Jakohihna 156 2.5 V6
Valvoja: Moderators
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Oliko tuo Giuseppe enää remmissä mukana kun 24 kansi tehtiin, alkuperäisessä 12v koneessa oli kohdistusmerkit.
Saahan sen jaon pysymään kohdillaan ilman lukkopaloja, mikäli aikaisemmin ollut kohdillaan ja miksei olisi jos kone toimii moitteetta, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja tehot tallella.
Merkit pyöriin ja lasketaan hampaiden lukumäärä, samat hammasmäärät uuden hihnan kanssa merkkien väliin niin seon siinä, näin ne sen tekee.
Turussa ainakin on tehty yksi 3.0 24v. näin ja skulaa vielä liki kolmen vuoden jälkeen. Venäläinen kaveri teki, ne on aikas näppäriä.
Saahan sen jaon pysymään kohdillaan ilman lukkopaloja, mikäli aikaisemmin ollut kohdillaan ja miksei olisi jos kone toimii moitteetta, käy hyvin tyhjäkäyntiä ja tehot tallella.
Merkit pyöriin ja lasketaan hampaiden lukumäärä, samat hammasmäärät uuden hihnan kanssa merkkien väliin niin seon siinä, näin ne sen tekee.
Turussa ainakin on tehty yksi 3.0 24v. näin ja skulaa vielä liki kolmen vuoden jälkeen. Venäläinen kaveri teki, ne on aikas näppäriä.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei nyt pidä yleistää liikaaDesmoquattromaschio kirjoitti:Tällä Alfan konstilla saadaan hihnan kireys ja ajoitus tarkalleen kohdalleen. Hihnan kireys säädetään nokkien ollessa lukittuna mutta nokkapyörät vapaina akseleillaan. Kiinteillä nokkapyörillä tuohon tarkkuuteen ei päästä.jmi kirjoitti:Onko se vaan rahastuskikka vai miksei niitä merkkejä voi laittaa joka autossa nokkapyöriin?
Giuseppe Busso oli Jumala.

Mulla ainakin on Bussossa nokissa ja hihnapyörässä (tehdas)merkit.
Ja hihnapyörä jopa täsmäsi heittokelloon.
Eikä nokkapyörät mitään vapaasti pyöri..
Edit: VMTD ehti ensin.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^Pyörii ne löysättynä, mutta en tiedä pyöriikö rajattomasti ympäri, ei ainakaan tessussa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^Ny huijaat, ei kaikissa
Tai pyörii, muttei hihnan kanssa

Tai pyörii, muttei hihnan kanssa
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei täs tessust puhutakkaa vaan veekutosestaVMTD kirjoitti:^Pyörii ne löysättynä, mutta en tiedä pyöriikö rajattomasti ympäri, ei ainakaan tessussa.

-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
No venäläiset nyt tekeekii mitä vaan. Onha ne tehny Lada Samarankii. Ja kuuraketin.VMTD kirjoitti: Venäläinen kaveri teki, ne on aikas näppäriä.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Joo ja ne vielä toimiikin.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mitä enemmän venttiileitä, sen tarkemmin ne pitää ajottaa jotta menee oikein(hyvin). Toleranssit pienenee. Pääsääntöisesti noin, siis.jmi kirjoitti:Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Re:
Juu. Miulla on ollut Dnepr MT-11 sekä Lada ja ei ne kyl ihan luottamusta herättäneet luotettavuudellaan vaik Ladakii oli vasta 80.000km ajettu eli käytännössä uusiA Bart kirjoitti:
Tuttu vaihtoi kesässä kahteen kertaan uralista kampiakselin laakerit

- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei mun nappisilmässä ainakaan ollut moittimista, talvella sai antaa monelle virtaa, jotta saivat autonsa tulille.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Joo, kyllä se käyntiin lähti ja akku ei ollut Lada-merkkinen. Mutta tarkoitan nyt muutoin laitteen kestävyyttä verrattuna vaikkapa volkkariin tai audiin. Tai jopa Alfaan
Ajatko vieläkin nappisilmälläsi jos se oli niin erinomainen laite?
Mut tää ei nyt enää liity veekutosen jakohihnaan millään tavalla.

Mut tää ei nyt enää liity veekutosen jakohihnaan millään tavalla.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tarkoitin, että merkit nokissa = nokka-akseleissa. Käytännössä sama, kun ei ole säätöä.jmi kirjoitti:Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
Voisiko 24 venttiiliseenkin tehdä sabluunan nokka-akseleiden oikealle ajoitukselle?
Netistähän löytyy valmis malli 12 venttiliselle, eli samankaltaisella idealla. Hyötynä se, ettei tavitse venakoppia ottaa auki.
Vai meneekö liian epätarkaksi mittailla nokka-akselin päästä eikä nokkapyörältä?
Viimeksi muokannut Finest, 22 Loka 2015, 22:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
En sitä kysynytkään.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei mullekaan ihan auennut.. Nokka-akseleiden päädytkin ovat piilossa lukitusruuvien alla, eli niistäkään ei ole apua irroittamatta lukitusta.
Paras vain irroittaa venakopat niin voi olla varma onko jako kohdallaan. Ja sitten kasata uusilla tiivisteillä niin ei tarvi tuhrata liiman kanssa.
Paras vain irroittaa venakopat niin voi olla varma onko jako kohdallaan. Ja sitten kasata uusilla tiivisteillä niin ei tarvi tuhrata liiman kanssa.
Abarth 500 Esseesse
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mutta ne pirut eivät yleensä taida automaattisesti vaihtaa uusia tiivisteiä ellei erikseen pyydäm.sa kirjoitti:
Paras vain irroittaa venakopat niin voi olla varma onko jako kohdallaan. Ja sitten kasata uusilla tiivisteillä niin ei tarvi tuhrata liiman kanssa.

Jarru on vauhdin surma...
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
No ei. Ja maksaahan nekin jonku 70€, mutta kestää taas vuosia.
Abarth 500 Esseesse
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ei tartte olla mikään raketti-insinööri, jotta 24v busson jakopäätä katsoessa ymmärtää lukituspalojen tarpeen.
Niin pitkä remeli ja ne pienet venymäerot eri valmistajien ja valmistuserien kesken.
Niin pitkä remeli ja ne pienet venymäerot eri valmistajien ja valmistuserien kesken.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eikös mitä enemmän nokka-akseleita?Aquatica kirjoitti:Mitä enemmän venttiileitä, sen tarkemmin ne pitää ajottaa jotta menee oikein(hyvin). Toleranssit pienenee. Pääsääntöisesti noin, siis.jmi kirjoitti:Onko 12 venttiilisessä epätarkempi ajoitus kun on käytetty kohdistusmerkkejä nokkapyörissä?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^
No pääsääntöisestihän nokkien määrää lisäämällä saadaan lisää venttiileitä. Mutta voihan olla 2 venaa per pytty, 3 venaa (2imu, 1 pako esim), 4 venaa... vaihtoehtojahan on monia.
Uskoisin myös, että yhdelläkin nokalla 4venttiiliä on *tehtävissä*, onko siitä mitään iloa tai mitään järkeä - en tiedä.
Käytännössä kuitenkin mitä enemmän venttiileitä per pytty (ja oletus on, että ne on eri ajoituksella ihan vaan siksi, että muutenhan pienempi määrä isompia venttiileitä hoitaisi homman kotia, ellei sitten kahdella imuventtiilillä esim. saada parempi ilmatäyttö vrt. yhteen isompaan venttiiliin?), sen tarkemman ajoituksen täytyy olla ettei mäntäkosketusta tai venttiilikosketusta tule.
No pääsääntöisestihän nokkien määrää lisäämällä saadaan lisää venttiileitä. Mutta voihan olla 2 venaa per pytty, 3 venaa (2imu, 1 pako esim), 4 venaa... vaihtoehtojahan on monia.
Uskoisin myös, että yhdelläkin nokalla 4venttiiliä on *tehtävissä*, onko siitä mitään iloa tai mitään järkeä - en tiedä.
Käytännössä kuitenkin mitä enemmän venttiileitä per pytty (ja oletus on, että ne on eri ajoituksella ihan vaan siksi, että muutenhan pienempi määrä isompia venttiileitä hoitaisi homman kotia, ellei sitten kahdella imuventtiilillä esim. saada parempi ilmatäyttö vrt. yhteen isompaan venttiiliin?), sen tarkemman ajoituksen täytyy olla ettei mäntäkosketusta tai venttiilikosketusta tule.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mutta mitä tarkotin lyhyesti oli siis se, että on odotettavaa useamman venttiilin aukeavan eri aikaan samassa pytyssä.
Jos on vaan 1 imu ja 2 pako, molemmat aukeaa vuorollaan. Jos on 2 imua ja 1 pako, voi olla et toinen imuventtiili on auki 2% kun toinen vasta alkaa aukeamaan. Ja niin edelleen.
Mitä enemmän tavaraa siellä liikkuu eri tahdissa toisiinsa nähden, sen vähemmän "tilaa" siellä on. Ja mitä vähemmän "tilaa", sen tarkempaa on se, että ajotus nappaa.
Jos kuvitellaan kone, jossa on muuten sama meno, mut toisessa on 8v ja toisessa 16v - tai 24v, on jakopään suunnalla yhden hampaan heitto potentiaalisesti pahempi jälkimmäisissä ko ensimmäisissä.
Voi toki myös olla, että moottori on vapaastipyörivä (156:n ei ole :p) ja sillä ei ole tuon taivaallistakaan väliä mekaanisen vaurion kannalta. Toimivuushan on nolla, jos jako on tarpeeksi pielessä... Mutta jotkut moottorit kestää pari hampua, toiset yhden hampun ja jotkut ei sitä yhtäkään. Ja niin edelleen.
Jos on vaan 1 imu ja 2 pako, molemmat aukeaa vuorollaan. Jos on 2 imua ja 1 pako, voi olla et toinen imuventtiili on auki 2% kun toinen vasta alkaa aukeamaan. Ja niin edelleen.
Mitä enemmän tavaraa siellä liikkuu eri tahdissa toisiinsa nähden, sen vähemmän "tilaa" siellä on. Ja mitä vähemmän "tilaa", sen tarkempaa on se, että ajotus nappaa.
Jos kuvitellaan kone, jossa on muuten sama meno, mut toisessa on 8v ja toisessa 16v - tai 24v, on jakopään suunnalla yhden hampaan heitto potentiaalisesti pahempi jälkimmäisissä ko ensimmäisissä.
Voi toki myös olla, että moottori on vapaastipyörivä (156:n ei ole :p) ja sillä ei ole tuon taivaallistakaan väliä mekaanisen vaurion kannalta. Toimivuushan on nolla, jos jako on tarpeeksi pielessä... Mutta jotkut moottorit kestää pari hampua, toiset yhden hampun ja jotkut ei sitä yhtäkään. Ja niin edelleen.
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Täällähän on tietäjiä enemmän kuin uudessa testamentissa! Luulis ettei kellään ole tarvetta viedä bussoa pajalle, tehdään itse ja säästetään! 

- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tietää ja taitaa, kaksi eri asiaa 
Esim. Tiedän vaikkapa, miten lämpöpumppu toimii ja pystyn piirtämään sen työkierron tilapisteet kylmäaineen hs-piirrokseen. Mitä en taida, on ilmalämpöpumpun asennus taloon tai semmoisen raketaminen.

Esim. Tiedän vaikkapa, miten lämpöpumppu toimii ja pystyn piirtämään sen työkierron tilapisteet kylmäaineen hs-piirrokseen. Mitä en taida, on ilmalämpöpumpun asennus taloon tai semmoisen raketaminen.
Suoraan vaan suoraa
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Nymmeni hankalaks ton mun 12v padan purku/kasaus. Meinasin pistää mosan muttereiks, muttei enää uskalla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Nyt kun lukee et mitä on kirjotellu ni kyl täytyy jo vähän itekki ihmetellä.
Todella selkeetä (not)
Mut pääsääntösesti mitä monimutkasempi rakenne, sen enempi voi mennä rikki. Eli toleranssit yksinkertaiseen nähden pienemmät. Eli esim. niitä venttiileitä on mitkä voi mennä solmuun keskenään tahi sitten ei. 1 pako, 1 imu voi toki mennä solmuun keskenään tai männän kans. Voi myös olla, että ne ei voi mennä solmuun keskenään - vain männän kans. Mut jos samassa kolossa onkin 2imu ja 1 pako, ne ehkä voikin mennä solmuun sekä keskenään että männän kans. = enemmän osumapaikkoja = tarkempi ajotukseltaan, eli täytyy ajottaa ne tontille sekä mäntään nähden että toisiinsa nähden tarkemmin.
En kyl tiä et miks ees jatkan tätä ku oon yhtä ulkona ku lumiukko, mut kai sitä hullulla pitää huvinsa olla?
PS.
Mä en muuten uskaltais tehdä bussoon jakopäätä ees oikeil työkaluil, jos moisen omistaisin. Mä teettäisin sen voorumil tai pajal, ottaisin sen riskin ja luottaisin toisen osaamiseen hommas.
Todella selkeetä (not)


Mut pääsääntösesti mitä monimutkasempi rakenne, sen enempi voi mennä rikki. Eli toleranssit yksinkertaiseen nähden pienemmät. Eli esim. niitä venttiileitä on mitkä voi mennä solmuun keskenään tahi sitten ei. 1 pako, 1 imu voi toki mennä solmuun keskenään tai männän kans. Voi myös olla, että ne ei voi mennä solmuun keskenään - vain männän kans. Mut jos samassa kolossa onkin 2imu ja 1 pako, ne ehkä voikin mennä solmuun sekä keskenään että männän kans. = enemmän osumapaikkoja = tarkempi ajotukseltaan, eli täytyy ajottaa ne tontille sekä mäntään nähden että toisiinsa nähden tarkemmin.
En kyl tiä et miks ees jatkan tätä ku oon yhtä ulkona ku lumiukko, mut kai sitä hullulla pitää huvinsa olla?
PS.
Mä en muuten uskaltais tehdä bussoon jakopäätä ees oikeil työkaluil, jos moisen omistaisin. Mä teettäisin sen voorumil tai pajal, ottaisin sen riskin ja luottaisin toisen osaamiseen hommas.

- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Pari 24v jakohihnaa vaihtannu, ja kummassakin edellisellä kerralla tehty tussimerkein.
Ja yhtä monessa ollu jako pielessä 1-2 nokassa.
Ja yhtä monessa ollu jako pielessä 1-2 nokassa.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Joo. Miekii tein 24v jakopään loppukesästä ja siin oli 1-3 sylinterin molemmat nokat hampaan tai kaks pieles. Se näkyi aavistuksen epätasaisena tyhjäkäyntinä, kohonneina päästöinä sekä puristusmittauksessa antoi muutaman barin huonomman tuloksen. Nyt palojen kans tehty ja kaikki ok ja kulkee mahtavasti.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Parin-kolmen viikon välein, oikeesti
? Vai seisooko auto parkissa ja 1000km on kolmen kk:n ajosuorite?
Edit: vai puuttuiko nolla lukemasta...

Edit: vai puuttuiko nolla lukemasta...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Valaiseeko joku mua vielä, millä tavalla nuo nokkapyörät ovat säädettäviä?
Ja miksi ne nokkapyörät täytyy löysätä, siksikö että kiristimellä saadaan löysät pois nokkapyörien välistä?
Eli hihnaa ei pysty käsin laittamaan tiukasti nokkapyörien välissä.

Ja miksi ne nokkapyörät täytyy löysätä, siksikö että kiristimellä saadaan löysät pois nokkapyörien välistä?
Eli hihnaa ei pysty käsin laittamaan tiukasti nokkapyörien välissä.
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Nokkapyörät ovat pelkällä "rympillä" (eli puristuksella) kiinni nokka-akseleissa. Eli kun ne ovat löysätty niin pääsevät pyörimään vapaasti suhteessa nokka-akseleihin. Eli siellä ei ole välissä mitään kiilauraa tai booria.
Ruuvien aukaisun jälkeen ne luultavasti ovat aika tiukassa kun se on semmoinen kartiosovite. Tarvii kopauttaa auki tai käyttää siihen tehtyä ulosvetäjää. Nokat ovat säädettäviä mm. juurikin ehdottamastasi syystä. Hihna kiristetään kiristimellä oikeaan kireyteen ja vasta sitten kiristetään nokkapyörät.
Ruuvien aukaisun jälkeen ne luultavasti ovat aika tiukassa kun se on semmoinen kartiosovite. Tarvii kopauttaa auki tai käyttää siihen tehtyä ulosvetäjää. Nokat ovat säädettäviä mm. juurikin ehdottamastasi syystä. Hihna kiristetään kiristimellä oikeaan kireyteen ja vasta sitten kiristetään nokkapyörät.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Eiku siis muutaman tsekkauksen tein iha mielenrauhan vuoksi. Että näin venyykö hihna aluksi ja pysyykö kiristimen jousi oikeassa pännissä. Ei veny.Alfissimo kirjoitti:Parin-kolmen viikon välein, oikeesti? Vai seisooko auto parkissa ja 1000km on kolmen kk:n ajosuorite?
Edit: vai puuttuiko nolla lukemasta...
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Niinku täälläki varmaan mainittu, ei atomitiedettä vaan mekaniikkaa. Kartio/tms nokkapyorillä kepit lukittava. Kiilallisissa/tms ei lukittava. Merkeillä eri variantit lukitukseen. Ajoituksemuunnilliset ainaki säädettävät pyörät.
Esim niinkin seksikäs kulkine ku wv caddy 1.6 vapari riisselis nokka kytkinpäästä palalla kohilleen, pyöra kartiolla. 2.4 alfan riisseli merkeillä, 20v - esim.
Esim niinkin seksikäs kulkine ku wv caddy 1.6 vapari riisselis nokka kytkinpäästä palalla kohilleen, pyöra kartiolla. 2.4 alfan riisseli merkeillä, 20v - esim.
-
- Viestit: 768
- Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
- Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92) - Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Heitetääs ihan aiheeseen liittyen, missä kannattaa V6 käyttää hihnanvaihdossa? Lähinnä hinta-laatusuhdetta ajatellen, onko kokemuksia näistä ad-ketjuista yms?
UliUli
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Tuli Lemistä mieleen Tiippana. Sillä ainakin ennen oli edulliset hinnat ja nopea palvelu.
Kait ne Ad-korjaamot niitä laittaa siinä kuin muutkin, lukkopaloilla tai ilman.
Kait ne Ad-korjaamot niitä laittaa siinä kuin muutkin, lukkopaloilla tai ilman.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
^
Ei laita kaikki
Eli kysymällä selviää.
Joissain paikoissa (niin AD, Fixus kuin Autoasi) ihan suoraan suositellaan jotain, kenen uskovat osaavan. Täälläpäin esim. suoraan Järvenpään PHT-Speediä tai Carpoikia suosittelevat... Yks lafka (Fixuksessa) sanoi kuitenkin, että suostuvat sen tekemään, mutta vain jos saavat lukkopalat jostain ns. järkevään hintaan. Olivat ohjeet kahtoneet ja totes, ettei ilman niitä edes yritä.
Ei laita kaikki

Joissain paikoissa (niin AD, Fixus kuin Autoasi) ihan suoraan suositellaan jotain, kenen uskovat osaavan. Täälläpäin esim. suoraan Järvenpään PHT-Speediä tai Carpoikia suosittelevat... Yks lafka (Fixuksessa) sanoi kuitenkin, että suostuvat sen tekemään, mutta vain jos saavat lukkopalat jostain ns. järkevään hintaan. Olivat ohjeet kahtoneet ja totes, ettei ilman niitä edes yritä.
-
- Viestit: 768
- Liittynyt: 03 Syys 2006, 14:04
- Car(s): 156 2.5 V6 -04
(155 2.0 ts -92) - Paikkakunta: Lemi
- Viesti:
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Ainiin Tiippana, vieläkö se noita puuhailee? Täytynee kysellä, eipä tässä hoppua vielä.
UliUli
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Nyt on taas jakohihna vaihdettu, tehot tallella ja tyhjäkäynti täysin normaali. Saa nähdä kestääkö vielä toisen kerran 3v. vaihtovälin.
Ennen huoltoon vientiä tarkistin vielä kiristimen ja oli merkeissä edelleen kolmen vuoden jälkeen.
Ennen huoltoon vientiä tarkistin vielä kiristimen ja oli merkeissä edelleen kolmen vuoden jälkeen.
-
- Viestit: 568
- Liittynyt: 11 Kesä 2015, 13:38
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Kauhee munkki jäbällä
Laita lotto vetämää kans

Laita lotto vetämää kans

-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa
Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti.

Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti.

- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Mistä tiedät että ne nokat on oikeassa asennossa?jmi kirjoitti:Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa![]()
Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti.
-
- Viestit: 1058
- Liittynyt: 24 Helmi 2012, 10:12
- Car(s): Alfa Romeo Stelvio vm.2017
Alfa Romeo Spider 2.0 TS vm.1997
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Siitä kun auto toimii normaalisti. Ensimmäinen hihnanvaihto autoon on tehty oikeaoppisesti Delta-autossa lukkopalojen kanssa. Tai siitä ne ovat ainakin veloittaneet.GreenThing kirjoitti:Mistä tiedät että ne nokat on oikeassa asennossa?jmi kirjoitti:Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa![]()
Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti.
Mistä sinä tiedät, jos hihna vaihdetaan korjaamolla?
Riittävän isosta laskusta, asentaja sanoi niin, vai siitä että auto toimii normaalisti?
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 14 Marras 2008, 22:17
- Car(s): Alfa romeo 159 2.0 jtdm -10. Alfa romeo 164 2.0 -93, + Audi 100 2.2 turbo Quattro, Volvo 144s -68
- Paikkakunta: Joutseno
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Itse tullut laiteltua jakopäätä jo neljästi, ensin takakansi ja hinha. Sitten pelkkä kiristin. Hihna ja ohjain rullat, muuta tekemistä ei näköjään ollut, ni käytin molemmat kannet pois ja viimosena vaihettu vesipumppu. Kaikki olis voinut tietysti vaihtaa heti alkuun kerralla, mut se oliskii ollu jo liian helppoa
Tiivisteet jos pysyneet vetreinä, ni jakohihnan pumppuineen pystyy vaihtamaan "takapihalla" vähä reilu 200€, miksei edullisemminkin.

Tiivisteet jos pysyneet vetreinä, ni jakohihnan pumppuineen pystyy vaihtamaan "takapihalla" vähä reilu 200€, miksei edullisemminkin.
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Jakohihna 156 2.5 V6
Niin, ei siis ole kuin mutua että ajoitus on kohillaan. Itse tiedän että on ajoitus kohillaan, koska käytän omia lukituspaloja.jmi kirjoitti:Siitä kun auto toimii normaalisti. Ensimmäinen hihnanvaihto autoon on tehty oikeaoppisesti Delta-autossa lukkopalojen kanssa. Tai siitä ne ovat ainakin veloittaneet.GreenThing kirjoitti:Mistä tiedät että ne nokat on oikeassa asennossa?jmi kirjoitti:Oon pelaillu viime aikoina vain kenoa![]()
Kaksi hihnanvaihtoa ilman lukkopaloja perä jälkeen ja vieläpä onnistuneesti.
Mistä sinä tiedät, jos hihna vaihdetaan korjaamolla?
Riittävän isosta laskusta, asentaja sanoi niin, vai siitä että auto toimii normaalisti?