Jäähdytinnesteen lisääminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
tmv
Viestit: 487
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja tmv »

Eipä selvinnyt syy 100% varmuudella vieläkään (tosin tsekkaus jäi vaiheeseen kun märän kelin vuoksi oli vähän vaikeaa paikallistaa edes kuivia paikkoja...)

Vaikuttaa kuitenkin siltä, että syylarin alareunassa edestä katsottuna vasemmalla puolella olisi hapertuma, josta pääsisi nestettä tihkumaan. Syylarin vaihto on siis enemmän kuin todennäköinen toimenpide.

Onko suositella pk-seudulla edullisia paikkoja toimenpidettä varten? Vinkkinä voi todeta että V6:n syylaria (Alfa osanro: AR60651921) saa mm. Hessumobiilista päivän toimitusajalla hintaan 167,- (Hessumobiilin osanro: 60041).
Alfa Romeo - immagine di bellezza

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Vie sinne Malminkartanon autohuoltoon, siellä ainakin tiedetään, mitä tehdään ja vieläpä kohtuuhintaan.

T. Nimim. henkselit vaihtoon maanantaina Malminkartanon AH:ssa
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

samik
Viestit: 63
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 14:56
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja samik »

Sixgear kirjoitti:Samalla ku vaihtaa nesteet kannattaa huuhdella koko jäähdytysjärjestelmä, tarvii vaan vesiletkusta juoksevaa vettä ja parin metrin pätkän vesiletkua. Nestettä kannattaa sekottaa valmiiksi 10litraa, kuutoskone nielasee 9.5litraa. Helppo 15minuutin homma.

1. avaa paisarinkorkki kun kone on kylmä

2. irrota pieni paluuletku paisarinpäältä ja laita se parin metrin vesiletkunpätkä siihen jatkeeksi.

3. käynnistä alfa, nesteet tulee pihalle letkusta.

4. laita vesiletkusta juoksevaa vettä paisariin.

5. anna veden juosta niin kauan että pois tuleva vesi on ihan kirkasta.

6. ota vesiletku pois ja kaada hiljalleen sekoitettua jäähdytinnestettä paisariin.

7. kun melkein kaikki jäähdytinnesteet on koneessa, ota vesiletkunpätkä pois paluuletkusta ja tökkää se takaisin paikalleen.

8. kaada loput jäähdytinnesteet paisariin.

9. sammuta kone ja laita paisarinkorkki kiinni ja homma on valmis.
tällänen vanha topic osoittautui mulle hyödylliseksi tässä vaiheessa. oli niin niukassa nesteet paisarissa eikä tietoa millon viimeksi vaihdettu joten lähdin tuohon huuhteluhommaan. tein tuon letkuvirityksen ja vihreänsinertävä neste on jo kirkastunut huomattavasti. olen laskenut läpi varmaan 60-70 litraa vettä mutta vielä olis työnsarkaa.

alkoi sitten mietityttämään tuo kutoskoneen jäähdytysjärjestelmän nestekapasiteetti, eli tuo sixgearin mainitsema 9,5 litraa. nyt tuo työntää letkusta pihalle vaan pari litraa eli suunnilleen sen paisarin tilavuuden verran. kun paisari tyhjenee niin nesteen tuleminen loppuu myös eli se ei ilmeisesti jaksa työntää koko järjestelmää tyhjäksi jos paisari on tyhjä, vai mitenkähän lienee?

eli siis huuhtoutuukohan tuo järjestelmä siis kunnolla jos liruttelen vettä putkiston läpi vaan vähän kerrallaan tuon paisarin kautta, vai pitäisköhän laskee ensin koko järjestelmä tyhjäksi irrottamalla joku muu letku? ja mikä letku?

EDIT: löysin kyllä nyt tuon Dimmun hyvän ohjeen kuvien kera, mutta mietin vaan, että mitenköhän hyvin tuo yläkautta tapahtuva letkuhuuhtelu toimii, kun muussa tapauksessa pitäis ajaa 80km porukoille, että sais asialliset työkalut ja -tilat käyttöön.

lepidus
Viestit: 128
Liittynyt: 04 Heinä 2006, 21:40
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja lepidus »

samik kirjoitti:[vai pitäisköhän laskee ensin koko järjestelmä tyhjäksi irrottamalla joku muu letku? ja mikä letku?
Kannattaa tyhjentää. Siihen on kuitenkin laitettu moottorinlämmitin alavesiletkun väliin. Nappaa siitä irti niin tulee koko järjestelmä tyhjäksi. Sitten täyttää vedellä ja tipalla vaikka tiskiainetta, sen jälkeen käyttää lämpöseks. Järjestelmä taas tyhjäksi ja sama homma pelkällä vedellä. Sit uudet nesteet koneeseen.

Janne
Turha tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä.
Spider -72, 1750 ja 156 V6 -98.

majurjoo
Viestit: 1
Liittynyt: 12 Marras 2007, 15:54

Alfa 166 V6

Viesti Kirjoittaja majurjoo »

Alfan koneen lämpötila heittelee alle 90 aina 130 ja laskee aika nopeasti normaaliksi. Jos sammutan virrat niin palaa aina nätisti noin 90. Varoitusvalo ei kuitenkaan syty.

Osaako joku neuvoa, onko anturivika vai mikä ja uskaltaako autolla ajaa ettei pamahda lopullisesti.

katselin ainakin, ettei syyläri kiuhu, mistäs muualta asiaa voisi katsoa.

Ja tietty toin auton himaan tänään juuri kytkinrempasta, jippia jee!

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jos lämmöt olisi oikeasti 130 niin olisi tullut jo jostain välistä kiehumalla pihalle.

Veikkaan että ovat huollossa rikkoneet vähän anturia. Samalla kun vaihdat kannattaa myös vaihtaa/tarkastaa sen merkkivalon anturin toiminta.

Tämä siis olettaen että 166:sessa on erilliset anturit mittarille ja merkkivalolle, onko?

Vastaa Viestiin