Tyhjäkäynti heijaa liikkeessä
Valvoja: Moderators
Tuota tapahtuu satunnaisesti, ei vaikutusta onko ollut lämmitysjohdossa vai ei ja yleensä normalisoituu kun polkaisee vähän kaasua. En tiedä miltä vajaapyttyinen kuulostaa, mutta voisin veikata että samalta kuin tuollainen pörinä.Jarama kirjoitti:Oliko jollain ehdotuksia tuohon että ekalla ei aina lähde kunnolla käyntiin vaan jää röpöttämään pienille kierroksille, sammutus ja uudelleenkäynnistys ja kaikki ok?
Tyhjäkäynnin heijauksen tultaessa liikennevaloihin tms. rullaamalla huomasin tänään ensimmäisen kerran (Oulussa -29). Muuten auto on toiminut täysin moitteetta, joten en usko että tässä on kyse minkään osan varsinainesesta rikkoutumisesta.
Oletko Jarama löytänyt vastauksen tuohon röpöttämiseen. Minulla se alkoi eilen ja oireet just samat (aamulla kahden tunnin piuhassa olon jälkeen). Päivällä käynnistyy kuin enkeli eli oire vain yön yli nukkumisen jälkeen.Jarama kirjoitti:Oliko jollain ehdotuksia tuohon että ekalla ei aina lähde kunnolla käyntiin vaan jää röpöttämään pienille kierroksille, sammutus ja uudelleenkäynnistys ja kaikki ok?
Nappasin toisesta ketjusta oheisen Jiipeen kommentin. Katson itsekkin tuon anturin ja kysyn hintaa Varaosamaailmasta.
JiiPee kirjoitti:Niin kuin mattijus kirjoitti, niin anturi on etuputkessa juuri ennen katalysaattoria ja jousto-osaa, mutta kysymäsi LIITIN on koneen imusarjan päällä lähellä rintapeltiä. Se on nelinapainen liitin. Tähän siis pääset käsiksi, kun avaat konepellin.
Edit: siis vuoden 1998 mallisessa autossa ainakin.
Joo eli ongelma ratkesi. Otin kaasuläppä/tyhjäkäyntisäätimen irti ja sumutin crc:tä säätimen kolosta sisään ja heiluttelin. Pistin paikalleen ja nyt tyhjäkäynti EI HEILU YHTÄÄN eikä laskeudu alas kuin vasta kun auto pysähtyy. Kyllä taas kelpaa kun kaunotar on kunnossa. Forza Italia!
Kun pelkkä teho ei riitä!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kaasupoljin ei liiku. Kaasuläpän on tarkoitus mennä suunnilleen kiinni silloin kun poljinta ei paineta eikä läpän akselille ympätty sähkömoottori väännä läppää auki. Moottori tavallaan avaa läppää vaijerin kiskomasta perusasennosta jonkin verran lisää, tosin vain silloin kun kaasua ei paineta ja koneen olisi tarkoitus käydä tyhjää.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Ei liiku. Homman voisi ajatella menevän niin, että sähkömoottorin runko olisi kiinnitetty vaijerin päähän ja sen akseli kaasuläpän akselille. Näin vaijerista vedettäessä läppä aukeaa, ja samoin moottori voi avata läppää mutta ei kiskoa vaijeria.
Ei se rakenne oikeasti ihan tuollainen ole mutta toimii samalla tavalla, sitä kaasuläpän kyljessä olevan häkkyrän toimintaa olisi muuten vähän hankala sanallisesti kuvailla.
Ei se rakenne oikeasti ihan tuollainen ole mutta toimii samalla tavalla, sitä kaasuläpän kyljessä olevan häkkyrän toimintaa olisi muuten vähän hankala sanallisesti kuvailla.
- Epäkelpokeräilijä -
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tulipas ihan katsottua tuon vuoksi 166:sen kitaan. Eli cruisen vaijeri meneekin jonnekkin kaasupolkimen luokse, nähtävästi siihen. Siksi poljin voi liikkua sen tahtiin, eli se säätääkin poljinta joka sitten toimii kuin ajaja sitä painaisi.Systeemi siis 1.omistajan tarvikeasennus.
Tuo tyhjäkäyntisäädin taas ei pysty kaasupoljinta liikuttamaan koska (ei siis ainoa syy, tod.näk säätimen liike ei välity kaasuvaijeri puolelle lainkaan) sen vaijerin tulisi silloin olla työntävä ja sehän ei vaijerilta onnistu.
Tuo tyhjäkäyntisäädin taas ei pysty kaasupoljinta liikuttamaan koska (ei siis ainoa syy, tod.näk säätimen liike ei välity kaasuvaijeri puolelle lainkaan) sen vaijerin tulisi silloin olla työntävä ja sehän ei vaijerilta onnistu.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Kaasupoljin ei kyllä liiku. Ei liikkunut omassanikaan kun aikoinaan oli tuo samainen probbis.
Mielestäni asia selviää kun hieman tuijottelee sitä rullaa kurkun sivussa, johon vaijeri kiinnittyy. Kääntelemällä rullaa sormilla huomaat, että se osa vaijeria, joka ei ole vaijerikuoressa, menee hieman "mutkalle" työntävässä liikkeessä. Näin ollen se hienon hieno liike ei välity polkimelle. Asia on mielestäni siis niin kuin alfistipohjoosesta vaijerista kertoo.
Mielestäni asia selviää kun hieman tuijottelee sitä rullaa kurkun sivussa, johon vaijeri kiinnittyy. Kääntelemällä rullaa sormilla huomaat, että se osa vaijeria, joka ei ole vaijerikuoressa, menee hieman "mutkalle" työntävässä liikkeessä. Näin ollen se hienon hieno liike ei välity polkimelle. Asia on mielestäni siis niin kuin alfistipohjoosesta vaijerista kertoo.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vaijerihan tulee eri puolelle läppärunkoa kuin missä se tyhjäkäynninsäädin nököttää. Minusta läppärungon akselilla oli joku vapaakytkimen tyyppinen mekanismi, joka antaa toisen puolen kääntää akselia ilman, että toinen kääntyy.
Tyhjäkäynninsäätimessä oleva kaasuläpän tapin hahlokin oli minusta sen verran lyhyt, ettei sillä puolella olisi varaa läpän täyteen liikerataan. En nyt pääse tarkistamaan kun auto on jo myyty poispois.
Tyhjäkäynninsäätimessä oleva kaasuläpän tapin hahlokin oli minusta sen verran lyhyt, ettei sillä puolella olisi varaa läpän täyteen liikerataan. En nyt pääse tarkistamaan kun auto on jo myyty poispois.
- Epäkelpokeräilijä -
Öö täytyypä tutkia lisää...mutta se on ainakin täysin varmaa että jos auto käy tyhjäkäyntiä niin pystyt vaijerinipusta kaasutella. Ja toimiihan se läppä niin että kun kaasua painaa niin samalla säädin liikkuu tapin varassa, jolloin mm. pystyt mittaamaan vastukset säätimestä jos epäilet vaikka kuluneisuutta.
Kun pelkkä teho ei riitä!
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Öööö... samaisesta syystä en minäkään voi tarkistaa asiaa. Edellinen kommenttini perustuu mielikuvaan, joka syntyi sen systeemin purkamisen yhteydessä. Sorry, jos olen antanut virheellistä tietoa.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:...vapaakytkimen tyyppinen mekanismi, joka antaa toisen puolen kääntää akselia ilman, että toinen kääntyy...
En nyt pääse tarkistamaan kun auto on jo myyty pois.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tyhjäkäynti heijaa taas? Kyllä sen lambdan toiminta kannataa tarkistaa. Monestihan ne saattavat palaa esim. ilmivikojen seurauksena, tai sitten laiskistua ihan vain ajan kanssa. Uusi anturi ei vie edes konkurssiin.Jarama kirjoitti:Ajoin ilman lambdaa jos se piuha on se musta nelinapanen imusarjan keskellä/takana? Huojunta väheni mutta ihan pientä liikettä oli edelleen. Ruiskun valoa ei tosin syttynyt.
Mulla täydellisesti pimentynyt lambda aiheutti lähinnä tuota heijausta, mutta myös pientä epämääräistä nykimistä alakierroksilla. Niin ja olivathan päästötkin pielessä, mutta sitäpä ei ajossa huomaa.
Itseasiassa tuon kaasuläpän puhdistuksen jälkeen toimi yhden päivän täydellisesti, sen jälkeen taas sama juttu. Välillä heijaa vain vähän mutta välillä menee taas alle tyhjäkäynnin ja ampuu sieltä taas kahteen tonniin, ja vain liikkeessä, paikallaan ok.
Lambdan piuhahan on se musta liitin, eikö? Liitin irrotettuna siis heijaus pieneni eli vain mittaria katsomalla huomasi eli selvä vaikutus oli. Kone ei varmaankaan täydellistä tyhjäkäyntiä saa ilman lambdaa josta johtuisi tuo pieni huojunta?
Mistä saa halvimmalla lambdan jos vaikka vaihtaisi, eikä mitään motonetin lambdaa??
Lambdan piuhahan on se musta liitin, eikö? Liitin irrotettuna siis heijaus pieneni eli vain mittaria katsomalla huomasi eli selvä vaikutus oli. Kone ei varmaankaan täydellistä tyhjäkäyntiä saa ilman lambdaa josta johtuisi tuo pieni huojunta?
Mistä saa halvimmalla lambdan jos vaikka vaihtaisi, eikä mitään motonetin lambdaa??
Kun pelkkä teho ei riitä!
Käytin Deltassa 2.0 tessua tuon heijaamisen takia, ei tullut kuntoon, mutta
rahaa meni.
Nyt toisessa Huoltamossa, jossa vaihdetaaan Muukkoselta ostettu lamda.
Hintaa osalla oli 185 euroa, osa oli alkuperäinen.
Motonetin lamdaa ei vielä ole kukaan huoltamo suostunut laittamaan, tulevat kuulemma kohta takaisin kun ei ollut motonetin lamda toiminut niinkuin pitäisi.
rahaa meni.
Nyt toisessa Huoltamossa, jossa vaihdetaaan Muukkoselta ostettu lamda.
Hintaa osalla oli 185 euroa, osa oli alkuperäinen.
Motonetin lamdaa ei vielä ole kukaan huoltamo suostunut laittamaan, tulevat kuulemma kohta takaisin kun ei ollut motonetin lamda toiminut niinkuin pitäisi.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
JiiPeehän oli löytänyt noita Boschin lambdoja halvalla:
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=103888#103888
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?p=103888#103888
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Minun autooni vaihdettiin ilmi kun valittelin tuosta heijauksesta, ei vaikutusta. Omassani tyhjäkäynti heiluu edelleen kun auto liikkuu, auton ollessa paikallaan ei heijausta.
Tieto auton liikkumisesta täytyy tulla vaihdelaatikon anturista, jos se olisi likainen/viallinen, mutta on tutkinta jäänyt hieman vähemmälle taas.
Jos vika olisi ilmissä luulisi että myös paikallaan heiluu.
Tieto auton liikkumisesta täytyy tulla vaihdelaatikon anturista, jos se olisi likainen/viallinen, mutta on tutkinta jäänyt hieman vähemmälle taas.
Jos vika olisi ilmissä luulisi että myös paikallaan heiluu.
Kun pelkkä teho ei riitä!
Otettiinko sinulta pakokaasuarvot? Jos ne ovat pielessä (korkea HC), niin tuo koodi tarkoittanee nokka-akselin asentotunnistinta.kosmik kirjoitti:Tuli käytyä testissä autosähköliikkeessä. Vikamuisti: P1653 Nokka-akselin ohjaus katkos. Sit kuulemma pakoputki vuotaa. Mistä etsiä vuotoa ja mitä tarkoittaa tuo koodi ihan suomeks.
-
- Viestit: 60
- Liittynyt: 22 Huhti 2007, 17:02
- Paikkakunta: Pietarsaari
Tarkoittaako täydellisesti pimentynyt lambda sitä, että testerissä piirtyvä lambdan jännitekäyrä on tasainen?Mulla täydellisesti pimentynyt lambda aiheutti lähinnä tuota heijausta, mutta myös pientä epämääräistä nykimistä alakierroksilla. Niin ja olivathan päästötkin pielessä, mutta sitäpä ei ajossa huomaa.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Kyllähän tuo on lambda-anturin lisäksi vähintään SE TOINEN anturi. Nokka-akselianturi saattaa muistaakseni oirella myös siten, että auto sammuu, eikä lähde käyntiin kuin vasta n. vartin odottelun jälkeen.Jarama kirjoitti:Kosmikille: minulla on tuo sama vikakoodi eli nokka-akselin anturi katkoo. Olisiko tuossa SE anturi joka tuota tyhjäkäyntiä useimmiten heiluttaa????