Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Eikös JTD(m) koneissa ole samanlainen työsylinteri kuin V6:ssa? Oletin että SaLexi on vaihtamassa nesteitä profiilinsa autoon.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Jarsan kirjoitti:^Eikös JTD(m) koneissa ole samanlainen työsylinteri kuin V6:ssa? Oletin että SaLexi on vaihtamassa nesteitä profiilinsa autoon.
Ei ole meikäläisellä tietoa JTDm:stä tai V6:sta, ainoastaan 2.0 TS:stä. Siksi sen kirjoitinkin viestiini näkyviin. En tiedä onko kaikissa tessuissakaan tuollaista työsylinteri/painelaakeri -kombinaatiota, joten ei ohje välttämättä niihinkään 100% päde.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Voi elämä ja mitä ihmettä. Aiemmin tosiaan laahannut se oikean puolen takajarru ajoittain. No nyt laahasi taas hieman, mutta mitä helkuttia, siellä laahasi vasemman etukulman jarru lämmöstä päätellen. Sellaista pienen pientä laahausta taas, huomaa vanteen lämpenemisestä.

Onko siellä nyt sittenkin se pääsylinteri sökönä? Sehän toimi juurikin ristikkäisiin kulmiin? En minä enää tiedä.

:bad-words:

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Kesä tulee ja on lämmintä..ehkä jopa vähän liian lämmintä! Alfan lämmöt kiipeää hyvinkin nopeasti moottoritiellä 100+ asteeseen, helpottaa jos puhaltaa kuumaa ohjaamoon, mutta sitten alkaa kuskilla keittämään. Sanokaahan viisaampina, onko mitään helppoja tee-se-itse keinoja tarkistaa, mikä osa on viallinen (syyläri, vesipumppu, termari)?

Systeemi paineistuu kyllä, tai ainakin ylävesiletkuun joku paine muodostuu kun on lämpömittarissa 90+ ja sitten tosiaan lämmöt pysyy hyvin kurissa jos jaksaa ottaa kuumaa ilmaa sisätiloihin (ajaa sitten vaikka ikkunat auki). Nestettä ei periaatteessa katoa, muuta kuin sitten kun lämmöt käy riittävän korkealla (ei mitään outoa tässä; kiehuvat nesteet haihtuu pihalle). Monestihan näitä lämpöjä on ihmetelty monessakin eri topicissa, mutta ei oikein mistään ole löytynyt semmosta "koostetta", mitä voisi itse lähteä ensin testailemaan.

Kiitos ja anteeksi tämän samaisen aiheen herättelystä yhä uudelleen ja uudelleen.

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja _rico »

Mulle voi sitten antaa vinkin päinvastaisesta tilanteesta, eli neula ei nouse edes toiselle viivalle vaikka kuinka pitkän lenkin ajaa. Kone tuntuu käyvän melko kuumana, joten oma veikkaukseni olisi syyläri. Mitäs muita?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

^^Termari vika teki juuri päin vastoin mulla. Vesipumppu?
Jos olisi ehjä vieressä, niin voisi ehkä verrata miten vesi liikkuu paisariin.

^Ei viallinen syylari omassa tuota tehnyt. Voisiko olla ilmaa?

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Joonake kirjoitti:Kesä tulee ja on lämmintä..ehkä jopa vähän liian lämmintä! Alfan lämmöt kiipeää hyvinkin nopeasti moottoritiellä 100+ asteeseen, helpottaa jos puhaltaa kuumaa ohjaamoon, mutta sitten alkaa kuskilla keittämään. Sanokaahan viisaampina, onko mitään helppoja tee-se-itse keinoja tarkistaa, mikä osa on viallinen (syyläri, vesipumppu, termari)?

Systeemi paineistuu kyllä, tai ainakin ylävesiletkuun joku paine muodostuu kun on lämpömittarissa 90+ ja sitten tosiaan lämmöt pysyy hyvin kurissa jos jaksaa ottaa kuumaa ilmaa sisätiloihin (ajaa sitten vaikka ikkunat auki). Nestettä ei periaatteessa katoa, muuta kuin sitten kun lämmöt käy riittävän korkealla (ei mitään outoa tässä; kiehuvat nesteet haihtuu pihalle). Monestihan näitä lämpöjä on ihmetelty monessakin eri topicissa, mutta ei oikein mistään ole löytynyt semmosta "koostetta", mitä voisi itse lähteä ensin testailemaan.

Kiitos ja anteeksi tämän samaisen aiheen herättelystä yhä uudelleen ja uudelleen.
Mulla oli 01 156 V6:sessa syylari heikossa hapessa ja oireet oli juuri kuvauksen mukaiset.

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Savo kirjoitti: Mulla oli 01 156 V6:sessa syylari heikossa hapessa ja oireet oli juuri kuvauksen mukaiset.
Onko mitään ideaa mistä tota pääsis kurkkimaan, että miten huonossa hapessa on? Koitin etupuskurin rei'istä vähän kurkkia, mutta vaikuttais olevan hyvässä kunnossa. Pilaantuuko se helpommin ns. "moottorin puolelta"?

Avatar
JackFry
Viestit: 758
Liittynyt: 25 Huhti 2007, 20:40
Car(s): 156 2.0 JTS SW
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja JackFry »

Mulla JTS:ssä oli samat oireet ja uudella syylari ongelmat loppu.
Huonosti sinne näkee, vanha näytti itselläni ihan hyvältä kun sitä yritti kurkkia. Alaosasta se oli kumminkin hajalla.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

SaLexi kirjoitti:Voi elämä ja mitä ihmettä. Aiemmin tosiaan laahannut se oikean puolen takajarru ajoittain. No nyt laahasi taas hieman, mutta mitä helkuttia, siellä laahasi vasemman etukulman jarru lämmöstä päätellen. Sellaista pienen pientä laahausta taas, huomaa vanteen lämpenemisestä.

Onko siellä nyt sittenkin se pääsylinteri sökönä? Sehän toimi juurikin ristikkäisiin kulmiin? En minä enää tiedä.

:bad-words:
Tähän kaipaisin nyt kommentteja. Ensi viikolla menee ne takajarruletkut ja nesteet uusiksi, mutta mahtaakohan sekään enää auttaa.

Siis perkele, nuo jarrut ovat temppuilleet siitä asti, kun vuosi sitten vaihdettiin levyt ja palat uusiin :bad-words:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Tulee väkisin mieleen, että olisivatko jarrusatulat tai -männät voineet ruostua/rapautua/korrosioitua/tms vanhan toiminta-alueensa ulkopuolelta (sylinteri pohjastaan tai mäntä laelta, läheltä suojakumin kiinnityskohtaa)? Kun uudet palat ja levyt ovat vanhoja paksummat, painuvat männät syvemmälle jolloin moinen korroosioalue pääsisi näyttämään kyntensä ja takkuamaan vastaan, jos sellainen on olemassa. En tiedä onko tuo käytännössä mahdollista, mutta seuraushan olisi juuri tuollainen, että levyt ja palat vaihtaessa alkaisi jarrut tökkimään, eikä litkujen vaihto enää tässä vaiheessa paranna.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Itse satulat toimivat kyllä herkästi ja kaiken pitäisi niiltä osin olla kunnossa. Ne on takaa otettu tuon remontin jälkeen vielä aukikin ja lisäilty kuparitahnat väliin ja katsottu muutenkin läpi, ei ongelmia. Niin ja käsijarruvaijeri on myös uusittu. Tämä etujarru alkoi kanittamaan vasta nyt, tähän asti etujarrut ovat toimineet.

Tuntuu että nyt kesäkelien tultua nuo jarrut ovat jumittaneet enemmän/useammin kuin aiemmin. Aiemmin tuo on ollut todella satunnainen ongelma, nyt ovat kanittaneet joka päivä.

Meneekö varttikutosessa nuo jarrupiirit ristiin etu/taka, vai onko edessä toinen piiri ja takana toinen?

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

JackFry kirjoitti:Mulla JTS:ssä oli samat oireet ja uudella syylari ongelmat loppu.
Huonosti sinne näkee, vanha näytti itselläni ihan hyvältä kun sitä yritti kurkkia. Alaosasta se oli kumminkin hajalla.
Täällä sama homma JTS:ssä, alaosasta haitaria irti kun katsoo tuulettimen siipien välistä.
Varsin mustanpuhuva kenno, ja ei meinaa takulampulla läpi paistaa.

Puskurin puolelta katsottunahan näkee vain ilmastoinnen lauhduttimen kennon tilan.
Se tuli pestyä jo puhtaaksi, mutta tuntuu että kerää kaikki tatinat tuohon syyläriin.
Ja tosiaankin, ilmastointi päällä kaupungissa lämmöt nousee, tienpäällä piiiiikkuhiljaa laskee.

Avatar
Jurin
Viestit: 357
Liittynyt: 14 Syys 2008, 10:06
Car(s): 156 2.4 JTDm TI
Ex. 159 1750 TBi TI
Ex.Ex. 156 JTS 2.0 Boselift
Paikkakunta: Tampere

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jurin »

Osaisko joku valottaa 156:en eri varustetasoja näin suomessa myytyjen autojen osalta? Mitä käytännössä kuului Sport Pack:iin? Oliko noita enemmän kuin yksi - mitä eroa? Oliko V6 aina Sport Packilla/alustalla? Muuttuiko varustetasot faceliftin myötä?

Kovin mukavaa olisi jos jostain löytyisi myynti/esittely materiaali.

maahinen
Viestit: 43
Liittynyt: 15 Tammi 2013, 22:16
Car(s): 159 SW 2,4JTDm -06

ex. 156 SW 1,9JTD MJet -00

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja maahinen »

Uusi kevät ja uudet kujeet, enää ei pysynyt 156 1.9JTD -00 Alfan ilmastointi säiden mukana messissä. Käytin laitteen huollossa, laitteistosta imastiin poies n.200g vanhaa ja uutta laitettiin 650g. Huollon jälkeen kylmää pukkaa suuttimista ja muuten toimii hyvin, mutta perus 15A sulake ei kestä sitten millään puolta tuntia pidempään. Ilmastoinnin nappia painettaessa magneettikytkimestä kuuluu kaksi peräkkäistä selvää kliksahdusta.

Käsikopelolla kompura on melko jäykän oloinen, mutta kun sen käyntiin saa niin ei se mielestäni mitenkään erikoisen pahaa ääntä pidä tai moottoria kuormita.

Onko kompura tullut kiertokulkunsa loppuun vai voisiko totuus piillä jossain muualla? Ainahan sitä voi yrittää herkistellä...
Näyttää hitaalta!

Avatar
Vehje
Viestit: 327
Liittynyt: 27 Heinä 2009, 21:21
Car(s): 159 SW TI, 164 Q4
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Vehje »

Olisiko kompuran kytkentäkela tiensä päässä? Kompuran sulake ei yleensä pala jos kompressori on jumissa vaan ennemmin palaa joko kompuran kytkin tai hihna, yleensä hihna.
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Pieni lisäpäivitys tuohon jarruongelmaan. Eilen töistä lähtiessä pyörähdin kaupungin kautta. Huomasin moottorijarrutuksesta, että taas jumittaa. Sitä jatkui ympäriinsä ajellessa. Liikennevaloihin pysähtyessä sain jonkun "testataas tätä"-idean ja painoin jarrupoljinta vähän voimakkaammin pohjaan koko seisomisen ajan. Ja mitä ihmettä, liikkelle lähtiessä jarru vapautui :crazyeyes:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jurin kirjoitti:Mitä käytännössä kuului Sport Pack:iin? Oliko noita enemmän kuin yksi - mitä eroa? Oliko V6 aina Sport Packilla/alustalla?
Noita oli ilmeisesti kolmea erilaista Sport Packia. Maahantuoja ei kait ollut kovin innostunut niitä markkinoimaan joten suomiautoissa ovat aika harvinaisia.

Kalleimpaan Sport Packiin kuului muistaakseni hiukan matalampi alusta, helmat, 16" puhelinkiekkovanteet, mustat mittarintaustat, nahkapintaiset ratti ja vaihdekepin nuppi, kojetaulun "hiilikuitu", Momo-nahkapenkit ja lasikattoluukku. Halvempaan suuntaan mentäessä ensimmäisenä putosivat pois kai nahat ja luukku. Näin niinko ulkomuistista siis.

V6 taisi oletuksena olla jollain "pack exclusivella" tms. joka tarkoitti veluuripenkkejä, puurattia ja -nuppia ja sitä kojetaulun iki-ihanaa puujäljitelmää.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

SaLexi kirjoitti:painoin jarrupoljinta vähän voimakkaammin pohjaan koko seisomisen ajan. Ja mitä ihmettä, liikkelle lähtiessä jarru vapautui :crazyeyes:
Eihän tuossa mitään ihmettä ole. Käytön puutteesta ne jarrut yleensä alkavatkin jumittamaan, niin ei ihme jos sitten polkimen kunnollinen käyttö sieltä jotain saa taas liikkumaankin.
e: niitä jarruja pitää joskus siis käyttää ihan ajossakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Savo »

Rasvis kirjoitti:V6 taisi oletuksena olla jollain "pack exclusivella" tms. joka tarkoitti veluuripenkkejä, puurattia ja -nuppia ja sitä kojetaulun iki-ihanaa puujäljitelmää.
Ainakin mun 01 V6 on ilman puurattia ja -somisteita. Omaani aikanaan etsiessäni muistelen puut olleen pääsääntöisesti 00 saakka. Mutta tämän lausunnon tutkimus ei ole kattava.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^eikös kaikissa veekutosissa ole automaatti-ilmastointi?

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Alfissimo kirjoitti:
SaLexi kirjoitti:painoin jarrupoljinta vähän voimakkaammin pohjaan koko seisomisen ajan. Ja mitä ihmettä, liikkelle lähtiessä jarru vapautui :crazyeyes:
Eihän tuossa mitään ihmettä ole. Käytön puutteesta ne jarrut yleensä alkavatkin jumittamaan, niin ei ihme jos sitten polkimen kunnollinen käyttö sieltä jotain saa taas liikkumaankin.
e: niitä jarruja pitää joskus siis käyttää ihan ajossakin.
Taloudellisen ajon kurssilla opetti minulle moottorijarrutuksen ihanuuden :lol:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei se taloudellinen ajo estä tekemästä välillä voimakkaampaakin jarrutusta. Sekin auttaa kun tosiaan vaikka ihan auton ollessa paikallaankin seisoo siinä jarrupolkimella, mutta hyvä niillä on tehdä välillä ihan oikeitakin jarrutuksia niin pysyy takajarrutkin paremmassa kunnossa.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Mikä on kuvan johdonpätkä? Roikkui vapaana tuolla pohjassa, tulee abs-anturin vierestä. Lisäksi jarruletkun vieressä oli jokin liitin johon ei mennyt johtoa. Samoin toisella puolella autoa. Jokin lisävarusteen paikka?
Liitteet
mmekdjfkjksfkcj-1.jpg
(96.51 KiB) Tiedosto ladattu 2227 kertaa

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jarrupalojen kulumisanturin johto luulisin. tulis siihen liittimeen joka on siinä johdossa joka lähtee jarrupalalta.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Jännä juttu kun oikealta puolelta puuttui myös koko johto. Vielä jännempi juttu on ettei pala tuosta (kin) joku oma varoitusvalonsa :mrgreen:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo, joku idiootti on munkin autosta aikaisemin leikelly noi piuhat eikä pala valoja ei vaikuta jarruihin...

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Varoitusvalo palaa vasta, kun johto ottaa maihin - kuten kuluneen palan kautta. Yleensä nuo piuhat ovat vain ristikkäisissä kulmissa.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

masaboy kirjoitti:Jännä juttu kun oikealta puolelta puuttui myös koko johto. Vielä jännempi juttu on ettei pala tuosta (kin) joku oma varoitusvalonsa :mrgreen:
Mulla se on vaan oikeella, vasurilla ei ollenkaan

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Minkäslainen airbagin osa apukuskin penkissä majailee ja pääseekö siihen käsiksi? Sinnehän istuinosaan jokin keltainen johto uppoaa. Tulin nyt siihen tulokseen että mulla sytyttää matkustajan airbagin valon aina sen jälkeen kun joku on penkissä istunut. Josko siellä olisi jokin tunnistin joka jää "aktiivi-tilaan" ?

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

masaboy kirjoitti:Minkäslainen airbagin osa apukuskin penkissä majailee ja pääseekö siihen käsiksi? Sinnehän istuinosaan jokin keltainen johto uppoaa. Tulin nyt siihen tulokseen että mulla sytyttää matkustajan airbagin valon aina sen jälkeen kun joku on penkissä istunut. Josko siellä olisi jokin tunnistin joka jää "aktiivi-tilaan" ?
Enkös tuosta jo ainakin kerran sanonut: se on se liitin. Eli penkkiin menevä keltainen johto ja penkissä/penkistä roikkuvana on liitin, joka pitää fiksata jotta kestää. Tyyppivika, kun liittimet vanhenee ja hapertuu, eivät enää pysy tiiviinä -> katkos -> vikavalo.
Toistan siis aikaisemmin sanomani:
- Akku irti ainakin 15min ennen operaatiota
- Penkin alla oleva johtoliitos auki, liittimen nastojen/pinnien putsaus ja kiristys (esim. puristamalla hieman, riippuen kiinnityksen tyypistä)
-- Jos ei apua, poistaa koko liitoksen ja kolvaa johdot yhteen ja sukittaa

Operaatio kun on tehty, laitetaan toki akku takaisin paikalleen ja nollataan vikavalo. Itseltäni tehtiin sama operaatio molempien penkkien tunnistimelle; liitin auki, putsausta/kiristelyä ja liitin takaisin kiinni. Ei ole nyt näkynyt vikavaloa kuukauteen, vaikka penkkejä jatkuvasti rullataan eestaas.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Aquatica kirjoitti:molempien penkkien tunnistimelle
Nyt on pakko kysyä että missä siellä kuljettajan istuimen tunnistin on? Viimeksi kun kuskin jakkara oli irroitettuna autosta, ei sen alla ollut ainakaan muutakuin lämmittimen johto joka irroittaa. :roll:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

masaboy kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:molempien penkkien tunnistimelle
Nyt on pakko kysyä että missä siellä kuljettajan istuimen tunnistin on? Viimeksi kun kuskin jakkara oli irroitettuna autosta, ei sen alla ollut ainakaan muutakuin lämmittimen johto joka irroittaa. :roll:
En edes tiedä, onko kuljettajan puolella pakko olla tuota - kai voidaan olettaa, että jos auto kulkee on kuljettaja paikalla -> kuskin bägi laukeaa, jos kolari. Pelkääjän puolella sitten ehkä oletusarvosiesti halutaan tietää, että onko siinä joku vaiko eikö... En tiedä.
Joka tapauksessa takuuseen laitettiin kuljettajan penkin alla ollut airbag-liitäntä kuntoon ja homma alkoi pelittämään. Kerran kurkanut kuskin penkin alle ja oma mielipide olisi kolmesta johdosta... 1. ristiseläntuen säätö, 2. lämmitin ja 3. tuo mysteerinen keltainen johto, jota airbagin piuhaksi tupataan haukkumaan.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Aqulla nyt on ainakin penkeissä sivutyynyt, joiden johtoja on todennäköisesti korjailtu ja veikkaan, että masaboyn autossa kylkipusseja ei ole.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Aquatica kirjoitti:
masaboy kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:molempien penkkien tunnistimelle
Nyt on pakko kysyä että missä siellä kuljettajan istuimen tunnistin on? Viimeksi kun kuskin jakkara oli irroitettuna autosta, ei sen alla ollut ainakaan muutakuin lämmittimen johto joka irroittaa. :roll:
En edes tiedä, onko kuljettajan puolella pakko olla tuota - kai voidaan olettaa, että jos auto kulkee on kuljettaja paikalla -> kuskin bägi laukeaa, jos kolari. Pelkääjän puolella sitten ehkä oletusarvosiesti halutaan tietää, että onko siinä joku vaiko eikö... En tiedä.
Joka tapauksessa takuuseen laitettiin kuljettajan penkin alla ollut airbag-liitäntä kuntoon ja homma alkoi pelittämään. Kerran kurkanut kuskin penkin alle ja oma mielipide olisi kolmesta johdosta... 1. ristiseläntuen säätö, 2. lämmitin ja 3. tuo mysteerinen keltainen johto, jota airbagin piuhaksi tupataan haukkumaan.
Näinhän se on.

Ja niitten penkin alla olevien johtojen heiluttelu ja tinailu ei tod. näk auta kuin pyhättömän viikon.

Todellisuudessa penkin sisällä oleva "tunnistinmatto" vahingoittuu käytössä ja aiheuttaa virhe-ilmon.
Pitäisi uusia se tunnistin (maksaa hunajaa, penkki pitää irroittaa ja purkaa) tai...
Kyseisen tunnistimen voi ohittaa asentamalla penkin alle tulevien johtojen väliin sopivan kokoisen vastuksen
jolloinka airbagi systeemi luulee että vänkärin paikalla istuu kokoajan joku. (vastuksen kokoa en muista, löytyy brittifoorumilta ainakin).

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Alfissimo kirjoitti: veikkaan, että masaboyn autossa kylkipusseja ei ole.
Juu ei löydy. Jos olisi niin eikö penkkiin olla yleensä tikattu sivuun se airbagista ilmoittava lippunen tms.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Olisi lappunen ja lisäksi 156:n penkeissä on ihan selkeästi silmällä havaittavat muoviluukut aiheeseen liittyen. kopkopkoputtaa puuta, mutta itselläni nuo kylkipussit on, siis autossakin, eikä onneksi ole mitään ongelmaa ollut tyynyvalojen kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

pjotrthegreat kirjoitti: penkin sisällä oleva "tunnistinmatto" vahingoittuu käytössä ja aiheuttaa virhe-ilmon.
Pitäisi uusia se tunnistin (maksaa hunajaa, penkki pitää irroittaa ja purkaa)
Juuri tämänkaltaista tunnistinta ajoin takaa aloitusviestissäni. Liittimet nimittäin läpikävin ja kuittautin vian mutta syttyy + jää palamaan heti kun joku penkkiin istahtaa.

pjotrthegreat kirjoitti: tai...
Purkuautosta penkki, jos kävis tuuri ja toimis paremmin? :lol:

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Eikös siihen saa liittimen joka kertoo että "joku" istuu siinä.
Sitten kyllä pamahtaa molemmat pussit vaikkei olisikaan ketään penkillä kun nassahtaa. :silent:

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^no mutta semmosen mällin jälkeen taitaa olla 156 muutenkin lunarissa?

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Se tunnistin mikä siellä penkissä on - on muovia ja muovin sisällä olevaa
hyvin hyvin ohutta johdinta. Veikkaan että suomen olosuhteissa tuo muovi/johdin
kovettuu talvella sen verran että murtuu. Olisin sitä mieltä että tuo värkki
on tosiaan tämän hintaluokan autoissa jo täysin turha (saahan sen bägin pois päältä avaimella jos
oikein nuuka on).

Brittifoorumilta lainattua "for the pass seat sensor you need a 4.3k ohmn resistor".

Eli tommosen kun tinaa sinne johtojen väliin niin toimii. Eikä se ole kovin tarkka edes
tuosta vastuksen koosta - jossain siellä 4 k ohmn tuntumassa kun on niin ok.

Pääasia että se jotain vastustaa - ja jotain johtaa. Originaali tunnistin
antaa hiukan erilukemaa erikokoisilla ihmisillä...

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuosta vastuksesta kannattaisi sitten olla kohtuullisen varma että koko on oikea. Oikeaksi ei riitä että bagin valon saa sammumaan, sillä sehän sammuu jos bagin ecu kuvittelee löytävänsä sieltä ehjän anturin jonka päällä ei ketään istu. Vastuksen siis pitää olla sama kuin anturilla jonka päällä istutaan, että se pallo tarvittaessa myös räjähtää.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Niin lähinnä nyt varmaan on tärkeintä että se possahtaa, jos tilanne sitä vaatii muutenhan tuo on automaattisesti "lunarissa", mutta toivottavasti henki säilyy....jos on pakko virittää.

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tuomas K kirjoitti:Tuosta vastuksesta kannattaisi sitten olla kohtuullisen varma että koko on oikea. Oikeaksi ei riitä että bagin valon saa sammumaan, sillä sehän sammuu jos bagin ecu kuvittelee löytävänsä sieltä ehjän anturin jonka päällä ei ketään istu. Vastuksen siis pitää olla sama kuin anturilla jonka päällä istutaan, että se pallo tarvittaessa myös räjähtää.
Totta! Enpä ajatellutkaan... Mutta se 4,3Kohmin tuntuma taitaa olla se oikea lukema.

Tämähän on helposti testattu - pistää ukon tai akan istumaan siihen kuskin paikalle ja mittaa mitä
vastusta siitä johdon päistä saa. Tuo vastus tosiaan vaihtelee vähän perseen koon mukaan.

(samalla kun sitä perperiä hetkuttaa, tai nyrkillä painelee sitä penkkiä niin voi varmaankin todeta että jossain vaiheessa se tunnistin ei johda ollenkaan -se varmentaa sitten sen vian siihen tunnistimeen)

Fethry
Viestit: 1
Liittynyt: 04 Touko 2013, 13:56
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Fethry »

Ostin sedältä 156:sen vuodelta -99. Tästä olis muutama "tyhmä kysymys".

Kuskin puoleinen takaikkuna ei toimi. Avasin oven, ja kävi ilmi että siellä on vaijeri katki. Isä oli sitä mieltä, että kannattais tutkia sähkölaseja. Samaa mieltä oon itsekkin. Eli millanen homma on vaihtaa noiden manuaaliveivejen tilalle sähkönen systeemi? Jos en vaihda tuota, niin miten se käsiveivien vaijeri kuuluu mennä, looppinako? Tuo vaijeri pitänee vaihtaa kokonaan, kuinka vaikea homma?

Ebaysta löysin Alfan nahkasisustoja jopa 300 punnalla. Löytyykö Suomesta, ja mihin hintaan? Auto on punanen, joten sisusta voi olla joko valkonen tai beige.

Tyhjäkäynti ei ole ihan tasainen. Setä sano että tuo on vaan ominaisuus, ollut uudesta asti. Kerran vuonna 2004 se kuulema sammui, mutta käynnisty normaalisti. Kannattaako tuolle mitään tehdä, kun se seilaaminen on tosi pientä, satunnaista ja huomaamatonta? Toinen tekninen juttu on tuo vaihteisto. Se tuntuu aika hassulta, 1, 2, 5, ja R menee vähän vaikeahkosti päälle. Muutenkin kepillä on aika pitkät liikeradat ja jos keppiin nojaa kättä niin vauhdissa tuntee kun keppi täristää. Samoin keppiä voi työntää "yli" tietyn pykälän jossa siis vaihde on; esimerkkinä kun vaihtaa vaikka kakkoselle ja jättää käden kepille, niin keppi menee useita millejä pidemmälle sen jälkeen, kun pykälä on kohdillaan. Selitän ehkä huonosti mutta joku varmaan tajuaa. Miten tälläistä juttua voisi fiksailla? Tuo taitaa olla ominaisuus, setäkin siitä sanoi ja kyselikin vielä kun olin auton kotiin ajanut, että miltä vaihteisto tuntui. Olen kuullut kuitenkin jostain sellaisista asennussarjoista, joilla kepin liikettä saisi lyhyemmäksi ja jämäkämmäksi, onko kellään kokemusta? Toimiiko?

Monesti oon kuullut, että konetilaa on pesty painepesurilla. Kuinkahan fiksua hommaa sellanen ois?

Edit.

Etumatkustajan airbagin levy ja ratin sivumuovit on vähän käpristynyt. Etenkin tuo airbagin levy on vähän harmillinen, kun on niin näkyvä osa. Molemmissa on vaan semmonen pieni riski nimittäin se turvatyyny, eli uskaltaako noita kuumailmapuhaltimella lämmittää ja sit painaa alas päin? Onko edes mitään hyötyä?

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Fethry kirjoitti:Eli millanen homma on vaihtaa noiden manuaaliveivejen tilalle sähkönen systeemi?
Tässä vaihto-ohjeet vieraalla kielellä - http://forum.alfa156.net/forum/forum_po ... ?TID=52991" onclick="window.open(this.href);return false;
Toinen tekninen juttu on tuo vaihteisto. Se tuntuu aika hassulta, 1, 2, 5, ja R menee vähän vaikeahkosti päälle. Miten tälläistä juttua voisi fiksailla?
Vaihteistoöljyt kannattaa ainakin alkuun tarkastaa. Valmistaja on muuttanut öljysuositustaan GL-4+:aan.
Monesti oon kuullut, että konetilaa on pesty painepesurilla. Kuinkahan fiksua hommaa sellanen ois?
Ei lainkaan fiksua.

roude
Viestit: 274
Liittynyt: 09 Loka 2010, 21:00
Car(s): 166 3.0v6
Alfa Romeo Sprint 1.5QV -87

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja roude »

Sanotaan heti alkuun että en ole koskaan ajanut muilla 156:lla kuin tällä omalla. (2.0ts -98)

Onko mallille ominaista se että kun vapauttaa kaasupolkimen hiukan ripeästi ilman että kytkin on pohjassa niin pikkasen nykäisee.

Tuntuu siltä että nämä nykäisyt koituu turhan herkästä jos polkimia ei käsittele sulavasti!

anteeksi, tämä on erittäin tyhmä kysymys! :D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

"nykäisee"? Meinaat, että tuntuu kuin jossakin olisi väljää vedon loppuessa ja muuttuessa moottorijarruksi? Huomaako esim. ykkösellä liikkeelle lähtiessä tai vaikkapa pakilla? Edellisessä 156:ssa moinen efekti oli ja se oli puoliksi diagnosoitu akselille moottorintuenta-voimansiirto. Oletettavaa on siis, että tukityyny oli väsynyt ja moottori pääsi aina vedon tullessa/lähtiessä heilahtamaan hieman, huomasi helposti ihan vaikka parkkipaikalla kun ripeästi nosti kytkintä ihan vähän vaan, niin kone nytkähti ja kuului vieläpä kuminen tumahdus.

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Kumityynylle ääni täältä.
molex to sata, lose all your data.

Avatar
Markka
Viestit: 49
Liittynyt: 23 Heinä 2012, 17:14
Car(s): 156 2.0 TS -98
156 2.0 JTS -03
164 2.0 -89
156 2.5 V6 -02
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Markka »

Kellään mitään tietoa 156 -98 takaiskarin alimman kiinnityspultin mitoista ihan näin ulkoa? Itsellä jäi iskarinvaihto oikealta puolelta siihen yhteen pulttiin, joka on juuttunut sinne eikä lähde lyömällä mihinkään. Kokeiltu kuumentaa polttimella ja wd-40 ruiskittu ympäriinsä. Auto nyt jokatapauksessa menossa korjaamolle keskiviikkona tuon takia, niin voisin ostaa valmiiksi pultin jos nyt sattuu vanha menemään mutkalle. Toinen iskari vaihtui kohtuu helposti ja jopa sen puolen pultit antautu ku näytti vähä poltinta, kierti pulttia ja löi menemään.

Vastaa Viestiin