rälläköidä uuden nivelen ulkokehää aavistuksen pienemmäksi jos ei meinannut mennä. Sitten tunkilla "prässäten" paikalleen jos pyöränripustus muuten kasassa. Silti kiinnitys arvelutti sen verran että vetäsin hitsillä pari heftiä nivelen alatukivarren väliseen saumaan jotka helppo rälläköidä pois mahdollisesti uudestaan niveltä vaihtaessa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Olen vaihtanut ainakin neljään omaan transakseli Alfaan noita palloniveliä, ja jokaisessa samalla metodilla, hieman viilaten hammastusta, eikä missään ole ollut mitään ongelmia kiinnipysymisen kanssa. Rakenne on sellainen ettei kiinnitysmutteriin kovin suuria voimia kohdistu. Liikaa ei tietenkään saa viilata, vain sen verran, että nivelen saa naputeltua paikoilleen.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Tuommoisella laitoin
http://vi.raptor.ebaydesc.com/ws/eBayIS ... spheader=1
En ole varma onko tämä aivan identtinen, mutta salkku on tavallisen työkalusalkun kokoinen, joten suht järeä vehje. Alatukivarsi ruuvipenkkiin ja tuolla kiristämään paikalleen pakastimessa jäädytettyä niveltä. Ja se lukitusmutteri ei sitten kestä kiristää kovin tiukalle :oops: :mrgreen:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

JPeltola kirjoitti:Liittimet M10x1, jarruputki 3/16" (4,76 mm) ja kytkinputki 1/4" (6,35 mm).
Tämä on minullakin vihdoin ajankohtainen asia. Motonetissä on useampaa M10x1 liitintä koodeilla C, T, E jne. Mitkähän mahtaa olla oikeat? Mallikappalekin 200km päässä... :(
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Onkohan kenelläkään valmiina papereita jarrujen muutoskatsastukseen?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Albertolli kirjoitti:Onkohan kenelläkään valmiina papereita jarrujen muutoskatsastukseen?
En tarvinnut mitään papereita... onko sinulla moottori vaihtumassa samalla?
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Juhako kirjoitti:Mistä herrat on hankkinut kampiakselin takapään stefoja 2.0 8v tessuun? Nyt on jo toinen mikä vuotaa samantien asennuksen jälkeen.
Entäpä 3.0v6:een ?
CARF948

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JTN kirjoitti:
Juhako kirjoitti:Mistä herrat on hankkinut kampiakselin takapään stefoja 2.0 8v tessuun? Nyt on jo toinen mikä vuotaa samantien asennuksen jälkeen.
Entäpä 3.0v6:een ?
Molempiin moottoreihin tilannut sparetolta tänä vuonna eikä kumpikaan vuoda :-D

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja berliina »

Us-parts sieltä ostin koko sarjan 90 luvulla 3l. 75 vitoseen . Autoracingista saa varmaan koska Us-parts omistaa sen nykyään .
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Onkos näissä sama kuin nykysin melkein kaikissa(?) kampiakselin stefoissa. Eli huuli pitää saada sisäänpäin jotta pitää? Ihan muukkoselta saa mainittuihin paikoihin powerflex puslia.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja legza »

Albertolli kirjoitti:Onkohan kenelläkään valmiina papereita jarrujen muutoskatsastukseen?
Multa löytynee saksankielinen korjausopus mikä kelpas moottorin vaihdossa jarrujen osalta inssille. Jarrujen muutoksia ei taidettu kylläkään mihinkään varsinaisesti kirjata. Eikä vakaajan tankojen muutoksia, mutta konepeiton kyhmyn päinvastaseen suuntaan kyllä huomioitiin. :drinking:

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Juhako kirjoitti: Onko mitää mielikuvaa mikä tarjolla olevista tilasit?
Ainoa mielikuva on se että oli kiire ja otin sen minkä sai nopeimmin lähtemään.

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Juhako kirjoitti:
legza kirjoitti:Onkos näissä sama kuin nykysin melkein kaikissa(?) kampiakselin stefoissa. Eli huuli pitää saada sisäänpäin jotta pitää? Ihan muukkoselta saa mainittuihin paikoihin powerflex puslia.
...Kumpi on oikea tessun en muista oli oliko niin, että uudemmissa kuten tessussa on tuo 84 mm ja vanhoissa nordeissa on 82 mm
Jos nyt oikein tulkitsin, niin eper kertoi osanumeroksi 60567605 (sama numero ainakin: 1.6 kaasari, Tessu, 2.5v6 ja 3.0v6) ja google kertoi mitoiksi: 105 x 84 x 12 mm - esim. https://www.auto-doc.it/pezzi-di-ricambio/oem/60567605
CARF948

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Ai niin. Se Volvo 740 jarrukilpi ei sitten käy kovinkaan suoraan.
Siinä on se kuppi korkeammalla kuin kiinnityspinta -> napa ottaa siihen kiinni.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

JTN
Viestit: 196
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 20:25
Car(s): 75 TS Cat '91 (museokatsastus mahdollista 2021)
75 TS Cat '89 (puretaan)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JTN »

Onkos joku purkanut/korjannut mittaristoa?

Vika: Kun laittaa sytytysvirran päälle, niin matkamittari ja trippi alkaa "kelata" kilometrejä ja mittaristosta kuuluu tasainen "naksutus".
Kertyy siis kilometrejä mm. tallissa virta päällä ja liikennevaloissa seistessä :?

Vaihdelaatikosta tulevalla signaalilla ei vaikutusta - paitsi nopeusmittariin.
Irrotin takapenkin alla olevasta mustasta purkista (vahvistin, "Jaeger box" http://www.alfaclubvic.org.au/forum/ind ... 2002;image) mittaristolle lähtevän piuhan (valkoinen liitin) - ainoa vaikutus, että nopeusmittari lopetti toimimisen.
CARF948

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Sanokaapas, mistä saisi sopivat nokat tuohon kolmelitraiseen kulmamoottoriin? Nyt siellä on huonosti hitsatut QV-nokat, jotka pitää vaihtaa. QV-nokkia saa uusiakin, mutta ovat arvokkaahkoja. Halvemmalla saisi vaikka jotkut miedot virinokat, mutta virinokkien valinta taas vaatisi sellaista asiantuntemusta, jota itsellä ei oikein ole. Mitä pikaisesti lueskelin maailmalta kokemuksia virinokista, niin on ilmeisen helppoa valita aivan väärät nokat.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Tuo takatiiiviste on TS:ssä 84 mm, ainakin vauhtipyörän laippa on sen kokoinen... Originaali on ilmeisesti Cortego-merkkinen ja metallipannalla. Samanlaisella kauluksella, joskin ehkä hiukan ohkaisemmasta pellistä näyttäisi olevan tarvikekin, joka tuli Victor Reinz tiivistesarjan mukana.

Mutta pistäisittekö miten tiivistäen öljypohjan? Paperitiivisteellä (jossa jonkinlainen tiivistenauha integroituna) / massalla / molempia?
Itse taipuisin olemaan sotkematta massaa, mutta tämä projekti on vienyt itseluottamuksen rippeetkin. Edellinen asentaja / tehdas? oli ainakin pursotellut massaa ja onhan nuo pinnat aika hienoksi koneistettu, että silläkin voisi toimia. Tuo tiiviste vaikuttaa aika paksulta, mutta ei kai se sihti pohjaan ota kiinni ilmankaan.

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Muistaisin että ilman tuota tiivistettä öljypumpulle ei jää tarpeeksi välystä vaan ottaa kiinni/tai menee todella lähelle öljypohjaa.
Laitoin tiivisteeseen ohuen palon permatexin ultra blackiä eikä vuotanut mitä auto oli itsellä käytössä, sen sijaan takastefa tai ne tiivistepötkylät vuosivat...

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Sihti on kyllä tosi lähellä pohjaa. Kolmen millin kappaleen laitoin kokeeksi väliin ja kantoi.

Uusi kysymys: Onko vauhtipyörän asennolla merkitystä tasapainoon? En löytänyt pyörästä merkkejä YKK:sta tai muusta sellaisesta. Onko vauhtipyörä tasapainotettu erikseen kampiakselista?

rautu
Viestit: 314
Liittynyt: 16 Kesä 2013, 19:55
Car(s): Projekti:
155 2.5 V6 -92

Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 33 1.7 16V QV -90
Ex: 75 T.SPARK -92
Ex: 159 SW 2.2 JTS -06
Ex: 75 T.SPARK -90
EX: 33 1.5 QV -85
Paikkakunta: Sastamala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rautu »

Joo kyllä kannattaa tiiviste laittaa öljypohjaan. Itse olen laittanut lohkoon ja öljypohjaan tiivisteliimaa lisäksi ja sitten kiristänyt. Ei ainakaan silloin vuotanut se liitos.
Vauhtipyörä on erikseen tasapainoitettu, näin olen ymmärtänyt.
Jos vaikka tarvii joskus se muuten uusia tai vaihtaa.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

Vahva muistikuva, että vakioissa neloskoneissassa vauhtipyörä on tasapainotettu erikseen. V6-moottoreissa yhdessä kampiakselin kanssa. En ole satavarma, mutta tällainen mutu on.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

^Kutoset on ulkoisesti tasapainotettuja, eli kampiakseli ei ole tasapainossa ilman vauhtipyörää ja hihnapyörää joissa on vastapainot.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Mitäs eroa TC:n ja TS:n jäähdyttäjillä on muuten kuin leveys?

Tulkkasin autodocin sivuilta huonoista kuvista mittoja ja korkeus, anturin paikka ja pikkuletkun koko näyttivät olevan samat.
Alatappien väli näytti olevan TC 493mm vs TS 552mm tai 566mm kuvasta riippuen.
Nyt en pääse katsomaan suoraan autosta, joten onko heittää arviota meneekö TS:n jäähy ns. heittämällä?
Varsinkin letkulähtöjen koko olisi hyvä saada varmistettua. Kuvien mukaan TS:ssä on 38mm, mutta TC:n kuvassa ei tietenkään ole mittaa.

Vanha flekti ei taida käydä?

Olisi aika paljon halvempikin :shock:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Jousitusjuttuja pohdin ja kaipaisin vinkkejä ja mielipiteitä. Omassa autossa on edessä 30mm vääntösauvat, KONI-jäykkyyssäädettävät iskarit sekä säädettävä veitsivakaaja. Camberia edessä on noin -2,5 astetta ja hiukan aurausta. Takana on jotkut madallusjouset, KONI:t sekä vakiovakaaja sekä hiukan camberia.

Tuo taka-akseli kaipaisi mielestäni päivitystä ja kyselen millaiset jouset ja vakaaja tuolla toimisi. Korkeussäädettävä systeemi lienee paras vaihtoehto, mutta millaisilla jousijäykkyyksiä olette käyttäneet? Entä vakaaja? Tavoite olisi pitää ajettavuus suht neutraalina, ei ainakaan liian yliohjaavana.

Performatek satuilee 30mm sauvojen käytöstä näin: "30 mm Torsion Bar for Milano (75) all & GTV6 mid '85 on. For full race applications. Possibly for extreme street use - probably the upper limit of what you can stand on the street. Uses Koni Sport or Bilstein shocks. Typical matching rear springs are in the 225#/inch range."
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

40kg/cm meidän mitta-asteikolla.

Viimeeksi lui artikkelia: http://www.alfaclubvic.org.au/forum/ind ... pic=7875.0 Missä edessä 600lbs :shock: / takana 250lbs kierrejouset, 22mm etuvakaaja eikä takavakaajaa ollenkaan.

Jostain luin että 30mm vääntösauva on noin 279lb/inch?? (49,8kg/cm??)
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Onko noi iskarin yläpäät oikeesti epäkeskeisellä kiinnityksellä. (A ryhmä -88)
Liitteet
75 dedion.jpg
(31.68 KiB) Tiedosto ladattu 11726 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Sape
Viestit: 1323
Liittynyt: 30 Joulu 2006, 19:46
Car(s): 164 TS
75 TS Turbo
75 3.0 V6 24V
GTV 3.0 V6 24V
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Sape »

Satakuusnelonen kirjoitti: Viimeeksi lui artikkelia: http://www.alfaclubvic.org.au/forum/ind ... pic=7875.0 Missä edessä 600lbs :shock: / takana 250lbs kierrejouset, 22mm etuvakaaja eikä takavakaajaa ollenkaan.

Jostain luin että 30mm vääntösauva on noin 279lb/inch?? (49,8kg/cm??)
Mulla on tessussa 650lbs jouset. Vääntösauvat jää luonnollisesti pois noilla jäykkyyksillä. V6 olisi 700lbs jouset.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

RSR vakiosetti on 115 kg (~650 lbs/in) kynäjouset + vakio vääntösauvat edessä ja takana 65 kg (~375 lbs/in) jouset. Etuiskarit on hieman eri asennossa kuin Sapen setissä, mutte ei se tehne isoa eroa jäykkyyteen.

Omalla kokemuksella nämä + 30 mm etuvakaaja ja vakio takavakaaja tekee GTV6:sta puskevan. RSR tarjoaa v6 autoihin lääkkeeksi jäykempää takavakaajaa. Mä ajattelin sen sijaan alkaa pehmentämään edestä. Alkuun vakaajasta ja katsotaan sitten vaihtaisiko pehmeämmät jousetkin. Kynäjousissa on se hyvä puoli että jouset on halpoja niin voi kokeilla useampaa jäykkyyttä. Syksyllä ajelin 22 mm etuvakaajalla mikä teki siitä kyllä kääntyvämmän. Nyt olisi tilalle tulossa veitsi jotta on helpompi testailla.
Viimeksi muokannut JPeltola, 13 Helmi 2018, 20:36. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Satakuusnelonen kirjoitti:Onko noi iskarin yläpäät oikeesti epäkeskeisellä kiinnityksellä. (A ryhmä -88)
On ne. Oiskohan tavoitteena saada tilaa leveille renkaille?

Killerpoop
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Loka 2011, 10:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Killerpoop »

...
Viimeksi muokannut Killerpoop, 31 Elo 2020, 15:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Onkos se sieltä hiljattain myynnissä olleesta hallista? Kyllähän 75 on aina talteen ottamisen väärti ja jos paljastuu liian suureksi harmiksi niin kyllä sen saa siirrettyä jonkun toisen harmiksi.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Killerpoop
Viestit: 4
Liittynyt: 15 Loka 2011, 10:03

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Killerpoop »

....
Viimeksi muokannut Killerpoop, 31 Elo 2020, 15:44. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Omaani vaihdoin virtalukon 33:sta (löytyi lukkosarja uutena foorumin kautta). Noita taitaa olla paremmin saatavilla.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Mulla on yksi käyttämätön 75 virtalukko avaimineen jos tarve iskee :wink:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Twin sparkin venttiileistä... Onko vakio imuventtiili tasapintainen pakotilan puolelta jollaisia esim. okp.de kauppaa? (Tai niiden kuva on jostain muusta) Moottoristani löytyi keskeltä koverat. Pakoventtiilin varresta löytyi teksti ALFA ROMEO ja karstan alta löytyi muutakin. Viimeistely oli kuin käsisahalla katkaistu. Ohessa jo hiukan santapaperilla pylväsporassa hiottuna. Tosin ajattelin tilata uudet. Mielestäni tuossa pakoventtiilissä on alkava murtuma.

Venttiilit rinnan

Vastaa Viestiin