Suuri kiitos kaikille mukana olleille ja tietenkin puuhalle tapahtuman järjästämisestä!
Nyt on sitten kaikki suomen toiminnassa olevat moottoriradat käyty kasilla läpi ja jokaiselta on paras aika kirjattu ylös takakontin kannen sisäpintaan tulevaisuutta varten...
Nyt onkin sitten aika päästää kasi hyvin ansaitsemalleen "eläkkeelle" odottelemaan uutta tulemista. Tähän menee useita vuosia, ehkä
No hitsi... sinähän se olit siellä 166:lla... oli tarkoitus tulla moikkaamaan, mutta touhuilin muuta ja sitten olitkin jo hävinnyt. Pistin kyllä tarkoituksella oman autoni viereen parkkiin.
Kyllä se loppujen lopuksi ihan hyvältä tuntui, mutta mulla onkin siinä -30 mm Eibachit ja keltaiset konit. Ensin kyllä tuntui, että jarrut meinaa hävitä, mutta ei ne mihkää hävinny... ei vaan ollu oikein tottunu jarruttelemaan ihan tuollaisella voimalla... absit täristi vähän väliä, joten ei tullut jarruja juuri säälittyä Renkaat kyllä tuntui ulisevan koko ajan, mutta vika oli arvatenkin minun ajotyylissäni...yliyrittämistä, ei ollut tarpeeksi jouheat ajolinjat. En kuitenkaan jäänyt kuin alle 3 sek. nopeimmalle alfalle (ghost kai...), joten ihan ok ensikertalaiselle.
Minunkin puolestani erityiskiitokset Puuhalle ja tavalliset kiitokset kaikille muille mukanaolleille! Pirun kivaa oli. Oli hyvä testata, miten oma kärry kulkee ja toimii, vaikken todella mikään ässä olekaan. Koneelle ratakeikka taisi tehdä hyvää, paluumatkalla tuntui kiertävän paljon kevyemmin kuin menomatkalla..
Ja oli tosiaan kiva nähdä naamoja nimimerkkien takaa.
Joo, hienoa oli. Pyöräilin tänään töihin ja taisi tulla ajettua jokainen mutka uusiksi, koska olin duunissa täysin työkyvyttömässä kunnossa.
Kuvia tulee kun saan teetettyä - pääasiassa niistä kahdesta autosta, jotka olivat radalla, kun olin keskikentällä leikkimässä valokuvaajaa.
Parasta oli huomata, että sai sen vanhan lahnan vihdoin kanttaamaan käskystä. Eka seteissä kumit alkoivat kääntyä alle, muutta yli 2.5 bar piti sivutekstit renkaissa. Paitsi lopussa, jossa tuli otettua tukea kanttareista oikein urakalla. Jiihaa!
Viimeisen kierroksen viimeisessä mutkassa piti kokeilla vielä vanhaa nuorouuden haavetta. Verkkokalvolla on lehtikuva Martin Schanchesta, joka vetää mutkan niin että sisäetu on kanttarin päällä ja perä tulee luisussa radalla. En tiedä, menikö sisäetu heinikon puolelle ja kanttari iski pohjaan, vai hakkasiko kanttarin haitaripinta rengasta jotenkin yllättävästä kulmasta, mutta jumalauta se ääni oli kuin konekiväärillä olisi ammuttu alustaan. Kello olikin 19:45. Päätin lopettaa.
Kiitti vaan puuha minunkin puolestani
Oli eka kerta tuolla meikäläiselläkin, harmi että ajot meni vituralleen jarrumurheiden takia.
Kiva rata on ajella, ei tarvitse pelätä kaiteita kuten ahvenistolla, sinne uudestaan !
Jep, kiitokset Puuhalle järjestelyistä, Ciancarlolle upeista palkinnoista ja kaikille hyvästä seurasta.
Martin Schanche kävi mullakin mielessä, kun sisäetu oli kanttarin päällä ja perä tuli luisussa... oli meinaan se sisäetu ulkopuolen kanttarilla... Ei onneksi mennyt mitään ihmeempää rikki (pohjamuovi on taas vähän lähempänä kuolemaa).
Motonetin jarrupalat tekivät kiusaa koko illan, niinkuin oikeastaan koko kesän. Onneksi loppuivat kotimatkalla totaalisesti, ajettiinhan niillä jo 16.700km...
Hienoa meininkiä! Harmi että itselle osui tuo kielen opiskelu juuri samaan aikaan - ensi kerralla toivottavasti itsekin radalla mukana. puuhalle hatunnosto täältäkin, hienoa että otit noinkin ison projektin hoitaaksesi.
V6:lle ja Jonille (hyvin toimii 350D) kiitokset kuvista. Pääsee ainakin näin virtuaalisesti meininkiin mukaan.
EDIT: PS. On muuten erityisen komea tuo Mr.Kirbyn maantielaiva! AA:n 155 saanut pesäpallosta? Olen varmaan sanonut tämän ennenkin, mutta hienosti toimii tuo valkoiset vanteet-punainen auto-yhdistelmä.
Eipä mitään hyvä josko niistä jotain selvää saa =) Varikolta on vielä jonkin verran kuvia, pitää laittaa nekin näytille kunhan saa aikaiseksi kääntää ne jpg:ksi...
Vittorio Jano kirjoitti: AA:n 155 saanut pesäpallosta? Olen varmaan sanonut tämän ennenkin, mutta hienosti toimii tuo valkoiset vanteet-punainen auto-yhdistelmä.[/i]
No en tiedä pesäpallosta tai mailastakaan... joko on jo ollut Saksasta tullessa tai sitten on parkkipaikkaterroristi iskenyt? Onneksi vain suurin kolhu näkyy. Pääasia, että kulkee...
Tuo tarvitsisi varmaan melko pian tietää. Radat varmaan varataan hyvissä ajoin. Koskahan kerhot julkaisee oman kalenterinsa?
Joo, ja nyt sit viikonlopuks...
Koska tammikuussa tulee lähtö santahaminaan lomailemaan, niin olis fifty-fifty mahdollisuus päästä mukaan esim. lauantaina. Ja eikös muutenkin viikonloppupäivä olisi suotuisampi?
Lisäsin omat otokseni omaan albumiin. Odotukset olivat korkealla, mutta ei laatu.
Ensi kerralla voisi yrittää vaikka tarkentaa objektiin. Jonin tasoon täytyy vielä harjoitella.
Pitää varmaan pistää akka ajamaan ostarin ympäri.
Mitäs sen on väliä paljonko auto kallistuu, kun vain pyörät on kiinni tiessä. Tuli ihan muistot mieleen, kun ekan kerran alkoi vaihtaa 164:een rengasta ja alkoi epäillä riittääkö tunkissa vara että saa pyörän ilmaan
Jappe kirjoitti:
porukat tietysti asentelee madallusjousia ja koneja ihan vaan huviksensa ja jotta sais johonkin palkkansa menemään...
Eiköhän ne oikeasti asenneta ulkonäön vuoksi.
Seiska5mmalta ihan asiallisia kuvia - varsinkin tuo konepellit pystyssä-näpsy miellyttää silmää. Minkämoisella kameralla?
Myös Jonin varikkokuvat olivat laadukkaita. Aika ronskisti lisätty värikylläisyyttä, mikä kyllä tuo niihin kivasti potkua. Itse muutin oman 350D:n asetuksiin lisää saturaatiota, mutta silti joutuu usein Shopissa kasvattamaan. Täällä kun tuppaa olemaan niin harmaata.
Otin kuvat... mikähän se mun filmikamera oikein on... Minolta 9 jotain. Kahdeksan vuotta vanha. 200 mm zoomi ja loppuillasta aukko levällään, koska valo ei riittänyt. Teetätin filmin suoraan digiksi ja sanoisin, että tunninkuvan automaatit repivät kuvat väkisin joihinkin yleismitta-asetuksiin. On niitä joutunut shoppailemaan.
Abarth kirjoitti:Oikeasti toiset asentaa ne ulkonäön takia ja toiset ajettavuuden takia. Minä kuulun jälkimmäisiin.
Väitän, että kuulut selkeään vähemmistöön.
Otetaan 100 alustasarjaa
- 20 sarjaa asennetaan ulkonäön vuoksi
- 75 sarjaa asennetaan ulkonäön vuoksi, mutta asennuttaja väittää että satsilla pyritään parantaman ajo-ominaisuuksia
- 5 sarjaa asennetaan parantamaan ajo-ominaisuuksia
Luulisin että pelkät jouset vaihdetaan yleensä ulkonäön vuoksi. Harva taitaa pistää parempia iskareita ulkonäköä parantamaan, eivätpä ne sieltä paljon näy.
Olisko pelkät jouset vaihtaneiden ja jouset + iskarit vaihtaneiden suhde joku fifty-sixty?
Niin siis tarkennettakoon vielä, että minä - kuten varmaan kaikki muutkin alfistit - olen aina tehnyt kaikki modifikaatiot vain ja ainoastaan ajettavuuden kohentamiseksi. Voi sitä riemua, kun madalletulla autolla pääsee tykittämään Prisman edessä olevaan hidastetöyssyyn!
Sainks mä aikaan tään väittelyn tolla mitä puolipiruuttani heitin tonne aiemmin? Vaihdoin ton allekirjoituksen, etten sit jatkossa ainakaan aiheuta mielipahaa kellekään
Kyllähän minä(kin) ymmärrän, että rata-ajossa madalletusta alustasta on jopa hyötyä. Ja yleisellä tielläkin silmäniloa. Mutta korjataan tässä mitä ehkä oli taka-ajatuksena. Ehkä tämä on jo vanhanaikainen näkemys, mutta oli vallalla italiassa ja ranskassa aikanaan... Ihan normaaliin maantiekäyttöön tarkoitetussa autossa pitkät ulosjoustovarat ovat osa hyvää ajettavuutta. Vaikka auto kallistuu ja sisäkurvin puoleiset pyörät menettävätkin otettaan tienpinnasta, on ne kuitenkin siinä vielä kiinni ja ns. lukevat tienpintaa ja näin kuskilla voi olla jopa näppituntuma mitä on tapahtumassa. Ja ehkä auton kallistuminen jopa varoittaa kuskia, että aletaan mennä liian kovaa? Tiedän kyllä senkin, että tiukemmalla alustalla varustetuissa sporttisemmissa autoissa sisäkurvin puoleisella (taka)pyörällä on tapana nousta ylös. Mutta normaali maantielaivoista puhuttaessa pidän kiinni ajatuksesta, että ennemmin pitkät ulosjoustovarat kuin matala alusta.
No hätä. Ei kai tässä kellekkään mielipahaa kun kaikki huulta heitellään....
Josta asiaan. Taas väärässä. Sporttisempi auto voi keventää sisempää ETUPYÖRÄÄ sillä sporttinen autohan on TAKAVETOINEN!!
TypeRät kyllä voivat nostaa takafillaria.
Näinhän me kaikki toivomme, että ne sporttiautot olisi takavetoja vielä nykyäänkin Mitä takavetoisiin tulee, niin omat ajokokemukset takavetoisilla on pääsiassa autoista, joissa yhdenkin pyörän irtoaminen tienpinnasta saattaisi johtaa siihen, että ollaan ojallaan katossa ja kaikki pyörät ilmassa Ladalle on liikenneympyrä ihan riittävä haaste, jos ei ole menossa suoraan yli. Vai pitäiskö sillä joskus lähteä radalle
Grendel kirjoitti:Sporttisempi auto voi keventää sisempää ETUPYÖRÄÄ sillä sporttinen autohan on TAKAVETOINEN!!
TypeRät kyllä voivat nostaa takafillaria.
Näinhän se menee. Ratakäytössä matalampi on teoriassa aina parempi. Rauhoittaa auton käyttäytymistä kun painopiste tulee alemmaksi. Kallistelussa tulee lisäksi vielä "heiluria", joka vaikeuttaa auton hallintaa.
Periaatteena kai voi pitää, että etuvedossa pehmeä keula ja takavedossa jäykkä keula. Teoriani saa ampua alas, koska olen vasta rookie näissä hommissa.
Etuvetoisessa autossa (radalla) painopisteen oleminen mahdollisimman matalalla on tärkeämpää kuin takavetoisessa. Tämä siksi, että painosiirtymä taaksepäin olisi mahdollisimman pieni kiihdyttäessä - painoa pitää pysyä kiihdyttäessä vetävillä pyörillä.
Kiitokset kuvista. On se hyvä että näkee joskus miten vakioalustalla kori kallistuu. Taidanpa laittaa konit+eibachit tilaukseen. Ja tietysti pelkästään ulkonäön vuoksi