Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
liekki
Viestit: 1079
Liittynyt: 31 Maalis 2005, 17:50
Car(s): Mitoc TCT 135hv
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja liekki »

Täytyypä käydä siellä joku kerta kysäisemässä, kun olen sielläpäin käymässä. Avokin vanhemmat sattuu asumaan melkein vieressä. Ja tosiaan siis hakusessa ei ole polttimo vaan se kanta/liitin mihin polttimo laitetaan. Kannaksi ne sitä varaosaliikkeessä sanoi, en tiedä mikä se oikea termi on.

Kiitoksia vinkeistä! Tutkaillaan asiaa.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Parikin "vikaa" ilmennyt Alfasta. Eli kyseessä meidän 156 2.0 vm. 2000.

1. Jos on ilmastointi sekä autostereo päällä ja samalla erehtyy säätämään sivupeilejä niin sulake palaa satunnaisesti. Tästä auton edellinen omistaja kertoi ennen auton ostoa eli vika oli tiedossa. Alkanut kuulemma autostereoiden vaihdon jälkeen pari vuotta sitten. Eikä polta joka kerta sulaketta, mutta satunnaisesti kärähtää. Meillä meni nyt ensimmäinen sulake kun muksut säätivät peilejä em. laitteiden ollessa päällä. Olen kokeillut aiemmin ihan tietoisesti tätä, mutta ei ole sulake mennyt.

2. Autostereo on aamulla päällä vaikka on täysin varmasti sammuttanut sen illalla kun on auton parkkiin jättänyt. Tämä toistunut useasti. Joskus olen jopa seurannut auton lukitsemisen jälkeen, että käynnistyykö soitin. Ei ole ainakaan ihan heti aloittanut soittoa, mutta kun vartin päästä olen vienyt roskapussin niin komeasti pauhaa stereot lukitussa tyhjässä autossa. Pika-apuna ollaan alettu irroittamaan soittimen etupanelia.

Siis yhteinen tekijä lienee autostereo. Mutta ennen kuin nykäisen stereot irti ja alan arpomaan niin kysyn onko jollain muulla esiintynyt vastaavaa "vikaa" ja mitkä olivat lääkkeet sen taltuttamiseen.

Kiitos.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Saako tuon radion laitettua päälle jos ei ole virrat päällä? Jos on niin Ennenkö nakkaat menemään niin vaihda mankan takaa keltasen ja punasen johdon paikkaa. Ei saa sen jälkeen herätettä vasta kun virrat kääntää päälle. Voisko tuo sulakkeen mitoitus olla niin tarkalla, että palaa. Onko varmasti oikean kokoinen sulake. Niin kauan isontaa, että alkaa kestämään. :P Noh ehkä tämä ei ole kaikkein fiksuin idea.

Avatar
tammi
Viestit: 239
Liittynyt: 24 Kesä 2008, 17:11
Car(s): fieSTa
ex: 147 1.9JTD
ex: 156 2.0TS sw
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja tammi »

Jalamari kirjoitti:Saako tuon radion laitettua päälle jos ei ole virrat päällä? Jos on niin Ennenkö nakkaat menemään niin vaihda mankan takaa keltasen ja punasen johdon paikkaa. Ei saa sen jälkeen herätettä vasta kun virrat kääntää päälle. Voisko tuo sulakkeen mitoitus olla niin tarkalla, että palaa. Onko varmasti oikean kokoinen sulake. Niin kauan isontaa, että alkaa kestämään. :P Noh ehkä tämä ei ole kaikkein fiksuin idea.
Saa päälle vaikka virrat ei ole päällä. Eli punainen ja keltainen ristiin?

Sulaketta en kyllä ala helpolla suurentamaan ellei se ole sitten väärä, 10A siellä on mikä palaa.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Uudemmissa soittimissa noi on yleensä sellaisilla liittimillä, että on helppo paikkoja vaihtaa. Ainakin Sonyn soittimissa. mutta jos ei niin kyllä se johto tuolta iso liittimen perästä lähtee nykimällä irti. Jos ei ole noilla littimillä niin mittaa nyt vielä yleismittarilla nuo johdot. Toiseen pitäis tulla jatkuva virta, ja toinen heräte eli virtaa vasta kun kääntää avaimesta.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Haaaa!! Tänään se löytyi. 75:ssa kun käyttää pyyhkijöitä niin jos samalla käynnistää jonkin muun sähkötoiminnon niin pyyhkijä jäätyy paikalleen muutamaksi sekunniksi. Esim. ->pitkät päälle niin pyyhkijä jää siihen asentoon missä sattuu olemaan hetkeksi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Nyt on 164 Superissa ensi kertaa sähköpeikko kylässä. Ajovalojen korkeussäätö hiljeni viime viikolla samoin kuin ilmastoinnin paneelin valaistus, ja tänään jäivät pyyhkijät jumiin, kun puolisko oli kruisaamassa. Joutui raukka tulemaan sitten Volvolla kotiin, tuska ja nöyryytys.

En ole ehtinyt vielä asiaan perehtyä, mutta vaikuttaisiko joltain maadoitusvialta tms. vai perinteiseltä syksy tulee ja wd-40:stä tarvitaan liittimiin -systeemiltä? Ongelmat alkoivat kytkinrempan jälkeen, voiko sillä olla jotain merkitystä eli olisivatko esim kiinnittäneet jonkun piuhan huonosti tai nirhanneet jotain huonoksi? Vai lieneekö sattuman satoa yhtaikasuus - onko kellään vastaavia kokemuksia?

Ääh, iloitsin juuri postista saapuneista uusista jarrulevyistä ja -paloista, mutta nyt joutuukin iloisen upgrade-meiningin sijasta sateiseen sähköpeikkojahtiin pimeällä pihalla.

Keppis-
Viestit: 16
Liittynyt: 23 Marras 2008, 12:03

Viesti Kirjoittaja Keppis- »

Sain minäkin hommattua alfan itselleni vanhan a-mersun tilalle. Muuten auto on ollut loistava mutta tuo bosen hifijärjestelmä temppuilee omituisesti.

Eilen popit olivat täysin mykkänä, mutta kun tänään aamulla sitten alkoikin musiikki kuulua..

..kunnes 40km ajon jälkeen mykistyi taas.

Any ideas? itse epäilen vahvistinta :roll:

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Mulla vuoden vanhat Alpinen stereot tekivät samaa. Yleensä se pimeni muutaman kymmenen kilometrin ajon jälkeen, ja harvemmin lyhyemmillä matkoilla. Ne käynnistyivät uudelleen virtanappia painelemalla joskus samalla matkalla, joskus vasta myöhemmin. Sitten se pimeni lopullisesti. Joku komponentti ei kai kestänyt lämpöä tms.

Avatar
Java
Viestit: 291
Liittynyt: 03 Elo 2008, 10:34

Viesti Kirjoittaja Java »

Startti aamulla on vähän laiskan olonen, pyörittelee pari kertaa vaivalloisesti konetta ympäri ja sitten hyrähtää käyntiin. Sitten kun ajaa 15km ja jättää auton seisomaan pariksi tunniksi niin starttikin iloisesti pyörii.. Startissako vikaa? Tosin eihän tässä mitään vikaa vielä kai ole :D
"Kyntämisessä ei ole mitään järkeä, jos ei kylvä siementä"

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Java kirjoitti:Startti aamulla on vähän laiskan olonen, pyörittelee pari kertaa vaivalloisesti konetta ympäri ja sitten hyrähtää käyntiin. Sitten kun ajaa 15km ja jättää auton seisomaan pariksi tunniksi niin starttikin iloisesti pyörii.. Startissako vikaa? Tosin eihän tässä mitään vikaa vielä kai ole :D
Varovainen arvio, että akku on uransa ehtoopuolella. Kun käynnistät autoa, käännä virrat päälle ja odota hetki => ABS valo sammuu. Jos ABS valo syttyy startatessa, alkaa akku lähestyä tiensä päätä.
VMP

Avatar
Tildy
Viestit: 109
Liittynyt: 07 Heinä 2006, 19:04
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja Tildy »

Ainoa vika, joka on vaivannu mun superia yhteisen taipaleemme alusta saakka, on ollu takalasinlämmittimen toimimattomuus. Deltassakin tutkittiin, eikä vikaa löytyny. Ja nyt sitten ensimmäisten pakkasten myötä, lämmitin yhtäkkiä toimii ... Tässä on varmaan jollaki korkeemmalla voimalla sormensa pelissä :-D
Se parhaiten nauraa, jolla on vahvin lääkitys

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Ei Alfan vika mutta kuitenkin, sisätilan lämmitin (Biltema, vanhahko) ei toimi kylmässä mutta lämpimässä ei mitään ongelmia. Identiteettiongelma kai, olis mieluummin jäähdytin :)

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Moro, omassa ex-156:ssa, vm.1998 ei-kauko-ohjattava keskuslukitus pommeili. Sulki ovet avaimella, avasi ne heti merkiksi avoimesta ovesta. Ei siellä mitää ovia ollu auki, kunhan luuli vaan. Moottori käyntiin ja sammuksiin ja avot, johan toimi. Ihme vika silti, ennen kuin "korjaustavan" keksi. Oikeanpuoleisia takarekisterikilven polttimoita paloi oikeasti tuhkatiheään, lisäksi se pimeni silloinkin kun polttimo oli ehjä. Kevyt kopautus auttoi kunnen polttimo pimeni.

Kolmesta viimeisimmästä autosta ainoa, joka EI ole tuikuttanut moottoriohjausyksikön valoa epäsäännöllisen säännöllisesti.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Spiderissä taas alkanut latausvalo hehkumaan himmeänä.Ja pyyhkijät kun laittaa päälle,niin mittari painuu pohjaan ja latausvalo palaa.

Akkusta mitattuna:akku 12,66.Käynnissä 1000rpm=14,44.Pitäisi olla ok.
Valot päälle=13,81.1Xpuhallin=13,77.Valot+pyyhkijät=13,68 ja latausvalo palaa.

Tsekattu piuha akusta startille,apikot putsattu ja mittaus:Valot päällä 14,44,+pyyhkijät=14,02 ja latausvalo himmeänä hohtaa.

Mikähän ottaa maita?Vai pitääkö uutta laturia alkaa etsimään?Neuvoja otetaan kiitollisuudella vastaan.
Ride on!

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

^joskus tuli samankaltaisia oireita poteva auto vastaan ja siitä löyty kolmannen(1.kiinamalli,2.saksamalli,3.orkkis) laturin vaihdon jälkeen kolme laturille menevää johtoa joiden eriste oli puhki samasta kohtaa-> latauksen valo sytty ajottain ajon aikana kun johdot osuivat toisiinsa. Tiedä sitten jos valon diodi ottanu itteensä et voisko se myös tollai reagoida...

Avatar
RaceAlfa
Viestit: 177
Liittynyt: 28 Huhti 2010, 08:06
Car(s): Giulietta -11, Mito Multiair 135hp -12, Mito Multiair 135hp -11, 147 GTA, 147 2.0TS -07, 147 1.6TS -01, 147 2.0 kilpuriaihio, Lancia Delta Integrale 16V, Giulia Super -72

Sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja RaceAlfa »

Vasen takavalo jää palamaan, vaikka virrat on käännetty pois ja auto lukossakin :-D

Ja kyseessä 147 1.6TS

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ehdottomasti täytää kohdan mystinen

Pesun jälkeen oletettavasti kosteus teki tepposensa: Aluksi mittaristoon syttyy palamaan palaneen polttimon merkkivalo - ajan honkkarin pihaan, ja ostan uuden polttimon ja vaihdan sen siinä pihalla, ei vaikutusta, nyt vilkkukin sitten sekaisin, saman lasin alle ei vilkku syty, vaan vilkuttaa keulan vilkkuja nopeasti. Tarkistin vilkkupolttimonkin, joka osottautui ehjäksi (samoin, kuin jo vaihtamana jarruvalo polttimo!)

Kotona tutkin valopohjan, ei palamisen- tai muiden sähkövikojen merkkejä. Homma jatkuu seuraavana päivänä, ja kun 3. päivänä olen menossa Deltaan laittamaan valopohjaa tilaukseen, alkaakin kaikki toimia moitteettomasti. Olisi ollut kiva tietää mikä homman aiheutti, kun ei ole kertaakaan toistunnut!
Tildy kirjoitti: Tässä on varmaan jollaki korkeemmalla voimalla sormensa pelissä :-D
:wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

^Mun -96 Lancian toinen etuvilkku välillä pelasi välillä ei, tarkkaa vikakohtaa tuli etsittyä silloin tällöin. Jossain polttimon kanta-johto-liitin akselilla se oli. Lopulta vika varmistui vilkun liittimeen. Ei liitoskohtaan, vaan itse liittimeen. Sama vika oli sivuvilkussa, ei mitään silminnähtävää, mutta liitinosa rikki.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Kun "ylipainoinen" istuu 166:sen hanttarin puolelle,niin bensa mittari elää omaa elämää,ja jos kuskin penkille,niin bagin valo syttyy :)

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

No en nyt tiedä onko nämä anturihäikät 164:ssa niin ihmeellisiä, mutta mulla öljymäärän merkkivalo palaa aina. Lämpömittarin varoitusvalo vilkuttaa kylmänä noin 10 min. ja sitten heti 80c´ jälkeen palaa jatkuvasti,vaikkei lämmöt koskaan nouse yli 90. :silly: :crazyeyes:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Mun 156:ssa sellaista kummaa oiretta välillä, että pissapojan rele jää naksumaan kun virrat laittaa päälle ja käynnistää auton. Heti kun pesuria vähän käyttää niin rele asettuu. Ilmenee noin kerran kahdessa kuukaudessa... :shock:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
italia
Viestit: 883
Liittynyt: 03 Joulu 2005, 19:53
Car(s): HD Dyna Street Bob 1500cc -06

Exät: 13 Alfaa...
Paikkakunta: Espoo/Kärkölä

Viesti Kirjoittaja italia »

^Se johtuu siitä että se kusijussi ilmoittaa että sillä on hätä!!! :mrgreen:
QUORTHON 1966-2004

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

italia kirjoitti:^Se johtuu siitä että se kusijussi ilmoittaa että sillä on hätä!!! :mrgreen:
Hahaha, no näinpä! :lol:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Jorma Verho
Viestit: 43
Liittynyt: 31 Tammi 2010, 13:26
Paikkakunta: Hämeenlinna

ei vikoja

Viesti Kirjoittaja Jorma Verho »

On kai joku kansainvälinen joukko hysteriahuhu, että alfassa on paljon sähkövikoja. Mun 166ssa ei ole ollut mitään ja se kai johtuu siitä, että olen huoltanut myös sähkölaitteita yksinkertasella puhtaanapidolla ja suojauksella. Jos auton huolto on suodattimien ja öljynvaihto niin mikä tai kuka pitää muut laitteet kunnossa. Kaikki osat autossa tarvitsevat huoltoa. Kun auto on 10 vuotta vanha eikä liikkuvia osia ole kertaakaa voideltu voi jopa olla.että ikkunat tai muu liikkuva ei enään toimi.
Joppe

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Joku jamppa kyseli sähköpostilla myynnissä olevasta alfasta minulta mm seuraavaa:Onko auto ollut perinteinen alfa eli paljon pieniä vikoja? :-D

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: ei vikoja

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Jorma Verho kirjoitti:On kai joku kansainvälinen joukko hysteriahuhu, että alfassa on paljon sähkövikoja. Mun 166ssa ei ole ollut mitään ja se kai johtuu siitä, että olen huoltanut myös sähkölaitteita yksinkertasella puhtaanapidolla ja suojauksella. Jos auton huolto on suodattimien ja öljynvaihto niin mikä tai kuka pitää muut laitteet kunnossa. Kaikki osat autossa tarvitsevat huoltoa. Kun auto on 10 vuotta vanha eikä liikkuvia osia ole kertaakaa voideltu voi jopa olla.että ikkunat tai muu liikkuva ei enään toimi.
Meinaatko että autoosi ei koskaan sen historian aikana olisi vaihdettu esim. lasinnostimen moottoria tai keskuslukon/oven moottoria?

Noihin sähkövikoihin vaikuttaa aika paljon millaisissa oloissa autoa käytetään/säilytetään, niitten huolto on aika työlästä. Eikä niissä monesti ole oikein mitään mitä voisi huoltaa, korjaamaan pääsee kyllä.

Jos autoa pitää aina autohallissa/tallissa ja ikkunoita avataan satunnaisesti kesällä on tilanne hiukan toinen jos autoa pidetään pakkasessa/taivasalla/vesilätäkössä ja käyttäjänä on ahkera norttimies joka rämppää ikkunaa auki ja kiinni huolimatta siitä onko ikkunat jääkuonassa vai ei.

Kyllä 91 vuosimallin mazda 626:sessa kaikki keskuslukot ja sähkölasit toimi mukisematta, ilman "huoltoja". Eikä niitä tarvinnut korjatakaan. Tosin autohan oli ihan helvetin tylsä muutenkin :)

Ei sähköviat ole tosin ainoastaan Alfistin yksinoikeus. Pihassa on seisonut yksi citroen vm 2002 ja opel vm. 2006 ja kummassakin oli sellainen hauska piirre että radio saattoi joko jäädä päälle tai se käynnistyi itsestään parkkipaikalla... Haittasi muuten aika paljon liikkeelle lähtöä...

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Ai niin. Onhan tuossa minun 166:sessa myös joskus ollut radio päällä kun olen roskikselle ollut matkalla, tai naapurin ukko on soitellut ovikelloa ja kertonut että parkkipaikalla soi rokki.

Ratkaisu tähän ongelmaan on yksinkertaisesti se että vääntää volyymit nollille ennenkuin sammuttaa radion/lähtee autosta. Vaikka se jostain syystä käynnistyisikin itsestään (mitä en ole huomannut), ei sillä akku tyhjene...

Avatar
ANI
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Loka 2008, 03:54
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V -99
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ANI »

Tänään sain Alfaani ensimmäisen sähkövian!

Jostain mystisestä syystä mittariston "kilometrinäyttö/trippimittari/lämpötila" -näyttö pimeni. Onko muilla sattunut samaa? Mistä kannattaa aloittaa etsimään vikaa?

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

ANI kirjoitti:Tänään sain Alfaani ensimmäisen sähkövian!

Jostain mystisestä syystä mittariston "kilometrinäyttö/trippimittari/lämpötila" -näyttö pimeni. Onko muilla sattunut samaa? Mistä kannattaa aloittaa etsimään vikaa?
polttimon vaihtoon vaan, tuskin sen mystisempää ;-)

Avatar
ANI
Viestit: 74
Liittynyt: 03 Loka 2008, 03:54
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 24V -99
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja ANI »

Ok, eli siellä on joku polttimo sen näytön takana. Täytyypä ruveta tutkimaan :)

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Pimeänä

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Ei nyt taida olla niinkään "mystinen" sähkövika mutta...

Vaihdoin soittimen 156:een joka sitten ei herännyt eloon. Samalla kello pysähtyi ja sisävalot ei toimi enää.

Eli sulake varmaan mennyt? Vilkasen aamulla, mutta pitäiskö mankka ottaa vielä irti ja laittaa johdot parempaan kulmaan tms ettei ala polttaan sulaketta jatkuvasti vai riittääkö ihan vaan uusi sulake? :roll:

Juksu
Viestit: 65
Liittynyt: 03 Heinä 2010, 16:29
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Juksu »

Onkos kenellekkään käynyt semmoista, että kuskinpuolen takavilkku syttyy jarruttaessa ja vilkun ollessa vasemmalle jarruvalo takana vilkkuu nopeasti. Maavika? mistä etsiä?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Tildy kirjoitti:nyt loskakelien tultua, auto sytyttelee itsekseen takasumuvalon
Täällä näkyy tekevän samaa, tosin oma auto ei tarvitse siihen loskaakaan. Ja aina tuo on tapahtunut heti startin jälkeen.

Onko kellään ajatusta mistä etsiä vikaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Noniin, ensimmäinen oikea sähkövika iski: pakkivalot lakkasivat pelaamasta... tutkiskeltava huomenna josko löytyisi jokin selkeä syy. :-D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Todennäköinen vika, jos jarrua painaessa syttyy vilkku tai vilkun ollessa päällä, ja syttyy esm jarruvalo on maa vika. Olen korjannut sen laittamalla uuden maajohdon. Olen juottanut tinalla johdon kiinni takavalojen paneliin, ja johto kiinni runkoon, johonkin hyvään paikkaan, josta varmasti saa maita. :wink:

Nokileka
Viestit: 49
Liittynyt: 13 Loka 2008, 08:05
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja Nokileka »

Omassa 156 -99 oikea takavalo temppuilee joskus. Kostealla säällä vilkku tikuttaa ja muutenkin valot sekaisin. Liittimen heiluttelu ja vääntely tehoaa, eli kosketus on huono. Se liitin vaikuttaa jotenkin löysältä.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Jos vetokoukku niin peräkärryn pistoke voi sekoittaa valoja.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
TTi
Viestit: 209
Liittynyt: 20 Marras 2009, 22:05
Car(s): ex-α β κC
Paikkakunta: Helsinki

Re: ei vikoja

Viesti Kirjoittaja TTi »

pjotrthegreat kirjoitti:
Jorma Verho kirjoitti:On kai joku kansainvälinen joukko hysteriahuhu, että alfassa on paljon sähkövikoja. Mun 166ssa ei ole ollut mitään ja se kai johtuu siitä, että olen huoltanut myös sähkölaitteita yksinkertasella puhtaanapidolla ja suojauksella. Jos auton huolto on suodattimien ja öljynvaihto niin mikä tai kuka pitää muut laitteet kunnossa. Kaikki osat autossa tarvitsevat huoltoa. Kun auto on 10 vuotta vanha eikä liikkuvia osia ole kertaakaa voideltu voi jopa olla.että ikkunat tai muu liikkuva ei enään toimi.
Meinaatko että autoosi ei koskaan sen historian aikana olisi vaihdettu esim. lasinnostimen moottoria tai keskuslukon/oven moottoria?

Noihin sähkövikoihin vaikuttaa aika paljon millaisissa oloissa autoa käytetään/säilytetään, niitten huolto on aika työlästä. Eikä niissä monesti ole oikein mitään mitä voisi huoltaa, korjaamaan pääsee kyllä.

Jos autoa pitää aina autohallissa/tallissa ja ikkunoita avataan satunnaisesti kesällä on tilanne hiukan toinen jos autoa pidetään pakkasessa/taivasalla/vesilätäkössä ja käyttäjänä on ahkera norttimies joka rämppää ikkunaa auki ja kiinni huolimatta siitä onko ikkunat jääkuonassa vai ei.

Kyllä 91 vuosimallin mazda 626:sessa kaikki keskuslukot ja sähkölasit toimi mukisematta, ilman "huoltoja". Eikä niitä tarvinnut korjatakaan. Tosin autohan oli ihan helvetin tylsä muutenkin :)

Ei sähköviat ole tosin ainoastaan Alfistin yksinoikeus. Pihassa on seisonut yksi citroen vm 2002 ja opel vm. 2006 ja kummassakin oli sellainen hauska piirre että radio saattoi joko jäädä päälle tai se käynnistyi itsestään parkkipaikalla... Haittasi muuten aika paljon liikkeelle lähtöä...
Itselläni ei niinkään kokemusta 166:sta (siihenhän tuossa kait viitattiin) kuin sen sisarmallista Kappasta. Kaksi yksilöä, kahdeksan vuotta ja reilut 140 tkm, autot luopumisvaiheessa 11-vuotiaita. Lämppärin puhaltimen moottori ja keskuslukon lukkomoottori ainoat tyyppivaivat. Laturia korjattiin myös toisessa yksilössä. Esim. tuo lasinnostin lienee toteutettu eri tekniikalla ja mitoitettu paremmin kuin vaikkapa 156:ssa. Kappan mainiossa 2,4:ssa 5-koneessa on muuten samantyyppinen imunokan ajoituksen säätösysteemi kuin 156:ssakin, mutta jostain syystä Kappoissa noita ei paljon ajettuinakaan ole jouduttu korjaamaan.

Tästä 159:ssä meni kesällä takuuseen vaihtoon ilmastoinnin kompressori, kun ei aina kytkeytynyt päälle. Oli huollon mukaan merkkiä Hella eli saksalaisperäinen laatutuote. Työkaverin 166:ta kun olen sivusta seurannut, niin tuohon Kappan vikalistaan joutuu lisäämään erilaiset alustan nivelet ja xenonien säätömoottorit. Hienoja autoja silti molemmat, eikä 159:llä ajaminenkaan suuresti harmita.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Itselläni ei oikeastaan alfoissa ihmeellisiä sähkövikoja ole ollut,mutta lopettaivat sen "jäkis erkkarin"käytön johdoissa,niin tulisi luottavaisempi olo italiaanojen sähkösoppaan :-D

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Joulukuusi

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Nyt iski vähän mystisempi vika, ainakin omasta mielestä eli kaukokeskuslukitusta painaessa ovet ei aukea tai sulkeudu. Uutena ominaisuutena kuitenkin sisällä syttyy erinäisiä valoja kuten öljyvalo, akunvalo, näytön taustavalo yms yms. Välillä valot vilkkuu nopeaan tahtiin. Ja kuriositeettina on valojen sammuminen, mikä vaatii aika pitkää virrat päälle/pois rämpläystä.

Mistäköhän pitäisi alkaa vikaa metsästää?

latuvuo
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Syys 2010, 15:58
Paikkakunta: Savonlinna

Aamulla kaikki lasit auki ?

Viesti Kirjoittaja latuvuo »

Aamulla Alfa 159 oli avannut kaikki ikkunat, mitä lie meinannut.... aikoiko vähän tuulettaa? Onneksi ei olut sateinen keli. Nyt olen vähän ymmällä???? :silent:

latuvuo
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Syys 2010, 15:58
Paikkakunta: Savonlinna

mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja latuvuo »

kävin pienellä lenkillä ja kun pysäytin auton pihaan niin avasi jälleen kaikki lasit aivan auki. ???? Missä vikä ... kosteuttako?

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Kaverin uudenkarheassa farkku skodassa oli/tai voi olla vieläkin sama homma. Jotenkin availi ikkunoita kun lykkäs kapulasta ovet lukkoon, ihan tarkkaan en muista oliko vika vai liittyikö johonkin lukitus systeemiin.

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Tuossahan on varmaan kakessa toimintona, kun painat pitkään kaukosäätimen kiinni nappulaa niin ikkunat aukeaa tuuletusasentoon? Vika kaukosäätimessä tai käyttäjäsä?:wink: Stiloissa noita on myös ollut.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Aamulla kaikki lasit auki ?

Viesti Kirjoittaja Jakke »

latuvuo kirjoitti:Aamulla Alfa 159 oli avannut kaikki ikkunat, mitä lie meinannut.... aikoiko vähän tuulettaa? Onneksi ei olut sateinen keli. Nyt olen vähän ymmällä???? :silent:
Ei auta sinua mitenkään, mutta tulipahan mieleeni, että mulla oli Tipossa sellainen vika, että kun satoi vettä, niin se avasi molemmat etulasit automaagisesti :) Vika johtui siitä, että tuulilasin alareunasta valui vettä suoraan sähkölasien ohjausboksiin. :?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

latuvuo
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Syys 2010, 15:58
Paikkakunta: Savonlinna

mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja latuvuo »

Käytin auton Kuopiossa Hartikaisella, kun on vielä tota tehdastakuuuta jäljellä. Eivät löytäneet mitään vikaa, vaikka kuinka johtoja räpläsivät, joten nähtäväksi jää. Se on sitten vaan tosi iloinen juttu kun avaa ikkunat ja sattuu lumi tai vesisade

latuvuo
Viestit: 12
Liittynyt: 24 Syys 2010, 15:58
Paikkakunta: Savonlinna

mystisiä sähkövikoja

Viesti Kirjoittaja latuvuo »

No niin taas aukaisi ikkunat, vilkutti ensin sisävaloa ja sitten räppäsi auki, että sillei

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Alfassani 156JTS De Silva on kaksi erikoista sähkövikaa.

Jarrukatkaisimen vajaatoiminta, ilmenee toistaiseksi vain lukiessa vikakoodeja.

Toinen erikoisuus on palaneiden polttimoiden varoitusvalo, joka näyttäisi toimivan vain parkkivalojen kohdalla, siis ei mitään ilmoitusta ainakaan etu ajovalojen kanssa. Mahtaako ilmoittaa takavaloista, jos ne ovat samassa virtapiirissä parkkien kanssa? :evil:

Just perintenen äänikuppien kupliminen eli kaiuttimien sähköt katkeilee. Sääli Bosea.
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Jarkki kirjoitti:Toinen erikoisuus on palaneiden polttimoiden varoitusvalo, joka näyttäisi toimivan vain parkkivalojen kohdalla, siis ei mitään ilmoitusta ainakaan etu ajovalojen kanssa. Mahtaako ilmoittaa takavaloista, jos ne ovat samassa virtapiirissä parkkien kanssa? :evil:
Uskaltaisin väittää että tuo palaneiden polttimoiden merkkivalon ei kuulu toimiakkaan kuin parkeista. Näin ainakin vanhemmissa alfoissa(ja mitäs sitä hyvää muuttamaan :wink: ). Joku 156 omistaja voi vielä vahvistaa tämän.

Äänet lopettaa pätkimisen kun putsaat/kiristät oviin menevien johtosarjojen liittimiä.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Vastaa Viestiin