Neuvoja 156:n hankkimisesta

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

maybetomorrow kirjoitti:
Pujazuba kirjoitti:Kannattaako vaihtaa mitään muuta samalla? Tästä kertyy ihan mukavasti ylimääräistä työtä. :?
Nostinkupit meni uusiks samalla kun omaan vaihdettiin nokka-akseli. (Vai onko liian ilmiselvä juttu tekniikkaa tunteville?) Materiaalivika vai vähät öljyt, ei tiedä kun on liisingtausta..
Niin itsekin ajattelin kuluneen osan yhteydessä olevia osia pitää vaihtaa samalla. Mutta tuolta asentajalta kysyessäni mitä muita osia pitäisi vaihtaa niin sanoi ettei mitään. Ei ole oikein.

Onko nostokuppien vaihto nokka akselien vaihdon yhteydessä paljon lisää työtä vai ei?
Kuva

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^pari minuuttia.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Hyvä juttu. Kiitos!
Kuva

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Jos on kerran nokat kuluneet noin reilusti, niin itse kyllä vaihtaisin kaikki laakerit alakertaan. En tiedä alkavatko liikkeessä vaihtamaan laakereita kampiakseli paikallaan, mutta itse tein juurikin näin tuohon -98:siin eikä ollut edes paha homma. Tai no öljypohja vähän kenkku irroittaa ja kiinnittää, mutta ei mitenkään tekemätön paikka ja ilmeisesti se eniten vastustava osa eli öljypumpun imusihti on muuttunut uudemmissa malleissa.

Se vaan että jos jätät ne laakerit nyt vaihtamatta, niin pahoin pelkään että aika pian saattaa olla kampiakseli entinen. Jos taas vaihdat ne nyt eikä mitään ole ehtinyt vielä laakeripinnoille tapahtumaan, niin ajelet tuolla koneella vielä pitkään jos vaan pidät itse öljyistä huolen.

JTS:n laakereissa on ilmeisesti vaan enemmän kokoja kuin TS:lle, johon vaihdoin vain uudet vakiokoot. Ilmeisesti JTS:ssä pitäisi tarkistaa vahanauhalla välykset ja tämän mukaan valita laakerit ja konekin kai pitäisi tällöin olla ylösalaisin. En tiedä oikein noista, mutta ei se varmaan haittaakaan tee laittaa uudet JTS vakiokoot kuluneiden tilalle. Saatan tehdä noin tuohon omaani ihan varmuuden vuoksi vielä joku päivä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Epezi kirjoitti:^pari minuuttia.
Ja kupitkin oli halpoja.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
vts
Viestit: 186
Liittynyt: 21 Touko 2010, 13:24
Car(s): Saab 9-5 BioPower 2.0T -11
Ibiza 1.2TSI -15

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja vts »

155156 kirjoitti:Alfa Romeo 156:n hankkijalle minulla on yksi neuvo ylitse muiden: osta V6.
joo gta paras vaihtoehto:))

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Lisää kysyttävää nyt kun akselit tiivisteineen ja kupit ovat saapumassa maahan ja kärry menee pajalle.

Öljynvaihdosta on kertynyt alle 2 t.km niin pitäisikö laittaa uutta tilalle akselien vaihdon yhteydessä. Tiedän että kannattaa, mutta kuinka paljon kun toi Valvolinin 10W60 VR1 jota käytän maksaa niin kivasti!

Kannattaisiko kenties ajaa hieman ja ajaa uudet osat sisään jonka jälkeen uutta öljyä tilalle suodattimen kera.
Kuva

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Enpä oikeastaan vaihtaisi öljyjä uusien nokkien takia, korkeintaan hieman ottaa pois ensimmäisestä vaihtovälistä. Tosin enpä ole uusien nokka-akselien kanssa touhunnut, joten en mene takuuseen minkälaisia varastointi suoja-aineita niihin nykyään käytetään, tuskin kuitenkaan öljyä tai rasvaa kummempaa. Nokkien laakeripinnat ei ole ison rasituksen alla, eihän niissä ole erillisiä laakeriliuskojakaan, mutta tietysti nokat ja kupit saattaa hieman tehdä tuttavuutta alussa.

Isommissa moottoriremonteissa huuhteluöljy on tarpeeseen jo senkin takia että kansi on ollut auki ja siellä on kaikkea roskaa ja jäähdytysnestettä sekaisin öljykanavissa. Nokka-akselien vaihdossa tuota ongelmaa ei ole edes roskien kanssa jos nyt yhtään katsoo mitä tekee.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kiitos mielipiteestäsi. Enpä luule et seuraavaan vaihtoon olisi kovin kauan silla vaihdan 110 t. km kohdalla kuitenkin johon on alle 7 t. km matkaa.
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

^vielä 7 tkm öljynvaihtoon :shock: :mrgreen:

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

stoichiometric kirjoitti:^vielä 7 tkm öljynvaihtoon :shock: :mrgreen:
Mikäs mielessä? :shock:
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

piruilua :mrgreen: Siisti asentaja ei roskasta ja onhan öljypumpussa sihti ja suodatin putsaa loput. Oikeastaan hyväkin, että suodatin ja kanavat on täynnä jotta ensivoitelu tulee heti pinnoille. Laittaahan se asentajakin joko öljyä tai kovempaa tököttiä laakeripinnoille jottei käy hetkeäkään kuivana. Pari täysremonttia olen tehnyt ja laittanut laakereille ja sylintereille ja muille voitelua tarvitseville osille koontivaiheessa jotain moottoriöljyä vahvempaa, viimeksi taisin käyttää stp:n tököttiä. Tuossa moottorissasi on ilmeisesti käytetty jotan väärää öljyä aikaisemmin joten vaihtaisin kyllä suht nopiaan valvolinet uudestaan.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kyllä tässä on käytetty väärää öljyä ihan tarpeeksi sillä öljyhistoriassa en näe oikeaa öljyä eli 10W60 luokkaa ollenkaan!
Nyt ei kuitenkaan ole varaa eikä kiinnostusta tehdä mitään suurempaa remonttia tälle moottorille paitsi nuo nokka-akselit.
Toivotaan että moottorissa ei ole muuta vauriota.

Viime aikoina olen huomannut että ajaessa tasaisesti tehot heittelee hieman systemaattisesti noin sekunnin välein ja toivon että kyse on vaan kuluneesta imupuolen akselista.
Viimeksi muokannut Pujazuba, 02 Kesä 2012, 23:20. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja palkus »

Juu, nokka-akseli remontilla varmaan selviät :-D tarkoitin vain että öljyt voisi vaihtaa vähän aikaisemmin.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Kai sitä vois hoitaa vaikka viikko nokkien vaihdon jälkeen uuden suodattimen saapuessa. 8)
Kuva

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Pari kuvaa vanhoista nokista pakokaasupuolelta. Imupuolella olivat kohtuullisen hyvässä kunnossa.

Sain myös kuulla että yksi akseleista oli noin 5 astetta väärässä kohdassa eli niinsanottu maahantuoja jossa vaihdatin hihnat ei käyttänyt lukituspalikoita.
Nyt tällä kertaa hankin palikat itse ja vein ne pajalle uusien nokkien kanssa.

Nyt ajossa huomaa:
Auto ei tärise enään moottorin ollessa käyntitilassa.
Kiihtyy tasaisesti eikä surkean portaisesti kuten ennen.
Ajossa en tunne tehon puutetta vastaavia pulsseja silloin tällöin.
Liitteet
DSC08561.JPG
(177.18 KiB) Tiedosto ladattu 2230 kertaa
DSC08562.JPG
(192.45 KiB) Tiedosto ladattu 2230 kertaa
DSC08560.JPG
(191.33 KiB) Tiedosto ladattu 2226 kertaa
Viimeksi muokannut Pujazuba, 23 Kesä 2012, 01:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Kuva

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

"Ei noissa mitään ole" ? :D Aika uraisalta näyttää...

TestiEero
Viestit: 9
Liittynyt: 26 Kesä 2012, 17:47
Paikkakunta: Tampere

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja TestiEero »

Kysynpä nyt täällä, kun en uuttakaan ketjua halua teettää. :)

Itselleni nyt tullut ns. "alfa-kuume", ja Alfan ostaminen käytettynä himottaisi.
Löysin vuoden 2004 156:n 2.0JTS -versioisena, joka on samalla ainoa budjettiini mahtuva uudemmalla korimallilla. Kyseinen yksilö on katsastettu 2012 helmikuussa ja sillä on ajettu 135tkm. Haluaisinkin nyt kysyä vielä teidän mielipiteitä tähän kyseiseen yksilöön, sillä olen kuullut että ilman täydellistä huoltohistoriaa olevaa Alfaa ei kannattaisi ostaa. :D Alla lista siitä, mitä nykyinen omistaja on hänen omin sanoin kyseiseen autoon vaihtanut:
Auto on ollut minulla viisi vuotta, joten huoltohistoriasta siltä ajalta:
- kaikkein tärkein eli nokkahihna tasapainoitus- ja kiristysrullineen sekä vesipumppu vaihdettu 2011 vuoden alussa (tuli aika ennen kilometrejä täyteen)
- etuiskarit vaihdettu katsastusta varten keväällä 2012
- vasen kallistuksenvakaajan pystytanko talvella 2012
- vasen etulambda kesällä 2012 ja oikea etulambda 2010
- molemmat ylätukivarret 2007-2011
- etu- ja takapyörien laakerit
- jarrupalat ja levyt talvella 2009
- tulpat, termostaatti ja jäähdytysjärjestelmän prässätty väliputki syksyllä 2008
Kuitit tallessa.

Lambdoista voisi yleisesti sanoa sen, että niitä voi yrittää puhdistella varoivaisesti mutta hälyytykset palaavat jossain vaiheessa takaisin.
Hälyytykset loppuivat lambdojen vaihdolla.

Alfan tyyppivikoja (omasta mielestä):
- ylätukivarret
- lambdat
- parkkipolttimot
Onko täällä muilla 156:n omistajalla kokemusta tai tietoa siitä, onko omissa yksilöissänne vaihdettu osia yhtä paljon ja miten omassa huoltohistoriassanne on osia vaihdettu. Samoin haluaisin vielä kysyä yleisesti vuosihuoltojen hintatasoa mitä olette joutunut pulittamaan ja esimerkiksi lambdojen hintoja, niitä kun kuulemma kuluu useamminkin. Kiitokset etukäteen kaikille vastanneille, jospa itsestänikin saisi Alfamiehen!

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Polttimoista en voi allekirjoittaa tuota. Itse vaihtanut tähän mennessä 2kpl etuparkkeja ja 2kpl rekisterikilven valoja, melkein 2.5v aikana.
Halvallahan tuokin on päässyt, kun ei "edes" vaihteistoremonttia ole ollut. Ja tuo "täydellinen huoltohistoria" koskee etenkin JTS-koneisia, että on käytetty oikeita öljyjä. Väärillä (esim. öljyvalmistajien suosittelema 5W40 tai 5W30) aiheuttanee ikäviä karstottumisia ja muuta tosi kivaa nokkien puolella; sinne vaan sitä 10W60:stä jos haluaa vähänkään mielenrauhaa.

Lambdat yleisesti paukkuvat kun paukkuvat: alkuperäisosina kestänee pidempään. Myös tuo "putsaus" on vähän hankala, jos laittaa perus kontaktisprayllä niin varmasti menee sekasin, kun verrokkihappiputkeen pääsee outoa tököttiä... Täällä on kerran vaihdettu, ilman putkivuotoa tai muita mukavuuksia pitäisi kestää vuosikaudet.

Tukivarret on kulutustavaraa, niin ylä- kuin alatukivarretkin. Ja koiranluut. Näissä auttaa se, ettei käytä sitä Mapcon (mm. Motonetista voi tulla tommosta) halvinta osaa, vaan laittaa alkuperäisiä TRW:itä tai jotain laatukamaa (Bilstein, Falken ilmeisesti molemmat hyviä? Omakohtasia kokemuksia ei ole) ja voipi sen yli satatonnia päästellä huoleti.

Jos tekniikan puolella asiat toimii, niin varautua kannattaa ruosteeseen helmojen alla ja takana ja sivulla ja joka puolella, öljynsyöntiin (! voipi syödä paljonkin, ilman mitään varsinaista vikaa...!) sekä omakohtaisista kokemuksista suosittelen ainakin testaamaan ikkunannostimet joka ovesta, ettei rutise, jumita tai muuta kivaa. Ja ne laahaavat jarrut, jos satulat on päässyt pahasti keräämään pasketta ihteensä.

Termostaatit menee myös aika usein, parin vuoden välein voipi joutua vaihtelemaan jos huono tuuri osuu. Ei tosin ole kallein osa. Tyyppivikoja on toki sitten ilmamassamittarit ja vesi/öljymömmö tulpankoloissa. Tulpistakin kannattaa olla tarkka, NGK:n platina/iridiumit kestänee mainostuksen mukaan sen 100tkm ainakin twinsparkissa (en tiedä, mitä tulppia JTS syö), joten iso operaatio sellainen jota ei usein joudu tekemään.

Itse painottaisin myös öljyvuodoista varsinkin vaihteistoa, jos muuten on kaikki OK. Siitä tulee perhanan kallis remppa, jos laatikko pääsee kuivahtamaan ja vetäsee itteensä lämpövaurion.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

TestiEero kirjoitti:Onko täällä muilla 156:n omistajalla kokemusta tai tietoa siitä, onko omissa yksilöissänne vaihdettu osia yhtä paljon ja miten omassa huoltohistoriassanne on osia vaihdettu. Samoin haluaisin vielä kysyä yleisesti vuosihuoltojen hintatasoa mitä olette joutunut pulittamaan ja esimerkiksi lambdojen hintoja, niitä kun kuulemma kuluu useamminkin. Kiitokset etukäteen kaikille vastanneille, jospa itsestänikin saisi Alfamiehen!
Aika normaali lista huoltoja tuohon on mielestäni tehty, ja Aquatica täydensi vielä listaa mitä voi mennä tai kannattaa tarkistaa. Helmassa takana on todennäköisesti pystysauma vähintään alkamassa kukkimaan, etujousitus saattaa narista vaikka olisi kohtuu tuoreet tukivarret. Parkkipolttimoja menee itsellä kyllä vaikka minkä merkkisiä sinne olen työntänyt.

Mutta se tärkein on varmaan että öljyt on olleet 10w-60, eikä kone ole päässyt käymään kuivana. Öljyähän nämä tuppaa syömään. Jos siitä on pidetty kiinni niin voi olla että olet löytänyt hyvänkin yksilön kun on kuitenkin huollettu!

Huoltojen hintoja voit hakea tältä palstalta, olisikohan jakopää hintahaarukka jossain 350-450€ nurkilla, lambdat on jotain satasen, mutta ei niitä nyt niin paljoa mene, voi olla että se takalambda menee vielä kun sitä ei ollut vaihdettu. Itsellä 145tkm/ vm.-03 eikä yhtään lambdaa vielä vaihdettu.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

JiiTeeÄssä kirjoitti:
TestiEero kirjoitti:Onko täällä muilla 156:n omistajalla kokemusta tai tietoa siitä, onko omissa yksilöissänne vaihdettu osia yhtä paljon ja miten omassa huoltohistoriassanne on osia vaihdettu. Samoin haluaisin vielä kysyä yleisesti vuosihuoltojen hintatasoa mitä olette joutunut pulittamaan ja esimerkiksi lambdojen hintoja, niitä kun kuulemma kuluu useamminkin. Kiitokset etukäteen kaikille vastanneille, jospa itsestänikin saisi Alfamiehen!
Aika normaali lista huoltoja tuohon on mielestäni tehty, ja Aquatica täydensi vielä listaa mitä voi mennä tai kannattaa tarkistaa. Helmassa takana on todennäköisesti pystysauma vähintään alkamassa kukkimaan, etujousitus saattaa narista vaikka olisi kohtuu tuoreet tukivarret. Parkkipolttimoja menee itsellä kyllä vaikka minkä merkkisiä sinne olen työntänyt.

Mutta se tärkein on varmaan että öljyt on olleet 10w-60, eikä kone ole päässyt käymään kuivana. Öljyähän nämä tuppaa syömään. Jos siitä on pidetty kiinni niin voi olla että olet löytänyt hyvänkin yksilön kun on kuitenkin huollettu!

Huoltojen hintoja voit hakea tältä palstalta, olisikohan jakopää hintahaarukka jossain 350-450€ nurkilla, lambdat on jotain satasen, mutta ei niitä nyt niin paljoa mene, voi olla että se takalambda menee vielä kun sitä ei ollut vaihdettu. Itsellä 145tkm/ vm.-03 eikä yhtään lambdaa vielä vaihdettu.
No edellisillä kahdella omistajalla mennyt 4 vuoden aikana rapia tonni vuodessa korjauksiin ja huoltoihin Facelift JTD:llä , joten jos käytetyn Alfan ostaa , halvan hankintahinnan lisäksi tuo vuotuinen toimintatonni pitää varata budjettiin. Toyotakuskille inho ylläri jos ei osaa varautua, vaimon Aveen kallein vuosihuolto viimeiseen kymmeneen vuoteen 250 € merkkiliikkeessä :twisted: :lol:

JT

PS. Alkuperäiseen kysymykseen vastaisin nyt jo vähän kokeneempana 156-kuskina:
GTA, tai sitten Facelift -JTD tai V6. Muut mallit jättäisin suosiolla väliin....
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Neuvoja 156:n hankkimisesta

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

TestiEero kirjoitti:Onko täällä muilla 156:n omistajalla kokemusta tai tietoa siitä, onko omissa yksilöissänne vaihdettu osia yhtä paljon ja miten omassa huoltohistoriassanne on osia vaihdettu. Samoin haluaisin vielä kysyä yleisesti vuosihuoltojen hintatasoa mitä olette joutunut pulittamaan ja esimerkiksi lambdojen hintoja, niitä kun kuulemma kuluu useamminkin. Kiitokset etukäteen kaikille vastanneille, jospa itsestänikin saisi Alfamiehen!
Ostin tuossa keväällä 2002 JTS:n, silloin oli mittarissa karvan alta 140 tkm, nyt 147 tkm. Aiemmin siihen oli vaihdettu ainakin molemmat ylätukivarret ja vasen alatukivarsi, vasemmalle vaihdoin itse molemmat tukivarret uudelleen. Olivat kamalinta tarvikekuraa. Termostaatin vaihdoin melkein heti kun auton ostin, ajotietokoneen ilmoittama kulutus putosi litralla. Öljyä menee litra ehkä 2000 - 3000 tkm välein, JTS-koneeksi kohtuullisesti, monen käyttöautoilijan mielestä ehkä runsaasti mutta eipä tuo minua häiritse. Maalipinnan laatu on surkea, samoin ruostesuojauksen.

Ilmamassamittarin vaihdoin, mutta malli ei ole ihan oikea. Toiminta alle 1500 rpm parani kuitenkin eli paremmin se toimii kuin vanha.

Ne laajakaistalambdat on samaa tyyppiä kuin joissain Opeleissa käytetyt, saattaa ooppelin osana saada halvemmalla kun ei tarvitse maksaa Alfa-lisää.

Vastaa Viestiin