alfa 159

Alfoista

Valvoja: Moderators

Lukittu
Avatar
Backstroker
Viestit: 790
Liittynyt: 21 Touko 2008, 19:31
Car(s): 156x3 159x2
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Backstroker »

oma mielipide 159:stä on, että se on vähemmän alfamaisempi kuin entiset alfat. Onha tuosta ollutkin jo juttua televiissiossakin.

Eilenä käytin huollossa Autosalvassa, takalasin pyyhin ei toiminu, eikä kyl toimi vieläkään. Takalasin pyyhkimen moottori on ruostunut/hapettunut toimimattomaksi, uusi laitettiin tilaukseen. Kenelläkään vastaavaa ollut?

Mitäs jarrujen ininään/viheltämiseen sanoisitte, muilla ollut?
http://www.restyling.fi" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »


Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja spm »

Kiisseli taitaa olla yleisin voimanlähde 159:ssä, mutta kyllä bensavehkeitäkin on, eikä niiden toimimattomuudesta ole juurikaan avauduttu. JTDm:n ongelmien takia ei kannata tuomita koko mallia - et kyllä niin tehnytkään, mutta kuitenkin.

Mun mielestä 159 on huomattavasti laadukkaamman oloinen kuin 156. Hauskakin, ainakin V6:lla ja perkeleen hauska talvella. Smile Omassani ei ole ollut ongelmia (jarrut kitisivät toisinaan kesällä, korjaantui itsestään), ei kuulu nitinöitä, natinoita tai suhinoita. Ei ole autolla kyllä kilometrejäkään takana kuin vasta runsas 25 000.
Oisko tässä perää? oma tbi on kanssa mielestäni myös hauska, tietty etuveto rajoittaa hauskanpitoa, mutta lähtöjä on ja kaarreajoominaisuudet tosi hienot.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Backstroker kirjoitti:oma mielipide 159:stä on, että se on vähemmän alfamaisempi kuin entiset alfat. Onha tuosta ollutkin jo juttua televiissiossakin.

Eilenä käytin huollossa Autosalvassa, takalasin pyyhin ei toiminu, eikä kyl toimi vieläkään. Takalasin pyyhkimen moottori on ruostunut/hapettunut toimimattomaksi, uusi laitettiin tilaukseen. Kenelläkään vastaavaa ollut?

Mitäs jarrujen ininään/viheltämiseen sanoisitte, muilla ollut?
Mulla piti vaihtaa takalasinpyyhkijän moottori takuuseen, ku autolla ikää n. 1,5v. Lopetti toimimisen kesken pyyhkimisen ja jäi sitten keskelle takalasia :-D

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

Nyt olis n.3000 km. Alfalla takana. Autona 159 tbi sport pack 2:lla (joka sisältää alustasarjan ja 18" vanteet) ja olen pistänyt merkille renkaiden erittäin nopean kulumisen. Edessä on pintaa jäljellä karvan yli 5mm ja takana milli enemmän :crazyeyes: Renkaina on Bridgestone Potenzat joista kulutuspinta näyttää häipyneen tasaisesti koko kulutuspinnalta.
Onko muilla vastaavaa kokemusta renkaiden nopeasta kulumisesta 159:ssä. Pitääkö syyttää renkaita vai pyöränkulmia?

ps. Jos joku tietää hyvin kulutusta kestäviä rengasmalleja niin vinkkejä otetaan vastaa.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

kharju kirjoitti:Nyt olis n.3000 km. Alfalla takana. Autona 159 tbi sport pack 2:lla (joka sisältää alustasarjan ja 18" vanteet) ja olen pistänyt merkille renkaiden erittäin nopean kulumisen. Edessä on pintaa jäljellä karvan yli 5mm ja takana milli enemmän :crazyeyes: Renkaina on Bridgestone Potenzat joista kulutuspinta näyttää häipyneen tasaisesti koko kulutuspinnalta.
Onko muilla vastaavaa kokemusta renkaiden nopeasta kulumisesta 159:ssä. Pitääkö syyttää renkaita vai pyöränkulmia?

ps. Jos joku tietää hyvin kulutusta kestäviä rengasmalleja niin vinkkejä otetaan vastaa.
Omat Potenzat kesti about 17tkm eli yhen kesän. Oli kankailla eturenkaat. Dunno noista nykysistä (en jaksa muistaa merkkiä), melko kuluneet on nuokin vaikka tarkastutin kulmat vuos sitten ja oon ajanu vaan joku 14k noilla.
-Matti-

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

kharju kirjoitti:Nyt olis n.3000 km. Alfalla takana. Autona 159 tbi sport pack 2:lla (joka sisältää alustasarjan ja 18" vanteet) ja olen pistänyt merkille renkaiden erittäin nopean kulumisen. Edessä on pintaa jäljellä karvan yli 5mm ja takana milli enemmän :crazyeyes: Renkaina on Bridgestone Potenzat joista kulutuspinta näyttää häipyneen tasaisesti koko kulutuspinnalta.
Onko muilla vastaavaa kokemusta renkaiden nopeasta kulumisesta 159:ssä. Pitääkö syyttää renkaita vai pyöränkulmia?

ps. Jos joku tietää hyvin kulutusta kestäviä rengasmalleja niin vinkkejä otetaan vastaa.
Näissä Italialaisissa, varsinkin noissa turbomalleissa on ainakin kaksi sellaista poljinta siellä kuskin jalkatilassa, niitä kun tuppaa reilusti poljeskelemaan niin ne kumit kuluu. Mitä reippaammin sitä nopeammin.
Renkaiden kuluminen on suoraan verrannollinen kuskin normaaliuteen :-D

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Matti_S kirjoitti:
kharju kirjoitti:Nyt olis n.3000 km. Alfalla takana. Autona 159 tbi sport pack 2:lla (joka sisältää alustasarjan ja 18" vanteet) ja olen pistänyt merkille renkaiden erittäin nopean kulumisen. Edessä on pintaa jäljellä karvan yli 5mm ja takana milli enemmän :crazyeyes: Renkaina on Bridgestone Potenzat joista kulutuspinta näyttää häipyneen tasaisesti koko kulutuspinnalta.
Onko muilla vastaavaa kokemusta renkaiden nopeasta kulumisesta 159:ssä. Pitääkö syyttää renkaita vai pyöränkulmia?

ps. Jos joku tietää hyvin kulutusta kestäviä rengasmalleja niin vinkkejä otetaan vastaa.
Omat Potenzat kesti about 17tkm eli yhen kesän. Oli kankailla eturenkaat. Dunno noista nykysistä (en jaksa muistaa merkkiä), melko kuluneet on nuokin vaikka tarkastutin kulmat vuos sitten ja oon ajanu vaan joku 14k noilla.
Mulla oli just toisessa autossa 225/55 17" Bridgestonet. Kulmat ok ja paineita lisäilin koko ajan, silti söi sivuja ja sisäsivun mullakin kankaalle! Luvattoman nopeasti lopussa, voin sanoa että olivat viimeiset sen merkkiset meillä.
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

-TMP-
Viestit: 187
Liittynyt: 28 Tammi 2009, 10:32
Car(s): GTV6 -84
156 2,4jtd -05
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja -TMP- »

kharju kirjoitti:Nyt olis n.3000 km. Alfalla takana. Autona 159 tbi sport pack 2:lla (joka sisältää alustasarjan ja 18" vanteet) ja olen pistänyt merkille renkaiden erittäin nopean kulumisen. Edessä on pintaa jäljellä karvan yli 5mm ja takana milli enemmän :crazyeyes: Renkaina on Bridgestone Potenzat joista kulutuspinta näyttää häipyneen tasaisesti koko kulutuspinnalta.
Onko muilla vastaavaa kokemusta renkaiden nopeasta kulumisesta 159:ssä. Pitääkö syyttää renkaita vai pyöränkulmia?

ps. Jos joku tietää hyvin kulutusta kestäviä rengasmalleja niin vinkkejä otetaan vastaa.
Täällä kans yhden kesän kestää renkaat, tänä kesänä meni Kumhot, viime kesänä Nokiat :) Vika tosiaan taitaa olla tehoissa, painossa ja kaarreominaisuuksissa, itsellä ainakin sitä vikaa että liikkeelle lähdöt on aika vauhdikkaita, eikä mutkiinkaan paljoa hidastella; Mitäpä turhia kun ei kerran missään tunnu? (Paitsi lompakossa seuraavana kesänä)

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

pjotrthegreat kirjoitti: Näissä Italialaisissa, varsinkin noissa turbomalleissa on ainakin kaksi sellaista poljinta siellä kuskin jalkatilassa, niitä kun tuppaa reilusti poljeskelemaan niin ne kumit kuluu. Mitä reippaammin sitä nopeammin.
Renkaiden kuluminen on suoraan verrannollinen kuskin normaaliuteen :-D
Niinmutku ehän mie ole tällä omasta mielestä edes vielä kaahaillu :wink:
Suht rauhallisesti on tullu toistaiseksi ajeltua. Tätä menoa kuluu kolmet renkaat kesässä :shock:
Aiemmassa 156 V6:ssa renkaiden kuluminen oli huomattavasti vähäisempää. Täytyy varmuuden vuoksi ensi viikolla tarkistuttaa aurauskulmat.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

Pari kesää menee samoilla renkailla, talvirenkaat menevät nyt kolmanteen talveen ainakin harjoittelurenkaiksi. Mahtaako se luistonesto vaikuttaa hieman tuohon kulumiseen? Mulla kun se on käytännössä aina päällä.

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

kyllä ne kulmat on silloin päin mäntyä jos kuluu reunoista kankaille eikä tasaisesti, siitä on turha autoa tai renkaita syyttää.
oon nyt ajanu 245/35/19 Roeadstoneilla 11tkm ja pintaa jäljellä tasaisesti 6mm, jalka on ollut raskas ja tosta matkasta on ajettu Saksassa "pikkasen" eri vauhteja kuin täällä se 5tkm.
Madallusta on 40mm mutta kulmat on kohdillaan.

Sitten kun ne kulmat vielä muuttuu aikaa myöten jos täräyttelee routakuoppiin tai rotvallin reunoihin niin kannattaa niitä usemminkin tarkastella kuin kerran viidessä vuodessa. Se tarkastus kun maksaa kaikki 20-30 € jos ei säädettävää ole.
Ei tarvi sitten kolmea rengassarjaa ostaa kesässä

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Kun topikin otsikko nyt on näin laaja niin tässä saanee vaatia kuvia tuosta sun autosta, yhdistelmä kuullostaa hyvältä!

Planetti
Viestit: 32
Liittynyt: 09 Huhti 2010, 23:14

Viesti Kirjoittaja Planetti »

Uusien 159 kulmat tuntuu olevan tehtaan jäljiltä hyvinkin sinne päin... Tiedän kolme omani mukaan lukien 2010-mallista 159 mistä on uutena katsottu kulmat ja kaikissa oli runsaasti säätämistä.

Renkaiden epätasainen kuluminen johtuu aina autosta/kulmista tai liian pienistä paineista, eikä koskaan renkaasta.

Tiedättehän myös, että jos rengas kuluu keskeltä niin silloin painetta on liian vähän. Etenkin pehmeillä talvirenkailla ja kylmän ilman laskiessa paineita asia korostuu.

Nuo omat 19" kestää tällä kulumisella ja vaihtamalla välillä edestä taakse, noin 30-35tkm. Rauhallisempi kuski voisi ajaa enemmänkin. Toisenlaisessa autossa samat renkaat voi kestää ihan erilailla.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Planetti kirjoitti: Tiedättehän myös, että jos rengas kuluu keskeltä niin silloin painetta on liian vähän
Oliko ketonen,kuitenkin tuulilasin "asiantuntija" kumosi tämän vedoden nykyajan leveisiin renkaisiin,sanoi että ominaisuus

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Niin tuntuu häviävän Nokialaiset sumuna ilmaan :crazyeyes:

Alku kesästä oli vielä 7mm pintaa ja nyt 3-4mm ja kilsoja ei kyllä ole montaa tuhatta tullut kesän aikana. Kuskin puolen eturengas kulunut sisäsivusta enemmän. Tämä ongelma ollut jo 156 ja tuntuu hyvin jatkuvan tämä ominaisuus tässäkin :wink:

Täytynee kulmia käydä säätelemässä joku päivä.

Tänään on Alfa menossa paikalliseen huoltoon kun apparin puolen etupyörästä kuuluu kääntäessä naksahdus oikealle kääntäessä? Ja melkoinen kolahdus terävään töyssyyn ajaessa?

Raportoin tästä myöhemmin että mikä siellä on hätänä.

Ai niin, ja niistä Bridgestone potenza renkaista että omistin myös sellaiset ja hävisi kesässä räteille... En osta muuten ikinää enää. Tuntuu olevan melkoisen pehmoiset gummit.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Niin, ja tässä tapauksessa kuskin ajotyylillä ei todellakaan voi olla mitään tekemistä asian kanssa... :mrgreen:

159 on painava auto ja mennyt kesä oli todella kuuma. Renkaathan käytännössä suli alle... Nykyiset kesärenkaatkin taitavat olla pehmeämpää seosta, kuin aikaisemmat. Tuo jo osaltaan selittää mikäli renkaat ovat tasaisesti kuluneet.
Senza cuore saremmo solo macchine

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Rolle: kuviakin vois laittaa kun niitä jaksais ensin ottaa, katsotaan josko joku päivä kerkeis. Eipä tuo nyt niin erikoinen ole, vanteet on sisällä eikä "luukulla" ja auto on liian korkea sekä helmat täynnä kivenhakkaumia :)

Renkaissakin on eroja, ja paljon onkin, mutta tarkoitin kommenteillani sitä että jos ne kuluvat epätasaisesti niin silloin vika on muualla kuin renkaissa, kuskissa, autossa eli niissä pyöränkulmissa tai sitten jossain on väljää.

Alkukesästä mullakin meni yhdet Michelin Pilot Exalto HP:t 13tkm aikana vaihtokuntoon mutta olivatkin erityisen pehmeää seosta sekä lisäksi keväällä oli täällä etelässäkin erikoisen karheat tiet rajun talven vuoksi.

Itsellä tulee kilsoja noin 40-45 tkm/vuosi niin siksi oon koittanut huolehtia niistä pyöränkulmista ettei vetele ja renkaat kestäisi edes sen yhden kesän. Jos ajaa 10tkm vuoteen kaupungissa ei ole paljon väliä missä kunnossa kulmat on eikä eroja edes välttämättä huomaa.

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

..ajotyylissä mitään vikaa ole... :mrgreen:
No kuumaa kesää ei voi ainakaan syyttää renkaitten kulumisesta kun tuo auto on vasta otettu liikenteeseen 16.9 tänä vuonna. On tullu vähän reippaammin noita kilometrejä, normitahti on semmonen 650km viikossa :wink:
Äsken laitoin viestiä Kouvolan autosalpaan että tarvii kattoa kulmat kanssa kun menen perjantaina käymään.

kharju
Viestit: 13
Liittynyt: 02 Loka 2010, 17:21
Paikkakunta: Miehikkälä

Viesti Kirjoittaja kharju »

Pitää vielä kysyä tuosta 159.n vakionopeussäätimestä. Onko mitenkin yleistä että nopeus vaihtelee maaston mukaan? Tasamaalla menee tasaisesti mutta, jos asetan säätimestä nopeuden 80 km/h niin vähänkään jyrkemmässä ylämäessä nopeus tippuu 75 km/h ennenkuin rupeaa korjaamaan ja alamäissä on menty pahimmillaan 87-88 km/h. Siinä aletaan olla jo sakkorajoilla ja muutenkin tuo vaeltelu vähän ärsyttää. Auto on nyt menossa perjaina tutkittavaksi tuon takia. 156.n säädin piti nopeuden siinä ±1km/h haarukassa

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

^Ei ainakaan dieselissä se nopeus juuri heittele, isoissakin alamäissä nopeus säilyy hyvin, samoin ylämäissä.
Muistaakseni jonkun lehden koeajojutussa kiinnitettiin huomiota juuri tuohon TBi:n nopeussäätöön, joka oli hieman liian väljillä "toleransseilla".

Avatar
Laku
Viestit: 1760
Liittynyt: 15 Elo 2005, 14:35
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Laku »

Nykyisillä rengassatseilla ajettu noin 50.000 km eli 25 tkm molemmilla.
Talvikumit Michelin Maxi icet jäljellä 5 - 6 mm.
Kesäkumit Turanzat jäljellä 3 - 4 mm.
Koko normi 205 55 16
Molemmat menee nyt vaihtoon.

Molemmissa olat vähän pyöreät, johtunee kaarreajosta.
Rengaspaineet olen pitänyt ylänormeissa.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

kharju: oma 2.4 jtdm tekee välillä samaa silloin kun egr vaivaa, yleensä toimii kuitenkin normaalisti. v-mäinen vika tosin kun saattaa tasaisellakin heittää sen +-10 km/h nopeus ja välillä hyytyy täysin ja sen jälkeen taas täyskiihdytys vähän YLI tavoitenopeuden.

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ollie »

159 on ollut minulla ajoss nyt noin puoli vuotta ja 10000 km, joten laitan vähän kommenttia autosta.
Auto on 1,9 JTDm 110 kW, TI-paketilla varustettuna, auton hain Virosta keväällä 55 tkm ajettuna. Vaikka Alfoja perheessä on ollut yhtäjaksoisesti yli kymmenen vuoden ajan, oli edellinen arkikäyttöautoni Renault Kangoo 1.5 dci, joten siihen ei oikein voi vertailla.
Matka-autona oikein mukava, (kaupungissa saisi olla automaatti), kuutosvaihde vähän turhan pitkä pikkudieselissä. Ti-alusta ja -penkit ovat kivan jämäkät. Polttoaineenkulutus on ollut keskimäärin 7,5 l/100 km, alle 7 litran en ole päässyt yhdelläkään tankillisella, en tosin yli 8 litraakaan ole saanut menemään.
Auto vaikuttaa kohtuulsen laadukkaasti tehdyltä, mutta jos 65000 km ajettuun kaksi ja puoli vuotta käytössä olleeseen autoon joutuu vaihtamaan vesipumpun, etupyöränlaakerin ja raidetangonpään, ei autoon käytettyjä komponentteja voi pitää kovin laadukkaina, tai sitten mitoitus on epäonnistunut.
No, ainakin toistaiseksi aion pitää käyttöautona, katsotaan mitä tuleman pitää...

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

^
Mites tuo kulkupuoli 1.9 dieselissä? Renuun verrattuna varmaan ok, mutta osaatko verrata muihin?

Minulla on ollut kiikarissa 1.9 diesel SW Ti paketilla ja vaihtoehtona 2.4 diesel samalla varustuksella, mutta kun en ole päässyt testaamaan yhtään 1.9 farkkua, niin kuulisin mielelläni mielipiteitä laajemminkin..

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Ollie kirjoitti:159 on ollut minulla ajoss nyt noin puoli vuotta ja 10000 km, joten laitan vähän kommenttia autosta.
Auto on 1,9 JTDm 110 kW, TI-paketilla varustettuna, auton hain Virosta keväällä 55 tkm ajettuna. Vaikka Alfoja perheessä on ollut yhtäjaksoisesti yli kymmenen vuoden ajan, oli edellinen arkikäyttöautoni Renault Kangoo 1.5 dci, joten siihen ei oikein voi vertailla.
Matka-autona oikein mukava, (kaupungissa saisi olla automaatti), kuutosvaihde vähän turhan pitkä pikkudieselissä. Ti-alusta ja -penkit ovat kivan jämäkät. Polttoaineenkulutus on ollut keskimäärin 7,5 l/100 km, alle 7 litran en ole päässyt yhdelläkään tankillisella, en tosin yli 8 litraakaan ole saanut menemään.
Auto vaikuttaa kohtuulsen laadukkaasti tehdyltä, mutta jos 65000 km ajettuun kaksi ja puoli vuotta käytössä olleeseen autoon joutuu vaihtamaan vesipumpun, etupyöränlaakerin ja raidetangonpään, ei autoon käytettyjä komponentteja voi pitää kovin laadukkaina, tai sitten mitoitus on epäonnistunut.
No, ainakin toistaiseksi aion pitää käyttöautona, katsotaan mitä tuleman pitää...
Hum. Miten hitossa oot saanu tuollasia lukemia? Ajat vain kaupungissa ja kiekat reilusti yli 2k? Leveemmät renkaat toki lisää kulutusta, mutta melkoinen ero silti.

Itellä on viimesen vajaan 6k keskikulutus ollu 6,6. Tuosta ajosta 40% taajamassa ja 60% pitkää siivua 100km/h alueella. Ajan 100km/h alueella vakkarin kans mittarin mukaan sellase 112, jolloin reaalinopeus on about 105 tai liikenteen mukana tilanteen sitä vaatiessa.

Matka-ajossa menee sen 5,5-5,8huitteissa riippuen pikkusen kelistä (koko tankki menee hyvin helposti yhessä reissussa).

Kenkää annan aina kun mahdollista (rampit ja ohitukset rivakasti), mutta en juuri muuten kisaa liikenteessä.
-Matti-

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Janne kirjoitti:^
Mites tuo kulkupuoli 1.9 dieselissä? Renuun verrattuna varmaan ok, mutta osaatko verrata muihin?

Minulla on ollut kiikarissa 1.9 diesel SW Ti paketilla ja vaihtoehtona 2.4 diesel samalla varustuksella, mutta kun en ole päässyt testaamaan yhtään 1.9 farkkua, niin kuulisin mielelläni mielipiteitä laajemminkin..
Ei se nyt mikään raketti ole (9,2 tjsp 0-100), mutta varsinkin maantieajossa pärjää ihan kivasti. Esmes ohituksissa homma toimii nopeudessa kuin nopeudessa varsin rivakkaasti.

Esmes kaverin RS octaviaan verrattuna kiihtyvyys on jonnin verran heikompi, mutta toisaalta muuten ajettavuus, ääritilannekäytös ja ajotuntuma todella paljon parempi ocua. Kulutkset oli molemmilla autoilla melkolailla identtiset (karvan alle 6l).

Toisaalta ite varmaan ottasin tuon isomman dieselin juurikin sen takia kun niin isolla kuormalla tulee ajettua. Alkaa kyllä suorituskyvyssä tuntea kun on 4 aikuista ja kattoa myöten rojua auto täynnä.
-Matti-

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Matti_S kirjoitti:
Ollie kirjoitti:159 on ollut minulla ajoss nyt noin puoli vuotta ja 10000 km, joten laitan vähän kommenttia autosta.
Auto on 1,9 JTDm 110 kW, TI-paketilla varustettuna, auton hain Virosta keväällä 55 tkm ajettuna. Vaikka Alfoja perheessä on ollut yhtäjaksoisesti yli kymmenen vuoden ajan, oli edellinen arkikäyttöautoni Renault Kangoo 1.5 dci, joten siihen ei oikein voi vertailla.
Matka-autona oikein mukava, (kaupungissa saisi olla automaatti), kuutosvaihde vähän turhan pitkä pikkudieselissä. Ti-alusta ja -penkit ovat kivan jämäkät. Polttoaineenkulutus on ollut keskimäärin 7,5 l/100 km, alle 7 litran en ole päässyt yhdelläkään tankillisella, en tosin yli 8 litraakaan ole saanut menemään.
Auto vaikuttaa kohtuulsen laadukkaasti tehdyltä, mutta jos 65000 km ajettuun kaksi ja puoli vuotta käytössä olleeseen autoon joutuu vaihtamaan vesipumpun, etupyöränlaakerin ja raidetangonpään, ei autoon käytettyjä komponentteja voi pitää kovin laadukkaina, tai sitten mitoitus on epäonnistunut.
No, ainakin toistaiseksi aion pitää käyttöautona, katsotaan mitä tuleman pitää...
Hum. Miten hitossa oot saanu tuollasia lukemia? Ajat vain kaupungissa ja kiekat reilusti yli 2k? Leveemmät renkaat toki lisää kulutusta, mutta melkoinen ero silti.

Itellä on viimesen vajaan 6k keskikulutus ollu 6,6. Tuosta ajosta 40% taajamassa ja 60% pitkää siivua 100km/h alueella. Ajan 100km/h alueella vakkarin kans mittarin mukaan sellase 112, jolloin reaalinopeus on about 105 tai liikenteen mukana tilanteen sitä vaatiessa.

Matka-ajossa menee sen 5,5-5,8huitteissa riippuen pikkusen kelistä (koko tankki menee hyvin helposti yhessä reissussa).

Kenkää annan aina kun mahdollista (rampit ja ohitukset rivakasti), mutta en juuri muuten kisaa liikenteessä.

Juu, ei mullakaan mennyt matkavoittoisessa ajossa, jossa ehkä 20% kaupunkiajoa ku semmonen 6l molemmin puolin. Ja ajotapa saman suuntainen kuin MattiS:llä :-D

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Manukki kirjoitti:kharju: oma 2.4 jtdm tekee välillä samaa silloin kun egr vaivaa, yleensä toimii kuitenkin normaalisti. v-mäinen vika tosin kun saattaa tasaisellakin heittää sen +-10 km/h nopeus ja välillä hyytyy täysin ja sen jälkeen taas täyskiihdytys vähän YLI tavoitenopeuden.
Samat oireet ennen egr:n vaihtoa. Lisäksi saattoi vakkarilla ajaessa nykäistä silloin tällöin. Oireet pahenivat melko nopeasti..
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

http://www.alfacare.co.uk/


No more regens giving poor mpg

No more blocked DPF making your car go into limp home mode


Love your 159 all over again

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

^ Mitäköhän "sivuvaikutuksia"? Tuo mainospuhe "...the removal of the DPF filter found in your exhaust and the fitting of a bypass pipe..." kuulostaa äkkiseltään tuhansilta vilkkuvilta valoilta ja vikakoodeilta :roll: Vai kuuluukohan tuohon uudelleenohjelmointiin myös noiden polttojen pois koodaus, tms.? 250hp... kelpais mulle :-D
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Il Principe kirjoitti:^ Mitäköhän "sivuvaikutuksia"? Tuo mainospuhe "...the removal of the DPF filter found in your exhaust and the fitting of a bypass pipe..." kuulostaa äkkiseltään tuhansilta vilkkuvilta valoilta ja vikakoodeilta :roll: Vai kuuluukohan tuohon uudelleenohjelmointiin myös noiden polttojen pois koodaus, tms.? 250hp... kelpais mulle :-D
Kyllä (osaava) lastupaja nuo pois koodaa. Joskin katsastusmies huomaa melko varmasti suodattimen poissaolon :silent:
VMP

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja TTi »

routasydän kirjoitti:
Matti_S kirjoitti:
Ollie kirjoitti:159 on ollut minulla ajoss nyt noin puoli vuotta ja 10000 km, joten laitan vähän kommenttia autosta.
Auto on 1,9 JTDm 110 kW, TI-paketilla varustettuna, auton hain Virosta keväällä 55 tkm ajettuna. Vaikka Alfoja perheessä on ollut yhtäjaksoisesti yli kymmenen vuoden ajan, oli edellinen arkikäyttöautoni Renault Kangoo 1.5 dci, joten siihen ei oikein voi vertailla.
Matka-autona oikein mukava, (kaupungissa saisi olla automaatti), kuutosvaihde vähän turhan pitkä pikkudieselissä. Ti-alusta ja -penkit ovat kivan jämäkät. Polttoaineenkulutus on ollut keskimäärin 7,5 l/100 km, alle 7 litran en ole päässyt yhdelläkään tankillisella, en tosin yli 8 litraakaan ole saanut menemään.
Auto vaikuttaa kohtuulsen laadukkaasti tehdyltä, mutta jos 65000 km ajettuun kaksi ja puoli vuotta käytössä olleeseen autoon joutuu vaihtamaan vesipumpun, etupyöränlaakerin ja raidetangonpään, ei autoon käytettyjä komponentteja voi pitää kovin laadukkaina, tai sitten mitoitus on epäonnistunut.
No, ainakin toistaiseksi aion pitää käyttöautona, katsotaan mitä tuleman pitää...
Hum. Miten hitossa oot saanu tuollasia lukemia? Ajat vain kaupungissa ja kiekat reilusti yli 2k? Leveemmät renkaat toki lisää kulutusta, mutta melkoinen ero silti.

Itellä on viimesen vajaan 6k keskikulutus ollu 6,6. Tuosta ajosta 40% taajamassa ja 60% pitkää siivua 100km/h alueella. Ajan 100km/h alueella vakkarin kans mittarin mukaan sellase 112, jolloin reaalinopeus on about 105 tai liikenteen mukana tilanteen sitä vaatiessa.

Matka-ajossa menee sen 5,5-5,8huitteissa riippuen pikkusen kelistä (koko tankki menee hyvin helposti yhessä reissussa).

Kenkää annan aina kun mahdollista (rampit ja ohitukset rivakasti), mutta en juuri muuten kisaa liikenteessä.

Juu, ei mullakaan mennyt matkavoittoisessa ajossa, jossa ehkä 20% kaupunkiajoa ku semmonen 6l molemmin puolin. Ja ajotapa saman suuntainen kuin MattiS:llä :-D
Itselläni 1,9 JTDm Qtronic -08 ja 32 tkm mittarissa, josta itse olen ajanut n. 12 tkm. Kulutus on tuolta ajalta 7,7 l ja keskinopeus n. 55 km/h. Kaupunkiajossa Hesassa automaatti vie jopa 10 alkavia lukemia, riippuu tosi paljon ajotavasta. Motarilla menee 6,5-7,0 ja satasen rajoitusalueella mennään alle kuuden. Ajotietokone näyttää 0,1-0,2 l liian suuria lukemia eli on poikkeuksellisen luotettava. Monissa muka pienikulutuksisissa autoissa virhe voi olla reilun litran luokkaa, mutta ken noihin uskoo pettää lähinnä itseään.

Yhdyn toteamukseen, että 159 on hintaluokkansa parhaita ajettavuudeltaan. Ja hauskimpia. Ohjautuvuus mutkissa ja rampeilla on hilpeää, vaikkei tuossa ole renkaissakaan leveyttä kuin 215 mm. Pikkulohko antaa voimassa anteeksi 2,4:lle, mutta voittaa sen takaisin keveydessä, ketteryydessä ja ohjautuvuudessa. Muutaman vuoden takaa ajokokemuksia nykymallin 3-sarjaisesta Bemusta (318i), eikä voi puhua edes samana päivänä, niin mitäänsanomaton tuo oli.

159 on myös laatuauto, vaikkei viaton varmaan olekaan. Ns. premiumautot eivät ylipäätään ole viattomia sen voi jokainen todeta foorumeita lukemalla. 159:ssä ei ole nitinöitä ja materiaalit ovat laadukkaat. Tanakan mukava alusta jymähtelee miellyttävästi kuopissa, mutta ei kolise. Muotoilussa niin ulkoa kuin sisältä 159 on edelleen luokkansa huippua.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Juu vielä tuosta nitinästä. Dunno onko noiden laatu parantunu myöhemmissä painoiksissa, mutta itellä ei kyllä kuulu minkäänlaista ääntä tuosta vaikka ajankin todella huonoja teitä välillä. 52tkm lasissa. Ainoa joka lärisee on ALD:n susipaska P-merkki.

Jahka muistan hakia uuden niin nakkaan tuolla vesilintua.

Ei eihän tuo tosiaan mikään Bemun 1-sarjan tappaja oo rata-ajoon, mutta cruiserina aika päällikkö. Ja alustalleen saapi hakea parempaa etuvetosta. Jopa isäni joka on vannoutunut mersun mies tunnusti että tykkää enemmän mun auton alustastaan kö oman vm-08 E-sarjalasensa alustasta.

Homma oli muutenkin hieno, kun isä kävi koeajolla mutkan tuolla mamma kyydissä. Eka kun oli ähränny ittensä kuskin paikale ja mutissu ja ätissy ergonomiasta että "tää ei oo kyllä auto mistään kohin. kumman koristeen poika hommannu". Mamman mukaan se ehti ajaa ekaan mutkaan ku alko virnuileen. Ja heti kun oli päässy pois meidän todella makean mutkaselta 5km hiekkatiepätkältä isolle tielle niin se soitti mulle. Harvemmin on moista vaahtoamista kuulunu. Kyllä se vieläkin sitä sanoo, että E-sarjalainen on hiljasempi (totta), mukavampi (totta) ja tyylikkäämpi (no ehkä papoille).

Samoin pikkuveli (jollon X5) aina haluaa lainata tuota juurikin rällätäkseen tuolla hiekkatiellä.
-Matti-

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Matti_S kirjoitti:Ja heti kun oli päässy pois meidän todella makean mutkaselta 5km hiekkatiepätkältä isolle tielle niin se soitti mulle.
Samoin pikkuveli (jollon X5) aina haluaa lainata tuota juurikin rällätäkseen tuolla hiekkatiellä.
Sulla on 159:ssä kyljet varmaan tosi makeessa kunnossa...

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Matti_S kirjoitti:Ja heti kun oli päässy pois meidän todella makean mutkaselta 5km hiekkatiepätkältä isolle tielle niin se soitti mulle.
Samoin pikkuveli (jollon X5) aina haluaa lainata tuota juurikin rällätäkseen tuolla hiekkatiellä.
Sulla on 159:ssä kyljet varmaan tosi makeessa kunnossa...
No ei ne juuri kyllä enää kiillä :). Ja veikkaan että vuoden päästä kun soppari tuosta loppuu, niin voipi tulla paikkamaalille käyttöä...
-Matti-

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

Il Principe kirjoitti:
Jappe kirjoitti:
Cuore Sportivo kirjoitti: Mulla on Eibachin -30mm setti. Kyllä sen kanssa pärjää, jos ei pidä mökkeilystä, eikä viihdy routavaurioisilla teillä jne.

Vakioalustaisille Alfoille on tyypillistä, että lokasuoja-rengas-rako on tuhottoman suuri. Todellinen maavara on kuitenkin jotain ihan muuta.
Eibachin -40mm alla täällä. Todellinen madallus on 15 edessä, 20 takana.
(mittasin korkeuden napaan ennen ja jälkeen) Höh!
Tuo lokasuoja-rengas-rako on tosiaan suhteettoman suuri muuten noin sporttisen kauniiseen autoon :? Kait tämä omakin ajatus madalluksesta lähti alkujaan ulkonäöstä, jos ihan rehellisiä ollaan.. mutta kyllä se varmasti parantaa edelleen ajettavuuttakin.

Pitääpä mitata itsekin ennen ja jälkeen mitä madallus todellisuudessa tarkoittaa.
Nyt on viimein Eibachit alla ja kokemukset ristiriitaiset.. Eilen kun oli vielä lunta maassa, niin maha raapi hankeen aika herkästi.. varsinkin kun asun hiekkatien päässä :roll: Mutta toisaalta: tekipähän ihmeitä auton ilmeelle :shock: Yllättäen unohdin mitata ennen ja jälkeen, mutta tippui just sopivasti! Ja ajotuntuma.. tuntuu että on kuin liimattu tiehen mutta ei kuitenkaan missään nimessä epämukava vaikka matkalla oli routavaurioita ja tien poikki halkeamia. Kunnon järki ja tunteet- asetelma (niin kuin Alfaa hankkiessakin :wink: ): särkeäkö pohjamuovi ja ottaako kunnon v...tukset aina kun tulee lunta vai nauttiako entisestäänkin kauniimmasta autosta ja entisestäänkin parantuneista ajo-ominaisuuksista..?
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Löytyyko jostakin 159:n 3.2 mitattuja suoritusarvoja, 0-100 km/h:ssa, 400 m & 1000 m? Mikä on auton painonjakautuma?
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

himik
Viestit: 57
Liittynyt: 14 Loka 2003, 14:37
Car(s): 159 2.2, Lada Samara 1.5i
Paikkakunta: tre

Viesti Kirjoittaja himik »

Osaisiko joku palstalaisista kertoa mitkä ne on ne sähköhärpäkkeet 159:n
kuskin ja apukuskin penkin alla keskikonsolin puolella. Ne on peitetty sellaisilla muovinräppänöillä jotka irtoilee koko ajan kun takapenkkiläisen jalat osuu niihin?

Sammy
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Syys 2010, 20:22

Nykiminen

Viesti Kirjoittaja Sammy »

1.9 JTS 92 000km ajettu. Noin 2000 rpm kierroksilla tuntuu nykimistä ,mutta korkeammilla kierroksilla ja nopeuksilla ongelmaa ei esiinny. Ollut kerran huollossa samasta asiasta, mutta ei löytynyt vikaa...??? Onko muilla ollut kokemuksia tälläisestä. Toivon mukaan ei kuitenkaan ole ominaisuus..... :(

JustXL
Viestit: 269
Liittynyt: 08 Elo 2003, 01:39

Viesti Kirjoittaja JustXL »

Il Principe kirjoitti:
Il Principe kirjoitti:
Jappe kirjoitti: Eibachin -40mm alla täällä. Todellinen madallus on 15 edessä, 20 takana.
(mittasin korkeuden napaan ennen ja jälkeen) Höh!
Tuo lokasuoja-rengas-rako on tosiaan suhteettoman suuri muuten noin sporttisen kauniiseen autoon :? Kait tämä omakin ajatus madalluksesta lähti alkujaan ulkonäöstä, jos ihan rehellisiä ollaan.. mutta kyllä se varmasti parantaa edelleen ajettavuuttakin.

Pitääpä mitata itsekin ennen ja jälkeen mitä madallus todellisuudessa tarkoittaa.
Nyt on viimein Eibachit alla ja kokemukset ristiriitaiset.. Eilen kun oli vielä lunta maassa, niin maha raapi hankeen aika herkästi.. varsinkin kun asun hiekkatien päässä :roll: Mutta toisaalta: tekipähän ihmeitä auton ilmeelle :shock: Yllättäen unohdin mitata ennen ja jälkeen, mutta tippui just sopivasti! Ja ajotuntuma.. tuntuu että on kuin liimattu tiehen mutta ei kuitenkaan missään nimessä epämukava vaikka matkalla oli routavaurioita ja tien poikki halkeamia. Kunnon järki ja tunteet- asetelma (niin kuin Alfaa hankkiessakin :wink: ): särkeäkö pohjamuovi ja ottaako kunnon v...tukset aina kun tulee lunta vai nauttiako entisestäänkin kauniimmasta autosta ja entisestäänkin parantuneista ajo-ominaisuuksista..?
Kuulostaa mielenkiintoiselta.
Saiskos toivoa paria ihailijakuvaa albumiin?!
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...

Il Principe
Viestit: 106
Liittynyt: 22 Elo 2010, 13:48
Paikkakunta: Sawo

Viesti Kirjoittaja Il Principe »

^ Pitää laittaa kuvia. Aikomus oli alunperinkin, mutta kun ei ole saanut aikaiseksi.. Omasta mielestäni teki tosiaan ihmeitä auton ilmeelle :-D
"If something´s hard to do, it´s not worth doing"
-Homer Simpson

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

himik kirjoitti:Osaisiko joku palstalaisista kertoa mitkä ne on ne sähköhärpäkkeet 159:n
kuskin ja apukuskin penkin alla keskikonsolin puolella. Ne on peitetty sellaisilla muovinräppänöillä jotka irtoilee koko ajan kun takapenkkiläisen jalat osuu niihin?
Jakkarat on köytetty niillä autoon mm. kolariturvallisuuden vuoksi. Myös tortun (jos on) lämmityskin onnistuu moisilla härpäkkeillä (joku Fabio onnistunee puhumaan lämpimäksi/kosteaksi ilman tätäkin...).
Jos noita sähköhärpäkkeitä onnistuu potkimaan rikkiasti, niin syttynee pägin valo. Ja joutuu puhumalla lämmittämään sen tortun (jos on). Myös napeilla liikuteltavat jakkarat (jos on) ovat silloin hankalia käyttää.

Avatar
jamppa
Viestit: 99
Liittynyt: 16 Syys 2003, 17:31
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jamppa »

Pitääpä minunkin näin entisenä alfistina ja nykyisenä pemaristina kommentoida tätä topicia. Tuntuu Alfan dieselit jääneen aika pahasti jalkoihin mitä taloudellisuuteen tulee. Tuolla meidän nokilekalla kulutus pyörii sekalaisessa ajossa 6,5-7 litran välillä (tankkaamalla mitattu). Parhaimmillaan rauhallisessa maantieajossa olen päässyt 5,7 litraan. Kevyt ei sekään vaunu ole, lisäksi moottori on kuitenkin 3-litrainen, mikä varmaan kulutukseen vaikuttaa. Tuolla bensavehkeelläkin mennään jossain 8-9 litran välillä, vaikka se saa välillä happeakin ihan kunnolla.

Mitä tulee alfan nykymallistoon yleisesti, niin se ei oikein suuremmin jaksa iskeä. 159 on kyllä tyylikäs, mutta ajettavuus ei minusta aivan ole ulkonäön tasalla, joskin pitää sanoa, että minullakin on ne maukkaimmat mallit (1750 ja 3.2) testaamatta. Mito QV olisi varmaankin kiva, mutta hiukan turhan pieni meille. Giulietta QV saattaisi pitkästä aikaa herättää jonkinlaista kipinää, mutta katsotaan nyt kun tilaisuus koeajoon joskus tarjoutuu.

Sammy
Viestit: 11
Liittynyt: 19 Syys 2010, 20:22

Viesti Kirjoittaja Sammy »

Tietaaäkö joku palstan Pelle Pelottomista jos autossa on vakiona manuaalinen ilmastointi niin onko siihen jälkeenpäin mahdollisuus saada toimimaan automaattinen ilmastointi vaihtamalla ohjausyksikön?

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Ei onnistu pelkällä ohjauspaneelin vaihdolla, vaati aikamoisen jumpan jotta manuaalisesta ilmastoinnista saa automaattisen.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Suhtauduin hieman epäilevästi, kun muistaakseni nimim. PePe aikoinaan kertoi päässeensä 159 V6:lla alle kymmenen litran keskikulutukseen. Yleinsä en jaksa kulutuksia tarkemmin laskeskella, auto vie mitä vie, eikä sille mitään mahda. Nyt kuitenkin pidemmällä reissulla päätin testata, millaisiin lukemiin tolla kulkineella pääsee. Täynnä oleva sakkokiintiö, ja vauhkoina olevat hirvet kannustivat pitämään nopeudenkin koko ajan rajoituksen mukaisena, eli ~ 80-85 km/h. Matkalla oli pari röökitaukoa ja tie kohtuullisen mäkistä, mikä ainakin ajoarvauskoneen mukaan nosti hetkellistä kulutusta yllättävän paljon. Auton alla vielä 19-tuumaiset kesäläskit. Todellinen kulutuslukema oli varsin positiivinen - 9.1 l/100. Eikös se 2.4 JTDm vie ihan yhtä paljon. :mrgreen: Mahdollista olisi päästä vielä kahdeksallakin alkavaan lukemaan. Kesän nopeusrajoituksella ja normaalilla ajotyylillä alle kympin lukemat ovat kylläkin täysin mahdottomia.

159 V6 on muutenkin sairaan hieno auto, ja loistava matkakulkine. Varmasti paras omistamani Alfa, kuten joskus ennenkin olen todennut. Ei siinä kaikissa tilanteissa ole sitä samaa fiilistä, kuin esmes GTA:ssa, mutta plussat ja miinukset ynnättynä 159 vie mielestäni voiton. Vielä kun olisi ne Ti-penkit, ei nuo perinteiset nahkasohvatkaan huonot ole, mutta kuitenkin.

Avatar
einari
Viestit: 517
Liittynyt: 21 Loka 2007, 05:22
Car(s): Rellu Megane III RS -11, ex. Alfa 159 2.4 JTDm SW Qtronic
Paikkakunta: Jokiloinen

Viesti Kirjoittaja einari »

9.1 l/100. Eikös se 2.4 JTDm vie ihan yhtä paljon.

Vie, joskus enemmänkin. :(

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

No ei se nyt sentään tuollaisia lukemia vie :D omalla 2.4:llä on menty useamman kerrankin samanlaista vauhtia 440 km/suunta 5,6 kulutuksella, siis tankkauksista mitatuilla. Normaalisti vie seka-ajossa raskaalla jalalla poljettuna 80% motaria 140 lasissa ja loput kaupungissa 19" pyörillä tasan kahdeksan. Saisin samalla ajolla ton v6:sen viemään takuuvarmasti 15 litraa sadalla.
Mutta paljonhan toi siis vie, dieseliksi ja varsinkin esim. bemarin dieseliin verrattuna.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ Joo, en mä tiedä. Itse olen kiisselillä ajanut jopa yhden kilometrin. Tällä foorumilla ihmiset ovat kirjoitelleet, että kohtuuttoman paljon se hotkaisee. Kuitenkin, jos ottaa huomioon diesel-koneisissa olevat ongelmat (luettua) verrattuna bensavehkeisiin, niin tuon dieselin soisi kulkevan ihan vain pelkällä pyhällä hengellä.

Mutta joo, tämä oli minun osaltani vain yhden tankillisen fiilistelyä. Jos autostaan muuten tykkää (oli se sitten bensa tai kiisseli), ja kilometrejä kertyy kohtuullisuuden rajoissa, niin eipä noilla desilitroilla juurikaan pitäisi olla merkitystä. Vähän sellainen tunne on nykymaailmasta, että se on kovin jätkä, kenen auto kuluttaa vähiten. Sillä 300 eurolla, minkä juhlii kurkustaan alas joka viikonloppu, ostaisi jo aika paljon menovettä autoon. :oops:

E:
Manukki kirjoitti:Saisin samalla ajolla ton v6:sen viemään takuuvarmasti 15 litraa sadalla.
Luulisin, että vielä paljon enemmänkin.
Aiemmat keskikulutukset jotka olen laskenut, on pyörinyt 159:llä muistaakseni 16-19 litran hujakoilla. Oma ajoni on kyllä pääsääntöisesti hyvin lyhyttä nurkkapyöritystä.
Mukava kuitenkin huomata, että on mahdollista saada auto kulkemaan yli puolet pienemmällä mitä normaalisti. :-D

Lukittu