Q2
Valvoja: Moderators
Näin on, joskin nelivetoinenkin on pahimmassa tapauksessa vain yksivetoinen ellei siinä ole mitään lukkoja. Yleensä myös nelivetoisissa käytetään lukkoja vähintään keskitasauspyörästössä ja usein myös taka-akselilla ja joskus myös etuakselilla.
Omassa kakkosautossani on torsen edessä ja ainakaan 147 kw ei riitä siihen, että sisemmän etupyörän saisi sutimaan mutkassa tai että pyörät jaksaisivat kuivalla asfaltilla sutia kiihdytettäessä. Torsenhan ei välitä voimaa ilmassaolevalle renkaalle, mutta jos kevenevä pyörä saa edes 1%:n verran pitoa niin 99 % väännöstä välittyy pitävälle pyörälle. Käytännössä en ole onnistunut missään tilanteessa kuivalla asfaltilla pitämään sisempää pyörää ilmassa niin, että havaittavaa sutimista olisi päässyt tapahtumaan. Ajossa torsen on "huomaamaton", auto vain ei sudi ellei molemmat renkaat luista ja ohjauksen vetely on rauhallisempaa.
Giuliettassa taas on takana kitkalukko (40%). Kitkalukko auttaa lähes yhtälailla eteenpäinpääsyyn muttei aivan yhtä huomaamattomasti kuin torsen. Kitkalukko ei siirrä missään olosuhteissa edes suurinta osaa väännöstä tai tehosta pitävämmälle puolelle, mutta huolehtii kuitenkin siitä, että pitävämmämpikin puoli pyörii edes jonkin verran. Kitkalukko hoitaa tehtävänsä myös vaikka toinen rengas olisi ilmassa. Kitkalukko toisaalta laittaa myös hanttiin käännyttäessä jota torsen ei tee.
Taka-akselilla kitkalukko on ihan ok, mutta etuakselille en ainakaan vahvaa sellaista kokeilematta huolisi.
Ehkä selkein ero lukkotyyppien välillä tulee tilanteessa jossa toinen pyörä on lumella ja toinen asfaltilla:
Lukoton hukkaa kaiken voiman liukkaammalla puolella olevan pyörän sutimiseen.
Kitkalukollinen, esim. 40 %:n lukko hukkaa 60 % voimasta liukkaamman puolen sudittamiseen mutta antaa kuitenkin 40 % voimasta pitävämmälle puolelle.
Torsen antaa maksimissaan 99 % voimasta pitävälle puolelle ja jollei pitävämmän puolen pyörä jaksa sutia niin ei sudi ollenkaan.
Mekaanisista lukoista on tietenkin olemassa myös kehittyneempiä versioita, kuten esim. omassa MB:ssäni on elektronisesti hydraulipaineella ohjattu kitkalukko jossa lukitusaste vaihtelee 0 - 100 %:n välillä. Ohjauksella saadaan eliminoitua kitkalukon huonot puolet eli jäykkyys käännyttäessä ja voiman hukkaaminen liukkaalle puolelle.
Osassa kaksi ja nelivetoisissa autoissa lukkoja simuloidaan myös abs jarrujen avulla, joilla jarrutellaan sutivaa pyörää jolloin voima välittyy pitävälle pyörälle. Näinkin homma toimii vaikkei jarruttelu aina kuulosta kovin järkevältä kun olisi tarkoitus mennä eteenpäin.
Omassa kakkosautossani on torsen edessä ja ainakaan 147 kw ei riitä siihen, että sisemmän etupyörän saisi sutimaan mutkassa tai että pyörät jaksaisivat kuivalla asfaltilla sutia kiihdytettäessä. Torsenhan ei välitä voimaa ilmassaolevalle renkaalle, mutta jos kevenevä pyörä saa edes 1%:n verran pitoa niin 99 % väännöstä välittyy pitävälle pyörälle. Käytännössä en ole onnistunut missään tilanteessa kuivalla asfaltilla pitämään sisempää pyörää ilmassa niin, että havaittavaa sutimista olisi päässyt tapahtumaan. Ajossa torsen on "huomaamaton", auto vain ei sudi ellei molemmat renkaat luista ja ohjauksen vetely on rauhallisempaa.
Giuliettassa taas on takana kitkalukko (40%). Kitkalukko auttaa lähes yhtälailla eteenpäinpääsyyn muttei aivan yhtä huomaamattomasti kuin torsen. Kitkalukko ei siirrä missään olosuhteissa edes suurinta osaa väännöstä tai tehosta pitävämmälle puolelle, mutta huolehtii kuitenkin siitä, että pitävämmämpikin puoli pyörii edes jonkin verran. Kitkalukko hoitaa tehtävänsä myös vaikka toinen rengas olisi ilmassa. Kitkalukko toisaalta laittaa myös hanttiin käännyttäessä jota torsen ei tee.
Taka-akselilla kitkalukko on ihan ok, mutta etuakselille en ainakaan vahvaa sellaista kokeilematta huolisi.
Ehkä selkein ero lukkotyyppien välillä tulee tilanteessa jossa toinen pyörä on lumella ja toinen asfaltilla:
Lukoton hukkaa kaiken voiman liukkaammalla puolella olevan pyörän sutimiseen.
Kitkalukollinen, esim. 40 %:n lukko hukkaa 60 % voimasta liukkaamman puolen sudittamiseen mutta antaa kuitenkin 40 % voimasta pitävämmälle puolelle.
Torsen antaa maksimissaan 99 % voimasta pitävälle puolelle ja jollei pitävämmän puolen pyörä jaksa sutia niin ei sudi ollenkaan.
Mekaanisista lukoista on tietenkin olemassa myös kehittyneempiä versioita, kuten esim. omassa MB:ssäni on elektronisesti hydraulipaineella ohjattu kitkalukko jossa lukitusaste vaihtelee 0 - 100 %:n välillä. Ohjauksella saadaan eliminoitua kitkalukon huonot puolet eli jäykkyys käännyttäessä ja voiman hukkaaminen liukkaalle puolelle.
Osassa kaksi ja nelivetoisissa autoissa lukkoja simuloidaan myös abs jarrujen avulla, joilla jarrutellaan sutivaa pyörää jolloin voima välittyy pitävälle pyörälle. Näinkin homma toimii vaikkei jarruttelu aina kuulosta kovin järkevältä kun olisi tarkoitus mennä eteenpäin.
TPP
Q2-kuume oli jo nousussa mutta törmäsin tämmöiseen videoon
http://www.motorauthority.com/blog/1028 ... -q2-system
Jossa Alfan insinööri kertoo alkaen kohdasta 2:50 seuraavaa:
"In short, Q2 seems to represent an ideal system for powerful front drive cars. Though it is not so for all front drives, especially those that have McPherson suspension. With the latter topology torque disturbance to the steering wheel would be unacceptable."
Onko kenelläkään kokemusta Q2:sta autosta jossa olisi etupyörillä McPherson-tuenta?
http://www.motorauthority.com/blog/1028 ... -q2-system
Jossa Alfan insinööri kertoo alkaen kohdasta 2:50 seuraavaa:
"In short, Q2 seems to represent an ideal system for powerful front drive cars. Though it is not so for all front drives, especially those that have McPherson suspension. With the latter topology torque disturbance to the steering wheel would be unacceptable."
Onko kenelläkään kokemusta Q2:sta autosta jossa olisi etupyörillä McPherson-tuenta?
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
q2
Mors.
ensimmäiset kilometrit q2 gta:n kanssa ollut nautinnollisia. tosin rallattava ääni vaihteisto/tasauspyörästö suunnilta tyhjäkäynnillä hieman huolestuttaa. ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan. kytkin vaihdettu viime syyskuussa.
ensimmäiset kilometrit q2 gta:n kanssa ollut nautinnollisia. tosin rallattava ääni vaihteisto/tasauspyörästö suunnilta tyhjäkäynnillä hieman huolestuttaa. ääni loppuu kun painaa kytkimen pohjaan. kytkin vaihdettu viime syyskuussa.
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
rallatus
eiköhän siellä tarpeeksi öljyä ole kun toissaviikolla on vaihteistoöljyt vaihdettu. mitä eroa on kyktinakselilla ja pää-akselilla?
edit: vaihteistoöljyt on vaihdettu viime syyskuussa 20000km sitten. töytyy tarkastaa jahka kone vähän jäähtyy. ja ääni tosiaan kuuluu mielestäni vain kun vaihteisto on lämmin...
edit: vaihteistoöljyt on vaihdettu viime syyskuussa 20000km sitten. töytyy tarkastaa jahka kone vähän jäähtyy. ja ääni tosiaan kuuluu mielestäni vain kun vaihteisto on lämmin...
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: rallatus
Kytkinakseli on se josta voima menee sisään laatikkoon, pääakseli on se josta voima tulee ulos. Etuvedossa tosin on saman lootan jatkeena myös tasauspyörästö joten pääakseli ei pilkistä vaihteiston hännästä niin kuin yleensä takavedoissa.dilledong kirjoitti:mitä eroa on kyktinakselilla ja pää-akselilla?
- Epäkelpokeräilijä -