Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Hieman jää epäselväksi itselleni, mihinkä sitä rälläkkää tarvitaan? Ilmeisesti tarkoitat laakerin ulkokoolia (vai onko se nimeltään sisäkooli), joka jää napaan kiinni kun napa on revitty irti?

Tosiaan liukuvasarallakin onnistuu navan irrotus tuosta laakerin laipasta/laakeripakasta (se, missä ne pultitkin on), mikäli ei aivan totaalisen jumissa ole. Itse kerran rakensin "sillan" olkavarteen, jota vasten ulosvetäjällä vedin väkisin. Sillä läks...
Sitten pultit auki, ja sitten taistellaan sitä laippaa irti - itselläni on kahdessa eri autossa ollut tuo laippa niin maan julmetun tiukasti kiinni, että ilman prässiä olisi tullut itku. Toisella kertaa tulikin, kesti vain 8h repiä irti ja kasata...

Mutta joo, prässi ei ole ehdoton välttämättömyys - mutta helpottaa elämää äärettömän paljon. Olkavarren irroitus ei ole ihan tajuttoman paha rasti, varsinkin kun sen tekee oikein (eikä niinkuin minä aina yritän säätää :D), vaikka olisi vähän jumia pulteissa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^^ Prässillä tehtynä homma tehdään oikein. Ei tarvitse pakastella mitään. Vetarin mutteri auki ja laakeripakka+napa pöydälle. Ruustukin avulla hakkaa navan irti laakeripakasta -> rälläkällä tekee viillon navassa olevaan laakerin sisäkehään (joka jää aina siihen jumiin) ja hakkaa talttameisselillä sen halki (kannattaa olla suojalasit) ja näin se lähtee. Lyö navan "pyörän puoli" alaspäin prässin levylle ja prässää uuden laakerin napaan painamalla vaikka sopivalla hylsyllä laakerin sisäkehästä. Koko paketti takaisin ja vetarin mutteri kiinni,thäts it. Täysin samanlainen systeemi on uudemmissa audeissa ja bemareissa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Itse prässäsin irti. Koska vanhasta laakeripakasta ei tarvitse välittää, ei muutakun olkavarsi prässiä vasten ja sopivasti suoraan napaan osuvalla sovitteella prässiä. Ei tarvinnut kuin noin pari tonnia voimaa, niin PLOP, se oli irti. Toki se yksi pirun kooli siitä navasta tämän jälkeen.
Ja tosiaan se on hyvä muistaa, että kasatessa painetaan nimenomaa sisäkehältä kiinni, koska sitä vasten tulee napa ja se painaa hanttiin... Ulkokehältä jos prässää, on laakeripakka entinen heti. Paikasta ja ihmisestä riippuen, toiset suosittelee prässillä kiinni 5tonnin voimalla, toiset max 10, jotkut "sitten kun siltä tuntuu" (esim. 3tonnia voi siihen riittää). Itselläni tosin rälläkällä tehdyt jäljet napaan aiheutti sen, että vielä 5tonnin kohdalla paukahteli kiinni päin.

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

Kyllä minäkin olisin sen prässännyt jos sitä alapallon mutteria ei oli ollut hitsattu kiinni palloniveleen.
Tossa on kuva siitä rälläköinnistä, mikä tehdään että saadaan se laakeri pois siitä olgavarresta.
Noi kolot tehdään molemmin puolin ja kun muutaman kerran iskee taltalla/paineilma taltalla niin laakeri alkaa irrota ja sen jälkeen sen voi naputella ruuvin korvakkeiden kohdalta taltalla poies.
Liitteet
IMG_20140924_051212.jpg
(136.49 KiB) Tiedosto ladattu 4918 kertaa

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ah, nyt tajusin.

Tosin tuo oli triviaalia, koska itse naputtelin suoraan korvakkeiden kohdalta, missä oli valmiiksi pieni kolo. Aloitin pienellä tuurnalla ja isolla lekalla, siirtyen koko ajan isompaan tuurnaan ja isompaan lekaan.... :lol:

Avatar
koltiainen
Viestit: 718
Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51
Paikkakunta: Palokka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja koltiainen »

^mitä vaikeempi homma sitä isompi leka

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Auto väittää, että takaluukku on kiinni, vaikka onkin auki, eikä siten sytytä valoa ja antaa myöskin laittaa ovet lukkoon, vaikka luukku auki olisikin. Onko kytkin lukossa vai vastakappaleen puolella?

Nimimerkillä: kontti rakosellaan lauantaista asti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Ainakin sportwagonissa kytkin on lukossa eli luukun puolella. Lienee samat lukitusosat sedanissakin.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Näin vähän pelkäsinkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

tsau. mikä mahtaa olla rikki tai irti tai jopa kokonaan puuttua meidän 156sessa. ongelma alkoi viime vuonna kun kelit kylmenivät, eli autoa saa sahata välillä käymään ihan hemmetisti, ennenkuin käynnistyy.
kesällä ei mitään ongelmaa, mutta nyt kun ekat kylmät kelit tulivat, niin vika palasi. auto oli 1.8 tessu-00, mutta siihen vaihdettiin 2.0-00 kone. joillekkin liittimille ei termarin vieressä enää löytynytkään mitään,mihin ne voisi laittaa, joten johdot ovat irrallaan.itse termari on sökö. onko se puuttuvien johtojen vika en tiedä, mutta muistelisin ettei kone lämmennyt kunnolla ennenkään. olisiko kellään mitään ideaa?
paljostikin kiitoksia.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Rikkinäisen termarin efekti on estää moottorin lämpiäminen. Mutta hmm, rikkinäinen ilmamassamittari kenties? Menee aika rankalla arpapelillä. Myöskin lämpötilatieto jos on hukassa, voipi olla osaamatta tulkita mitään.

Termostaattiinhan pitäisi mennä yksi 2- tai 4-napainen johto (veden lämpötilatieto) ja termarin viereen sitten ilmamassamittarille yksi. Äkkiseltään ulkomuistista en muista, että siellä mitään sen ihmeempiä olisi? Millaiset piuhat ovat irti, saisikos kuvaa?

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Räpsäisen polaroidin huomenna. Kiitos.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin nyt termariin ei mene yhtään johtoa kiine? Jos näin niin ecu ei saa lämpötietoa ollenkaan. :shock: Taitaa olla nyt niin, että sulla on wanhemman mallin johdotus vs uudempi termari/järjestely.
Vaihtoehdot imo: 1. Hommaa vanhan mallin termari anturilla + anturi kanteen (tulpattu reikä löytynee) ja lyöt piuhat kiini.
2. Uudemman malliselle liitin ja johdotat sen oikein tuolle uudemmalle tai sitten vain johdotat.
3. Uudemman johtosarja
4. pelkät wanhanaikaiset anturit, taiitaa sopia uudempaan kiine.

Jos kannesta löytyy se reikä, niin 1. on varmin ja helpoin. Uutta termostaatia jokatapuksessa suosittelen, kulutusosa.
Ota kuva kans siitä termarissa olevasta anturista, että näkis kuinka monta karvaa siihen menee.

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

no niin. otetaas uusiksi. juttuhan on niin, että autossa ei ole tarpeeksi piuhoja, vaan 1 ns.ylimääräinen anturi. Siinä on kolme liitintä ja sijaitsee kannen päässä kabiinin puolella.
Termari koppaan tulee 1 johto kiinni ja se on 2 napainen. crashboombang mennyt kone oli siis 1.8-00 ja nokalla oleva on 2.0-00.
Liitteet
unnamed.jpg
(5.75 KiB) Tiedosto ladattu 4646 kertaa
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Näyttääkö lämpömittari toimivan? Käsittääkseni wanhemmanmallisessakin menee tieto mittarille ja eculle eri "reittiä",joten autosta pitäisi löytyä toinenkin 2 napanen liitin.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

koltiainen kirjoitti:^mitä vaikeempi homma sitä isompi leka
Leka ostettu...mutta vielä arvelluttaa että JOS ne laakerit on kuusiokolopultilla kiinni niin mikäs mahtais olla koko? Musta ne oli kyllä torxit kun viikko sitte tsiikasin,,ja hyllyssä olleessa mapcossa oli kans torxit E14 kannalla.
Ja vielä on hieman epäselvää napamutterin kiristysmomentti... Jotain 250Nm vai enemmän. Laakerin pultit taitas olla 50Nm,,, Jouduin muutes sijoittamaan Bahkon ohutseinämäiseen 36mm hylsyyn reilut 20e eihän tonne normihylsy mahdu tietenkään... (jos ei ohenna). Ei täs palkoille taida päästä,,,mut harrastuspohjalta mennään.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Laakerin pultit oli ~80Nm eli kiinni. Sille napamutterille annetaan momentteja ja asteita, mutta rivienvälistä löytyy ~32 kiloa. :)

puunakki
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Tammi 2010, 21:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Ajattelin putsata ilmamäärämittarin 1.8 tessusta, niin sopiiko crc 5-56 tähän hommaan?

puunakki
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Tammi 2010, 21:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Ajattelin putsata ilmamäärämittarin 1.8 tessusta, niin sopiiko crc 5-56 tähän hommaan?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Ei sovi alkuunkaan.

CRC:ltä löytyy ihan tuohon tarkoitettu aine:
Kuva

puunakki
Viestit: 57
Liittynyt: 24 Tammi 2010, 21:05

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja puunakki »

Sillä siis!

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Luin pikaisesti autowikistä tuosta busso koneen historiasta. Kutsumanimikö siis tulee moottorin suunnittelijan nimestä?

Tilastotietoa löytyi 156 malleista niin, että 2003 olisi rekisteröity 409 kpl. ko. autoa Suomeen. 04 ja 05 valmistettiin kuitenkin 156:sta? Mutta ei tuotu Suomeen?

Viimeiset Suomi-auto busso-moottoriset ovat siis ehkä vuosimallia 2003?

Tuota busson äänimaailmaa kun hehkutetaan, niin eroaako radikaalisti uudemmasta 3.2 vee kutosesta?

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^on suomibussoja ja muita 156 malleja tuotu myös -05 tehtyjä
Vai oliko niin, että bussolaista -04 asti. Hmm :roll:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onhan nenänostomalleja myyty kutoskoneella ja olisiko niin, että viimeisiä lyöty kilpien väliin vielä jopa -06. Nelisylttysiä ainakin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^Täyttikö pikkubusso euro4? Tarkoitin lähinnä koontivuotta.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

AriFerra kirjoitti: Tuota busson äänimaailmaa kun hehkutetaan, niin eroaako radikaalisti uudemmasta 3.2 vee kutosesta?
No jaa :lol: Omasta kärristä lähtee , Japsiputkisto. Tyypillinen oletus GM-pohjaisesta (159) kutosesta Tässä , mutta kyllä sieltäkin lähtee,jos koko putkisto pistetään uusiksi KLIKS. Mutta kyllä aito busso on aito busso 8)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

AriFerra kirjoitti:Luin pikaisesti autowikistä tuosta busso koneen historiasta. Kutsumanimikö siis tulee moottorin suunnittelijan nimestä?

---

Tuota busson äänimaailmaa kun hehkutetaan, niin eroaako radikaalisti uudemmasta 3.2 vee kutosesta?
Lempinimi tulee suunnittelijan nimestä.

En tiedä, miten 3.2 äänet eroaa mistäkin, mutta niitäkin on ainakin kahta erilaista Alfojen nokalla. Esim. 159:n tapauksessa kyseessä on täysin eri GM/Holden pohjainen moottori, kun taas mm. 156GTA:n 3.2 on Busso.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Oukei. Kiitos infoista ja mielipiteistä.

ps. kyllä sä Jakke olet sen Extra Jallun ansainnut... :wink:

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

No niin...Laakeri vaihdettu!
Aikaa meni reilusti. Homma alko 10,30 siten että... Rengas pois napamutterin varmistus auki,pappa painamaan jarrua ja 60cm varsi jossa se kapea 36mm hylsy. Napamutteri Aukes todella helposti, sitte satulapultit auki helposti nekin satula veks ,jarrulevy veks..iisii. Olin taivaissa onks tää näin helppo projekti,,kahvitauko.

Sitten pyörän navan kimppuun,,rakensin sillan kynkkään jotta pääsen 2 leukasella ulosvetäjällä navan kimppuun. Halvalla ei hyvää taaskaan saanut,,ns kukkomalli olis maksanu enemmän joten uskoin pärjääväni halvalla 14eur vetimellä. Paskat ,,se veti niin vinoon että melkein hajosi käsiin. Pajavasalla autettuna napa kuitenkin irtosi viimein laakerin hajotessa puoliksi. Kaulus jäi napaan joten rälläkkä kouraan ja siihen syvähkö ura ja taltalla halki lopuksi. Onnistui kivuttomasti (paitsi että tuli vedettyä myös napaan ura,no kosmeettisia virheitä vain). Navan putsasin ja laitoin tässävaiheessa mummon pakastimeen.Tähän kohtaan sattu ruokatauko...samoin pojan pelastaminen tienpäältä kun moposta oli ketjut katkennut.. Tähän episodiin meni 1,5 tuntia tehotonta työaikaa

Sitte itse laakerin pultit auki ( oli 8mm kuusiokolopultit) eikä torxit niinku luulin. Otin jarrukilven irti kans ja maalasin sen samalla,,hifistelyä. Sitten alkokin homman svittumaisin osuus..olipa laakeri muuten suht jämähtäny sijoilleen. Pajavasara, taltta,kiila, metodilla se sit lähti kuitenkin pikkuhiljaa antautumaan,meinäs kuitenkin usko loppuu tässä naputtelussa. Viimein läks sitten putsasin laakeripesän paikan. Uusi laakeri meni heittämällä paikoilleen pultit kiinni, jarrukilpi paikalleen ja napa pakastimesta. Moottoriöljyä napaan ja laakerin sisäpintaan ja varovaista naputusta pajavasaralla,,isompaa naputusta pajavasaralla ja viimein napamutteri yletti kierteisiin jolla sitte helposti lopullinen kiristys.
Levy ja satula paikalleen pappa painamaan jarrua ja lopullinen napamutterin kiristys, mutteri luttuun ja rengas kiinni. TEHTY. Kello pysähtyi aikaan 19.00
Työtahti oli aika verkkainen ja kolmisen sikaria tuli tupruteltua kaffea kans. Oliskohan 6 tuntia ollu tehokas työaika.

Loppupäätelmäni siis on että...Laakerin pystyy vaihtamaan ilman prässiä ja tunkin varassa ilman tukivarsien/kynkän irrottelua. En sit tiedä onko se järkevää noilla tuntimäärillä. :oops:

Jutun huipennus sitten oli että AI Miten ihanalta tuntu lähtee kotiinpäin ,, auto oli hiljainen ja busson äänikin ylti aikasemman laakerimelun poistuttua kabiiniin saakka..JES ! Mutta jos oikein hifiä haluais niin eikös se perkuleen toinenpuolikin tarttis vaihtaa...pientä ääntä sieltäkin kuuluu. Selkä on ny niin paskana että jää tulevaisuuteen,ei vielä ole akuutti hätä.

Pari olutta ja saunaan. Ai että on voittaja fiilis ...MÄ TEIN SEN IHAN ITE !! 8)
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Se on hieno fiilis, kun onnistuu 8)

Vaikka olisi pienempiäkin hommia, kuten omalta osaltani nuo kaukaloiden kiinnitykset... Mutta tosiaan olkavarren irroituksella se kiikuttaen korjaamolle/prässäämölle ja velottavat kymmeniä euroja työstä, jolloin omaksi vaivaksi jää olkavarren irrotus ja kiinnitys. Sekin toki VOI olla pirun tiukassa, mutta kuitenkin.

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Alfissimo kirjoitti:Auto väittää, että takaluukku on kiinni, vaikka onkin auki, eikä siten sytytä valoa ja antaa myöskin laittaa ovet lukkoon, vaikka luukku auki olisikin. Onko kytkin lukossa vai vastakappaleen puolella?

Nimimerkillä: kontti rakosellaan lauantaista asti.
100%:n varma tieto: Siitä on lukon mikrokytkimestä johto irronnut. Huomasin asian jo vuosia sitten, mutten ikinä muistanut fiksata kuntoon :roll:
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Huomasin saman perjantaina, kun asiaan n.10 sekuntia perehdyin ;)
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Tyhmä kysymys: pitäiskö sillä takaluukun lukolla olla joku peitelevy? Joku päivä vaan huomasin että se rajakytkin oli hiukan aran näköisesti paljaana siellä...

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Samasta syystä se vikakin nopeasti löytyi :lol: . Kai se noin vaan kuuluu olla.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Päivää, foorumilaiset.

Alkaa lambda antautumaan ja Alfadiag kertoo, että kyseessä on Bank 1 (pre cat) vikakoodeina P0130 ja P1135. Jos liittenä olevaa eperin kuvaa oikein tulkitsin, niin kyseessä on anturi nro 3 (46805750)? Eikös tuo Bank 1 ole tulipellin puoleinen sylinteriryhmä, kun jakopäästä katsellaan? Ja jos nettiä oikein luin, niin piuhan pituus tässä on ilmeisesti 2030mm. Vai onko se tuo 2330 mittainen? Ilmeisesti myös noista edullisemmista kasattavilla liittimillä olevista Boschilaisista kannattaa pysyä erossa? Liitintä on jo putsailtu, mutta se ei vaikuta enää auttavan.

Ja kun vikojen määrä on kerran vakio, niin pelkääjän puolen ulompi vetonivel vetelee viimeisiään. Spareton sivuilta löytyy mm. tämä: http://spareto.com/products/kar012-join ... rive-shaft joka kaiketi sinne sopii. Ja olikos se niin, että sisempää suojakumia ei helpolla löydy, eli yleismallinen on siihen sopiva ratkaisu?

Kuva

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

EdotL kirjoitti:Jos liittenä olevaa eperin kuvaa oikein tulkitsin, niin kyseessä on anturi nro 3
Et tulkinnut oikein, pre-cat lambdat on ykkönen ja kakkonen. Pre-cat meinaa ennen kattia olevaa.

Avatar
EdotL
Viestit: 878
Liittynyt: 20 Touko 2004, 09:34
Car(s): 156 V6 -03 ex:156 2.0ts -98
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja EdotL »

Tuomas K kirjoitti:
EdotL kirjoitti:Jos liittenä olevaa eperin kuvaa oikein tulkitsin, niin kyseessä on anturi nro 3
Et tulkinnut oikein, pre-cat lambdat on ykkönen ja kakkonen. Pre-cat meinaa ennen kattia olevaa.
Kannatti taas kysyä, säästyypä vähän euroja. :) Menikö muuten oikein, eli kyseessä on sitten anturi nro 1?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Looginen päättely ehdottaisi että bank 1 numeroitaisi varaosakuvassakin ykkösellä, mutta insinöörit ei ole aina loogisia :)

Täältä ei siis löydy varmaa tietoa, fiksummat kertonee asian todellisen laidan.

Tuplaedit: puhuinkin välillä tuubaa :oops:

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

EdotL kirjoitti:Eikös tuo Bank 1 ole tulipellin puoleinen sylinteriryhmä, kun jakopäästä katsellaan?
EdotL kirjoitti:Menikö muuten oikein, eli kyseessä on sitten anturi nro 1?
Kyllä ja kyllä. :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tyhmät kysymykset jatkukoot:
Mikä määrä ja MITÄ öljyä 2.4JTD 10v:hen? 5v manuaali ofkoors.

Mäkelän marmoritietokone väittää, että 2.8 (tai 3.2?) litraa GL-4 75W-85, Heikka ei tunne 10v:tä listalta lainkaan ja google huutaa, että 2.0 litraa 75W-80... (GL-luokitusta ei mainittu).
Eikö tässä ole sama laatikko, kuin joissakin V6:ssa? Ärgh.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Kutosissa on 6-lovinen

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Niin on tämänkin uudemmassa inkarnaatiossa... Kuulin myös, että se on vaan lisärattaalla tungettu samaan laatikkoon? Mutta mistä tuon tiedon varmuudella saan, kun manuaali, netti ja marmori antaa keskenään ristiriitaisia tietoja?

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Aquatica kirjoitti:Niin on tämänkin uudemmassa inkarnaatiossa... Kuulin myös, että se on vaan lisärattaalla tungettu samaan laatikkoon? Mutta mistä tuon tiedon varmuudella saan, kun manuaali, netti ja marmori antaa keskenään ristiriitaisia tietoja?
Käyttöohjekirjasta?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Manuaalissa on väärä öljytilavuuskin... Sama juttu myös autodatassa :shock:

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Lasket niin kauan kunnes tulee yli ja sen jälkeen tulppa kiinni :wink:
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

^^Väärä mihin verraten? Älä ota paineita. :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Tikusta mitattuun tai toisiin lähteisiin =D

Iso osa lähteistä:
5.0 litraa

Osa lähteistä:
5.5 litraa (väärä, koska on jo ylärajassa 5.2litralla). Ja tuo 5.5 sisältää suodattimen aivan yhtä lailla kuin 5.0litraakin...

^^
Pitää valuttaa pihalle ja katsoa. Samalla hämmästelin sitä, että sekä perälle että laatikolle omat tyhjennysproppunsa, vaikka korkeus näyttäisi yhvältä? Mahtaakohan perässä olla yhtä hyvät öljyt kuin lotjan puolella (kirkkaat)...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^niin mitä ohjekirja suosittaa lootaan ja kuinkapaljon?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Aquatica kirjoitti:Eikö tässä ole sama laatikko, kuin joissakin V6:ssa? Ärgh.
Käsittääkseni 2.4 JTD:ssä on joku GM:n aski, ei siis sukua kuusimukisten ja 16v dieseleiden laatikolle. Poikkeuksellisen mukava käyttää tuo Kenraali Moottorinkin kirstu.
- Epäkelpokeräilijä -

kabanossi
Viestit: 122
Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
Paikkakunta: Liminka

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta

Viesti Kirjoittaja kabanossi »

1.1haen hesasta meidän jtd, lle kaverin pihaan, ja samaa merkkiä tietenki, ostin boselift pikku busson.
Mitähän tässä vehkeessä pitää ottaa huomioon, remmi siitä on vaihdettu 10tkm sitten, syyläri viime keväänä.
Mikä noissa on remmin vaihto väli, että mennään silleen turvallisilla kilometreillä, eikä ajeta riskillä.
Pensaahan se syö aika reippaasti, mutta ku ajoa ei tule sillä kun maksimissaan 5tkm vuosi, nii sille on ihan sama mitä se syö, ajo nautinto, ja ne soundit on tärkeemmät.
Kyseisen alfa mallin omistajat, listatkaa tyhmälle mitä tälläinen laite vaatii ylimääräistä, kyseisellä yksilöllä on takana 200tkm.

Vastaa Viestiin