Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Tuollaista öljymäärää näyttäis antavan monessakin paikkaa. Täälläkin samat lukemat. Autodata kertoo ulkomaan foorumin mukaan - 500g of R134a
130cm3 of SP10 oil.


Tyhjentymisestä en osaa sanoa.

andestone
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2013, 16:47
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS-00
Paikkakunta: lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja andestone »

Pitäs 156 2.0 t.s vm 2000 tehä kytkinremontti... Juu ja viislovinen manuaali kyseessä. Mistäköhän kannataa osat tilata ja vissiin alasylinteri olis hyvä myös samalla vaihtaa. Muutenkin vinkit paikallaan, kun aivan outo merkki tää alfa mulle.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Kotimaista suosien - http://www.heikka.fi/kauppa/" onclick="window.open(this.href);return false; - kannattaa olla yhteydessä puhelimella.

andestone
Viestit: 22
Liittynyt: 23 Touko 2013, 16:47
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS-00
Paikkakunta: lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja andestone »

Kiitos! Täytyykin soitella tonne.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tosiaan työsylinteri kannattaa vaihtaa samalla, se kun on mukavasti piilossa ja ilman laatikon irroittamista siihen ei tiettävästi käsiksi pääse. Ei ihan ilmainen osa (ei kyllä mikään kovin kallis kuitenkaan), mutta työmäärässä jos jossakin säästää.

Tuohon omaan ilmastointiongelmaan:
Taitaa todellakin olla ihan vain ylitäyttöä, koska nyt viileällä (+20c) toimi ongelmitta, ei katkonut. Eli olisiko irkissä saatu teoreema teoriassa oikea: kuuma keli ja tarvitaan kovempi paine, jotta saavutetaan ulkoilmaan nähden selvästi alhaisempi lämpötila (auringossa jotain 40, asfaltti 40+, sisälle pyynti <22c) ja koska on ylitäytetty, paineraja tulee vastaan ja paineanturi käskee pelin poikki? Tosiaan +20c ja käsky <16,5 ja ei mitään ongelmia...

Noh, pitää vältellä käyttöä ja maanantaina heti aamusta vinohiireen selvittelemään. Takuuseenhan tuon on mentävä, samalla voi ihmetellä, josko miksipä heillä on vanhan mallin tiedot käytössä - vai onko käynyt niin, että katsottu vain ulkonäköä ja koska ulkokuori on pre-FL (myös peilinkuoret EI ole enää korinväriset), ei ole ajateltu sen tarkemmin ihmetellä? Luulisi toki, kun rekisterinumeron perusteella tehty homma, että olisi ollut tiedossa... Vaiko joku katsonut vuosimallia tarkemmin, nähnyt valmistusajaksi ilmoitetnu tammikuu 2002 ja päätellyt, ettei se voi olla ensimmäinenkään FL (boselift)? Noh, oli miten oli, maanantaina toivottavasti selvinnee.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Finest kirjoitti:^voiko se väärään suuntaan pyöriäkään?
Yleensä on pyörimissuunta tai ulkolaita merkattu renkaaseen.
Pyörimissuuntaa en noissa näe mutta renkaiden urien perusteella pitää olla olemassa oikea ja väärä pyörimissuunta!

Mutta itse pääasiaan: Autossa on samat renkaat joka kulmassa! Eli auton oikea puoli jonka pitäisi olla vasemman puolen peilikuva ei ole peilikuva! Vasen & oikea eivät ole symmetrisiä!
Eli rengasliike on tehnyt virheen, laittanut 4 samaa rengasta kun olisi pitänyt asentaa 2 samanlaista oikealle ja 2 toisenlaista vasemmalle. :lol:

Tämä selittää alienimaiset auton ohjauksen käyttäytymiset sekä auton yhteen suuntaan vetäminen varsinkin kostealla!!!!
Uskomatonta.
Liitteet
Image0618.jpg
Takavasen
(310.6 KiB) Tiedosto ladattu 2377 kertaa
Image0619.jpg
Takaoikea
(315.18 KiB) Tiedosto ladattu 2377 kertaa
Image0620.jpg
Etuvasen
(383.46 KiB) Tiedosto ladattu 2377 kertaa
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Ja
Liitteet
Image0621.jpg
Etuoikea
(341.86 KiB) Tiedosto ladattu 2377 kertaa
Kuva

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

katoppa niin renkaan ulkopinnasta luulis löytyvän tuo OUTSIDE teksti.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Pujazuba kirjoitti:Eli auton oikea puoli jonka pitäisi olla vasemman puolen peilikuva ei ole peilikuva!
Ai, sulla on ratti molemmin puolin? :mrgreen:

Ei vaan, on aivan normaalia, ettei pinnat ole symmetrisiä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

On olemassa myös renkaita, joissa on sekä ulkopuoli että pyörimissuunta merkitty. Joku Nokialainen aikanaan oli tällainen ja kuulemma aiheutti pientä päänsärkyä rengasasentajille, "kun ei ikinä meinaa muistaa".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^ainakin noissa mun misukoissa on sekä outside että rotation merkitty. mutta appiukon turanzoissa oli vain outside ja joku m+s merkintä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
m+s = mud & snow, eli "kitkat".

Omissa Michelin Energy Savereissa on vain Outside-merkintä, ei pyörimissuuntaa. Huomio: ne on peilikuvat, kuten joka ikinen rengas mikä minulla on tähän päivään mennessä ollut... Eli Pujankin tapauksessa ulkopuoli on joka renkaassa kyllä oikein, mutta näyttää olevan neljä vasemman tai oikean puolen rengasta, olettamuksella. Ainakin mitä itse nähnyt rengaskuvioita, pitäisi tuo sisäreunassa oleva kaarre olla aina tulosuuntaan (taakse) antava, jolloinka esim. vesi renkaan keskellä pääsee matkaamaan sisäpuolelta renkaan alta ulos ja näin parantaa pitoa; nyt tuo ei toteudu toisella puolella.

Tai sitten tuo rengasvalmistaja on nin susi, ettei noita renkaita ole kuin toispuoleisina kun halvempaa......

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ihan normaalia ettei ole kuin yksi epäsymmetrinen pintakuvio, joka sitten on eri puolilla eri päin. Näin siis myös kalliissa "premium" kumeissakin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Täysin uus asia :o Mutta eikö tuo aiheuta nimenomaan kuvatunlaisen ongelman, että toisella puolella vesi poistuu kuten pitää, toisella ei? Jos siis vesiurat on toisinpäin toisella puolella? Toisella puolella sisäkulmassa urat ottavat "keskeltä taakse" kun toisella "keskeltä ETEEN", joka on varmasti ajossa vähemmän energiatehokasta - sitä myöten toiselle puolelle aiheutuu enempi vierintävastusta aja ajovakaus heikkenee - ja aiheuttaa auton "vääntämisen" k.o suuntaan ja pidon heikkenemisen..?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^se vaan näyttää siltä, tsiigaileppa kun vaikka käyt jossain parkkihallissa muiden autojen kumeja.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Soitin liikkeeseen. Kaveri sanoi ettei ole renkaita maailmassa jotka olisivat erit vasemmalle ja oikealle. Ei ainakaan nämä Petlas W651 kumit.
Diagnostiikka jatkuu. Vien pajalle että katsovat onko joku osa nyt mennyt. Nyt lämpimällä säällä auto käyttäytyy hieman paremmin. Jos kyseessä on esim huono tukivarsikumi niin kylmällä pitäisi kutistua hieman ja antaa huonomman ajotuntuman.
Kuva

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

löysin virtalukosta "park" asenon, onko tällä joku virka?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^parkit päällä jos haluat vaikka rosvojen pelossa saada ovet lukkoon tai viitti pitää virtoja päällä.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

jkk kirjoitti:löysin virtalukosta "park" asenon, onko tällä joku virka?
Pysäköinti ja muun liikenteen varoittaminen pimeässä

Pysäytettäessä tai pysäköitäessä pimeälle tielle on valojen avulla huolehdittava siitä, että muut huomaavat pysäköidyn auton. Lain mukaan pysäköidyssä autossa on käytettävä etu- tai lähivaloja. Lakitekstin etuvalot tunnetaan kansanomaisesti "parkki-" tai seisontavaloina. Lähi- eli lyhyetvalot kuluttavat akun nopeasti ja seisontavaloillakin yhden yön pysäköinti saattaa olla akuille liikaa. Taajamassa valaisemattomalla tiellä saa auton pysäköidä pelkästään pysäköintivaloja käyttäen. Useimmissa henkilöautoissa ei erillistä pysäköintivaloja ole, vaan on käytettävä seisontavaloja. Pysäköintipaikoilla ja valaistulla tiellä, olipa se sitten taajamassa tai muualla, ei valoja tarvita lainkaan.

On huomattava, että valoja on käytettävä päivälläkin pysäköitäessä, jos esimerkiksi sään vuoksi näkyvyys on huonontunut.
Lähde: http://www.sompsa.fi/pimee.htm" onclick="window.open(this.href);return false;

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Pujazuba kirjoitti:Soitin liikkeeseen. Kaveri sanoi ettei ole renkaita maailmassa jotka olisivat erit vasemmalle ja oikealle. Ei ainakaan nämä Petlas W651 kumit.
Diagnostiikka jatkuu. Vien pajalle että katsovat onko joku osa nyt mennyt. Nyt lämpimällä säällä auto käyttäytyy hieman paremmin. Jos kyseessä on esim huono tukivarsikumi niin kylmällä pitäisi kutistua hieman ja antaa huonomman ajotuntuman.
Jokos koitit puolenvaihtoa. Tämä rengasasia on jotullut selväksi, mutta pieni koonti; Kolmea tyyliä on käytössä: 1. ei mitään väliä, näissä on kuitenkin suosituksena asentaa dot-päiväys ulospäin (ei pakko) 2. nuolikuviomainen pyörimissuunnallinen, paljolti käytössä talvirenkaissa 3. ulkopuoli määrätty eli vanteelle vain oikeinpäin ja alle. Tämän tyyli on enenevässä määrin käytössä kesärenkaissa, saadaan ulkoreunaan yhtenäistä kumialuetta ja voidaan runkorakenne tehdä erilaiseksi per puoli (ulkosyrjä jäykemmäksi) myös kumiseos voi olla erilainen. Eli ei kannata välittää niiden vesiurien suunnasta.
Tässä tämmönen esimerkki: pyörimissuunnaltaan määritetty ja kuten kuvasta näkyy niin auton alla aikast erinäköinen pintamalli kaarreajoa ajatellen. Tämmöstä on oikein radalla testattu ja eroa on vasemmalle tai oikealle kaarrettaessa. Ero on vain niin pieni ettei ole siviililiikenteessä väliä. Sitten on tietysti se neljäskin vaihtoehto missä on pyörimissuunta ja puoli määrätty, on vain niin hankala logistiikkan /varastoinnin ja valmistuksenkin kannalta, että nokiakin luopui ideasta parin vuoden harjoittelun jälkeen.
Kuva

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

Pujazuba kirjoitti:ettei ole renkaita maailmassa jotka olisivat erit vasemmalle ja oikealle. Ei ainakaan nämä Petlas W651 kumit.
Olisiko aika ottaa ronski ote kumeista ja kiskaista ne niin pitkälle kun käsi kantaa islannin vuorelta pitkin vuonoa pyörimään ja ostaa oikeat renkaat ? :-D

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

willez kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:ettei ole renkaita maailmassa jotka olisivat erit vasemmalle ja oikealle. Ei ainakaan nämä Petlas W651 kumit.
Olisiko aika ottaa ronski ote kumeista ja kiskaista ne niin pitkälle kun käsi kantaa islannin vuorelta pitkin vuonoa pyörimään ja ostaa oikeat renkaat ? :-D
Piti jo aikaisemmin kysyä, että miksi kitkat kun lunta ei näy kuvissa?
Nastattomat nastatkin on paremmat kuivalla asfaltilla jäykemmän rakenteen takia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Nyt on liian myöhäistä ostaa uudet ja heti kun seuraava tulivuori purkautuu niin heitän kyllä nämä suoraan siihen tuliseen keittoon. :x

Rengastarve tuli kesken hyvin kuivaa valuuttakramppia kun on kesäloma tulossa jonka jälkeen isyysloma. Tuon takia ei kiinnostanut hankkia kesäkumit joita pitää vaihtaa talvikumeihin syyskuussa (talvikumisessio: syyskuu - toukokuu). Samalla helvetin halvat kitkat alle ja elämä jatkuu. Mutta halvan ostaminen koituu aina kalliimmaksi niinkuin tässä pian nähdään. :lol:

En ole vaihtanut puolia kun fyysiseti siinä ei pitäisi olla mitään vaikutusta! Mutta kuitenkin hyvä kokeilla jos esim oikea etu josta kovempi vierintä-ääni kuuluu onkin paskana.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Renkaisiin: tarkastelin noita pyynnöstä ( :oops: ) parkkipaikalla ja totesin, että oikeassahan te jälleen olitte. Ilmeisesti nuo Nokian symmetriset jäänyt jostain mieleen?

Ilmastoinnista:
Tänään käyty tyhjentämässä, alipaineistamassa, täyttämässä uudestaan. Helteellä näkee, kuinka toimii - kyllä hieman huolettaa, kun toissaviikolla otettu pois 405g ja laitettu 650g, nyt pois tuli vain 340g. Vianorilla epäili, että voipi olla kuivaimessa "tai jossain" ylimääräset, ellei sitten tuossa ole jotain ylipaineventtiiliä joka päästelee liikakamat pihalle (ei kai?) ylitäytön yhteydessä. Lisäksi Autodata näytti oletukseksi 650g, mutta lisähuomautuksena "02 alk. 500g". Tarra konehuoneessa myös väittää täyttömääräksi 650g!

Joka tapauksessa nyt on tavaraa laitettu 500g (eli teoriassa siellä on nyt 710g... kun ei tullut kuin 340g pihalle 650g:stä), eikä mitään selkeätä vuotopaikkaa ainakaan huomattu. Oireethan oli kompuran magneettikytkimen pelin poikkivihellys kunnon helteessä. Valitettavasti nyt tuntui tulleen tuo hassu puhallusefekti mukaan taas; eli laitetaan jäähdyttämään esim. 19,5asteeseen ja pitkän aikaa puhaltaa pienellä teholla, mutta varjoon tullessa jysähtää puhallus hetkeksi täysille josta se sitten asteittain hiljenee taas. Tätä epäiltiin alunalkaen vajaukseksi... Toisaalta mieluummin otan vajauksen ja kylmennyksen, kuin ylitäytön ja kompuran pois pelistä tipahtamisen ja sitämyöten kylmentymisen katoamisen. Nyt ei myöskään kompura päällelaitettaessa ole tehohävikki tasoa 70hv, vaan ehkä vain 20hv pieni nykäsy, tuntuu muutenkin kompura pyörivän huomattavasti paremmin - ainakin nyt ennen hellepäivää. Iltapäivällä pitää käydä kokeilemassa, kun auto seissyt päivän auringossa ja asfaltti kohonnut sinne 45+c:hen, että vieläkö toimii.
Sanoi vielä, että voi olla että jos ongelmat jatkuu, pitää saada ongelmahetkellä tehtyä tyhjennys josko sitten saisi ns. kaiken pois koneesta.

Toivotaan parasta.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^toimikos ilmastointi? Siellä taitaa olla kuitenkin varoventtiili, jottei koko tsydeemi pössähdä, joten tuo jäljelle jäävä määrä voi olla mitä vain. Tuossa on aurinkotunnistin, ja varjossa muuttaa myös puhallussuuntia sekä tarvittaessa myös voimakkuutta. Se kojelaudassa oleva propelireikä kannattaa kohtuullisuutta noudattaen puhaltaa/imuroida, sellainen putsausilmapullo on kätevä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Joo, tuo ritilä puhdistuu huomenna. Ja toimii, vaikkei ihan niin tehokkaasti ja/tai tasaisesti... Ja jännähän tuossa on, että tuntuu puhallus KASVAVAN nimenomaa varjossa. Mut ei enää 5minuutissa jäähtynyt kabiini unelmatilaan, vaan piti 16.5 - 18.5:ssä pitää ainakin vartti taajamassa, ennen kuin oli täysin hikivapaa helteessä... Noh, katsellaan. Ja ohan tuossa se varoventtiili nimenomaan kompuran hihnapyörän yhteydessä; liikaa pistää hanttiin niin hypätään pois pelistä, ettei hihnaa rikota... Tai kompuraa. Siitäpä tuo ylitäyttöepäilys tulikin, kun hyppyytti vähän väliä pois pelistä tosihelteessä.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

siinä kompurassa voi myös olla "High Pressure Relief Valve"

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Huomenna on treffit pajalla tarkistaa jos alustassa on asiat kunnossa. Vihjeitä otan vastaan kiittäen sillä täällä pyörii tietenkin enemmän tietoa ja kokemusta kuin japskijeeppejä korjaava paja. 8)
Erityisesti kiinnostaa huonojen alatukivarsien visuaalinen tunnistus.

Vikana joka tuli ilmi renkaiden vaihdon jälkeen: Paska ajotuntuma, auto ei tunnu olevan hyvin tiessä kiinni, ratti ei palaa kokonaan suora-asentoon, renkaiden vierintä-ääni korkea.
Kuva

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Kertokaas nyt tyhmälle, minkälaisilla lirputtimilla ton sumarin pitäis pysyä siellä kolossaan puskurin alla, hämmästys oli melkoinen kun pesun yhteydessä havaitsin koko valon lepäilevän poterossaan seljällään.

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

Ainakin GTAssa sumari tulee puskurissa olevaan hahloon ja kiinnitys varmistetaan ruuvein. Ei varmasti irtoa jos oikein kiinni. Helppo tsekata kun avaa lokarissa olevan luukun.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^täh, onks siel joku luukku lokarissa??

mun tyhmä kysymys on että ootteko huomannu että tuulilasiin ilmestyy tiheästi paljon sellasia pieniä pisteitä jotka näyttää vähän kiveniskemiltä mutta sormilla kun kokeilee, ovat koholla? eivät lähde pesulla mutta hinkkaamalla hemmetin kovaa tai skraballa....vittumaisia...

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mahlaa... Kyllä nyppi kun joutui säilyttämään autoa koivun alla :silly:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Puhmattakaan lehmuksista. Niistä tippuva sokerimöhnä vasta tiukassa on. Täälläkin kadun toinen puoli on taas syyskuuhun asti pannassa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^ ja ^ no voi hemmetti, meillä on duunipaikan parkkipaikat just puiden alla, en muista mitä puita mutta ilmeisesti niistä putoo jotain. mites tuo tekee maalipinnalle?? :( ja mitkä olis hyviä keinoja saada pois lasista ja pelliltä ilman liiallista väkivaltaa??

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

^ Mäntyöljypohjaiset liuottimet/esipesuaineet tehoaa aika hyvin.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

SaLexi kirjoitti:No niin, soitin tuonne Kantolan Auto ja MP-huoltoon ja selostin tarkasti vian ja mitkä osat on vaihdettu.

Puhelimen toisessa päässä oltiin sitä mieltä, ettei se noilla oireilla oikeastaan voi olla pääsylinteri, koska jarrupoljin toimii kuitenkin normaalisti (ei mene pohjaan tms.), eikä nestettäkään katoa mistään. Ongelmahan alkoi uusien palojen ja levyjen jälkeen, joten kaveri linjan toisessa päässä oli sitä mieltä, että jarrumännissä on korroosiota ja ne jumittavat.

Selitti asian sen verran hyvin perustellen, että päädyin itsekin samalle kannalle. Tarjous takajarrusatulan vaihdolle ja etujarrusatulan korjaamiselle korjaussarjalla (tuntitaksan takia kuulemma kannattaa vaihtaa koko takasatula, tulisi kalliimmaksi korjata) oli osineen 280€. Ei minusta ihan kamala hinta, joten sovin vieväni auton tuonne ensi viikolla. Josko vihdoinkin.... :x
Tänään hain auton ja sain itseasiassa hinta-arviota halvemmalla, 242€! Välillä näinkin päin :)

Sanoivat kyllä, ettei sylintereissä ollut ainakaan mitään pahoja hapettumia ja ihmettelivät itsekin koko juttua. Mutta ainakin jarrupolkimen tuntuma muuttui aikalailla, enkä pitkällä kaupunkilenkillä saanut enää jarruja laahaamaan - ennen remppaa alkoivat laahaamaan jo lähes joka reissulla.

Ai hitto jos ongelma oli nyt sitten tuossa! Pääsee vihdoinkin nauttimaan JTD:n huolettomista kilometreistä *koputtaa puuta*

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

EdotL kirjoitti:^ Mäntyöljypohjaiset liuottimet/esipesuaineet tehoaa aika hyvin.
Naapurin volvokuski suositteli suolatonta voita pihkan poistoon. Mulla kun ei ole voita kuin jouluna ja silloinkin suolattua, kostutin talouspaperinpalan rypsiöljyllä ja haudutin.

Mahtaisiko auttaa noihinkin?

m.sa
Viestit: 2453
Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja m.sa »

jkk kirjoitti:^täh, onks siel joku luukku lokarissa??
On GTAssa (siitä lie kysymys tässä tapauksessa); kun siinä on sumarit puskimen nurkissa.
Abarth 500 Esseesse

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

RIPA kirjoitti:Kertokaas nyt tyhmälle, minkälaisilla lirputtimilla ton sumarin pitäis pysyä siellä kolossaan puskurin alla, hämmästys oli melkoinen kun pesun yhteydessä havaitsin koko valon lepäilevän poterossaan seljällään.
http://www.ebay.co.uk/itm/Brand-New-Gen ... 1081539368" onclick="window.open(this.href);return false;
Tossa on aika hyvä kuva.
Jostain muistan, että tuota kehystä saisi pelkällläänkin ostettua?

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Finest »

jkk kirjoitti:^täh, onks siel joku luukku lokarissa??

mun tyhmä kysymys on että ootteko huomannu että tuulilasiin ilmestyy tiheästi paljon sellasia pieniä pisteitä jotka näyttää vähän kiveniskemiltä mutta sormilla kun kokeilee, ovat koholla? eivät lähde pesulla mutta hinkkaamalla hemmetin kovaa tai skraballa....vittumaisia...
Savella (+liukkari esim. lasinpesusuihke), käy peltiin ja lasiin.
Saa vähän hinkata, riippuen savesta, mutta tulee sileetä jälkeä.
Myös sieni, jossa on toinen puoli lasipinnoille, on aika hyvä.

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

Vähän kyllä ihmetyttää, kuinka jarrupolkimen tuntuma muuttui tuon mäntäremontin jäljiltä. Ennen jarrupoljinta ei tarvinnut kuin varovaisesti hipaista, nyt saa painaa paljon syvemmälle. Mutta poljin ei kuitenkaan uppoa aivan pohjaan asti ja jarrutehot löytyvät.

Ei kai tuolla ole ilmaa järjestelmässä, vai mikä tuollaisen voi aiheuttaa? Vai olinko vain tottunut viallisiin jarruihin? :lol:

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja RIPA »

m.sa kirjoitti:Ainakin GTAssa sumari tulee puskurissa olevaan hahloon ja kiinnitys varmistetaan ruuvein. Ei varmasti irtoa jos oikein kiinni. Helppo tsekata kun avaa lokarissa olevan luukun.
No niin, tätä se mun uneni tiesi :evil: . Näyttää nimittäin siltä että sieltä itte puskurin puolesta on se kiinnitys irronnu, koska toi hahlosysteemi on tukevasti ruuveilla kiinni itse umpiossa, tämäkin vielä :bad-words:

Avatar
masaboy
Viestit: 225
Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01

Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja masaboy »

Mahtaako 2.0l Jts:n öljypohja soveltua 1.8TS:ään?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja jkk »

kiitoksia kaikille vastanneille tuohon tuulilasikyssäriin! :)

pitää käydä putsailemassa.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

SaLexi kirjoitti:Vähän kyllä ihmetyttää, kuinka jarrupolkimen tuntuma muuttui tuon mäntäremontin jäljiltä. Ennen jarrupoljinta ei tarvinnut kuin varovaisesti hipaista, nyt saa painaa paljon syvemmälle. Mutta poljin ei kuitenkaan uppoa aivan pohjaan asti ja jarrutehot löytyvät. Ei kai tuolla ole ilmaa järjestelmässä, vai mikä tuollaisen voi aiheuttaa? Vai olinko vain tottunut viallisiin jarruihin? :lol:
Pääsylinteri ei taida olla itsekseen korjautuvaa mallia :roll:

Avatar
SaLexi
Viestit: 549
Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja SaLexi »

No eikös tuo kuitenkin ennemmin viittaa siihen, että jonnekin olisi jäänyt ilmaa, kun letkut käytettiin irti? Täytyy soitella huomenna takaisin korjaamolle ja kysellä heidän mielipidettään.

Olen tässä ajellut muutaman sata kilometriä ja enää nuo kulmat eivät ole laahanneet. Eli voipi olla, että vika tosiaan oli männissä!

Mutta eilen tuli aivan yllättäen takaisin vanha tuttu, nimittäin toisen puolen takajarru alkoi vinkumaan! Viime kesänä oli sama juttu samassa kulmassa, häipyi ottamalla palat irti ja laittamalla kuparitahnaa. Ääni häipyy, kun painaa jarrua. Kitinä on pientä ja tulee vain ajoittain, jarrun painaminen lopettaa sen kokonaan, kunnes taas jossain vaiheessa alkaa ääni kuulumaan.

Onhan tämä nyt jo ihan uskomatonta, eikö näistä ongelmista pääse eroo kuin vaihtamalla Avensikseen? :(

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Pääsee - vaihda kaikki satulat, palat, levyt, jarruletkut ja putket, sylinteri, nesteet... Ja sitä rataa. :D
Ei vais, toivottavasti nyt selviäis tuo. Itselläni kitinä aiheutui kärsineestä männästä ja sitämyöten jämähtävästä jarrusta joka levisi lopullisesti kun yritin itse korjata kässäriä säätämällä :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

SaLexi kirjoitti:Mutta eilen tuli aivan yllättäen takaisin vanha tuttu, nimittäin toisen puolen takajarru alkoi vinkumaan! Viime kesänä oli sama juttu samassa kulmassa, häipyi ottamalla palat irti ja laittamalla kuparitahnaa. Ääni häipyy, kun painaa jarrua. Kitinä on pientä ja tulee vain ajoittain, jarrun painaminen lopettaa sen kokonaan, kunnes taas jossain vaiheessa alkaa ääni kuulumaan.

Onhan tämä nyt jo ihan uskomatonta, eikö näistä ongelmista pääse eroo kuin vaihtamalla Avensikseen? :(
Olisiko hioneet palan päätä liian väljäksi siltä varalta ettei jäisi kantamaan ja nyt pääsee resonoimaan (kitisemään). Tuo nyt ekana tuli mieleen, mutta syitähän voi olla monia.

Samanlaiset jarrut ne siinä anjoviksessakin on. :wink: Omasta korjasin kitisevät jarrut siten että huolsin ne normaalisti. ;)

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Jarsan kirjoitti:
SaLexi kirjoitti:Mutta eilen tuli aivan yllättäen takaisin vanha tuttu, nimittäin toisen puolen takajarru alkoi vinkumaan! Viime kesänä oli sama juttu samassa kulmassa, häipyi ottamalla palat irti ja laittamalla kuparitahnaa. Ääni häipyy, kun painaa jarrua. Kitinä on pientä ja tulee vain ajoittain, jarrun painaminen lopettaa sen kokonaan, kunnes taas jossain vaiheessa alkaa ääni kuulumaan.

Onhan tämä nyt jo ihan uskomatonta, eikö näistä ongelmista pääse eroo kuin vaihtamalla Avensikseen? :(
Olisiko hioneet palan päätä liian väljäksi siltä varalta ettei jäisi kantamaan ja nyt pääsee resonoimaan (kitisemään). Tuo nyt ekana tuli mieleen, mutta syitähän voi olla monia.

Samanlaiset jarrut ne siinä anjoviksessakin on. :wink: Omasta korjasin kitisevät jarrut siten että huolsin ne normaalisti. ;)
Ei ainakaan meidän Avessa kitise tai nitise, toinen alkuperäinen setti menossa ja 225 tkm... still going strong. Vaimo ajaa järkiautolla ja minä tunnepohjalla alfalla. SaLexi , oikeastaan sinäkin tarviset kaksi , järki- ja tunneauton, jos lähdet tuolle linjalle... :wink:

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Eiköhän tuo jarrujen kitinä häviä huollolla. Tessussa kitisi takajarrut joskus ja siihen auttoi puhdistus ja herkistely.

Saabissa alkoi takajarrut kitisemään palojen vaihdon jälkeen. Epäilen, että johtuu kuluneet levyt/uudet palat yhdistelmästä. Tulee ilmi kun painaa jarrua vähän.

Tessulla ajaessa en ole kyllä kaivannut yhtään varmempaa autoa. Se vaan kuluttaa liian vähän.. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Vastaa Viestiin