Olen ostamassa 147:aa, mut opastusta tarvitaan

Alfoista

Valvoja: Moderators

jpakarin
Viestit: 85
Liittynyt: 27 Heinä 2005, 13:48
Car(s): 75 3.0 America Turbo
Paikkakunta: Joensuu // Helsinki

Viesti Kirjoittaja jpakarin »

Oli muuten kohtuullisen hintainen.

Avatar
SimppaP
Viestit: 51
Liittynyt: 30 Marras 2005, 20:52
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja SimppaP »

Juu, silleen mäkin kuvittelin ja ostin pois.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Tervehdys kaikille näin aluksi! Potentiaalinen alfisti ilmoittautuu. En viitsinyt uutta aihetta aloittaa, joten pistetään tähän jatkoksi kyselyä 147:n hankinnasta.

Hommahan on niin, että auton vaihtaminen kuumottaa ja Stilon huollon aikana tuli mentyä vaihtoautohalliin... Ja siellä oli tarjolla tällainen hieno 147. Auto on käytännössä kuin uusi, vain pari pientä jälkeä keulassa, ja hyvin kattavasti varusteltu. Rupesi tosissaan kiinnostamaan ja seuraavana päivänä uudelleen katsomaan. Myyjä antoi hyvän tarjouksen Fiatista ja vielä emäntäkin piti Alfasta. Ja eikun koeajolle.

Nyt sitten tarvitsisin ammattiauttajaa... :lol: Koeajolla Selespeed tuntui muuten ihan kivalta, mutta pari juttua ihmetytti ja kysynkin nyt, että kuulostaako normaalilta:

-Ylöspäin vaihtaminen aiheuttaa välillä melkoisen nytkäyksen, eli manuaalilla vaihdan varmasti aina pehmeämmin. Alaspäin vaihdot toimivat nätisti. Voi olla, että en päässyt ihan sinuiksi Selespeedin kanssa lyhyellä koeajolla...

-Paikaltaan lähdettäessä ja kaasua painettaessa vedon kytkeytyessä välillä kytkin nappaa kiinni "pamahtaen". Mitään ääntä ei kuulu, mutta aika terävästi nappaa kiinni. En oikein osaa selittää tuota sen paremmin ja ei tapahtunut joka kerta.

-Liikennevaloissa seistessä (1. silmässä) auto päätti itse vaihtaa vapaalle piippauksen kera. Ihan kiva, mutta ykkönen ei enää mennytkään silmään kun vihreät vaihtuivat. :crazyeyes: Torvet soi ja vaihteisto ei reagoinut vaihdekeppiin tai ohjauspyörän kytkimiin. Valojen vaihtuessa takaisin punaisiksi meni kakkonen silmään (??) ja sillä päästiin eteenpäin odottelemaan seuraavia vihreitä. Sitten rupesi taas toimimaan!

Mitä mieltä? Muuten auto vaikutti mahtavalta koeajolla! Onko tiedossa itkua ja hampaiden kiristelyä auton toimivuuden suhteen? Entä tuleeko mieleen jotain muuta huomioitavaa? Suuret kiitokset asiantuntija guruille jo etukäteen!

Avatar
Alfisti felice
Viestit: 99
Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45

Viesti Kirjoittaja Alfisti felice »

>>Kaitsu kirjoitti: -Ylöspäin vaihtaminen aiheuttaa välillä melkoisen nytkäyksen, eli manuaalilla vaihdan varmasti aina pehmeämmin. Alaspäin vaihdot toimivat nätisti. Voi olla, että en päässyt ihan sinuiksi Selespeedin kanssa lyhyellä koeajolla...
Kyllä ylöspäin vaihtaminenkin pehmeästi menee jos vähän höllää kaasua vaihdon yhteydessä.
>>Kaitsu kirjoitti: -Paikaltaan lähdettäessä ja kaasua painettaessa vedon kytkeytyessä välillä kytkin nappaa kiinni "pamahtaen". Mitään ääntä ei kuulu, mutta aika terävästi nappaa kiinni. En oikein osaa selittää tuota sen paremmin ja ei tapahtunut joka kerta.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat, ei kuulosta normaalilta. Joskus tosin saattaa nykäistä jos olet juuri pysähtynyt ja painatkin äkisti kaasua.
>>Kaitsu kirjoitti: -Liikennevaloissa seistessä (1. silmässä) auto päätti itse vaihtaa vapaalle piippauksen kera. Ihan kiva, mutta ykkönen ei enää mennytkään silmään kun vihreät vaihtuivat. :crazyeyes: Torvet soi ja vaihteisto ei reagoinut vaihdekeppiin tai ohjauspyörän kytkimiin. Valojen vaihtuessa takaisin punaisiksi meni kakkonen silmään (??) ja sillä päästiin eteenpäin odottelemaan seuraavia vihreitä. Sitten rupesi taas toimimaan!
Tämä ei ole normaalia, piippaus viittaa siihen että auto valittaa kuskille väärää käyttöä. Siis joko jarrua ei auton mielestä painettu tai kuskin ovi aukesi. Saattaa olla vika jossain kytkimessä.

Todennäköisemmin jarrun kytkin, sillä jos jarrua ei paineta, ei vaihde myöskään suostu menemään päälle.

Ohjauspyörän vivut toimivat muuten vaan liikkellä, eivät paikallaan ollessa.
>>Kaitsu kirjoitti: Mitä mieltä? Muuten auto vaikutti mahtavalta koeajolla! Onko tiedossa itkua ja hampaiden kiristelyä auton toimivuuden suhteen? Entä tuleeko mieleen jotain muuta huomioitavaa? Suuret kiitokset asiantuntija guruille jo etukäteen!
Itselläni on ollut 147 Sele kohta 4½ vuotta ja 80tkm eikä ongelmia varsinkaan vaihteistoon liittyen ole ollut. (Moottori)Öljyä menee n. 2-3dl /1000km, joten tikkua kannattaa käyttää säännöllisesti.

Avatar
>>Kaitsu
Viestit: 556
Liittynyt: 12 Marras 2006, 09:43
Paikkakunta: Littoinen

Viesti Kirjoittaja >>Kaitsu »

Alfisti felice kirjoitti:
>>Kaitsu kirjoitti:
>>Kaitsu kirjoitti: -Paikaltaan lähdettäessä ja kaasua painettaessa vedon kytkeytyessä välillä kytkin nappaa kiinni "pamahtaen". Mitään ääntä ei kuulu, mutta aika terävästi nappaa kiinni. En oikein osaa selittää tuota sen paremmin ja ei tapahtunut joka kerta.
En oikein ymmärrä mitä tarkoitat, ei kuulosta normaalilta. Joskus tosin saattaa nykäistä jos olet juuri pysähtynyt ja painatkin äkisti kaasua.
>>Kaitsu kirjoitti: -Liikennevaloissa seistessä (1. silmässä) auto päätti itse vaihtaa vapaalle piippauksen kera. Ihan kiva, mutta ykkönen ei enää mennytkään silmään kun vihreät vaihtuivat. :crazyeyes: Torvet soi ja vaihteisto ei reagoinut vaihdekeppiin tai ohjauspyörän kytkimiin. Valojen vaihtuessa takaisin punaisiksi meni kakkonen silmään (??) ja sillä päästiin eteenpäin odottelemaan seuraavia vihreitä. Sitten rupesi taas toimimaan!
Tämä ei ole normaalia, piippaus viittaa siihen että auto valittaa kuskille väärää käyttöä. Siis joko jarrua ei auton mielestä painettu tai kuskin ovi aukesi. Saattaa olla vika jossain kytkimessä.

Todennäköisemmin jarrun kytkin, sillä jos jarrua ei paineta, ei vaihde myöskään suostu menemään päälle.

Ohjauspyörän vivut toimivat muuten vaan liikkellä, eivät paikallaan ollessa.
Kiitokset vastauksesta!

Niin siitä liikkeelle lähdöstä, eli kaasua kun painetaan ja veto kytkeytyy, niin kuuluisiko sen ottaa pehmeästi vai terävästi? Koitin tuota useaan kertaan ja varovasti kaasua painaen veto kytkeytyi pehmoisesti, eli auto vaan lähti hissukseen ja nätisti liikkeelle. Pikkuisen reippaammin painettaessa tuntui selvä pykälä ja nytkäys kun veto kytkeytyi... Sen paremmin en osaa selittää. ;)

Tuosta viimeisestä jutusta en nyt ole varma, että oliko jalka jarrulla vai ei. Voi olla, että en painanut jarrua valoissa seistessäni ja sen vuoksi auto heitti itsekseen vapaalle. Siinä tietty hermostuin kun torvet soi ja en välttämättä heti painanut jarrua, kun yritin saada vaihdetta päälle. Saattaapi hyvin olla, että oli oma moka. Vaikea enää sanoa näin jälkeenpäin.

Täytyy ilmeisesti käydä vielä toisen kerran kokeilemassa ja pahentaa kuumetta entisestään... Auton hinta on mielestäni yläkanttiin, joka kyllä rauhoittaa pahimpia poltteluja. :roll:

Vastaa Viestiin