Suomessa on kaksi isoa uusien autojen ostajaryhmää:
- eläkeläiset / eläkeikää lähestyvät yksityishenkilöt
- työsuhdeautoilijat leasing-yhtiöiden kautta
Ensimmäinen ryhmä ei ole Alfa Romeon fokuksessa ollenkaan, joten se voidaan ohittaa aika nopeasti. Se ryhmä haluaa korkeaa, edullista, pienet käyttökulut omaavaa ja käytännöllistä autoa. Tai C-mersun karvalakkina.
Toinen ryhmä sitten laskee tarkasti mitä rahalla saa. Verotusarvo ja itse tuotteen sopivuus omaan elämäntilanteeseen (esim. pienet lapset tai suunnitelmat sellaisesta tulevan 3-4 vuoden aikana) on eräs näkökulma, mutta leasingmaksu kuukaudessa on toinen merkitsevä asia. Siihen vaikuttaa mm. huoltojen hinnat ja jälleenmyyntiarvo todella paljon. Lisäksi vaikuttavina tekijöinä on firman autopolitiikka (leasingmaksun vaikutus kk-erään, mahdolliset merkkirajaukset, co2-rajaukset, pakolliset turvallisuusvarusteet yms. säännöt, toisella foorumilla on hyvä keskusteluketju aiheesta:
https://www.autostadium.fi/index.php?topic=3507.0). Alfa Romeo ei pääse loistamaan ainakaan tuon jälleenmyyntiarvon puolella ja siksi leasingmaksu nousee helposti aika korkeaksi. Jos on kaksi autoa, joiden kaikki muut asiat ovat identtiset, mutta jälleenmyyntiarvo kolmen vuoden jälkeen eroaa vaikkapa 25 % niin se vaikuttaa kk-tasolla aika paljon. Karkea laskelma:
Auto A:
ostohinta varustein leasingyhtiölle: 50 000e
kolmen vuoden huolto- ja rengaskulut yms.: 4000e
jäännösarvo 60 % uuden arvosta: 30 000e
arvonalennus/kk: 555e
Auto B:
ostohinta varustein leasingyhtiölle: 50 000e
kolmen vuoden huolto- ja rengaskulut yms.: 4000e
jäännösarvo 45 % uuden arvosta: 22 500e
arvonalennus/kk: 625e
Esimerkissä suora vaikutus leasing-hintaan on 70e/kk ja jos työsuhdeautoilija joutuu maksamaan sen itse joka kuukausi niin se on aika kallista.
Lisäksi kun pitkään aikaan Alfa Romeolla ei ole ollut mitään järkevää myytävää työsuhdeautoksi niin merkkiuskollisuuttakaan ei ole päässyt syntymään ja Alfa Romeon valitakseen pitää olla jollain tavalla autoista kiinnostunut. Sitä harva työsuhdeautoilija on vaan työsuhdeautoilu on vain tapa rahoittaa autoilu ja ennakoida kustannukset seuraavilta vuosilta.
Noihin kahteen kun suhteuttaa Alfa Romeon tuotepaletin niin eipä oikeastaan tarvitse ihmetellä miksi jälläreitä tippuu.