156 helmasaumat

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

mulla on käyttötesti menossa, ei lakkaa tosin, pelkkä maali.

raprtoidaan kun seuraavan kerran tulee pestyä (jos siis muistan)
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Tulikos kuinka tasainen jälki tuollaisella paikkamaalilla, ilmeisesti sellaista käytit?

Avatar
Tommi
Viestit: 592
Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Tommi »

Aikoinaan Deltasta ostetussa paikkamaalipaketissa oli kaksi sellaista kynsilakkapulloa. Toisessa oli maalia ja toisessa lakkaa.

Kestivät siinä helmasaumassa todella ohikiitävän hetken.

Viime kesänä hioin, pohjamaalasin ja maalasin ihan purkkisprayllä parin sentin leveydeltä sen sauman ympäriltä. Kevääksi nekin olivat jo kadonneet. Jotain mystistä siinä kohdassa on. Ruostekaan ei kyllä onneksi ole vielä siihen tarttunut. Varmaan sama homma uusiksi tänä kesänä.

-tommi

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

tulee tasasta jos on vakaakäsi, tai joku tuki mihin vai laskea maalikäden... ylimääräset kannattaa pyyhkiä sudista pois, maalaa sitten vaikka useamman kerroksen...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Nyt on lähtenyt minun 156 tosi härskisti kukkimaan helmasta... Onneksi näyttää vielä pintaruosteelta. Paikkailin sitä sinkkimaalilla kesällä, mutta sauman reuna on taas puhki menosuuntaan päin, josta ruostetta on alkanut kehittymään.

Suojaavat helmalevikkeet on tulossa siihen päälle heti kun vaan kerkeän ne maalaamaan.

Ajattelin ensihätään hioa ja sinkkimaalata ruostekohdat uusiksi ja heittää päälle härskisti mustaa kiveniskumassa (joka jää siis helmaleviikkeen alle piiloon).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

mazza
Viestit: 156
Liittynyt: 26 Marras 2004, 17:25
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja mazza »

Sinkkimaali on aivan toivotonta tavaraa, se kun ei suojaa nimeksikään. Onko kukaan kokeillut alumiinimaalia kylmiin pintoihin? Ainakin pakoputkessa (myös takaosassa) sinkkimaalin alta ruostuu heti, mutta alumiinimaali kestää monta vuotta. Ja muistakaahan vielä se, että monet pohjamaalit on hengittäviä, ja tuntuupa myös moni spray-pintamaalikin olevan. Vaativat lakan päälle, joka toimii kosteussulkuna.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Kesällä maalautin helmat lokarista lokariin. Nyt on kuskin puolelta alkanut pohjamaali paistaa :shock:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
toolman
Viestit: 1485
Liittynyt: 31 Tammi 2008, 23:00
Car(s): 156GTA, 156v6
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja toolman »

mazza kirjoitti:Sinkkimaali on aivan toivotonta tavaraa, se kun ei suojaa nimeksikään...
Minulla on ainakin kestänyt hienosti toista vuotta eturoiskeläppien takana / lokasuojan kaaressa yhdistelmä sinkkipohjamaali-vasaralakka, sävykin on todella lähellä tuota originaalia hopeaa !
mazza kirjoitti:...Ainakin pakoputkessa (myös takaosassa) sinkkimaalin alta ruostuu heti, mutta alumiinimaali kestää monta vuotta. Ja muistakaahan vielä se, että monet pohjamaalit on hengittäviä, ja tuntuupa myös moni spray-pintamaalikin olevan. Vaativat lakan päälle, joka toimii kosteussulkuna.
Totta, pelkkä pohjamaali ja/tai alustamassa päästää kosteuden läpi, varmaan myös nuo aerosolit, joita ei kannattais käyttää ollenkaan, no ainakin kunnon lakka päälle!

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Ei ikinä pidä mennä tutkimaan helmoja meisselillä...näytti aluksi pieneltä peukalonpään kokoselta reijältä mutta albumista voi kattoo miten todellisuudessa kävi..onneksi etupäässä on tervettä

Tuohon sinkkimaalit ronskisti pensselillä, tasotteet/kiveniskumassat ja ruiskulla pintamaalit, sisälle kunnon kotelosuojat ni eiköhä tää tästä...

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Viesti Kirjoittaja palkus »

Noista helmasaumoista vielä, viime keväänä kun kävin konelassa ilmastoinnin huollossa niin pyysin tekemään koritarkastuksen jotta saisin leiman huoltokirjaan. Asentaja tarkkaan katsoikin ja ihmetteli nimenomaan helmoja ja niiden hyväkuntoisuutta kun kuulemma välillä on saman ikäisissä helmat ja niiden saumat jo tosi murheelliset. No nyt vuoden jälkeen jotain täytyy sitten tehdäkin hanttarin takasaumalle ennenkuin ruostuu. auto on siis -04 FL.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

DaViega kirjoitti: Onneks on oikean väristä korjauskynää vielä paljolti jäljellä :lol: pitää seuraavalla kerralla - ellei ne maalit nyt sitten kestä - laittaa tooosi reilu kerros
Laitoin vuosi sitten huollon yhteydessä korjausmaalilla, kun paistoi valkoinen pohjamaali, kuun alussa tein taas määräaikais huollon: Hiukan piti taas maalata, hyvin vähän tosin... Vuoden päivät siis kestää, jos kerran on lähtennyt maalit - ainakin, jos autossa on roiskeläpät.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Mullakin on ilmaantunut jo pientä maalikulumaa kevyellä ruostepinnalla etulokasuojan takakulmaan.

Nyt olisi tietysti kiva tehdä kerralla kunnolla, eli onko ratkaisu "Novitecin helmat" sellainen että se estää ko. kulumisen (erityisesti ruostumisen) pitemmäksi aikaa kuten esim. vuodeksi? Mitä hintaluokka suurinpiirtein tuollaiset helmat kustantaa?

Avatar
Mokomakin
Viestit: 691
Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65
Paikkakunta: Salo

Viesti Kirjoittaja Mokomakin »

Kuulin juttua että uusien autojen (ainakin bemarien) takuut menevät umpeen jos autot massataan, mistä tämä voisi johtua? Vai onko kyseessä vain temppu jolla autot saataisiin mätänemään nopeammin ja uusien autojen myynnin kasvattaminen...

V#tuttaa reilusti kun kukaan edellisistä 156 omistajista ollut tehnyt kotelosuojausta ja massausta, albumista voi katsoa kuinka paljon on uutta peltiä pitänyt laittaa, eikä projekti ole vielä edes valmis...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Mulla on albumissa kuva 10v vanhan 5.5 kertaa maapallon ympäriajetun BMW:n pohjasta. Ei tuo mitään massaa kaipaa kun tehtaalla on osattu.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tollanen 156 tuli hankittua ja helman saumoista pintamaali osittain hävinnyt ja ehkä pientä ruostettakin.

Tälläistä korjausta ajattelin: pistehiekkapuhallus, ruosteenmuunnin, sinkkiepoksi, korikitti ja tarvittavat maalit. Tiedä sitten miten helmiäismaalia voi paikkasuttailla.

Toinen vaihto ehto voisi olla, että nostaa kiveniskumassan rajaa ovien alareunaan, lakka päälle ja maalit lakan päälle.

Pelkkä kynsilakkapullon kanssa suttailu vaikuttaa aika turhalta, ainakin tämän ketjun perusteella.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Täytyy kyllä sanoa etten aijo itse enää ikinä alkaa noita paikkailemaan. 150 euroa maksoi että tinasivat takasauman umpeen ja maalasivat helmat pajalla.

Ensviikolla saa vielä helmat päälle :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Finest »

Maalaus puoli vaan epäilyttää, jos isoja alueita tarvii =koko helman tai muovihärpäkkeet. Paljonkohan mahtaa ammattimaalari veloittaa maalauksesta jos tilais ja veis irtona maalattavaksi. Väri on toi azzurro nuvola, ilmeisesti kolme eri maalikerrosta ja helmiäiset.

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

No niin, tulipa itsekin rassattua nuo helmasaumat. Saumat olivat aluksi kohtuu viattoman näköiset, niiden päällä oli autoa ostaessa kiveniskuteipit, joista ainakaan toisessa ei ollut läpireikiä, mutta ruostui alta silti hieman. Repäisin teipit irti ja kas, sieltähän lähti isoja riekaleita maalia mukana, koska pohjamaalin alle oli päässyt ruoste tai sellainen kevyempi hapettuma.

Sauma todellakin ottaa itseensä sisältäpäin, saumassa on peltien välissä vain massaa, jonka taakse kosteus jää muhimaan. Lisäksi koteloissa ilmeisesti sen verran pölisee että saumaan kerääntuu sellaista mukavan muheaa ruskeankosteaa töhnää, jota kaivelin parsinneulan nokalla isot kasat saumasta. Sauma jatkuu auton alle n. 10cm, avasin tämänkin ensimmäiseen pokkaukseen asti.

Peltien välistä ylitin rassata hiekkapaperilla sen minkä pystyin. Päälle (ja pensselillä rakoon) ruosteenestopohjamaalia, kunnon saumamassa, automaaliliikkeestä oikean sävyinen maali paukkupurkilla ja lakka päälle. Tuli ihan siisti. Lopuksi uusi kiveniskuteippi Neste rallia ajatellen :wink:

Jospa tuo muutaman vuoden menisi..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Finest kirjoitti:Pelkkä kynsilakkapullon kanssa suttailu vaikuttaa aika turhalta, ainakin tämän ketjun perusteella.
Kynsilakkapullo on vaihtoehdoista paras, jos helmalevikkeet eivät ole suunnitelmissa. Ei saumakohdat 156:n alapäässä ainoa ongelma ole.

Vastaa Viestiin