Alfa Romeo 159
Valvoja: Moderators
156 netissä oli kulutuslukemia (seka-ajo), paino vaikuttaa myös lukemiin
2.2JTS 185cv 230nm 9,4lt/100km
--156 2.5V6 192cv 218nm 11,8lt/100km
3.2JTS* 260cv 322nm 11,3lt/100km
*Q4 di serie
3.2 without Q4 will consume 9,9lt/100km because Q4 increases consumption about 14%
--156 GTA 250cv 300nm 12,1lt/100km
2.2JTS 185cv 230nm 9,4lt/100km
--156 2.5V6 192cv 218nm 11,8lt/100km
3.2JTS* 260cv 322nm 11,3lt/100km
*Q4 di serie
3.2 without Q4 will consume 9,9lt/100km because Q4 increases consumption about 14%
--156 GTA 250cv 300nm 12,1lt/100km
- Garrett
- Viestit: 418
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:52
- Car(s): R4T ~200kW & V8 166kW & PHEV 120kW+89kW = 3 x 4WD
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Viesti:
Tää onkin ny vaikeeta. Infoo tulee joka puolelta, mutta mihinkä enää voi luottaa. Carfin vuosikokouksen ohessa Deltan kaveri puheli, että 159 tulee Suomeen vasta 2006. Nelivetomallia ei oikein luvannut ollenkaan Suomeen, mutta poislähtiessään totesi välinpitämättömästi, että jos haluaa nelivedon, pitää tyytyä dieseliin. Yritin kysellä tarkemmin, mutta myyjää ei kiinnostanut ja siihen tuli joku toinen kyselemään ja myyjä keskittyi häneen.Mirafiori kirjoitti:niin mutta v6 moottorissa on aina neliveto vakiona
Toinen kommentti samasta aiheesta tuli toiselta klubilaiselta, joka sanoi jotain, että uuden Q4:n neliveto ei olisi mikään aito neliveto, vaan joku elektroniikalla kyhätty viritelmä. Sama juttu siinä, eli kun yritin alkaa tarkemmin kyselemään tiedon pohjia, niin suunta oli jo minusta poispäin.
Kerran kun on puhuttu autosta, jonka voisi nykyisen Q4:n seuraajaksi tosissaan suunnitella, niin huhuja piisaa riittävästi, eikä oikein tiedä mitä tekisi. .. vaikka puuttuuhan tuosta turbo(t)...
Olin kahden auton loukussa. Huh, selvisin - tuli kolmas.
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
suomeen tulosta en osaa sanoa.....myohassa varmaan....mutta se on Deltan syyta!Garrett kirjoitti:Tää onkin ny vaikeeta. Infoo tulee joka puolelta, mutta mihinkä enää voi luottaa. Carfin vuosikokouksen ohessa Deltan kaveri puheli, että 159 tulee Suomeen vasta 2006. Nelivetomallia ei oikein luvannut ollenkaan Suomeen, mutta poislähtiessään totesi välinpitämättömästi, että jos haluaa nelivedon, pitää tyytyä dieseliin. Yritin kysellä tarkemmin, mutta myyjää ei kiinnostanut ja siihen tuli joku toinen kyselemään ja myyjä keskittyi häneen.Mirafiori kirjoitti:niin mutta v6 moottorissa on aina neliveto vakiona
Toinen kommentti samasta aiheesta tuli toiselta klubilaiselta, joka sanoi jotain, että uuden Q4:n neliveto ei olisi mikään aito neliveto, vaan joku elektroniikalla kyhätty viritelmä. Sama juttu siinä, eli kun yritin alkaa tarkemmin kyselemään tiedon pohjia, niin suunta oli jo minusta poispäin.
Kerran kun on puhuttu autosta, jonka voisi nykyisen Q4:n seuraajaksi tosissaan suunnitella, niin huhuja piisaa riittävästi, eikä oikein tiedä mitä tekisi. .. vaikka puuttuuhan tuosta turbo(t)...
tekniikan maailmastakin voi lukea mika on q4....torsec C neliveto...parhaita nelivetoja mita voi olla...
jos 159:a ei tule saamaan suomessa nelivedolla niin se tarkoittaa sitten sita etta delta tuo vain nelisylinterisia alfoja
en voi sille mitaan...toisaalta ihan normaalia etta ovat viela pihalla...
niin 159:ssa kaytetty Q4 on evoluutio crosswagonin jatkuvasta torsen C 42/58 nelivedostaCurva Grande kirjoitti:Evossa oli juttu 156 Crosswagonista, jossa siis on neliveto. Jutussa oli haastateltu Paolo Massaita eli Alfan tekniikasta vastaavaa tyyppiä. Kyseessä on jatkuva neliveto. Jutun mukaan Crosswagonin systeemi olisi tulossa 156:sen seuraajaan.
Gsus, toi on just niin tyypillistä delttaa, yhtään ei olla kiinnostuneita omista tuotteista eikä varsinkaan Alfasta. Kyllä jostain lattapaskasta ollaan valmiita tuomaan vaikka mitä versioita.Garrett kirjoitti:Nelivetomallia ei oikein luvannut ollenkaan Suomeen, mutta poislähtiessään totesi välinpitämättömästi, että jos haluaa nelivedon, pitää tyytyä dieseliin.
Ekaksi ei tuoda dieseleitä suomeen ollenkaan ja sitten myydään kun 156:n valmistus on jo päättynyt, watta fuck? Nyt lupaillaan Q4:sta mutta pelkästään dieselinä??
Ihan oikeasti olen sitä mieltä, että Alfan maahantuojan pitäisi vaihtua ja nopeasti!
Kyllä luigit naureskelis kun tietäisivät (elleivät jo tiedä) minkälaista harrastelijoiden puuhastelua Alfan edustus täällä on.
Mutta pieni maa, pienet myyntimäärät, ei taida paljon Italiassa kiinnostaa? Hävetä saisivat silti siellä delttassa!
Turha itkeä, pitää muuttaa Italiaan...Ciao!

Vittorio Jano kirjoitti:156 SW V6 painaa 1480 kg. 230 km/h, 7.4 s. nollasta sataan. Valehteleeko tehdas?V6 kirjoitti:1480 kilon painolla tarvitsee n 210hv että olisi lähellä 156V6sen suorituskykyä.2.2JTSnen tuolla painolla on n 8 sekunnin peli ei hyvä
Taloudelliset realiteetit pakottavat allekirjoittaneen vilkuilemaan tuonne tehoskaalan alkupäähän joka tapauksessa.
tässä jotain lukemia tiedä sitten onko viralliset
0-100
1.9 9sec
2.2 8sec
3.2 Q4 6sec
1.9 jtd 11sec
1.9 jtdm 9.5sec
2.4 Q4 jtdm 7.5sec
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Nuo "live"kuvat tuosta 159:stä tuovat aivan eri tavalla esiin auton hienon muodon.
Tyyppailin Photoshopilla huvin vuoksi, miltä näyttäisi tuo keula, jos ajovalot olisi piilotettu tavalliseen tapaan pleksin taakse. Pitää myöntää, että on kuitenkin paremman näköinen tuollaisenaan paljaana, vaikka tässä onkin mennyt jonkin aikaa tätä muotoiluratkaisua sulatellessa.
Toisaalta, pitää päästä ihastelemaan luonnossa. Siten joskus, vuoden päästä...
Tyyppailin Photoshopilla huvin vuoksi, miltä näyttäisi tuo keula, jos ajovalot olisi piilotettu tavalliseen tapaan pleksin taakse. Pitää myöntää, että on kuitenkin paremman näköinen tuollaisenaan paljaana, vaikka tässä onkin mennyt jonkin aikaa tätä muotoiluratkaisua sulatellessa.
Toisaalta, pitää päästä ihastelemaan luonnossa. Siten joskus, vuoden päästä...
ei ole tehty samalle, croma on opelin alustalle tehty, 147 clubissa oli kyllä huhuja joko V6 TBO tai maseratin V8 GTA malliin.alfista kirjoitti:Jos 159 ja uusi Croma on tehty samalle alustalle, niin... tulipa vaan mieleen, että Italdesignin rakentama 8ttoV V8, hmmm olisi mahdollinen myös 159:iin ja Breraan.
ei se 159 edelleenkaan kayta sita ***keleen epsilonia....V6 kirjoitti:ei ole tehty samalle, croma on opelin alustalle tehty, 147 clubissa oli kyllä huhuja joko V6 TBO tai maseratin V8 GTA malliin.alfista kirjoitti:Jos 159 ja uusi Croma on tehty samalle alustalle, niin... tulipa vaan mieleen, että Italdesignin rakentama 8ttoV V8, hmmm olisi mahdollinen myös 159:iin ja Breraan.

- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
AutoItalian jutusta jotakin poimittua. Ehkäpä ollut jo täälläkin.
- Tehdas tavoittelee nousua tuotantomäärissä. Jos/kun Amerikkaan mennään, niin vuosituotanto nousee 300 000:n autoon (siis kaikki mallit lukien)
- Rengaskoko 17". 18" optio
- Dieselit ovat Alfan omia. GM-pohjaiset 4-sylinteriset bensakoneet saavat AR JTS-käsittelyn. Tässä ei muuten puhuttu mitään siitä hinhasta/ketjusta? 3.2:n tulee Australiasta Holdenilta, matkustaa Yhdysvaltoihin purettavaksi ja jatkaa sieltä matkaansa Italiaan Pomigliano d´Arcoon kokoamista varten
- Autoissa on uudet 6-loviset laatikot
- Q4 jakaa voiman 43% eteen ja 57% taakse. Kovassa kiihdytyksessä takapyörille ohjataan 80% väännöstä.
- Peräpäässä MacPherson korvautuu jonkinlaisella Multilink-ratkaisulla, etupäässä tukivarsien geometriaa on hiottu
- Pohjakosketuksia ei pitäisi sattua yhtä usein kuin 156:ssa
- Sport-alustaa ei todennäköisesti tule tarjolle, koska tehtaan edustajan mukaan "The dynamic behavior is absolutely fantastic, so we don´t need to increase it" Tämä quote kuulostaa erityisen hyvältä
- Laatua pyritään tietenkin parantamaan, jotta 3-vuotiaskin Alfa tuntuisi yhtä hyvältä kuin uusi
- Takapenkit ovat kääntyvää mallia
- Mäkistarttijarru, SatNav, pysäköinti-, sade ja hämäräsensorit sekä MP3-soitin kuuluvat ainakin paremmin varusteltuihin malleihin. Bosea saa lisärahalla
Kohtahan saadaan jo lukea ekoja koeajoraportteja. Odottelen mielenkiinnolla!
- Tehdas tavoittelee nousua tuotantomäärissä. Jos/kun Amerikkaan mennään, niin vuosituotanto nousee 300 000:n autoon (siis kaikki mallit lukien)
- Rengaskoko 17". 18" optio
- Dieselit ovat Alfan omia. GM-pohjaiset 4-sylinteriset bensakoneet saavat AR JTS-käsittelyn. Tässä ei muuten puhuttu mitään siitä hinhasta/ketjusta? 3.2:n tulee Australiasta Holdenilta, matkustaa Yhdysvaltoihin purettavaksi ja jatkaa sieltä matkaansa Italiaan Pomigliano d´Arcoon kokoamista varten
- Autoissa on uudet 6-loviset laatikot
- Q4 jakaa voiman 43% eteen ja 57% taakse. Kovassa kiihdytyksessä takapyörille ohjataan 80% väännöstä.
- Peräpäässä MacPherson korvautuu jonkinlaisella Multilink-ratkaisulla, etupäässä tukivarsien geometriaa on hiottu
- Pohjakosketuksia ei pitäisi sattua yhtä usein kuin 156:ssa
- Sport-alustaa ei todennäköisesti tule tarjolle, koska tehtaan edustajan mukaan "The dynamic behavior is absolutely fantastic, so we don´t need to increase it" Tämä quote kuulostaa erityisen hyvältä
- Laatua pyritään tietenkin parantamaan, jotta 3-vuotiaskin Alfa tuntuisi yhtä hyvältä kuin uusi
- Takapenkit ovat kääntyvää mallia
- Mäkistarttijarru, SatNav, pysäköinti-, sade ja hämäräsensorit sekä MP3-soitin kuuluvat ainakin paremmin varusteltuihin malleihin. Bosea saa lisärahalla
Kohtahan saadaan jo lukea ekoja koeajoraportteja. Odottelen mielenkiinnolla!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
älkää kertoko kenellekkään mutta jotain teknisiä ongelmia....autoja ei ole pystytty vielä tuottamaan tarpeeksi lanseerausta varten....lehdistoesittely tapahtuu kuitenkin kesän kynnyksellä, jolloin auton voi myos tilata italiassa, ja muutamissa liikkeissä se saatta siis olla jo esillä155156 kirjoitti:Miksi?Mirafiori kirjoitti:myyntiin tuloa on lykatty 3kk muuten
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Jopa uusimmassa il Biscione:ssa mainitaan akseliväliksi 270cm.
Onko tuo nyt se sama levy, kuin Cromassa vai eri levy samalla akselivälillä
?
Eikö tuosta nyt mistään löydä faktatietoa?
Itse en hallitse nettisurffailua niin hyvin, että löytäisin maailmalta tietoa asiasta.
Onko tuo nyt se sama levy, kuin Cromassa vai eri levy samalla akselivälillä

Eikö tuosta nyt mistään löydä faktatietoa?
Itse en hallitse nettisurffailua niin hyvin, että löytäisin maailmalta tietoa asiasta.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
No jos Mirafiorin kivenkova väite 280,5 cm akselivälistä loppupeleissä oliskin totta niin olishan tämä informaatio 270 cm akselivälistä enemmän kuin mystistä. Tulin nyt ajatelleeksi että jos premiumplatta oli ajateltu uuteen 9-5:een (niinkuin kai oli) niin silloin 270 olis liian lyhyt.V6 kirjoitti:ei tässä minusta mitään mystistä ole auton pituudeksi on ilmoitettu fiat pressin sivuilla tuo 2700 ja alusta on se GMn (saabin) kanssa kehitetty premium platform, joka tapauksessa kokoluokka on lähellä 166sta.
“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
Samaa mieltä siitä mitä 166 kirjoittaa. Onko missään "virallisessa" tiedotteessa edes nähty mainintaa "premium platform" ? Voin muistaa väärin, mutta itse en muista nähneeni ko viittausta.
Alfan kanssa varmaa näyttää olevan vain se mitä on pihassa
(paitsi, että siitäkään ei aina tiedä mikä sitä vaivaa) Se on tietysti koko jakeluketjun tulosta, mutta monesti tuntuu, että:
1. Tehdas ei ilmoita millainen auto on
2. Maahantuoja ei ilmoita milaisia Alfoja se tuo maahan
3. Myyjät eivät tiedä millaisia Alfoja heillä on hallissa
Kovasti teettää töitä tämä autoharrastus
Alfan kanssa varmaa näyttää olevan vain se mitä on pihassa

1. Tehdas ei ilmoita millainen auto on
2. Maahantuoja ei ilmoita milaisia Alfoja se tuo maahan
3. Myyjät eivät tiedä millaisia Alfoja heillä on hallissa
Kovasti teettää töitä tämä autoharrastus

eikai ne kaikkea mainosta eihän missään virallisessa tiedotteessa edes mainta GMn lohkoja saatikka että alkaisivat puhumaan Saabista ja premium platformeista virallisissa tiedotteissa.
Nämä mitat on kuitenkin virallisesta lehdistötiedotteesta ja löytyy esim Fiat press sivuilta;
The new model is roomier than the 156, and more comfortable, a strong point that is confirmed by its generous dimensions: it is 4,660 mm long, 1,828 mm wide and 1,417 mm high, with a wheelbase of 2,700 millimetres.
voihan se olla tietysti että suoltavat ..kaa sivuillaan?

Nämä mitat on kuitenkin virallisesta lehdistötiedotteesta ja löytyy esim Fiat press sivuilta;
The new model is roomier than the 156, and more comfortable, a strong point that is confirmed by its generous dimensions: it is 4,660 mm long, 1,828 mm wide and 1,417 mm high, with a wheelbase of 2,700 millimetres.
voihan se olla tietysti että suoltavat ..kaa sivuillaan?

-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
The Alfa Romeo 159 will be at dealerships throughout Europe within 3 months, ready to take on German D-segment rivals such as the BMW 3 Series and Audi A4
The year 1997 will remain forever engraved in the long and fascinating history of Alfa Romeo. It was in this year when Alfa Romeo launched their Alfa 156, a highly acclaimed sporting luxury saloon which literally rewrote the standards of D-segment European cars overnight. The Alfa 156 offered an innovative and charismatic design, revolutionary technology (the first diesel to be marketed with Common Rail technology) and a new generation of gearboxes including the Ferrari Formula 1 derived Selespeed system. Within its eight year production span, the Alfa 156 won many awards, including the coveted Car of The Year in 1997, not to mention winning over the hearts of thousands of satisfied customers world-wide, many of whom were first-time clientele for Alfa Romeo. The Alfa 156’s replacement, the recently unveiled Alfa 159, has therefore been planted with a weighty sum of expectations to live up to.
Penned by Giorgetto Giugiaro, the Alfa Romeo 159 inaugurates the new style of Alfa Romeo, first seen on the Italdesign Giugiaro Brera concept car in 2002. It embodies fluid lines with elegant, muscular flanks and a prominent grille to ensure the continuity of sporting elegance specific to the many famous models produced by the Milanese marque.
With generous dimensions (4.600 mm long, 1.828 mm wide and 1.417 mm high) and exceptional build quality to meet the most demanding standards, the Alfa 159 is poised to attack the sales of its direct German rivals: namely the BMW 3 Series and the Audi A4.
The Alfa 159's interior is predominantly focused towards the driver. The driving position is perfect, the controls have a quality touch and all instrumentation is angled towards the driver’s line of view. On top of this, the choice of interior materials is set to an exceptionally high standard, and the design has no fewer than 12 storage areas. Leg space has been improved and the boot capacity has been increased to 405 litres (compared to 378 litres for the Alfa 156).
Thanks to its new platform, the Alfa Romeo 159 offers the best torsional rigidity within its category (182.000 Kgm/rad compared to 153.400 Kgm/rad for the previous BMW 3 Series). A new suspension system with quadrilateral arms at the front and a multilink setup at the rear ensures the Alfa 159 with excellent road-holding, increased stability as well class-leading turn-in, even at remarkably high speed.
Sound proofing has also been improved, which is partly due to the new architecture of the door frame design which reduces wind noise in a drastic way. The glass has also been thickened to 5 mm against 4 mm on the Alfa 156.
With a 5-star Euro NCAP safety rating, the Alfa Romeo 159 has all of the latest innovations in terms of active and passive safety: 8 airbags (front airbags for driver and passenger, sidebags, curtain airbags front and rear, kneebags for both driver and passenger), seatbelt reminder sound, seatbelt pretensioners, anti-whiplash headrests, retractable pedals during frontal impact, Fire System Prevention, ABS / ASR / VSC.
A lot of new equipment can be found on the Alfa 159 range: electronic keycard (with engine start / stop button), central console with coolbox, automatic Tri-zone Air-conditioning, digital tyre pressure guage, parking sensors at the front and rear, 6.5" colour TFT screen for satellite navigation, voice recognition, blue tooth, etc.
More equipment includes: folding rear seats, interior inserts from aluminium or genuine wood, electrically operated seats, bi-xenon headlights (with increased visibility of 300% compared to traditional headlights), Rear Entertainment Kit, etc.
The Alfa Romeo 159 will have a number of engines available from the start of its dealer launch, all of which ensure optimal performance in terms of power and torque. There will be three aluminium-block petrol engines using the latest JTS direct injection and Twin Phaser technology. These engines are the 1.9 JTS, the 2.2 JTS and the 3.2 JTS. The 3.2 JTS will only be available with integral four-wheel-drive. Alongside the petrol engines, there will also be three diesel engines available with Multi-Jet Common Rail technology, variable turbo geometry and Diesel Particulate Filters. These diesel engines come in the form of the proven 1.9 8V / 16V and 2.4 20V units. The 2.4 JTD M-JET 20V will be available with both two- and four-wheel drive.
All of the engines meet EURO 4 standards, but even more impressive are the diesel engines which meet EURO 5 standards due to their Diesel Particulate Filter technology. EURO 5 standards will remain valid until 2010 for automotive manufacturers.
Impression
1.9 JTS (6M)
1.9 JTD M-JET 8V (6M)
Progression
1.9 JTS (6M)
2.2 JTS (6M / Selespeed)
1.9 JTD M-JET 8V (6M)
1.9 JTD M-JET 16V (6M/6A)
Distinctive
2.2 JTS (6M / Selespeed)
3.2 JTS Q4 (6M / 6A)
1.9 JTD M-JET 16V (6M/6A)
2.4 JTD M-JET 20V (6M / 6A)
Pricing
Whereas the pricing of the Alfa 159 has not yet been decided by the management in Turin, a minimum average price increase of 7% over the Alfa 156 is expected.
Launch plan
The pan-European launch campaign for the new Alfa 159 will start rolling out early next month, ratcheting up to a formal autumn sales debut.
The first week of June will see Alfa Romeo launch an internet advertising and awareness-building campaign, and the delivery of sales literature, including the finalised price structure, to the dealers network. Meanwhile mid-June will see the Alfa 159 officially presented to the press.
A week later, on 20th June, there will be a special convention in Munich, while the end of that month will see the first cars, for promotional use, arriving with the importers across Europe.
These cars will be then used for a series of high-profile events. For example the Belgium importer will use three high-class locations in Northern Belgium, Brussels, Southern Belgium to present the Alfa 159 to a wide, discerning public.
All these high-profile events will lead up to a full-blown showroom debut for the Alfa 159, and the starting of deliveries to initial customers, scheduled to kick off at the beginning of September 2005.
Option
Parking sensors rear
Blue tooth and voice recognition
SATNAV with colour display
Leather sports interior
Leather sports interior “full option”
TI Pack
Exterior Sport Pack
Interior Sport Pack
Luxury Pack
Aluminium Pack
Utility Sedan Pack
Wooden steering wheel
Digital tyre pressure gauge
Blue tooth and voice recognition with off-board navigation
Kuten sanottu premiumilla ei ole mitn tekemista opelin kanssa, ja tulevaisuudessa rakennetaan maseratejakin premiumille, koska takavetorakenne on mahdollinen.
Itsekin olen hieman sekaisin, noista mitoista, olihan minulle itselleni sanottu juuri tuo 280,5.......minulla olisi eras selitys asialle, mutta en sano viel mitn, koska en ole varma.
Jokatapauksessa Vectran ja Croman epsilon levy on paljon surkeampi ominuaisuuksiltaan, eika niilla ole mitn samaa.[/quote]
The year 1997 will remain forever engraved in the long and fascinating history of Alfa Romeo. It was in this year when Alfa Romeo launched their Alfa 156, a highly acclaimed sporting luxury saloon which literally rewrote the standards of D-segment European cars overnight. The Alfa 156 offered an innovative and charismatic design, revolutionary technology (the first diesel to be marketed with Common Rail technology) and a new generation of gearboxes including the Ferrari Formula 1 derived Selespeed system. Within its eight year production span, the Alfa 156 won many awards, including the coveted Car of The Year in 1997, not to mention winning over the hearts of thousands of satisfied customers world-wide, many of whom were first-time clientele for Alfa Romeo. The Alfa 156’s replacement, the recently unveiled Alfa 159, has therefore been planted with a weighty sum of expectations to live up to.
Penned by Giorgetto Giugiaro, the Alfa Romeo 159 inaugurates the new style of Alfa Romeo, first seen on the Italdesign Giugiaro Brera concept car in 2002. It embodies fluid lines with elegant, muscular flanks and a prominent grille to ensure the continuity of sporting elegance specific to the many famous models produced by the Milanese marque.
With generous dimensions (4.600 mm long, 1.828 mm wide and 1.417 mm high) and exceptional build quality to meet the most demanding standards, the Alfa 159 is poised to attack the sales of its direct German rivals: namely the BMW 3 Series and the Audi A4.
The Alfa 159's interior is predominantly focused towards the driver. The driving position is perfect, the controls have a quality touch and all instrumentation is angled towards the driver’s line of view. On top of this, the choice of interior materials is set to an exceptionally high standard, and the design has no fewer than 12 storage areas. Leg space has been improved and the boot capacity has been increased to 405 litres (compared to 378 litres for the Alfa 156).
Thanks to its new platform, the Alfa Romeo 159 offers the best torsional rigidity within its category (182.000 Kgm/rad compared to 153.400 Kgm/rad for the previous BMW 3 Series). A new suspension system with quadrilateral arms at the front and a multilink setup at the rear ensures the Alfa 159 with excellent road-holding, increased stability as well class-leading turn-in, even at remarkably high speed.
Sound proofing has also been improved, which is partly due to the new architecture of the door frame design which reduces wind noise in a drastic way. The glass has also been thickened to 5 mm against 4 mm on the Alfa 156.
With a 5-star Euro NCAP safety rating, the Alfa Romeo 159 has all of the latest innovations in terms of active and passive safety: 8 airbags (front airbags for driver and passenger, sidebags, curtain airbags front and rear, kneebags for both driver and passenger), seatbelt reminder sound, seatbelt pretensioners, anti-whiplash headrests, retractable pedals during frontal impact, Fire System Prevention, ABS / ASR / VSC.
A lot of new equipment can be found on the Alfa 159 range: electronic keycard (with engine start / stop button), central console with coolbox, automatic Tri-zone Air-conditioning, digital tyre pressure guage, parking sensors at the front and rear, 6.5" colour TFT screen for satellite navigation, voice recognition, blue tooth, etc.
More equipment includes: folding rear seats, interior inserts from aluminium or genuine wood, electrically operated seats, bi-xenon headlights (with increased visibility of 300% compared to traditional headlights), Rear Entertainment Kit, etc.
The Alfa Romeo 159 will have a number of engines available from the start of its dealer launch, all of which ensure optimal performance in terms of power and torque. There will be three aluminium-block petrol engines using the latest JTS direct injection and Twin Phaser technology. These engines are the 1.9 JTS, the 2.2 JTS and the 3.2 JTS. The 3.2 JTS will only be available with integral four-wheel-drive. Alongside the petrol engines, there will also be three diesel engines available with Multi-Jet Common Rail technology, variable turbo geometry and Diesel Particulate Filters. These diesel engines come in the form of the proven 1.9 8V / 16V and 2.4 20V units. The 2.4 JTD M-JET 20V will be available with both two- and four-wheel drive.
All of the engines meet EURO 4 standards, but even more impressive are the diesel engines which meet EURO 5 standards due to their Diesel Particulate Filter technology. EURO 5 standards will remain valid until 2010 for automotive manufacturers.
Impression
1.9 JTS (6M)
1.9 JTD M-JET 8V (6M)
Progression
1.9 JTS (6M)
2.2 JTS (6M / Selespeed)
1.9 JTD M-JET 8V (6M)
1.9 JTD M-JET 16V (6M/6A)
Distinctive
2.2 JTS (6M / Selespeed)
3.2 JTS Q4 (6M / 6A)
1.9 JTD M-JET 16V (6M/6A)
2.4 JTD M-JET 20V (6M / 6A)
Pricing
Whereas the pricing of the Alfa 159 has not yet been decided by the management in Turin, a minimum average price increase of 7% over the Alfa 156 is expected.
Launch plan
The pan-European launch campaign for the new Alfa 159 will start rolling out early next month, ratcheting up to a formal autumn sales debut.
The first week of June will see Alfa Romeo launch an internet advertising and awareness-building campaign, and the delivery of sales literature, including the finalised price structure, to the dealers network. Meanwhile mid-June will see the Alfa 159 officially presented to the press.
A week later, on 20th June, there will be a special convention in Munich, while the end of that month will see the first cars, for promotional use, arriving with the importers across Europe.
These cars will be then used for a series of high-profile events. For example the Belgium importer will use three high-class locations in Northern Belgium, Brussels, Southern Belgium to present the Alfa 159 to a wide, discerning public.
All these high-profile events will lead up to a full-blown showroom debut for the Alfa 159, and the starting of deliveries to initial customers, scheduled to kick off at the beginning of September 2005.
Option
Parking sensors rear
Blue tooth and voice recognition
SATNAV with colour display
Leather sports interior
Leather sports interior “full option”
TI Pack
Exterior Sport Pack
Interior Sport Pack
Luxury Pack
Aluminium Pack
Utility Sedan Pack
Wooden steering wheel
Digital tyre pressure gauge
Blue tooth and voice recognition with off-board navigation
Kuten sanottu premiumilla ei ole mitn tekemista opelin kanssa, ja tulevaisuudessa rakennetaan maseratejakin premiumille, koska takavetorakenne on mahdollinen.
Itsekin olen hieman sekaisin, noista mitoista, olihan minulle itselleni sanottu juuri tuo 280,5.......minulla olisi eras selitys asialle, mutta en sano viel mitn, koska en ole varma.
Jokatapauksessa Vectran ja Croman epsilon levy on paljon surkeampi ominuaisuuksiltaan, eika niilla ole mitn samaa.[/quote]
1,8 140hv, jonka 159 saa keulalleen ensi vuonna, on 99% Opel-Ecotec moottori
Sama moottori tulee Cromaan ja uuteen Zafiraan
Toisaalta samalla kun Opel saa uusimmat Multijet dieselit fiatilta jopa ennen fiatia (1,9 MJ 120 ja 150hv), Gm kierrättää vanhan 2,2 moottorin Cromalle, jossa on siis vain 147hv.....
Sama moottori tulee Cromaan ja uuteen Zafiraan

Toisaalta samalla kun Opel saa uusimmat Multijet dieselit fiatilta jopa ennen fiatia (1,9 MJ 120 ja 150hv), Gm kierrättää vanhan 2,2 moottorin Cromalle, jossa on siis vain 147hv.....

- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
ei helvetti...Mirafiori kirjoitti:1,8 140hv, jonka 159 saa keulalleen ensi vuonna, on 99% Opel-Ecotec moottori![]()
Sama moottori tulee Cromaan ja uuteen Zafiraan![]()
Toisaalta samalla kun Opel saa uusimmat Multijet dieselit fiatilta jopa ennen fiatia (1,9 MJ 120 ja 150hv), Gm kierrättää vanhan 2,2 moottorin Cromalle, jossa on siis vain 147hv.....

- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
fiat on aina määräännyt...kysymys on vain siitä, että fiat luopuu uusimmasta pratola serran moottoriperheestä (vuodesta 1994, 1,8 2.0 ja 2.4 moottorit, joihin fiat twins sparkitkin perustuvat)Giri kirjoitti:miksi GM kierrättää enää yhtään mitään cromalle? Eikös fiatti määrää nyt itse mitä koneita pellin alle laitetaan?Mirafiori kirjoitti: Gm kierrättää vanhan 2,2 moottorin Cromalle, jossa on siis vain 147hv.....
sopimuksen mukaan fiat ottaa käyttoon fire moottoreita lukuun ottamatta gm pohjaiset moottorit.
myos 1,6 torque 103hv poistuu pikkuhiljaa ja tilalle tulee alumiininen 105hv
toisaalta gm saa multijetit
Fiat auton tuleva bensiinimoottoripaletti
1,2 8v fire 65hv
1,4 8v fire 80hv
1,4 16v fire 95hv
1,6 16v MPI 105hv
1,8 16v MPI 140hv
1,9 JTS 160hv (vain alfa)
2,2 MPI 147hv
2,2 JTS 190hv (vain alfa)
3,2 JTS V6 260hv
JTS moottorit jakavat gm tuotteiden kanssa lähinnä lohkon.
ainoa fiatin ja gm jäljellä oleva omistussuhde on puolan tehdas (50/50%), joka valmistaa 1,3 multijetiaRolle kirjoitti:En tiedä miten omistussuhteet menevät yhteisyrityksessä, liekö se syynä. Mutta mitä väliä sillä on, pääasia että 159:sin mukana tulee vihdoinkin kunnon kone Alfan nokalleGiri kirjoitti:miksi GM kierrättää enää yhtään mitään cromalle? Eikös fiatti määrää nyt itse mitä koneita pellin alle laitetaan?
syynä ovat yksinkertaisesti synergiat, fiatilla ei ole tulevaisuudessa fire moottoria lukuun ottamatta muita bensiinilohkoja
- 155156
- Viestit: 1763
- Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
- Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV - Paikkakunta: Jyväskylä
Alfan/Fiatin johdolla ei tunnu olevan minkäänlaista ymmärrystä merkin kannattajia kohtaan. Opelin moottoreiden käyttäminen Alfa Romeoissa on niin suuri munaus/virhe/epäkohta, että en äkkiä edes keksi sopiva vertailukohtaa automaailmasta.
Alfa Romeolla on ollut etuna urheilullinen ja ennen kaikkea "italialaista eksotiikkaa kohtuuhinnalla" aura ympärillään. Tämä on pitänyt fanit uskollisena merkille ja toisaalta karkottanut Teppo Tavalliset (eli Opelin asiakkaat). Tuleekohan nyt asiakkaita lisää, kun tarjolla olisi tuttu ja turvallinen ooppeli hienommalla korilla?
"Jaa sulla on Alffa Roomeo.. Eikös niissä oo ooppelin moottorit?"
Alfa Romeolla on ollut etuna urheilullinen ja ennen kaikkea "italialaista eksotiikkaa kohtuuhinnalla" aura ympärillään. Tämä on pitänyt fanit uskollisena merkille ja toisaalta karkottanut Teppo Tavalliset (eli Opelin asiakkaat). Tuleekohan nyt asiakkaita lisää, kun tarjolla olisi tuttu ja turvallinen ooppeli hienommalla korilla?
"Jaa sulla on Alffa Roomeo.. Eikös niissä oo ooppelin moottorit?"
Viimeksi muokannut 155156, 10 Touko 2005, 19:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
No tää 1.8L 140hp on kai sitte nähtävä jonkinlaisena karvalakkimallina 159:sta, eihän tällasesta mallista alun perin puhuttukaan, ehkäpä tarjonta suuntautuu enemmän eteläeuroopan markkinoille. Toivottavasti ei tänne Pohjan perukoille eksy ja jos eksyskin niin kukaan ei sitte sellasta osta, sovitaanko nyt tämä asia saman tien. Alfa.BBS:ään ei oo ooppelilla asiaa vai mitä Rolle! 

“la vita è troppo corta per non guidare italiano”
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
kun 159 saadaan suomeen niin joutuu vastaaamaan että "ehh155156 kirjoitti:Alfan/Fiatin johdolla ei tunnu olevan minkäänlaista ymmättystä merkin kannattajia kohtaan. Opelin moottoreiden käyttäminen Alfa Romeoissa on niin suuri munaus/virhe/epäkohta, että en äkkiä edes keksi sopiva vertailukohtaa automaailmasta.
Alfa Romeolla on ollut etuna urheilullinen ja ennen kaikkea "italialaista eksotiikkaa kohtuuhinnalla" aura ympärillään. Tämä on pitänyt fanit uskollisena merkille ja toisaalta karkottanut Teppo Tavalliset (eli Opelin asiakkaat). Tuleekohan nyt asiakkaita lisää, kun tarjolla olisi tuttu ja turvallinen ooppeli hienommalla korilla?
"Jaa sulla on Alffa Roomeo.. Eikös niissä oo ooppelin moottorit?"

samaa miletä olen siitä tuon opelin moottorivalikoiman käyttö on ihan totaalinen munaus, oli käytössä sitten pelkkä lohko tai koko moottori..
