156 helmasaumat
Valvoja: Moderators
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Aikoinaan Deltasta ostetussa paikkamaalipaketissa oli kaksi sellaista kynsilakkapulloa. Toisessa oli maalia ja toisessa lakkaa.
Kestivät siinä helmasaumassa todella ohikiitävän hetken.
Viime kesänä hioin, pohjamaalasin ja maalasin ihan purkkisprayllä parin sentin leveydeltä sen sauman ympäriltä. Kevääksi nekin olivat jo kadonneet. Jotain mystistä siinä kohdassa on. Ruostekaan ei kyllä onneksi ole vielä siihen tarttunut. Varmaan sama homma uusiksi tänä kesänä.
-tommi
Kestivät siinä helmasaumassa todella ohikiitävän hetken.
Viime kesänä hioin, pohjamaalasin ja maalasin ihan purkkisprayllä parin sentin leveydeltä sen sauman ympäriltä. Kevääksi nekin olivat jo kadonneet. Jotain mystistä siinä kohdassa on. Ruostekaan ei kyllä onneksi ole vielä siihen tarttunut. Varmaan sama homma uusiksi tänä kesänä.
-tommi
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Nyt on lähtenyt minun 156 tosi härskisti kukkimaan helmasta... Onneksi näyttää vielä pintaruosteelta. Paikkailin sitä sinkkimaalilla kesällä, mutta sauman reuna on taas puhki menosuuntaan päin, josta ruostetta on alkanut kehittymään.
Suojaavat helmalevikkeet on tulossa siihen päälle heti kun vaan kerkeän ne maalaamaan.
Ajattelin ensihätään hioa ja sinkkimaalata ruostekohdat uusiksi ja heittää päälle härskisti mustaa kiveniskumassa (joka jää siis helmaleviikkeen alle piiloon).
Suojaavat helmalevikkeet on tulossa siihen päälle heti kun vaan kerkeän ne maalaamaan.
Ajattelin ensihätään hioa ja sinkkimaalata ruostekohdat uusiksi ja heittää päälle härskisti mustaa kiveniskumassa (joka jää siis helmaleviikkeen alle piiloon).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Sinkkimaali on aivan toivotonta tavaraa, se kun ei suojaa nimeksikään. Onko kukaan kokeillut alumiinimaalia kylmiin pintoihin? Ainakin pakoputkessa (myös takaosassa) sinkkimaalin alta ruostuu heti, mutta alumiinimaali kestää monta vuotta. Ja muistakaahan vielä se, että monet pohjamaalit on hengittäviä, ja tuntuupa myös moni spray-pintamaalikin olevan. Vaativat lakan päälle, joka toimii kosteussulkuna.
On se harmi ku ne autot vetää liian usein väärästä päästä....
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Minulla on ainakin kestänyt hienosti toista vuotta eturoiskeläppien takana / lokasuojan kaaressa yhdistelmä sinkkipohjamaali-vasaralakka, sävykin on todella lähellä tuota originaalia hopeaa !mazza kirjoitti:Sinkkimaali on aivan toivotonta tavaraa, se kun ei suojaa nimeksikään...
Totta, pelkkä pohjamaali ja/tai alustamassa päästää kosteuden läpi, varmaan myös nuo aerosolit, joita ei kannattais käyttää ollenkaan, no ainakin kunnon lakka päälle!mazza kirjoitti:...Ainakin pakoputkessa (myös takaosassa) sinkkimaalin alta ruostuu heti, mutta alumiinimaali kestää monta vuotta. Ja muistakaahan vielä se, että monet pohjamaalit on hengittäviä, ja tuntuupa myös moni spray-pintamaalikin olevan. Vaativat lakan päälle, joka toimii kosteussulkuna.
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Ei ikinä pidä mennä tutkimaan helmoja meisselillä...näytti aluksi pieneltä peukalonpään kokoselta reijältä mutta albumista voi kattoo miten todellisuudessa kävi..onneksi etupäässä on tervettä
Tuohon sinkkimaalit ronskisti pensselillä, tasotteet/kiveniskumassat ja ruiskulla pintamaalit, sisälle kunnon kotelosuojat ni eiköhä tää tästä...
Tuohon sinkkimaalit ronskisti pensselillä, tasotteet/kiveniskumassat ja ruiskulla pintamaalit, sisälle kunnon kotelosuojat ni eiköhä tää tästä...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Noista helmasaumoista vielä, viime keväänä kun kävin konelassa ilmastoinnin huollossa niin pyysin tekemään koritarkastuksen jotta saisin leiman huoltokirjaan. Asentaja tarkkaan katsoikin ja ihmetteli nimenomaan helmoja ja niiden hyväkuntoisuutta kun kuulemma välillä on saman ikäisissä helmat ja niiden saumat jo tosi murheelliset. No nyt vuoden jälkeen jotain täytyy sitten tehdäkin hanttarin takasaumalle ennenkuin ruostuu. auto on siis -04 FL.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Laitoin vuosi sitten huollon yhteydessä korjausmaalilla, kun paistoi valkoinen pohjamaali, kuun alussa tein taas määräaikais huollon: Hiukan piti taas maalata, hyvin vähän tosin... Vuoden päivät siis kestää, jos kerran on lähtennyt maalit - ainakin, jos autossa on roiskeläpät.DaViega kirjoitti: Onneks on oikean väristä korjauskynää vielä paljolti jäljellä pitää seuraavalla kerralla - ellei ne maalit nyt sitten kestä - laittaa tooosi reilu kerros
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Mullakin on ilmaantunut jo pientä maalikulumaa kevyellä ruostepinnalla etulokasuojan takakulmaan.
Nyt olisi tietysti kiva tehdä kerralla kunnolla, eli onko ratkaisu "Novitecin helmat" sellainen että se estää ko. kulumisen (erityisesti ruostumisen) pitemmäksi aikaa kuten esim. vuodeksi? Mitä hintaluokka suurinpiirtein tuollaiset helmat kustantaa?
Nyt olisi tietysti kiva tehdä kerralla kunnolla, eli onko ratkaisu "Novitecin helmat" sellainen että se estää ko. kulumisen (erityisesti ruostumisen) pitemmäksi aikaa kuten esim. vuodeksi? Mitä hintaluokka suurinpiirtein tuollaiset helmat kustantaa?
- Mokomakin
- Viestit: 691
- Liittynyt: 11 Loka 2008, 17:56
- Car(s): 156 2.0ts -98
916 GTV 2.0ts -97
166 2.0ts -00
306 Cabriolet -97
Kadett -65 - Paikkakunta: Salo
Kuulin juttua että uusien autojen (ainakin bemarien) takuut menevät umpeen jos autot massataan, mistä tämä voisi johtua? Vai onko kyseessä vain temppu jolla autot saataisiin mätänemään nopeammin ja uusien autojen myynnin kasvattaminen...
V#tuttaa reilusti kun kukaan edellisistä 156 omistajista ollut tehnyt kotelosuojausta ja massausta, albumista voi katsoa kuinka paljon on uutta peltiä pitänyt laittaa, eikä projekti ole vielä edes valmis...
V#tuttaa reilusti kun kukaan edellisistä 156 omistajista ollut tehnyt kotelosuojausta ja massausta, albumista voi katsoa kuinka paljon on uutta peltiä pitänyt laittaa, eikä projekti ole vielä edes valmis...
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Tollanen 156 tuli hankittua ja helman saumoista pintamaali osittain hävinnyt ja ehkä pientä ruostettakin.
Tälläistä korjausta ajattelin: pistehiekkapuhallus, ruosteenmuunnin, sinkkiepoksi, korikitti ja tarvittavat maalit. Tiedä sitten miten helmiäismaalia voi paikkasuttailla.
Toinen vaihto ehto voisi olla, että nostaa kiveniskumassan rajaa ovien alareunaan, lakka päälle ja maalit lakan päälle.
Pelkkä kynsilakkapullon kanssa suttailu vaikuttaa aika turhalta, ainakin tämän ketjun perusteella.
Tälläistä korjausta ajattelin: pistehiekkapuhallus, ruosteenmuunnin, sinkkiepoksi, korikitti ja tarvittavat maalit. Tiedä sitten miten helmiäismaalia voi paikkasuttailla.
Toinen vaihto ehto voisi olla, että nostaa kiveniskumassan rajaa ovien alareunaan, lakka päälle ja maalit lakan päälle.
Pelkkä kynsilakkapullon kanssa suttailu vaikuttaa aika turhalta, ainakin tämän ketjun perusteella.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
No niin, tulipa itsekin rassattua nuo helmasaumat. Saumat olivat aluksi kohtuu viattoman näköiset, niiden päällä oli autoa ostaessa kiveniskuteipit, joista ainakaan toisessa ei ollut läpireikiä, mutta ruostui alta silti hieman. Repäisin teipit irti ja kas, sieltähän lähti isoja riekaleita maalia mukana, koska pohjamaalin alle oli päässyt ruoste tai sellainen kevyempi hapettuma.
Sauma todellakin ottaa itseensä sisältäpäin, saumassa on peltien välissä vain massaa, jonka taakse kosteus jää muhimaan. Lisäksi koteloissa ilmeisesti sen verran pölisee että saumaan kerääntuu sellaista mukavan muheaa ruskeankosteaa töhnää, jota kaivelin parsinneulan nokalla isot kasat saumasta. Sauma jatkuu auton alle n. 10cm, avasin tämänkin ensimmäiseen pokkaukseen asti.
Peltien välistä ylitin rassata hiekkapaperilla sen minkä pystyin. Päälle (ja pensselillä rakoon) ruosteenestopohjamaalia, kunnon saumamassa, automaaliliikkeestä oikean sävyinen maali paukkupurkilla ja lakka päälle. Tuli ihan siisti. Lopuksi uusi kiveniskuteippi Neste rallia ajatellen
Jospa tuo muutaman vuoden menisi..?
Sauma todellakin ottaa itseensä sisältäpäin, saumassa on peltien välissä vain massaa, jonka taakse kosteus jää muhimaan. Lisäksi koteloissa ilmeisesti sen verran pölisee että saumaan kerääntuu sellaista mukavan muheaa ruskeankosteaa töhnää, jota kaivelin parsinneulan nokalla isot kasat saumasta. Sauma jatkuu auton alle n. 10cm, avasin tämänkin ensimmäiseen pokkaukseen asti.
Peltien välistä ylitin rassata hiekkapaperilla sen minkä pystyin. Päälle (ja pensselillä rakoon) ruosteenestopohjamaalia, kunnon saumamassa, automaaliliikkeestä oikean sävyinen maali paukkupurkilla ja lakka päälle. Tuli ihan siisti. Lopuksi uusi kiveniskuteippi Neste rallia ajatellen
Jospa tuo muutaman vuoden menisi..?
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori