Seiskavitosta hankkimassa(hankittu)

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Midi kirjoitti:Nyt alko keskuslukitus fittuilemaan, kun laittaa ovia lukkoon niin tapit menee alas ja nousee sit samantien ylös. Eka aattelin et johtu vaan siitä ettei joku ovi ollu kunnolla kii mut nyt ei auta ees ovien paiskominen, ei vaan suostu jäämään lukkoon. :crazyeyes:
Jos olisin sinä, tekisin seuraavasti(mutten ole, joten joudut tekemään itse :-D ) :

1. Kuskin ovipahvi auki
2. Lukkomoottorin liitin irti
3. Sitten tutkit moottorin pään liittimestä(5 johdinta?) yleismittarilla :
- Kahden johtimen välistä pitäisi löytyä resistanssia noin 5 - 200 Ohmia, niillä ajetaan lukko ylös alas riippuen kumminpäin rele pistää + ja - jännitteen kun toinen etuovi ohjaa.
- Jäljelle jäävistä kolmesta johtimesta yksi on maa(musta?), mittarin toinen piikki siihen
- Toisella piikillä koitat jäljelle jäävät johtimet(Auki ja kiinni mikrokytkimet). Toisessa pitäisi olla 0 Ohmia ja toisessa ääretön resistanssi eli ei yhteyttä
- Sitten liikutat moottorin käsin toiseen asentoon ja toistat edellisen kohdan. Nyt 0 ohmia ja ääretön resistanssi pitäisi olla päinvastaisissa johtimissa.
4. Jos kaikki edellämainitut kokeet onnistuivat, tee sama toisen oven lukkomoottorille.

Itse luulen että vika on jomman kumman etuoven rajakatkaisijoissa. Jompi tai kumpi etuovien auki rajoista antaa keskuslukon releelle pulssin nostaa lukot ylös heti kun keskuslukko on pistänyt ne alas, eli toisin sanoen kytkin on jumittunut päälle-asentoon. Jos vika ei ole siinä, on vika luultavasti keskuslukon ohjausreleissä. Tosin Alfan sähköthän tunnetaan helppoina ja johdonmukaisina... :lol:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
jarski
Viestit: 1734
Liittynyt: 19 Kesä 2003, 23:21

Viesti Kirjoittaja jarski »

....ja jos olisin eltsu...menisin hoitoon... :mrgreen: :mrgreen: ...
ei vaan HIANOT ohjeet tuli että paukahti....ei voi ku ihailla...ilman edittiä tuo oli hienoa paneutumista asialle :mrgreen: :drinking:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Midi kirjoitti:En usko et tossa on takaluukussa mitään anturia, kun eihän se edes voi olla kiinni niin et ei olis lukossa.

[
Ok. Mun kärryssä todellakin on anturi takaluukussa. Viallinen anturi antoi silloin virheellistä tietoa keskuslukituksen ohjaukselle, että luukku oli mukamas auki, eikä sen vuoksi lukinnut ovia (vaan aukaisi ne välittömästi uudestaan).

Noh, toivottavasti saat lukituksen kuntoon asap. :)


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Tänään töissä hain autosta jotain ja paiskasin hantin puolen oven kiinni ja kappas, alko lukitus toimia :-D
Ovinäyttö näytti vielä et se ovi olis auki mut hyvin pelaa. Pitää vaan paiskoa sit jatkossa jos ei toimi :lol:

Kiitoksia vaan kaikista vinkeistä, vaikka tämä asia ratkesi näin tälläerää.
Joona Karimaa
____________

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Midi kirjoitti:
Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Ainakin mulla monivikatori luulee kahden oven olevan auki, tai siis luuli ennen kuin nappasin liittimen irti.
Missäs toi liitin sit majailee?
Siinä joulukuusipurkin takapinnassa. Liittimiä taisi olla kaksi tai kolme, yksi on kellolle, yksi valoshowlle ja olikohan vielä yksi erillinen purkin taustavalaistukselle? Kokeilemalla se selviää mikä "kannattaa" irrottaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Jaahas, nyt kun tässä tarkemmin tutkin niin kun hantin ovi on huonosti kiinni keskuslukitus toimii mutta ei se ovi kuitenkaan mene lukkoon, ja sit taas jos on kunnolla kiinni ni nousee tapit heti ylös.. :roll:

edit: elikkä ovea avaamaan sit vaan?
Joona Karimaa
____________

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Eiköhän se vika sit löydy hantin oven lukkomoottorista/liitoksista... Sähköviat kyllä osaa toisinaan olla melko ihmeellisiä :crazyeyes:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Kakkospytyn kohalta tippu pakosarjan kiinnitys mutterit tänään, ihmeteltiin jonkin aikaa sitä ääntä ja sitten kotona huomasin että siitä vuotaa ja puuttuu mutterit. :lol:

Sitä vaan kysyisin että pitääkö noi olla momentissa? Aika löysällä tuntu muutkin olevan, noita ei varmaan kovin tiukkaan pidäkkään kiristää ettei korkkaa kierteet kannesta?


Pitää toi ovi ottaa työn alle tässä joskus kun jaksaa...
Joona Karimaa
____________

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Onhan niille varmaan momentitkin olemassa mutta minä ainakin olen vetänyt vaan hauismomenttiin. Eivät ole kovin kriittisiä, kunhan nyt vähän järkeä käyttää siinä kiristämisessä. Kyllähän kaiken saa rikki jos yrittää :wink:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

juu yleensä on tullut kiristettyä käsin eikä ongelmia ole ollut kunhan käyttää järkeä tuossa kiristysvaiheessa niinkuin scuderia tuossa jo sanoikin..
itse vaihdoin uudet kierretapit kanteen ja laitoin lukitetta kierteisiin, lisäksi vaihdoin tilalle pitkät (n20mm)mutterit jolloin kiristyksen yhteydessä voima keskittyy tasaisesti koko kierretappiin..

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Tossa on joku erikoinen kierre näköjään :evil: , tammisaaresta asti pitäis lähteä muttereita hakemaan. Nyt oli tippunu jo kolmospytyn kohaltakin yks, ehkäpä vois vähän kiristellä noita muitakin :lol:
Joona Karimaa
____________

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Noniin otin auki kummatkin hantin puolen ovet, aikani ihmettelin kun alko heti toimimaan keskuslukitus kun otin pahvit pois. :shock:
Syykin löyty, kummankaan oven tapit ei päässy menee ihan alas asti koska ne otti ovipahviin, tai oikeastaan siihen "kehykseen" mikä niitten ympärilla on, kiinni. Pienellä patentilla sain tapit ylemmäs ja nyt toimii ku junan vessa. :-D

Kummalista vaan että ne on tolleen menny, missäköhän se vika alunperin sijaitsee.. vivustot vääntyny?

Nomut onneks nyt toimii. Voi rauhallisin mielin lähteä rallia kattomaan jyväskylään. :)
Joona Karimaa
____________

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Midi kirjoitti:Syykin löyty, kummankaan oven tapit ei päässy menee ihan alas asti koska ne otti ovipahviin, tai oikeastaan siihen "kehykseen" mikä niitten ympärilla on, kiinni.
Siis ne lukkonuppien virkaa toimittavat muovipalikat? Minä kun olin käsittävinäni siitä rakenteesta ettei sitä palikan tankoon kiristävää ruuvia ole tarkoituskaan vetää pohjaan asti vaan se toimisikin säätönä. Ainakin itse säädin nuppeleiden korkeudet niistä ruuveista.
- Epäkelpokeräilijä -

GAMMA500
Viestit: 2222
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:38

Viesti Kirjoittaja GAMMA500 »

mulla oli sama juttu, noita nuppeja on kahta erilaista, toisista saa sen punaisen läpän irti ja alta löytyy mutteri josta säädetään kuinka syvässä toi on. Turbossa mulla on umpinaiset numikat ja ruuvi sivussa jolla se kiristetään

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Ei tuolla kyllä mun mielestä mitään ruuvia tai mutteria ollu :shock:
Joona Karimaa
____________

Avatar
Midi
Viestit: 817
Liittynyt: 12 Kesä 2005, 17:21
Paikkakunta: Forssa

Viesti Kirjoittaja Midi »

Tässä ajankuluksi nyt nostetaan tämäkin. :-D

Eli joo, siellä lukkojen tapeissa ois ilmeisesti ollu semmonen säätö mutta minähän tein sinne oman patentin jolla sain ne korkeemmalle.. hyvin on toiminu. :P
Joona Karimaa
____________

Vastaa Viestiin