Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

jkk kirjoitti:^parkkiin siis :D

jos käyttöjännite pätkis, niin mistä se voisi johtua, vanha akku? kaikki muu toimii kummiskin niinkun pitäs valot, sähköt ym...
Joku kontaktihäiriö liittimessä tms... Noin 1000 vaihtoehtoa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ok, pitää siis tutkia. ei vaan yhtään hotsittas avata tota keskikosolia, jos se siihe menee niin siinähän vaihtuu samalla sit polttimotki :)

etkös sä jakke just vaihtanu tuikut keskikonsoliin, ja eikös sulla ilmastointi ollut myös? mietin vaan että miten ne ilmaistoinnit ym säätimet lähtee irti kun tuntuvat olevan jämäkämmin kiinni kun ilmastoimattoman?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Olisko tästä apuja? KLIKS!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jees kiitoksia, eli ihan samanlailla kun ilmastoimattomien kanssa, nykäsemällä1 :)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Joo tuolla ohjeella lähtee. Ei ole ollenkaan hankala homma.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Nyt tulee ehdottomasti vuosisadan tyhmin kysymys 156:sta... Jos ostan esim. motonetistä tämmösen paketin:

http://kauppa.motonet.fi/motonet/tuotteet/221539/2" onclick="window.open(this.href);return false;

niin mitähän veikkaatte, montako palaa siinä on, lähinnä kai onko per puoli vai per akseli?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

koko sarja/akseli eli 4 palaa

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

Moi!

Kirjoitin aiemmin jäähdyttäjän nesteen häviämisestä. Käytin auton öljynvaihdossa ja pyysin samalla katsomaan, mistä neste mahtaa vuotaa. Jakopään koppa siellä falskaa ja nyt on maanantaiksi varattu pajalle aika. Hihna ja vesipumppu on vaihdettu reilu vuosi sitten ja jos vika löytyy esim. pumpusta niin lupasivat onneksi takuuseen....
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jakopään koppa? mikä siellä falskaa venakopan tivariko tihkuttaa?

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

ilmeisesti....
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^no ei varmasti vuoda jos se on jäähdytinnestettä. Ainoa paikka mistä voi jäähdytinnestettä vuotaa jakohihnan suojakotelon alta on vesipumppu.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^sitä ihmettelinkin, koska siitä vuotais ölppä. noh, vesikilppari varmaan laittaa lisätietoa kun auto on ollut pajatsolla

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

mikähän mahtaa olla ongelmana kun tyhjäkäynti heijaa vajaasta tonnista kahteen tonniin, välillä meinaa sammua ja välillä pysyy jonkin taas jonkin aikaa ihan normaalissa ajossa ei mitään ongelmaa, kaasuläppä putsattu jo pariinkin kertaan ja resetointi tehty useaan otteeseen.. auto on 156 2.0 TS -00

onkohan tuo tyhjäkäyntimoottori sökö tai jotenkin jumittaa, auto seisonut useamman vuoden käyttämättä kansiremontin jälkeen syystä ettei ole säätu käymään kunnolla, itse olen uusinut lambdan ja nokka-akselin asentotunnistimen jonka jälkeen on kuitenkin pystynyt autoa käyttämään normaalisti alkaa vain jo pikkuhiljaa tuo tyhjäkäynnin heijaaminen ottamaan aivoon.. :evil:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »


Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

just tuolleen sillä erotuksella että on nopeampi tempoisempaa ja kun rupeaa heijaamaan niin heijaa jatkuvasti välillä 600-1000->1800 rpm ei kuitenkaanmissään välissä ylitä tuota 1800 rpm mutta välillä jämähtää tuonne vajaaseen kahteen tonniin josta laskeutuu hitaasti alle tonniiin, vähänaikaa pysyy siellä ja taas pomppaa ylös ja alkaa heijaamaan.. harvakseltaan jämähtää kierrokset liian ylös ajossakin eli moottorijarrutus ei oikein onnistu ja kun painat kytkimen pohjaan niin kierrokset asetuu n 1500-1800rpm..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^olisko ilmi, imuvuoto, lambda, putkivuote ennen lambdaa, tyhjäkäyntimoottori, kaasupolkimen asentoanturi, ym ym?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

ilmi ja lambda on uusittu kuten myös pakoputki, kaasupolkimen asentoanturia ei ole koska tässä vain tyhjäkäynti säätyy sähkömoottorilla ja kaasupolkimelta yhteys on normaalisti vaijerilla.. itse epäilin tuota tyhjäkäyntimoottoria.. mutta onko kelläänvastaavasta oireilusta kokemuksia ja jos on niin mikä oli hoito..

vikakoodeja ei ole ilmaantunut lambdan vaihdon jälkeen..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no mulla oli vähän samaa 800-1500 rpm heijausta, lambdaa ja massamittaria itki, ne vaihtoon ja seilaus loppu, toki moottorin boksit ohjelmoitiin myös uusiks.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

pitäisiköhän kokeilla sitten vielä toista ilmiä vaikka sekin on tosiaan uusittu.. ja resetoida kaasuläppä ja boxi vielä kerran uudestaan..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ostitko uuden vai käytetyn? jos käytetyn niin hommaa uusi, onhan ne ilmin liittimen piuhat ok? ja massamittarin kaasuläpän välissä ei ole reikää imuputkessa?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu uusi toki.. imuputki ok, edellinen omistaja uusinut. piuhat oli ehjän näköiset mutta pitänee vielä varmuuden vuoksi tarkistaa..

autossa oli minulle tullessa paikallaan jokin raidin koteloimaton kartiosuodatin jokla oli suunnilleen "uitettu" suodatinöljyssä , tuohan kyllä ilmin tuohaa äkkiä,
hakusessa on alkup suodatinkotelo mutta kun ei kellään ole toistaiseksi ollut myydä täysin ehjää niin ruuvasin paialleen BMC:n koteloidun kartiosuodattimen ja jota ei ole uitettu öljyssä..

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

90 kirjoitti:ilmi ja lambda on uusittu kuten myös pakoputki, kaasupolkimen asentoanturia ei ole koska tässä vain tyhjäkäynti säätyy sähkömoottorilla ja kaasupolkimelta yhteys on normaalisti vaijerilla.. itse epäilin tuota tyhjäkäyntimoottoria.. mutta onko kelläänvastaavasta oireilusta kokemuksia ja jos on niin mikä oli hoito..

vikakoodeja ei ole ilmaantunut lambdan vaihdon jälkeen..
Stilossa vaiko Mareassa oli samanlaista (700-1500 rpm) ja tais olla syynä tyhjäkäyntikeksintö. Jonkin osan pikahuolto vaihtoi ja aikaa meni vissiin vartti. Erittäin hatara muistikuvani näyttäisi rintapellin vasenta reunaa sinnepäin sijainniksi. Juu väärä merkki, mutta oireilu samanlaista.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Mikäs vaivaa 156 JTS:n pyyhkjöitä:

Jäivät ajossa väärän asentoon malli DTM.

Päättelin ongelman olevan pyyhkijöiden moottorissa jonka asentotunnistin olisi heittänyt lusikan nurkkaan. Nyt on nykerretty uusi mootori reikään, mutta pyyhkijöitä ei saa toimimaan kunnolla.

Eli sama ongelma edelleen, pysähtyvät keskelle lasia, jos lähtöasennon säätää kohdalleen lasin alareunaan lähteee pyyhintäliike suoraan alaspäin ja jää vajaaksi :(

Ei kai näissä mitään älyä ole jota pitäisi erikseen opettaa, tms.??

-Tazio

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

h_lauri kirjoitti:
90 kirjoitti:ilmi ja lambda on uusittu kuten myös pakoputki, kaasupolkimen asentoanturia ei ole koska tässä vain tyhjäkäynti säätyy sähkömoottorilla ja kaasupolkimelta yhteys on normaalisti vaijerilla.. itse epäilin tuota tyhjäkäyntimoottoria.. mutta onko kelläänvastaavasta oireilusta kokemuksia ja jos on niin mikä oli hoito..

vikakoodeja ei ole ilmaantunut lambdan vaihdon jälkeen..
Stilossa vaiko Mareassa oli samanlaista (700-1500 rpm) ja tais olla syynä tyhjäkäyntikeksintö. Jonkin osan pikahuolto vaihtoi ja aikaa meni vissiin vartti. Erittäin hatara muistikuvani näyttäisi rintapellin vasenta reunaa sinnepäin sijainniksi. Juu väärä merkki, mutta oireilu samanlaista.
jeps.. siinä sijaitsee suunnilleen juurikin tuo kaasuläpässä kiinni oleva tyhjäkäyntimoottori.. uusi palikka tilauksessa tuohon joten pitänee vaihtaa ja katsoa tokeneeko.. :)

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Pientä probleemaa:
Välillä ajossa kuuluu metallinen ääni.
Hankala noita on kuvailla, mutta naputtava, nopeuden mukaan taajuutta muuttava.
Lähde on tod.näk jossain etuakselilla/konehuoneen puolella. Ei kuulu heti, vaan vaatii hieman ajoa ennen kuin kuuluu.
Moottorijarrutus ja kytkimen painallus lopettaa äänen. Myös jarru ja kaasu yhtä aikaa lopettaa/vähentää ääntä. Kääntelyllä ei selvää vaikutusta.
Paikallaan olessa ei kuulu. Ei aiheuta ravistusta.

Kuului ensimmäisen kerran kovilla pakkasilla 1-2vkoa sitten noin 100m matkan ajan. Tuolloin oletin olevan jäätä tms.
Eilen sitten jatkui jo pidempään. Kaupan pihaan mennessä kuului kaasuttaessa ja ostosreissun jälkeen oli hiljaista koko matkan.
Vetari/nivel?
Hyviä arvauksia otetaan vastaan.

Edit: naputtava ääni.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

oliskos sisempi nivel

edit: vasen

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Miksi juuri vasen?
Olen ollut autossa jossa ulompi nivel paskana, ääni oli enemmän napsumista.
Tossa taasen enemmän rumpukapulan koputtelua/ontompaa sävyltään.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

päättelin siten, että kun ei aina naputa-> ehkä vähän lämpöriippuvutta->vasen puoli suoraan laatikossa kiinni. Oikean puolen nivel ei ole laatikossa suoraan, käy ehkä vähän vilpoisempana tai sitten ei :silly:

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Kato nyt varmuuden vuoksi sekin, ettei renkaassa törötä joku ruuvi tai naula.
:-D

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Mä luulin, että multa oli vetari paskana, mutta syyksi paljastui aivan täysin tohjoontunut pyöränlaakeri.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^Sekin pitää huomenna tsekata kun saa tunkin alle. Rempat talvella on mielipuuhaa..
Tänään ajoin kaksi kertaa 10-tietä ekalla kerralla piti ääntä ja toisella kerralla loppui kun antoi enemmän happea koneelle.

^^Varmaan lumella ei pitäisi ääntä?

Smasa
Viestit: 17
Liittynyt: 08 Syys 2012, 21:26
Car(s): 156 2.0 JTS -03
Paikkakunta: Vaasa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smasa »

JTS lämmöistä.

Tästähän löytyy threadeja paljonkin, mutta en löytänyt mainintaa millä ulkolämpötiloilla/nopeudella lämpöjen pitäisi nousta 90 asteseen. Kiinnitin tähän huomiota nyt enemmän kun pirssi pölläyttelee valkoista savua kylmänä ja välillä puolilämpöisenä tai lämpöisenä. Multiecuscan ja piuha on toimituksessa jotta pääsen katsomaan oikeat lämpötilat, mutta sitä odotellessa.

Muutama oma empiirinen havainto:
-10 - -15 ulkolämpötilassa 15-20 min työajossa auto ei lämpene 90 asteeseen. Pois lukien yksi kerta jolloin nousi tuonne, mutta tiputti siihen "väliviivalle" eikä noussut ylös uudestaan (ei ehkä kerinnyt koska olin jo lähellä kotia)
Muutaman asteen pakkasessa moottorin lämpö nousi samalla matkalla hetkeksi melkein 90 asteeseen loppumatkasta ja putosi "väliviivalle" eikä noussut loppumatkasta enää juurikaan.

Ajo on osittain valoissa seisomista ja osittain motaria tai 80km/h aluetta.

Eli onko termostaatti vaihtokunnossa vai onko tuo normaalia lämpenemistä? Jostain luin että muutaman minuutin ajon jälkeen pitäisi olla 90 asteessa, mutta tuo taitaa olla kesäkeleillä?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Moottoritiellä pitäisi päästä 90 asteeseen, ja pysyä siellä siinä 10km pinnassa, talvellakin.

15-20min taajamassa ei riitä nostamaan 90 asteeseen. Se viisari vähän meinaa seilata sen 90 ja väliviivan välillä, mutta ei pitäisi ikinään jäädä siihen välille, jos kerran on 90 asteeseen päässyt, termari saa aikaan vähän tuollaista seilaamista.

Tietenkin kannataa ne vikakoodit lukea, ja tarkistaa flektien toiminta, koko ajan täydellänopeudella pyörivä flekti on turhan tehokas kylmälle säälle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Saako -98 malliseen 156 teetettyä uuden avaimen ihan tavan lukkosepällä? Myyjällä on antaa vain punainen avain, eikös se oo joku master-key tms vai oonko ihan hakoteillä? Mitä maksanee? Kuskin oven lukko on paskana, sinne oli kuulemma avain katkennut sisään.... samoin virtalukko on siipeensäottaneen näköinen. Haenko itselle vaan ongelmia jos sotkeudun moiseen kulkineeseen? :oops:

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^tulee mieleen sellainen monivammainen, mutta jos halavalla saa...

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

stoichiometric kirjoitti:^tulee mieleen sellainen monivammainen, mutta jos halavalla saa...
siis tuntuuko yksilö tutulta? Kannattaako kiertää kaukaa ja jatkaa matkaa? Korjuuhommat kyllä sujuu, on vaan 156 uus tuttavuus

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^ei ole tuttu, lukkojen käsittelystä vaan tulee olotila, että muu käsittely on ollut samanlaista. Tajusin kyllä vasta nyt, että tuon ikäisessä on sellainen heikompi avain.
156 on ihan mukava replattava.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

Todennäköinen vika löytyikin helposti, oikealta sisempi suojakumpi pashana.
Varmaankin löytynee tavallisesta varaosaliikkeestä?
Motonetti tarjoaa Heikan tietojen perusteella väärää kokoa.
Heikallakin on listoilla, tosin saldo nolla.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^veikkasin sitten puolen väärin :( hyvä kuitenkin, että vika löytyi :-D

vesikilppari
Viestit: 83
Liittynyt: 15 Joulu 2011, 23:12
Car(s): Alfa 156 JTS 2.0
Paikkakunta: Kangasala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja vesikilppari »

No niin.... Vesipumppua tässä siis suurimmaksi syypääksi jäähdyttäjän nesteen katoamiseen epäiltiin. On se jännä juttu, kun äijät oli pajalla lyöneet paineet systeemiin niin vuotoja ei ole missään. Täytyy nyt siis vaan seurailla häviääkö nestettä edelleen.

Ja oli sieltä korjattavaakin löytynyt. Venakopan tiiviste falskaa olemattoman vähän öljyä. Eivät sit olleet viitsineet saman tien vaihtaa.... Ihme touhua. No, täytyy pistää kuntoon jossain välissä.
Some believe football is a matter of life and death, but it is much more important than that.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

mitkä nesteet ohjaustehostimeen? 2l teeässä 99

E: nyt jumahti sit pyyhkimet yläasentoon, kaikki nopeudet toimii, mutta pyyhkimet lopettavat pyyhkimisen yläasentoon ala-asennon sijasta. mikä tähän nyt sit?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

jkk kirjoitti:mitkä nesteet ohjaustehostimeen? 2l teeässä 99

E: nyt jumahti sit pyyhkimet yläasentoon, kaikki nopeudet toimii, mutta pyyhkimet lopettavat pyyhkimisen yläasentoon ala-asennon sijasta. mikä tähän nyt sit?
Mobilin ATF toimi hyvin jopa kovalla pakkasella, ei ulvonut.
Toinen toimiva lie Valvolinen SynPower.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Sanokaapas oi viisaat Alfa-gurut, kuinka V6-busso lukee ulkolämpötilan määrää ja osaa sitten antaa kylmästartissa oikean määrän bensaa / ilmaa sytytykseen?

Kylmästartit ovat nimittäin käyneet _todella_ vaikeiksi, pyörittää vaan todella iloisesti mottia mutta ei vaan "sytytä". Usean starttailukerran jälkeen sitten lopulta iskee kipinät ja jää käymään kuin palmun alta. Huom. auto siis _ei_ ole ollut lämmityksessä, joten sitä perinteistä "anna jäähtyä hetki" -ongelmaa ei tässä tapauksessa ole. Jotenkin epäilisin, että auto startauttaa aina "kesäsäädöillä", sillä lämpöisenä tai edes kerran pari päivässä startattuna lähtee käyntiin kuin kello. :shock:

Ilmi? Lämpötila-anturi jossain? Lämpömittari kyllä toimii normaalisti.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Smacket kirjoitti:Lämpötila-anturi jossain?
Jäähdytysnesteen lämpötilastahan se lämmön mittaa.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Tuomas K kirjoitti:
Smacket kirjoitti:Lämpötila-anturi jossain?
Jäähdytysnesteen lämpötilastahan se lämmön mittaa.
... no tätähän minäkin aluksi ajattelin, mutta esim. jääräpäiset sukulaiset taas väittää muuta. Mitä googlasin hieman asiaa, niin heikkokuntoinen ilmi saattaisi reagoida juuri tuollai. Hmm...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Carlos »

jkk kirjoitti:mitkä nesteet ohjaustehostimeen? 2l teeässä 99
SynPower Power Steering Fluid.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Smacket kirjoitti:Sanokaapas oi viisaat Alfa-gurut, kuinka V6-busso lukee ulkolämpötilan määrää ja osaa sitten antaa kylmästartissa oikean määrän bensaa / ilmaa sytytykseen?
Jotenki oon käsittäny niin, että ainakin tessussa ilmi haistelis myös tuota. Saatan olla väärässäkin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Takapuskurin hinauspaikan peitelätkästä on metallinen klipsi ottanut hatkat, eli lätkä tykkää roikkua miten sattuu. Mistähän tuollaista voisi etsiä?

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Jakke kirjoitti:Jotenki oon käsittäny niin, että ainakin tessussa ilmi haistelis myös tuota. Saatan olla väärässäkin.
Jos ilmamassamittari on oikea ilmamassa- eikä tilavuusvirtamittari, niin tekniikka lienee ns. kuumalanka eli säätöpiiri pitää vastuslankaa vakiolämpötilassa ja mittaa tarvittavan tehon = lämpöhäviön, joka riippuu ilmavirrasta ja lämpötilaerosta. Ilmissä on siis pakko olla sisäänrakennettuna myös ilman lämpötilan mittaus ja jos tämä mittaus antaa virheellistä lukemaa, on myös mitattu ilmamäärä/massavirta virheellinen.

Mutulla kuitenkin väittäisin, että jäähdytysnesteen lämpötila on se oleellisempi juttu päätettäessä, tarvitaanko "ryyppyä" eli rikasta seosta. Jos ilmi mittaa väärin, sen luulisi tuntuvan koko ajan ... vai korjaako lamda tämän?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

vesamaan kirjoitti:Saako -98 malliseen 156 teetettyä uuden avaimen ihan tavan lukkosepällä? Myyjällä on antaa vain punainen avain, eikös se oo joku master-key tms vai oonko ihan hakoteillä? Mitä maksanee? Kuskin oven lukko on paskana, sinne oli kuulemma avain katkennut sisään.... samoin virtalukko on siipeensäottaneen näköinen. Haenko itselle vaan ongelmia jos sotkeudun moiseen kulkineeseen? :oops:
Alfoissa ei ole punaista master-avainta kuten joissain Fiateissa oli. Tuonikäisessä kaikki avaimet oli punaisia. Kyllä sen avaimen voi kloonata jollain suutarilla.
Abarth 500 Esseesse

Vastaa Viestiin