Kumi- vai kangasmatot?
Valvoja: Moderators
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Osassa on ollut kumimatot, osassa kangas... edellisessä oli kangas -ja kumimatot, nykyisessä vain kangasmatot. Summaten: makuasia. Sanomalehtiä luetaan ja ovathan ne hyviä sytykkeitäkin. Tuulilasin puhdistukseenkin käypää tavaraa, jos ei malta ostaa siihen paremmin soveltuvaa paperia - vuoden satsi maksaa vähemmän kuin viikon päivälehdet ärrällä. Autoni jalkatilaan en sitä tunkisi.
... ja lumiharja-threadia on vielä väitetty turhaksi.
... ja lumiharja-threadia on vielä väitetty turhaksi.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Hesari toimii myös hanurin putsauksess. Alfistinetti näytti myyvän mattoi 159:iin? Omiss kangasmatoiss o kumipohja?doublesix kirjoitti:WMTD on taas asian ytimessä, juuri näin. Sanomalehti on ehkä nykynuorille tuntematon näin virtuaali aikakautena, mutta lyömätön sekä kumi/kangasmaton alla ja lasien (auton) puhdistuksessa. Myös kaminan sytytyksessä.![]()
Spiderin 10 mm Wilton, logoilla, vaatii aina höyrypesun kesän kirmailuiden jälkeen ja säilytys vaakatasossa.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Toki kannattaa arvioida ennen ostoa materiaalin laatua, vaikka joskus se on mahdotonta. Kumimaton materiaali kuitenkin on helppo tunnistaa pehmeyden perusteellä ja siitä että se haisee kumille, mitä muovi ei tee. Lidlin kumimatot on sellaista vohvelikuviota, johon vesi ja lika jä hyvin "jemmaan" ennen puhdistusta.mutt kirjoitti:Minäkin ostin aikoinaan Lidlistä mattosarjan. Sellaiset kangasmatot, joiden alapinta oli kumia. Vuoden päästä huomasin alapinnassa olevan kumin muuttuneen jauhoksi, joka jostain käsittämättömästä syystä ei alkuunkaan pysynyt kiinni siinä maton kankaassa, mutta auton omaan lattiamattoon se tarttui aivan helkkarin tiukkaan, ja ei lähtenyt, kuin imurilla tiukasti hankaamalla irti - samalla lattiamatto vanuttui selvästi vanhemman näköiseksi. Se auto on jo myyty pois, mutta vieläkinAlfaTom kirjoitti:Ostin Lidlistä mattosarjan, joka vaikutti hyvälaatuiselta kumilta. Halvimmilla muovimatoilla ei tee mitään talvella, ne on vaarallisetkin liukuessaan esim jarrupolkimen alle. Lidlin sarja sopii ihan heittämällä ainakin 156:een. Köyhdytti muistaakseni 14,95€ verran.![]()
![]()
kun sitä muistelee. Ei ikinä enää. Kannattaa seurata niiden mattojen tilannetta aika ajoin.
Makuasia, ja hajuasia, tuo kangas/kumimattoasia. Talvella ja myös syksyllä ja keväällä suosin kumimattoja juuri sen siisteyden vuoksi, kosteuskaan ei vaivaa niin paljon. Ilmastointi kun ei toimi kylmällä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re:
Samasta syystä meidän Alfan takapenkin lattioilla kumimatot. Lisäksi nahkaverhoilu (musta) on hyvä ja helppo pitää puhtaana pienten saappaiden jäljistä, joita ilmestyy kuskin ja apparin selkänojien taakse. Hiukan OT, mutta lapsiperheelliset ymmärtävätSuba kirjoitti:Hiekka pihan omistajana ääni kumisille. Sitä hiekan jyvää tulee
autoon niin maan perusteellisesti vaikka kuin kopistelee. Erityisesti
takapenkki osastolle.

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re:
Alfassa, ainakin 156:sa on kangasmatot lukittavaa tyyppiä, tosin toinen lukkopala on kuskin puolelta rikki. Kunnon kumimatto pysyy kangasmaton päällä tukevasti eikä aiheuta kuvailemaasi vaaratilannetta. Itselläkin kokemusta kovista muovikaukaloista, jotka heitin roskikseen viikon käytön jälkeen. Olivat 75:ssä ja aina polkimien alla jumittamassa eikä liukuva muovikaukalo anna jaloille mitään tukea lattialla.Compare Orso kirjoitti:Ääni kumimatoille. Sen sijaan sana "kaukalo" särähti korvaan - vai pitäisikö sanoa silmään. Ostin nimittäin heti aluksi suhteellisen jäykät muoviset kaukalotyyppiset matot, jollaiset olivat toimineet aivan mainiosti edellisessä autossani. Alfassa ne aiheuttivat kahdesti kaasupolkimen jumittumisen pohjaan. Ensimmäisellä kerralla oli aika veikeä tunne, toisella kerralla hoitui jo rutiinilla, mutta kolmatta kertaa en enää halunnut kokeilla.
Ne kumiset muotoon leikattavaa tyyppiä olevat ovat toimineen mainiosti jo 11 vuotta arkikäytössä. Vain juhlavimpina hetkinä laitan alkuperäiset tekstiilit permannolle, joten ne ovat säilyneet lähes uudenveroisina.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re:
Edelleen "mainostan" natsisiwanFinest kirjoitti:Linkkejä ja vinkkejä kumimattojen ostopaikkoihin?
Tuo maton muoto on veikeä, varmaankaan jokaisen halpahallin matto ei istu nätisti.
Talveksi voisin hommata.

Motonetissäkin oli muistaakseni samantyyppistä mattosarjaa, mutta huomattavasti kalliimmalla kuin Liiterissä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re:
TestarosaFinland kirjoitti:Kesällä oli latialla Simoni Racingin kangas matot ja nyt syvät kumiset, vaikka rumat ne on. Ne pitää sulatun lumen "päällä" eikä se vesi imeytyy auton pohjaan. Matojen alla on lehdet, jotka imetävät kosteuden(tältä konstiltä olen kuullut vanhalta autoilijalta niin luulen että on tälle perää). Pohja(siis latian verhoilu) on ainakin toistaiseksi pysynyt kuivana kun vaihdan lehdet viikottain.
Mitenhän toimisi silikaattirae ("kissanhiekka")? Johonkin kangaspussiin sopiva määrä ja sijoitus jalkatilaan sopivaan paikkaan. <imee kosteutta ihan hulluna, matkailuautossa testattu talvella menestyksekkäästi.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Ja lämpövastukset pellin alapuolelle, 220V ja piuha sisätilaliitäntäänwillez kirjoitti:Pelimies pulttaa turkkipellit jalkatiloihin

Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan. 

- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Ulkokengät siirtyy pysäköintikohteesta toiseen kätevästi kattotelineillä?
Mitä aiheeseen tulee: nyt on kumimatot, kun ne tuli auton mukana. Audeissa ja Saabissa oli, mitä tehtaalta oli jalkatilaan nakattu. Ainakin b8:ssa oli kangasmatot, eikä siinä ollut huurre- tms ongelmia. Muun käyttötavan lisäksi ihan vähän toki vaikuttaa sekin, paljonko ja miten ajaa, eli ehtiikö sisäilma miten kuivua. Niin kauan kun olen höylännyt tuota tunti/sivu kestävää duunimatkaa, en muista kertaakaan karistelleeni lumia tahi vesiä pois matoilta. Pakkaskelillä se ilmastoinnin käymättömyyskään ei ole ongelma, koska ilma saapuu lämppärin kennolle kuitenkin kylmempänä kuin ilmastoinnin jäljiltä, eli lämmitettynä suhteellinen kosteus on vielä alhaisempi kuin niillä keleillä, joilla ilmastointi pyörii.
Mitä aiheeseen tulee: nyt on kumimatot, kun ne tuli auton mukana. Audeissa ja Saabissa oli, mitä tehtaalta oli jalkatilaan nakattu. Ainakin b8:ssa oli kangasmatot, eikä siinä ollut huurre- tms ongelmia. Muun käyttötavan lisäksi ihan vähän toki vaikuttaa sekin, paljonko ja miten ajaa, eli ehtiikö sisäilma miten kuivua. Niin kauan kun olen höylännyt tuota tunti/sivu kestävää duunimatkaa, en muista kertaakaan karistelleeni lumia tahi vesiä pois matoilta. Pakkaskelillä se ilmastoinnin käymättömyyskään ei ole ongelma, koska ilma saapuu lämppärin kennolle kuitenkin kylmempänä kuin ilmastoinnin jäljiltä, eli lämmitettynä suhteellinen kosteus on vielä alhaisempi kuin niillä keleillä, joilla ilmastointi pyörii.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Taidat autoilla aika harvoin, vai kerrotko harrasteautostasi tässä? Lapsiperheillä tämä siisti tapa olisi aika jumppaaJoonake kirjoitti:Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan.


JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Kyllä itsellä ainakin on "ajokengät" erikseen autossa talvisin, ihan vaan mukavuuden vuoksi. Talvisaappailla ei saa polkimiin hyvää kontaktia ja jalat ei hengitä.Jiitee kirjoitti:Taidat autoilla aika harvoin, vai kerrotko harrasteautostasi tässä? Lapsiperheillä tämä siisti tapa olisi aika jumppaaJoonake kirjoitti:Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan.![]()
![]()
JT
Lapsiperheille suosittelen asuntonäytöiltä saatavia "muovipussukoita" kenkien päälle autoilun ajaksi.

- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Täälläkin huonojak okemuksia kangasmatoista Alfan kanssa. 156 otti ja meni, kastui ja ruostui. Ei ollut ilmastointia, joten se varmasti edesauttoi kosteuden jämähtämiseen auton sisälle - mattojen alle. 3vko piti tuulettaa, ennen kuin kuskin puolella takana lattia oli kuiva.
Nykyisessä kehonsiirtimessä on kumimattoa ja hyvin pelaa. Sitten KUN Alfa tulee taas taloon, tulee siinäkin olemaan kumimatot ainakin talvella.
Nykyisessä kehonsiirtimessä on kumimattoa ja hyvin pelaa. Sitten KUN Alfa tulee taas taloon, tulee siinäkin olemaan kumimatot ainakin talvella.
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Miten sitä joskus muinoin maailmansivussa on laisinkaan pärjätty
Superissa kankahat ja muissa taitaa olla kumisetmatot.
Sille

Superissa kankahat ja muissa taitaa olla kumisetmatot.
Sille

Re: Kumi- vai kangasmatot?
Alfaan (159) ei tunnu löytyvän oikein hyvää mattosarjaa mistään. En ole ainakaan vielä sellaista löytänyt netistä. Ongelma on kuljettajanpuoleinen matto. Alkuperäinen kului nopeasti puhki ja se ei pysynyt paikoillaan. Siinä oli jonkin näköiset kiinnityssysteemit, joita minä en koskaan tajunnut eikä Autokeskuskaan. Tilasin pari vuotta sitten hyvännäköisen Alfan logoilla olevan mattosarjan netistä, taisi tulla Jenkeistä, mutta siinä on sama ongelma kuljettajanpuoleisen maton kanssa. Matto ei pysy paikoillaan vaan se menee rutuille ja jää pyörimään vaarallisesti jalkoihin varsinkin talvella. Maton leikkauksessa on vikaa, sillä joku kohta ei sovi kohdalleen (matossa pitäisi olla lovi ohjausakselin tai jonkun muun härpäkkeen kohdalla, mutta ei ole). Talvella muovikaukalo olisi hyvä, mutta ei tunnu löytyvän mistään Alfaan sopivaa. Tietääkö joku?
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Pari kommenttia olikin näistä rensin kaukalomatoista 156:ssa. Onko muilla millaisia kokemuksia, onko kukaan saanut pysymään paikoillaan ja toimimaan ilman vaaratilanteita, joissa milloin mikäkin poljin on jumissa maton reunassa 

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Heialezi kirjoitti:Pari kommenttia olikin näistä rensin kaukalomatoista 156:ssa. Onko muilla millaisia kokemuksia, onko kukaan saanut pysymään paikoillaan ja toimimaan ilman vaaratilanteita, joissa milloin mikäkin poljin on jumissa maton reunassa
Juu, on. Leikkasin kaasupolkimen kohdalle sopivan loveuksen, tein pari sopivan tiukkaa reikää ( jottei sulamisvesi valu läpi) ja kiinnitin niillä muovitapeilla Rensit paikalleen. Tämä on siisti tapa. Joku toinen on laittanut pitkillä nippusiteillä penkin kiinnikkeiden etureunasta maton takareunaan kiinni "stopparit" mattojen liikkumiseen eteen päin.
JT
Viimeksi muokannut Jiitee, 25 Tammi 2013, 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
-
- Viestit: 189
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 08:37
- Car(s): 916 Spider 3.0 V6
Lada 1200L 1.6
ex GTV6, 33 1.7QV 8V - Paikkakunta: Kotka
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Helppoa. Talvella kumia, kesällä kangasta. Siinä se kaikessa yksinkertaisuudessaan.
Mikään ei ole niin turhaa kuin hyvät neuvot - niitä ei viisat kaipaa eikä tyhmät kuuntele.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Gtassa on alfan alkuperäset kumimatot , tuntuu itseasiassa paremmalta kuin alkup.kangasmatot , ainakin näin talvellla..
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Mulla on kangasmattoja useimmiten ollut. Kuulemma eivät voi pysyä siisteinä, mutta näille ei kukaan ole sitä kertonut. Kuten ei sitäkään, että kastelevat auton lattian. Jälkimmäisen estämisessä saattaa auttaa se kuminen pohjakin.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Kaippa se on käytöstä kiinni, jos joka kerta kun tulee autoon ja tuo puoli litraa lunta mukanaan, niin se on ihan sama, onko matto kumia vai kangasta, aina se on märkänä.
Hauskaa touhua noiden mattojen kanssa välillä, 1 on ehdoton maksimi, 2 on vaarallista ja 3 on jo itsemurha kandidaatti. Korjaamolla yleensä kirjoitannut kehotuksen ottaa mattoja pois, melkein pahimpia ovat ne "liioitellut" kaukalomatot, ei istu jalkatilaan sitten yhtään
Hauskaa touhua noiden mattojen kanssa välillä, 1 on ehdoton maksimi, 2 on vaarallista ja 3 on jo itsemurha kandidaatti. Korjaamolla yleensä kirjoitannut kehotuksen ottaa mattoja pois, melkein pahimpia ovat ne "liioitellut" kaukalomatot, ei istu jalkatilaan sitten yhtään

I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Eukkoseni kun ajelee autolla enimmäkseen >10cm koroilla varustetuilla kengillä, niin siinähän käy sitten niin, että kangasmatot hilautuvat eteenpäin. Itse kun olen hänen jäljiltään puikkoihin hypännyt, niin olen ottanut jo tavaksi vetäistä maton takaisin "taka-asentoon". Tavan oppii melko nopeasti, kun muutaman kerran kaasupoljin jää maton reunan alle pohjaan jumiinDaViega kirjoitti:Kaippa se on käytöstä kiinni, jos joka kerta kun tulee autoon ja tuo puoli litraa lunta mukanaan, niin se on ihan sama, onko matto kumia vai kangasta, aina se on märkänä.
Hauskaa touhua noiden mattojen kanssa välillä, 1 on ehdoton maksimi, 2 on vaarallista ja 3 on jo itsemurha kandidaatti. Korjaamolla yleensä kirjoitannut kehotuksen ottaa mattoja pois, melkein pahimpia ovat ne "liioitellut" kaukalomatot, ei istu jalkatilaan sitten yhtään

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Kumi- vai kangasmatot?
^Jalkatilassa pitäisi olla muovinen kiinnike, joka kuluu herkästi käytössä (=joka kerta kun matot puistelee). Viimeksi se lähti sitten kokonaan irti. Ja kyllä nuo matot ryömii ihan ilman korkkareitakin
Kumiset siellä on kesät talvet kun soratien varressa asuu, kangasmatot alla ja ilmaisjakelulehti kerää kosteuden nuoska-aikana. Ensi kesänä voisi toki hifistellä pelkillä kangasmatoilla!

Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Kaikki vaihtoehdot on tullut testattua - myös ympärivuotisessa käytössä.
Etenkin kurakeleillä kumimatto, mieluiten kunnollisilla reunoilla varustettu kaukolomatto, on ihan must. Kangasmatot voi unohtaa, jos pitää rampata jossain työmailla eli on säännöllisen epäsäännöllisesti kengät savessa.
Jos taas ei saven/mudan kanssa tarvi pelata, niin kangasmatot toimii. Myös talvella. Kunhan kengät kopistelee, ettei lunta kanneta sisään lapiokaupalla, ne vähät sulamisvedet, mitä pakkaslumesta tulee, imeytyvät mattoon & haihtuvat siististi.
Eipä etenkään Giuliettan sileät kumiläpyskät vailla mitään reunoja tarjoa mitään etua talvikäytössä kangasmattoon verrattuna. Ja yllättävän huono on myös pinnaltaan ruutukuvioinen kumimatto, missä ei ole ylösnostettuja reunoja. Ruutukuvio pitää veden paikallaan pienellä läntillä, joten vesi ei oikein tahdo hävitä itsekseen haihtumalla. Vaan jos mattoa yrittää nostaa ulos tarkoituksenaan kipata vedet hankeen, tuppaa yleensä käymään niin, että puolet lirahtaa kätevästi jalkatilaan.
Etenkin kurakeleillä kumimatto, mieluiten kunnollisilla reunoilla varustettu kaukolomatto, on ihan must. Kangasmatot voi unohtaa, jos pitää rampata jossain työmailla eli on säännöllisen epäsäännöllisesti kengät savessa.
Jos taas ei saven/mudan kanssa tarvi pelata, niin kangasmatot toimii. Myös talvella. Kunhan kengät kopistelee, ettei lunta kanneta sisään lapiokaupalla, ne vähät sulamisvedet, mitä pakkaslumesta tulee, imeytyvät mattoon & haihtuvat siististi.
Eipä etenkään Giuliettan sileät kumiläpyskät vailla mitään reunoja tarjoa mitään etua talvikäytössä kangasmattoon verrattuna. Ja yllättävän huono on myös pinnaltaan ruutukuvioinen kumimatto, missä ei ole ylösnostettuja reunoja. Ruutukuvio pitää veden paikallaan pienellä läntillä, joten vesi ei oikein tahdo hävitä itsekseen haihtumalla. Vaan jos mattoa yrittää nostaa ulos tarkoituksenaan kipata vedet hankeen, tuppaa yleensä käymään niin, että puolet lirahtaa kätevästi jalkatilaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Kumi- vai kangasmatot?
minne ne ulkokengät jää? parkkiruudun viereen ruudun vartijaks?Joonake kirjoitti:Kangasmatot ja autossa erilliset autokengät, jotka vaihdetaan autoon siirryttäessä. Autokengillä ei mennä ulos, eikä ulkokengillä mennä autoon; ei tule lunta tupaan.

itellä alfan kangasmatot. auton oma lattiamattohan on kumia alapuolelta joten ei siitä kyllä pitäs läpi mennä vettä.
-
- Viestit: 96
- Liittynyt: 17 Elo 2013, 19:47
- Car(s): ex:
156 2,5l boselift -02
156 jts -04 - Paikkakunta: Turku
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Herätelläänpä tätäkin keskustelua eloon.. En millään raaskisi vaihtaa näitä miellyttäviä kangasmattoja niihin harmaisiin, alkuperäisiin kumimattoihin.
Joten:
Imeytyykö noista kangasmatoista helposti kosteutta tuonne maton alle äänieristyksiin yms. vai selviääkö talvesta kangasmatoilla jos laittaisin sanomalehteä sinne alle?
Suurin osa lumesta tulee aina kopisteltua kengistä pois ja käynnistän auton lähes aina piuhan päästä, jolloin kabiini on suhteellisen lämmin, joten huurtuminen ei ole ongelma. Eikä kumimatot käsittääkseni haihduta sisältä sen enempää kosteutta kuin kangasmatotkaan.
Joten:
Imeytyykö noista kangasmatoista helposti kosteutta tuonne maton alle äänieristyksiin yms. vai selviääkö talvesta kangasmatoilla jos laittaisin sanomalehteä sinne alle?
Suurin osa lumesta tulee aina kopisteltua kengistä pois ja käynnistän auton lähes aina piuhan päästä, jolloin kabiini on suhteellisen lämmin, joten huurtuminen ei ole ongelma. Eikä kumimatot käsittääkseni haihduta sisältä sen enempää kosteutta kuin kangasmatotkaan.

-
- Viestit: 122
- Liittynyt: 28 Heinä 2014, 16:13
- Car(s): Alfa Romeo 156 1.9 jtd mjet vm 2005, Alfa Romeo 156 2.5 V6, Jaguar S Type R Suzuki Hayabusa, ja Mönkijöoitä kaks, neliveto, ja kolmirenkainen.
- Paikkakunta: Liminka
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Kesällä Alfan orkkis kangasmatot, ja talvella kumimatot.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Sama ku kabanossilla. Mutta -harmaat- kumimatot? Eik niit o käsitelty koskaan?
- Ricambi
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
- Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99.... - Paikkakunta: Tampere
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Armour kirjoitti:Alfaan (159) ei tunnu löytyvän oikein hyvää mattosarjaa mistään. En ole ainakaan vielä sellaista löytänyt netistä. Ongelma on kuljettajanpuoleinen matto. Alkuperäinen kului nopeasti puhki ja se ei pysynyt paikoillaan. Siinä oli jonkin näköiset kiinnityssysteemit, joita minä en koskaan tajunnut eikä Autokeskuskaan. Tilasin pari vuotta sitten hyvännäköisen Alfan logoilla olevan mattosarjan netistä, taisi tulla Jenkeistä, mutta siinä on sama ongelma kuljettajanpuoleisen maton kanssa. Matto ei pysy paikoillaan vaan se menee rutuille ja jää pyörimään vaarallisesti jalkoihin varsinkin talvella. Maton leikkauksessa on vikaa, sillä joku kohta ei sovi kohdalleen (matossa pitäisi olla lovi ohjausakselin tai jonkun muun härpäkkeen kohdalla, mutta ei ole). Talvella muovikaukalo olisi hyvä, mutta ei tunnu löytyvän mistään Alfaan sopivaa. Tietääkö joku?
Nämä kangasmatot ja kiinnityssyteemit ovat pelanneet hyvin. Kiinnikkeet varmaan sellaiset "ruuvattavat" insertit. Tässä vaan sellainen ongelma että pitää sitten löytyä uudet matot samalla jaolla tai sitten tekee uudet vastakappaleet uusiin mattoihin.
- Liitteet
-
- WP_20141109_11_32_09_Pro__highres_1.jpg
- Insertit lattiamatossa.
- (141.84 KiB) Tiedosto ladattu 979 kertaa
-
- WP_20141109_11_33_00_Pro__highres_1.jpg
- Lattiamatto
- (133.52 KiB) Tiedosto ladattu 979 kertaa
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Nyt Alfojen omistajat, Korja-Kumi Tampereella myy mattoja 5 euroa pari! Matossa on Alfa Romeo-teksti ja takareunassa tarkennus Alfetta -75. Ostin vain yhden parin ja Asconan mattoja myös pari, ne taitaa sopia paremmin tuohon 155:een.
- LAX
- Viestit: 83
- Liittynyt: 04 Kesä 2011, 17:56
- Car(s): Giulietta
159 2.4 JTDm q-tronic,
ex: 159 SW 1.9 JTDm
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Mulla on noi samat matot ja hyvin pysyy paikallaan. Eikä siinä mitään ongelmaa tule uusia mattoja hommattaessa, senkuin ruuvaa kiinnikkeet matosta irti.Ricambi kirjoitti:Armour kirjoitti:Alfaan (159) ei tunnu löytyvän oikein hyvää mattosarjaa mistään. En ole ainakaan vielä sellaista löytänyt netistä. Ongelma on kuljettajanpuoleinen matto. Alkuperäinen kului nopeasti puhki ja se ei pysynyt paikoillaan. Siinä oli jonkin näköiset kiinnityssysteemit, joita minä en koskaan tajunnut eikä Autokeskuskaan. Tilasin pari vuotta sitten hyvännäköisen Alfan logoilla olevan mattosarjan netistä, taisi tulla Jenkeistä, mutta siinä on sama ongelma kuljettajanpuoleisen maton kanssa. Matto ei pysy paikoillaan vaan se menee rutuille ja jää pyörimään vaarallisesti jalkoihin varsinkin talvella. Maton leikkauksessa on vikaa, sillä joku kohta ei sovi kohdalleen (matossa pitäisi olla lovi ohjausakselin tai jonkun muun härpäkkeen kohdalla, mutta ei ole). Talvella muovikaukalo olisi hyvä, mutta ei tunnu löytyvän mistään Alfaan sopivaa. Tietääkö joku?
Nämä kangasmatot ja kiinnityssyteemit ovat pelanneet hyvin. Kiinnikkeet varmaan sellaiset "ruuvattavat" insertit. Tässä vaan sellainen ongelma että pitää sitten löytyä uudet matot samalla jaolla tai sitten tekee uudet vastakappaleet uusiin mattoihin.
Niin ja kangasmatoilla mennään kesät talvet, jos kengistä kulkeutuu hieman lunta niin se haihtuu sitten työpaikan hallissa.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Kumi- vai kangasmatot?
Viime talven menin kumimatoilla, kesäks nämä kangasmatot jotka vieläkin vaihtamatta kumimattoihin kun ei malttais näitä vaihtaa.. 
Alkukesästä pesin ja kyllä kesänkin aikana vaikka kuinka yritti välttää niin valkonen aika äkkiä likastuu
Tuossa vielä puhtaana.

Mahtaisko tämmösiä uusia saada suomesta taikka muualta järkihintaan? On kuskinmatosta lähteny kuluun toi logo aika hyvin.

Alkukesästä pesin ja kyllä kesänkin aikana vaikka kuinka yritti välttää niin valkonen aika äkkiä likastuu
Tuossa vielä puhtaana.

Mahtaisko tämmösiä uusia saada suomesta taikka muualta järkihintaan? On kuskinmatosta lähteny kuluun toi logo aika hyvin.
Noni