Ratapäivä Alastaro 26.9 klo 16-20 vähän faktaa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Keltsi
Viestit: 1683
Liittynyt: 14 Kesä 2004, 21:33
Car(s): 155 Q4, 156 2.4 JTD 10V, 156 GTA, 164 TB, B5 Qt
Paikkakunta: Hämeenlinna

Viesti Kirjoittaja Keltsi »

Suuri kiitos kaikille mukana olleille ja tietenkin puuhalle tapahtuman järjästämisestä!

Nyt on sitten kaikki suomen toiminnassa olevat moottoriradat käyty kasilla läpi ja jokaiselta on paras aika kirjattu ylös takakontin kannen sisäpintaan tulevaisuutta varten...

Nyt onkin sitten aika päästää kasi hyvin ansaitsemalleen "eläkkeelle" odottelemaan uutta tulemista. Tähän menee useita vuosia, ehkä :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Hienolta näytti ja kuulosti. Vaimokin sanoi että tullaan ens kerralla kokeilemaan GTV:llä. Keskimmäinen tyttö ihastu kovasti Fiiuun.... :wink:
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

No hitsi... sinähän se olit siellä 166:lla... oli tarkoitus tulla moikkaamaan, mutta touhuilin muuta ja sitten olitkin jo hävinnyt. Pistin kyllä tarkoituksella oman autoni viereen parkkiin. ;-)

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Ja hyvältä näyttivät 166:set vierekkäin. Miltäs tuo 166:nen tuntui radalla?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
MrKirby
Viestit: 604
Liittynyt: 20 Helmi 2005, 13:21
Car(s): 166 3.2
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja MrKirby »

Kyllä se loppujen lopuksi ihan hyvältä tuntui, mutta mulla onkin siinä -30 mm Eibachit ja keltaiset konit. Ensin kyllä tuntui, että jarrut meinaa hävitä, mutta ei ne mihkää hävinny... ei vaan ollu oikein tottunu jarruttelemaan ihan tuollaisella voimalla... absit täristi vähän väliä, joten ei tullut jarruja juuri säälittyä :oops: Renkaat kyllä tuntui ulisevan koko ajan, mutta vika oli arvatenkin minun ajotyylissäni...yliyrittämistä, ei ollut tarpeeksi jouheat ajolinjat. En kuitenkaan jäänyt kuin alle 3 sek. nopeimmalle alfalle (ghost kai...), joten ihan ok ensikertalaiselle. :)

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

No niin.
Loput rahat jaettu asianomaisille. 23€ palautusta per lätty.

Otetaanko keväällä uusiksi???

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

Kiitos ja kumarrus asianomaisille!!!!
Näitä päiviä lisää 8)

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

puuha kirjoitti:Otetaanko keväällä uusiksi???
Tuo tarvitsisi varmaan melko pian tietää. Radat varmaan varataan hyvissä ajoin. Koskahan kerhot julkaisee oman kalenterinsa?

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

Dodiin, minäkin taas kotona.

Minunkin puolestani erityiskiitokset Puuhalle ja tavalliset kiitokset kaikille muille mukanaolleille! Pirun kivaa oli. Oli hyvä testata, miten oma kärry kulkee ja toimii, vaikken todella mikään ässä olekaan. Koneelle ratakeikka taisi tehdä hyvää, paluumatkalla tuntui kiertävän paljon kevyemmin kuin menomatkalla.. :wink:

Ja oli tosiaan kiva nähdä naamoja nimimerkkien takaa. :P

Ilman muuta otetaan uusiksi viimeistään keväällä :-D


Terv. CC.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Joo, hienoa oli. Pyöräilin tänään töihin ja taisi tulla ajettua jokainen mutka uusiksi, koska olin duunissa täysin työkyvyttömässä kunnossa.

Kuvia tulee kun saan teetettyä - pääasiassa niistä kahdesta autosta, jotka olivat radalla, kun olin keskikentällä leikkimässä valokuvaajaa.

Parasta oli huomata, että sai sen vanhan lahnan vihdoin kanttaamaan käskystä. Eka seteissä kumit alkoivat kääntyä alle, muutta yli 2.5 bar piti sivutekstit renkaissa. Paitsi lopussa, jossa tuli otettua tukea kanttareista oikein urakalla. Jiihaa!

Viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa piti kokeilla vielä vanhaa nuorouuden haavetta. Verkkokalvolla on lehtikuva Martin Schanchesta, joka vetää mutkan niin että sisäetu on kanttarin päällä ja perä tulee luisussa radalla. En tiedä, menikö sisäetu heinikon puolelle ja kanttari iski pohjaan, vai hakkasiko kanttarin haitaripinta rengasta jotenkin yllättävästä kulmasta, mutta jumalauta se ääni oli kuin konekiväärillä olisi ammuttu alustaan. Kello olikin 19:45. Päätin lopettaa.

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

..ja näköjään pääsit kotiinkin vanhalla sotaratsullasi..hienoa! :wink:
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Kiitti vaan puuha minunkin puolestani :multi:
Oli eka kerta tuolla meikäläiselläkin, harmi että ajot meni vituralleen jarrumurheiden takia.
Kiva rata on ajella, ei tarvitse pelätä kaiteita kuten ahvenistolla, sinne uudestaan !
- Alfaholic -

Avatar
Ghost
Viestit: 456
Liittynyt: 18 Marras 2003, 14:47
Car(s): GT 3.2 Q2
156 2.0 T.S
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ghost »

Jep, kiitokset Puuhalle järjestelyistä, Ciancarlolle upeista palkinnoista ja kaikille hyvästä seurasta.

Martin Schanche kävi mullakin mielessä, kun sisäetu oli kanttarin päällä ja perä tuli luisussa... oli meinaan se sisäetu ulkopuolen kanttarilla... :? Ei onneksi mennyt mitään ihmeempää rikki (pohjamuovi on taas vähän lähempänä kuolemaa).

Motonetin jarrupalat tekivät kiusaa koko illan, niinkuin oikeastaan koko kesän. Onneksi loppuivat kotimatkalla totaalisesti, ajettiinhan niillä jo 16.700km... :mrgreen:

Ja eikun keväällä uusiksi!

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

Ajoit ihan tosissasi ghost, kuten asiaan kuuluu. ei se kumi turhaan ulvonut :mrgreen:
Kiitti siitä keltsi videosta
- Alfaholic -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Eipä tarttunut ghostin likipiti tilanteesta kuin hiekan pöllyäminen, itse autoa ei nauhalla näy.
Sääli sikäli, tilanne oli... herkullinen :mrgreen:

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Kiitokset täältäkin kaikille. CC:n lamppu tuli jo testattua, kun karttoja katseltiin. Näppärää :mrgreen:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hienoa meininkiä! Harmi että itselle osui tuo kielen opiskelu juuri samaan aikaan - ensi kerralla toivottavasti itsekin radalla mukana. puuhalle hatunnosto täältäkin, hienoa että otit noinkin ison projektin hoitaaksesi.

V6:lle ja Jonille (hyvin toimii 350D) kiitokset kuvista. Pääsee ainakin näin virtuaalisesti meininkiin mukaan.

EDIT: PS. On muuten erityisen komea tuo Mr.Kirbyn maantielaiva! AA:n 155 saanut pesäpallosta? Olen varmaan sanonut tämän ennenkin, mutta hienosti toimii tuo valkoiset vanteet-punainen auto-yhdistelmä.

Joni
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Syys 2005, 01:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni »

Eipä mitään hyvä josko niistä jotain selvää saa =) Varikolta on vielä jonkin verran kuvia, pitää laittaa nekin näytille kunhan saa aikaiseksi kääntää ne jpg:ksi...

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Vittorio Jano kirjoitti: AA:n 155 saanut pesäpallosta? Olen varmaan sanonut tämän ennenkin, mutta hienosti toimii tuo valkoiset vanteet-punainen auto-yhdistelmä.[/i]
No en tiedä pesäpallosta tai mailastakaan... joko on jo ollut Saksasta tullessa tai sitten on parkkipaikkaterroristi iskenyt? :evil: Onneksi vain suurin kolhu näkyy. :oops: Pääasia, että kulkee...

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Kieltämättä 166:nen näytti herkulliselta.... ja ne heijastukset kyljistä auringon laskiessa. :-D
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

AutonAlfa kirjoitti:Onneksi vain suurin kolhu näkyy.
Eikä vissiin näy luonnosa noin selvästi. Aika monta kertaa olen autosi nähnyt, enkä ole klommoa ennen edes huomannut.

Avatar
-tommi-
Viestit: 510
Liittynyt: 09 Maalis 2005, 09:02
Car(s): 159, 2.4 JTDm -2006 Sportwagon
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja -tommi- »

KJS kirjoitti:
puuha kirjoitti:Otetaanko keväällä uusiksi???
Tuo tarvitsisi varmaan melko pian tietää. Radat varmaan varataan hyvissä ajoin. Koskahan kerhot julkaisee oman kalenterinsa?
Joo, ja nyt sit viikonlopuks...
Koska tammikuussa tulee lähtö santahaminaan lomailemaan, niin olis fifty-fifty mahdollisuus päästä mukaan esim. lauantaina. Ja eikös muutenkin viikonloppupäivä olisi suotuisampi?

Ja tosiaan kiitokset puuhalle.

Joni
Viestit: 3
Liittynyt: 27 Syys 2005, 01:12
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Joni »

Häiritsen nyt kerran vielä... Sain siis viimein nuo varikko kuvatkin... eli nyt kaikki kuvat löytyvät samasta paikkaa... tuolta

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Kuva

Lisäsin omat otokseni omaan albumiin. Odotukset olivat korkealla, mutta ei laatu.
Ensi kerralla voisi yrittää vaikka tarkentaa objektiin. Jonin tasoon täytyy vielä harjoitella.
Pitää varmaan pistää akka ajamaan ostarin ympäri.

http://www.alfabbs.fi/album_personal.php?user_id=274

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Kiitokset kuvista :mrgreen:
Tuossa kurvi kuvassa näätte että ei se eibachin jousisarja mikään erityisen hyvä ole :roll: tosin vakioiskareilla.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Mitäs sen on väliä paljonko auto kallistuu, kun vain pyörät on kiinni tiessä. :mrgreen: Tuli ihan muistot mieleen, kun ekan kerran alkoi vaihtaa 164:een rengasta ja alkoi epäillä riittääkö tunkissa vara että saa pyörän ilmaan :crazyeyes:

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

On sillä hyvinkin paljon väliä.

1) pyöräkulmat menee lievästi sekaisin => pito huononee
2) painonsiirtymä ulkofillareille lisääntyy => pito huononee
3) kuski tippuu penkiltä => ajolinjat huononee

PS! Iskari ei vaikuta kallistukseen pitkässä mutkassa

Avatar
Jappe
Viestit: 1710
Liittynyt: 06 Maalis 2003, 21:49
Car(s): GTV 2.0 TS
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Jappe »

hohhoijaa.
porukat tietysti asentelee madallusjousia ja koneja ihan vaan huviksensa ja jotta sais johonkin palkkansa menemään...
- Alfaholic -

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

No tietty ! :silly:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Jappe kirjoitti: porukat tietysti asentelee madallusjousia ja koneja ihan vaan huviksensa ja jotta sais johonkin palkkansa menemään...
Eiköhän ne oikeasti asenneta ulkonäön vuoksi.

Seiska5mmalta ihan asiallisia kuvia - varsinkin tuo konepellit pystyssä-näpsy miellyttää silmää. Minkämoisella kameralla?

Myös Jonin varikkokuvat olivat laadukkaita. Aika ronskisti lisätty värikylläisyyttä, mikä kyllä tuo niihin kivasti potkua. Itse muutin oman 350D:n asetuksiin lisää saturaatiota, mutta silti joutuu usein Shopissa kasvattamaan. Täällä kun tuppaa olemaan niin harmaata.

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Otin kuvat... mikähän se mun filmikamera oikein on... Minolta 9 jotain. Kahdeksan vuotta vanha. 200 mm zoomi ja loppuillasta aukko levällään, koska valo ei riittänyt. Teetätin filmin suoraan digiksi ja sanoisin, että tunninkuvan automaatit repivät kuvat väkisin joihinkin yleismitta-asetuksiin. On niitä joutunut shoppailemaan.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Vittorio Jano kirjoitti:
Jappe kirjoitti: porukat tietysti asentelee madallusjousia ja koneja ihan vaan huviksensa ja jotta sais johonkin palkkansa menemään...
Eiköhän ne oikeasti asenneta ulkonäön vuoksi.
Oikeasti?

Oikeasti toiset asentaa ne ulkonäön takia ja toiset ajettavuuden takia. Minä kuulun jälkimmäisiin.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Abarth kirjoitti:Oikeasti toiset asentaa ne ulkonäön takia ja toiset ajettavuuden takia. Minä kuulun jälkimmäisiin.
Väitän, että kuulut selkeään vähemmistöön.

Otetaan 100 alustasarjaa

- 20 sarjaa asennetaan ulkonäön vuoksi
- 75 sarjaa asennetaan ulkonäön vuoksi, mutta asennuttaja väittää että satsilla pyritään parantaman ajo-ominaisuuksia
- 5 sarjaa asennetaan parantamaan ajo-ominaisuuksia

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Luulisin että pelkät jouset vaihdetaan yleensä ulkonäön vuoksi. Harva taitaa pistää parempia iskareita ulkonäköä parantamaan, eivätpä ne sieltä paljon näy.

Olisko pelkät jouset vaihtaneiden ja jouset + iskarit vaihtaneiden suhde joku fifty-sixty?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

Luulen että tämä marginaalinen 5% laittaa jotain muutakin iskareiden lisäksi.
Vaikka eihän niissä pelkissä jousissakaan mitään vikaa ole...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Jumalauta, tässähän tehdään historiaa! Olemme saaneet selville että ihmisillä on eri motiivit tehdä asioita!!

Nyt soittamaan iltalehdelle.

PS. Minä vaihdan jouset jotta mummon naapuri saisi jotain sisältöä elämäänsä ja lisää ihmettelemistä kun menen seuraavan kerran käymään.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Niin siis tarkennettakoon vielä, että minä - kuten varmaan kaikki muutkin alfistit - olen aina tehnyt kaikki modifikaatiot vain ja ainoastaan ajettavuuden kohentamiseksi. Voi sitä riemua, kun madalletulla autolla pääsee tykittämään Prisman edessä olevaan hidastetöyssyyn!

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Sainks mä aikaan tään väittelyn tolla mitä puolipiruuttani heitin tonne aiemmin? Vaihdoin ton allekirjoituksen, etten sit jatkossa ainakaan aiheuta mielipahaa kellekään :roll:

Kyllähän minä(kin) ymmärrän, että rata-ajossa madalletusta alustasta on jopa hyötyä. Ja yleisellä tielläkin silmäniloa. Mutta korjataan tässä mitä ehkä oli taka-ajatuksena. Ehkä tämä on jo vanhanaikainen näkemys, mutta oli vallalla italiassa ja ranskassa aikanaan... Ihan normaaliin maantiekäyttöön tarkoitetussa autossa pitkät ulosjoustovarat ovat osa hyvää ajettavuutta. Vaikka auto kallistuu ja sisäkurvin puoleiset pyörät menettävätkin otettaan tienpinnasta, on ne kuitenkin siinä vielä kiinni ja ns. lukevat tienpintaa ja näin kuskilla voi olla jopa näppituntuma mitä on tapahtumassa. Ja ehkä auton kallistuminen jopa varoittaa kuskia, että aletaan mennä liian kovaa? Tiedän kyllä senkin, että tiukemmalla alustalla varustetuissa sporttisemmissa autoissa sisäkurvin puoleisella (taka)pyörällä on tapana nousta ylös. Mutta normaali maantielaivoista puhuttaessa pidän kiinni ajatuksesta, että ennemmin pitkät ulosjoustovarat kuin matala alusta.

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Grendel »

No hätä. Ei kai tässä kellekkään mielipahaa kun kaikki huulta heitellään....

Josta asiaan. Taas väärässä. Sporttisempi auto voi keventää sisempää ETUPYÖRÄÄ sillä sporttinen autohan on TAKAVETOINEN!!
TypeRät kyllä voivat nostaa takafillaria.

Alfisti
Viestit: 417
Liittynyt: 09 Elo 2003, 07:20
Car(s): GT JTDm -04
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Alfisti »

Näinhän me kaikki toivomme, että ne sporttiautot olisi takavetoja vielä nykyäänkin :mrgreen: Mitä takavetoisiin tulee, niin omat ajokokemukset takavetoisilla on pääsiassa autoista, joissa yhdenkin pyörän irtoaminen tienpinnasta saattaisi johtaa siihen, että ollaan ojallaan katossa ja kaikki pyörät ilmassa :wink: Ladalle on liikenneympyrä ihan riittävä haaste, jos ei ole menossa suoraan yli. Vai pitäiskö sillä joskus lähteä radalle 8)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Grendel kirjoitti:Sporttisempi auto voi keventää sisempää ETUPYÖRÄÄ sillä sporttinen autohan on TAKAVETOINEN!!
TypeRät kyllä voivat nostaa takafillaria.
Näinhän se menee. Ratakäytössä matalampi on teoriassa aina parempi. Rauhoittaa auton käyttäytymistä kun painopiste tulee alemmaksi. Kallistelussa tulee lisäksi vielä "heiluria", joka vaikeuttaa auton hallintaa.

Periaatteena kai voi pitää, että etuvedossa pehmeä keula ja takavedossa jäykkä keula. Teoriani saa ampua alas, koska olen vasta rookie näissä hommissa.
VMP

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Etuvetoisessa autossa (radalla) painopisteen oleminen mahdollisimman matalalla on tärkeämpää kuin takavetoisessa. Tämä siksi, että painosiirtymä taaksepäin olisi mahdollisimman pieni kiihdyttäessä - painoa pitää pysyä kiihdyttäessä vetävillä pyörillä.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Andros
Viestit: 293
Liittynyt: 20 Loka 2003, 23:53
Car(s): 159 SW TBi
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja Andros »

Kiitokset kuvista. On se hyvä että näkee joskus miten vakioalustalla kori kallistuu. Taidanpa laittaa konit+eibachit tilaukseen. Ja tietysti pelkästään ulkonäön vuoksi :mrgreen:

Vastaa Viestiin