tmv kirjoitti:Mukava kuulla ja kiitos että muistit palata aiheeseen, taidanpa itsekin varata tuonne ajan kunhan saa nuo korjaukset pois alta. Kuinka hyvin kiillotus poisti maalipinnan naarmut?
Hyvin nuo olivat kadonneet... varsinkin konepellin itseaiheutetut hankausjäljet
liekki kirjoitti:Millä pesit? Voisin alkaa seurata sun jalanjälkiä
Heh, ei kyllä näissä(kään) asioissa kannata. Vaikka tuo PHV teki kyllä asiaa.
Oman pesun tein jollakin halpis-pesuvahalla: ensin huuhtelu painepesurilla, sitten pesu ämpärillä & sienellä ja lopuksi huuhtelu. Sitten kuivaus ja Glymi pintaan.
Millaisia kokemuksia Glymin Ultra deep shinesta on? Kyseessä siis se vaha joka on tarkoitettu tummille väreille (joksi tuon omanikin laskisin).
Viikonloppuna ois tarkoitus ehtiä vetäseen vahaa pintaan. Löytyis Glymin punaista, kultaa ja nyt sain putelin tuota Ultra Diippiä.
Mikäs ois järkevin menettely kun tein n. kuukausi sitte puna-kulta käsittelyn.
Onko nyt sitten järkevää eka vahata punaisella, sitte tummalla ja vielä päälle kulta?
Minä olen nyt pari kertaa vetänyt mustaa mustaan autoon. Kyllähän se kiiltää mutta vaikea sanoa mihin verrata. Jos olisi kunnolla aikaa voisi toki laittaa puna-musta-kulta. Mutta ei ollut hirveesti aikaa kun olin vetänyt punaisella millä kyllä irtoaa aika kivasti kaikki scheisse.
Lauantaina jos ehtii niin ajattein heittää vielä kultaista niskaan.
Enpä ehtinyt kultaista heittää niskaan, mutta tänään kun katselin autoa ikkunasta niin kyllä siellä näkyy vähän jälkiä vahauksesta. Eikös mustan glymin idea ollut nimenomaan vähentää noiden näkymistä että tyhmempikin saisi hienon pinnan vahauksen jälkeen.. Ehkä pitäisi antaa kuivua vähän pidempään, nyt on tullut vedettyä koko auto ensin ja samantien alkanut putsaamaan pois.
Vahauspyörteet tosin näkyi vaan 20m päästä ylhäältä katsoen suorassa auringopaisteessa, että sinänsä ei paha mutta silti.
No, toiset ei vaan osaa, mutta kyllä silti pitää sanoa että asiallinen vaha on.
Johtuiskohan kuivumisajasta myös se että kun aurinko laskee niin näkee selvästi miten huonosti on vahannut kun tulee vähän kosteutta pintaan?
Mustaa mustalle laitoin minäkin, sienellä levitin ensin koko auton ja saman tien hinkkasin pois. Itse en ainakaan mitään jälkiä ole nähnyt.. Mitäs sen kultaisen oikein pitäisi tehdä jos sen vielä heittäisi auton niskaan? eli maksaisiko vaivan?
Niin olet ihan vain levittänyt sitä? Minä olen osittain sitä hinkannut, ei liene sitten hyvä idea joskin sillä saa epäpuhtaudet pois ainakin kyljistä hyvin..
Eikös musta ollut jonkinlainen punaisen ja kullan korvike, että sen puoleen ei pitäisi olla iloa. Mutta kultainen on aika helppo eikä se varmaan haittaakaan tee
Kertokaas kädettömälle miten kannattaa moottoritilan pesu suorittaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Ketjussa oli jo vähän asiasta, mutta kiva olisi tietää lisää..
hagger16 kirjoitti:Kertokaas kädettömälle miten kannattaa moottoritilan pesu suorittaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Ketjussa oli jo vähän asiasta, mutta kiva olisi tietää lisää..
nimim. -se toimii vielä-
Joo.. kertokaa ihmees miten pestä kone(huone) niin että sen jälkeen toimiikin vielä
hagger16 kirjoitti:Kertokaas kädettömälle miten kannattaa moottoritilan pesu suorittaa ja mitä kannattaa ottaa huomioon. Ketjussa oli jo vähän asiasta, mutta kiva olisi tietää lisää..
nimim. -se toimii vielä-
Joo.. kertokaa ihmees miten pestä kone(huone) niin että sen jälkeen toimiikin vielä.
Ei se moottorin pesu mikään kummoinen juttu ole.
Liuotin suihkutetaan moottoritilaan, annetaan vaikuttaa muutama minuutti ja sitten varsinainen pesuaine perään. Painepesurilla haetaan sopiva paine (ei liian kova, mutta ei myöskään kovin pieni, ettei roiski vettä liikaa). Sitten vaan suihkutetaan ja pidetään pesuri koko ajan liikkeessä.. Eli samaan kohtaan ei kannatta sekuntitolkulla päästellä. Pesun jälkeen mylly hurisemaan ja raakaa ajoa.
Itse olen pessyt moottorin jokaisesta Alfastani, ja tuhannesta muustakin vehkeestä. Ei ole ainakaan tähän mennessä mikään porsinut.
Salon seudulla autoni menee Autofiksaus -nimiseen paikkaan ensiviikolla buleeraukseen ja kestovahaukseen. Hintaa tuolle kertyy 110e. Pistän työnlaadusta sitten kun on omaa kokemusta, kaverin puolesta voin jo sanoa että hienoa jälkeä tullut.
Näitä kestokiillotuksia/vahauksia on tarjolla monella nimellä, PermaShinea ja mitä niitä onkaan. Itse en ole kokeillut, mutta kommenteista päätellen ainakin osa niistä toimii ihan kohtuullisesti.
Onko kellään tietoa voiko/onko järkeä tehdä tällaista käsittelyä aivan uuteen autoon? Vai ovatko nuo enemmän jo kuluneen maalipinnan kunnostuskeinoja?
Minä vein GT:n heti kestovahaukseen, joku Cartec-merkkinen se oli,en muista enää Kirjallinen takuu käsittelyllä 3 vuotta ja hintaa oli Kotkassa 320 euroa. maalipinnasta tuli ihan mielettömän kiiltävä. Tästä käsittelystä on nyt pari viikkoa ja vien huomenna auton pesuun ekaa kertaa. Mun mielestä ainakin on ihan hintansa arvoinen käsittely.
Mitvit? Auton vahaus 320€?!
Ei tuollaisen pitäisi missään maksaa yli 70 €uroa. Ei edes, vaikka auto myllytettäisiin - silloin hinta pyörisi max. 150 €urossa vahauksineen.
Kaveri suorittaa omassa fiksaamossaan samaa Cartec -kestokäsittelyä (vaihtoi Autoglymistä Carteciin) takuineen 63 €uron hintaan. Jos vahauksesta aletaan yli satasta pyytämään, niin se on ihan silkkaa kusettamista.
itsekin kävin juuri auton viemässä paikalliselle hugget nimiselle firmalle vahattavaksi, ensin pesu jonka jälkeen koneellinen hiomavahaus ja sen jälkeen vielä käsin vahaus päälle
hinta 60-70€. yllätyin itsekin tuosta hinasta koska luulin sen olevan korkeampi, mutta katsotaan kinkänäköistä jälkeä mies tekee???
jos on hyvä jälki ja hinta on tuossa haarukassa, rupean käyttämään joka kevät ja syksy tuolla auton vahattavana, ei kannata minun mielestä enää itse tuohon hintaan ruveta huhkimaan
No mitä täällä soittelin läpi noita paikkoja, jotka tekee noita käsittelyitä niin hinta oli halvimmillaan 250 euroa ja se oli Finikor Brilliant.
Tuon Cartec wax guardin pitäis kuitenkin kestää se 3 vuotta ja suojata aika hyvin maalipintaa joten ei se musta nyt mitenkään järkyttävän kallis ole. Meneehän siinäkin ihan kivasti rahaa jos käyttää esim. 70 euron perusvahauksessa 2 x vuodessa.
Sweet mint kirjoitti:No mitä täällä soittelin läpi noita paikkoja, jotka tekee noita käsittelyitä niin hinta oli halvimmillaan 250 euroa ja se oli Finikor Brilliant.
Tuon Cartec wax guardin pitäis kuitenkin kestää se 3 vuotta ja suojata aika hyvin maalipintaa joten ei se musta nyt mitenkään järkyttävän kallis ole. Meneehän siinäkin ihan kivasti rahaa jos käyttää esim. 70 euron perusvahauksessa 2 x vuodessa.
joo-o... mutta tuo taitaa olla se kovavaha käsittely, tämä meikäläisen vahaus ei ollut kuin normaali vahaus(ei sentään brasilialainen)
kaveri käytti täällä jollakin yksityisellä hemmolla kovavahauksessa auton ja se maksoi 100€ mutta siihen ei tullut mitään takuita tai muita...
en tiedä edellyttääkö tuo brilliant käsittely sen että kerran vuodessa täytyy käydä maalipinnan tarkastuksessa, koska tuo minun auto on käytetty joskus tuossa käsittelyssä ja siellä on leima jokaiselta vuodelta tarkastuksesta, eli pysyykö takuu jos et käy tarkastuksessa??? tietääkö joku jolla tuo käsittely vasta tehty???
Meikäläisellä on kestänyt ihan tajuttoman hyvin tuo keväällä laitettu Presta. Pari kertaa laitoin alkukesästä kultaista Glymiä päälle ja kiiltää ja hylkii vettä edelleen. Ja tosiaan neljä kymppiä maksoi. Ensi keväänä tai ehkä jo talven aikana uudestaan!
Vittorio Jano kirjoitti:Meikäläisellä on kestänyt ihan tajuttoman hyvin tuo keväällä laitettu Presta. Pari kertaa laitoin alkukesästä kultaista Glymiä päälle ja kiiltää ja hylkii vettä edelleen. Ja tosiaan neljä kymppiä maksoi. Ensi keväänä tai ehkä jo talven aikana uudestaan!
Se Prestan Best Wax on kyllä hyvää tavaraa. Viime kesän Bella Italiasta ostin purkin ja sitä on tullut tahkottua pintaan muutaman kerran. Se on erittäin vaivaton pyyhkiä pois ja kiilto on kestävä. Sitä Prestaa on tosin hankalampi saada kuin perinteisempiä merkkejä, eli marketista sitä on turha etsiä.
Kävin tänään Ison Omenan itsepalvelupesulassa. Oli kyllä helvetin hyvä ja huokea tapa puhdistaa auto näin talviaikaan. Suosittelen varauksetta. Kahdessa muussakin pilttuussa puhdistui Alfa, eli muutkin ovat hyväksi havainneet.
No niin, kohta alkaa Etelä-Suomessa olemaan vahauskelit. Täytyykin kaivaa pikkuhiljaa "tohtorinlaukku" esiin, tarkistaa Prestan määrä ja mennä tahkomaan Romeo kiiltäväksi. Sitten sen oikeastaan kunnolla näkee miten tuota on edellinen omistaja pitänyt... Ainakin takapuskuri näyttää olevan aika hyvin täynnä pyörrejälkiä ja naarmuja...
Ei kellään olisi hyvää paikkaa tiedossa Turussa jossa saisi auton pestyä ja rauhassa puunata viimeisen päälle kuntoon? Ja vielä kohtuuhintaan? Taloyhtiössä on kyllä pesupaikka, mutta yleensä saavat sen letkun viriteltyä talven jälkeen seinään vasta kesällä...
Tänään tuli kevään kunniaksi vahattua 159.
Ensimmäistäkään naarmua en löytänyt vaikka olen käynyt pesukoneessa ja käyttänyt lumiharjaa Pari kertaa vedin kultaisen glymin ennen talvea.
Kiveniskemät on karua katseltavaa takakaarissa, pakko mennä huomenissa hakemaan maalikynä. Onneks tossa on sentään noi suojamuovit.
Vahautin 159:n ennen vuoden vaihdetta ja olen käyttänyt ainoastaan käsinpesussa. Käytön jälki näkyy ainoastaan tuulilasissa. Kiitos kivien ja ihmisten, joiden autojen renkaissa on metallinpaloja, siis nauloja. Ne kuuluvat rakennustyömaille, ei renkaisiin...
Mitä myllytykseen tulee, niin auton maalipinta kestää n. kahdeksan kertaa koneellisen kiillotuksen. Kannattaa oikeasti tehdä, koska pienellä kustannuksella koko auto näyttää kuin uudelta. Samalla ammattimies pesee verhoilut jne. Suosittelen.
JonneJ kirjoitti:Mitä myllytykseen tulee, niin auton maalipinta kestää n. kahdeksan kertaa koneellisen kiillotuksen.
Tuohon voisi melkein vielä heittää pari nollaa perään. Joskus '90-luvun alkupuoliskolla tästä oli testikin. Metalliväriä myllytettiin noin sata kertaa. Punaisen Tipon maali meni puhki ensimmäisellä kerralla.
Ei autoa kuitenkaan kannatta kiillottaa ennen kuin se tosiaan on naarmuilla. Jos siitä oikein hyvän haluaa, niin maalipinta täytyy hioa lopuksi vielä käsin. Muuten tulee laikanjäljet ajanmyötä ikävästi näkyviin. Ja tällainen operaatio ei varmasti kuulu perusfiksaamossa kiillotuksen hintaan, vaikka ehdottomasti pitäisi.
Itse pestin 33sen perusteelisesti viikonloppuna. muoviosien puhdistus aineena olen kayttanyt Armor All linoja ja olen ollut hyvin tyytyvainen. Ei tulee mitaan hajuja eika se kiiltaa, vaan muovi nayttaa aivan uudelta. Suositellen!
Voiko joku ntuvotella mika on paras markinoilla oleva kankaan puhdistus aine?kun penkit ovat jo siina kunnossa etta puhdistus on enemman kuin ajankohtainen
TestarosaFinland kirjoitti:
Voiko joku ntuvotella mika on paras markinoilla oleva kankaan puhdistus aine?kun penkit ovat jo siina kunnossa etta puhdistus on enemman kuin ajankohtainen
Onhan noita...
Autoglymin on ihan ok irrottamaan pinta p*s*aa, mutta tahroja sillä on aika turha yrittää jynssätä...
Penkit voi pestä ihan normaalilla autoshamppoolla, esim. biosol on ihan pätevää ainetta. Paras keino pinttyneeseen likaan. Tosin, jos harrastaa tällaista märkäpesua, niin sitten pitää hommata lämmin talli ainakin vuorokaudeksi ja puhaltimet sisälle huutamaan.
Kesällä 06 hitsailujen ja muiden huoltotöiden jälkeen käytin autoglymin sisustan pesuainetta ja hienosti lähti penkeistä kaikki paskat pois. Kattoverhoiluun kokeilin ihan huvikseni tavan pumppusaippuaa, jolla lähti todella puhtaaksi ja poisti hitsauskäryt..
Selvennykseksi, että laitoin pumppusaippuaa veden kanssa sumutinpulloon ja sillä suihkin sitä kattoverhoiluun.
En kyllä enää tuhlaa rahojani mihinkään merkkipesuaineisiin kun lähtee ihan normaaleilla kodin pesuaineilla.
Pasi kirjoitti:Eikö se fairy ole aika hankala saada sieltä penkeistä kunnolla pois pesun jälkeen?
siksjust mieto seos. pelkkä hinkkaaminen kostealla liinalla riittää, ei tarvii mitään huuhtelua. Homma perustuu mikrokuituliinan erinomaisuuteen, kannattaa ostaa laadukas
Pasi kirjoitti:Tänä kesänä ajattelin vähän testailla noita "omia" tuotteita...
Heitän Pro:n Yellow wax:n pintaan (~4-5 kerrosta), niin luulisi tulevan hyvää jälkeä
On vaan pirun hankalaa ainetta levittää kun kuivuu muutamassa minuutissa jos ei kiillota... eikä lähde pois kuivuttuaan kuin liuottimella!
Levitä pienelle alueelle kerrallaan (30-40cm kanttiinsa) ja kiillota heti. Jos ehtii kuivahtaa, niin lisää hieman uutta vahaa, niin lähtee taas kiillottumaan. Itse olen vahannut Simonizin keltaisella kiinteällä vahalla (lienee vastaava kilpaileva tuote, kuin tuo Pro Yellow) jo kauan. Ei se nyt niin työläs ole kuin kaikki antaa ymmärtää. Tokihan siinä pitää voimistella enemmän kuin jollain levitä/anna kuivua/pyyhi pois vahalla, mutta killto ja kesto on vaivan arvoinen.
tsav kirjoitti:
Tokihan siinä pitää voimistella enemmän kuin jollain levitä/anna kuivua/pyyhi pois vahalla, mutta killto ja kesto on vaivan arvoinen.
Voisin kuvitella että Simoniz on 99% samaa kamaa... tuo Pro yellow wax on puhdasta carnauba vahaa... ja sitähän nuo kiinteät vahat yleensä on...
Pro:n maahantuoja kertoi että tuo ko. vaha pinttyy todella ärhäkästi... mutta saan sitä purkin omaan käyttöön ensiviikolla.... sitten pääsee testaamaan
It was very close at the top, with Turtle Wax's Extra Gloss narrowly taking the title from fellow non-abrasive sealant and stablemate Gloss Guard, and Comma's champ from last year.
However, the third-placed Top Gloss is our favourite conventional polish. It's ahead by a clear margin from the Simoniz Original Wax and CarPlan's Nanomeric Sealant.
Top five car polishes
1. Turtle Wax Platinum Extra Gloss
2. Turtle Wax Gloss Guard
3. Comma Car Polish
4. Simoniz Original Wax
5. CarPlan Nanomeric Paintwork Seal & Protect