Kannattaa korjata se kuori kunnolla, jos väliin pääsee vettä niin matka katkeaa siihen (ks. albumi). Hall-anturin kiukkuamisen oireena on rajun nykimisen lisäksi kierroslukumittari, jonka neula hyppii rajusti nollaan ja takaisin - siis nopeammin kuin moottorin pyörintänopeus ehtii laskea.Juuhis kirjoitti:Mitenkään ei kuitenkaan oireillu,ei vissiin osunu runkoon.
164 sammuilee
Valvoja: Moderators
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
- Epäkelpokeräilijä -
Joo ei tossa mun vehkeessä kierroslukumittari pelleile, nopeusmittari kylläkin hyppii kun starttaa mutta sitäkään ei tapahdu aina. Niin tossahan on semmonen pieni kokonen mötikkä mikä on bensanpaineentasain eli sen piuha kannatais tarkistaa? Faija kun kerto sen tutulle ton miten se mittas sen polttoainepumpun ym. (tuttu tietää paljon ruiskutus systeemeistä ym. on paloaseman korjaamo mestari) niin se oli heti sitä mieltä että se on se pumppu. Siinä oli yks aamu semmonen "vika" että ihmeteltiin kun ei käynnistyny millään ja sitten kun katottiin muutamaa tulppaa niin ne oli ihan kuivat. Kolautti kerran pa-pumppua niin johan käynnisty. Se nyt joka tapauksessa ostetaan uus niin katsotaan mitä sitten tapahtuu.
hevoinen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuskin se bensapumppu on kaasupolkimen asennosta kiinnostunut. Jos seisottamisen jälkeen kaasun pitäminen pohjassa auttaa käynnistymiseen, sulla todennäköisesti vuotaa ruiskusuuttimet. Ne siis seisonnan aikana tihkuvat bensaa sylintereihin, ja kaasun painaminen startissa auttaa "huuhtelemaan" palotilat, jolloin seoksesta tulee nopeammin syttymiskelpoinen.Epezi kirjoitti:auttaa kun pitää virtoja vähän aikaa päällä ennenkuin starttaa (ja sillon kaasu pohjassa).
Se paineensäädin on siinä ruiskun jakotukin (se messinginvärinen putki johon ruiskusuuttimet, ne mustakeltaiset tökkelit, on kiinnitetty) toisessa päässä, en muista kummassa. Semmoinen alumiinin värinen pieni tötskä. Ei siihen minusta kyllä mitään johtoja tule, eli on toiminnaltaan ihan mekaaninen.Laaban kirjoitti:Niin tossahan on semmonen pieni kokonen mötikkä mikä on bensanpaineentasain eli sen piuha kannatais tarkistaa?
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Juu siis en sitä tarkoittanutkaan. Vaan jos starttaat seisottamisen jälkeen kaasu pohjassa saatat saada auton heti käymään(vähän aluksi röpöttää). Jos ei pidä kaasua pohjassa niin ei käynnisty... vaan saa sahata luvattoman kauan. Jos taas antaa virtojan olla päällä hetken aikaa ennenkuin starttaa niin lähtee aina, lähes välittämättä kaasun asennosta.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Tuskin se bensapumppu on kaasupolkimen asennosta kiinnostunut.Epezi kirjoitti:auttaa kun pitää virtoja vähän aikaa päällä ennenkuin starttaa (ja sillon kaasu pohjassa).
Eli siis väittäisin että bensapumppu kyllä vähän hörähtää kun virtoja pitää päällä. Ongelmia itselläni varmasti aiheuttaa vuotavat suuttimet ja vuotava bensapumpun takaiskuventtiili, tai mikä nyt onkaan nimeltään.
Elikkä tossa on se mötikkä mitä tarkoitin (messingin värinen):

En mä perskuta vaan löydä sitä hall-ohjainta. Etsin vaikka kuinka siitä hihnapyörien vierestä niin ei edes sitä piuhaa näy, voisitko kenties tarkentaa sijaintia. Pumppu on nyt irti ja "uus" käytetty tilattu, samalla tulee vähän muitakin osia niin saa konehuonetta siistimmäks.

En mä perskuta vaan löydä sitä hall-ohjainta. Etsin vaikka kuinka siitä hihnapyörien vierestä niin ei edes sitä piuhaa näy, voisitko kenties tarkentaa sijaintia. Pumppu on nyt irti ja "uus" käytetty tilattu, samalla tulee vähän muitakin osia niin saa konehuonetta siistimmäks.
hevoinen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Joo ei se kyllä tuo ole, taitaa olla öljynpaineanturi. Siihen painesäätimeen tulee tankilta bensaputki ja toisesta päästä menee letku siihen suutintukkiin. Eli löytyy sieltä "imusarjan" vierestä.
En nyt muista tarkkaan millä puolella kampiakselia se Hall-anturi on, mutta siihen kampiakselin hihnapyörän viereen se tulee. Siinä hihnapyörän ja lohkon välissä on hammaskehä jolta anturi tsekkailee tietoa koneen pyörimisestä, se on siitä hammaskehästä muutaman millin päässä, sellainen noin peukalon kokoinen nölli josta lähtee jäykkä musta johto.
Jos et löydä anturia niin koita ottaa moniurahihna pois, et saa sitä alahihnapyörältä veks kun anturi on edessä. Näin tilitti faija juuri eilen
En nyt muista tarkkaan millä puolella kampiakselia se Hall-anturi on, mutta siihen kampiakselin hihnapyörän viereen se tulee. Siinä hihnapyörän ja lohkon välissä on hammaskehä jolta anturi tsekkailee tietoa koneen pyörimisestä, se on siitä hammaskehästä muutaman millin päässä, sellainen noin peukalon kokoinen nölli josta lähtee jäykkä musta johto.
Jos et löydä anturia niin koita ottaa moniurahihna pois, et saa sitä alahihnapyörältä veks kun anturi on edessä. Näin tilitti faija juuri eilen

- Epäkelpokeräilijä -
Elikkä ihan varmistuksen vuoksi, onko tämä se sama hall-anturi/ohjain mistä puhumme? Siis olen kyllä huomannut sen anturin mikä tarkistelee kierroslukua, jos olen oikein ymmärtänyt, siinä yhden hihnapyörän vieressä lähellä moottorin alakulmaa.
hevoinen
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ei ole. Tuo on sytytysyksikkö.
Tuossa osa numero yksi on se anturi.
Kokeile niitä keulan keskimmäisiä releitä niin että kun auto on käynnissä, heiluttele niitä ja niiden johtosarjoja ihan reippaasti. Ei saa vaikuttaa moottorin käyntiin (kunhan et irti asti ota)
Tuossa osa numero yksi on se anturi.
Kokeile niitä keulan keskimmäisiä releitä niin että kun auto on käynnissä, heiluttele niitä ja niiden johtosarjoja ihan reippaasti. Ei saa vaikuttaa moottorin käyntiin (kunhan et irti asti ota)
Viimeksi muokannut Alfistipohjoosesta, 06 Tammi 2007, 22:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Niin, minähän kysyin tuolla että tarkoitetaanko Hall-ohjaimella nyt sitten Hall-anturia? Nähtävästi ainakin Motonet tarkoittaakin sytytyksen pääteastetta (vahvistinta) joka sulla on tuossa kuvassa. Ignition module = sytytysmoduuli, noita mutikoita on kaksi ja löytyvät puolien jaloista.
Olen kyllä sen osan osan hajoamisesta vähintään yhtä skeptinen kuin Pohjoosen Alfisti.
Olen kyllä sen osan osan hajoamisesta vähintään yhtä skeptinen kuin Pohjoosen Alfisti.
- Epäkelpokeräilijä -
Mulla on meinaa siinä sytytyspuolien kyljessä 4 napaset liittimet ja toi on 7 napanen. Ja kyllä ne toisessakin varaosaliikkeessa sano että tommonen siellä on mutta eivät kertoneet missä.
164 2,0-TS 88--92 Bosch (7 liitintä/Hall-ohjain). . . . . . 10-8002 17.90 ???
164 2,0-TS 88--92 Bosch (4 liitintä/pääteaste). . . . . . . 10-8405 44.90 ???
Kyllä itse olen sitä mieltä että jostain tommonen osa löytyy ja että se ei ole sama asia kuin tuo pääteaste. Tossa Hall-ohjaimessa toi toinen puoli on kokonaan kontakti osaa mihin tulee lämpötahna väliin, vähän samaan tyyliin kuin tietokoneen prosessorissa.
Tommoset siinä puolien kyljessä on.
164 2,0-TS 88--92 Bosch (7 liitintä/Hall-ohjain). . . . . . 10-8002 17.90 ???
164 2,0-TS 88--92 Bosch (4 liitintä/pääteaste). . . . . . . 10-8405 44.90 ???
Kyllä itse olen sitä mieltä että jostain tommonen osa löytyy ja että se ei ole sama asia kuin tuo pääteaste. Tossa Hall-ohjaimessa toi toinen puoli on kokonaan kontakti osaa mihin tulee lämpötahna väliin, vähän samaan tyyliin kuin tietokoneen prosessorissa.
Tommoset siinä puolien kyljessä on.
hevoinen
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1863
Tuossa on se anturi näyttää luonnossa.
Tuossa on se anturi näyttää luonnossa.
Omituista että niiden pitää nimetä kaksi täysin erilaista osaa melkein samalla nimellä että varmasti menee sekasin. Kai se pitää Teltasta tai yhestä tutusta varaosaliikkeestä käydä kyselemässä, jos ne vaikka tietäis, missä päin toi mun Hall-ohjain on. Jotain ne höpis ikkunan pyyhkimistä ja siitä tuulilasin alla olevasta kotelosta mutta ei me faijan kanssa sieltä sitä löydetty. Tosiaan että se toinen puoli on kontakti osaa niin luulis että se tulee semmoseen paikkaan että se astii koneen tai jonkin muun osan lämmön ja sen mukaan säätelee jotain.
hevoinen
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Eiköhän se kontaktipinta ole lämmönjohtokyvyn parantamiseksi. Pääteasteissa tuppaa olemaan tuollaiset.
Ettei nyt varaosakirjat ole sotkeneet 164:n palikoita johonkin autoon, jossa ei ole Motronicia? 80-luvun kaasarivehkeissä oli kai yleisesti sytytys järjestetty Hall-anturilla ja siihen kytketyllä tyhmällä köntillä, joka sisälsi ne pääteasteet ja osasi anturin tiedon perusteella ohjata puolaa. Virranjakajalla oli sitten lisäksi alipaine- tms. säätö sytkäennakon säätöä varten. Tuo kikkare vaikuttaisi olevan se puolaa ohjaava möltti.
164:ssä ja muissa Motronic-vehkeissä sytkää ohjaa sama aivolaatikko kuin ruiskuakin, eli kipinää annostellaan kunnollisten karttojen perusteella "tietokoneella". Ne virtaa vahvistavat pääteasteet on usein jemmattu johonkin purkin ulkopuolelle syystä että ne lämpenevät ja aivojen kanssa samaan kannuun leivottuna lyhentäisivät muun elektroniikan elinikää. 164 TS:ssä (ainakin noissa vanhemmissa) pääteasteet ovat siis siellä puolien rungoissa.
Ei tuolla kyllä minusta mitään erillistä Hall-ohjainta pitäisi missään olla. Mihin sitä edes tarvittaisiin? Hall-anturi antaa Motronic-purkille tiedon kampiakselin asennosta ja moottorin pyörintänopeudesta, purkki päättelee sen ja jokusen muun anturin perusteella soveliaan sytkäennakon ja ohjaa pääteasteita, jotka sitten taas ohjaavat puolia (jotka ohjaavat jakajia, jotka ohjaavat tulppia jne.).
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
Ettei nyt varaosakirjat ole sotkeneet 164:n palikoita johonkin autoon, jossa ei ole Motronicia? 80-luvun kaasarivehkeissä oli kai yleisesti sytytys järjestetty Hall-anturilla ja siihen kytketyllä tyhmällä köntillä, joka sisälsi ne pääteasteet ja osasi anturin tiedon perusteella ohjata puolaa. Virranjakajalla oli sitten lisäksi alipaine- tms. säätö sytkäennakon säätöä varten. Tuo kikkare vaikuttaisi olevan se puolaa ohjaava möltti.
164:ssä ja muissa Motronic-vehkeissä sytkää ohjaa sama aivolaatikko kuin ruiskuakin, eli kipinää annostellaan kunnollisten karttojen perusteella "tietokoneella". Ne virtaa vahvistavat pääteasteet on usein jemmattu johonkin purkin ulkopuolelle syystä että ne lämpenevät ja aivojen kanssa samaan kannuun leivottuna lyhentäisivät muun elektroniikan elinikää. 164 TS:ssä (ainakin noissa vanhemmissa) pääteasteet ovat siis siellä puolien rungoissa.
Ei tuolla kyllä minusta mitään erillistä Hall-ohjainta pitäisi missään olla. Mihin sitä edes tarvittaisiin? Hall-anturi antaa Motronic-purkille tiedon kampiakselin asennosta ja moottorin pyörintänopeudesta, purkki päättelee sen ja jokusen muun anturin perusteella soveliaan sytkäennakon ja ohjaa pääteasteita, jotka sitten taas ohjaavat puolia (jotka ohjaavat jakajia, jotka ohjaavat tulppia jne.).
Korjatkaa ihmeessä jos olen väärässä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Juuri näin. Huvikseni katselin täältä ja en ainakaan löytänyt sytkä/pa-ruiskutus/johtosarjat mistään tuollaista mahdollisuutta. Nähtävästi Motonet siirtää tiedostoonsa laatikoiden kyljestä suoraan tietoja siitä mihin malliin käy. Tuo voisi löytyä 164 V6 turbosta (2 litrainen) ja eikö myös Lancia/Fiat peruista turbotettua hihnakonetta (2 litrainen) ole ollut 164:n keulassa? Jetronicit taitaa vielä käyttää erillistä sytkän ohjausta.
Sitten päivitettyä käsitystä tuosta 80/90 luvun yleisimmästä pa-pumpun ohjauksesta. Kun moottori ei käy/käynnistetä näyttää ilmamäärämittari "nollaa" jolloin pa-pumppua ei pyöritetä vaikka virrat päällä (paitsi joissain ohjainyksiköissä pari sekunttia aina virran kytkemisen yhteydessä, tarkoituksena varmistaa että löytyy pa-paineet), moottorin käydessä/käynnistäessä ilmamäärämittari alkaa toimimaan ja samalla kytkee pa-pumpun toimimaan. Eli JOS 164:nen toimii noin pysäyttää moottorin sammuminen pa-pumpun. Pa-paine ohjataan kuitenkin täysin mekaanisesti, raja-arvon ylittyessä pa palautuu tankkiin paluuletkun kautta (edelleen kyse tuosta ikäluokasta, uudemmissa ei välttämättä ole paluukiertoa)
Mikä tilanne on nyt oireiden suhteen? Käynnistyminen, ajaminen, kun sammuu/ei käynnisty niin nouseeko kierroslukumittari ja tuleeko kipinä? Mitä mittauksia on tehty? Mitkä osat sytkässä/pa-puolella on nyt "varmasti" kunnossa?
Sitten päivitettyä käsitystä tuosta 80/90 luvun yleisimmästä pa-pumpun ohjauksesta. Kun moottori ei käy/käynnistetä näyttää ilmamäärämittari "nollaa" jolloin pa-pumppua ei pyöritetä vaikka virrat päällä (paitsi joissain ohjainyksiköissä pari sekunttia aina virran kytkemisen yhteydessä, tarkoituksena varmistaa että löytyy pa-paineet), moottorin käydessä/käynnistäessä ilmamäärämittari alkaa toimimaan ja samalla kytkee pa-pumpun toimimaan. Eli JOS 164:nen toimii noin pysäyttää moottorin sammuminen pa-pumpun. Pa-paine ohjataan kuitenkin täysin mekaanisesti, raja-arvon ylittyessä pa palautuu tankkiin paluuletkun kautta (edelleen kyse tuosta ikäluokasta, uudemmissa ei välttämättä ole paluukiertoa)
Mikä tilanne on nyt oireiden suhteen? Käynnistyminen, ajaminen, kun sammuu/ei käynnisty niin nouseeko kierroslukumittari ja tuleeko kipinä? Mitä mittauksia on tehty? Mitkä osat sytkässä/pa-puolella on nyt "varmasti" kunnossa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Okei eli toi on täysin turha osa mun autoon. Viedä takasin Motonettiin ja vaihtaa johonkin tarpeelliseen esim. kangasmatot.
Mites toi polttoaineen paluu letku, onko se kuinka vaikea vaihtaa? Onnistuuko ilman tankin irroittamista? Tällä hetkellä odottaa Matkahuollossa "uus" pa-pumppu ja se paluu letku kun se hajos irroittaessa niin vaihdan kokonaan "uuteen" niin ei tarvii mitään kikkailla.
Mites toi polttoaineen paluu letku, onko se kuinka vaikea vaihtaa? Onnistuuko ilman tankin irroittamista? Tällä hetkellä odottaa Matkahuollossa "uus" pa-pumppu ja se paluu letku kun se hajos irroittaessa niin vaihdan kokonaan "uuteen" niin ei tarvii mitään kikkailla.
hevoinen
- Mokoma
- Viestit: 559
- Liittynyt: 01 Elo 2006, 21:42
- Car(s): Punto GT 1.4T -94, Accord -04, Rolla -88, ex 164 V6, ex 164 TS
- Paikkakunta: Suomi
Vaikeuksien kautta voittoon.
Tuossahan on siis yläkuolokohdan tunnistinCarlos kirjoitti:http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=1863
Tuossa on se anturi näyttää luonnossa.