Rolle kirjoitti:...mutta järkevin koko edelleen 185 leveät.
Tämäkö on sitten Se Virallinen Totuus?
Taitavasti quotettu, ei jääny kuin tuo minun mielestä pois tuolta. Ja jos muut argumentit on luokkaa "mulla on sellaset sen takia ne on paremmat" niin höyryhän se alkaa korvista tulemaan.
Täytyy keksiä joku pseudonyymi niin saa huudella rauhassa.
Jaa, se sinun lauserakenteesi ei ollut ihan yksiselitteinen. Minä ainakin luin sen niin että sinun mielestäsi sopii ajella vaikka ukkivainaan preservatiiveilla ja paras koko on 185.
Joo ihan oikeassa olet. Täytyy muistaa oikolukea (eli onko samma på svenska) kun ei aina ajatus kulje niinkuin pitäisi, ja vielä kaiken lisäksi kaikki mitä vaan voi niin ymmäretään väärin.
Onneksi Maho is back, tulee taas teräviä kommentteja ja uskalletaan esittää eriäviä mielipiteitä. Olet lämpimästi tervetullut takaisin minun puolesta!
Maunu kirjoitti:Oonko mää ainoo jolla o 195:set talvikumit alla.
Taitaa olla ns välimallin renkaat kun muut puhuu kokoajan 185 tai 205 renkaista. Hyvin noilla Misukan Ivaloilla on eteenpäin päässyt (taitaa V6:nen painaa nokalla pitoa lisää) tosin vanteet on surkeat 15":set
Et ole! Ajattelinpa pistää oman lusikkani soppaan
Nokia 2:set 195/60 15, tehtaan vakiokoko käsittääkseni ja TOIMII!
Meinasin pistää 185/65, mutta 195 näyttää paremmalta ja toimii maantiellä paremmin.
Äijät hei, makuasioistahan on turha kiistellä, mutta on se vaan pirun kivaa
Meillä on v6:ssa 225/45/17 hakkapeliitta 4. Tahtoo hyppiä urilla mutta pito on huippuluokkaa. Ts:ssa taas on 175/70/14 nastat merkkiä en edes muista. Muuten hyvät mutta turhan korkeat ei ole tuntua tiehen.
Itse ajelin töissä saman merkkisillä "autoilla" erillaisilla ja erilevyisillä renkailla ja siltä pohjalta olen valinnut omiin 185 ja testien ekakolmikosta renkaat.Etelässä tosin eri tilanne ei ole useinkaan jääpolanne uria.Ja näillä näkymin olen muuttamassa etelään niin sit pitää jopa harkita niitä kitkoja,"lapissa" niillä ei pärjää.Oikeasti.....
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Etelässä tosin eri tilanne ei ole useinkaan jääpolanne uria.Ja näillä näkymin olen muuttamassa etelään niin sit pitää jopa harkita niitä kitkoja,"lapissa" niillä ei pärjää.Oikeasti.....
Jaa, minä voisin mieluummin muuttaa sinne Kuopioon. Oletkos vilkaissut mitä asunnot maksavat täällä...?
Olen muuten kuvitellut, että kitkoilla pärjää paremmin nimenomaan jossain muualla kuin etelässä. Täällähän tienpinnat ovat harvoin lumiset (pikkupakkasilla ne säännönmukaisesti suolataan mössöksi ) mutta kohtuullisen usein puhtaalla jääpinnalla. Toisaalta, turha tuossa keinotekoisessa vesikelissäkään on nastoilla sorvata.
Aivan.
Ivalossa vaikka pärjää erittäin hyvin kitkoilla.
Totuus on ettei nastoista ole kovasti hyötyä kuin muutaman kerran vuodessa paikkakunnasta riippuen. Tosin silloin kun hyödyttävät niin kitkarenkailla ei todellakaan ole hauskaa ajella.
Rolle kirjoitti:,mutta järkevin koko edelleen 185 leveät.
Ei ole.
Tämä nyt on ollut tällaista mää vs. mää - väittelyä. Selkeätä faktaa ei ole tullut, miksi kannattaisi kapeammat ostaa.. Eli kannattaa hakea vaan ne 205:t, jätetään ne 185:t PV:n...
Haluaisin tuoda keskusteluun vähän lisäelementtejä, kun luin jälleen kerran kaikki vastaukset... Mielestäni 185 rengas koko on Suomen talvessa suhteellisen hyvä valinta (ei ulkonäkö valinta) Ainakin täällä Turun seudulla on paljon uria ja leveämmät renkaat ovat uraherkempiä. Kunnon urat ja siihen vielä lumipyry + suolapaskan levitys, niin on sellainen keli, ettei meinaa 185:kaan pitää. Nastat on kyllä pakko olla, ainakin mulla, muuten ei noilla pikkuteillä pääse hurjastelemaan.
Terv: 185 nastat
Eihän tossa 75:sen takarenkaissa nastat kauaa pysy, eli taitaa olla takana M+S:t
Onkohan tämä nyt sitten oikea paikka jatkaa mutta....
Pakko hommata kierros talvirenkaita ja vanteita tuohon 166:seen. Alustava katselu kokoluokassa 205/55 R16 antoi 1000-1100e paketit Nokialla tai Misukalla. Onko tuo nyt sitten järkevin kokoluokka ja ottaisiko nastat vai kitkat tänne "etelään"? Ja onkohan vielä mitään testi"faktaa" kenellekkään eteen sattunut?
Ainakin 205/50-16 -kokoinen Hakka Q oli huono yhdistelmä tärinää ja löysää ohjautuvuutta, seuraavaksi koitan toista merkkiä tai ainakin mallia.
Nasta versus kitka taitaa olla ikuisuuskysymys Itse otan seuraavaankin (talvi)autoon kitkat jos se on etuvetoinen, nastat jos ja kun se on luistonestoton takavetoinen.
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ainakin 205/50-16 -kokoinen Hakka Q oli huono yhdistelmä tärinää ja löysää ohjautuvuutta, seuraavaksi koitan toista merkkiä tai ainakin mallia.
Itsellä pyöri juuri samanmalliset ja kokoiset renkaat yhden talven meganen alla. Itse olin kyllä tyytyväinen pitoon ja ajettavuuteen. Alfaan tulossa ensitalveksi mitä todennäiköisimmin 205/50 R 17 Hakkapeliitta RSI:t tai sitten hakka neloset. En ole vielä päättänyt
Jaaha, aikamoinen kädenvääntö tästäkin on saatu aikaan. Itelläni olis kans rengasvalinta edessä. Tuumakoko tulee olemaan väkisin 15, koska vain sellaiset vanteet on varastossa. Todennäköisesti 205/60 nastat... Suosituksia merkistä? Ainakin Hakkapeliitta 4 tuntuu saaneen kovasti ääniä.
Muuten, multa vapautuisi tuossa talveen mennessä uudenveroiset 205/60R15 kitkat, jos jotain kiinnostaa...
Ittellä sama mietiskely päällä. Tänä vuonna ajattelin olla hyvissä ajoin liikenteessä - siis rengasliikkeessä:)
Talvirenkaina on 185/65/15 Hakka Q kitkat joilla ajelisi rengasliikkeen mielestä vielä AINAKIN alkusyksystä pitkälle kevääseen.
Mutta nuo kitkarenkaat on sen verran oudot, että voip olla että ne vaihtuu nastoihin. Oulussa ei taida kitkoilla muutenkaan pärjätä. Liippaantuneet nupukivikadut & pääkallokelit on nastoillekin tosi liukkaat. 195 tai 205 vois olla kitkoille ihan ok? Nastat otan kyllä varmaan max 185:ena.
Itsellä hakka neloset joilla ajettu noin 1000km, muistaakseni 4nastaa irronnut, ja kaikkien nastojen ympäriltä lähteny kuminpalasia Reklamoin kun jaksan
Eilen illalla luin työmaalla viime syksyn testejä parhaat kitkat vs. parhaat nastalliset niin kitkat olivat vain äänettömämmät, muuten pisteet noukki käytännössä nastalliset. Tietty kyse ei ole nastoista kaikissa tuloksissa mutta vissiin kun melu pisteet on jo menetty nastojen takia niin voi tehdä kuviostakin hieman purevamman vaikka ääni sitten lisääntyisikin.
Todennäköisesti tulee nuo Nokian 4:set alle. Kun tarkoitus vääntää hommia rengassesonki rengasliikkeessä ja siellä helpoiten saatavilla Nokiaa ja Misukkaa...