Alfat pakkasessa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Joo, ei siin. Pitäs vaan keksiä, että *millä*.
Kai tonne joku bussi menee ees tarpeeks likelle, ut ei o saletti.

Xantian korjaus tosin SAATTAA olla vaan 2 klemmaria... ehkä.

Avatar
Enzo
Viestit: 860
Liittynyt: 04 Loka 2009, 12:43
Car(s): 916 Spider
Mersu,Mitsu&Matsda
Paikkakunta: Hamina
Viesti:

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Enzo »

147 sele,ei asennettuna minkäänlaista lämmitintä näytti -30 olevan kipuraja. Tähän asti joka aamu laakista käymään.
Keskivaikeasti alfaholisoitunut

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tyytyväistä hymistelyä Giuliettasta:
- Lounasreissu Koivuhaka-Tammisto-Koivuhaka (Vantaan suloihin perehtymättömille, matkaa ei ole kuin muutama kilsa), ei esilämmitystä, ei pahvihärpäkkeitä nokalla. Lämmöt autossa kuvan mukaiset. T-Jet rulettaa!
Liitteet
lämpimänä käy.jpg
(45.41 KiB) Tiedosto ladattu 4975 kertaa

Avatar
jargon
Viestit: 404
Liittynyt: 28 Elo 2011, 21:42
Car(s): 33 1,5 -84
159 2,2 -06
ja Romanialainen käyttis
(ex 33 1,7 -92, 164 super 3,0 -96, 156 2,5 -03, 159sw 2,2 -06)
Paikkakunta: Varkaus

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja jargon »

Hyvin on lähtenyt -25 - -30 pakkasilla 2,2 käyntiin ja nopeasti lämmennyt. Tänä aamuna ensimmäinen ongelma, moottorin vikavalo jäi palamaan ja ei meinannut päästä autolla liikkeelle. Auto sammuksiin ja uudelleen käyntiin ja taas mentiin, tosin se vikavalo palaa vieläkin, täytynee lukea koodit kun keli vähän lauhtuu..

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja mutt »

Tuomas K kirjoitti:Uskossa vahvat väittää näitä talviautoiksi, mutta kyllä 156 on välimeren rannalla suunniteltu sikäläisiin olosuhteisiin.

Automaatti-ilmastointi ei tajua miinuslämpötiloista mitään. Kun auton laittaa käyntiin ja kylmästöinnin puhaltamaan tuulilasille ja lämmittämään takalasia, niin kun tulee ikkunoiden raaputuksen jälkeen takaisin autoon sisälle on takalasin lämmitys pois päältä ja puhallus jaloille.

Oli tilanne mikä tahansa, niin kylmällä automaatti-ilmastointi haluaa puhaltaa jaloille, mikä vaan ei lämmitä kabiinia.
Samalla tavalla toimii Tipo4:sten (ainakin 9000, Croma ja Thema) automaatti. Se on Saabin suunnittelema. Muuten pätevä ja varsin tehokaskin, mutta talvella se kannattaa ilmanohjauksen osalta käyttää manuaalisesti. Lybran systeemi ei voisi paremmin toimia, hyvin harvoin siihen tarvitsee koskea, ja silloinkin lähinnä tilanteessa, jossa kylmään autoon hyppää märissä vaatteissa olevaa porukkaa, jolloin painetaan huurteenpoisto päälle, ettei sivuikkunat huurru. Tuulilasin se osaa pitää puhtaana itsekin huurtumisanturinsa avulla.

Ilmeisesti 156:n systeemi on jatkokehitelmä tuosta Tipo4:sten ilmastoinnista.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^^
Mulla Boseliftin dualzone kyllä uskoi kerrasta - aina. Ja yleensä jäi manuaaliksi jopa...

Ja onhan tuossa oikeasti ihan selkeä logiikka, vaikka käytännössä ei taida olla testattukaan. Ensin huurre pois tuulilasista ja sitten puhallus jaloille, jotta kuivuu lattiat. Idea hyvä, toteutus huono (käytännössä tuulilasille ja pärställe sitä lämpöä haluaa, ettei hengitys sitä höyrystä heti umpeen...).
Että lämpenee niin täytyy laittaa lämpö täysille -> puhallus menee jaloille. Kun lämmintä lopulta on, takaisin lämpötilasäätöön -> puhallus jaloille. Pöhkö systeemi. Jos käsin laitan puhallusta lasille tai keskelle, niin miksi se pitää muuttaa kun koskee lämmönsäätöön?

Se, että on ollut "hyvä idea" ei paljon pelasta :)
Aquatica kirjoitti:Ehkä sulla on siinä jotain vikaa, kun kyllä mulla 10w60-liruilla (Valvoline ja Selenia) pyöritti 1.8 ja 2.0TS ihan kiltisti kovassakin pakkasessa?
Ei ole vikaa, aina se on ollut samanlainen, ja aina on lähtenyt käyntiin. Voitelu vaan ei varmasti ole kylmänä hyvä kun öljy alkaa muistuttaa vaseliinia.
Aquatica kirjoitti:Eikä kyllä ollut takalasinlämppärikään tehoton tuossa 1.8:ssa (2.0:ssa oli niin paljon sähkövikaa, ettei se aina jaksanut edes toimia. Ja kikkailemalla se piti päälle laittaa) ja persgrillikin toimi loistavasti.
Et kiistäne stä että 156:ssa on yksi maailman vikaherkimpiä persgrillejä?

Lasilämppärin koettu teho riippunee vertailukohdasta. Kyllä se toimii, mutta rouvan Vectrassa se on pirusti tehokkaampi, kuten on peilien lämmittimetkin. Mainittu siis vain sen takia, että vaikka toimiva onkin, niin toteutus on keskinkertainen.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

...tuosta "NRJ" radiokanavasta pitkä miinus ;)=D

Avatar
uniiq
Viestit: 418
Liittynyt: 24 Syys 2015, 08:09
Car(s): 156 1.8TS [ÅLF-4]
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja uniiq »

Tänään ensimmäistä kertaa tarvittiin apuvirtaa, mittari näytti -28C
-Pidä oma tyyli, älä naapurilta ideoita syyhki-

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Waverunner kirjoitti:...tuosta "NRJ" radiokanavasta pitkä miinus ;)=D
TGIF! Dunka-dunka. :mrgreen:

(Mikään kanava soita tukkaheviä, joten aivan sama. Ain't no love in the heart of the city... :( )

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tuomas K kirjoitti:Että lämpenee niin täytyy laittaa lämpö täysille -> Kun lämmintä lopulta on, takaisin lämpötilasäätöön
TÄH :shock: Jos tuo on todellisuus uudemman kanssa, niin miksi ihmeessä sitä on pitänyt mennä sörkkimään :roll: .
Ainakin vanha versio puhaltaa ihan saman lämpöistä ilmaa ja yhtä nopeasti lämpenemisvaiheessa, oli pyyntinä sitten MAX tai 21C. Sitten purkki säätää lämpöä pienemmälle, kun on mielestään sopivassa lämmössä. Työntää siis niin kuumaa kuin pystyy siihen asti, kun pyynti on saavutettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

lerppu kirjoitti:Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tyytyväistä hymistelyä Giuliettasta:
- Lounasreissu Koivuhaka-Tammisto-Koivuhaka (Vantaan suloihin perehtymättömille, matkaa ei ole kuin muutama kilsa)!
Vantaan suloihin perehtymättömille: sopivaan aikaan noihin muutamaan kilsaan voi upottaa yli puoli tuntia ajoaikaa :mrgreen:
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Tuomas

Mtäh? Kyllä jokainen ajamani (myös facelift) puhaltanut tasan kuumaa kunnes haluttu lämpötila saavutettu.
Poislukien nykyinen JTD, joka puhaltaa kun jotain lämpöä on ylipäätään tarjolla...

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Olipa lievästi sanottuna jäykkätoimiset vaihdekeppi ja iskarit tänä aamuna MiTossa 24 asteen pakkasessa. Hyvin se siitä sitten muuten lähti, mutta pientä pakkasen tuntua puhalsi ilmastoinnin kautta pitkälle Itäväylälle asti. Hemmetin epämiellyttävää.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Polforea kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tyytyväistä hymistelyä Giuliettasta:
- Lounasreissu Koivuhaka-Tammisto-Koivuhaka (Vantaan suloihin perehtymättömille, matkaa ei ole kuin muutama kilsa)!
Vantaan suloihin perehtymättömille: sopivaan aikaan noihin muutamaan kilsaan voi upottaa yli puoli tuntia ajoaikaa :mrgreen:
Tammisto on karmaiseva. Asuin siellä Yhdysvalloista paluumuuton yhteydessä puolisenvuotta. Paha kylttyyrishokki.
Tänään siirtymät sujuivat joutuisasti!

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:@Tuomas

Mtäh? Kyllä jokainen ajamani (myös facelift) puhaltanut tasan kuumaa kunnes haluttu lämpötila saavutettu.
Poislukien nykyinen JTD, joka puhaltaa kun jotain lämpöä on ylipäätään tarjolla...
Lämpenee nopeammin käsin räveltämällä.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Polforea kirjoitti:
lerppu kirjoitti:Laitetaan nyt tähänkin ketjuun tyytyväistä hymistelyä Giuliettasta:
- Lounasreissu Koivuhaka-Tammisto-Koivuhaka (Vantaan suloihin perehtymättömille, matkaa ei ole kuin muutama kilsa)!
Vantaan suloihin perehtymättömille: sopivaan aikaan noihin muutamaan kilsaan voi upottaa yli puoli tuntia ajoaikaa :mrgreen:
Vaan ei lounasaikaan, ei varsinkaan jos kaasua on painamassa jäsen lerppu :wink:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

En toki hurjastele, pidän vain huolta moottorista!
"WOT operation will not hurt the engine or the transmission. They're designed for that. The healthiest engines at high miles are always the ones that are run the hardest. Rings are free on the pistons and sealing; no carbon buildup"
- I live by the Standard of the World. :mrgreen:

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Waverunner kirjoitti:...tuosta "NRJ" radiokanavasta pitkä miinus ;)=D
+1.
Ride on!

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Monza »

doublesix kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:...tuosta "NRJ" radiokanavasta pitkä miinus ;)=D
+1.
NRJ:stä plussaa :mrgreen:

Ja TBi:lle en edes yrittänyt tarjota avainta tänään. Viimekertainen ravistus ja ujellus -25C:stä riitti. Kai se seuraavaksi täytyy ensin ajaa sulamaankin jonnekin ennen ajoja, jos ne koneen tukikumit on edelleen umpipuuta, vaikka pakkanen laskeekin.

Avatar
lerppu
Viestit: 4081
Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
Paikkakunta: Metsälä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja lerppu »

Monza kirjoitti:
doublesix kirjoitti:
Waverunner kirjoitti:...tuosta "NRJ" radiokanavasta pitkä miinus ;)=D
+1.
NRJ:stä plussaa :mrgreen:

Ja TBi:lle en edes yrittänyt tarjota avainta tänään. Viimekertainen ravistus ja ujellus -25C:stä riitti. Kai se seuraavaksi täytyy ensin ajaa sulamaankin jonnekin ennen ajoja, jos ne koneen tukikumit on edelleen umpipuuta, vaikka pakkanen laskeekin.
Yksi miinus ja kaksi plussaa - JEI, olen voitolla! :mrgreen:

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Jostain syystä lämpötolpan kello oli väärässä ajassa ja siten auto ei ollut lämmityksessä. Pakkasta -32 ja töihin piti lähteä, pyysin Alfalta anteeksi ja käänsin avaimesta käyntiin, lähti yhtä hyvin kuin lämmitettynäkin. Mutta muuten auto oli tosi kankea, ensimmäisten satojen metrien aikana rullasi tosi heikosti ja ykköseltä kakkoselle vaihtaessa auto ehti lähes pysähtyä kun jäykkiä vaihteita ei viitsinyt väkisin runnoa.
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tuomas K kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:^^
Mulla Boseliftin dualzone kyllä uskoi kerrasta - aina. Ja yleensä jäi manuaaliksi jopa...

Ja onhan tuossa oikeasti ihan selkeä logiikka, vaikka käytännössä ei taida olla testattukaan. Ensin huurre pois tuulilasista ja sitten puhallus jaloille, jotta kuivuu lattiat. Idea hyvä, toteutus huono (käytännössä tuulilasille ja pärställe sitä lämpöä haluaa, ettei hengitys sitä höyrystä heti umpeen...).
Että lämpenee niin täytyy laittaa lämpö täysille -> puhallus menee jaloille. Kun lämmintä lopulta on, takaisin lämpötilasäätöön -> puhallus jaloille. Pöhkö systeemi. Jos käsin laitan puhallusta lasille tai keskelle, niin miksi se pitää muuttaa kun koskee lämmönsäätöön?

Se, että on ollut "hyvä idea" ei paljon pelasta :)
Aquatica kirjoitti:Eikä kyllä ollut takalasinlämppärikään tehoton tuossa 1.8:ssa (2.0:ssa oli niin paljon sähkövikaa, ettei se aina jaksanut edes toimia. Ja kikkailemalla se piti päälle laittaa) ja persgrillikin toimi loistavasti.
Et kiistäne stä että 156:ssa on yksi maailman vikaherkimpiä persgrillejä?

Lasilämppärin koettu teho riippunee vertailukohdasta. Kyllä se toimii, mutta rouvan Vectrassa se on pirusti tehokkaampi, kuten on peilien lämmittimetkin. Mainittu siis vain sen takia, että vaikka toimiva onkin, niin toteutus on keskinkertainen.
Hmm. mulla kyllä lämppäri toimii eritavalla, eli lämpöä tulee se mitä pystyy tulemaan ja jos säätää jotain suuntaa tai lämpötilaa, niin ei se itekseen mitään muuta. Peilit sulaa hetkessä ja takalasikin nopsaan. Kuskin grilli on ensimmäistä talvea paskana (en ole kertakaikkiaan jaksanu vaihtaa elemenntiä) mutta ei grillikään hidas ole.
Aamulla ~25 pakkasta-> auto ilman esilämmitystä käyntiin :roll: ->ykköspuhallus lasille->kilsa/pari ajoa ja tuuletin suuremmalle, puhallus lasille + jaloille-> enemmän kuin 10km tais siis sitten joskus, kun motti kunnolla lämmennyt niin vaihtaa puhalluksen jaloille. Sitten jos oikein matka-ajoa, niin vaihtelee rauhalliseen tahtiin suuntia. Systeemissä on selvä pyrkimys vedottomuuteen ja siitä minä pidän.
Vielä editti: Kunnon pakkasilla ei muuten tainnutkaan mennä pelkästään jalkapuhallukselle.
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Waverunner kirjoitti:Omassa Alfa 159:ssä ainakin snadisti häiritsee pakkasella se, että kojelauta / tuulilasin nurkilla joku "narahtelee" pakkasella mutta lämpimällä tuota ei ole havaittavissa...

Lisäksi ovet/jarrut jäätyvät helposti kiinni.

Muuten toimii oikein hyvin!
Ovet jäätyy? Lukotko?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Koko Tammikuun olen ajellut nyt 164 Q4:llä. Pakkasta ollut 20-30 välillä käytännössä koko ajan. Muutamaa poikkeusta lukuunottamatta aina olen esilämmittänyt (defan perus letkulämppäri, ei kovin hääppöinen) 1-3h. Startatessa pari ensimmäistä kierrosta vähän laiskan oloista jonka jälkeen piristyy huomattavasti ja käynnistyy normaalisti ilman ylimääräisiä ääniä. Edes tehostimen/nelivedon pumppu ei huuda. Öljyinä valvolinen 10W-60. Pari ensimmäistä kilometriä on aika kankeaa menoa mutta melko nopeasti paikat vetristyy. 5-10km taajamassa ajelua ja lämmöt on 90. En ole mitään viimasuojia viritellyt. Eikä ole huohotinkaan jäätynyt. Lämpöä riittää hytissä ainakin -30 asti ja lasit pysyvät auki. Ilmastointi on automaatilla muuten mutta puhalluksen suuntauksen olen laittanut manuaalisesti jaloille ja tuulilasille. Ovien lukotkin pelaa kuivalla pakkasella kuin ajatus. Ajettavuus on tietenkin todella maukas. En nyt osaa oikein sanoa miltä osin joku toinen auto olisi parempi talviauto näihin keleihin.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
spm
Viestit: 56
Liittynyt: 10 Elo 2010, 19:33
Car(s): 159 sw TBi 2010
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja spm »

Jännä aamupäivä takana. Kovien pakkasten aikaan huomasin tbi:n jotain tavallisesta poikkeavaa, ääni vähän muriseva ja savutti välillä.Tänään ajoin aamulla parikymmentä kilometriä, jonka jälkeen ilmoitti että öljyä ei ole edes minimiin ja käski lisätä. Laitoin litran, eikä tikussa näkynyt pisaraakaa, lisäsin toisen litran eikä vieläkään. Lopulta kolmen litran jälkeen pääsin erittäin hyvällä tuurilla nyt lauantaina huoltoon, jossa epältiin jo kuvauksen perusteella huohotinputken jäätymistä. Nyt on putket putsattu ja öljyt täytetty ja vikailmoitukset luettu (niitä oli kaikkiaan 7). Korjaajan ajatus on, että moottori olisi muuten ehjä ja että öljy olisi tullut korkin läpi. Saapa nähdä, pysyykö öljyt sisällä. Aika huimalta tuntuu että ajoin lähestulkoon ilman öljyjä tossa välissä...

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Tuomas K kirjoitti:Uskossa vahvat väittää näitä talviautoiksi, mutta kyllä 156 on välimeren rannalla suunniteltu sikäläisiin olosuhteisiin.

Automaatti-ilmastointi ei tajua miinuslämpötiloista mitään. Kun auton laittaa käyntiin ja kylmästöinnin puhaltamaan tuulilasille ja lämmittämään takalasia, niin kun tulee ikkunoiden raaputuksen jälkeen takaisin autoon sisälle on takalasin lämmitys pois päältä ja puhallus jaloille.

Oli tilanne mikä tahansa, niin kylmällä automaatti-ilmastointi haluaa puhaltaa jaloille, mikä vaan ei lämmitä kabiinia. Lisäksi tuo automaatti-ilmastointi toimii niin käsittämättömän fiksulla logiikalla, että sen puhalluksen saa joka reissulla asettaa oikein useamman kerran. Tyypillisesti siis 2 - 3 kertaa per suunta, eli edestakaisella reissulla 4 - 6 kertaa.

Persparila olisi kiva ominaisuus. Suunnilleen jokaisessa tässä maassa myytävässä autossa on toimiva penkinlämmitin, paitsi 156:ssa.

Jotenkin on takalasin lämmitinkin onnistuttu tekemään teholtaan puolta heikommaksi kuin saksalaisessa kulkuneuvossa.


Uskossa vahvat myös uskottelee itselleen että 10W-60 olisi jotain talviöljyä, mutta jo 14 asteen pakkasessa se haluaa mieluummin pysyä kanisterissa kuin valua moottoriin. Jotenkin myös se saksalainen kehonsiirtoväline pyörittää kovalla pakkasella puolta kevyemmin viikon seistyään heikommalla akulla kuin 156 paremmalla akulla ja eilen viimeksi ajettuna.

156 JTS:n talviominaisuuksia voisi luonnehtia niin, että paremman puutteessa pärjää. Ajo-ominaisuudet sopii talveen loistavasti, mutta suunnilleen kaikilta muilta osin tekniikka on suunniteltu toimimaan nollan yläpuolella.
Mä sanoisin että se on toisaalta erinomainen talviauto ja on suunniteltu pärjäämään aika hyvin talviolosuhteissa.
Sun ilmastoinnissa voi olla joku vika. Heti käynnistyksen jälkeenhän huurteenpoistonappi puhaltaa täysiä yläsuuntaan. Ei sitä oikein kannata käyttää kovilla pakkasilla.
Mulla automaatti puhaltaa heti käynnistyksen jälkeen minimivoimalla yläkanaviin ja kun neula osuu 50 asteen viivaan alkaa normilämmitys. Talvella pidän suunnat ala & yläasentoihin. Välillä se resetoi itsensä ja joutuu painamaan yhtä nappulaa ja palauttaa asentoa haluttuun.
10W-60 on mulla pyörinyt koneessa -25 asteessa ilman ongelmia ilman esilämmitystä eikä mitenkään eri tavalla kuin -15 asteessakaan. Sen kylmäkäynnistysviskositeetti ei hirveästi eroa mistään muusta 10W-X öljystä.
Kone on mennyt avaimenkäännöksestä tulille <1s pyörityksellä. Työtoverit valittavat koneidensa kauheista äänistä aamulla vaikka esilämmitystä käyttävät parikin tuntia! Tuo JTS pitää hieman tehostinmelua muutaman sekunnin ajan kun pakkasta on n. -20 tai enemmän. Tehostinöljyt on 2v vanhat.
Kuva

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja 155156 »

156 V6 keväästä 2003 alkaen. Ainoa talveen liittyvä ongelma on ollut, että bensatankin luukku jäätyy kiinni sopivissa olosuhteissa. Se pitää avata föönin kanssa silloin tällöin.

2.5 V6 tuottaa niin paljon hukkalämpöä, että en ole koskaan pitänyt kabiinin lämmitystä täysillä (siis "nupit kaakkoon" punaisen puolella). Viime maanantaina ajoin 170 km 28 asteen pakkasessa ja silloin piti kääntää säädin kerrankin yli 24 asteen rajan, johonkin 25 asteen tienoille. Sitten riitti lämpöä. Puhalluksen AUTO-asentoa en käytä koskaan.

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Minä olen tämän vuoden ajanut 156V6 pikku-Bussolla. On se yllättävän hyvä talviautonakin. Lämpöä tosiaan riittää, eikä ole ajonvakautusta haittaamassa, joten käkkärillä tulee käänneltyä aika paljon. >25 pakkasessa ohjaustehostin ääntää hetken aikaa mutta aika nopeati se hiljee. Ja koska vääntöä on, niin isommalla vaihteella lähtee hyvin sutimatta.
Lohkolämmitintä, eikä muutakaan lisälämmitintä, autossa ei ole.
Ja nahkapenkit ilman grillejä.
Mutta kivaa on ajaminen !

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Macela »

155156 kirjoitti: 2.5 V6 tuottaa niin paljon hukkalämpöä, että en ole koskaan pitänyt kabiinin lämmitystä täysillä (siis "nupit kaakkoon" punaisen puolella). Viime maanantaina ajoin 170 km 28 asteen pakkasessa ja silloin piti kääntää säädin kerrankin yli 24 asteen rajan, johonkin 25 asteen tienoille. Sitten riitti lämpöä. Puhalluksen AUTO-asentoa en käytä koskaan.
Itse myös pidän aina joko 1 tai 2 -nopeudella mutta lämpösäätö lämpimimmällä kunnes on sopiva ja sitten lasken viileemmälle. Juu ei tuu AUTO-asentoa myöskää käytettyä yleensä.
Noni

Avatar
Macela
Viestit: 2365
Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Macela »

E: Jaa tuplat.
Noni

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja legza »

Täytyy sanoa, että eipä ole ollut ongelmia vielä kylmäkäynnistyksissä vaikkei lohkari olekkaan mahdollinen. Näissä yli -20 pakkasissa tuntuu pikkusen enemmän tärinää kylmänä moottorista, yllättävää kun tukikumit yhtä puuta... Niin ja ilmeisesti etuylätukivarret narisee äänekkäästi :( Täytyyhän sitä käsitellä kuitenkin erittäin varovaisesti kovilla pakkasilla :wink:

Käynnistyvyys ongelmathan onkin lähinnä Öljymiesten puuhaa.

Ilmastoinnin toiminta haittasi enemmän sysksyllä, kun joutui koventamaan puhallusta, jotta pysyy lasit kirkkaina. (en tiiä kuinka paljon johtuu ehkä vuotavasta sisäkennosta :-D ) nyt pakkasella ei oo ollu ongelmaa.

Aika paljon kaipaan edellisen 166:n lämmitettävää tuulilasin alareunaa...Toisaalta vielä enemmän kaipaan 75:sta ajoon. Mutta luojan kiitos 166:lla voi edetä sutimatta liikennevaloista kamalasti luistoneston ansiosta, jottei kanssa autoilijat suutu. :eggface:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tosiaan tuon 156n ilmastoinnin logiikkahan on se, että lämmitetään pyydettyyn lämpötilaan - laittaa 25 niin siihen asti puhalletaan niin kuumaa ku saadaan.
Kovalla pakkasella pitää kuitenkin nostaa lämpöä pelkästään "kylmävuodon" takia, kun kaikista koloista, ikkunoista yms tulee kylmää sisälle koko ajan ja kanavista tuleva lämmin ilma lämmittää kanavan vieressä olevan lämpöanturin haluttuun lämpöön - sitten keskellä on 24ast ja ulkoreunassa kylmä.

Ohjekirjakin muuten kertoo samat asiat 156:sta, jos en ihan väärin muista...

sämpy
Viestit: 2440
Liittynyt: 18 Loka 2014, 09:42
Car(s): 156 2.0 JTS SW -02, Lancia Prisma Integrale -91
Paikkakunta: Tuulos

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja sämpy »

Ihan hyvältä tuo on tuntunut, lämpö nyt pakkasillakin koko ajan 22 astetta ja puhallus puolikkaalla, sekä lasille että jaloille. En ole kokenut tarpeelliseksi koskea säätöihin. Tasaista ja vedotonta lämpöä, toki päällä talvivaatteet eikä t-paita.

Perjantaina tuli poikkeuksellisesti lähdettyä töihin Alfalla ja pakkastakin oli rapsakat 31 astetta. Tunti ensin webastolla ja sitten matkaan. Ei mitään muuta ongelmaa, paitsi madallus iskarit (made in germany) aivan tönköt ja auto pomputtaa. Ja akku alkaa olla aika vaisu (made in germany sekin) mutta tuollehan riittää yksi laiska pyöräytys. Kaikki toimi moitteetta, vaihteensiirto, ohjaus.. en tiedä mitä öljyjä siellä sitten lienee. Mitään vikavaloja ei sytyttänyt eikä sivuääniä kuulunut. Tankin luukkukin on toiminut jo 2 talvea hyvin, samoin lukot ja kahvat. Mutta tuo onkin kotona katoksessa.

Piti lähteä ensin Lancialla mutta en raaskinut noissa pakkasissa rääkätä sitä ilman lohkista, kun öljytkin on vaan halvat Goldit. Tosin piti silti testata, niin startti pyöritti iloisesti ja olisi lähtenyt tulille jos olisi tarvinnut. Siinä ainoo vika, että penkit on aivan kivikovat pakkasilla. Mutta eikö nuo Recarotkin ole saksalaisvalmiste?
Ikävätkin tosiasiat tarjoavat paremman lähtökohdan maailman rakentamiseen kuin niiden kieltäminen.

ristojärvelä
Viestit: 521
Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
Car(s): Alfa Romeo GTV6

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja ristojärvelä »

GTA:sta taisi mennä vetonivelet pakkasilla, 10 vuotta vanhat rasvat jäykistyivät niin, ettei voitelusta ollut tietoakaan. Uudet tilattu. Ei ollu halvat.

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Janne »

Ulkolämpötila lämpenimvuorokaudessa 20 astetta niin TBi ilmoitti käynnistäessä että Have engine checked. Jokin säkätys kuului 2 sekuntia ja sen jälkeen moottorin toiminta ja käynti normaalia. Luutuutti hukkasi myös samalla kännykän:) Ajelin rauhassa kauppaan ja sieltä palatessa vikavalo sammui ja bling, samalla myös auto sai yhteyden taskussa olevaan kännykkään. Mystistä!
Alfa Romeo 155 V6 1992

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ :D
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Pujazuba kirjoitti:Mä sanoisin että se on toisaalta erinomainen talviauto ja on suunniteltu pärjäämään aika hyvin talviolosuhteissa.
Sun ilmastoinnissa voi olla joku vika. Heti käynnistyksen jälkeenhän huurteenpoistonappi puhaltaa täysiä yläsuuntaan. Ei sitä oikein kannata käyttää kovilla pakkasilla.
Jos huurteenpoistonappia ei sovi käyttää huurteenpoistoon niin se on väärin tehty.

No, väärinhän tuo on tehty, kun ajastus lopettaa huurteenpoiston ja kääntää puhalluksen jaloille ja sammuttaa takalasin lämmityksen jo ennen kuin kuski on ehtinyt ikkunoiden raaputuksen jälkeen sisälle autoon.

Joku täällä on tainnut mutuilla että tuosta olisi tuoreempi ohjelmaversio olemassa, jonka tekijälle joku kertoi että maailmassa on myös pakkasia joskus.
Pujazuba kirjoitti:Mulla automaatti puhaltaa heti käynnistyksen jälkeen minimivoimalla yläkanaviin ja kun neula osuu 50 asteen viivaan alkaa normilämmitys.
Jotakuinkin noin se toimii mullakin. Puhallus siis kääntyy pois tuulilasilta aivan liian aikaisin, esimerkiksi tänään töistä lähtiessä alle kilometrin jälkeen ja taas sai suuntaa käännellä käsin automaatti-ilmastoinnissa.
Pujazuba kirjoitti:Talvella pidän suunnat ala & yläasentoihin. Välillä se resetoi itsensä ja joutuu painamaan yhtä nappulaa ja palauttaa asentoa haluttuun.
Pidän myös ylös ja alas, kunnes kabiini on lämmennyt sen verran ettei lasi enää huurru, sitten käännän keskelle ja alas.

Syteemin suuri hölmöys on, ettei siinä ole muistia joten sitä suuntaa saa käännellä ihan tarpeettomasti.
Pujazuba kirjoitti:10W-60 on mulla pyörinyt koneessa -25 asteessa ilman ongelmia ilman esilämmitystä eikä mitenkään eri tavalla kuin -15 asteessakaan. Sen kylmäkäynnistysviskositeetti ei hirveästi eroa mistään muusta 10W-X öljystä.
Ei, mutta 5W ja 0W-öljyistä eroaa. JTS:n kohdalla viskositeettikeskustelu on toki turhaa kun vaihtoehtoja ei ole, mutta arkiajossa olevassa autossa joka hyväksyy notkeammatkin öljyt on vähän hassua käyttää pakkasella turhan paksua öljyä, kun voitelu olisi varmasti parempaa notkeammalla öljyllä.
Pujazuba kirjoitti:Kone on mennyt avaimenkäännöksestä tulille <1s pyörityksellä. Työtoverit valittavat koneidensa kauheista äänistä aamulla vaikka esilämmitystä käyttävät parikin tuntia! Tuo JTS pitää hieman tehostinmelua muutaman sekunnin ajan kun pakkasta on n. -20 tai enemmän. Tehostinöljyt on 2v vanhat.
Kerran on tänä talvena tehostin ääntänyt, kun oli yöllä ollut 28 astetta pakkasta. Venttiilit myös joskus rallattaa hetken kovemmalla pakkasella.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Akun vaihdon jälkeen 156:sen lämppäri/puhallin ei enää muista haluttuja säätöjä kun moottori on lämmenyt, mites tämä homma tehtiinkään?

Joka starttauksen jalkeen moottorin ollessa lämmin joutuu ruuvaamaan haluttu puhallusnopeus/puhallussuunta.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Mahtaakohan tuohon mitään vaikuttaa tuo läppien raja-arvojen haku? Eli uusi akku kun kytketään, odotat 2min ennen kun kosket avaimeen.

Ei kai tuossa muuta ole?

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Menneellä viikolla oli 155 ajossa ja Perjantaina oli kytkin melko jäykkä ennenkuin kone lämpeni. Muuten ei moitittavaa ja alaosa sekä osa grilliä tukittu, joten öljyn lämpötilakin kohosi lähelle 90 asteen viivaa pitemmässä ajossa.

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Ipi76 kirjoitti:Akun vaihdon jälkeen 156:sen lämppäri/puhallin ei enää muista haluttuja säätöjä kun moottori on lämmenyt, mites tämä homma tehtiinkään?

Joka starttauksen jalkeen moottorin ollessa lämmin joutuu ruuvaamaan haluttu puhallusnopeus/puhallussuunta.
Tuohan opetettiin jotenkin sille automaatille.
Ohjekirja ?

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Ohjekirjassa ei ole tuohon ohjetta, lukee vain että asetetut arvot jää muistiin kun auton sammuttaa. Täytyy kokeilla akun kaapelien irroitusta jos ei muu auta.

Ehkä jollakin on tietoa enemmän tästä "viasta".

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
En ole törmännyt mihinkään muuhun 156, 147 tai GT:n kohdalla kuin tuo: akun miinus irti. Odota (jokin aika). Miinus kiinni, odota 2min kun läpät etsii ääriasentonsa.

Vanhemmassa 156 V6:ssa oli automaagi-ilmastoinnissa joku hauska juttu, että se piti "koodata" joko olemaan defaulttina pois päältä tai aina päällä. AuliJ:llä oli moinen ihmeellisyys... (hällä siis kompura lähti päälle aina ja joka kerta kun auton käynnisti, piti aina erikseen sammuttaa kylmästöinti).

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^kiitos, minäpä kokeilen tuota.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ei nuo oireet kuulosta tutulta, mutta tuo nyt on se helpoin testi.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Herättelin tänään 156:n pihamaalta, jossa se oli maannut viimeisen kuukauden (aaton aattona taisin ajaa viimeksi).
Tunti esilämmitystä kera akkulaturin.. miltei säikähdin kun kone hörähti välittömästi. Tärinää oli havaittavissa, joten tukikumit lienee ollut kohmeessa.
Yksi rengas oli aivan tyhjä, joten se tuli käytettyä rengasliikkeessä. Ilmeisesti hapettumaa vanteen ja renkaan välissä.

Sulakoon nyt vähän aikaa tallissa.
Senza cuore saremmo solo macchine

Ege
Viestit: 56
Liittynyt: 14 Tammi 2012, 00:42
Car(s): 166 2,5
Paikkakunta: Hml

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ege »

Sain oman auton vikakoodien luvusta ja tällä kertaa selvittiin säikähdyksellä, koodi viittasi kaasuläpän virheellisiin arvoihin. Vikavalo nollattu ja auto tuntui toimivan normaalisti.

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

Eipä toiminut akun miinusnavan irroitus ja odotus tuohon edellä mainittuun puhallin ongelmaan. Läpät kyllä raksutti normaalisti niinkuin muissakin Alfoissa.

Mikähän nyt avuksi?

Joku jossain taisi kirjoittaa virtaavaimen MAR asennosta tai jotain...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin miten se nyt toimii? Eli aamulla täyskylmä käyntiin, niin hetkenkö puhaltaa 1 nopeudella lasille ja sitten kun veden lämpö ~ 50 niin alkaa puhaltamaan kovemmin? Silloin kuin alkaa puhaltamaan kovemmin, niin edellisen päivän manuaalisäädöt ei siis palaudu vaan on täysautomatiikka päällä?
"puhun niin totta kuin osaan"

Avatar
Ipi76
Viestit: 815
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
Paikkakunta: Kyröskoski

Re: Alfat pakkasessa

Viesti Kirjoittaja Ipi76 »

^Täyskylmänä puhaltaa lasille ykkösteholla (auto valo palaa) kun moottori lämpiää niin ei tapahdu mitään. Sen jälkeen kun pyöräyttää esim. puhalluksen nopeutta niin automaatti hyppää pois päältä ja pitää säätää asetukset itse joka kerta haluttuun asentoon. Kun auto on lämmin ja sen käynnistää uudelleen niin se muistaa vanhan asetetun säädön noin 3.s ajan ja hyppää sen jalkeen automaatille ja jää puhaltamaan ykkösellä lasille. Eli joka käynnistyksen jälkeen :( ruuvataaan...

Vastaa Viestiin