156 JTS öljynkulutus kuriin
Valvoja: Moderators
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
otin venttiilit irti varakannesta ja muutenkin sitä pälyilin. Ihan saakelin tukossa ykkösen ja kakkosen imupuoli, pikkurillin mentävät reijät (molemmissa toiselle venttiilille, toinen läpi vähän enemmän auki). Kolosen ja nelosen kanavat paremmin auki. Imuventtiilien varret runsaassa ja kirkkaassa öljyssä. Nekut ovat tuossa kannessa kulahtaneet, mutta ykkösen käytännössä ei. Nyt haiskahtaa siltä, että oliota on saanu venttiilien varsien ohi+ juurikin johtuen ehjänokkasen ykkösen pahimmasta möhjäisyydestä tuo imusarjan tiiviste myös epäilyttää. Tällä kannella on menty ilmeisesti 140000km. Ei ole kansi ihan maamoottorista, imuventtiilien varret ohennettu ja lautasissa 30 asteen viiste.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tämä ei nyt suoraan jts öljynkulutukseen liity, mutta tehoihin:
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... tions.html
"Is your car one of the earlier ones (prior to 2005) if so the problem is not the mapping but that your pistons are the wrong shape (the dishing that is) and the compression is lower than designed, it probably runs 145bhp rather than 165."
"The JTS produces more power than the TS principally because it has a higher compression ratio, due to the shpae of the pistons (Which are different to the TS pistons mainly beacause of the shape they need to be for direct injection)
What I was told was that the pistons for production were not within tolerances and the extra compression simply wasnt there. This may be guff, but would possibly explain the crap dyno figures experienced."
http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-147 ... tions.html
"Is your car one of the earlier ones (prior to 2005) if so the problem is not the mapping but that your pistons are the wrong shape (the dishing that is) and the compression is lower than designed, it probably runs 145bhp rather than 165."
"The JTS produces more power than the TS principally because it has a higher compression ratio, due to the shpae of the pistons (Which are different to the TS pistons mainly beacause of the shape they need to be for direct injection)
What I was told was that the pistons for production were not within tolerances and the extra compression simply wasnt there. This may be guff, but would possibly explain the crap dyno figures experienced."
Suoraan vaan suoraa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Ei kuulosta ihan uskottavalta että puristussuhde olisi liian matala. Siinä sinänsä ei olisi mitään ennenkuulumatonta että koneeseen eksyy osaa joka ei ole toleransseissa, mutta puristussuhteen aleneminen niin paljon että tehoa puuttuu kymmeniä hevosvoimia ei tapahdu ihan pienellä toleranssiheitolla.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?
Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?
Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
En nyt varma ole JTS:n toteutuksesta mutta yleensä se öljynpaine on siellä solenoidin takana koko ajan. Solenoidin tehtävä on sitten päästää se paine nokkaa kääntävälle variaattorille tilanteen mukaan. Eli äkkiseltään kuvittelisin siellä imusarjassa olevan öljynpaine aina kun auto on käynnissä kun kerran solenoidin kanava sitä kautta menee.jmi kirjoitti:Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?
Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
jmi kirjoitti:Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?
Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?
Tuo keskeltä imusarjan yli auton suuntaisesti menevä menevä johto on mielestäni polttoaineputki.
Tosin onkohan se paluulinja? Silloin ei kai välttämäti tarvis pa-paineita pois saada?
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Keskeltä menee polttoaineletku, et joutunut purkamaan tuota pois vai kun irroitit imusarjan?
Hyvä Tiige, mikäs sen öljynpaineen muuten edes estäisi ennen solenoidia
Eli ainahan solenoidin takana on paine.
Hyvä Tiige, mikäs sen öljynpaineen muuten edes estäisi ennen solenoidia

Eli ainahan solenoidin takana on paine.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
siis irroitin sen, avasin tuossa 90 asteen mutkan kohdalla olevasta liittimestä. Sillä sain sen tarpeeksi sivuun
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Niin onko siinä letkussa bensapaineita?
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Sitä en tiedä, miulla auto oli seisonut kauan ja yksi suutin luultavasti jämähtänyt auki asentoon, niin ei ollut pa-paineita jäljellä missään.
Suoraan vaan suoraa
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Taitaa olla Evaporator Valvelle (=Vapor Trap, oikeassa etulokasuojassa) menevä letku. Siinä ei ole painetta ja se siirtää bensan höyryjä imusarjaan.Garmund kirjoitti:jmi kirjoitti:Niin onko vuoto imusarjaan mahdollista vain solenoidin kautta vai onko siinä muitakin öljykanavia? Ja eihän solenoidiin kierrä öljy kun vain vasta jossain 3000rpm ja ylöspäin, jolloin esim. kaupunkiajossa vuotoa ei esiintyisi?
Jos tuon imusarjan purkaa niin joutuuko bensalinjan irroittamaan?
Tuo keskeltä imusarjan yli auton suuntaisesti menevä menevä johto on mielestäni polttoaineputki.
Tosin onkohan se paluulinja? Silloin ei kai välttämäti tarvis pa-paineita pois saada?
- Liitteet
-
- alfa156R4fuelpipeEper.jpg
- (86.32 KiB) Tiedosto ladattu 4240 kertaa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
polttoaineputki tuo on... eikös tessussakin ole samanlainen ja samalla kohtaa?
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Niin eikö paluuputki ole taaempana ja hieman ohuempi?
Mutta siis onko polttoaineputkessa aina paine päällä vai vasta virtojen ollessa päällä?
Mutta siis onko polttoaineputkessa aina paine päällä vai vasta virtojen ollessa päällä?
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Painetta kehitetään pumpulla, joka on päällä kun siihen on kytketty virta.
Sitä en tiedä kytkeytyykö JTS:ssä virtalukosta vai esim. kuskinoven avaamisella.
Paine toki säilyy X verran aikaa.
Gtv:hen kun vaihtelin bensaletkuja lohkojen väliin, niin laitoin reilusti paperia ympäristöön imeytystä varten.
Annoin myös moottorin jäähtyä hetken ennen toimenpidettä, vaikkei esim. pakosarja(t) ole alapuolella.
Bensaa tuli, karkeasti arvattuna, puoli desiä.
Sitä en tiedä kytkeytyykö JTS:ssä virtalukosta vai esim. kuskinoven avaamisella.
Paine toki säilyy X verran aikaa.
Gtv:hen kun vaihtelin bensaletkuja lohkojen väliin, niin laitoin reilusti paperia ympäristöön imeytystä varten.
Annoin myös moottorin jäähtyä hetken ennen toimenpidettä, vaikkei esim. pakosarja(t) ole alapuolella.
Bensaa tuli, karkeasti arvattuna, puoli desiä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
JTS:ssä ei tarvinne tehdä painetta sähköpumpulla kun siellä on mekaaninen painepumppu, sähköpumppu on vain siirtopumppu eikä varmaankaan kummoisia paineita kehitä.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Niimpäs onkin. Bensahöyryjen kerääjälle näkyy letkut kuvan vasemmassa laidassa ja meneekin johonkin lähelle tulipeltiä. Sorry...alfa 156 v6 kirjoitti:polttoaineputki tuo on... eikös tessussakin ole samanlainen ja samalla kohtaa?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
tankin pumppu taitaa tehdä 4,5bar ja saattaa olla, että tuo paine löytyy pidemmänkin aikaa. Korkeapaine vajuu kyllä. Tankkipumpun painetta tarvitaan käynnistyksen yhteydessä+ korkeapainepumppu tarttee tuon 4,5 bar. Tyhjäkäynnillä korkeapaine on palttiarallaa 50bar ja maximi tais olla 100bar. 2 letkua tulee tankilta: pensa ja "höyryt", paluulinjaa ei ole.
"puhun niin totta kuin osaan"
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Onko millään lisäaineilla esim RVS:ällä saatu öljynkulutusta kuriin? Omat kokemukset vanhoihin pommeihin ovat olleet hyviä rvs engine treatmentistä tosin yksikään ei tainnut kuluttaa merkittäviä määriä öljyä. Onko kaikissa JTS-koneissa 1.9-3.2 sama ongelma öljynkulutuksen suhteen vai onko vain 2.0 tai 2.2 erityisen herkkä?
Through difficulties to defeat
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Eiköhän tuo ongelma ole (otsikonkin mukaan) 156:n ja muiden aikakauden JTS:ien ongelmia. Omissa 159:ssä ainakaan ei minkäänlaista öljynkulutusta esiinny, enkä ole muutenkaan kuullut että haitaksi asti öljy maistuisi näissä?Naamapalmu kirjoitti:Onko millään lisäaineilla esim RVS:ällä saatu öljynkulutusta kuriin? Omat kokemukset vanhoihin pommeihin ovat olleet hyviä rvs engine treatmentistä tosin yksikään ei tainnut kuluttaa merkittäviä määriä öljyä. Onko kaikissa JTS-koneissa 1.9-3.2 sama ongelma öljynkulutuksen suhteen vai onko vain 2.0 tai 2.2 erityisen herkkä?
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
juu pahoittelen lievä ot:han kysymys oli. Siltikin kiinnostais kuulla jos ihmeaineet toimii. Onko kukaan kokeillut? Eli 2.0JTS on käytännössä sössitty versio tessusta kun ei tessut taida pahemmin syödä öljyä? Muut siis opelin ketjukoneita joissa ei liene öljynkulutus vaan kaikki muu ongelmana 

Through difficulties to defeat
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Lähinnä ongelmat pitäisi olla ensimmäisien vuosimallien jts-koneissa, 03 alkupuolelta eteenpäin pitäisi kai asian olla paremmin.
Yleensäkin laihaseoskoneet kuluttavat hieman öljyä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tämä johtuu öljysuuttimista mäntien alapuolella, mitä ruiskuttavat öljyä männille ja männän renkaille.
Jts-koneessa on sitten vielä ongelmia osien yhteensopivuudessa ja laadussa, eli esim vähän soikeaa sylinteriä ja toleranssit sylinterin ja männän kanssa. Saattaa siis olla vähän liian pieni mäntä sylinteriin. Ensimmäisissä jts-koneissa imunokka-akseli on, jos ei himen vääränlainen, ainakin herkkä kulumaan+ ecun ohjelmassa vikaa. Tämä kai saattaa aiheuttaa, että imuventtiilit ovat väärään aikaan auki. Imusarjan karstottumista niissä aiheuttaa tuo edellinen ja kai egr virheellinen toiminta. Tuota karstottumis ongelmaahan oli monilla muillakin merkeillä laiheseoskoneiden kanssa.
Tähän vielä kun lisää hälläväliä asenteen öljyn viskositeetin suhteen, niin silloisen maahantuojan, kuin monen muunkin tahon kohdalta, niin soppa on valmis.
Itse laitoin 156:seeni rvs vastaavat xadon valmistaman mössön. En tarkasti mitannut, vaikuttiko miten öljynkulutukseen. Mielestäni kuitenkin kulutus tippui hieman. Tosin toivon, että itselläni iso syy öljynkulutukseen olisi vuotanut imusarjan tiiviste. Nyt kuhan saan joskus auton kasaan uudella imusarjan tiivisteellä ja putsatulla huohottimella (ehkä myös uus huohottimen venttiili.) Näen johtuiki öljynkulutus huohottomesta tai imusarjan tiivisteestä.
Tuo, syyt öljynkulutukseen pohdiskelu on oma ymmärrykseni sen syistä. Tuon käsityksen olen saanut tätä ja muutamia englanninkielisiä foorumeita luettuani. Mitään virallista lähdettä asiaan ei tietenkään löydy, kun ongelman myöntäminen olisi saattanut johtaa kalliisiin takuukorjauksiin...
Yleensäkin laihaseoskoneet kuluttavat hieman öljyä. Mikäli olen oikein ymmärtänyt, tämä johtuu öljysuuttimista mäntien alapuolella, mitä ruiskuttavat öljyä männille ja männän renkaille.
Jts-koneessa on sitten vielä ongelmia osien yhteensopivuudessa ja laadussa, eli esim vähän soikeaa sylinteriä ja toleranssit sylinterin ja männän kanssa. Saattaa siis olla vähän liian pieni mäntä sylinteriin. Ensimmäisissä jts-koneissa imunokka-akseli on, jos ei himen vääränlainen, ainakin herkkä kulumaan+ ecun ohjelmassa vikaa. Tämä kai saattaa aiheuttaa, että imuventtiilit ovat väärään aikaan auki. Imusarjan karstottumista niissä aiheuttaa tuo edellinen ja kai egr virheellinen toiminta. Tuota karstottumis ongelmaahan oli monilla muillakin merkeillä laiheseoskoneiden kanssa.
Tähän vielä kun lisää hälläväliä asenteen öljyn viskositeetin suhteen, niin silloisen maahantuojan, kuin monen muunkin tahon kohdalta, niin soppa on valmis.
Itse laitoin 156:seeni rvs vastaavat xadon valmistaman mössön. En tarkasti mitannut, vaikuttiko miten öljynkulutukseen. Mielestäni kuitenkin kulutus tippui hieman. Tosin toivon, että itselläni iso syy öljynkulutukseen olisi vuotanut imusarjan tiiviste. Nyt kuhan saan joskus auton kasaan uudella imusarjan tiivisteellä ja putsatulla huohottimella (ehkä myös uus huohottimen venttiili.) Näen johtuiki öljynkulutus huohottomesta tai imusarjan tiivisteestä.
Tuo, syyt öljynkulutukseen pohdiskelu on oma ymmärrykseni sen syistä. Tuon käsityksen olen saanut tätä ja muutamia englanninkielisiä foorumeita luettuani. Mitään virallista lähdettä asiaan ei tietenkään löydy, kun ongelman myöntäminen olisi saattanut johtaa kalliisiin takuukorjauksiin...
Suoraan vaan suoraa
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Näistä on netissä liikkunut aika lailla mutuosastolle menevää tarinaa, jonkunlainen fakta tästä olisi hieno juttu. JTS:ssä EGR:n ihan oikea, suunniteltukin toiminta aiheuttaa imusarjan karstoittumista. Imunokka on tuotannon kuluessa vaihtanut osanumeroa muutaman kerran, mutta tästäkään ei taida missään olla mitään faktaa että mitä siitä oikeasti on muutettu?Garmund kirjoitti:Imusarjan karstottumista niissä aiheuttaa tuo edellinen ja kai egr virheellinen toiminta.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Olen aina kuvitellut, että moottorin pitää kuluttaa öljyä.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^Niinhän se kai on, että sitä öljyä kuluu pakosti vähän ja ehjässäkin laihaseoskoneessa hieman enemmän, kuin muun tyyppisissä.
Suoraan vaan suoraa
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
aina kai sitä vähän männänrenkaiden/venttiilinvarsien/huohotuksen kautta palaa, mutta osassa moottoreita noiden kautta menee niin vähän öljyä ettei sitä tikusta näe vaihtovälillä... tai sitten on tehty niin nerokkaasti moottorin sisuskalut että vaikka öljyä menis 2l vaihtovälille se ei vielä tikussa juuri näyFinest kirjoitti:Olen aina kuvitellut, että moottorin pitää kuluttaa öljyä.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.

- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Juu, ei tikku ole mikään tarkka mittausinstrumentti.alfa 156 v6 kirjoitti:aina kai sitä vähän männänrenkaiden/venttiilinvarsien/huohotuksen kautta palaa, mutta osassa moottoreita noiden kautta menee niin vähän öljyä ettei sitä tikusta näe vaihtovälillä... tai sitten on tehty niin nerokkaasti moottorin sisuskalut että vaikka öljyä menis 2l vaihtovälille se ei vielä tikussa juuri näyFinest kirjoitti:Olen aina kuvitellut, että moottorin pitää kuluttaa öljyä.
Täälläkin on 0 kulutuksia hehkutettu, niissä taitaa mittaustavassa jo olla liikaa toleransseja.Mun ex MB320 cdi oli ainakin tuollanen, koko tilavuus reilu 8l ja vaikka tikku näytti lähes maksimia ennen vaihtoa, n.6l tuli aina ulos... ja 8.2 kun laitto sisään oli taas maksimissa.
Vielä kun tietäisi paljonko vanhasta öljystä on muuta kuin itse öljyä.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kohta olisi öjlynvahto edessä ja edellinen omistaja oli laitattanut tähän Mobilin 5w30 öljyä, uskaltaakohan tuohon vaihtaa tilalle Shellin Ultra Racing 10W60. 
Edit:
Pitääpä varmaan yrittää ensi viikolle saada varattua öljynvaihto, eihän tuolla uskalla enää ajaa kun lukee muiden kokemuksia.

Edit:
Pitääpä varmaan yrittää ensi viikolle saada varattua öljynvaihto, eihän tuolla uskalla enää ajaa kun lukee muiden kokemuksia.

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Öljynvaihdon ajankohtaa ei kannata odottaa jos koneessa on väärät öljyt sillä oikea vaihtoajankohta oli eilen. Laittaisin mitä tahansa 10W-60 öljyä heti.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Valvoline VR1 10W-60 hankittu ja uusi suodatin, huomenna heti aamusta aika varattu vaihdolle. Ei kyllä lohduta, että tuolla Mobililla on luultavasti sellaiset 5000-7000km tullut ajettua (toukokuussa vaihdettu, itse olen kerennyt autolla syyskuusta asti kerennyt ajaa 4000km verran)...
Huoltovihkoa kun tuli katsottua niin siellä on jo ensimmäisissä vaihdoissa käytetty 0W-40 ja sitten 5W-40, 60-100tkm välillä taas ollut 10W60 ja viimeisestä 40tkm matkasta ei ole tietoa mitä on käytetty.
Edit:
Mobil 5W30, kuukaudessa max kohdasta mimimille, ajettuja kilometrejä noin 1100.
Huoltovihkoa kun tuli katsottua niin siellä on jo ensimmäisissä vaihdoissa käytetty 0W-40 ja sitten 5W-40, 60-100tkm välillä taas ollut 10W60 ja viimeisestä 40tkm matkasta ei ole tietoa mitä on käytetty.
Edit:
Mobil 5W30, kuukaudessa max kohdasta mimimille, ajettuja kilometrejä noin 1100.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Lohduttaisi mieltä tarkistuttaa nokka-akselit vähintään. Ei siitä varmaan tule edes tunnin lisätyö mutta arvokas tieto siitä että onko akselit enään käyttökelpoisia.
Hyvin samankaltainen kokemus on itelläkin.
Hyvin samankaltainen kokemus on itelläkin.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
No sehän vielä puuttuisi, että heti perään lisää kalliita remontteja. Oli tarkoitus alunperin vaihdatuttaa vaihteistoöljyt samalla, mutta nyt tulee kaksi erillistä operaatiota, kun pitää odotella paketin saapumista.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Kyseinen kunnontarkastus onnistuu jakohihnan vaihdon yhteydessä jos sellaista on kiikareissa lähitulevaisuudessa. Eli joka 3v/60 tkm välein tehtävä.
Niin mulle kävi ostettuani auton. Seuraavana päivänä vein hihnanvaihtoon ja sielä selvisi että 100 tkm väärillä öljyillä ajetulla koneella oli nokka-akselit kuin kauhuelokuvasta. Mutta nokka-akselien vaihdolla selvisin ja kone käy 50 tkm myöhemmin täydellisesti.
Niin mulle kävi ostettuani auton. Seuraavana päivänä vein hihnanvaihtoon ja sielä selvisi että 100 tkm väärillä öljyillä ajetulla koneella oli nokka-akselit kuin kauhuelokuvasta. Mutta nokka-akselien vaihdolla selvisin ja kone käy 50 tkm myöhemmin täydellisesti.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Jakohihnaremppa tehtiin syksyllä. Tullut huolehdittua kaikesta muusta paitsi siitä että mikähän olisi oikea öljy koneelle, tullut vain katsottua että öljyt on vaihdettu uusiin ja sillä sitten menty.Pujazuba kirjoitti:Kyseinen kunnontarkastus onnistuu jakohihnan vaihdon yhteydessä jos sellaista on kiikareissa lähitulevaisuudessa. Eli joka 3v/60 tkm välein tehtävä.
Niin mulle kävi ostettuani auton. Seuraavana päivänä vein hihnanvaihtoon ja sielä selvisi että 100 tkm väärillä öljyillä ajetulla koneella oli nokka-akselit kuin kauhuelokuvasta. Mutta nokka-akselien vaihdolla selvisin ja kone käy 50 tkm myöhemmin täydellisesti.

Mitähän muuta jännää tämän kanssa tulee vastaan, alkaa pelottamaan, että tämä ei sittenkään ollut niin hyvin pidetty yksilö mitä luulin.
- Kertsu
- Viestit: 842
- Liittynyt: 25 Huhti 2015, 15:48
- Car(s): Giulietta T-jet 2011
- Paikkakunta: Kuopio
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Omassakin JTS:ssä oli öljyt minimissä, kun eilen tarkistin. Ajoin heti ostamaan Castrol 10W-60. Henkilö, jolta auton ostin sanoi käyttäneensä myös noita 10W-60 öljyjä, mutta valmistaja ei ollut Castrol. Nyt sitten alkaa se öljyjen tarkka seurailu 

Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^^Ihan samoja ajatuksia kuin mulla v. 2012. Ihan turhaan. Joka hetki on ollut nautinnollista ajoa ja auto ollut luotettava. Monia pikkujuttuja olen fiksaillut myös muttei mitään kummempaa.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Sehän meni hyvin, öljytulpasta kannat pilalla ja väännetty niin kiinni kuin saa, ei lähtenyt pienellä hakkaamisellakaan irti. Uutta tulppaa hankkimaan ja myöhemmin uusiksi.
Joko ollut tee-se-itse-mies asialla tai sitten vain imetty vanhoja öljyjä pois.
Edit:
Delta-auto, uusi öljytulppa: 40e.
Joko ollut tee-se-itse-mies asialla tai sitten vain imetty vanhoja öljyjä pois.
Edit:
Delta-auto, uusi öljytulppa: 40e.

-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Saa niitä muualtakin Suomesta.. omaan tilasin AutoFilarosta mutta en muista mitä maksoi. Mielestäni vähemmän kuin 39,99 mutta en toki varma ole..
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- molsky
- Viestit: 439
- Liittynyt: 22 Loka 2015, 23:56
- Car(s): Mito QV, 156 2.0 JTS
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tuli haettua Motonetistä 7 eurolla, pitihän sitä toki jotain hupia saada aamulle käymällä kysymässä Deltan hintoja...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Ja ihan en sulata 40euroa - tuo on sen vanhan maahantuojan tulpan hinta (tuli silloin kysyttyä
), tuskin enää uuden (FCA)...
Mutta joo, mullakin on siellä vajaan 7euron tarvike. Corteco tais olla, hyvin on toiminut. Exään laitoin ihan oikeain 17mm kannalla olevan tulpan kun sellanen sattu olee tarjolla
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Ja ihan en sulata 40euroa - tuo on sen vanhan maahantuojan tulpan hinta (tuli silloin kysyttyä

Mutta joo, mullakin on siellä vajaan 7euron tarvike. Corteco tais olla, hyvin on toiminut. Exään laitoin ihan oikeain 17mm kannalla olevan tulpan kun sellanen sattu olee tarjolla

- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Missä näin sanotaan? Laillisesti tuo ei ole mahdollista.Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
20,40€ nykyhinta.Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Ja ihan en sulata 40euroa - tuo on sen vanhan maahantuojan tulpan hinta (tuli silloin kysyttyä), tuskin enää uuden (FCA)...
Mitä tulee tuohon "saman hinta jokapaikassa", riippuu ihan merkistä/maahantuojasta/jne. mikä on käytäntö.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Maahantuoja sanoo, että hinta on tämä. Tai sitten ette myy.Tuomas K kirjoitti:Missä näin sanotaan? Laillisesti tuo ei ole mahdollista.Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Oikeastaan varmaan halvemmalla saa myydä, mutta sitten se menee firman omasta pussista?
Tieto on peräisin irkkikeskustelusta tyypiltä, kuka itse on hommissa FCA:n edustuksessa, joten pidän ihan luotettavana :F
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Mutta ei kai tämä sido mitenkään Kia-liikettä jolla ei ole mitään tekoa maahantuonnin kanssa?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
En mä Kia-liikkeestä mitään tiedä?
FCA:n edustuksestahan tässä puhuttiin, ei Koreanihmeistä?
En mä Kia-liikkeestä mitään tiedä?
FCA:n edustuksestahan tässä puhuttiin, ei Koreanihmeistä?
-
- Viestit: 2440
- Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
- Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
- Paikkakunta: Tuulos
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Delta-auto, uusi öljytulppa: 40e.
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
"Vanhan maahantuojan hinta".
Siis siihen aikaan, kun sitä hoiti kaikkien rakastama ruoska-firma kiskurihintoineen. Eli siis tämä AK:n takapiru - AutoFennica (vai minkä nimen takana se osien maahantuonti nyt oli).
AF vs FCA on hinnat aivan totaalisen eri sfääreissä. Ei ne halpoja vieläkään ole. Mutta sentään jossain määrin järjellistä.
Pari esimerkkiä;
AF:n aikaan kysyin polttoainetankin pantoja, hanttarin puolen tuulilasin ulkopuolelle tulevaa ritilää yms.
"Ei ole, ei tule, ei saatavilla". Hinta löyty - hinnat oli tasoa 200-tonni. Mut kun mitään ei ees saanut.
Tänä päivänä PA-tankin pannat 40eur kipale, toi alaritilä joko ~100eur tai ~200eur (en muista, kumpi) jne. Ja muutama päivä toimitusaika. Miksi? Koska FCA haluaa selvästi toimittaa osia, joita ihmiset saattaa haluta ostaakin...
EDIT:
Ja tosiaan liikekin oli Mäkelää, ei oo Kioja nähnytkään.
"Vanhan maahantuojan hinta".
Siis siihen aikaan, kun sitä hoiti kaikkien rakastama ruoska-firma kiskurihintoineen. Eli siis tämä AK:n takapiru - AutoFennica (vai minkä nimen takana se osien maahantuonti nyt oli).
AF vs FCA on hinnat aivan totaalisen eri sfääreissä. Ei ne halpoja vieläkään ole. Mutta sentään jossain määrin järjellistä.
Pari esimerkkiä;
AF:n aikaan kysyin polttoainetankin pantoja, hanttarin puolen tuulilasin ulkopuolelle tulevaa ritilää yms.
"Ei ole, ei tule, ei saatavilla". Hinta löyty - hinnat oli tasoa 200-tonni. Mut kun mitään ei ees saanut.
Tänä päivänä PA-tankin pannat 40eur kipale, toi alaritilä joko ~100eur tai ~200eur (en muista, kumpi) jne. Ja muutama päivä toimitusaika. Miksi? Koska FCA haluaa selvästi toimittaa osia, joita ihmiset saattaa haluta ostaakin...
EDIT:
Ja tosiaan liikekin oli Mäkelää, ei oo Kioja nähnytkään.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Tuo olisi kartelli, eli rikollista.Aquatica kirjoitti:Maahantuoja sanoo, että hinta on tämä. Tai sitten ette myy.Tuomas K kirjoitti:Missä näin sanotaan? Laillisesti tuo ei ole mahdollista.Aquatica kirjoitti:^
Jos on marmori, hinnan pitää olla sama joka paikassa nykysin.
Oikeastaan varmaan halvemmalla saa myydä, mutta sitten se menee firman omasta pussista?
Tieto on peräisin irkkikeskustelusta tyypiltä, kuka itse on hommissa FCA:n edustuksessa, joten pidän ihan luotettavana :F
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
^
Eli tupakka-ala on rikollista? Ok.
Teknisesti en tiedä kuinka tuo on toteutettu.
Mutta jos se on niin, ettei myyjäliike edes omista tavaraa vaan ainoastaan välittää sen myyjältä asiakkaalle - silloinhan myyjiä on vain yksi (maahantuoja) - ja saisi tästä välityspalkkion.
Välityspalkkio = kate.
Tietysti jos välittäjä maksaa myyjälle täyden hinnan, mutta itse omasta pussistaan se on asiakkaalle halvemman näköistä. Eli missä tässä nyt se kartelli on? Jos on yksi myyjä, joka toimii monen toimijan kautta = kartelli?
PS.
Lidl on sitten myös kartelli, koska jokaisessa toimipaikassa on samat hinnat. Ainiin, ei ole yrittäjävetoista, ei lasketa?
Eli tupakka-ala on rikollista? Ok.
Teknisesti en tiedä kuinka tuo on toteutettu.
Mutta jos se on niin, ettei myyjäliike edes omista tavaraa vaan ainoastaan välittää sen myyjältä asiakkaalle - silloinhan myyjiä on vain yksi (maahantuoja) - ja saisi tästä välityspalkkion.
Välityspalkkio = kate.
Tietysti jos välittäjä maksaa myyjälle täyden hinnan, mutta itse omasta pussistaan se on asiakkaalle halvemman näköistä. Eli missä tässä nyt se kartelli on? Jos on yksi myyjä, joka toimii monen toimijan kautta = kartelli?
PS.
Lidl on sitten myös kartelli, koska jokaisessa toimipaikassa on samat hinnat. Ainiin, ei ole yrittäjävetoista, ei lasketa?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: 156 JTS öljynkulutus kuriin
Juu, on, mutta ei ihan ehkä verrannollista osakauppaanAquatica kirjoitti:^
Eli tupakka-ala on rikollista? Ok.

Teoriassa ehkä mahdollista, käytännössä tuossa ei kyllä taitaisi olla mitään järkeä.Aquatica kirjoitti:Teknisesti en tiedä kuinka tuo on toteutettu.
Mutta jos se on niin, ettei myyjäliike edes omista tavaraa vaan ainoastaan välittää sen myyjältä asiakkaalle - silloinhan myyjiä on vain yksi (maahantuoja) - ja saisi tästä välityspalkkion.
Välityspalkkio = kate.
Että mitäettä?Aquatica kirjoitti:Tietysti jos välittäjä maksaa myyjälle täyden hinnan, mutta itse omasta pussistaan se on asiakkaalle halvemman näköistä.
Suomessa yrityksillä on vapaus hinnoitella tuotteensa vapaasti. Tuon vapauden rajoittaminen on lainvastaista. Valmistaja tai maahantuoja siis ei voi määrätä millä hinnalla vähittäismyyjä tuotetta myy.Aquatica kirjoitti:Eli missä tässä nyt se kartelli on? Jos on yksi myyjä, joka toimii monen toimijan kautta = kartelli?
Lidlin myymälät ovat kaikki samaa firmaaAquatica kirjoitti:PS.
Lidl on sitten myös kartelli, koska jokaisessa toimipaikassa on samat hinnat. Ainiin, ei ole yrittäjävetoista, ei lasketa?
