Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Parkkipolttimoiden kulutus lisääntynyt, kartturin puolelle mennyt kolme kertaa polttimo uusiksi puolen vuoden aikana... muuten viattomassa Jtd:ssa vaiva se on tuokin, vaikka pieni. Ja pienikätiselle se olisi vielä helpompi hoitaa kuin tämmöisillä lapioilla.... :-D
Onko tuo luigisähkö jotenkin kuluttavampaa kuin nipponsähkö , kun Mitsussa ja Tojossa kestää parkitkin vähintään 3 vuotta... :?

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja palkus »

^pääsekös se parkki tärisemään siellä, omassa ainakin hiukan valaisinkanta on väljähkö umpioon, joten sitä vähän sovittelin sinne. Parkit kestää hyvin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kyllä siellä samat 12v menee. Enemmän nuo työpaikan mazdat ja subarut tuntuu polttavan polttimoita kuin omat entiset tai nykyiset. :wink:

Yhessä huollossa samat mitä minä koko vuodessa :D
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

stoichiometric kirjoitti:^pääsekös se parkki tärisemään siellä, omassa ainakin hiukan valaisinkanta on väljähkö umpioon, joten sitä vähän sovittelin sinne. Parkit kestää hyvin.
Juu, voi muuten olla tuo puoli hiukan väljä.Pitänee tiukata sovitetta erkalla tms. kun saa auton kokonaan lämpimäksi.

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Pari kertaa aikaisemmin nopeusmittari on hyytynyt pakkasten tullessa mutta tänään taas toimi kun auto oli viettänyt yönsä lämpimässä tallissa. Länärille kiihdyttäessä kuitenkin nopeusmittari päätti taas jatkaa talviuniaan. :?
Through difficulties to defeat

Mikkio
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Loka 2013, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mikkio »

156 ts:n -99 puhallin puhaltaa täysillä, eikä sammu vaikka avaimet on kädessä. Akku tai sulake irti niin sit vasta lopettaa puhaltamisen. Nyt kovilla pakkasilla tuli tämä ominaisuus. Mistäköhän mahtaa kiikastaa?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja willez »

Mikkio kirjoitti:156 ts:n -99 puhallin puhaltaa täysillä, eikä sammu vaikka avaimet on kädessä. Akku tai sulake irti niin sit vasta lopettaa puhaltamisen. Nyt kovilla pakkasilla tuli tämä ominaisuus. Mistäköhän mahtaa kiikastaa?
Olisko rele p*skana ? Aikoinaan oli 155sessa sama vika.. En oikeen muista selviskö se koskaan :silly:

Mikkio
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Loka 2013, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mikkio »

Pitänee huomenna tutkia toi rele homma. Kiitoksia!

Mikkio
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Loka 2013, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mikkio »

Mahtaako tuo puhaltimen rele/releet sijaita akun edessä?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja willez »

Eikö siinä lue mikä on mikäkin ? "Heater" kuvailis oikeaa relettä

Mikkio
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Loka 2013, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mikkio »

Lähinnä lukee fan1 ja fan2. Mut täytyy huomenna katsoa paremmin jos releitä löytyy lisää.

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Kyse mistä puhaltimesta? Sisä vai jäähdyttimen.? Fan 1 ja 2 kuuluu jäähdyttimen 2 eri nopeudelle

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

Tomlau kirjoitti:Kyse mistä puhaltimesta? Sisä vai jäähdyttimen.? Fan 1 ja 2 kuuluu jäähdyttimen 2 eri nopeudelle

Juuri näin.
Kun releen kärjet hitsaa kiinni, vika voi tietysti olla pelkästään releessä.
Mutta voi olla että puhallin moottorissa alkaa virransyönti olla kohdallaan, lieneekö jotain vikaa siinäkin....

Mikkio
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Loka 2013, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mikkio »

Tosiaan sisäpuhaltimesta. Nyt pitäs selvittää mistä kyseinen rele löytyis.

Mikkio
Viestit: 11
Liittynyt: 25 Loka 2013, 19:55
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0 TS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Mikkio »

Etuvastus vaihdettu ja taas toimii!!

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..

Muilla ollut vastaavaa?

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Pyyhkijänmoottori/vivusto sökö...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

_rico kirjoitti:Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..

Muilla ollut vastaavaa?
Ei ole ollut mutta jos siitä pyyhkijöiden moottorin ympäriltä on suoja huonosti/puuttuu kokonaan niin on voinut vettä päästä koneistoon, alkuoireet vaikuttavat sellaisilta. Jotkut ovat saaneet kuntoon puhdistuksella ja uusilla rasvoilla..

Avatar
Zulak
Viestit: 465
Liittynyt: 15 Helmi 2006, 13:07
Car(s): Katkolla oleva Alfisti, ei alfaa nyt

ex:t 156 JTS, 156 2.4JTD x2, 156 Selespeed x2, 75 TS, Spider 2.0TS
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Zulak »

_rico kirjoitti:Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..

Muilla ollut vastaavaa?
Mulla hajos yhdestä 156:sta pyyhkijänviiksi. Sain vielä korjattua kun purin sen pöydälle ja putsailin ne hiiltyneet kärjet. Sekin ensin toimi ihan miten sattuu ja sit pimeni kerralla.

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Zulak kirjoitti:
_rico kirjoitti:Pyyhkimet elivät pari viikkoa omaa elämäänsä ja tänään päättivät kuolla kokonaan..

Muilla ollut vastaavaa?
Mulla hajos yhdestä 156:sta pyyhkijänviiksi. Sain vielä korjattua kun purin sen pöydälle ja putsailin ne hiiltyneet kärjet. Sekin ensin toimi ihan miten sattuu ja sit pimeni kerralla.
Tuskin on viiksi, kun pissapoika kuitenkin ruikkii nestettä käskettäessä.

Pitänee tutkia moottoria joku päivä..

Avatar
Tomlau
Viestit: 256
Liittynyt: 16 Huhti 2013, 20:47
Car(s): AR MITO QV -11

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Tomlau »

Itsellä oli duunis vastaava tapaus, kaikki sulakkeet oli ok ja virtaa tuli moottorille. Kun haisteli moottoria tunsi selvästi palaneen hajua. Moottorin sisältä oli sulannut johdot sekä muita romppeita

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Italiano kaipaili huomiota lähtemällä nihkeesti käyntiin ja pari min jälkeen lähdin pihasta tyhjäkäynti pomppi 1200-1700 rpm ja meno siis varsin nykivää ykösellä ja kakkosella. Kolmosella meno tasoittui mutta rupesi täristään 2500 rpm ja sama tyhjäkäynnin pomppiminen jatkui liikennevaloissa, risteyksissä ja suojateillä. :crazyeyes:

Sitte vielä lämmitin/puhallin rupesi käryämään joten lasit huurussa perille. Tyhjäkäynti kuitenkin tasoittui moottorin saavuttaessa n 40 °C
Through difficulties to defeat

Avatar
_rico
Viestit: 1178
Liittynyt: 13 Kesä 2011, 00:06
Car(s): Proceed GT
Ex Giulietta ja 3x 156
Paikkakunta: Espoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja _rico »

Mielenkiintoista...

Nyt kun pakkaset vähän lauhtuivat, niin pyyhkijät toimii taas. Viiksi ylös kertapyyhkäisy ja nopeat asennot toimii, mutta tihku ei vieläkään. Mitään outoja hajuja ei ole.

Oliskohan vaan hiilet finaalissa?

Avatar
Ollie
Viestit: 176
Liittynyt: 20 Maalis 2004, 01:48
Car(s): Spider 2,0 -71, GTJ 1300 -71, GTV 3.0 24V -02, 159 1.9 JTDm TI -07
Paikkakunta: Tampere

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Ollie »

Tuo 2002 GTV 3.0 on lepäillyt lämpimässä tallissa lokakuun alusta. Akku on ollut paikallaan, olen sitä yrittänyt CTEKin automaattilaturilla pitää hengissä, laturi tosin on välillä ollut mopojen akuissa kiinni.
Piti alkaa tallia järjestelemään, ja siirää getvonen ulos, akku (7 vuotta vanha) kuitenkin kieltäytyi pyörittämästä.
No hain Motonetista uuden akun ja laitoin paikalleen.
Itse asiaan: Kun käänsin virrat päälle alkoi lasinpesuri välittömästi ruikkia pesunestettä, ja pyyhkijät käynnistyivät, pesu jatkui kunnes käänsin virran pois. No ohjekirjasta löytyi oikea sulake, jonka poistamalla sai pesurin hiljaiseksi, ja auton siirrettyä toiseen paikkaan. Vika kuitenkin on edelleen päällä.
Onko muilla ollut vastaavaa, eli mistä kannattaisi vianhaku alkaa?
Huoltomanuaalin mukaan näyttäisi olevan kolme mahdollisuutta: viiksikytkin, ohjausyksikkö sulakerasian vieressä tai pyyhkijänmoottorin luona oleva sähköyksikkö.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Eli tessussa on nyt tällaisia pieniä hauskuuksia toisinaan, liittyy vilkkuun.
Talvella kovilla pakkasilla vilkkureleestä tuli "hiiri", sanoi "Sviik Sviik Sviik Svik" vilkkua käytettäessä. Lämmetessä ääni katosi - ajattelin jo tuolloin, että kyseessä on todnäk vilkkurele joka on menossa.
Noh, säiden lämmettyä äänet katosi.

Paitsi nyt sitten aina välillä, hyvin satunnaisesti, vilkkurele "kuolee". Eli vilkun kun laittaa päälle, vilkuttaa muutaman kerran OK ja sitten jää vilkut palamaan kiinteästi, eikä vilkuta enää. Pikagooglauksella kattelin, missä vilkkurele voisi olla... Ja sitten Alfaowner ja alfa156netin keskustelut viittaisivat paikkaan ohjausakselin alla, ja RATIN IRROITTAMISTA vaativaa homma????? Tosin joku oli tuolla sen saanut vaihdettua ilmankin...

Joka tapauksessa, mistä rele - paljonko se maksaa - ja onko jollakulla tietoa varmuudella sen sijainnista? eLearn taas ei tykkää minusta, yllättäen...

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Finest »

Esmes autosähköliikkeestä uusi rele. Malli tiskille mukaan. Tai motonettiin tms.
Lonkalta hinta-arvio olisi 5-10€.
Rattiakselin alapuolella on. Saatoi riittää alemman muovin poisto, jotta sen näkee.
Kärkipihdeillä tai kahdella ruuvarilla nitkuttamalla sain pois. Sormet ei oikein mahdu sinne.

Omasta vaihdoin kun alkoi vilkutusnopeus hiipumaan. Käytetyn monitoimiviiksipaketin mukana onneksi tuli ehjä.

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JMC »

No nyt sitten vaivaa alfoissa kuulemma laajalti koettu vika, nimittäin sähkövika :evil:
Mulla on meinaan nyt semmoinen onkelma että osa sähkölaitteista on poissa pelistä, joskus..
Eli kun tämä vika iskee päällensä, ei toimi:

Ilmastointi, pyyhkijät/pissapoika, ajovalot/pitkät valot, puhallin sisällä, sähkölasit, vilkut (paitsi hätävilkkukatkaisijasta), sekä tripin nollaus/kautta lämpömittari näppäin!

Pisempään seisottuaan, esim yön yli, kaikki pelaa niinkuin pitääkin, sitten kun auton sammuttaa ja laittaa uudestaan käyntiin, vika ilmenee.
Tänään tosin huomasin semmoisen seikan että virrat kun laittaa päälle, kaikki pelaa mutta kun kaikki varoitusvalot taulusta sammuvat niin samoihin aikoihin melkeen pimenee nämä muutkin laitteet :mrgreen:
Tuon jälkeen koitin ottaa virrat pois päältä ja laittaa takaisin, taas pelasi... Sitten auto käyntiin ja aina vaan toimii, parinkymmenen sekunnin päästä pimeni taas.. Sammutin ja valot välähti taas hetkeksi päälle sammutuksen aikana :D

Mikä ihme tälläista voi aiheuttaa, joku rele?
Sen verran olen tätä kerennyt autodatasta ja elearnista tutkimaan että näillä kaikilla on sama maadoitus piste.
Katsoin kaikki maadoitukset, kunnossa olivat..
Myöskin ilmastoinnilla ja pyyhkijöillä on joku sama rele, autodata nimesi sen "sytytyksen lisävirtapiirien releeksi".

Ei enää kauheesti aikaa korjailla tätä, pitäis alle parin viikon päästä päästä tällä vehkeellä suorittamaan inssi ajo :)

Hot-T
Viestit: 66
Liittynyt: 02 Maalis 2012, 22:47
Car(s): ex:Alfa Romeo 156 JTDmjet
Paikkakunta: Porvoo

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Hot-T »

Ei varmaan täysin mystinen vika mutta sähkövika kuitenkin. Eli Alfa polttaa kuljettajan puolen ajovalon sulaketta. Polttimo pitäis olla ehjä (vaihdoinkin eka uuteen kun luulin polttimon palaneen). Mitäköhän muuta sähköhilpettä mahtaa olla ton 20A sulakkeen takana?

Avatar
Dio Natale
Viestit: 833
Liittynyt: 15 Syys 2008, 20:06
Car(s): 166 busso ex sitä ja tota ja tätä vuodesta 82
Paikkakunta: Hackensack NJ

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Dio Natale »

Oletko jmc tarkistanut sen legendaarisen takaluukun johdot siitä mustan muovin sisältä?
molex to sata, lose all your data.

Avatar
a-m
Viestit: 240
Liittynyt: 08 Maalis 2013, 20:54
Car(s): EX- Alfa Romeo 156 SW 2.0 JTS -05

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja a-m »

On se kyllä kumma, kun oma JTS pukkaa 4/5 kerrasta P0430-vikakoodia aina samalla tieosuudella Keravalta Järvenpäähän. Rajoitus on 60 km/h eikä ole väliä ajanko 4- vai 5-vaihteella. Tuntuu vaan jatkuvasti ilmoittelevan sitä koodia tuolla pätkällä. Joskus kauppareissulla jos jaksan kuitata koodin pois parkkihallissa, niin eiköhän se jo paluumatkalla pompsahda kojetauluun taas. Mitähän ihmettä tämäkin nyt sitten on?

Avatar
JMC
Viestit: 1083
Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98
Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja JMC »

^^tulihan sekin tarkastettua. Tämän sähkövian aiheutti virtalukon pohja :)

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re:

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

TommiS kirjoitti:156 V6 -03:

Mikäli ei käytä valomuista (räppää valot päälle viiksestä startin jälkeen), syttyy ajovalojen sytyttämisen yhteydessä usein myös takasumuvalo...
Tätä ei siis tapahdu aina ko. operaation yhteydessä. Weird.
Tämän ominaisuuden minäkin olen huomannut, mutta muuta mystistäpä ei sitte ole ollutkaan.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Taas vaihteeksi kattovalot palavat aina seiskavitosessa. Vaihdoin ledit tilalle n. kuukuausi sitten ja viikko sitten akku oli ladattu ja nyt lähes tyhjä. Akku ottaa vastaan virtaa jne joten vaikuttaa toimivalta eli kai siellä jokin tyhjentää akun mutta en uskonut ledien voivan tyhjentää akkua viikossa :shock: Onkohan syy jossain ihan muualla?
Through difficulties to defeat

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ehkä miljoonas kerta, kun tätä kysytään...
Mitkä ovat polttimot, jotka menevät puhaltimen säätöjen taustavaloiksi, eikö tuo ole myös tolkuton operaatio vaihtaa ne?

Tarinaa, miksi kysyn:
Minulla oli naftamittarin ja lämpömittarin taustavalo pimeänä. Naftamittarinkin valo toimi toisinaan.
Hommasin siis 3kpl muovikannassa olevia 1,2W lasikantoja, joiden piti käydä suoraan. No ei käynyt.
Joka tapauksessa alkutilanne oli tämä:
- Nafta/Lämpömittarin taustavalot pimeänä, kellon ja lämmönsäädön sekä tuhkakupin valot toimi.
- Nafta/lämpömittarin taustavalot vaihdettuna, kellon taustavalot (molemmat) pimeänä. Vaihdoin vielä toisen näistä...
Paketti kasaan ja ihailemaan, kuinka nyt palaa edes vähän jotain valoa vähän joka puolella. Kunnes ajoon lähtiessä: Se pirun puhaltimen lämmönsäädön taustavalo pimeni. Alkoi harmittamaan. Lisäksi huomasin, että tuhkakupin taustavalo on nyt pimeänä - mutta tämäkään ei ole näin yksiselitteistä, koska nyt tupakansytytin toimii (?!?!"¤#). Aikaisemmin se siis pompahti ylös ennen kuin langat hehkuivat punaisena, nyt ne hehkuvat punaisena kun se pompahtaa. Aikasemmin piti vaan rankasti kädellä painaa, jotta sai hehkumaan... Erona aikasempaan on tosiaan se, että nyt se tuhkakupin taustavalo on pimeänä.

Ajatuksia?

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

Kiristä niitä polttimon kannan kontakteja ennen asennusta kireemmälle jotta sovitus "piirilevyyn" on tiukempi.kato myös onko vanha polttimo tehnyt naarmun kontaktipintaan,tällöin ei välttämättä toimi eli kevyesti tinaa pintaan voi auttaa. Tupakan sytkärin pohja kannattaa putsata/kato onko pinnit löysällä liittimessä. Ja aina ennen kun mitään kasataan,tarkastetaan et vaihdetut polttimot toimii,ite usein myös heiluttelen/koputtelen säätimiä tms jotta näkee onko kontakti oikeesti hyvä. Polttimoiden kontaktien pinta-ala kun on niin naurettavan pieni et pätkii helposti.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ja vaihtaa kaik polttimot kerralla. Liki palanut ei kovin kummoista kolausta tarvi rikkoontuakseen.

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Alfa on selkeästi mustasukkainen. Rupesi synnärin pihalla väittämään et vasen etuparkki ei palaisi. No eihän se palanut. Kotimatkalla syttyi taas ja toiminut sen jälkeen vaivattomasti. Nyt ainakin tuli todistettua että tämä auto on nainen.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vuoden verran on palanut 155:n jarruvalojen palaneisuudesta kertova merkkivalo keskikonsolissa. Kun jarrua painaa valo sammuu ja syttyy poljin ylhäällä, valot toimii normaalisti, mikäs mahtaa olla vikana? Korjaustoimena on ollut nyt musta ilmastointiteippi, joka toimii parin muunkin valon pimentäjänä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

155:n järjestelmä on itselleni totaalisen hukassa. Mutta ainakin joskus nähty moinen ongelma tuoreemmassa italialaisessa, jossa syynä oli jarruvalokatkaisijan nastojen taittuminen "jotenkin oudosti", tarkemmin en valitettavasti osaa sanoa - homma korjaantui vaihtamalla katkaisija, joka maksoikin jonkun kymmenkunta euroa.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jarruvalokatkaisijaan tuo viittaisi. Valvontasysteemi (ainakin Lanciassa, eiköhän 155:n ole samalta pöydältä) vahtii myös katkaisijan kuntoa, ja ex-Themassa katkaisijan hapettuminen sai valon käyttäytymään noin. Nyt en muista, kuinka systeemi varoittaa, jos molemmat jarruvalot on palaneet, mutta pieni mahdollisuus on, että takavalojen maadoitusongelmat provosoisivat sen käyttäytymään noin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Ainakaan valojen toimivuudessa ei ole ollut moittimista, joten voisi olla tuo jarruvalokatkaisin. Tuo voisi myös aiheuttaa sen, että joskus cruise tippuu itsekseen pois päältä.
Viimeksi muokannut VMTD, 26 Syys 2014, 19:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Re:

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

kabanossi kirjoitti:
TommiS kirjoitti:156 V6 -03:

Mikäli ei käytä valomuista (räppää valot päälle viiksestä startin jälkeen), syttyy ajovalojen sytyttämisen yhteydessä usein myös takasumuvalo...
Tätä ei siis tapahdu aina ko. operaation yhteydessä. Weird.
Tämän ominaisuuden minäkin olen huomannut, mutta muuta mystistäpä ei sitte ole ollutkaan.
Juu hämmästyin taas kun yksi aamu nimittäin OLI sumua ja käyntiin laittaessa takasumarit kytkeytyi automaattisesti päälle. Sumuttomin aamuina ei..paitsi joskus ihan satunnaisesti on sama ilmiö tapahtunu. Jumalaut tällä autolla ON oma tahto ja kaipaa huomiota osakseen,,,täytysköhän alkaa jopa juttelemaan sille ajaessa..vastaiskohan :-D
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Naamapalmu kirjoitti:Taas vaihteeksi kattovalot palavat aina seiskavitosessa. Vaihdoin ledit tilalle n. kuukuausi sitten ja viikko sitten akku oli ladattu ja nyt lähes tyhjä. Akku ottaa vastaan virtaa jne joten vaikuttaa toimivalta eli kai siellä jokin tyhjentää akun mutta en uskonut ledien voivan tyhjentää akkua viikossa :shock: Onkohan syy jossain ihan muualla?
Onko niissä sun ledeissä se canväylä vastus? Jos ei ole niin juuri noin ne tekee...ei sammu.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

VMTD kirjoitti:Ainakaan valojen toimivuudessa ei ole ollut moittimista, joten voisi olla tuo jarruvalokatkaisin. Tuon voisi myös aiheuttaa sen, että joskus cruise tippuu itsekseen pois päältä.
Tämä. Sama juttu oli pojan Mitsussa, kun ensin cruise alkoi tippua pois ja sitten kokonaan toimimattomaksi. Vähän aikaa tästä niin jarruvalot jäivät päälle koko ajaksi. Katkaisin oli kyllä ihan yhteenhitsautuneen näköinen möykky 260 tkm:n ja 14 v:n kohdalla... uusi maksaa sitten hiukan enemmän kuin katkaisimet ilman niitä cruisen "nappiantureita" , olikohan 25-30 eur Mitsuun.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Ei kai seiskaviitosessa ole can väylää. :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Ei oo niissä ledeissäkään, markkinamies on vaan keksinyt hienon nimityksen. Mutta melko kummalliselta kuulostaisi sellainen kytkentä, että sähköt jää päälle jos kuormaa ei ole ollut tarpeeksi, joten tuskin on tuosta kiinni. Toisaalta, se on Alfa :D.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
SaQ
Viestit: 25
Liittynyt: 26 Tammi 2014, 20:34
Car(s): 147 2.0 Selespeed

Nissan Skyline R33
Renault Laguna 1.8
Mitsubishi Lancer GLX 1.6

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja SaQ »

Shuttle kirjoitti:Alfa on selkeästi mustasukkainen. Rupesi synnärin pihalla väittämään et vasen etuparkki ei palaisi. No eihän se palanut. Kotimatkalla syttyi taas ja toiminut sen jälkeen vaivattomasti. Nyt ainakin tuli todistettua että tämä auto on nainen.
Itellä oli samaa ongelmaa ja rupes vähän matkaakin ärsyttään kun koko ajan piippas että lamppu pimeänä ja sitten korjaantui ja taas piippas uudelleen ettei palaisi :D Vika korjaantui kun runttasi parkin johtoja lampun kantaan paremmin kiinni. Eipä ne johdot mihinkään liikkunu, mutta ilmeisesti pientä kosketushäikkää oli ja tärinästä kontakti sitten katkeili :D

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Polforea kirjoitti:Ei oo niissä ledeissäkään, markkinamies on vaan keksinyt hienon nimityksen. Mutta melko kummalliselta kuulostaisi sellainen kytkentä, että sähköt jää päälle jos kuormaa ei ole ollut tarpeeksi, joten tuskin on tuosta kiinni. Toisaalta, se on Alfa :D.
Kyl se mahollista on näis uudemmissa.. 75 tosiaan ei liene väyläohjattu..
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Uudemmissa on enemmän ongelmana valonvahti, jolla silläkään ei varsinaisesti ole mitään tekemistä CAN-väylän olemisen tai olemattomuuden kanssa (toki se voi jutella auton muille tietojärjestelmilel CANin kautta). Se vaan vahtii että polttimolle menee tarpeeksi (muttei liikaa) virtaa että sen voidaan uskoa palavan oikein. Se vastus niissä "CAN"-ledeissä on ledin rinnalla tuomassa lisäkuormaa ja syömässä ledin energiasäästön tuota järjestelmää hämätäkseen.

Toinen hauska efekti on mm. Saab 9-3:n aktiivinen polttimovahti, joka tarkkailee polttimoita myös niiden ollessa sammuksissa syöttämällä lyhyitä jännitepulsseja. Hehkulanka kun ei tuohon ehdi reagoida kunnolla niin sitä ei silmällä näe, mutta jotkut ledit vilkkuu kivasti (esmes pakkipolttimot voi vilkkua eteenpäin ajaessa, jos on vaihdettu lediä tilalle). Tätähän auto voi teoriassa tehdä myös sammuksissa ollessaan, joten parkissa olevan auton tarvike-led-polttimoiden vilkkumista ei välttämättä kannata ihmetellä :D.

Tokihan sekin, että pistetään sähkö päälle eikä ikinä sammuteta sitä jos kuorma ei nouse tarpeeksi, on mahdollista, mutta lähinnä järjetöntä, joten melko utopistisen kuuloinen efekti. Toki jos joku kertoo mulle järkevän syyn miksi näin tehtäisiin niin voin pyörtää mielipiteeni järjettömyydestä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Naamapalmu
Viestit: 346
Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
Car(s): 156 2.0 T.Spark
Paikkakunta: Helsinki

Re: Alfan mystisiä sähkövikoja topic.

Viesti Kirjoittaja Naamapalmu »

Naamapalmu kirjoitti:Taas vaihteeksi kattovalot palavat aina seiskavitosessa. Vaihdoin ledit tilalle n. kuukuausi sitten ja viikko sitten akku oli ladattu ja nyt lähes tyhjä. Akku ottaa vastaan virtaa jne joten vaikuttaa toimivalta eli kai siellä jokin tyhjentää akun mutta en uskonut ledien voivan tyhjentää akkua viikossa :shock: Onkohan syy jossain ihan muualla?
Taisi löytyä syy jostain ihan muualta. Kojelaudan alla polkimien yläpuolella olevat johdot kosteita kuin myös verhoilut jne. Ilmeisesti kuraa täynnä ja tukossa tuulilasin alapuolella olevat tyhjennysreijät joten lykkää vedet kojelaudan takaa sisään. Taitaa mennä omaan piikkiin kun ei ole ajoissa tajunnut putsata :oops:
Through difficulties to defeat

Vastaa Viestiin