Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkäslaisista vietereistä 75:een lähtisi rakentamaan takajousia? Tuo nykyinen 7 cm maavara ei ole se käytännöllisin ja herättää myös katsastuskonttorilla keskustelua.

Lyhennetyt vakiovieterit lienee liian löysät. Eikös näihin ole jostain muun auton jousista pätkitty sopivia? Sierra kuulostaa tutulta. Vai jotkut valmiit madallusvieterit?

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

sierran jousia on käytetty eli muistat ihan oikein.. spaxin jousia saa ainakin kohtuuhalvalla... mutta onko hyvät, sitä en tiedä kun ei ole omia kokemuksia..

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Hyllyssä asennusta odottaa H&R -40mm. sarja ja jos en ihan puutaheinää muistele niin Eibachilta saa myös.
Korkeussäädettävän takapään tuohon saisi myös näppärästi rakennettua. Rally Race keravalta myy palikoita moiseen rakennussarjaan.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Mulla Eibach ja madallus oli jotain 30-35mm. Madallusjousia on tänä päivänä kyl sen verran saatavilla seskavitoseen, että en näe mitään syytä lähteä arpomaan jonkun toisrn auton jousilla. Hinnat kieppuu usein satkun kieppeillä.

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps.. hinnat on kyllä sen verta olemattomat tätä nykyä että kannattanee pistää suosiolla jonkin valmistajan jouset tilaukseen..

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Edelliseen seitenfemmaan kokeilin farmarisierran kuormajousia. Menevät heittämällä, mitä nyt lepopituudessa ovat 15cm lyhyemmät kuin vakiot. :lol: Niille joutui siis rakentamaan ulosjoustonrajoittimet. Madaltavat n. 30mm, vetopito häviää on aikamoinen kivireki sen jälkeen. :mrgreen: En oikein suosittele.

Nykyiseen hommasin ensin spaxin -40mm jouset. Todellinen madallus oli ainakin 50mm, lisäksi olivat aika löysät. Muutaman kuukauden niillä ajelin ja vaihdoin tilalle eibachin -30mm jouset. Ne laskivat suunnilleen sen mitä oli luvattu ja ovat jämäkämmät kuin spaxit. Näihin olen ollut tyytyväinen.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tiige kirjoitti:Niille joutui siis rakentamaan ulosjoustonrajoittimet. Madaltavat n. 30mm, vetopito häviää on aikamoinen kivireki sen jälkeen. :mrgreen: En oikein suosittele.
Niinpä. Ja tuollaisella autolla ei sitten radalla ehdi enää mihinkään, mikä kuitenkin on suht tärkeä juttu :)
Kimmo / alfatune.fi

badbullts
Viestit: 36
Liittynyt: 09 Elo 2011, 11:49
Car(s): 75 2.0 TC
Paikkakunta: Lieto

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja badbullts »

Millaset tulpanjohdot tähän seiskavitoseen pitäis ostaa? Käykö ihan motonetin halpis tarvike johdot?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Ihan tavalliset johdot siihen käy.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^Itse en saanut Lodgejen kanssa sopimaan Motonetin halppis sytkäkaapeleita, ja tuppasivat muutenkin lyömään vähän läpi. Toki laatu on voinut parantua, mutta mene ja tiedä. Kyse oli niistä erillismyynnissä olevista kaapeleista. Muistaakseni siniset päät niistä löytyi. Piti sitten hankkia kunnolliset, niin sai Alfankin käymään nätisti neljällä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Minkälainen kytkentä on 75:n suomispesiaaliperspariloissa? Ei ole seiskafemmassa pariloita, mutta pitäisi tässä rakennella kolmesta penkistä yhdistellen uusi kuskinpenkki siihen ja kahdessa osanluovuttajapenkissä parilat löytyy, niin saako sitä mitenkään toimimaan jos samalla laittaisi sen lämmittimen siihen?

Kesäautossa ehkä aika turha, mutta jos sen helpolla saisi...

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

^^^^ Alkuperäiset on metallisieluiset. En suosittelisi kovin paljoa yli 5 kohmin piuhoja. Usein huonos silikoonipiuhat tuppaavat olemaan 10-20 kohmia.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tuomas K kirjoitti:Minkälainen kytkentä on 75:n suomispesiaaliperspariloissa? Ei ole seiskafemmassa pariloita, mutta pitäisi tässä rakennella kolmesta penkistä yhdistellen uusi kuskinpenkki siihen ja kahdessa osanluovuttajapenkissä parilat löytyy, niin saako sitä mitenkään toimimaan jos samalla laittaisi sen lämmittimen siihen?

Kesäautossa ehkä aika turha, mutta jos sen helpolla saisi...
Eikö kukaan tunne tuota systeemiä? :shock:

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Tuomas K kirjoitti:Kesäautossa ehkä aika turha..
Tuossa varmaan suurin syy ettei ole tullut tutustuttua. :lol:
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ainakin kolmea eri systeemiä. Uskoisin että vastuksissa ei ole eroja mutta ohjauksessa kylläkin.
Niitä Ruotsalaisten kierrettävää potikkaa ei kannata alkaa soveltamaan. Laittaa vain on/off kytkimet.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

foobar kirjoitti:Hep. Meikä lienee syypää tähän moottorin vaihtoon. Olettaisin.
Ei 90:n iniezone:n padan laatikkoineen päivineen heitin 75:een.

Kulutus putosi paljon ja tuossa on myös lukkoperä.

Sami

Rokkendaali kirjoitti:Oman 75 historiasta ei ole oikeastaan mitään tietoa. On kuulemma konetta vaihdettu jne. Nyt joku viisas kertoo, mikä kone kuvassa esiintyy?
6534.JPG
Eli mistähän tuohon saisi ehjää imuputkea?
Lähinnä kiinnostaa ilmamäärämittarin ja tuon ovaalin puken välinen joustohaaraputkizydeemi.
Koitin tuota kovastikin etsiskellä, mutta ei oikein natsannut mistään.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Alfistipohjoosesta kirjoitti:Ainakin kolmea eri systeemiä. Uskoisin että vastuksissa ei ole eroja mutta ohjauksessa kylläkin.
Niitä Ruotsalaisten kierrettävää potikkaa ei kannata alkaa soveltamaan. Laittaa vain on/off kytkimet.
Nuo varaosapenkkien lämppärit on tuommoista potikkamallin lämppäriä, eli siellä on se ohjauspurnukka penkin pohjassa. Miten sitä purkkia ohjataan, eli miten sen saa toimimaan pelkällä katkaisijalla?

Vai nakkaanko koko purkin vatukkoon ja vastuksille suoraan 12 V?
kterkkila kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:Kesäautossa ehkä aika turha..
Tuossa varmaan suurin syy ettei ole tullut tutustuttua. :lol:
Ilmastointi olisi kieltämättä tarpeellisempi, mutta jos tuo helpolla toimisi :)

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Pitääkö kojelauta ottaa pois jos haluaa kytkimen pääsylinterin käsiin? Ja onko vinkkiä, että miten saan työsylinteristä männän ulos jos ei ole paineita järjestelmässä? Jomman kumman sylinterin tiiviste vuotaa ilmaa, mutta en tiedä kumman.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Työsylkyn mäntä varmaan lähtisi paineilmalla. Saattaa lähteä pitkällekin...

Voi sinne myös koittaa pumpata prässillä vaseliinia jolloin männän poistuminen on hillitympää mutta siivottavaa tulee enemmän.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Molemmat kävi mielessä. Prässiä ei ole ja paineilman kanssa kuvittelisin ongelman muodostuvan vaikeasta tiivistyksestä. Täytyy varmaan hankkia myös uudet letkut ja putket, ettei tarvitse tehdä kytkinremppaa heti uudelleen. Apparan ajot jää taas väliin, mutta ei voi mitään.

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Ei tarvi ottaa kojelautaa pois,kytkinsylinterin saa pois,kun ottaa kuskin penkin irti, niin pääsee operoimaan paremmin kojelaudan alle. Jos mäntä on juuttunut sylinteriin, niin rasvaprässi konsti on hyvä.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Täytyy kokeilla rasvaprässiä. Työsylinterin pään kierteisiin sopi suoraan pikaliitin, johon sain kompuran letkun. Liitos ei vuotanut, mutta paine ei riittänyt männän liikuttamiseen.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Abarth »

^
En kokeillut rasvaprässiä. Hommasin uudet sylinterit, jotka odottavat vielä vaihtamista.

Nyt kun tuo kone on tuossa käsillä irrallaan, niin ajattelin tarkistaa varuiksi kiertokangen laakerit. Muistaisiko joku 1.8T:n kiertokangen muttereiden(vai oliko ruuvit?) kiristysmomentin?

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

foobar kirjoitti:Hep. Meikä lienee syypää tähän moottorin vaihtoon. Olettaisin.
Ei 90:n iniezone:n padan laatikkoineen päivineen heitin 75:een.
Kulutus putosi paljon ja tuossa on myös lukkoperä.
Sami
Rokkendaali kirjoitti:Oman 75 historiasta ei ole oikeastaan mitään tietoa. On kuulemma konetta vaihdettu jne. Nyt joku viisas kertoo, mikä kone kuvassa esiintyy?
6534.JPG
Eli tämä siis nyt leimassa.
Mitkäs on tuon perän/laatikon tilavuudet ja mitä sinne laitetaan?
GL3 GL4 ?
Pikkaisen huonosti menee ykkönen silmään, mutta tämä taitaa olla siitä hienosta nivelestä vaihdelaatikossa kiinni?
Ilmeisesti tuota ilmamäärämittarin ja imuputken välistä haetarletkuva ei saa mistään ikinä enää mistään?

Onko tähän jäänyt tehostettua pumppua/letkustoa/hammastankoa (koko sarja) kenellekään nurkkiin pyörimään.
Paikat tuossa näköjään olisi noille härpäkkeille, ja taitaa olla kivempi tuolla tehostetulla ajellakin? vai.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

eikös tuonne lootaan/perään kuulu gl5.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Juu, GL-5 on oikeaa tavaraa laatikkoon. Tilavuus taisi olla jotain vajaa neljä litraa?

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Tilavuus on n. 2,5 litraa.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Joo, Nesteen taulukko tunsi 75:sen tilavuudet.
Ei tuo lukkoperä mitään erikoista lisäainetta sitten tarvitsekaan?

Häpeillen tunnustan joskus omistaneeni hiacen, jossa luki lsd, tai jotain ja silloin tuo vaati lisäaineistuksen toimiakseen.
Ja toimihan se, asfaltilla löi molemmat takapyörät suttua, märällä ruoholla/lumella jompikumpi takapyörä :lol:

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Lukko tarvitsee lukkoperäölppää. Synkrot taas ei oikein välitä siitä. Redlinen ohjeistuksen mukaan 50/50 suhteessa ilman lisäaineistusta olevaa öljyä ja lisäaineista tuntuu olevan hyvä kompromissi.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
OL
Viestit: 848
Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
Paikkakunta: Jämsä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja OL »

Saako ovenkahvan kiertävää tiivistettä vielä jostain?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Just joku viikko sitten bongasin semmosia myynnissä "jossain". Ei mitään käryä enää siitä että missä.

Tuolla alfabb.com foorumilla joku niitä myös joskus teetti kasan, sieltäkin niitä voisi saada jos on vielä jäljellä.

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Werneri »

^
^
http://www.nettivaraosa.com/auton-varaosat/1353443" onclick="window.open(this.href);return false;

Tuolla näyttäs olevan monenlaista, kuvassa 75:n kahva....

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

OL kirjoitti:Saako ovenkahvan kiertävää tiivistettä vielä jostain?
Itse hommasin ebay.de sivun kautta. Myyjää en muista, mutta haulla "alfa 75 Türgriff" vois löytyä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Yritin etsiä ympäri internettiä, mutten löytänyt tästä aiheesta mitään. Eikö muka kenellekään ole koskaan tullut mieleen laittaa transaxle-alfan vaihdevivuston tilalle vaijereita?
CARF0869

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Ei taida olla järkevää, mutta jos haluat yksinkertaistaa systeemiä niin laita Giuliettan "jäykkä varsinen", jotkin kuskit pitävät tuota parempana systeeminä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Kysymys oli lähinnä teoreettinen, itselläni ei olisi rahkeita sellaisen muutoksen toteuttamiseen, mutta ottaen huomioon että esim. Porschen transaxlessa on vaijeriohjaus, ajattelin että joku olisi ainakin yrittänyt sellaista Alfaan sovitella. Miksei se olisi järkevää?

Kaipa noita niveliä ja niiden väljyyksiä on auton alle ryömittävä ihmettelemään *huokaus*
CARF0869

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Kuinkas tuon kardaanin irroittaa helpoiten? Tarttis vaihtaa kuminivelet ja kaivattaisiin kokeneiden vinkkejä.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Nouko88
Viestit: 754
Liittynyt: 23 Marras 2005, 20:23
Paikkakunta: Forssa/Jokioinen

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Nouko88 »

Eero kirjoitti:Kuinkas tuon kardaanin irroittaa helpoiten? Tarttis vaihtaa kuminivelet ja kaivattaisiin kokeneiden vinkkejä.
Ei mitenkaan helposti, vittumainen homma kaikin puolin... Koko kartaani pitaa irroittaa ja laittaa se osiksi, muista pitaa akselin puoliskot samassa asennossa toisiinsa nahden etta pysyy balanssissa. Kannattaa varata kunnolla aikaa tohon hommaan.
Sori ei toimi kunnolla aakkoset koneessa... :roll: Hoono soomi..

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

^Kiitti vinkistä. Ohjeita sain myös puhelimitse, kiitokset niistä :)
Lienee kurja homma, mutta kai nuo täytyy kerran 30-vuoteen vaihtaa. Kyseessä siis GTV eikä 75, mutta samaa kauraahan nuo pääosin ovat.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

JaniW kirjoitti:Yritin etsiä ympäri internettiä, mutten löytänyt tästä aiheesta mitään. Eikö muka kenellekään ole koskaan tullut mieleen laittaa transaxle-alfan vaihdevivuston tilalle vaijereita?
alfapower.nu sivustolta yksi toteutus:
Kuva

Kuva

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Näyttäisi olevan noin 10 kg painavampi ratkaisu, ainakin tuollaisella telineellä toteutettuna..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

kterkkila kirjoitti:Näyttäisi olevan noin 10 kg painavampi ratkaisu, ainakin tuollaisella telineellä toteutettuna..
Mutta painonsäästöähän ei tässä haettukaan :mrgreen:

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Mikä on laturin kiilahihnan oikea leveys TS:ssa? 164:lle ilmoitettu 12,5 mm, mutta 75 1.6-2.0:lle 10 mm (Motonet). 75 twin sparkille ei ollut erillistä mainintaa.

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

164:ssa on moniurahihna. Onkos 75:ssa muuta kuin kiilahihnaa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Onko jollakulla 75:n rattiakseli tai rattia kiinni pitävä mutteri käsillä? Tai muuten sattuisi muistamaan millä kierteellä se on? Tai vielä parempi, sattuuko jollain olemaan ylimääräinen mutteri?

rasvanäppi
Viestit: 491
Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja rasvanäppi »

Mutteri m16 1,5 nousulla. Saattaa löytyä hyvinvarustetusta mutterikaupasta. Tai jos tuntee sorvarin voi tehdä sen kuusiotangosta.

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

Kiitoksia, laitetaan hankintaan.

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

JPeltola kirjoitti:Onko jollakulla 75:n rattiakseli tai rattia kiinni pitävä mutteri käsillä? Tai muuten sattuisi muistamaan millä kierteellä se on? Tai vielä parempi, sattuuko jollain olemaan ylimääräinen mutteri?
Mun purkualfassa pitäis olla. Sijainti Orimattila

Avatar
JPeltola
Viestit: 1129
Liittynyt: 11 Tammi 2011, 19:59
Car(s): Alfetta GTV 3.0 24v
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja JPeltola »

vesamaan kirjoitti:
JPeltola kirjoitti:Onko jollakulla 75:n rattiakseli tai rattia kiinni pitävä mutteri käsillä? Tai muuten sattuisi muistamaan millä kierteellä se on? Tai vielä parempi, sattuuko jollain olemaan ylimääräinen mutteri?
Mun purkualfassa pitäis olla. Sijainti Orimattila
Hyvä! Tuttu pulttikauppias muisteli että heiltä löytyisi noita, mutta jos ei niin lähestyn sitten sinua.

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 75:sta

Viesti Kirjoittaja Eero »

Varmistellaanpa vielä täältä: tuleeko TS:n kaarilevikkeet kiinni suoraan peltikaariin vai kuuluuko välissä olla jotkin peltilipareet? Omassa oli sinkitystä tehdyt kiinnikkeet, joilla muovilevike tuli hiukan ulospäin peltikaareen nähden.
Hirvittää vaan porailla reikiä korjattuihin kaariin ja siksi olis kiva varmistua alkuperäisestä kiinnitystavasta.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Vastaa Viestiin